Foto
Over mijzelf
Ik ben Patrick
Ik ben een man en woon in Schriek (Belgie) en mijn beroep is gepensioneerde militair..
Ik ben geboren op 21/01/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: joggen en internet.
In mei 2012 nog 142kg, nu 85kg, en de joggingmicrobe heeft mij te pakken.
                                           
 JOGGINGKALENDER 




                                            

Inhoud blog
  • Stratenloop in Weerde
  • Einde van de tunnel in zicht ?
  • Genoodzaakte rustpauze
  • Natuurloop Herentals-Tielen
  • Dwars door Geel
  • Vuelta van Bevel
  • Jeezekesloop in Wezemaal
  • Kruistocht in Blauberg (Herselt)
  • Halve Marathon in Nijlen
  • Kermisjogging in Geel-Punt
    Mijn favorieten
  • Kalender Joggings en Loopevenementen in Vlaanderen
  • Bakkertje
  • Running.be
  • JogLog
  • Kilometervreterke
  • Funrunner
  • Joggings en loopwedstrijden
  • Dave
  • Jogging Mario
    Joggingkriebels
    Verhaal van een 'nieuwe' jogger
    Ervaring van een beginnende loper geboren in 1960.
    21-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Studentenmarathon Leuven

    De kniepijn (bij het nemen van trappen) is er nog altijd en in principe zou rust waarschijnlijk de beste genezing zijn, maar ...

    Normaal gezien zou ik op woensdagavond starten op de halve marathon tijdens de Studentenmarathon in Leuven. Op weg naar de inschrijving hiervoor, op eerste verdieping van gebouw De Naeyer op de KUL voelde ik de trappen heel duidelijk. Dan toch maar beslist om te gaan voor de 10 Km – loop.

    Start op de atletiekpiste om daarna twee rondjes van 5 km af te werken op een zo goed als vlak parcours, half onverhard, half verhard. Een mooi rondje, dat wel.

    De 5 en 10 km starten tesamen, vijftien minuten na de start van de halve marathon. Heel veel deelnemers (140 voor de 5 km, 300 voor de 10 km, 200 voor de halve marathon) voor een woensdagavond wedstrijd. Natuurlijk het merendeel studenten.

    Ook de organsisatie verliep prima (op één minpunt na dan) met een ruime eindbevoorrading en uitslagen diezelfde avond. Helaas was er wel iets misgelopen met de tijdsopneming want bij een deel van de deelnemers (waaronder mezelf) klopte de tijd aan geen kanten (dit werd 's anderendaags wel (deels) gecorrigeerd maar toch bleven er nog klachten over – ook mijn tijd bleef toch 30s verschillend van de tijd gemeten met mijn Garmin).

    De eerste 7 kilometer bleef ik een rustig duurtempo aanhouden zodat ik de knie goed 'in het oog' kon houden. Gezien ik er geen last van had, dan maar de laatste drie kilometer het tempo een stuk opgetrokken zonder evenwel echt voluit te gaan.

    De knie bezorgde me geen last, wel een vervelend gevoel dat er iets is, maar dat is het dan ook. Het is echt pas bij het nemen van trappen dat ik er last van heb. Misschien de volgende twee dagen toch maar het lopen schrappen en dan zien wat het zaterdag in Vilvoorde zal geven.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/723079936   

    21-03-2015 om 08:23 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp Urban Trail

    Als één van de eersten ingeschreven voor de Antwerp Urban Trail en uiteindelijk toch in wave 4 ingedeeld worden. Hier laat de organisatie toch duidelijk een steekje vallen. Uiteindelijk zou het mij toch niet veel uitmaken want na de jogging in Waterloo op zaterdag had ik zowiezo beslist om het in Antwerpen rustig aan te doen om daarna 's namiddags in de zetel te kruipen.

    Om 08:00 uur de trein op naar Antwerpen (30 min), te voet van Antwerpen Centraal naar Park Spoor Noord (15 min), borstnummer en T-shirt afhalen en een stickertje gaan halen voor wave 2, sporttas afgeven en we waren klaar om tegen 09:20 uur te vertrekken. De laatsten van wave 1 waren pas de startbox uit toen het startschot al gegeven werd voor wave 2 die ik ergens achteraan het eerste kwart aanvatte.

    Het was koud ... het regende bovendien ook lichtjes (eerder motregen) toen ik na zo'n 5 minuten de startlijn kon overschrijden.

    Mij direct een rustig tempo opleggend (10 km/) werd ik direct langs alle kanten voorbij gelopen door lopers die er blijkbaar zo snel mogelijk vanaf wilden zijn.

    De eerste bezienswaardigheid op de omloop na de eerste kilometer was al direct de attractie waar de organisatie mee uitpakte bij de voorstelling van het parcours: de premetrotunnel. Natuurlijk geraak je maar in die tunnel na een afdaling van verschillende trappen (zo'n 150 tal schat ik). Hier moest er natuurlijk aangeschoven worden maar dat is eigen aan zo'n organisatie en niet te vermijden.

    Ik voelde wel onmiddellijk dat ik de trappen vandaag maar best heel rustig aanpakte want terwijl ik al lopend geen last had van de knie voelde ik deze wel heel nadrukkelijk op de trappen.

    Zo'n 500m lang was deze tunnel. In feite niets speciaals maar toch wel een unieke belevenis. Eén groot voordeel: mijn koude handen konden hier opwarmen want in de tunnel was het stukken aangenamer lopen dan buiten in de kille lucht. Op het einde van de tunnel terug aanschuiven en de nodige trappen naar omhoog deze keer.

    Na zowat 4 km werd het Centraal Station bereikt. In tegenstelling tot vorig jaar werd deze keer een andere ingang en omloop genomen. Deze leek me trouwens beter, zeker de lange passage langs perron 1. Natuurlijk moet je in een station wel een paar keer trappen op en af lopen.

    Na de doortocht door het Stadspark, de Botanisch Tuin, een café, het Paleis op de Meir werd het Stadshuis bereikt. Trappen op, voorbij het bureel van de burgemeester en terug trappen naar omlaag. Nu werd richting MAS gelopen met onderweg nog een aantal toeristische trekpleisters en versmallingen waar het een paar keer aanschuiven was. In het MAS zelf trappen op naar de eerste verdieping en dan trapjes naar omlaag om richting aankomst te lopen.

    Al bij al een leuke ervaring maar het nieuwtje van een eerste maal is er toch af. Mij toch minder geamuseerd dan de vorige Urban Trails maar dat zal ook wel aan de knie gelegen hebben die zich toch nadrukkelijk liet voelen op de trappen.

    Onmiddellijk na mijn aankomst mijn ontbijt geschonken door Delhaize gaan ophalen (een sinaasappel, een granenkoek en een chocoladebroodje met een tas koffie). Mijn sportzak gaan halen, warmere kleren aangetrokken, ontbijt opetend onderweg naar het station, trein op, trein af, auto in en tegen 12:30 uur stonden we thuis al onder een warme, deugddoende douche.

    De volgende dagen zullen we het maar rustig aan doen zodat de knie volledig tot rust kan komen.










