Voor de derde maal heeft Oculus hun Connect evenement gehouden. In een markt die zich snel ontwikkelt kunnen we elk jaar weer veel nieuwe aankondigingen tegemoet zien. Wat waren de hoogtepunten van Oculus Connect 3?
Kijken in VR op Gear VR?
Het lijkt heel logisch om de keynotes van Oculus te bekijken in 360 graden video. Toch is er voor het derde jaar op rij geen optie voor Oculus Rift bezitters om via een officiële app de keynotes te bekijken.
Wel via Oculus Twitch maar dat is ouderwets platte video. Via de NextVR app op de Gear VR kun je wel de eerste en laatste keynote in VR video bekijken. De Gear VR werkt ook op Oculus software.
Waar is Palmer Luckey?
Het was niet Waar is Waldo? maar Waar is Luckey?. De oprichter van Oculus was nergens te bekennen, zelfs niet in een videoclip. Onlangs is Luckey negatief in de publiciteit gekomen omdat hij een politieke anti-Clinton organisatie geld gaf.
Daarnaast liet hij zich ongenuanceerd uit over politieke zaken. Dat zal de reden zijn dat Mark Facebook Zuckerberg wel prominent zichtbaar was en Palmer Luckey eventjes niet.
Nieuwe hoofdtelefoon
De Rift heeft in tegenstelling tot de HTC Vive standaard een hoofdtelefoon. Nu hebben ze optionele in-ear oordopjes met een veel betere audio kwaliteit. Ze gaan $49,- kosten en zijn volgens Oculus vergelijkbaar met een hoofdtelefoon van $900,-. We zullen het wel zien, of beter gezegd horen.
Gratis spel van Epic Games
Epic behoorde tot de eerste spel ontwikkelaars die demonstraties ontwikkeld van VR games. Bullet Train van Epic was voor velen de eerste overtuigende demonstratie van VR gaming. Nu hebben ze Robo Recall aangekondigd, een speelse arcade shooter die in het eerste kwartaal van 2017 gratis te downloaden zal zijn voor Oculus Rift gebruikers.
PC prijzen gaan omlaag
Aan de andere kant kunnen nieuwe gamers wat geld besparen dankzij asynchronous spacewarp, een nieuwe interpolatie methode waarbij minder snelle systemen toch goede beelden kunnen weergeven. Zo wordt het mogelijk vanaf $499,- een PC te kopen die geschikt is voor VR, dat was vorig jaar nog het dubbele.
Asynchronous Timewarp
Vorig jaar tijdens de tweede editie van Oculus Connect werd asynchronous timewarp geïntroduceerd, een manier om trillingen te voorkomen en latency te verminderen. Latency is de tijd tussen de actie en het resultaat in de virtuele wereld.
Deze moet zo laag mogelijk blijven voor een overtuigende beleving. Daarnaast voorkomt een lage latency ook misselijkheid die kan ontstaan wanneer de beweging niet nauwkeurig gevolgd wordt. Dit systeem werkt goed voor rondkijken, maar niet voor vrije beweging.
Asynchronous Spacewarp
Omdat Oculus steeds meer middelen toevoegt om uit je stoel te komen wordt de nauwkeurige registratie en weergave van beweging extra belangrijk. Met asynchronous spacewarp zal het beeld vloeiend blijven, ook wanneer de processor van de computer het niet meer kan bijbenen.
Wanneer er een situatie voorkomt waarbij een constante verversingssnelheid van 90 beelden per seconde niet behaald kan worden zal het systeem terugschakelen naar 45 beelden per seconde. De ontbrekende beelden worden erbij verzonnen om toch 90 beelden per seconde weer te geven. Vergelijk het met oude 50Hz televisiebeelden die via interpolatie op een 100Hz toestel worden weergegeven. Het beeld wordt vloeiender door extra beelden toe te voegen. Omdat het bij Oculus Rift content vooral digitale beelden zijn blijft het net plaatje net zo scherp als voorheen.
Oculus Touch duurder dan verwacht
Eindelijk krijgt Oculus echte VR controllers, je moet er wel $199,- voor neertellen. Dat is een fiks bedrag, zeker gezien de relatief lage instapprijs van de nieuwe Playstation VR. Er was veel kritiek toen de Rift werd uitgebracht zonder VR controllers.
De ouderwetse Xbox controller is niet echt geschikt voor een overtuigende virtual reality ervaring. Toen HTC Vive wel direct met een room scale VR ervaring op de proppen kwam wist HTC de pers en VR fans aan hun zijde te krijgen. Oculus houdt officieel nog steeds vast aan een statische ervaring, maar bieden ondertussen steeds meer mogelijkheden voor extra bewegingsvrijheid. Met Santa Cruz blijkt dat ze zelfs aan een draadloze ervaring werken.
Draadloze Oculus Santa Cruz onthuld
Santa Cruz is niet een nieuw deel in de GTA serie, het betreft een prototype headset van Oculus die werkt zonder kabels. Dat is op zich niet zo bijzonder, wel het feit dat deze headset ook positie in de ruimte kan waarnemen.
Zowel de Oculus Rift als de HTC Vive en ook de Playstation VR maken gebruiken van externe scanners om de positie van de gebruiker te bepalen. Dat noemen ze outside-in.
De nieuwe headset die momenteel Santa Cruz genoemd wordt maakt gebruik van inside-out technologie, de headset bepaalt zelf waar in de ruimte de gebruiker zich bevindt. Daarmee is deze headset wezenlijk anders dan de Google Cardboard en de Gear VR, daar kun je alleen rondkijken maar niet fysiek lopen, bukken of andere bewegingen maken.
Niet het eerste inside-out systeem
Er zijn al andere systemen die kijken naar de omgeving. Augmented Reality systemen moeten ook de omgeving in kaart brengen, de Hololens kan complete ruimtes scannen. Project Tango van Google heeft ook een dieptescanner.
Daarmee is Santa Cruz niet uniek wat betreft de manier van scannen, het is wel nieuw dat deze technologie gebruikt wordt voor VR in plaats van AR toepassingen.
Er mogen nog geen fotos gemaakt worden van de headset of van de toepassingen, we hebben alleen de promotiebeelden van Oculus. Het betreft een Oculus Rift headset met een klein kastje aan de achterzijde met een accu en een processor voor de tracking.
Het is alleen een prototype
Op dit moment is Santa Cruz een werkend prototype maar nog geen product dat klaar is voor de verkoop. De beeldkwaliteit zal tussen een Oculus Rift en Gear VR komen te liggen, omdat je niet met kabels aan een PC gekoppeld bent moet de headset het zware werk verrichten.
Oculus Connect 3 was een bevestiging van bestaande geruchten, daarnaast waren er ook zeker nieuwe onthullingen die niet alleen interessant zijn voor Oculus, maar voor virtual reality in het algemeen. Santa Cruz slaat een brug tussen VR headset met draad en mobiele systemen, met de Touch controllers kan de Rift eindelijk de potentie van VR waar maken.
Amber Garage maakte al eerder Skywand, een bijzonder programma om met behulp van een HTC Vive Virtual Reality headset en twee controllers een route te ontwerpen voor een drone. Je stond als het ware in een stad, vervolgens kun je visueel een route bepalen die de drone gaat vliegen. Met hun nieuwe project City VR bouwen ze voort op dit concept en plaatsen je als een ware Godzilla in een virtuele stad.
Virtuele Madurodam
Je hoeft niet meer naar Madurodam om als een reus door steden te wandelen, met City VR kun je vanuit jouw huiskamer door een levensechte stad lopen. Het is mogelijk om fotos te maken van deze stad, en de zonsondergang te bewonderen vanaf de toren van de hoogste gebouwen.
Dit kan binnenkort met een VR headset, nu wordt alleen nog de HTC Vive ondersteund, later volgen meer headsets. De stad bestaat uit 3D objecten van echte gebouwen die deels door Amber Garage zijn gemaakt via de drone technologie van Skywand, ze gebruiken ook objecten van PLW, een bedrijf dat 3D modellen ontwerpt.
