m'n leven verloopt hier vrij routineus....eerste keer dat ik zo lang ergens blijf (15 dagen) wat betekent 'n kast gebruiken en niet telkens de valies induiken en dat is 'n verademing...verder elke dag fietsen (nu via de highway, toch geen verkeer, dus al fluitend daar door rood, wel wat ijzingwekkend, ik hoor niets behalve wat geratel van m'n trapas en 'n wat rollende petfles bij wat sterkere bries), elke dag hangmat en vietnamese (engelstalige) kranten lezen... ipv avonturen van kuifje (ik in dit geval) had ik me immers voorgenomen meer verslaggever te zijn van het land hier, de maatschappij, hun pro's, hun contra's etc
gisteren betaalverkeer...dus dat impliceert banken...een van de doelstellingen van de regering is gezondmaken van de banksector...eind 2011 was er 'n wildgroei van banken (42 waarvan 5 staatsbanken o.a. vietcombank, vietinbank...) wat het bankieren en interbancair verkeer niet vergemakkelijkt...eind 2011 had 'n eerste fusie plaats met o.m. staatsbank bidv.....welnu, het is de bedoeling door 'n "M&A wave" (mergers en acquisitions, fusies en overnames dus) te komen tot 'n werkbaarder 30 om finaal 'n 10 tot 15 sterkere banken over te houden !!
men is hier gek van voetbal...op tv 'n overload aan vooral engels voetbal (en ik sta niet te springen voor 'n integrale van bv wigan tegen qpr) en elke dag verschijnt hier 'n 24pag. krant "Bong Da" (= voetbal) (met klemtoon op da anders lijken ze dat hier niet te verstaan !) met veel buitenlands voetbal en het blad wordt verslonden en er gaat ook veel aandacht naar de wags (lief van messi krijgt evenveel aandacht al lionel zelf)
ik koop 'n paul smith-t-shirt in 'n grote kledingzaak ...elektronisch betalen lukt niet zelfs na tussenkomst van inderhaast bijgehaalde bankbediende (die rijdt me dan met motorbike naar atm, waarna ik cash betaal)....ik koop shorts in Coopmart en de rij aan 'mijn' kassa wordt 'stilgelegd'...om elektronisch te kunnen betalen troont kassierster me naar 'n apart lokaaltje waar het lukt...eenmaal heb ik mijn kamer betaald met mastercard plus daarbij een toeslag van twee procent...andere keren betaalde ik altijd cash
elektronisch betalen staat dus in z'n kinderschoenen...volgens vietnamnews beschikt 20 procent van de bevolking over 'n bankrekening en het is de bedoeling om dat op te krikken tot 40 tegen 2015.....overal in steden zijn er voldoende atm's...enkel het platteland zal moeilijker te penetreren zijn
er zijn echter consequenties verbonden aan meer elektronisch betaalverkeer...het aantal pos (points of sale) waar elektronische betaling wordt aanvaard zal dus eveneens de hoogte in moeten....loonuitbetaling zal dus eveneens op bankrekening moeten kunnen (daar hebben de staatsbedrijven met meer dan 50 werknemers wel oren naar)...enkel (enkele? de meeste?) prive-ondernemingen betalen reeds op bankrekening......nutsfacturen (bv elektriciteit) worden nog steeds uit de hand betaald
maar...de balangrijkste uitdaging ligt wel in het laten wegsmelten van de 'cashcultuur'...men ziet nog veel te graag de briefjes...en lap daar heb je het al....ze huiveren (volgens de pers) voor al te veel financiele tranparantie !!!!!!