    16-03-2015 om 18:01 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 13000 yrds de Waterloo

    Gezien de meeste teamleden van het KC-Team naar Barcelona waren afgezakt, Karen haar zinnen gezet had op de Vijverrun op zondag, bleef ik een beetje verweesd achter op zaterdag ;)

    Waar naartoe ? De Blaarmeersentrail in Gent zag er heel aantrekkelijk uit maar toen ik zag dat de 18 km bestond uit ZES rondjes van 3 km was mijn goesting al rap over. Bleven nog over: de IKSO-run in Denderleeuw of de 13 yrds in Waterloo (Challenge BW). Na lang twijfelen dan toch maar gekozen voor Waterloo. De omloop daar zag er op kaart tenminste uitdagender uit dan deze in Denderleeuw en het was toch ook zo'n 20 km dichterbij.

    Ruim op tijd kwam ik in Waterloo aan en dat was maar best ook want de auto parkeren moest op zo'n 800m van de inschrijvingsstand (waar ook start en aankomst zich bevond). De inschrijvingen, start en aankomst vonden plaats in en aan de Scandinavion School of Brussels, die aan het eind van een lange doodlopende dreef ligt. Dus de auto geparkeerd aan de Waterloo Hockey Club en dan de dreef naar beneden naar de inschrijvingen. Nadien terug naar de auto om mijn overtollig gerief achter te laten en terug naar beneden voor de start. Een goede opwarming dus :)

    Er was maar één wedstrijd: 12,6 km. Na de start met bijna 900 deelnemers moesten we dus direct de dreef (verharde weg) naar boven (lichtjes omhoog) tot voorbij de Hockey Club waar we het bos indoken. Een (heel) smalle strook van anderhalve kilometer (waar inhalen niet kon) die vlakbij en langs de Ring van Brussel loopt (je ziet de auto's echt op zo'n tiental meter naast je passeren). Daarna wordt het gelukkig breder. We passeren het oude Koninklijk Kasteel van Argenteuil en lopen verder door het bos naar het domein van het Kasteel van Terhulpen. Dit stuk bos is serieus heuvelachtig: een steile klim met daaropvolgende afdaling. Zo word er een rondje van zo'n 6 km gemaakt in het bos van Soignies, gelukkig goed beloopbaar, ook dankzij het droge weer van de vorige dagen. Uiteindelijk belanden we terug aan het domein van Argenteuil om zo terug via de smalle bosstrook langs RO (Ring Brussel) op de dreef naar de Scandinavian School te lopen.

    Een mooi parcours, zowat 70% onverhard, licht golvend met een tweetal pittige klimmetjes maar dankzij het droge weer goed beloopbaar. Van andere deelnemers hoorde ik dat het parcours in het bos er al anders (veel veel meer modder) had bijgelegen.

    De 12,72 km (op mijn Garmin) zou ik uiteindelijk afwerken aan een gemiddelde van 11,5 km/u. Best wel tevreden zeker gezien ik op zo'n 3 km van de aankomst last begon te krijgen van de knie. Niets ergs, maar toch af en toe wel eens schrikken en twijfels veroorzakend in het hoofd. Zien hoe dit de komende dagen zal evolueren.

    Mijn besluit staat inmiddels vast om op zondag enkel de Urban Trail in Antwerpen te lopen op een toeristisch tempo (kwestie van de knie en de spieren een beetje te sparen).








    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/719421414   

    16-03-2015 om 17:57 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flitsrun in Averbode

    Na de 'uitstap' naar Francorchamps stond op zondagmorgen de Flitsrun in Averbode geprogrammeerd. Een organisatie van de Demarsin-lopers, waaronder mijn KC-teamgenoten Johan, Rudy en Wendy. Daar konden we dus niet afwezig blijven.

    Gezien de spieren nog redelijk stram waren van de dag voordien leek het mij wijselijk om hier zowel de kilometers als de snelheid te beperken. Het zouden dus 2 rondjes van 4km worden aan een rustig tempo. Karen zou zich wel aan de 12 km wagen, weliswaar ook tegen een rustig tempo (maar dat rustig bij haar durft soms nogal eens over te hellen naar snel).

    Het mooie parcours: vlak, aanloopstrook van een goede kilometer op de weg, daarna iets meer dan een kilometer in het bos, nog een paar honderd meter op de weg en terug een goede kilometer in het bos. Rondjes van 4 kilometer dus.

    Mogelijkheid om 1 rondje te lopen (start om 10 uur), twee of drie rondjes (start om 12 uur).

    Bij de start zette ik mij achteraan in het pak, kwestie van zeker niet te snel te vertrekken en kwestie van mij aan mijn voornemens te houden. Na een paar honderd meter zag ik voor mij Karen lopen. Eventjes iets versnellen en ik was erbij. Ze bleek duidelijk ook niet van zinnens om voluit te gaan na gisteren zodat ik in haar buurt kon blijven gedurende de twee rondjes.

    Gelukkig was het zonnetje, nog meer dan gisteren, van de partij. Een prachtige lentedag en veel volk op de Flitsrun. Iets voor het einde van mijn tweede rondje overtuigde Karen mij om er toch ook maar een derde rondje bij te nemen zodat ze niet alleen zou moeten verder lopen. Snel de aankomstlijn van de 8 km overschrijden dus, mijn barcode laten inscannen zodat ik in de uitslag van de 8 km zou voorkomen en mij wringend tussen de uitblazende lopers terug naar de loopstrook van de 12 km ernaast begeven om na een kort tussenspurtje terug bij Karen aan te pikken.

    Uiteindelijk zouden we de 12 kilometer ongeveer met een gemiddelde van ongeveer 10,2 km/u afwerken. Meer moest dat niet zijn ... de vastzittende spieren van 's morgens waren hierbij nu ook losgewerkt.

    Veel tijd had ik dit keer niet na de aankomst want familiale verplichtingen. De Flitsrun bleek weeral eens een voltreffer te zijn: mooie omloop, mooi weer, goede organisatie en heel veel bekenden tegen het lijf gelopen.

    PS. Veel foto's te vinden op de site van de Flitsrun zelf: http://www.joggingdemarsin.vermaelenprojects.net/flitsrun.html











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/714099882   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/714099917   

    09-03-2015 om 12:41 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spa Francorchamps Run

    Het eerste lenteweekend kwam eraan. De vooruitzichten waren prima. Op het F1-circuit van Francorchamps was alle sneeuw op de piste verdwenen ... tijd dus voor het KC-Team om eens daar naar toe te trekken.

    Helaas kunnen we ons (nog) geen F1-bolide veroorloven maar loopschoenen hebben we des te meer. Dus hadden Karen, Johan, Rudy en mezelf zich ingeschreven voor de Spa-Francorchamps Run (Halve Marathon). Gezien het circuit 7 km lang is, stonden er dus 3 zware rondjes op ons te wachten. Voor zij die iets lichtere kost wilden, was het ook mogelijk om 1 of 2 rondjes te lopen.

    Plaats genoeg om te parkeren en ook het afhalen van de borstnummers verliep vlotjes. Jammer dat er niet echt deftige omkleedruimtes voorzien waren (alhoewel de mogelijkheden daartoe wel ruim aanwezig zijn). Gelukkig was de cafetaria wel open en het buffet zag er heel aantrekkelijk uit ... maar eerst moest er natuurlijk gelopen worden.

