Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    03-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is PlayStation VR de toekomst van VR gaming?

    1

    “Twee honden vechten om een been, de derde gaat er mee heen”, zo luidt het spreekwoord. In Virtual Reality zijn de twee honden Oculus met de Rift headset, en HTC met de Vive headset. De derde hond is Sony die als nieuwste “echte” VR headset voor consumenten al meer exemplaren heeft verkocht dan de Rift en Vive samen. De eerste voorraad was ruim voor de kerst uitverkocht, er komt gelukkig een nieuwe lichting aan.

    Terwijl de andere twee VR headset ontwikkelaars vechten om een plekje in de schijnwerpers, is het Sony die de harten van de consument weet te veroveren. Blijft deze trend zich voortzetten?


    Waarom de PlayStation VR kans maakt

    Het zal niet de eerste keer zijn dat Sony de concurrentie te slim af is. Toen Nintendo en Sega de twee grootste concurrenten waren op de spelcomputer markt, kwam Sony met de eerste PlayStation op de proppen. De huidige console markt komt voort uit deze innovatieve console, waar Nintendo destijds geen interesse in had.

    Nu lijkt Sony hetzelfde trucje nogmaals uit te voeren met de PSVR headset. In tegenstelling tot de Vive en de Rift heb je voor de Sony headset geen snelle PC nodig, een PlayStation 4 spelcomputer is al voldoende. Er zijn nu dus al meer dan 53 miljoen apparaten in de wereld die standaard overweg kunnen met de PSVR.

    Met een aanschafprijs die start vanaf €399,- ligt de prijs ook aanzienlijk lager. De kwaliteit van de graphics ligt iets lager dan de andere twee concurrenten, de kwaliteit ligt wel een stuk hoger in vergelijking met de Gear VR van Samsung en de Daydream van Google.


    Job Simulator is niet genoeg4

    Wanneer je over VR headsets leest kom je veel artikelen tegen die spreken van “veelbelovend” en de “toekomst van gaming”. Daar heeft de huidige consument geen boodschap aan, die wil dat een VR headset van 500 euro of meer vandaag nog te gebruiken is.

    Job Simulator behoort tot de populairste spellen voor VR headsets. In feite is het een veredelde demo van Virtual Reality. Weliswaar een heel leuke demo, maar het is geen volwaardig spel te noemen. Sony heeft een groot aantal game studio’s achter zich die volwaardige games kunnen ontwikkelen. HTC en Oculus (Facebook) hebben weinig ervaring met computerspellen, en dat is merkbaar.


    De meest populaire spellen voor de PlayStation VR

    Dit is de top 5 van meest populaire VR spellen die je kunt downloaden, dus niet spellen die je alleen als schijf kunt kopen.


    1. Ja, ook op de PSVR is Job Simulator een grote hit. Dit spel was al verkrijgbaar voor de HTC Vive en Oculus Rift, als introductie in Virtual Reality is dit zeker een geschikt spel.


    1. 2Ga virtueel naar Gotham City in Batman: Arkham VR. Verwacht geen actiespel, deze VR thriller toont de intelligente kant van de man in het vleermuis pak.




    1. Horror en VR lijken voor elkaar gemaakt. Until Dawn: Rush of Blood is de virtual reality opvolger van Until Dawn en zal je de stuipen op het lijf jagen in deze arcade shooter. 
    2. De mensen die niet de PSVR bundel hebben gekocht kiezen toch voor de game PlayStation VR Worlds. In deze compilatie kun je een aantal compleet verschillende VR spellen ervaren. Veel variatie voor een redelijke prijs.


    1. Een hit op vrijwel elk VR systeem; Keep Talking and Nobody Explodes is de perfecte party game. Social gaming past uitstekend bij een spelcomputer als de PS4, KT&NE staat garant voor vele uren hilariteit.


    Heb je geen PlayStation 4? Een aantal van de populairste spellen is ook verkrijgbaar voor de HTC Vive. Je kunt een HTC Vive huren om kennis te maken met VR gaming.

    Capcom zet in op VR

    https://youtu.be/p-WFOJK7h4g

    Resident Evil 7 keert terug naar de oorsprong als horror game. Er zijn na de lancering al 2,5 miljoen exemplaren verscheept. Van de geregistreerde spelers speelt bijna 10 procent de VR versie. Het horror genre leent zich uitstekend voor Virtual Reality gaming, Sony en uitgever Capcom zullen tevreden zijn met deze cijfers.

    3

    Capcom heeft een moeilijke periode achter de rug, de vraag naar VR stimuleert deze uitgever stevig in te zetten op VR content.


    Spelen met je derde oog3rd eye

    Remedy Entertainment staat bekend om spellen als Max Payne en Quantum Break. Een aantal voormalige medewerkers heeft nu 3rd Eye Studios opgericht met een focus op VR content. Het eerste project is een serie spellen geïnspireerd op jaren zeventig spelprogramma’s. Ze hebben zich als doel gesteld de “eerste blockbuster game voor VR” te ontwikkelen. De PSVR van Sony kan hier een belangrijke rol in spelen.


    Het risico van Sony

    Sony kan zeer innovatief zijn, ze zijn helaas niet altijd de sterkste in doorzetten. De PlayStation Eye camera en de Move controllers bestaan nog steeds, maar er zijn de laatste jaren weinig spellen voor uitgekomen. Sony laat de productie van content vaak aan de ontwikkelaars over, en die houden niet zo van optionele rand accessoires.

    De PSVR is uiteindelijk een accessoire en geen systeem. Als de huidige trend zich voortzet kan de PSVR een grote markt bereiken, en daarmee zal het voor ontwikkelaars wel degelijk interessant zijn spellen te bedenken voor dit nieuwe VR platform.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2017, 10:27 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magic Leap: Het Verleden, Heden en de Toekomst

    ml1

    Magic Leap is een bedrijf onder leiding van Ronny Abovitz dat in 2010 werd opgericht met als doel een nieuwe technologie te ontwikkelen om interactief te werken met computers via Augmented Reality. Sinds 2011 werd er gewerkt aan een innovatieve nieuwe technologie waarbij beelden direct op de retina van het oog geprojecteerd worden.

    Deze computerbeelden sluiten perfect aan bij je normale gezichtsveld waarmee je een ware Augmented Reality ervaring krijgt. Magic Leap is niet de enige ontwikkelaar op dit gebied. Ze zijn wel de meest geheimzinnige speler, en eentje met een enorm kapitaal met dank aan grote bedrijven als Alibaba en Google. Onlangs bracht Abovitz naar buiten dat waarschijnlijk in 2016 de eerste versie van Magic Leap gaat verschijnen voor de consument. Gaat Magic Leap de belofte waarmaken?

    Klaar voor productie

    Tijdens een conferentie van Fortune in Aspen gaf Ronny Abovitz samen met Brian Wallace wat meer informatie over hun bijzondere project. De meest opvallende onthulling was de mogelijkheid dat Magic Leap dit jaar nog zal verschijnen. Het project is officieel uit de onderzoeksfase en kan beschouwd worden als een “echt product”.

     

     

    Het team van Magic Leap in ondertussen uitgegroeid tot 600 mensen die gehuisvest zijn in een voormalig pand van Motorola. Er zijn 100 clean rooms ingericht en de laatste voorbereidingen aan een productielijn worden momenteel uitgevoerd. Er is geen definitieve datum bekend gemaakt voor de lancering, maar Abovitz hoopt dit jaar nog de eerste exemplaren uit te leveren.

    De kleine grote speler

    magicleap001Toen Magic Leap in 2010 begon als een idee van Abovitz was het niet meer dan een concept om Augmented Reality te visualiseren. Het zou tot 2014 duren tot we echt iets te zien kregen. En wat het publiek te zien kreeg was letterlijk te mooi om waar te zijn. Naast een miniatuur olifant die leek te leven in je handpalm kregen we ook een gymzaal te zien waar het publiek verbijsterd staarde naar een walvis die uit de vloer kwam springen.

    Geen enkele toeschouwer droeg een headset. Blijkbaar waren investeerders overtuigd van de beloftes, Magic Leap haalde begin 2014 een mooi bedrag van 50 miljoen dollar binnen. In oktober van datzelfde jaar werd er nog eens een half miljard dollar verstrekt waarbij Google de kartrekker was en Qualcomm ook een grote investering deed. In februari 2016 kwam er een nieuwe investeringsronde onder leiding van Alibaba waarbij een kleine 800 miljoen dollar werd opgehaald. Momenteel is Magic Leap bijna anderhalf miljard dollar waard. En we hebben nog geen product gezien…

    Wat valt er te zien?

    We weten dat Magic Leap een headset zal worden die computerbeelden over de werkelijkheid kan leggen. Hoe de techniek verder in elkaar steekt is niet geheel duidelijk, waarschijnlijk wordt er een beeld geprojecteerd op het menselijk oog. Er zijn wel een aantal videoclips te zien op het officiële YouTube kanaal:ml2

    https://www.youtube.com/c/magicleap/videos

    De eerste video getiteld “Just another day at the office of Magic Leap” leek te mooi om waar te zijn. Het was een prachtige demonstratie, maar de kans dat het een realistische presentatie is van de mogelijkheden van Magic Leap is zeer klein. Eén van de partners binnen Magic Leap is Weta Workshop, een groot special effects bedrijf dat ook de effecten voor Lord of the Rings maakte. De nieuwere videoclips, pakweg één video per zes maanden, lijken meer in lijn met de werkelijkheid.

    Magic Leap maakt belangrijke vrienden

    Hoewel het bedrijf Magic Leap een jong bedrijf is met veel beloftes maar weinig tastbare informatie hebben ze wel heel grote namen weten te overtuigen zoals:

    Google: Mede dankzij Google werd het budget van Magic Leap vertienvoudigd, hiervoor neemt personeel van Google een belangrijke plek in bij het bedrijf. Zelf heeft Google al hun eigen Augmented Reality product in de markt gezet met de naam Google Glass. Dit product sloeg niet aan, de ervaringen met Glass hebben de ontwikkelaars van Magic Leap wel geholpen.

    Qualcomm: Deze Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders stapte tegelijkertijd met Google in Magic Leap. Waarschijnlijk gaan ze hardware en onderdelen leveren voor het nieuwe product. De Magic Leap zal in Amerika geproduceerd worden.

    Neal Stephenson: Deze schrijver verzon de “Metaverse” en bracht die tot leven in zijn roman “Snowcrash” uit 1992. Hij is binnen het bedrijf actief als “fururist” en is volgens Abovitz in staat een sociale en virtuele wereld op een begrijpelijke wijze vorm te geven.

    Alibaba: Deze enorme online retailer stapte februari dit jaar in en zorgde ervoor dat Magic Leap bijna 800 miljoen aan extra budget binnenhaalde. Alibaba kwam op 9 juli 2016 met het nieuws dat ze een virtuele winkel gaan inrichten. Hun investering in Magic Leap zorgt dat ze toekomstbestendig zijn.

    ml4Nog enkele mensen die ingelijfd zijn bij Magic Leap: Yannick Pellet van Samsung, Rio Caraeff van video distributeur Vevo en Sir Richard Taylor van Weta Workshop. Ook Lucasfilm, de voormalige studio van George Lucas die momenteel in handen is van Disney, is ook sinds kort een strategische partner van Magic Leap. Er werd voor die onthulling een video met R2D2 en 3CPO gemaakt door de “ogen” van Magic Leap.

    De Apple van Augmented Realityml3

    Magic Leap is een zeer mysterieus bedrijf. Buiten het bedrijf weet vrijwel niemand hoe het product er uit gaat zien, en hoe het zal werken. Er zijn naar schatting al duizenden testpersonen die niets naar buiten brengen. Dat is indrukwekkend voor een product dat de komende maanden in de winkels moet liggen. Ronny Abovitz noemt Magic Leap de Apple van Augmented Reality. Net als Apple houden ze hun ontwikkelproces strikt geheim. Bij Magic Leap ontwerpen ze net als bij Apple de hardware en de software zelf, ze houden controle over het gehele proces.

    De tijd van Magic Leap is nu

    Het nieuws dat Magic Leap van onderzoeksproject nu in de productfase is aangekomen is waarschijnlijk een stukje slimme timing. In de onthulling werd ook verwezen naar het Pokémon GO spel, een regelrechte wereldhit waarbij Augmented Reality wordt toegepast om de bekende Pokémon figuren in je nabije omgeving te plaatsen.

     

     

    Met de groeiende populariteit van VR headsets als de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR van Samsung, en daarnaast AR ontwikkelingen zoals die van Project Tango en Microsoft Hololens moet Magic Leap nu toch echt naar buiten treden en laten zien waar die anderhalf miljard aan investeringen in is gestoken.

    Wilt u Augmented Reality laten maken? Kijk dan op onze zakelijke site.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2017, 10:18 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    28-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bedenker van Pong vindt Arcades opnieuw uit
    Modal1

    Nolan Bushnell is voor een groot deel verantwoordelijk voor de manier waarop we tegenwoordig computerspellen spelen. Hij richtte in 1972 het bedrijf Atari op. Na het zien van de Magnavox Odyssey spelcomputer zag hij de potentie van computerspellen in de Arcade. Uit dit idee ontstond de legendarische Arcade kast Pong. Google Cardboard laten bedrukken huisstijl.

    Na tientallen jaren en vele bedrijven later stapt Bushnell in de virtuele wereld met Modal VR.


    Modal is Pong voor VRBushnell

    Volgens Bushnell bevindt Virtual Reality zich momenteel in de “Pong” fase. Het prille begin waarin er veel potentie bestaat, maar de “killer app” voor VR is er nog niet. Modal VR is niet bedoeld als individuele thuis ervaring, de technologie achter de Modal VR headset en het draadloze systeem richt zich juist op competitie en ruimte, heel veel ruimte.


    Mythic Combat

    https://youtu.be/sXAGEEbJaEU

    De promotievideo voor Mythic Combat laat zien waar het Modal VR systeem voor geschikt is. Actie spellen met meerdere spelers in een grote ruimte. Dit is in lijn met de Atari Arcade ervaring van vroeger. Hoewel Bushnell als medeoprichter te boek staat is Jason Crawford de feitelijke oprichter van dit bedrijf.

    Screen

    Volgens hem moet de headset duurzaam genoeg zijn voor een kind van elf die in de Arcade wild tekeer gaat. Het systeem is draadloos en sociaal.


    Social Gaming

    De VR Arcade ervaring is niet nieuw, bedrijven als The Void en Zero Latency hebben al diverse VR Arcades ingericht en spellen ontwikkeld. Het is niet duidelijk welke technologie Modal VR gebruikt, en hoe ver de ontwikkeling op dit moment is. Net als de concurrentie is samen spelen een absolute voorwaarde, gebruik van een grote ruimte speelt ook een belangrijke rol.

    Voor Virtual Reality inzetten op events kan Modal VR heel interessant zijn, er is wel al behoorlijk wat concurrentie in deze industrie.


    Gaat Bushnell gelijk krijgen?

    Nolan Bushnell staat vooral bekend om Atari en Pong, de meeste mensen kunnen niet zomaar één van de tientallen andere initiatieven van Bushnell voor de geest halen. Zijn Wikipedia pagina is nog niet bijgewerkt met Modal VR. Er wordt wel verwezen naar BrainRush, een bedrijf in educatieve software.

    Is Modal VR het bedrijf dat Virtual Reality net zo populair gaat maken als de Arcades vroeger, of is het een ambitieus initiatief dat als een kaars zal uitdoven?

    Pong


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2017, 18:02 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sport educatie met een VR headset
    Strivr

    Wil je dat jouw kinderen meer buiten spelen in plaats van binnen computerspelletjes te spelen? Je kunt ze naar een voetbalvereniging sturen, je kunt ze ook een VR headset opzetten. Tenminste, ter voorbereiding op het echte werk.

    Er komen steeds meer VR sportspellen die soms bedoeld zijn als amusement, soms als educatie en vaak als combinatie van beiden. Voor zowel kinderen als volwassenen zijn er diverse interessante Virtual Reality apps om meer te leren over sport.