kleine reactie toch nav mail die ik kreeg waarin gesteld dat 'ze' hier zich wellicht geen vespa kunnen veroorloven....wees gerust er rijden hier vespa's ! maar ik wil het idee counteren dat sommigen blijkbaar bij 'ons' hebben....het zijn daar allemaal allicht arme mensen ! vooreerst werden in 2011 55.000 nieuwe wagens ingevoerd ...als je dan bedenkt dat 'n wagen door de zeer zware invoerrechten bijna driemaal de kostprijs kost...dan weet iedereen hier en elders dat dat het voorrecht is voor de rijken tweedens, ik lees dat de vietnamese beursindex in 2011 met 28 procent zakte, wat uiteraard 'n effect heeft op het vermogen van de rijksten hier....toch 'n klein lijstje....Pham Nhat Vuong (voorzitter van de Board van vastgoedgroep Vingroup) kan bogen op 'n vermogen van bijna 800 miljoen usd -trouwens, de Vn Express website voorspelde dat in 2011 de eerste vietnamese dollarmiljardair er zou zijn...die is er gezien het cijfer hierboven niet gekomen - op de tweede plaats (volgens mijn zegsvrouw Thuy was dat de nummer een, maar zij zat er naast, maar het is haar vergeven want het is iemand waar in vietnam iedereen jaloers op is en toch naar opkijkt, omdat ie net de 'from zero to hero' -man is nl Doan Nguyen Duc (baas van ...vastgoedbedrijf Hoang Anh Gia Lai) en die komt uit op 'n slordige 200 miljoen usd, maar de ons ook al bekende Standard&Poor's heeft de groep 'n lagere credit rating toegekend, omwille van liquiditeitsproblemen....en het blijft soms in de familie... Vuong' vrouw, Pham Thu Huong harkt toch ook zowat 150 miljoen usd samen......'n dertigtal vastgoed en projectontwikkelaars nemen zowat 65 procent van de beurs-assets voor hun rekening
en wat deed ik ? hangmatten en muziek luisteren, fietsen naar Phan Thiet, wat inkopen doen en nog 's luieren
highway mui ne - phan thiet...madness of de schande ?
pers staat constant bol van probleem van verkeersinfarcten en eis om 'n betere/aangepaste infrastructuur, zodat daardoor wat verkeer wordt weggezogen...niet dus hier! de gisteren reeds voorgestelde en eigenlijk niet gebruikte highway is 'n pracht van 'n zesvaksbaan met aan elke zijde ong. 410 retro-lantaarnpalen met daarnaast (ik heb het afgestapt) 'n wandelgedeelte van dertien stappen breed geregeld opgesmukt met 'n japanse kerselaar of iets dergelijks en 'n middenberm met ceders en ander fraais en geregeld kortgeknipte dierfiguren en zelfs draken en in in die middenberm pronken dan die moderne verlichtingspalen, maar de highway is 'n onvervalste miskleun als het neerkomt op utiliteit, want er is geen maar dan ook geen verkeer !!! even dacht ik aan 'n megalomaan project a la ceaucescu of zelfs dacht ik...hier moet david lynch wat mee doen !!! ik heb de hele highway afgefietst van links naar rechts en van rechts naar links en het is werkelijk bevreemdend o.m. fietsen door 'n rood licht (in 'n woestijn rijdt men allicht ook door 'n rood licht!) 'n schot die al jaren op hoa bien verblijft deelde me mee dat die highway er gekomen is omdat dat de verbinding moest vormen met 'n airport...ik vraag dat aan de touragent ('n plaatselijke viet), die valt uit de lucht, wie airport, wat airport, waar airport (ik meende te horen wat pienantie, wie pianantie, hoe pienantie).....die highway die stort zich aan de ene kant op 'n pracht van 'n roundabout in mui ne - en in het verlengde krijg je dan 'n smalle nauwelijks tweevaksbaantje met daarnaast de red sanddunes, en aan het andere uiterste botst die highway dan op 'n even fraai roundabout en van daaruit vorken naar links een kramikkige weg richting mui ne, en naar rechts 'n even manke smalle weg richting Phan Thiet......wat is hier in godsnaam (of in de naam van ho chi minh) aan de hand geweest ????
volgens de pers wordt vietnam (maar niet alleen daar, dat weten we) geplaagd door enerzijds 'scams' (geld afluizen zo je wil) al dan niet door geregistreerde of illegale taxi's....voorbeelden in de pers: in hanoi diende toerist 4 miljoen vnd (ong.75 euro) te betalen voor 'n rit van de noi bai airport naar centrum (voor 20 a 25 usd moet dat kunnen en er worden aan airport altijd minibussen volgestouwd voor 6 a 8 usd pp) - in saigon diende iemand eveneens 4 miljoen uit te harken voor rit van Ben Thanh (centrum dus) naar Tan Son Nhat airport (wat normaal voor 'n 150.000vnd moet kunnen of 8usd)....intussen zijn er zowel in hanoi als in saigon al 'n vijftal taxibedriven geweerd te opereren vanuit luchthaven, omwille van bewezen scams, omwille van ongeldige arbeidscontracten met bestuurder, omwille van ontbreken van communicatietoestel in wagen etc
in saigon zouden zo'n (schrik niet) 12.550 geregistreerde taxi's operationeel zijn (dwz 33 taxibedrijven waarvan 11 aan luchthaven mogen werken)(om maar te zwijgen over de illegale die altijd op de loer liggen om graantje mee te pikken) ....er was maanden geleden 'n campagne om illegale te weren, nu die campagne achter de rug ligt, blijken ze weer op te duiken, en zoals 'n lezersbrief in vietweek stelt (ik parafraseer)" 't gaat om enforcement...dwz de wet doen naleven...wat is men met 'n wet als de 'instanties' niets doen om die te doen naleven.."