    Zo'n 220 lopers zouden zich wagen aan de halve marathon. Vertrek vanuit de paddock om 12:30 uur. Bij het verlaten van de paddock direct de haarspeldbocht (La Source) wat voor lopers geen probleem is natuurlijk waarna een korte afdaling volgt om dan direct aan het zwaarste stuk van het parcours te beginnen: de beklimming van de Raidillon. Lang is deze beklimming helemaal niet maar er moet wel 50m hoogteverschil op heel korte tijd overwonnen worden en ... daarmee is de kous niet af. Daarna volgt een beklimming (de Kemmel) van ongeveer 1 tot 1,5 km weliswaar met een gevoelig minder stijgingspercentage dan de Raidillon maar toch stijgend genoeg om veel lopers hier naar adem te doen happen. Op dit lang stijgend stuk zouden er veel kapot gaan tijdens de volgende rondes.

    Eens de haarspeldbochten van Les Combes gepasseerd, konden we beginnen aan een mooie lange afdaling van bijna 2,5 km (dalend van 470m naar 373m). Tijdens deze afdaling zou ik veel lopers inhalen en bovendien kunnen recupereren van de inspanning tijdens de voorgaande beklimming. Ideaal dus, want het einde van het rondje was nog 2km verwijderd. Eerst moest er weer een (gelukkig iets minder zware) beklimming afgewerkt worden (Blanchimont) vooraleer de aankomstlijn voor de eerste keer kon overschreden worden.

    Gezien de zwaarte van het parcours had ik mij voorgenomen om rustig te vertrekken en de nodige reserves in te bouwen in mijn eerste rondje. Daarna zou ik wel zien hoe het zou lopen. En ... dit bleek een prima taktiek te zijn.

    Het eerste rondje legde ik af in bijna 40 min 30s. Het tweede rondje (met nog altijd reserve inbouwend op de zware beklimming in het begin) in 39 min 10s. Het derde rondje, helemaal voluit gaand nu, tenslotte in 37 min 46s. Tijdens dit laatste rondje zou ik zeker nog 50 lopers voorbij hollen, zowel in de beklimmingen als in de afdalingen. Echt een heel zalig gevoel.

    En als kers op de taart bleek mijn eindtijd (1u57min25s) toch nog ruim onder de 2 uur te zijn.

    Na mijn teamgenoten terug gevonden te hebben, besloten we ons aan het buffet in de cafetaria te wagen ... dit bleek een voltreffer te zijn. Heel lekkere vislasagne, sappige kip, lekkere groente- en pastaschotels en alles a volonté.

    Tegen 17 uur was het tijd om naar huis te gaan ... want buiten KC-Team was er niemand meer in de cafetaria :)

    Een mooie, weliswaar vermoeiende, ervaring op een zonnige dag ... meer moet dat niet zijn.













    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/713426469   

    09-03-2015 om 12:29 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volksloop in Grasheide

    Na het sportieve uitstapje naar de Olmense Zoo in de voormiddag was ik juist op tijd in Grasheide om mij in te schrijven en naar de start van de 5 km te trekken. De wedstrijd over 10 km liet ik dit keer aan mij voorbij gaan. Er stonden genoeg kilometers op mijn teller dit weekend.

    De bedoeling was om deze 5 km toch voluit te gaan. De zon was nog altijd van de partij maar de wind jammer genoeg ook. Ik voelde wel dat de wedstrijd van Lier de dag voordien en de 10 km 'herstelloop' van de voormiddag nog in de benen zaten, maar we zouden wel zien waar we geraakten.

    Katrien Kinnaert, die ik van FB kende, maar met wie ik nog niet in het echt kennis had gemaakt, zag mij bij de inschrijving en stelde voor mij te hazen (tegen 11 km/u). Heel vriendelijk van haar maar ik zou toch proberen de snelheid iets hoger te houden.

    Er moesten net als de vorige jaren twee rondjes van 2,6 km afgelegd worden op een voor 50% verhard en 50% onverhard parcours. Onmiddellijk bij de start probeerde ik het tempo hoog te houden. De strakke tegenwind maakte het soms wel heel zwaar maar al bij al lukte het mij vrij goed om het voorziene tempo te behouden. Enkel in de laatste kilometer moest ik toch serieus op mijn tanden bijten. Het beste was er toen duidelijk af.

    Na 25'27 bereikte ik de aankomst, slechts 20 sec trager dan vorig jaar. Gezien de reeds gelopen kilometers en de strakke wind toch wel een heel goede prestatie. Dus weeral heel tevreden.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/708720483   
    https://www.facebook.com/LauranneVL/media_set?set=a.10204698346630914.1073741839.1003759125&type=1   

    03-03-2015 om 09:05 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZooRun in Olmen

    Een drukke zondag was het: in de voormiddag loslopen op de ZooRun in Olmen en 's namiddags nog eens voluit gaan op de Volksloop in Grasheide (als ik op tijd terug was van Olmen tenminste).

    De ZooRun werd voor het eerst georganiseerd. Start en aankomst lagen in de Olmense Zoo en het parcours (5, 10 of 15 km) was uitgetekend in de bossen rond de zoo. Het was een recreatieve jogging met vrije start tussen 08:30 en 11:00 uur.

    Samen met een paar teamleden van KC-Team hadden we om 10 uur afgesproken in de cafetaria van de Olmense Zoo waar ook de inschrijvingen plaatsvonden. Het was er al zeer druk.  Zo'n 1000 lopers zouden in totaal deelnemen aan deze eerste editie wat een groot succes is.

    In Lier (op zaterdag) hadden we nog afgesproken om de 15 km te lopen in een rustig tempo. Karen daagde echter op met Lucy en zou het bij 10 km houden. Rudy, die al een uur vroeger aanwezig was en al samen met Johan Aerts de 5 km had gedaan, zou samen met Johan (Vermaelen) en Wesley Van de Gaar van WRL de 15 km lopen. Oei, hun tempo zou voor mij veel te hoog liggen en alleen de 15 km lopen zag ik niet echt zitten en dus besliste ik maar om de 10 km samen met Karen en Lucy te lopen. Zo was ik er zeker van dat wij niet te snel gingen gaan en ik niet volledig kapot ging zitten voor de Volksloop in Grasheide 's namiddags.

    De omloop lag er op bepaalde plaatsen serieus nat (en slijkerig) bij wat natuurlijk onvermijdbaar was met de regen die de afgelopen dagen en nacht nog gevallen was.  Gelukkig scheen er nu wel een mooi zonnetje, de wind was wel weer van de partij maar klagen konden we echt niet.  Het was wel een mooie omloop met af en toe single tracks maar altijd goed beloopbaar. De laatste paar honderd meter liepen door de zoo zelf. Heel speciaal en veel sfeer.

    De tijd speelde hier absoluut geen rol. Het was voor ons een prima herstelloop na de wedstrijd in Lier de dag voordien.  Nadien was er nog een beetje tijd om eens door de zoo te wandelen. Tegen 13 uur besliste ik dan om richting Grasheide te trekken terwijl de anderen nog verder de zoo verkenden.

