Deze (on)regelmatige rubriek verzorgd door Freek Neirynck ambieert geen recensiekolom te zijn, maar zoals de titel het zelf zegt: een seinpaal voor geïnteresseerde en potentiële lezers.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Zelf(in)beeld zin(ne)rijk portrettenboek van Gentse kunstfotografe Hilde Braet
Als afstudeerproject voor haar Masterdiploma Cultuurwetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel en in samenwerking het het Vermeylenfonds, realiseerde de Gentse kunstfotografe Hilde Braet een fotoboek met als titel Zelf(in)beeld. Het werd een reeks portretten van vrouwen, tussen de 45 en 60 jaar, die bij haar in de studio langs kwamen om zichzelf letterlijk en figuurlijk in beeld te brengen.
Het Vermeylenfonds maakte er een uiterst verzorgde uitgave van, die naast 19 portretten ook een zelfportret omvatten én een inleiding door de kunstenares, die spijtig genoeg uitsluitend in het Nederlands is. Het boekje verdiende meertaligheid want het concept en de fotos zijn van een zeldzaam niveau dat men vast ook in het buitenland zou kunnen interesseren. Aan dat euvel kan eventueel nog verholpen worden door inlegblaadjes met de inleiding in Frans, Engels, Duits en Spaans
toe te voegen.
Hilde Braet geeft lessen fotografie in het volwassenenonderwijs maar wordt ook veel gevraagd voor workshops. In haar voorwoord stelt ze : Bij fotoworkshops rond het zelfbeeld voor diverse doelgroepen ervaar ik dat de deelnemers zich na de workshops beter voelen
./
ook in mij studie ervaar ik dat een goed portret iemand gelukkig kan maken en zelfvertrouwen kan geven. De act van het gefotografeerd worden, de weg ernaar toe werkt in vele gevallen louterend.
foto: Rony Heiman
En over haar studieonderzoek voor het project: Mensen worden op steeds jongere leeftijd (vanaf 40-45 jaar) oud verklaard en worden dan als niet of minder productief en minder flexibel ervaren. Voor vrouwen geldt dit nog zo veel meer dan voor mannen. Enerzijds omdat vrouwen nog altijd ondergewaardeerd worden in de westerse samenleving, anderzijds omdat vrouwen, veel meer dan mannen, gebukt gaan onder de lichamelijke veranderingen die ze ondervinden. Reclame en media hebben hierbij een nefaste invloed door het voortdurend benadrukken van de uitwendige jeugdigheid en schoonheid
/
Deze wijze van representatie is niet alleen een aanslag op de elementaire rechtvaardigheid, ze is bovendien in ruime mate mee verantwoordelijk voor de wijze waarop mensen denken dat vrouwen van 45+ zouden moeten, kunnen mogen, willen zijn.
Hilde Braet dompelde 18 vrouwen in de wereld van de portretfotografie. Ze gaf hun het peertje zelf in de hand, zodat ze konden afdrukken als ze er zich goed bij voelden. Het resultaat is een panoplie van aantrekkelijke vrouwen in de nazomer en herfst van hun leven. Hun eerlijkheid straalt de toeschouwer toe.
Het Vermeylenfonds zette zich niet voor de eerste keer in voor de artistieke discipline fotografie. Jarenlang organiseerde het fotowedstrijden en tentoonstellingen rond het medium en was zo een ernstige stimulans voor de amateur- en sociale fotografie.
Freek Neirynck - sienjaleur
|