goeie raad is "always go on the meter" (dus altijd meter laten opzetten, alhoewel ook daarmee kan gezeurd worden) en neem de meest betrouwbare, dwz Vinasun en Mailinh, en dan nog.....in feite moet je hopen op iemand die het minst gangsterbloed in zijn aderen heeft (maar dat geldt ook voor londen of parijs of...)
dit is taxi's deel 1....in mui ne wordt het stilaan gevaarlijk, niet de zone waar ik verblijf, maar vanaf 'n drietal km verder, centrum zeg maar, richting phan thiet waar wellicht zo'n dertig a veertig taxi's samentroepen, allemaal van dezelfde groep, de mastodont Mailinh, die allicht 'n fortuin zal hebben betaald voor het monopolie met z'n twee soorten taxi's, de witte met groene bies en de groene; ze snijden in, draaien zich om op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen op zoek naar klanten en van zodra ze die hebben gieren ze je voorbij om ze ergens te droppen en alweer op zoek te gaan naar nieuwe; voeg daarbij het zeer frequente openbaar vervoer, de suoi cat sinds vorig jaar, en de splinternieuwe xe buyt 9, voeg daarbij de tourbussen die af en aan rijden, voeg daarbij de motorbikes, de jeeps en voeg daarbij...... 'n zeer schaarse fietser zoals ik....als ik dat vergelijk met drie jaar geleden stevent dit af op 'n ramp want hier komen ongelukken van en....doden...daar steek ik mijn hand voor in het vuur!
ik vraag me dan ook af of omwille van die kilometerlange 'killing zone' mui ne niet het slachtoffer zal worden van zijn succes !
en stel ja dan voor...gisteren op zoek naar een alternatieve manier om naar phan thiet te rijden, de hoger liggende splinternieuwe zesbaansvak- autoweg met een middenberm vol struiken die dagelijks constant besproeid worden, met designverlichtingspalen in de middenberm, met aan weerskanten nogmaals retro lantaarnpalen, geflankeerd door metersbrede plankieren (waar geen kat op loopt) en daarnaast in alle figuren gemetselde muren met rotsblokken....welnu die autoweg die vettel 'n kolfje naar zijn hand zou vinden.....die is totaal ongebruikt (op 'n uurtje met de fiets erop rijden zag ik 1 jeep, 1 autobus en twee auto's en een handvol motorbikes)....welke corrupt heerschap heeft daar zijn buidel mee gevuld ????
mijn dagelijkse fietstocht dus Mui Ne - Phan Thiet, tot. ong.45 km, en eenmaal daar uitstekende caphe da (en veel gratis en telkens bijgevulde tra da = ijsthee) in de Du Mien...en er zijn misschien nog altijd mensen die denken dat er hier geslingerd wordt van boom naar boom.....de Ocean Dunes Golf Club (in Phan Thiet dus...ik heb er voor de slagboom gestaan) organiseert omwille van zijn 15de verjaardag een golf-stay-and-play package voor 1 dag (en dat tot 31 maart) voor omgerekend 78.51 usd en daarvoor is er 'n 18-holes + caddies fees + overnachting + ontbijtbuffet....die 18-holes is trouwens niet zomaar een golfcourse, die is ontworpen door 6xmasters Nick Faldo....de Dunes werpt zich op als een pionier van het golfen in vietnam...intussen zijn er ong. 'n 30-tal golfcourses en - ga nu even zitten - er zijn er 'n 70-tal ofwel gepland ofwel is men die volop aan het aanleggen......trouwens ik lees in Vn News dat men om verkeersproblemen aan te pakken voor wat meer parkingfaciliteiten zou moeten zorgen ipv die wildgroei aan golfcourses....