    Indien er volgend jaar een tweede uitgave komt dan ben ik er zeker terug bij. Een absolute aanrader.










    03-03-2015 om 08:48 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurlopen in Lier

    Ingeschreven voor de 25km op de North C Trail in Koksijde maar gans de week aan het twijfelen. De laatste weken heel veel kilometers gemaakt ... beetje vermoeid ... de weersverwachtingen melden heel veel wind ... twijfels.

    Donderdag dan maar beslist om mijn startnummer door te verkopen ... gelukkig kandidaten genoeg. Ik had echt geen zin om ten eerste 180 km alleen in de auto naar Koksijde te rijden om daar dan een paar uur tegen de wind te zwoegen en continue zand te moeten eten om daarna nog eens 180 km terug te moeten keren. Nee, dit keer liet ik deze kelk aan mij voorbijgaan.

    Als alternatief gekozen voor de 10 km in Lier, zo kon ik de kilometers deze week beperken (op zondag nog 15 km in Olmen en 5 km in Grasheide, waardoor mijn weektotaal op zo'n 57 km komt te staan).

    In Lier was het zonnetje van de partij. Toch al een tijdje geleden dat we konden genieten van dat beestje. Jammer genoeg blies er een serieuze wind.

    Ik had beslist om hier eens door te lopen om te zien hoe het gesteld was met mijn conditie. Doel: onder de 50 minuten zou fantastisch zijn (zeker met deze strakke wind die in het tweede wedstrijdgedeelte op kop blies). Van in de start kon ik mij tempo van juist onder de 5' per km aanhouden. Alles verliep vlotjes buiten dat ik al snel geïsoleerd kwam te zitten. Het groepje voor mij liep iets te snel (misschien had ik er toch moeten bijblijven maar ik had schrik om mezelf op te blazen) terwijl het groepje achter mij iets te traag ging. Hierdoor kwam ik in het tweede wedstrijddeel helemaal alleen te zitten toen de wind pal op kop blies. De gemiddeldes kregen dan ook een deuk(je). Toch direct zo'n 10 à 15 sec per km trager.

    Gelukkig kon ik de laatste kilometers hiervan nog een beetje goed maken zodat ik uiteindelijk eindigde in 49'33. Helemaal tevreden en in mijn binnenste voelde ik weet ik dat er waarschijnlijk nog iets meer had ingezeten had ik mij niet laten uitzakken.

    Het was voor mij ook mijn allereerste wedstrijd in het truitje van de Heistse Berglopers. Toch ook wel een speciaal gevoel ... zeker als je onderweg een paar collega Berglopers kunt inhalen :)









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/707831198   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1661267960768248.1073741864.1523910857837293&type=1   

    01-03-2015 om 21:08 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leopoldsloop in Watervliet

    Na het klimwerk op de trails van de vorige weken was het dit weekend weer eens tijd om de vlakke wegen op te zoeken. Op aanraden van sommige van mijn KC-teamgenoten was ik samen met Johan, Wendy, Rudy en Roland afgezakt naar Watervliet voor de 27 km Leopoldsloop. Karen die zich te vermoeid voelde, had wijselijk afgehaakt.

    Vorig jaar kregen alle deelnemers aan de 27 km twee kilo neuzekes (cuberdons) cadeau. Alleen al daarvoor zou een mens een extra inspanning leveren, nietwaar.

    Over het parcours kunnen we kort zijn: vlak en saai. Start in Watervliet om 14 uur en de eerste 5 km op verharde weg richting Leopoldskanaal. Na die eerste 5 km loopt de rest van het parcours langs het Leopoldskanaal. Eerst ongeveer 2,5 km onverhard met vele putten (door de regen goed gevuld met water) en rond de putten modderig. Hier en daar dus goed opletten om niet uit te glijden. Na die onverharde strook die het tempo toch doet dalen volgen nog ongeveer 6 km op verharde weg waarna gewoon rechtsomkeer gemaakt wordt en langs dezelfde weg terug richting start/aankomst gelopen wordt.

    Toch één positief punt: de met momenten stevige wind blies op kop tijdens de heenrit. Het moment dus om zich bij een groepje aan te sluiten. Samen met Roland, die in volle voorbereiding op de marathon in Barcelona zit, hadden we beslist om een tempo van ongeveer 10,5 à 11 km/u aan te houden. Al snel vonden we een relatief grote groep die dit blijkbaar ook van plan was. Na de onverharde strook langs het kanaal splitste de groep zich echter. In eerste instantie gingen we mee met het snelste deel van de groep maar al snel zagen we dat deze toch iets te snel gingen. Tijd dus om ons terug te laten uitzakken naar het volgende groepje.

    Met de wind in de rug tijdens de terugweg viel het groepje al snel uiteen. We pikten telkens aan bij de snelste loper om zo het tempo goed hoog te houden. Na de laatste bevoorrading op 5 km van de aankomst besliste ik om het tempo nog iets op te drijven (om de verloren tijd op de onverharde stroken) goed te maken. Al snel bleef ik alleen over en kon zo nog een aantal lopers inhalen om uiteindelijk na 2u28min04s te eindigen of bijna 11 km/u gemiddeld.

    Absoluut heel tevreden met mijn prestatie.

    Oh ja, nog een minpuntje: dit jaar geen neuzekes maar wel een rozijnenbrood. Jammer.








    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/702704739   

    23-02-2015 om 09:39 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trail de z'Amoureux in Huy (Hoei)

    Wat kan een mens zoal doen tijdens het Valentijnweekend ? Deelnemen aan de Trail de z'Amoureux in Hoei natuurlijk (volgend jaar misschien toch maar een beetje langer nadenken).

    Samen met Johan, Rudy en Karen van het KC-Team zakten we zondagmorgen dus maar af naar Hoei voor de trail aldaar. Rudy (de slimste van ons) had gekozen voor de 19 km. Johan, Karen en mezelf hadden geopteerd voor de langste afstand (29 km).

    Bij aankomst bleek de organisatie eventjes amateuristisch. Bij de vraag waar de toiletten waren, vielen ze bijna letterlijk uit de lucht. Les WC ? Quelqu'un sait ou sont les WC ? Niemand dus. Bizar.

    Gelukkig was de plaatselijke Panos (op 10 m van de tent van de organisatie) open en konden we daar wel gebruik maken van de toiletten (mits een koffietje te nuttigen en voor de Rudy een broodje met bouletten of zoiets).

    Aan de start van de 29 km stonden zo'n kleine 100 deelnemers. Oei, oei, oei, wat zagen die er allemaal heel professioneel uit. Het zou een helse opgave worden om hier de laatste plaats te vermijden ...

    Al onmiddellijk na de start kregen we een voorproefje wat ons gedurende de ganse trail te wachten zou staan: een lange, uiterst steile beklimming gevolgd door een al even steile afdaling. Bij de volgende beklimmingen en afdalingen zou daar bovendien nog modder bijkomen zodat het regelmatig naar boven klauteren was op handen en voeten en afdalen op de poep.

