De HTC Vive wordt sinds de introductie geprezen voor de speciale controllers waarmee de gebruiker vrij kan bewegen in de ruimte. Dat maakt deze headset niet alleen ideaal voor VR spellen, ook artiesten maken veelvuldig gebruik van de nieuwe mogelijkheden die ruimtelijk ontwerpen biedt.
De wereld van traditioneel ontwerp en VR design komen samen met Gravity Sketch, een collaborative tekenpakket waar meerdere personen tegelijkertijd kunnen werken aan één ontwerp.
Deze software richt zich op professionele ontwerpers die bezig zijn met geometrische modellen. Denk aan architecten, bouwkundigen en artiesten die in een 3D omgeving digitale schetsen kunnen maken. Later kun je de objecten in een CAD programma verder bewerken.
Gravity Sketch is niet bedoeld om definitieve ontwerpen in te maken, je kunt de ruwe schetsen exporteren in standaard .OBJ formaat en vervolgens importeren in de 3D software naar keuze.
Je kunt Gravity Sketch naast de HTC Vive ook gebruiken met de Oculus Rift in combinatie met de Touch controllers.
Samenwerken
Een interessante functie van Gravity Sketch is de mogelijkheid om samen te werken aan dezelfde tekening. Het is daarbij niet nodig om meerdere VR headsets te gebruiken.
Je kunt ook een tekentablet gebruiken. Hiervoor is een speciaal transparant tekentablet ontwikkeld waarmee de ontwerper ruimtelijk kan tekenen. Op dit moment wordt de software nog getest op functionaliteit, via Steam Early Access is deze software te downloaden voor testers.
VR software voor artiesten
Er komen steeds meer tekenprogramma's voor VR headsets. Tilt Brush van Google is een tekenpakket voor de HTC Vive, Quill is een soortgelijk tekenpakket voor de Oculus Rift. Ook in Augmented Reality kun je 3D ontwerpen maken met HoloStudio van Microsoft voor de Hololens.
Artiesten die de mogelijkheden van VR ontwerp willen verkennen kunnen een HTC Vive huren en zo ervaren welke impact VR technologie heeft op visueel design.
Sideloading is een manier om de standaard App store te omzeilen en apps te gebruiken die niet zijn gecontroleerd door de makers van het besturingssysteem.
Het soort apps dat via deze methode kan worden gebruikt varieert van apps die niet toegestaan worden via de normale app store vanwege aanstootgevende inhoud, of schending van copyright. Er zijn ook app makers die een app willen testen alvorens deze aan te bieden via de app store. Hoewel sideloading een grijs gebied is kan het op een verantwoorde en legale wijze worden gebruikt.
Sideload VR maakt het mogelijk apps te laden voor de Gear VR.
De Samsung Gear VR werkt op basis van een Android toestel in combinatie met de Oculus software voor Gear VR. Dat zijn dus twee lagen bescherming tussen jou en de app.
De Google Cardboard apps werken bijvoorbeeld wel op een Samsung smartphone maar niet meer wanneer je de smartphone in de Gear VR plaatst.
Door sideloading toe te passen kun je de software beveiliging omzeilen. Sideload VR geeft een identificatiecode aan een APK waarmee het direct via de Gear VR te openen is, ook wanneer de app niet door Oculus is goedgekeurd.
Wat kun je zoal installeren?
Er zijn verschillende apps gemaakt die werken met de Sideload VR app voor Gear VR zoals Doom, het klassieke spel.
De broncode voor de Doom Engine is Open Source en legaal om te gebruiken maar niet direct beschikbaar voor de Gear VR. Stream theater laat je PC spellen spelen via de Gear VR.
The Starship "Schrödinger's Destiny" is een demo van een interactief verhaal dat nog lang niet klaar is voor een algemene release. Uiteraard komen we apps tegen als VirtualRealPlayer voor het bekijken van VR porno videos.
De YTCinemaVR app voor het bekijken van YouTube videoclips is ook populair.
Sideloaden of niet?
Ten eerste kun je de Sideloading app niet officieel downloaden in de Nederlandse Google Play Store, je zou de Sideloading app dus weer via een omweg moeten installeren. Daarnaast is het aanbod aan apps beperkt, de kwaliteit laat ook te wensen over. Als je een ontwikkelaar bent van VR content kan het handig zijn, hoewel je dan betere tools kunt gebruiken.
Het is voornamelijk een hobbyproject voor mensen die niet houden van restricties. Voor de meeste Gear VR bezitters zal Sideloader VR weinig toevoegen.
De Gear VR store krijgt steeds meer kwalitatief hoogwaardige content. Als je nog niet eerder met een Gear VR hebt gespeeld kun je ook eens een Gear VR huren.
Iedereen heeft vroeger papieren vliegtuigjes gevouwen. Niet elke creatie vloog even ver, het waren die onverwacht succesvolle vluchten die je altijd zullen bijblijven.
Met vliegende drones zoals die van DJI is het papieren vliegtuigje vervangen door een high tech precisie instrument, heel mooi maar de charme is een beetje verdwenen. Wellicht is de PowerUp Paper Airplane VR iets voor jou; een papieren vliegtuig met camera en VR besturing.
Van Kickstarter naar Amazon
Dit project van PowerUp begon als Kickstarter campagne met 2537 backers en een opbrengst van $492.204. Niet slecht voor een papieren vliegtuig. Nu kun je voor 199 dollar je eigen set bestellen via Amazon. Wat krijg je voor dit bedrag?
Een vouwvliegtuig van carbon vezel
Een kleine videocamera
Een ingebouwde accu voor tien minuten vliegtijd
Een draadloze Wifi verbinding met een bereik van 300ft
Een snelheid tot maximaal 20 MPH
Een app voor iOS en Android
En een zwarte Cardboard houder met opdruk
Je moet eerst het vliegtuigje en de Cardboard houder vouwen. Je bevestigt de Wifi module op het vliegtuigje en je installeert de app op je smartphone. Gooi het vliegtuigje in de lucht en bestuur deze door je hoofd te bewegen. Je ziet direct het beeld via het smartphone scherm.
Voor 199 dollar koop je speelgoed voor een volwassen kind, verwacht geen professionele drone camera. Dat is ook niet het concept, de low tech uitstraling is bewust en brengt het kind weer naar boven.
De VR claim is enigszins overdreven en zelfs wat misleidend. De camera is geen panorama camera, het is slechts een groothoek mini camera.
Sturen met je hoofd is wel een leuke feature, hoewel je met de standaard schermbesturing waarschijnlijk meer controle houdt over het vliegtuig.
De PowerUp FPV Paper Airplane VR Drone Model Kit is leuk speelgoed maar daarmee is alles gezegd. De prijs ligt vrij hoog aangezien je voor enkele tientjes een budget drone kunt kopen.
De Google Cardboard met print ziet er leuk uit, maar je kunt misschien beter een persoonlijke Cardboard laten drukken.
Als cadeau is deze Drone zeker welkom, als investering kun je het beter laten schieten, of vliegen in dit geval...
Sinds Palmer Luckey naar de achtergrond is verdwenen heeft Oculus geen duidelijk gezicht meer. John Carmack is vooral iemand die populair is bij de software geeks, Mark Zuckerberg is een grote VR fan maar blijft die man van Facebook. Nu heeft Oculus eindelijk weer een nieuwe voortrekker genaamd Hugo Barra. Wie is deze man en hoe kan hij Oculus naar de massa brengen?
Exit Xiaomi, welkom Facebook
Het is je vergeven als de naam Hugo Barra niet meteen een belletje doet rinkelen, toch is Barra geen beginner. Hij was de laatste jaren directeur van de internationale tak van Xiaomi, de smartphone maker uit China. Je mag dit bedrijf gerust de Apple van China noemen, Barra was dus een soort Tim Cooke.
Voor de tijd bij Xiaomi leidde hij de Android divisie tussen 2010 en 2013. Door zijn nieuwe baan als leider van alle VR zaken bij Facebook kan hij weer terug verhuizen naar Silicon Valley.
Xiaomi en VR
Hoewel Xiaomi niet meer de marktleider is in China hebben ze in korte tijd enorm veel marktaandeel verworven. Het is een vooruitstrevende fabrikant van hoogwaardige smartphones, ook hebben ze enkele opvallende smartphone houders ontwikkeld voor VR toepassingen.
Oculus kan een deskundige als Barra goed gebruiken, ze hebben immers een kleine drie miljard dollar in Oculus gestoken, een doorbraak naar de consumentenmarkt moet op korte termijn toch echt plaatsvinden.
Oculus Rift huren of kopen?
Wanneer je overweegt een Oculus Rift te kopen moet je rekening houden met de aanschaf van een headset, de Oculus Touch controllers en wellicht ook een PC die geschikt is voor VR. Totaal ben je minimaal duizend euro kwijt, voor een compleet systeem eigenlijk al 1500 euro.
Als je nog niet zeker weet of de Rift echt iets voor jou is kun je beginnen met een Oculus Rift huren. Het aanbod aan titels zal de komende tijd sterk toenemen, de ontwikkelingen gaan in zon hoog tempo dat het voor de meeste mensen nog niet interessant is om tot aanschaf over te gaan.
Met mobiele apparaten en Cardboard smartphone houders heeft Virtual Reality zich snel weten te verspreiden binnen educatie. Steeds meer scholen maken gebruiken van VR lesmateriaal, van Google Expeditions tot virtuele ruimtereizen via een Oculus Rift headset.
Virtuele opleidingen als Unimersiv schieten als paddestoelen uit de grond, gaat VR educatie het reguliere lesmateriaal vervangen? Leraren hoeven nog niet op zoek te gaan naar een nieuwe baan, Virtual Reality is en blijft een toevoeging, niet een vervanging. En daar is een belangrijke reden voor aan te wijzen; context.
Van herinnering naar werkelijkheid
Het menselijk brein is een wonderbaarlijk instrument. Je hebt jezelf vast wel eens betrapt op een herinnering die achteraf niet klopt. Een herinnering aan jouw jeugd die recht uit een film komt, of een déjà vu gevoel.
Uit onderzoek is gebleken dat een VR ervaring na een week door kind als werkelijkheid wordt ervaren. Een meisje had Elmo ontmoet via een VR headset, een week later dacht ze dat ze echt met Elmo in dezelfde ruimte stond.
VR kan zo overtuigend zijn dat de hersenen het als waarheid interpreteren. Binnen de educatie kan dit een probleem zijn, kinderen hebben een kleiner referentiekader en zijn meer geneigd nieuwe informatie voor waarheid aan te nemen.
Educatie in context
Een Virtual Reality headset brengt je in een virtuele wereld. Wanneer je zweeft in de ruimte is de ervaring anders dan een wandeltocht in de Betuwe. Hoe dichter de virtuele ervaring ligt bij de werkelijkheid, hoe sneller de hersenen het accepteren als waarheid.
Bij een VR lesprogramma is de combinatie tussen klassikaal lesgeven en het gebruik van de headset van groot belang. Daarom hebben sommige smartphone houders voor VR gebruik geen hoofdband. Je moet zelf de headset vasthouden, dat geeft je een ankerpunt met de werkelijkheid.
Geniet, maar VR met mate is wellicht de beste instelling voor VR in educatie. Maak gebruik van het onbegrensde potentieel als leermiddel, niet ter vervanging van een klassiek lesprogramma.