ik heb even moet de gedachte gespeeld...zou ik niet meedoen? maar ik heb de gedachte laten varen, eenvoudigweg omdat ik nog nooit een stick in mijn handen heb gehad en ik mij finaal niet wil laten belachelijk maken (mocht het initiatie zijn, dan wel, maar de informatie was duidelijk genoeg...de package is niet voor 'knaapjes')
drietal weken geleden zei Thanh (van Hoa Bien) over z'n nieuw gebouw ' daar zou je 'n kamer moeten hebben, 200usd per maand'...'n spotprijs inderdaad...welnu bij reserveren vraagt hij me 15 usd..ik blijf 15 dagen, dus dat maakt 225 usd...ik vraag hem bijgevolg of het niet interssanter zou zijn dat ik 'n maand huur...maar nee, die 200 geldt niet meer want het is highseason en er is 'bestorming' door de russen....en dus zegt ie ok 'n maand 'ba tram' ofte 300 usd....ik blijf dus bij mijn voornemen om slechts 15 dagen te blijven (bevreesd het zittende gat te voelen kriebelen) maar ik wijs hem toch op het omgerijmde van zijn prijzenpolitiek...(z'n prijssetting is eerder wat nattevingerwerk);...heeft het gewerkt ? vanochtend vraag ik aan Han - dat duiveltje-doet-al hier - twee nieuwe handdoeken en zij sommeert mij bij haar boss te komen die mij de blije boodschap verkondigt dat ik slechts 12 usd per dag moet betalen ! intussen zijn hier ook weer nieuwe russen neergestreken o.a. in het nieuwe gebouw en die betalen voor een maand 250 usd ! Hoa bien heeft nog bouwplannen (nog zo'n idem dito gebouwtje van 2 verdiepingen en 8 kamers...en een zwembad) en ik vrees dat over enkele jaren de wat oudere kamers tegen de grond gaan en vervangen zullen worden door nieuwe en.....dan ik vrees ik (bis) dat het veel minder betaalbaar zal zijn ! en ja de russen...ze schijnen voor niet al te veel geld ('n 500 usd hoorde ik, maar ik heb het nog niet bevestigd geweten) van moskou te worden overgevlogen (en er zijn toch nogal wat - naast veel plompe - sharapova'tjes bij)........dus de russen lijken hier nu te beleven wat de belgen anno 70s en 80s mochten smaken in spanje
wegens busrit van saigon naar mui ne...vertrek 15u maar 200km afleggen in 6 uur is toch om bij te wenen, zelfs ondanks het feit dat men nu gemakkelijker via de nieuwe Thu Thiem tunnel kan gaan die dan uitkomt op 'n stuk nieuwe autoweg, maar eenmaal Thu Duc voorbij en Bien Hoa naderend is het huilen met de pet op, traag verkeer (want die A1 dat is geen autoweg die naam waardig), en drie stops aub, 'n korte, maar twee langere, uitgerekend aan de resto's van de busmaatschappij Phuong Trang (prijs rit 100.000vnd)...maar toch 'n pluspunt: iedereen werd gedropt op het verlangpunt (wat natuurlijk ook wel tijd in beslag nam), voor mij - Hoa Bien ligt iets verder dan bus-terminus-office - zat er nog 'n overstappen in, van bus in minivan, maar soit, die service mocht er best wezen !!!! verblijf dus in Hoa Bien's nieuwe (sinds oktober) gebouwd vleugeltje...15 usd voor splinternieuwe kamer (aircon, fridge, badkamer)...en aan prijs viel - wegens highseason - niet te morrelen, maar niet getreurd...met de verhuurder van de fiets heb ik 'n deal: ipv 30.000 per dag betaal ik nu 20.000vnd per dag, maar ik neem fiets dus voor veertien dagen toch nog 'n woordje over Thu Thiem tunnel (saigon)...(open sinds 20 nov) de eerste in Vietnam en de modernste nu in zuid-oost-azie...2x3 rijstroken..aanvankelijk niet voor motorbikes, maar nu heb ik gemerkt dat de rechtse enkel voorbehouden is voor m.b...hij is 1,4 km lang, 33 m breed en 9m hoog
oudejaar, dus de waanzin herhaalde zich weer...vanaf ong. 19 u ongecontroleerde verkeerschaos...op 1 kruispunt zie je nog de politie met wapenstok, fluit en harde hand er de orde in houden, maar in het feeeriek verlichte saigon koeken wellicht zo'n honderdduizenden motorbikes samen, allemaal in het hart van quan of district 1, maar ook gevaarlijk want vrijwel constant worden de trottoirs gebruikt als shortcut (en zoals 'n lezersbrief in Thanh Nien de nagel op de kop sloeg nav 'n artikel over het oppoetsen van het imago van Ho Chi Minh city: er moet 'n toerist doodgereden worden vooraleer men zal ingrijpen!) vandaag nieuwjaar lijkt het dan alsof ik in 'n kleine provinciestad verblijf, meer ouderen - die niet zullen gefeest hebben - het verkeer veel minder druk - de uitslapers houden zich allicht klaar voor vanavond weer van hetzelfde !