    Na amper 10 km zat ik er al duidelijk door ... misschien toch maar de afslag naar de 19 km nemen ?

    Na ongeveer 14 km kwam ik Karen tegen (Johan was dan al lang gaan vliegen en zou één uur voor ons aankomen). Karen vloekte al even hard als ik op de vele aartsmoeilijke beklimmingen en afdalingen. Bij het naderen van de splitsing op km 16 tussen 19 (rechts) en 29 km (links) vroeg ik haar: “Links of rechts” hopend op een antwoord rechts. Helaas links hoorde ik haar roepen. Shit ...

    In onze buurt liepen nog een paar 29 km deelnemers maar toen wij links gingen waren we wel plots helemaal alleen op de wereld ... en dit zou zo blijven voor de rest van de trail. Gelukkig hadden we mekaar om op te peppen ... en nodig was het. Het werden nog 13 aartsmoeilijke en heel heel zware kilometers tot de aankomst. Bewijs ervan vind je in onze kilometertijden hieronder.

    Bovendien kregen we op een bepaald moment zelfs rare blikken van een wandelaarster en een autobestuurster toen ze Karen het bos zagen inlopen kort gevolgd door mezelf. Ai, dacht ik nog, subiet stuurt die nog de politie op mijn kap ...

    Toen we uiteindelijk in het dal het kasteel van Ben-Ahin zagen opdagen, wisten we dat we aan de laatste twee kilometers konden beginnen. De aankomst was naderbij. Johan en Rudy stonden ons zo'n goede 500m voor de aankomst al op te wachten. De vorige deelnemer aan de 29 km was ondertussen al een kwartier geleden gepasseerd ... ja, die laatste plaats hé.

    Uiteindelijk na iets meer dan vier en een half uur bereikten we doodmoe de aankomst. De organisatie was juist van plan om de douchetent dicht te doen. Gelukkig waren we dus hiervoor nog juist op tijd binnen. Het moet gezegd de douches waren prima ... lekker warm water en een gloeiende kachel in de tent ... en helemaal alleen voor mij. Tot plots de Rudy binnenkwam en mij aanmaande om mij te haasten want Karen stond te wachten ... De tent van de vrouwen bleek wel al afgesloten te zijn ... Met toch een beetje pijn in het hart haastte ik mij dan maar zodat Karen ook nog van een aangename douche zou kunnen genieten.

    Juist toen zij de douchetent terug buitenkwam, liepen er nog een paar deelnemers over de aankomstlijn ... ha, de laatste plaatsen zouden dan toch niet voor ons zijn :)

    In de tent van de organisatie dan nog een lekkere spaghetti bolognèse gegeten om daarna terug naar huis te keren.

    Besluit: een heel heel zware trail. Geen toiletten maar wel een heel goede douche en de afpijling was al bij al goed (want niet verloren gelopen) al moesten we toch wel goed opletten ... maar met twee was dit ook gemakkelijker dan alleen.

    Bedankt Karen om die laatste 13 km samen met mij af te leggen want anders had ik waarschijnlijk heel de tijd gewandeld ... en om op twee kilometer van het einde nog de luciditeit te hebben om te stoppen voor een prachtig foto van de Maasvallei.












    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/698172721   

    15-02-2015 om 20:24 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterjogging in Hofstade

    Net als vorig jaar stond de Winterjogging in het BLOSO-domein van Hofstade ook dit jaar weer op mijn programma. Dichtbij huis, een mooie volledig onverharde omloop, ruime parking in de nabijheid ... meer moet het niet zijn.

    De recreatieve kilometers van de voormiddag waren tegen de start van de 10 km in Hofstade (twee ronden van 5 km) al volledig verteerd. Vorig jaar had ik hier nog voluit gelopen om aan te komen na 51:24 min (voor 9,82 km).

    Dit jaar was de omloop iets anders uitgetekend en zouden we bij aankomst 10,02 km afgelegd hebben (200 m meer dus). De bedoeling is om pas vanaf eind april voluit te gaan en ondertussen de conditie en de snelheid rustig op te bouwen ... dit jaar zou ik het hier dus houden op een (doorgedreven) tempoloop van ongeveer 5:20 min/km. Het was ook de bedoeling om pas na elke kilometer mijn klok te bekijken en ondertussen op het gevoel te lopen.

    De omloop zelf lag er mooi beloopbaar bij en het blijft natuurlijk een prachtig domein in Hofstade. Ideaal voor joggers.

    Al na de eerste kilometers had ik door dat mijn benen super waren. Zonder voluit te moeten gaan bleef ik de kilometers ruim onder mijn vooropgesteld schema afmalen. Op geen enkel moment kreeg ik het zwaar of had ik moeite met het tempo ... uiteindelijk na 51:43 min aan de aankomst (gemiddelde van 5:09 min/km). Een sneller tempo dus dan vorig jaar toen ik wel voluit was gegaan. Toch wel heel onverwacht voor mij dat ik zo vroeg op het jaar al zo'n tempo kan aanhouden zonder te moeten forceren. Natuurlijk heb ik wel aan een heleboel kilometers gelopen dit jaar en ook de verschillende trails zullen ook wel hun rol hierbij spelen.

    Hopelijk blijft de conditie zo evolueren en kunnen we eind april een top tijd neerzetten op de 10 Miles in Antwerpen.

    Ach ja, bijna vergeten ... in de loop van de week heb ik mij ook lid gemaakt van de Heistse Berglopers. Volgende dinsdagavond eens afzakken naar de groepstraining en binnen een paar weken dan mijn eerste wedstrijd in het truitje van de Berglopers afwerken. Zo blijven we voor primeurs zorgen hé ... :)






    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/modern/activity/692797356   
    https://picasaweb.google.com/bert.rombouts.elewijt/WINTERJOGGING2015?authkey=Gv1sRgCMK_n838jJ2VWg&feat=directlink   

    10-02-2015 om 20:51 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijnsrun in het Rivierenhof van Deurne

    Om mijn kilometeraantal deze week te halen moest ik op zondag er nog ongeveer 20 op de teller zien te krijgen. Tijd dus om zich in te schrijven voor twee 'wedstrijden'.

    In de voormiddag naar het Rivierenhof in Deurne alweer de Valentijnsrun plaatsvond. In feite is dit geen wedstrijd maar een recreatieve jogging. Bovendien gratis en op de aanwezigheidstombola nadien nog kans op een paar mooie prijzen (die helaas niet voor mij bestemd waren).

    Er worden geen borstnummers uitgedeeld en dus ook geen uitslag opgemaakt. De omloop in het Rivierenhof is volledig onverhard en bijna 10 km lang. Onderweg heb je wel twee verkortingen naar de aankomst: één zodat je aan 3 km komt en een andere om er een 5-tal rond te maken.

    Mijn bedoeling was om er een rustig tempoloopje van te maken (zoiets van rond de 5:40 min/km).

    Voor de start had ik kennis kunnen maken met Manu Verbinnen, die ik tot nu toe enkel via FB kende. We zouden de loop samen doen en zo konden we rustig verder blijven praten.

    Heel veel deelnemers waren verkleed volgens het Valentijnsthema. Er waren dan ook mooie prijzen voor de ludiekste, mooist verklede vrouw, man, koppel en groep.