Meer dan een Fly-over
Streetview was al een interessante toevoeging aan Google Maps, de Fly-over animaties van Apple Maps zien er zeker prachtig uit. Toch is de City VR Experience een compleet nieuwe ervaring. De steden zien er zeer realistisch uit, de belichting maakt het zeer spectaculair.
Volgens de demonstratiefilm kun je zelfs onder bruggen door kruipen, we zijn benieuwd of dit echt zo overtuigend zal werken. Je kunt de steden schalen om een overzicht te krijgen, of juist een gebouw van heel dichtbij te bekijken.
Voor het spelen van Godzilla hebben we toch echt een twee-speler optie nodig, voor architecten en stedenbouwkundigen zal dit een droom zijn die is uitgekomen. Alleen de mini-mars treintjes uit Madurodam ontbreken nog!
Vervelende bijen voelen zich enorm aangetrokken tot de prachtige bloem OhanaChan. Deze bloem zit niet te wachten op al die aandacht en heeft jouw hulp ingeroepen om de heerlijke nectar van OhanaChan te beschermen. Dit doe je door bolletjes naar de bijen te schieten, hoe beter je presteert hoe hoger je scoort op de wereldranglijst. Je hebt slechts 80 seconden om OhanaChan te beschermen, daarna is het spel voorbij.
Ontwikkelaar: Dazzle
Genre: Arcade / Shooter
Prijs: Gratis
Game Review
Als concept moet je bij OhanaChan denken aan een soort Tower Defense waarbij je een object, in dit geval een bloem, moet beschermen tegen inkomende objecten, in dit geval dus bijen. Je schiet continue kogels ofwel gekleurde bollen waarmee je de bijen kunt uitschakelen.
Je kunt rond de centraal gepositioneerde bloem draaien met een tik op het touchpad van de Gear VR. Het klinkt redelijk eenvoudig, het spel is eigenlijk nog eenvoudiger. Dit is vooral een technische demo, je kunt het niet echt een volwaardig spel noemen. Vandaar dat dit spel gratis in de app store te downloaden is.
Beeld en Geluid
De graphics zijn vrolijk en kleurrijk. Het palet is gebaseerd op de kleuren zoals Nintendo die ooit heeft bedacht voor de Mario games. Door de Japanse stijl van de karakters wordt deze vergelijking nogmaals benadrukt. Hoewel de graphics niet slecht zijn hebben ze ook niet echt veel karakter. Het is allemaal een beetje low-budget Mario.
Het geluid is nog minder opvallend. Er speelt een synthesizer deuntje die ook direct doet denken aan vroegere platform spellen, de geluidseffecten zijn spaarzaam en monotoon. Je bent de beelden en geluiden al vergeten voordat je de headset afzet.
Besturing
Je speelt OhanaChan met het touchpad van de Gear VR. Schieten gaat automatisch, verplaatsen gaat met een tik op het touchpad. Je draait in abrupte stappen om de bloem heen in een cirkel.
Dat is vooral belangrijk om zicht te houden op de bijen die van alle kanten naar de bloem vliegen. De bloem en de fee met de score zitten nogal eens in de weg, vandaar dat je regelmatig moet draaien. Door je hoofd te draaien kun je mikken op de bijen en de power-ups die regelmatig in beeld verschijnen.
Conclusie
Dit is niet het eerste spel voor de Gear VR dat meer op een technische demonstratie lijkt dan een volwaardig spel. De beelden uit het spel zien er best leuk uit, maar als je daadwerkelijk aan het spelen bent zal je snel verveeld raken. Dat hebben de makers blijkbaar ook gemerkt, je speelt drie rondes van 80 seconden waarna het spel alweer voorbij is.
De besturing werkt op zich goed, maar de bloem en de vliegende fee met een scorebord zitten vaak in de weg. Je probeert de bijen te schieten en dan vliegt er weer een fee voor je neus. Wanneer je een bij raakt zal je score omhoog gaan maar verder gebeurt er niet zoveel. De bijen vliegen, je schiet ze en ze verdwijnen weer, meer is het niet. Je voelt weinig spanning en er ontbreekt een gevoel van urgentie wat bij je wel bij dit soort spellen zou verwachten.
OhanaChan is een gratis spel, het bestand is niet al te groot dus je kunt er geen bult aan vallen. Aan de andere kant voegt het ook weinig toe. Het lijkt alsof de makers even wilde experimenteren met een spel in VR, meer is het niet. Er zijn drie soorten power-ups waarvan er twee weinig of niets uithalen, na drie korte sessies is het spel voorbij. Als je graag alle spellen in de app store wilt uitproberen kun je OhanaChan aan je collectie toevoegen, de kans is groot dat je het na tien minuten weer zult verwijderen
OhanaChan is een gratis spel, het bestand is niet al te groot dus je kunt er geen bult aan vallen. Aan de andere kant voegt het ook weinig toe. Het lijkt alsof de makers even wilde experimenteren met een spel in VR, meer is het niet. Er zijn drie soorten power-ups waarvan er twee weinig of niets uithalen, na drie korte sessies is het spel voorbij. Als je graag alle spellen in de app store wilt uitproberen kun je OhanaChan aan je collectie toevoegen, de kans is groot dat je het na tien minuten weer zult verwijderen
DOTA 2 was één van de eerste games met een VR publiek optie, je kunt in deze modus live meekijken naar online wedstrijden. Steeds meer spelontwikkelaars verkennen de mogelijkheden van virtueel kijken naar videogames. Stunlock Studio werkt aan een opvolger van Bloodline Champions, een game die goed werd ontvangen door de pers maar niet echt doorbrak bij het grote publiek. Dat hopen ze met het PvP vechtspel Battlerite wel te bereiken, ze besteden veel aandacht aan de Spectator Mode ofwel de virtuele tribune.
Virtuele filmstudio
Stunlock Studio experimenteert al een tijdje met verschillende manieren om de gameplay van Battlerite op een interessante manier vast te leggen. Ze willen de technologie die ze intern gebruiken nu ook beschikbaar gaan stellen voor alle toeschouwers. En dat gaat veel verder dan een statisch beeld op het speelveld.
Recht op de actie
In de Observer Mode kun je met de controllers van de HTC Vive een beweging maken om het beeld in- en uit te zoomen. Met één hand kun je het beeld naar eigen voorkeur roteren.
Door voorover te leunen kijk je als een reus over het speelveld. Je kunt ook plaatsnemen op een publieke tribune om het stadion gevoel te creëren. Stunlock Studio experimenteert ook met een optie om na de wedstrijd de winnaar te huldigen met bijvoorbeeld rozenblaadjes.
Wordt zelf een regisseur
De Camera Mode maakt van iedere kijker een virtuele filmmaker. Meerdere kijkers kunnen de arena vanuit een ander standpunt bekijken. Een editor ziet al deze beelden op een monitor en kan zo een spannend verslag maken vanuit meerdere camerastandpunten. Naast een live verslag is deze optie ook beschikbaar om achteraf een verslag te maken van de wedstrijd.
Met digitale informatie ben je niet beperkt tot de camerastandpunten op het moment zelf, je kunt achteraf de wedstrijd opnieuw laten spelen, pauzeren, terugspoelen en meer. En steeds bepaal jij als kijker het standpunt.
eSports groeien dankzij VR
De populariteit van eSports neemt in hoog tempo toe. Steeds meer spellen worden in competitie gespeeld, dankzij software zoals die van Battlerite wordt het een visueel spektakel dat zich leent voor zowel live kijken als achteraf de wedstrijd tot in detail uitpluizen.
De nabeschouwing wordt zo nog interessanter dan het spel zelf. Spellen als DOTA 2 en Battlerite laten zien wat er nu al mogelijk is, ongetwijfeld gaan steeds meer ontwikkelaars dit soort mogelijkheden toevoegen aan hun spellen.
In de jaren tachtig van de twintigste eeuw waren Arcades heel populair. Dat waren speelhallen met allerlei videogames. Toen Nintendo en Sega spelcomputers maakten voor thuis moesten de gaming bedrijven nieuwe en opvallende machines verzinnen om bezoekers te trekken. Zo werden er complete autos op pneumatische onderstellen geplaatst, je kon op virtuele motoren rijden en in de cockpit van een virtueel vliegtuig stappen. Die tijd komt weer terug dankzij Futuretown met hun nieuwe Totalmotion VR Arcade systeem.
Een letterlijk VR platform
Samen met Injoy Motion heeft Futuretown een platform ontwikkeld die gekoppeld wordt aan een VR headset. Dit platform kan bewegingen registeren en vertalen naar het spel dat je ziet op je headset. Zo kun je spelen met jouw lichaam als controller. Het lijkt een beetje op de Wii Balance Board van Nintendo.
Het platform is nog maar het begin, dit modulaire systeem kan worden uitgebreid met een virtuele motor of een virtueel paard. Met dit 5D Totalmotion platform kun je surfen, skiën, paardrijden en scheuren op een motor.
Doe meer met minder
Een nadeel van die oude Arcade kasten waren de enorme beeldschermen. Zonder een groot beeld kon je niet die realistische ervaring nabootsen. Met een headset is dat niet meer nodig.
Het concept van Futuretown is een stuk compacter, het neemt minder ruimte in waarmee het voor een Arcade interessant wordt om te plaatsen. Je hebt wel een duurzame headset nodig die vast verankerd zit aan de machine.
Arcade Revival
Voor veel mensen zijn Virtual Reality systemen voor thuis nog te duur of te onhandig. Steeds meer bedrijven spelen hier op in zoals The Void en bedenken VR ervaringen die je in een warenhuis kunt spelen. Zo is er een virtuele Ghostbusters die je kunt spelen met een headset.
Six Flags en Europapark werken met VR brillen om hun achtbanen nog indrukwekkender te maken. Zitten we volgend jaar tijdens de kermis op een Futuretown virtueel paard?
Invloed met je ogen, de naam Eyefluence is in ieder geval goed gekozen. Dit systeem maakt het mogelijk een computer te bedienen door alleen maar naar de juiste knoppen te kijken, je hebt geen muis meer nodig. Bij Eyefluence willen ze verder kijken dan Xbox controllers, muizen en toetsenborden. Hoe zou het zijn om je computer te bedienen met alleen jouw ogen?
Nooit te moe om te kijken
Volgens de directeur en oprichter van Eyefluence, Jim Marggraff, worden je ogen niet meer vermoeid dan normaal tijdens het navigeren met hun systeem.
Marggraff realiseert zich dat je meerdere vormen van input zult combineren, op dit moment zoekt hij naar de grenzen van ooginteractie. Tijdens een demonstratie op de Augmented World Expo liet hij zien hoe een speciaal headset gebruikt kan worden om een menu te bedienen met je ogen.
Een belangrijk onderdeel van de navigatie is niet alleen de beweging van het oog, maar ook de wijze waarop de software wordt ontworpen. In de demonstratie zijn enkele interessante toepassingen te zien. Een geheime map kan alleen ontgrendeld worden via oogherkenning. Een oog is meer onderscheidend dan een vingerafdruk. Ook wordt deze speciale bril uitgerust met een camera. Na het maken van een foto wordt het product opgezocht via internet.
Toevoeging of vervanging?
Voor de meeste mensen zal oognavigatie vooral een aanvulling zijn op andere manieren van interactie. Toch zijn er doelgroepen en situaties waarbij dit soort technologie erg praktisch kan zijn.
Denk bijvoorbeeld aan mensen met een beperking die niet de motorische vaardigheden bezitten voor een muis, maar wel met hun ogen kunnen navigeren. Of piloten en auto coureurs die met beide handen en voeten bezig zijn en daarnaast ook met hun ogen kunnen werken.
Eyefluence onderzoekt de mogelijkheden van navigeren met je ogen. Daarnaast komt FOVE met een headset die ook je ogen zal volgen, en de Mixed Reality technologie van Magic Leap zal direct een beeld op je retina projecteren. De computer bedienen met een biertje in één hand en chips in de andere We gaan een interessante, en mogelijk heel luie toekomst tegemoet.
Photokina is de grootste beurs van de wereld op het gebied van fotografie. Sinds 1950 wordt deze beurs elke twee jaar georganiseerd in Duitsland. Hier kun je alle nieuwe cameras bekijken en betasten van de grootste fotografie merken ter wereld. Daarnaast komen we ook nieuwe merken tegen die met innovatie hun eigen plekje willen veroveren in de fotografie markt.
Welkom in de toekomst
De wereld van fotografie is niet altijd even vooruitstrevend. Het duurde lang voordat digitale fotografie geaccepteerd werd door de professionals en serieuze hobbyisten. De meeste vernieuwingen vinden momenteel plaats op het gebied van betere lenzen, grotere CCDs en extra Megapixels.
Dit jaar was er een Futurezone in hal negen ingericht waar de bezoekers de nieuwste 360 cameras konden bewonderen. Cameras die in staat zijn een foto te nemen met een volledig 360 graden Panorama beeld. Dit zijn volgens VR-Expert de meeste interessante cameras die er in de Futurezone werden gepresenteerd:
Kodak 4KVR360
Kodak bracht al eerder Panorama cameras op de markt, momenteel is de Kodak Pixpro SP360 4K nog in de winkels verkrijgbaar. In de eerste helft van 2017 zal de 4KVR360 het oude type vervangen. De vorige versies waren al populair, met name door de uitgebreide mogelijkheden om deze camera als (waterdichte) action camera te gebruiken.
Er was al een manier om twee cameras samen te gebruiken voor een volledig 360 graden beeld, nu komt er een nieuw model met twee ingebouwde lenzen. Het merk Kodak is overigens allang niet meer het bedrijf van vroeger, tegenwoordig is het in handen van JK Imaging.
Vuze VR 3D 360 Camera
Dit platte doosje biedt ruimte voor maar liefst acht cameras waarmee 4K video vastgelegd kan worden. Wat de Vuze onderscheidt van de rest is de 3D opname. In feite zijn het 4×2 cameras die gezamenlijk voor een opname zorgen met diepte.
En daarmee is de Vuze uniek in de consumentenmarkt. Met een prijskaartje van 800 dollar is het nog steeds een relatief dure consumenten camera, je krijgt er wel een klein statief en een Homido headset bij. Deze camera zal vanaf oktober verkrijgbaar zijn.
Panono Camera
In tegenstelling tot de meeste Panorama cameras is dit puur een fotocamera. In deze bol met een diameter van 11cm zitten maar liefst 36 fixed focus cameras verscholen die samen een beeld van 108 MP kunnen produceren.
De gimmick van deze camera is de volledige 360 graden opname, het is de mogelijk om deze camera omhoog te gooien en zo een luchtfoto te maken. Je kunt de camera ook veilig op een statief zetten.
Sphericam V2
Sphericam heeft een nieuwe versie van hun opvallende 360 graden camera gepresenteerd, deze keer uiteraard ook uitgerust met een 4K beeldresolutie. Deze camera is erg compact (6,5cm) en heeft een aluminium behuizing waarmee de camera tegen een stootje kan.
De Sphericam V2 heeft als bijzondere eigenschap de optie om te filmen in RAW formaat, dat geeft de filmer achteraf veel meer mogelijkheden om de weergave van de kleuren, contrast en helderheid bij te stellen.
Freedom360 GoPro Mount
GoPro heeft ook dit jaar weer enkele nieuwe action cameras geïntroduceerd. Weer een beetje beter, en weer een beetje kleiner. Maar een 360 Panorama camera ontbreekt nog steeds in de line-up.
De Freedom360 GoPro Mount laat je zes GoPro cameras in één houder plaatsen waarmee je een volledig 360 graden beeld kunt opnemen in een zeer hoge resolutie. De beelden moeten wel achteraf met software aan elkaar gestitched worden, deze software wordt niet standaard meegeleverd.
Orah 4i
Met ruim tweeduizend euro is de Orah 4i zeker niet de goedkoopste 360 graden camera. Er gaan vier Sony cameras schuil in de compacte behuizing. De resolutie ligt wederom op 4K, helaas met slechts 30 beelden per seconde. Hoewel de Orah camera op een SD kaart kan opnemen is de camera eigenlijk gemaakt voor live broadcast streaming.
De vier microfoons zorgen voor een ruimtelijke audio opname. Om de beelden live te stitchen heb je wel een extern kastje nodig. Deze camera richt zich met name op de professionele markt, toch lijken de technische specificaties op het eerste gezicht wat achter te lopen op de concurrentie.
Nikon Keymission
Naast Kodak is Nikon het enige bekende camera merk tussen al deze nieuwkomers. Nikon slaat met de nieuwe Keymission lijn een nieuwe weg in. Als eerste is er de KeyMission 360, een 360 graden Panorama camera die veel lijkt op de Kodak KVR360 en waarschijnlijk ook in dezelfde prijsklasse zal komen te liggen. Met 4K video en 20MP fotokwaliteit kan het een interessante camera worden voor een redelijke prijs.
Daarnaast zal Nikon ook de KeyMission 170 en de KeyMission 80 uitbrengen. De 170 heeft een groothoeklens van 170 graden en een resolutie van 12MP. De Nikon versie van een GoPro dus. De KeyMission 80 wordt een live blogging camera die veel lijkt op de oude Flip cameras. De KeyMission 80 is uitgerust met twee cameras en een resolutie van 1080p. Dat lijkt op een smartphone camera zonder phone, en waarschijnlijk ook niet zo smart.
360 graden video staat centraal
Hoewel de Photokina zich vooral richt op fotografie speelt video een belangrijke rol bij 360 graden cameras. Dit is het jaar van de 4K cameras, de resolutie is eindelijk voldoende om een acceptabel scherp beeld te produceren op een VR headset.
De eerste generatie 360 graden cameras moesten het doen met een behoorlijke lage resolutie. Er is nog steeds geen standaard om 360 graden beelden vast te leggen, de twee camera methode wordt wel steeds vaker toegepast zoals in de cameras van Kodak, Nikon en ook in de Gear 360 camera van Samsung.
Panoroma fotografie is niet voor iedereen
De 360 graden VR cameras werden in een aparte hal geplaatst, de Futurezone. Wordt hiermee aangeduid dat Panorama fotografie de toekomst is? De uitdaging van een fotograaf is de mooiste compositie te maken met de perfecte lichtinval om een emotie op te wekken. Bij 360 graden cameras wordt de toeschouwer een interactief onderdeel bij de foto.
Niet elke fotograaf zit hier op te wachten. Naast Kodak stapt Nikon met de KeyMission 360 nu ook in de wereld van 360 graden fotografie. Het zal waarschijnlijk voorlopig een gescheiden wereld blijven; de fotograaf en filmmaker die controle wil houden over elk beeld, en de nieuwe generatie fotografen en filmmakers die het publiek meer vrijheid geven.
Het bedrijf Thalmic Labs heeft maar liefst 120 miljoen dollar aan investeringen opgehaald, Intel Capital en het Amazon Alexa Fund investeren ook in dit bedrijf. Het lijkt er op dat een deel van dit geld besteed gaat worden aan een vernieuwende VR armband. Wat kan deze armband, en is het beter dan hun eerste product, de MYO?
MYO voor spierballen
De MYO armband was het eerste grote product van Thalmic Labs. Deze armband registreerde de spieren in je arm en kon zo de beweging van jouw ledematen waarnemen om deze data vervolgens door te sturen naar een stuk software.
Helaas was de eerste generatie niet zo nauwkeurig als je zou verwachten, en hoewel de ontwikkelaar het positioneerde als VR accessoire sloeg het concept niet aan.
Een nieuwe armband
Thalmic Labs richt zich meer dan ooit op VR en het lijkt er sterk op dat ze voor het einde van het jaar met een nieuwe armband komen die met een andere technologie gaat werken. Deze armband kan de individuele vingers waarnemen.
In een patent van dit bedrijf is te zien dat ze werken aan een soort armband met sensoren rondom. Signalen worden met een zender naar de software gestuurd. Als je bijvoorbeeld een knijp beweging zou maken kan de armband dit waarnemen.
Wel apart, niet uniek
Op dit moment zijn het allemaal slechts geruchten, Thalmic Labs geeft niets prijs van hun planning en aanstaande producten. ManusVR heeft al een set VR handschoenen op de markt, in combinatie met de HTC Vive kunnen ze al een arm digitaliseren.
Leap Motion heeft een camera tracking oplossing waarbij je vrij met je handen kunt bewegen en die beweging wordt in 3D geregistreerd. En de Hololens van Microsoft werkt ook met handbewegingen. Gaat Thalmic Labs met de grote vernieuwing komen voor Virtual Reality?
Het is leuk, al die 360 graden cameras zoals de Ricoh Theta en de Gear 360, maar wat moet je met al die Panorama fotos doen? Bekijken via een smartphone of via Google Cardboard is mogelijk, maar dat wordt snel saai. InstaVR maakt van 360 graden fotos een interactieve ervaring, dat is interessant voor het publiek en ook voor bedrijven.
InstaVR
Dit bedrijf kreeg twee miljoen dollar tijdens een investeringsronde die geleid werd door The VR Fund. Het doel achter dit concept is het ontwikkelen van een zeer eenvoudig platform om Panorama fotos via hotspots aan elkaar te koppelen.
Daarnaast kunnen er ook videoclips in de presentatie worden opgenomen. Het resultaat kan met een druk op de knop gepubliceerd worden naar alle grote VR platforms en ook als op zichzelf staande app. Het Smithsonian American Art Museum heeft al een app voor Apple iOS en Android uitgebracht op basis van InstaVR.
Ook voor commercieel gebruik
Virtuele tours waarbij je van locatie naar locatie kunt gaan biedt veel mogelijkheden voor het bedrijfsleven. Denk bijvoorbeeld aan makelaars die een rondleiding door een woning willen maken.
Als bedrijven zonder veel technische kennis dit soort presentaties kunnen maken biedt dat veel kansen. Ook heeft InstaVR de optie om een heatmap te maken, daarmee kun je zien waar het publiek vooral naar kijkt in het beeld. Facebook heeft overigens een gelijksoortige functie in hun eigen Panorama foto viewer.
360 graden wordt de nieuwe standaard
Google bracht onlangs de Apple iOS versie uit van hun 360 Camera app waarmee je 3D Panorama fotos kunt maken met je smartphone. Je kunt Panorama fotos reeds koppelen aan Google Maps, ook de fotodienst Flickr heeft een aparte categorie voor 360 graden fotos. Net als speelfilms een steeds bredere beeldverhouding hebben gekregen lijkt deze trend ook naar fotografie te komen. Met diensten als InstaVR worden deze fotos zelfs interactief.
Smashing the Battle is een Hack-n-Slash actiespel waar je in de rondborstige huid kruipt van twee heldinnen en de strijd aangaat met een leger aan robots. Je moet kogels ontwijken, langs gevaarlijke obstakels manoeuvreren en vele tegenstanders uitschakelen.
Ontwikkelaar: StudioHG
Genre: Arcade / Actie / Vechten
Prijs: 9,99
Game Review
Dit is een spel met heel veel actie. Er vliegen continue kogels en andere zaken langs je netvlies, het is een echte button-masher waar je kramp van in je vingers zult krijgen.
Smashing the Battle is op verschillende platformen uitgebracht waaronder de Gear VR. Het is niet het goedkoopste spel in de app store, het is wel goed afgewerkt met een herkenbare en flitsende Manga stijl.
Beeld en Geluid
Je kunt kiezen uit een vrouwelijk karakter met grote borsten en een vrouwelijk karakter met nog grotere borsten. Het hele spel is over-the-top vormgegeven maar dit detail valt toch wel op. Het moet gezegd worden dat het spel er heel goed uitziet.
Veel kleuren, goede animaties en fantastische effecten. Zeker met een VR headset knalt alles over je netvliezen. Ook je oren krijgen het flink te verduren met harde muziek en nog hardere knallen. Je kunt het volume uiteraard lager zetten maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Besturing
Je hebt een externe controller nodig bij dit spel. Je moet flink op de knoppen rammen wat bij dit genre standaard is. Het aantal gebruikte knoppen is overigens beperkt, het is niet erg dat je geen zicht hebt op je handen.
De besturing is verder in orde, je kunt vrij rondlopen, schieten, bommen gooien en dat soort zaken. Tussen de levels door kun je het karakter verder upgraden voor nog meer explosief geweld.
Conclusie
Subtiel staat niet in het woordenboek van de maker. Het spel is overigens gemaakt door slechts één persoon en dat zou je niet zeggen. Audiovisueel ziet het spel er uitstekend uit, en het speelt ook goed. Als je houdt van vechtspellen als Dynasty Warriors en Devil May Cry is Smashing the Battle het spel voor jou op de Gear VR.
Er zat een verhaal in het spel maar dat is in de Gear VR versie weggelaten. Je zult verder geen belangrijke informatie missen, of je moet meer willen weten over de achtergrond van de dames of de motivatie van de moordlustige robots. Het spel is min of meer non-stop actie, tussen elk level is er een rustpauze waarbij je het arsenaal kunt versterken.
Er is een ruime keuze aan arenas en levels, je zult je niet snel vervelen. Het spelconcept is overigens wel monotoon, maar liefhebbers van dit soort vechtspellen zullen daar geen probleem van maken. Je kunt kiezen uit twee spelkarakters, ieder met een eigen stijl van vechten. Dat brengt de nodige variatie in de gameplay en biedt je meer waar voor je geld.
De cartoon stijl sluit perfect aan bij andere Aziatische spellen maar alles lijkt nog een tandje hoger geschakeld. Het figuur van de dames is echt overdreven met een onmogelijke cup maat, het lijkt af en toe meer op een parodie van het genre. Hoewel het erg leuk is om de visuele effecten van dichtbij en om je heen mee te maken voegt VR verder niet veel toe aan de gameplay. Je zou het spel ook op een televisie kunnen spelen met een controller in je hand. Als je tien euro toch teveel vindt kun je gratis het VR spel Herobound Gladiators downloaden. Dat is online vechtspel dat je vanuit een gelijksoortig perspectief ziet. Als je daar op uitgekeken bent kun je met Smashing the Battle de volumeknop nog eens flink omhoog schroeven.
De cartoon stijl sluit perfect aan bij andere Aziatische spellen maar alles lijkt nog een tandje hoger geschakeld. Het figuur van de dames is echt overdreven met een onmogelijke cup maat, het lijkt af en toe meer op een parodie van het genre. Hoewel het erg leuk is om de visuele effecten van dichtbij en om je heen mee te maken voegt VR verder niet veel toe aan de gameplay. Je zou het spel ook op een televisie kunnen spelen met een controller in je hand. Als je tien euro toch teveel vindt kun je gratis het VR spel Herobound Gladiators downloaden. Dat is online vechtspel dat je vanuit een gelijksoortig perspectief ziet. Als je daar op uitgekeken bent kun je met Smashing the Battle de volumeknop nog eens flink omhoog schroeven.
Smashing the Battle is een Hack-n-Slash actiespel waar je in de rondborstige huid kruipt van twee heldinnen en de strijd aangaat met een leger aan robots. Je moet kogels ontwijken, langs gevaarlijke obstakels manoeuvreren en vele tegenstanders uitschakelen.
Ontwikkelaar: StudioHG
Genre: Arcade / Actie / Vechten
Prijs: 9,99
Game Review
Dit is een spel met heel veel actie. Er vliegen continue kogels en andere zaken langs je netvlies, het is een echte button-masher waar je kramp van in je vingers zult krijgen.
Smashing the Battle is op verschillende platformen uitgebracht waaronder de Gear VR. Het is niet het goedkoopste spel in de app store, het is wel goed afgewerkt met een herkenbare en flitsende Manga stijl.
Beeld en Geluid
Je kunt kiezen uit een vrouwelijk karakter met grote borsten en een vrouwelijk karakter met nog grotere borsten. Het hele spel is over-the-top vormgegeven maar dit detail valt toch wel op. Het moet gezegd worden dat het spel er heel goed uitziet.
Veel kleuren, goede animaties en fantastische effecten. Zeker met een VR headset knalt alles over je netvliezen. Ook je oren krijgen het flink te verduren met harde muziek en nog hardere knallen. Je kunt het volume uiteraard lager zetten maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Besturing
Je hebt een externe controller nodig bij dit spel. Je moet flink op de knoppen rammen wat bij dit genre standaard is. Het aantal gebruikte knoppen is overigens beperkt, het is niet erg dat je geen zicht hebt op je handen.
De besturing is verder in orde, je kunt vrij rondlopen, schieten, bommen gooien en dat soort zaken. Tussen de levels door kun je het karakter verder upgraden voor nog meer explosief geweld.
Conclusie
Subtiel staat niet in het woordenboek van de maker. Het spel is overigens gemaakt door slechts één persoon en dat zou je niet zeggen. Audiovisueel ziet het spel er uitstekend uit, en het speelt ook goed. Als je houdt van vechtspellen als Dynasty Warriors en Devil May Cry is Smashing the Battle het spel voor jou op de Gear VR.
Er zat een verhaal in het spel maar dat is in de Gear VR versie weggelaten. Je zult verder geen belangrijke informatie missen, of je moet meer willen weten over de achtergrond van de dames of de motivatie van de moordlustige robots. Het spel is min of meer non-stop actie, tussen elk level is er een rustpauze waarbij je het arsenaal kunt versterken.
Er is een ruime keuze aan arenas en levels, je zult je niet snel vervelen. Het spelconcept is overigens wel monotoon, maar liefhebbers van dit soort vechtspellen zullen daar geen probleem van maken. Je kunt kiezen uit twee spelkarakters, ieder met een eigen stijl van vechten. Dat brengt de nodige variatie in de gameplay en biedt je meer waar voor je geld.
De cartoon stijl sluit perfect aan bij andere Aziatische spellen maar alles lijkt nog een tandje hoger geschakeld. Het figuur van de dames is echt overdreven met een onmogelijke cup maat, het lijkt af en toe meer op een parodie van het genre. Hoewel het erg leuk is om de visuele effecten van dichtbij en om je heen mee te maken voegt VR verder niet veel toe aan de gameplay. Je zou het spel ook op een televisie kunnen spelen met een controller in je hand. Als je tien euro toch teveel vindt kun je gratis het VR spel Herobound Gladiators downloaden. Dat is online vechtspel dat je vanuit een gelijksoortig perspectief ziet. Als je daar op uitgekeken bent kun je met Smashing the Battle de volumeknop nog eens flink omhoog schroeven.
De cartoon stijl sluit perfect aan bij andere Aziatische spellen maar alles lijkt nog een tandje hoger geschakeld. Het figuur van de dames is echt overdreven met een onmogelijke cup maat, het lijkt af en toe meer op een parodie van het genre. Hoewel het erg leuk is om de visuele effecten van dichtbij en om je heen mee te maken voegt VR verder niet veel toe aan de gameplay. Je zou het spel ook op een televisie kunnen spelen met een controller in je hand. Als je tien euro toch teveel vindt kun je gratis het VR spel Herobound Gladiators downloaden. Dat is online vechtspel dat je vanuit een gelijksoortig perspectief ziet. Als je daar op uitgekeken bent kun je met Smashing the Battle de volumeknop nog eens flink omhoog schroeven.
Tijdens de introductie van de Apple iPhone 7 werd er geen woord gesproken over Virtual Reality of Augmented Reality, of je moet de aankondiging voor Pokémon GO op de Apple Watch meerekenen. Onlangs heeft Tim Cook, directeur van Apple, aangegeven dat hij Augmented Reality ziet als de sleutel naar commercieel succes, niet Virtual Reality. Apple is traditioneel een bedrijf dat tegelijkertijd vooruitstrevend is en afwachtend. Waar gaat Apple heen met VR en AR, en welke impact heeft dit op de markt?
Apple stuurt de markt
Als je met plezier gebruik maakt van Android op mobiel en Windows op je PC zal je wellicht de invloed van Apple onderschatten. Toch kan dit enorme bedrijf de technologie sector in een bepaalde richting sturen. Dit jaar heeft Apple de stap genomen om de vertrouwde hoofdtelefoon aansluiting te verbannen van de nieuwste iPhone.
Daar komt veel kritiek op, toch is dit niet de eerste keer dat ze dit soort beslissingen nemen. Apple stopte als eerste met de Floppy disk en later met de CD-ROM Drive in hun computers. Steeds werden ze uitgelachen, steeds opnieuw volgde andere merken. Samsung bracht zelfs een commercial uit dat hun mobiele telefoon wel met de Flash plug-in werkte om deze een jaar later ook van hun toestellen te verbannen.
Waarom kiest Apple voor AR?
Volgens Tim Cook sluit Virtual Reality de gebruiker af van de wereld en dat beperkt de commerciële potentie. Augmented Reality stelt je in staat met mensen te communiceren en tegelijkertijd een nieuwe dimensie aan het beeld toe te voegen. Onlangs nam Apple Zeyu Li in dienst die voorheen bij Magic Leap werkte, een Mixed Reality bedrijf.
Ook Yury Petrov is overgestapt van Oculus naar Apple. Apple heeft ook een aantal patenten in handen op het gebied van VR en AR. Met Google Daydream in aantocht en de explosieve vernieuwingsdrang van Samsung lijkt Apple op safe te spelen. Komt Apple binnenkort met One More Thing die niemand had zien aankomen?
Is this the real life, is this just fantasy? Dit is de eerste regel van het beroemde nummer Bohemian Rhapsody van Queen. Freddie Mercury is er niet meer, toch leeft de muziek voort. Google heeft in samenwerking met Brian May van Queen en een aantal grafische artiesten een Virtual Reality app gemaakt waarbij dit nummer wordt gebruikt als uitgangspunt voor een indrukwekkende audiovisuele ervaring.
Queen App voor Android
De speciale Queen app is alleen beschikbaar voor Android toestellen. Op toestellen zonder VR functionaliteit is het wel mogelijk de video te bekijken maar dan mis je de complete ervaring. Hoewel Google de initiatiefnemer is van deze videoclip kun je de video niet bekijken via YouTube.
Het is meer dan een 360 graden Panorama video, veel beelden worden realtime weergegeven waarmee er helaas ook Android toestellen zijn die de clip niet goed kunnen weergeven. Apple iPhone bezitters kunnen deze app vooralsnog niet downloaden, die zal waarschijnlijk later worden uitgebracht.
Spotlight Stories van Google
Dit is niet de eerste keer dat Google professionals in de animatie- en filmwereld inhuurt om korte films te produceren. Ze werkten al eerder samen met een animator van Pixar en de regisseur van enkele Fast en Furious films.
De Spotlight Stories variëren in stijl en technische uitvoering. Sommige filmpjes zijn 360 graden films, andere producties zijn geheel in 3D gemaakt. Deze app is gratis te downloaden voor zowel Android als iOS gebruikers.
Wie betaalt die bepaalt
Hoewel deze videoclip op zich interessant is om te bekijken is het wel jammer dat VR headsets zoals die van Oculus of HTC niet worden ondersteund. Er is al eerder kritiek geweest op Oculus dat ze bepaalde spellen exclusief houden voor hun eigen platform.
Grote bedrijven steken veel geld in gratis ervaringen en promoten daarmee hun eigen platform, dat is wel logisch. Het is aan de andere kant jammer dat deze verdeeldheid bestaat. De ontwikkelaars van LibreVR/Revive maakten al eerder software om de Walled Garden ofwel omheinde tuin van Oculus te omzeilen en zo content beschikbaar te maken voor de HTC Vive.
Virtual Reality kan leiden tot een flinke smak op de vloer dankzij de kabels die door de kamer liggen. Steeds meer bedrijven werken aan backtops, dit zijn volwaardige gaming computers die je op je rug kunt dragen en met accus worden gevoed. MSI heeft nu de details bekend gemaakt voor de VR One Backpack PC. Ook XMG heeft een backtop ontworpen evenals Alienware. Lopen we volgend jaar allemaal met een computer op onze rug?
MSI VR One is sterker en lichter dan ooit
Het prototype van MSI had een GTX 980 grafische processor en je moest 12 pond op je rug hangen voor uiterlijk één uur speelplezier. In de nieuwe VR One wordt een GTX 1070 GPU gebruikt, naar alle waarschijnlijkheid de mobiele versie.
Het gewicht is teruggebracht naar 7.9 pond ofwel 3,6 kilogram. De accus bieden een belangrijke nieuwe feature, ze zijn hot swappable wat betekent dat je ze kunt verwisselen zonder de computer uit te schakelen. De accu gaat nu anderhalf uur mee.
Hoewel de aansluiting voor een headset in principe universeel is kun je voorlopig alleen de HTC Vive gebruiken omdat de Rift een extra USB aansluiting nodig heeft voor de camera en gemaakt is voor een statische ervaring.
Meer keuze in backtops
Er zijn meer fabrikanten die inspelen op de vraag naar hoogwaardige Virtual Reality ervaringen voor mobiel gebruik. HP had al eerder een prototype genaamd Omen X VR PC Pack die destijds relatief licht was maar er was nog geen GPU aangekondigd. Wellicht gaan ze de Nvidia GTX lijn gebruiken met ondersteuning voor de nieuwe Pascal technologie.
Alienware heeft ook een backtop ontworpen op basis van de AMD Radeon RX 480 grafische kaart, dit product is nog niet op de markt. In principe is het gebaseerd op de Alienware Alpha gaming console. Producent van Mini-PC systemen Zotac werkt eveneens aan een mobiele VR computer waarvan nog geen concrete specificaties bekend gemaakt zijn.
Voor 4799 euro kun je de XMG Walker bestellen die vanaf oktober geleverd zal worden. Deze backtop is uitgerust met een Nvidia GeForce GTX 1070 grafische processor, een Intel Core i7 processor en standaard vier accus. Uitgerust met twee accus weegt deze computer 3,8 kilogram, bijna gelijk aan de MSI dus. Ze geven niet aan dat de accus in gebruik te wisselen zijn, je krijgt wel vier accus meegeleverd met zes stuks als optie.
Speel Ghostbusters of Teenage Mutant Ninja Turtles in VR
Deze backtops zullen de komende tijd voor de consument nog te duur en onhandig zijn, voor virtuele arcades zijn ze daarentegen wel ideaal om de spelers een draadloze ervaring te bieden waarmee de kwaliteit van mobiele VR gaming naar een hoger platform wordt getild dan met een Samsung Gear VR of een Google Cardboard mogelijk zou zijn.
Motion Capture is een populaire methode om bewegingen van acteurs om te zetten naar digitale beelden. Bijvoorbeeld Gollum uit The Lord of the Rings, of King Kong. Deze techniek is vaak zeer kostbaar. Jasper Brekelmans, een specialist in Motion Capture maakt nu gebruik van de Hololens om bewegingen van dansers live te registreren, en daar een computermodel overheen te projecteren.
Kunst digitaal vastleggen
Brekelmans werkt voor dit project samen met The WholoDance project, een organisatie die de danskunst wil vastleggen voor zowel culturele doelstellingen als onderzoek. Motek Entertainment zorgde voor de faciliteiten om dit project mogelijk te maken.
Met een draadloze verbinding is het mogelijk de Motion Capture data direct naar een Hololens headset te sturen, die projecteert vervolgens een Augmented Reality Avatar op de danser in een driedimensionale omgeving.
Er werd gebruik gemaakt van een Xbox controller om alle parameters in te stellen, de knijpbewegingen zoals die standaard zijn bij de Hololens bieden onvoldoende controle.
Bewegingen analyseren
Naast een live beeld van de computeranimatie over de danser worden de bewegingen ook opgenomen. Zo kan de danser achteraf de bewegingen terugkijken.
Omdat het beeld volledig driedimensionaal is kan de danser het beeld draaien en vanuit elke hoek bekijken. Daarmee is deze technologie ook ideaal voor atleten die hun lichaamsbewegingen tot in detail kunnen bekijken en bestuderen.
Nieuwe generatie Motion Capture
Het registreren van bewegingen is niet nieuw, het wordt met de Hololens wel een stuk toegankelijker gemaakt, en waarschijnlijk ook goedkoper. De dansers dragen hier nog een kostuum met tracking markers waardoor de camera de beweging goed kan registreren, met geavanceerde beeldherkenning zal dit wellicht niet meer nodig zijn in de toekomst.
WholoDance gaat drie jaar besteden om de danskunst op deze wijze vast te leggen. Als dit een succes wordt kan het de studie van dans en eigenlijk alle soorten lichamelijke beweging compleet gaan veranderen.
De lift in Floor Plan brengt je naar diverse etages waar je kennis zult maken met vreemde figuren en uitdagende puzzels. Door je gezond verstand te gebruiken, en af en toe creatief te denken kun je de mysteries van de verschillende etages ontrafelen.
Ontwikkelaar: Turbo Button
Leeftijd: Alle Leeftijden
Genre: Puzzel
Prijs: 6,99
Game Review
Er is geen tekort aan puzzel spellen op de Gear VR. Floor Plan probeert zich te onderscheiden met een aparte stijl, zowel op grafisch gebied als de manier waarop de puzzels gepresenteerd worden. Een nadeel van de Gear VR is dat je niet vrij kunt bewegen.
Bij Floor Plan is dat probleem slim opgelost door de speler in een lift te plaatsen. Je gaat van etage naar etage met als uiteindelijke doel die maffe lift te verlaten.
De puzzels beperken zich niet tot afzonderlijke etages, je zult regelmatig terugkeren naar etages om vondsten en nieuwe inzichten toe te passen. De presentatie is onderhoudend en zorgt ervoor dat het spel niet snel zal vervelen. Die kans is overigens vrij klein aangezien je met een beetje gezond verstand het gehele spel in enkele uren kunt voltooien.
Beeld en Geluid
De graphics zien er fris en vrolijk uit. Het is een genot om naar de verschillende etages te kijken, je wordt steeds opnieuw verrast door de creatieve details. Je kunt overigens wel stellen dat Floor Plan niet direct het onderste uit de kan haalt van de mobiele processor. Het ziet er leuk uit maar het ontwerp is vooral functioneel.
De karakters die je tegenkomt maken geluid maar spreken niet. Deze stemmen en de diverse geluidseffecten hebben een cartoon stijltje die goed aansluit bij de graphics. De muziek is typische liftmuziek, heel toepasselijk en het brengt alle elementen heel goed samen.
Besturing
Floor Plan is in feite een point-and-click puzzelspel. Je kijkt naar een voorwerp, tikt een keer op het touchpad van de Gear VR en je kunt verder. De besturing zit het spelconcept nergens in de weg. Omdat je stil staat in de lift hoef je niet te lopen of andere capriolen uit te halen. Bij de Oculus Rift versie kun je overigens wel voorover leunen om iets verder in de kamers te kijken, bij de Gear VR versie is dat niet mogelijk.
Conclusie
Het genre dat momenteel het beste vertegenwoordigd is op de Gear VR is zonder twijfel het puzzelspel. Het spreekt ook wel voor zich, we bevinden ons nog steeds in de eerste generatie VR spellen, puzzelen is dan een veilige keuze.
Bij Floor Plan wordt de lift gebruikt als een excuus om vrij rondlopen te vermijden. Dat is niet de meest subtiele oplossing, het werkt hier wel. Dit is een VR spel waarbij je niet veel hoeft te bewegen, alles speelt zich recht voor je neus af.
De vraag is wel of dit spel past bij een VR headset. Omdat je van etage naar etage gaat en niet veel meer kunt waarnemen dan de kamers en de wanden van de lift voegt het gebruik van een headset niet echt veel toe aan de beleving, tenzij je vrij claustrofobisch bent aangelegd. Floor Plan op een PC met muis of op een Nintendo Wii met Wiimote zou ook niet misstaan. Floor Plan is een leuk puzzel spel met een originele uitstraling die meelift op de populariteit van puzzel spellen als Esper 1 en 2.
Met een prijs van 7 euro verwacht je een behoorlijke spelervaring, zeker voor mobiele games. Floor Plan zal je enkele uren vermaak bieden, wanneer je alle puzzels hebt opgelost is er niet echt een reden om het spel nogmaals te spelen. Daarmee is het een geschikt spel voor puzzel fanaten, en mensen die graag een relatief rustige en onderhoudende game willen spelen waarbij je niet teveel hoeft te bewegen.
Met een prijs van 7 euro verwacht je een behoorlijke spelervaring, zeker voor mobiele games. Floor Plan zal je enkele uren vermaak bieden, wanneer je alle puzzels hebt opgelost is er niet echt een reden om het spel nogmaals te spelen. Daarmee is het een geschikt spel voor puzzel fanaten, en mensen die graag een relatief rustige en onderhoudende game willen spelen waarbij je niet teveel hoeft te bewegen.
De nieuwe iPhone 7 is aangekondigd. De klassieke hoofdtelefoon plug is verleden tijd, de behuizing is nu waterdicht en het topmodel wordt uitgerust met twee cameras. 3D fotografie dus? Niet helemaal, de twee cameras maken optische zoom mogelijk, en een betere scherpte diepte. Voor ons komt de meest opvallende nieuwe feature voor iPhone niet van Apple, maar van Google; de Cardboard Camera app voor 3D Panorama fotografie.
Evolutie, geen revolutie
Voor een VR website biedt Apple geen rijke bron aan onderwerpen, met de introductie van de iPhone 7 en de nieuwe Apple Watch is daar niets in veranderd. Apple lijkt de opkomende Virtual Reality industrie compleet te negeren.
Android toestellen zijn al veel verder met de ontwikkeling van VR op mobiel. Nu is het uitgerekend Google die hun Cardboard Camera app lanceert voor Apple iOS. De app was al verkrijgbaar voor Android, nu kunnen Apple fotografen ook prachtige Panorama fotos schieten in 3D.
360 Graden 3D Fotografie
De meeste consumenten Panorama cameras kunnen geen 3D fotos maken. Je ziet het beeld in 360 graden maar het blijft een tweedimensionale projectie. Google heeft een app gemaakt waarmee je een beeld opneemt in 360 graden. Je moet langzaam in de rondte draaien en er mag geen beweging in het landschap zijn.
Met dat beeld wordt een 360 graden Panorama foto gemaakt met diepte. Door de fotos te bekijken in een Carboard viewer of een andere VR headset zie je een foto met overtuigend diepte effect. De Google Cardboard Camera App is gratis verkrijgbaar voor zowel Apple iOS als Android toestellen.
Apple en Nintendo werken samen
Het is interessant om te zien dat Nintendo een samenwerkingsverband is aangegaan met Apple. Er komt dit jaar een Mario spel uit voor iPhone. Zowel Apple als Nintendo hebben geen plannen voor VR producten of diensten aangekondigd, in tegenstelling tot de directe concurrenten Google, Microsoft en Sony.
Of ze met Mario voor smartphone de aandacht kunnen trekken terwijl Google Daydream in aantocht is, de Hololens al te bestellen is en de PSVR nog voor de kerst in de winkel ligt is te betwijfelen.
De man achter Iron man stapt in VR, net als Jezus Christus
De man achter Iron man stapt in VR, net als Jezus Christus
on september 19, 2016
Jezus had bovennatuurlijke krachten, net als superhelden. Binnenkort kunnen we het verhaal van Jezus bekijken in 360 graden video. Daarnaast stapt Jon Favreau ook in de virtuele wereld. Deze auteur / acteur / regisseur is de laatste jaren vooral bekend van de Iron Man films en de nieuwe Jungle Book verfilming. Hij wil nu zijn talent gebruiken in de opkomende VR video industrie.
Jezus VR: The Story of Christ
Dit zal de eerste complete speelfilm zijn die geschoten is in 360 graden video. De film werd opgenomen in Matera, Italië dat ook al dienst deed als achtergrond voor de Passion of the Christ uit 2004. De film zal voor het eerst vertoond worden tijdens het Venice Film Festival.
De film zal tijdens de kerstdagen worden uitgebracht voor Google Cardboard, Samsung Gear VR, Oculus Rift, HTC Vive en de PlayStation VR. Het VR theater in het festival biedt ruimte aan 50 personen die simultaan naar 360 graden producties kunnen kijken. Deze film werd gemaakt door VRWERX in samenwerking met Autumn VR en toont de levensloop van Jezus zoals beschreven in de Bijbel.
Jon Favreau
Naast Iron Man heeft Favreau ook onlangs de live-action versie van Jungle Book geregisseerd, een film met veel geanimeerde karakters. Er werd ook een korte preview uitgebracht als 360 graden video. Hij werkt nu samen met Wevr om een betoverende VR wereld te creëeren waarin ook een interactief element toegepast wordt.
Het project heet Gnomes & Goblins, je hoeft niet te wachten om een kijkje te nemen. Vanaf 8 september is er een korte demo beschikbaar voor Wevr Transport, via Steam en op Viveport. Het vertellen van verhalen in VR en 360 graden video is een grote uitdaging voor filmmakers omdat ze minder controle hebben over de kijkrichting van het publiek. Ook kan een Panorama video vermoeiend zijn, komende kerst kunnen we zien of Jezus VR het publiek de volle 90 minuten kan boeien. Zeker gezien het einde van deze film reeds bekend is.
Manus VR is een bedrijf uit Eindhoven dat als eerste een VR handschoen ontwikkelde. Nu wordt hun technologie gebruikt door NASA om een realistische simulatie van het Internationale Ruimtevaartstation hier op aarde te realiseren. Met de Manus VR handschoenen kunnen astronauten op aarde oefenen met het manipuleren van objecten in de ruimte.
SteamVR Tracking
Valve is vanaf 12 september gestart met het gebruik van SteamVR Tracking waarmee ze de Manus VR Tracking armband kunnen realiseren. In combinatie met de Manus VR handschoenen zal het mogelijk zijn naast beweging ook de juiste positie te bepalen.
Wat is Manus VR?
Sinds 2014 werkt Manus VR aan hun VR handschoenen. Ze zijn gevestigd in Eindhoven waar ze deel uitmaakten van de Startup Bootcamp High-Tech XL.
Binnen één jaar groeide dit bedrijf van drie naar twintig werknemers en ze werken nu aan de DK1 versie van de Manus VR Gloves. De nieuwe armband zal nog meer functionaliteit aan de handschoenen toevoegen.
Pillows Willow
Bij nieuwe technologie is het altijd een uitdaging om het publiek uit te leggen hoe het werkt en wat je ermee kunt bereiken. Daarom heeft Manus VR het spel Pillows Willow bedacht, een puzzelspel voor de HTC Vive waarbij je de VR Gloves moet gebruiken om puzzels op te lossen en zelfs een virtuele piano kunt spelen.
VR voor iedereen
Uiteraard is Manus VR trots dat NASA gebruik maakt van hun technologie. Toch ligt een groot deel van de focus op de consumentenmarkt.
VR technologie ligt nu letterlijk binnen handbereik van het grote publiek. Voor een pre-order van een set Manus VR handschoenen betaal je 250,- die je kunt gebruiken op Android, Windows, Linux, iOS en Mac systemen in combinatie met Unity en Unreal. Van Eindhoven naar het heelal, Manus VR is in enkele jaren ver gekomen!
We wisten al dat er een nieuwe versie van de PlayStation 4 aan zou komen, nu heeft Sony eindelijk de officiële naam onthuld. Ze hebben meer informatie gegeven over hun nieuwe console en de mogelijkheden voor Virtual Reality games. Wat kunnen we verwachten, wordt de PSVR het kerstcadeau voor 2016?
Neo heeft een nieuwe naam
Voor de officiële bekendmaking werd de nieuwe PlayStation nog Neo genoemd, de definitieve naam wordt PlayStation 4 Pro. Deze release staat feitelijk los van de introductie van de PSVR headset, die vanaf 13 oktober te koop zal zijn, maar de Pro editie van de PlayStation biedt een aantal nieuwe mogelijkheden voor een betere VR ervaring.
De spelontwikkelaars kunnen gebruik maken van verbeterde Super Sampling, hogere verversingssnelheden en meer detail. Dat is belangrijk, want met VR zit je dicht op het beeld en je ziet direct als er niet voldoende detail aanwezig is. De hogere beeldfrequentie zal een belangrijke factor zijn bij het creëeren van een overtuigende VR ervaring op de PlayStation.
PS4 of PS4 Pro?
Vanaf 15 september zal de PS4 te koop zijn voor 299,-, deze console biedt ook ondersteuning voor de PSVR headset. Als je tot 10 november kunt wachten is de PS4 Pro wellicht een betere keuze voor 399,-.
Voor die 100 euro krijg je een veel snellere processor en een grote harde schijf. Microsoft zal de komende feestdagen een flinke concurrentiestrijd kunnen verwachten aangezien project Scorpio pas volgend jaar het levenslicht zal zien.
Terugkeer van de Demo Disc
Digitale downloads zijn ondertussen zo ingeburgerd dat een ouderwetse schijf een beetje uit de tijd lijkt. Toch zal de PSVR geleverd worden met een disc met acht speelbare demos uit het VR aanbod. Sony heeft voor 2016 ruim 50 titels aangekondigd. Welke titels kun je uitproberen?
PlayStation VR Worlds: Een collectie van vijf VR games, op de demo disc kun je alvast één game spelen.
Driveclub VR: Een racespel met zeer realistische graphics.
Tumble VR: Een blokken stapelaar voor de PS3 in een nieuw jasje, de originele versie was een uitstekende titel in combinatie met de Move controller.
RIGS Mechanized Combat League: Een e-sports game waarbij een shooter wordt gecombineerd met traditionele sporten.
EVE: Valkyrie: Een bekende titel die we reeds kennen van de Oculus Rift en de HTC Vive, nu ook speelbaar op de PlayStation.
Battlezone: Ga de strijd aan met tanks, een bekende titel in een nieuwe VR omgeving.
Headmaster: Koppen met een voetbal en punten verzamelen, laten we hopen dat je hier geen hoofdpijn van zult krijgen.
Wayward Sky: Een kijk-en-klik avontuur waar eerste en derde persoon gamplay met elkaar gecombineerd worden.
Sony is niet de eerste met een VR headset, ze hebben wel veel ervaring met de release van gaming hardware en weten als geen ander hoe belangrijk interessante spellen zijn tijdens de lancering.