vandaag rustig krantje lezen in Tao Dan park, 'n minimini-middelheim met beelden en 'n lommerrijke koffietent en..... vandaag 1 janu, dus ipv 8000vnd voor m'n caphe da prijsverhoging 10.000vnd, wat nog altijd bespottelijk laag is...in andere wat meer gerenommeerde koffiehuizen betaal ik doorgaans 25.000 tot 40.000vnd
ook in vietnam is er voetbal, men noemt het 'bongda' en vietnam is op de fifaranglijst eindelijk nog 's in de top 100 geraakt (plaats 99), maar toch kreeg trainer Falko Goetz de bons omwille van de mislukking in de zuid-oost-aziatische spelen; had men verwacht dat zij met goud zouden terugkeren, zelfs voor de derde plaats moesten ze de duimen leggen voor het bescheiden myanmar ! Goetz verdiende zo maar even 22.000usd per maand plus nog vergoedingen voor verblijf en reizen......bijgevolg staan vietnamese trainers nu te trappelen om eindelijk na de buitenlanders ook 's aan de bak te kunnen komen
gisteren nogmaals cong vien (park) met 'n weeklang verwelkomen van 'nam moi' het nieuwe jaar, en optredens van tv-vedetten, de ene al wat hogeropstaande kuif, de andere kortgerokter...en dan geht's los 'mua' , alles wat hierboven aan water voorhanden was aan regen stort gedurende driekwart naar beneden !!
enige heibel omdat in de hoogste Partijraad de hoogste pief van leer getrokken is tegen de corruptie, nav o.a van miljarden vndong-gokschandaal (gokken verboden in Vn) door twee partijbonzen, een rechter die met 'n getrouwde ondergeschikte tussen de lakens ging, twee openbare aanklagers die naast het scheve-schaatsrijden ook nog drinkgelagen op hun actief hadden....en dat is maar 'n topje...want de verloedering lijkt al lang bezig...op de Transparency International index - die zich bezighoudt met het evalueren van corruptie - maakt vietnam immers geen al te beste beurt (plaats 112 met 'n score van 2,9 op 10 dat is dus 'n dikke buis - terwijl belgie het nog niet zo onaardig doet, ergens rond plaats 20 met 7,5 wat onderscheiding is....minst corrupt blijkt nieuw-zeeland) en de bevolking lust er ook al geen pap van...telkens 'n partijmens of minister in beeld verschijnt, wordt hij bejegend als 'mister blabla bla'
nu stel ik mij de vraag...toen die uitgebreide vietnamese delegatie (twee of drie weken geleden) in belgie en op eu- hoofdkwartier met alle mogelijke honeurs werd ontvangen o.m door....... de gucht......waarom schiet hij op kabila enerzijds en buigt hij in alle mogelijke deemoed voor de delegatie anderzijds???
ik zit hier al 'n week in saigon voor kerst/eindejaar en die opgeklopte middelmatige zelfs domflauwe sfeer hangt m'n kl...uit....vandaag dus de selecte coffeehouses, babbeltje, krantje...en toch nog 's even naar de buu dien (het postgebouw) vrijwel tegenover de notre dame kathedraal...bestaat dit jaar 120 jaar, architect Villedieu, 'n mengeling van franse en aziatische stijl, later art deco-elementen toegevoegd...de counters staan de hele lengte aan beide zijden, be'mand' door vrouwelijke bedienden in hun ao dai, het boogvormige plafond creeert ruimte, de oude-stijl-telefooncellen....'n must-see !! ik verblijf in Que Huong (Bui Vien), ook 'n hotel van mr.Tan...hij kent me van HongKonghotel en hij gaf me 'n goeie kamer, 100 de enige op het gelijkvloers, alles is er aircon, minibar, badkamer, twee bedden zelfs...16 usd na nieuwjaar trek ik allicht terug naar Mui Ne...vooral Hoa Bien daar blijft voor mij 'n bijna paradijselijke bestemming...vrijwel met voeten in zee, warm, fietsen, niet duur....
ik ga misschien nu weer ten strijde trekken tegen de welweters die in groep ergens komen, dan meestal voor een, twee, ten hoogste drie dagen...en dan menen 'n gefundeerde mening te kunnen hebben....als je niet kunt terugvallen op 'n ervaring van weken, en bijgevolg dus al genoeg 'streetwise' bent, als je niet 'n minimum van die toch wel erg bizarre taal kunt ontcijferen, als je niet 'n klein woordje weet te spreken, dan geraak je hier eenvoudigweg niet verder dan het hart van quan 1 (district 1)...de meer dan 3 miljoen toeristen voor saigon per jaar zitten daar en komen niet verder, omdat ze kortom niet verder kunnen!!!! en met engels dan ?....wablief !!!! zo ben ik vandaag via xe buyt (bussen 56 en dan 611) naar het verder afgelegen quan 9 gegaan...ik kan je verzekeren, noch op bus, noch onderweg vind je een niet-vietnamees...en daar word ik dus bekeken als 'n curiosum...en ik zou 's willen weten welke welweter mij kan verklappen waar er uitgestapt moet worden, om maar te zwijgen over het feit hoe je in godsnaam aan bus 56 geraakt om je eerste (goedkoopste, 4000vnd maar toch 'n 20tal km) traject af te leggen, waarna 611 (het duurste 5000vnd voor 'n vijftal km)
iets anders...in cong vien 23/9 (park) stellen de onderscheiden quan's uit saigon in paviljoentjes hun verwezenlijkingen en (woon)projecten voor...komt me nogal schools over en met van die foto's die aan vroeger russisch communisme herinneren (trouwens, heel wat van die typen die dat hier op poten zetten en uitwerken zullen allicht 'n opleidingetje gekregen hebben in de voormalige ussr) er zijn ook podia opgericht waar elke avond optredens (veel geblaat) plaatsvinden, allemaal in het teken van de 'verwelkoming van het nieuwe jaar'......en dan volgt vanaf 23 januari Tet (het chinese of lunar newyear) en daarvoor krijgen de staatsambtenaren 9 dagen vakantie en dat is de periode dat ze naar hun familie trekken om te feesten (dat betekent soms duizend km of meer) !!
ikzelf heb 'n aantal ongevallen gezien...zonder veel erg....men staat op, kijkt of de schade (materieel/lichamelijk) al bij al meevalt, en....men rijdt verder...business as usual, en dergelijke akkefietjes (?) gebeuren hier om de haverklap en staan uiteraard nergens vermeld....de viet betaalt hoogstens 'n verzekering die mogelijks de schade aan zijn voertuig dekt......maar 'n verzekering tegen derden ??? als ik hier opzij geblazen word door 'n motorbike - wat altijd tot de mogelijkheden behoort want zelfs de bekende 'ogen op z'n gat' voldoen niet om voorbereid te zijn op wat zou kunnen gebeuren - dan zal ik alles uit de kast moeten halen om mijn eigen belgische ziekteverzekering voor mij in de bres te laten springen !
officieel zijn er dit jaar 16.660 ongevallen gerapporteerd (en dat zijn dan de serieuze dwz dan spreekt men niet over blik) met meer 10.900 doden (maar in 'n bron las ik -en bevestigd door 'n serieus mens die het op tv had gehoord- dat er meer dan 11.000 doden zijn) en nog 's 14.560 zwaar gewonden....dat is dan al 'n vrij goed gevuld stadionnetje europees voetbal vol menselijk leed !
wat wordt er betaald voor 'n motorbike?..ik kan zelf geen motorbike besturen, het ligt bijgevolg buiten mijn interessesfeer, maar toch 'n aantal richtprijzen (ik zie hier nog oude vehikeltjes met 'n wat oudere bestuurder, ik zie hier ook splinternieuwe blitzy types met soms daarop 'n kaarsrechte soms met 'n soortement ruiterpet gehelmde kortgerokte 'amazone') honda scooter lead 30.000.000 vnd (of ong. 1250 euro) -de Air 3 miljoen duurder yamaha kan blijkbaar al voor 22.000.000vnd (of 800 euro), maar er zijn verschillende types, verschillende prijzen de receptioniste vertelt me dat haar boyfriend haar rondtoert op 'n blitse honda blade van 51.000.000.....duur vogeltje ! en dan heb je de goedkope chinese alom bekende minder-betrouwbare-kwaliteits Sym die je al aan de haak hebt voor 'n 500 euro !
opschudding (coverstory ThanhNien - artikels VnNews - tv...interviews met vertegenwoordigers van betrokken instanties die de zwarte piet naar elkaar toeschuiven); het gaat immers om het toenemend aantal gevallen waarbij motorbikes vuur vatten en volledig in de fik schieten met als triest hoogtepunt in hanoi 'n zwangere vrouw en haar 4-jarige dochter die bij dgl brand omkomen...! de motorbike is nu eenmaal het vervoermiddel waarmee mensen naar het werk gaan of zich met familie verplaatsen ! oorzaak blijft in die gevallen totaal onbekend: wel wordt erop gewezen dat producenten hun produktieproces dienen te herzien om meer veiligheid te garanderen, maar die beweren dat hun kwaliteitscontrole op punt staat; en worden te veel wijzigingen aangebracht (installeren van extra's, een luider diefstaldetectiesysteem bv, waarbij het elektriciteitscircuit wordt gewijzigd zodat de motor vlugger vuur vat; 'n belangrijke leemte is dat er geen verplichte checks zijn (motorbikekeuring of 'schouwing' zo je wil); en men wijst op de incompetentie van de herstellers, er is geen vestigingswet, men leert het van anderen of men prutst op zichzelf, er bestaat geen opleiding, er zijn geen licenties noch diploma's; de consumentenorganisatie zegt dat ze opkomt voor de consument maar de bevoegdheid niet heeft om tot onderzoek over te gaan en die wijst dus in de richting van de dienst registratie die verantwoordelijk is voor de inverkeerstelling, maar die meent dat zij enkel moet toezien of producent 'n produkt heeft afgeleverd conform de produktievoorschriften, dus lijkt de motorbiker zelf wel verantwoordelijk; brandweer vindt dat zij enkel maar moet blussen en dat politie onderzoeksdaden moet stellen ('n brandweerman suggereert zelfs dat elektrische draden kunnen worden doorgebeten door de ratten, en by the way....er lijken mij nergens zoveel ratten als in vietnam....en men geeft dat zelfs in publicaties toe !!!!) en er wordt zelf met de vinger gewezen naar de politie die er zou moeten op toezien dat 'n motorbike 'road worthy' is; en laat de politie nu net dat instrument zijn dat niet overbetaald wordt, dat op de loer ligt om wie of wat dan ook 'de duivel aan te doen' om op die manier aan de hier welbekende gevulde 'envelopjes' te geraken
puntje op de i eerst...in eu en belgie wordt nogal meewarig gedaan over bv viets die zich 'n wagen niet kunnen veroorloven (salarissen liggen inderdaad meer dan beduidend lager, maar zelfs de beter verdienende verplaatst zich in wit hemd/das met m.b.)...'n auto kost hier 3x (lees goed) de aankoopprijs door de taxes (ontradingspolitiek van de regering om verkeerschaos te counteren, net zo'n kloterij als bij ons sigarettenprijs verhogen om volksgezondheid op te vijzelen, de rotzakkerij is overal) (dus vb een auto die 20.000 euro kost wordt 60.000 betaald!!!)... laten we dus wel wezen...mocht bij ons dezelfde prijspolitiek gehanteerd worden, dan primo rijden er bij ons minder auto's, secundo een deel van onze 'rijke' bevolking zal zich geen auto kunnen permitteren, en tertio in het kader van 'auto mijn vrijheid' en fnuiken van protest staan op vele straathoeken bij ons...tanks !! welnu, hier is de motorbike 'het' transportmiddel...er zijn 32 miljoen stuks geregistreerd ! het verkeer in hanoi en saigon en ook nog danang is 'asphalt jungle'...zijn er verkeerslichten en houdt men zich eraan ? ..ja,maar op spitsuren kunnen die lichten zelfs niet volgen zodat het verkeer een bijna onontwarbaar kluwen wordt....is er politie?..ja maar die staat erbij en kijkt ernaar (wordt vervolgd) en nu ik toch nog wat gal heb...ontving 'n mailreactie met vraag of 'ik nog niets tegengekomen ben'....ik gruw bij de gedachte dat mensen mijn blog zouden lezen om te vernemen of en wanneer ik op mijn bek ga....dat zegt, lijkt mij, meer over die mensen dan over mij !!!
stel je voor....honderdduizenden motorbikes, bemand met op z'n minst 2 stuks, cruisen - met taxi's en enkele andere auto's erdoor gespikkeld - door het centrum district 1 saigon, vormen geen zee, maar 'n oceaan van lichten en gebrom...'n aanvankelijk bizar schouwspel, maar naarmate je meer toekijkt en deelneemt wordt het hallucinant en zelfs opwindend...te voet oversteken van straten en grote pleinen wordt zelfs 'n makkie...want het duizelingwekkende verkeer maakt nauwelijks snelheid en wees gerust dat het allen, vrouw zowel als man, keien zijn in het surplacen....ik had al de traditionele zondagavond 'di choi' meegemaakt dwz met duizenden motorbikes cruisen, zien en gezien worden, maar gisteren tart -voor mij althans - alle verbeelding en dat bleef maar uren duren tot nachtelijk....ik dacht zo, dit kan misschien alleen overtroffen worden wanneer in rio brazilie wereldkampioen kan worden, en dan nog!
ik lees vandaag in vietnam news dat er voor Tet (dwz lunar new year, hun nieuwjaar dus) geen verhoging van de pas verhoogde elektriciteitsprijs zal komen - Tet dwz voor 23 janu...ze gaan alles in het werk stellen om 'n drie-maanden 'gap' in stand te houden voor er weer verhogingen aankomen...cynisch ! want er wordt nu al geopperd dat na drie maanden die verhoging er sowieso komt (te wijten aan gestegen olieprijs, 'n elektriciteits'opwekkings'systeem dat niet voldoet...en nadelige wisselkoersen) ...en als toetje komt erbij dat de waterprijs slechts met 2, ten hoogste 2,3 procent zal stijgen enkele blz verder lees ik dat hun 'index' met 18 procent gestegen is(!)....de toenemende vraag naar goederen voor kerst/nieuwjaar/tet pushte de prijzen naar omhoog..en er waren rampen...en de wisselkoers tav dollar was niet goed...en wat steeg in prijs...kleding, diensten, huishoudtoestellen (liefst met 18 procent), transport (trein/bus), 'education services' (te wijten aan verhoogde school'fees')...voeding lichtjes...en dan de troost......telecomdiensten daalden met 0.08 procent..... ik merk in die stad 'n zekere lijdzaamheid, dat wordt hier altijd maar duurder, waarom moeten we ons nog uit de naad werken ??? en die toeristen, zeker de europese, zijn zich van geen kwaad bewust, terwijl de eurozone op apegapen ligt .......en vandaag glinstert en glittert alles...kerstmis, overal melige kerstliedjes van wham over abba tot die orgasmenotenbalk maria carey...'n mens vraagt kloterij, dus krijgt hij nu eenmaal kloterij !!!!
ongelooflijk hoe veel versieringen en lampjes en lichtjes worden aangebracht...in de buurt van hotel kreeg in het park 23/9 elke boom een lichtkrans rond de stam ....dat wordt dus 'n kerstmis in volle warmte terwijl overal songs weerklinken a la 'white christmas'..... interesssant te lezen dat volgens Eca (international consulting) Ho chi minh de 43 duurste stad is in azie (en nummer 224 in de wereld)..en hanoi is nummer 41 (nummer 217 in de wereld) welke zijn dan de duurste in azie...Japan blinkt uit wat duurte betreft Tokyo gevolgd door Nagoya, Yokohama, Kobe en dan het Koreaanse Seoul...Sinagpore, Beijing, Shangai, Hongkong, Busan....laatste in het rijtje, goekoopst dus is Karachi
de al te veel bewandelde paden verlaten kan soms meevallen, maar je moet de tip krijgen...en in dit geval was het het meisje van la palette die me nog voor m'n vertrek naar Hue attent hed gemaakt op 'n speciaal koffiehuis...in de Ngo Thoi Nhiem straat, daar komt al geen toerist, laat staan in 'n doodlopende steeg in die straat...en de naam van het koffiehuis is ook al niet gemakkelijk Khuc Ban Chieu (gelukkig hebben ze 'n bijnaam 'serenata')...het is 'n oude goed verdoken koloniale woning, gebouwd met de kunst om de warmte zo veel mogelijk buiten te houden, aangename beplanting, een vijvertje met fonteintje etc ...'n parel, niet goedkoop voor viets (34.000vnd voor 'n caphe da), dus de beter betaalde komen er... en terwijl ik dit zit te tikken....botste 'n taxi 'n motorbiker overhoop...het verkeer is hier werkelijk rampzalig, zeker op spitsuren, want zelfs als wandelaar op het trottoir ben je niet veilig, want motorbikers om het verkeer af te snijden rijden zelfs op het trottoir...en politie...niet te zien !