    Gezien we achteraan vertrokken waren (800 deelnemers) en het duidelijk om een recreatieve bedoening ging, was het niet zo eenvoudig om mijn vooropgesteld tempo te halen. Het continue praten was hier ook niet bevorderlijk voor (maar wel heel aangenaam). Continu inhalen van, het moet gezegd, mooi verklede Valentijntjes en het kronkelende, het moet ook gezegd, mooie parcours in het Rivierenhof deed ons tenslotte afklokken op een gemiddelde van 10 km/uur.  Juist achter ons plaatste Bart De Wever nog een spurtje om ons in te halen ... maar helaas Laughing

    Misschien niet wat ik verwacht had maar het gevoel zat goed. Na een warme douche, het middagmaal en de aanwezigheidstombola was het tijd om naar Hofstade te trekken voor de Winterjogging in de namiddag.









    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/modern/activity/692800424   

    09-02-2015 om 12:50 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hivernal Trail in Landgraaf (NL)

    Het was terug eens tijd voor een première ... mijn eerste wedstrijd in het buitenland. Zondag dus samen met Karen, Johan, Rudy en Hans van het KC-Team naar Landgraaf in Nederland getrokken voor de Hivernales Trail.

    Met uitzondering van Johan, die gekozen had voor de 19 km, hadden wij ons ingeschreven voor de lange trail (30 km).

    Na de studie van het parcours op kaart gingen we ervan uit dat het een doenbaar parcours was met een drietal zware stukken: na een goede kilometer de trap op (zo'n 500 stuks wel), iets voor halverwege een zware beklimming waar je je omhoog moet trekken via een koord en zo'n 4 km voor het einde nog een zware beklimming. De rest leek golvend.

    In de loop van de wedstrijd zouden we snel ontdekken dat we ons serieus vergist hadden.

    Gelukkig bleef het weer droog en ook de aangekondigde sneeuw was niet aanwezig (misschien wel jammer).

    De aanloop naar de trap verliep rustig en de beklimming van de trap zelf pakte ik heel rustig aan. Ik had helemaal geen zin de motor al na twee kilometer op te blazen. Eens boven zakten we af naar een bosje en hier werden een aantal lussen op en neer gemaakt. Heel zware beklimmingen en even zware afdalingen op single track paden. Het was drie kilometer aan een stuk vloeken. Helemaal niet wat we verwacht hadden.

    Ook daarna bleef het parcours continue op en neer gaan. De stukken afdaling waar je dan zou kunnen recupereren waren zo steil dat je in feite meer moest afremmen dan iets anders.

    De zware beklimming langs de touwen bleken er uiteindelijk twee te zijn want eens boven moesten we direct terug naar beneden en dan onmiddellijk langs een koord terug naar boven. En zo ging het maar door. De stukken die dan vlot moesten beloopbaar zijn lagen er heel zwaar bij. Serieus dikke modder en zo glibberig dat lopen bij onmogelijk was.

    De laatste heel steile beklimming was bovendien zo glibberig dat zelfs op handen en voeten het zo goed als bijna onmogelijk was om boven te geraken.

    Een heel heel zware dobber werd het dus. Een loodzware omloop die serieus in de kuiten kroop.

    Rudy had na twee kilometer zijn voet omgeslagen en noodgedwongen moeten opgeven maar de rest van het team beet door tot het bittere einde.

    Eens de douche genomen konden we eindelijk een beetje beginnen te recupereren van wat nog lang in ons geheugen zal blijven: een zware trail in het 'vlakke' Nederland.













    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/modern/activity/687848905   
    https://www.youtube.com/watch?v=zjv6ktbWvQM   

    03-02-2015 om 11:44 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurlopen Lier

    Ik had mij op voorhand ingeschreven voor de volgende manche van de Natuurlopen Lier (zaterdag 24 januari 2015). 's Morgens toch even lichte paniek want de sneeuw viel met bakken uit de lucht. Gelukkig had buienradar het dit keer voor het rechte eind want vanaf 09:30 uur trok de lucht open en bleef het droog.

    De wegen lagen er goed bij en het was dus geen probleem om in Lier te geraken. De vraag was: hoe zou het parcours van de 10 km er bijliggen ?

    Naarmate ik Lier naderde, zag ik echter dat het hier veel minder had gesneeuwd dan bij ons. Het groene gras was zelfs nog overvloedig zichtbaar terwijl er bij ons toch een laag sneeuw overlag. Het zag er dus goed uit en tijdens de wedstrijd zou dit ook blijken. Geen enkel probleem met de sneeuw. Alle verharde wegen lagen er sneeuwvrij bij. Enkel twee heel korte onverharde stroken lagen er modderig bij maar dit was helemaal geen probleem. Ondertussen zijn we meer gewend.

    De bedoeling was om er een tempoloopje van te maken. De eerste kilometer was dit geen probleem. Door de vele deelnemers en de smalle loopstrook (langs de oevers van de Nete) was inhalen heel heel moeilijk en gezien ik ruim achteraan gestart was, duurde het toch even vooraleer er enigszins schot in de loop kwam. Vanaf kilometer twee liep het echter vlot maar de strakke tegenwind speelde mij toch parten. Dus nestelde ik mij maar in het dichtsbijzijnde groepje om eens te proberen beschutting te zoeken. Normaal is dit helemaal niet mijn ding ... ik loop nu eenmaal liever alleen, maar ... het liep vlot, zelfs heel vlot. Het tempo lag ook een stuk hoger dan ik initieel in gedachten had maar gezien de wind bleef ik toch maar in het groepje.

    Naarmate de wedstrijd vorderde bleef er van mijn initieel doel om er een rustig tempoloopje van te maken niet veel meer over ... het werd eerder een stevige tempoloop.

    De volledige omloop speelt zich grotendeels af op beide oevers van de Nete met de aankomst op de atletiekpiste van het Netestadion.

    Na 51:34 min bereikte ik dan ook de aankomst, ofwel een gemiddeld tempo van 5:10 min/km. Gezien de trage eerste kilometer toch een serieus gemiddelde. Bovendien zat mijn gemiddelde hartslag nog juist in de zone van tempotraining. Dus meer dan tevreden en blij dat ik het groepje gevolgd had. Misschien moet ik dat toch maar eens meer proberen ... profiteren van een groepje om zo de wind toch een beetje voor te zijn.







    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/modern/activity/681247365   

    26-01-2015 om 08:24 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les Rélais Givrés in Neder-Over-Heembeek

    Aflossingswedstrijden zijn altijd iets speciaals, zeker als je weet dat je niet de snelste bent van de groep. Een extra inspanning zit er dan wel meestal ook in.

    Zaterdag voor de eerste maal 'Les Rélais Givrés' in Neder-Over-Heembeek gelopen. Elk team bestaat uit vijf lopers, waaronder minstens één vrouw en minstens één veteraan (ouder dan 45). Elke loper loopt eerst individueel twee rondjes (8 km) waarna de stok wordt doorgegeven aan de volgende. Nadat alle vijf lopers hun 8 km hebben afgewerkt, loopt het ganse team samen nog eens één rondje van 4 km. In totaal worden dus 44 km gelopen en elke loper loopt 12 km in totaal (8 + 4).