    VR Sports Challenge

    https://youtu.be/tcTYX7S5zsMFootball

    In dit spel voor de Oculus Rift gebruik je de Touch controllers terwijl je in de huid kruipt van een American Football speler. Je kunt niet rennen, het is vooral een simulatie om de strategie binnen deze sport te doorzien. Naar wie ga je de bal gooien?

    Je werpt vanuit het standpunt van de quarterback, na het werpen schakelt het perspectief naar jouw teamgenoot die de bal vangt.


    Selfie Tennis

    https://youtu.be/Ab0J_3i4oJY

    Selfie tennisDe Nintendo Wii liet de wereld kennismaken met motion controllers via het spel Wii Sports, Selfie Tennis wil hetzelfde effect bereiken met dit spel voor de HTC Vive. Je gebruikt de Vive controller om een eenvoudig spelletje tennis te spelen.

    Als je zelf aan de slag wilt is het wellicht niet zo verstandig om dezelfde hoge hakken te dragen als Jen in deze demonstratie video.


    STRIVR Labs

    https://youtu.be/QSJVU7PK660

    Deze simulatie is gericht op professionele American Football spelers. In een serie 360 graden panorama video’s kunnen spelers praktijksituaties bekijken en leren van de diverse spelmomenten. Bij dit soort training wordt normaal gesproken veel tijd verloren omdat spelers op het veld steeds hun positie moeten innemen. Nu kan de video steeds opnieuw gestart worden met dezelfde informatie. Steeds meer professionele teams werken met deze methode.Stereo


    Sport educatie en virtual reality gaan erg goed samen. Zowel voor amusement als voor serieuze toepassingen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2017, 09:31 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR educatie maakt leren een ontdekkingsreis
    Class2

    De scheikunde lerares Zhong Qiu speelde begin 2016 voor het eerst een VR spel. Ze zag direct de potentie van Virtual Reality in educatie. In haar vijf jaar ervaring als lerares had ze gemerkt dat het moeilijk was studenten vooraf instructie te geven, voordat ze aan de slag konden met chemische proeven.

    De theorie sloot niet aan bij de praktijk, ze wilde de instructie graag visualiseren. Ze vond een vacature bij Phantom Whale, een bedrijf dat gespecialiseerd is in VR producties.


    Virtueel laboratorium

    Zhong werkt samen met het team van Phantom Whale aan een VR applicatie waarbij de gebruiker in een virtueel Class1laboratorium kan stappen. De student kan vooraf alle materialen bekijken en potentieel gevaarlijke experimenten uitvoeren in VR om meer inzicht te verkrijgen in de werkelijke situatie. Dit soort VR instructie is veel duidelijker dan een gesproken uitleg of handleiding in een lesboek.

    De VR lessen richten zich op de K-12 leerlingen, van de kleuterschool tot en met het middelbaar onderwijs.


    Meer mogelijkheden voor studentenGirl

    Cai Nizhe is de oprichter van Phantom Whale, ze werkte voorheen voor UNICEF tijdens haar studietijd in New York. Zij ziet veel potentieel in VR voor educatie, zeker in gebieden waar er te weinig leraren zijn, en landelijke gebieden waar kinderen via VR headsets kennis kunnen maken met de wereld.

    Ze zijn niet het enige bedrijf in China die zich richten op de opkomende VR markt. Er is bijvoorbeeld ook een virtueel lesprogramma ontwikkeld door een ander bedrijf om de Engelse taal te leren.


    Ouders investeren in VR educatie

    Een dure headset voor spelletjes vinden ouders geen goed idee, wanneer een VR headset als leermiddel gebruikt wordt zullen ze sneller bereid zijn te investeren in virtual reality apparatuur. VR educatie is overigens niet direct een sector om snel geld te verdienen.

    Dat is ook te zien aan de (Chinese) website van Phantom Whale, waar veel nadruk wordt gelegd op foto’s van dames in verleidelijke poses. Misschien is dat bedoeld als educatie voor volwassenen?Bath


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2017, 09:30 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs