
Tijdens de introductie van de Apple iPhone 7 werd er geen woord gesproken over Virtual Reality of Augmented Reality, of je moet de aankondiging voor Pokémon GO op de Apple Watch meerekenen. Onlangs heeft Tim Cook, directeur van Apple, aangegeven dat hij Augmented Reality ziet als de sleutel naar commercieel succes, niet Virtual Reality. Apple is traditioneel een bedrijf dat tegelijkertijd vooruitstrevend is en afwachtend. Waar gaat Apple heen met VR en AR, en welke impact heeft dit op de markt?
Apple stuurt de markt
Als je met plezier gebruik maakt van Android op mobiel en Windows op je PC zal je wellicht de invloed van Apple onderschatten. Toch kan dit enorme bedrijf de technologie sector in een bepaalde richting sturen. Dit jaar heeft Apple de stap genomen om de vertrouwde hoofdtelefoon aansluiting te verbannen van de nieuwste iPhone.
Daar komt veel kritiek op, toch is dit niet de eerste keer dat ze dit soort beslissingen nemen. Apple stopte als eerste met de Floppy disk en later met de CD-ROM Drive in hun computers. Steeds werden ze uitgelachen, steeds opnieuw volgde andere merken. Samsung bracht zelfs een commercial uit dat hun mobiele telefoon wel met de Flash plug-in werkte om deze een jaar later ook van hun toestellen te verbannen.
Waarom kiest Apple voor AR?
Volgens Tim Cook sluit Virtual Reality de gebruiker af van de wereld en dat beperkt de commerciële potentie. Augmented Reality stelt je in staat met mensen te communiceren en tegelijkertijd een nieuwe dimensie aan het beeld toe te voegen. Onlangs nam Apple Zeyu Li in dienst die voorheen bij Magic Leap werkte, een Mixed Reality bedrijf.
Ook Yury Petrov is overgestapt van Oculus naar Apple. Apple heeft ook een aantal patenten in handen op het gebied van VR en AR. Met Google Daydream in aantocht en de explosieve vernieuwingsdrang van Samsung lijkt Apple op safe te spelen. Komt Apple binnenkort met One More Thing die niemand had zien aankomen?