    Er zijn verschillende categorieën afhankelijk van het soort team dat je vormt (joggingclubs, bedrijven, scholen, triatleten en anderen).

    Samen met Wendy, Karen, Johan, Roland en mezelf hadden we ons ingeschreven voor deze wedstrijd. Niemand van ons had hier al eens gelopen en we wisten dus niet wat voor omloop ons zou voorgeschoteld worden.

    Het rondje kan meer dan uitdagend genoemd worden: een korte aanloopstrook op asfalt, dan een technische passage in het bos (veel keren en draaien), waarna een passage op grindweg langs het sportterrein en terug een asfaltweg op die serieus omhoog ging. Na de afdaling wordt opnieuw het bos opgezocht (door de overvloedige regen lag het hier echt glibberig). Dit keer een veel langere passage in het bos met terug een langoplopende beklimming en een zeer glibberige afdaling waar zelfs twee boomstronken overschreden moesten worden. Via een laatste asfaltstrook (fietspad) worden de laatste honderden meters van het rondje aangevat. Deze laatste honderden meters lopen lichtjes omhoog maar kruipen toch serieus in de benen ook al omdat het weeral op bosweg te doen is. Serieus pittig.

    Uiteindelijk wisten we beslag te leggen op een zeer mooie 9e plaats in onze categorie waarin in totaal 39 ploegen gestart waren. In de algemene rangschikking eindigden wij 113e op een totaal van 287 ploegen (waarvan het merendeel joggingclubs waren en dus konden putten uit een groot aantal sterke lopers).
















    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/modern/activity/675744640   
    http://connect.garmin.com/modern/activity/675744672   
    https://www.youtube.com/watch?v=AVpZgJtBTc8   

    20-01-2015 om 08:05 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trail Le Trèfle à 4 Feuilles (Klavertje Vier)

    Zondag 11 januari, mijn eerste trail van het nieuwe jaar. Afspraak in Olne in het Land van Herve. Samen met drie teamgenoten afgesproken om naar Olne af te zakken om daar deel te nemen aan de jaarlijkse trail(marathon).

    Le Trèfle à 4 Feuilles (Klavertje Vier) wordt georganiseerd naar de geest van 'lopen voor het plezier'. Er is geen podiumceremonie en iedereen (eerste tot laatste) ontvangt dezelfde prijs (T-shirt). Er wordt ons een parcours à la carte voorgelegd: vier lussen van 12-11-10-9 km om zo tot een totale afstand te komen van 12-23-33-42 km. In functie van je conditie en je goesting kan je tijdens de wedstrijd beslissen om ofwel te stoppen na de eerste lus, tweede of derde lus of om de totale afstand te lopen (vier lussen).

    Na de zware regenval van de afgelopen dagen was het droge weer op zondag meer dan welkom. Er stond wel een strakke wind en de temperatuur bedroeg niet meer dan 5°. De Trèfle à 4 Feuilles wordt gelopen op deels asfaltwegen maar voornamelijk aardewegen, meestal dan nog smalle holle wegen (vol slijk en water die naar beneden stroomt). Daarom is het natuurlijk ook een trail en geen stratenloop.

    Door de zware regen van de voorbije dagen lag de omloop van de eerste lus (12 km) er zwaar bij: drassige weidegronden (zelfs twee maal een prikkeldraad moeten overschrijden), smalle holle wegen omgetoverd in stromende riviertjes die ofwel moesten opgeklauterd worden ofwel in dalende lijn genomen moesten worden, heuvelachtige asfaltwegen die welkom waren om te recupereren, klauterpartijen bezaaid met kleine rotsjes, ... alles wordt ons voor de voeten gelegd tijdens deze lus.

    De tweede lus (11 km) loopt enigszins vlotter. Ook hier zijn er natuurlijk de prachtige en overmijdelijke holle weggetjes en glibberige aarde- en boswegen. Maar de meeste asfaltwegen lopen wel in dalende lijn waardoor er toch een redelijk 'hoge' gemiddelde snelheid gehaald kan worden. Bovendien zijn er na de eerste lus al een hoop deelnemers gestopt waardoor de onvermijdelijke opstoppingen tijdens de eerste lus hier bijna niet meer voorkomen.

    Hoe de derde en vierde lus er uitziet moet ik helaas schuldig blijven. Want 23 km was voor mij voldoende. Na de tweede lus liep ik dus goedgemuts en heel tevreden de aankomstzone binnen.

    Misschien gaan we volgend jaar wel voor het volle Klavertje Vier.

    PS. Eén van mijn teamgenoten, Hans Geyskens, kon er maar niet genoeg van krijgen en liep de vier lussen (een trailmarathon dus). Sterke prestatie, Hans.











    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/modern/activity/671137147   

    12-01-2015 om 10:23 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwjaarsrun op Linkeroever (Antwerpen)
    Mijn eerste wedstrijd van het nieuwe jaar is ook weeral achter de rug: het werd de Nieuwjaarsrun op Linkeroever.  Keuze uit 1 rondje (5 km) of 2 rondjes (10 km) op een vlak parcours waarvan ongeveer 3 km op straat en 2 km op goed beloopbare bospaden.  Een mooi rondje dat wel, met vertrek aan Plaasj Kaffee aan het Sint Annekesstrand via verharde wegen naar het bosje aan de Schelde waarna de Scheldedijk werd opgezocht voor de laatste kilometer met aankomst terug aan Plaasj Kaffee.
    Positieve bemerking: meer dan plaats genoeg om te parkeren :)  - Negatief puntje: geen douches.
    De start van de 5 km vond plaats om 14 uur terwijl de 10 km een uurtje later van start ging.  Samen met een paar leden van KC-Team had ik mij ingeschreven voor de 10 km.  In januari en februari is het de bedoeling om de conditie op te bouwen, dus het volle pond geven is op dit moment geen goed idee.  Ik had een tempoloopje gepland dat vlotjes verliep. 
    Na de wedstrijd nog een beetje blijven plakken in Plaasj Kaffee met de teamleden waarna het tijd werd om terug naar huis te gaan.  Een goeie opener van het nieuwe loopjaar dus.








    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/modern/activity/665273034   

    05-01-2015 om 17:43 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    2014 zit er bijna op ... hoog tijd dus om eens een overzicht te maken.

    In totaal 206 keer de loopschoenen aangetrokken dit jaar voor een totaal van 2300 km. Een serieuze stijging ten opzichte van 2013 (een verdubbeling zelfs). In totaal ook deelgenomen aan 74 wedstrijden (waaronder 2 trails).

    Wat waren de memorabele momenten van het afgelopen jaar ?

    • Het lopen van nieuwe persoonlijke records op alle afstanden en een fantastische Heist Loopt.

    • Natuurlijk het succesvol afronden van mijn eerste officiële halve-marathon (Brussel, oktober 2014) en mijn allereerste volledige marathon (Kasterlee, november 2014)

    • Mijn deelname aan mijn eerste semi-trail (EcoTrail in Brussel) en een eerste echte trail (Kluisbergen)

    • Het KC-Team en de 12-uren jogging in Westerlo

    • De vele, vele nieuwe mensen die ik door het joggen heb mogen leren kennen ... om niemand te vergeten zal ik ook niemand opnoemen want het waren er veel, heel veel.

    Waren er ook tegenvallers ?

    • Echt klagen mogen we natuurlijk niet want gespaard gebleven van blessures

    • Het tegenvallend resultaat in de 10 Miles van Antwerpen: goed voorbereid maar deelname aan een wedstrijd de dag voordien bleek geen goed idee te zijn. Halverwege waren de meeste krachten dan ook op en was het afzien tot aan de aankomst.

    • De Santa Run in Antwerpen is niet mijn ding, wegens te weinig loopwedstrijd.

    Wat zijn de doelen voor 2015 ?

    • Zoals iedereen natuurlijk eerst en vooral blessurevrij blijven. Het wordt dus blijven werken aan de core-spieren in de fitness.

    • De 10 Miles van Antwerpen – herkansing (april 2015)

    • Waarschijnlijk de IFF-marathon (Nieuwpoort-Ieper) met de bedoeling van deze onder de 4 uur uit te lopen (september 2015)

    • Wedstrijden in teamverband waarvan de eerste al op 17 januari gepland staat (Les Rélais Givrés in Neder-Over-Heembeek)

    • Kennismaken met nog meer sportievelingen ... dus als je mij ziet, kom goedendag zeggen en een babbeltje slaan.

    Mijn beste wensen aan iedereen voor 2015. Mogen jullie allemaal een gezond en uiterst sportief jaar beleven.

    31-12-2014 om 00:00 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manneken Pis Corrida in Brussel

    Na een, voor mij, tegenvallende Santa Run afgelopen weekend was het vrijdagavond uitkijken naar de Manneken Pis Corrida in Brussel. Een stratenloop door het historisch centrum van Brussel over 4 of 8 km (1 of 2 rondjes). Benieuwd hoe deze avondloop mij zou bevallen.

    Met de trein afgezakt naar Brussel. Ruim op tijd want om 6 uur was ik al ter plaatse terwijl de start maar om 20:15 uur gepland stond. Een massa volk in Brussel en dus wurmde ik er mij maar tussen om ook te gaan genieten van de bekende plaatsen. Het licht- en klankspektakel op de Grote Markt kon mij wel bekoren.

    De start van de Manneken Pis Corrida vond plaats aan de Horta Gallerij op het Spanjeplein (dichtbij het Centraal Station). Daarna wordt onder meer door de Koninginnegallerij gelopen, over de Grote Markt en voorbij Manneken-Pis.

    Ook de Nieuwstraat, De Munt, het Martelarenplein en een passage langs de kathedraal van Sint-Michiels en Sint-Goedele waren in het parcours opgenomen. De aankomst is opnieuw op het Spanjeplein. Hier en daar zat er toch wel een pittig strookje bergop in zodat het parcours toch wel uitdagend was. Absoluut de moeite waard om te doen.

    Voor mij persoonlijk echter valt het niet mee om te lopen in het donkerte. Na de Santa Run blijkt dit nogmaals. Ik loop veel liever met daglicht. Het zou dus wel eens mijn laatste avondloop (als het donker is) kunnen geweest zijn.

    Alhoewel het de bedoeling was om op zondag nog deel te nemen aan de Eindejaarscorrida in Leuven en daar de 4 km te lopen, heb ik besloten om deze toch maar te laten schieten. Hierdoor zitten al mijn wedstrijden voor 2014 er op. De eerstvolgende in 2015 is in principe op 17 januari Les Rélais Givrés in Neder-Over-Heembeek. Een ploegenwedstrijd over 44 km (5 lopers die eerst individueel 8 km moeten afleggen waarna de ganse ploeg samen daarna nog 4 km moeten afleggen).

    De komende drie weken staan dan ook in het teken van herstel. De nog niet volledig verdwenen verkoudheid volledig proberen te neutraliseren, de extra kerstkilootjes er terug af werken en, doordat ik de voorbije twee weken bijna niet gelopen heb (enkel de reeds beschreven wedstrijden), de conditie terug een beetje opbouwen.












    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/modern/activity/657382560   

    29-12-2014 om 19:09 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 Km Gaston Roelants in Brussel
    Net als vorig jaar was ik ook dit jaar van de partij op de 10 Km Gaston Roelants in Brussel.  Een heel mooi maar enorm pittige omloop.  Twee rondjes van 5 Km door het Park van Laken in de omgeving van het Atomium. 
    Vertrokken naar Brussel zonder al teveel hoop op een goede tijd want de laatste naweeën van mijn zware verkoudheid zaten nog in mijn lichaam.  Af en toe nog een hoestbui is niet echt bevorderlijk voor een goede prestatie. 
    Aan het Koning Boudewijnstadion kwam ik mijn ondertussen runningmate Elisabeth tegen die samen met een vriendin (Ann) ook afgezakt was naar Brussel.  Ann zou de 5 km lopen en Elisabeth had zich gemeld voor de 10 Km.  Haar eerste deelname hier in Brussel en ook zij had niet veel goede hoop op een goede tijd want net terug uit blessure.  Zij had een tijd onder de 55 min vooropgesteld maar na een korte kennismaking met de heuveltjes hier had zij dit gecorrigeerd naar binnen het uur.
    We besloten om de 10 Km samen uit te lopen kwestie van elkaar te motiveren en op te jutten en toch maar te proberen om onder de 55 min te blijven.
    Tijdens de eerste ronde hielden we er een mooi tempo in en maakten we kennis met de soms toch wel heel nijdige heuvels.  Veel vlakke stroken zaten er niet in op dit parcours, continue op en neer.  Elisabeth zag het duidelijk zitten op het eind van de eerste ronde en ze begon zelfs al te dromen van een negatieve split.
    Dat betekende dus nog een tandje bijschakelen voor de tweede ronde.  Vanaf kilometer zes begon ik toch meer en meer last te krijgen van mijn ademhaling.  De verkoudheid, weet je wel ...  Gelukkig kon ik het tempo nog wel aan.  Onder ons beiden zorgden we ervoor dat het tempo goed strak bleef en dat we elke kilometer sneller aflegden dan in de eerste ronde.  Op het einde plaatste Elisabeth zelfs nog een spurtje die ik aan mij liet voorbij passeren ... Na 52'24 liep zij over de streep gevolgd door mezelf op een achttal seconden.
    Een heel mooie tijd en absoluut tevreden konden we beiden huiswaarts keren. 








    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/modern/activity/654382242   
    https://www.youtube.com/watch?v=5eSLGenqsfw   

    22-12-2014 om 09:00 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Zoeken in blog



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • Bedankt (Patrick)
        op Genoodzaakte rustpauze
  • start to run Evy les 1 (Ine)
        op Genoodzaakte rustpauze
  • - (Stijn Heylen)
        op Marathon van Kasterlee
  • Topper!!! (Patrick Van Alphen)
        op Marathon van Kasterlee
  • proficiat (Paul Van Hiel)
        op Marathon van Kasterlee
  • Archief per week
  • 11/07-17/07 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 20/07-26/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs