Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    01-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De toekomst van VR is draadloos

    De drie belangrijkste VR headsets van 2016 zijn de Oculus Rift, de HTC Vive en de Playstation VR. Ondanks de verschillen hebben ze allemaal één overeenkomst; de headsets moeten met een kabel worden aangesloten. Dit beperkt de bewegingsvrijheid en kan zelfs gevaarlijk zijn. De belangrijkste reden hiervoor is de vertraging bij het draadloos oversturen van beelden. De Samsung Gear VR heeft hier geen last van omdat ze de processor van de smartphone gebruiken in de headset. Het lijkt er op dat de tweede generatie headsets wel draadloos kan worden, er zijn meerdere ontwikkelaars bezig met een manier om de draad door te knippen.

    GAMEFACE

    gameface[1]Deze headset is sinds 2014 in ontwikkeling en moet een draadloze headset worden op basis van het Android besturingssysteem. Ze spreken zelf van een “head mounted console”, dus een spelcomputer op je hoofd. Daarmee is het een soort Gear VR maar dan specifiek gericht op VR, niet als extra toevoeging op een smartphone.

    Onlangs hebben ze enkele grote namen uit de tech industrie aangenomen; één van de mensen achter Sony Morpheus, de voorloper van de Playstation VR, David Ranyard. Daarnaast George Hotz, met name bekend als de eerste persoon die de iPhone wist te hacken, en Ryan Holtz die werkte aan de software van Minecraft voor ontwikkelaar Mojang.

    SULON Qsulonq[1]

    Voor dit product werkt VR ontwikkelaar Sulon samen met de processor fabrikant AMD in de ontwikkeling van een draadloze headset die naast Virtual Reality ook geschikt is voor Augmented Reality. Er bevinden zich ook twee camera’s aan de voorzijde van deze headset.

    De software moet gaan draaien op de Microsoft Holographic API’s voor Windows 10. Het 2560×1440 OLED display wordt aangestuurd door een AMD FX-8800P processor en Radeon R7 grafische chip voor een console kwaliteit ervaring.

    Het is nog afwachten of deze headsets echt in productie gebracht zullen worden, de toekomst hangt aan een zijden draadje…


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-04-2016, 16:11 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    30-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Playstation VR prijs, exclusives en mogelijkheden

    Als twee honden vechten om een been, gaat een derde er mee heen, zo luidt het spreekwoord. Nu Oculus Rift en HTC Vive vechten om de aandacht van de VR hobbyist kondigt Sony eindelijk de Playstation VR aan. Gaat Sony er vandoor met de hoofdprijs?

    GOEDKOPER ALTERNATIEFpsvr

    Met een verkoopprijs van €399,- zit de Playstation VR een stuk onder de prijs van de andere premium headsets. Je hebt nog wel een Playstation Eye camera nodig van pakweg 60 euro en een Playstation 4 spelcomputer als je die nog niet hebt.

    Tel er nog een paar Move controllers bij en het bedrag wordt al een stuk hoger, maar nog steeds onder een PC met Rift of Vive. Als je de Gear VR ook meetelt is die met €699,- euro voor de Galaxy S6 en €99,- voor de headset qua prijs de dichtstbijzijnde concurrent.

    TECHNISCHE SPECIFICATIES

    psvr2[1]De hardware van de Playstation 4 is minder krachtig dan de gaming PC die je voor de Rift en Vive nodig hebt. Maar consoles kunnen vaak relatief veel kracht persen uit bescheiden specificaties dankzij een gesloten systeem met specifiek geoptimaliseerde hardware.

    De headset van Sony levert een resolutie van 960×1080 per oog en een verversingssnelheid tussen de 90 en 120Hz. Het OLED beeldscherm heeft een diagonaal van 5,7 inch.

    Volgens testers is de Playstation VR meer comfortabel om te dragen in vergelijking met de Rift en Vive, ook voor brildragers. De gewichtsverdeling is wat anders. Je bent net als de concurrentie met een kabel verbonden met de PS4.

    Er wordt een extra kastje meegeleverd, een soort splitter die je aan de Playstation moet koppelen. Volgens Sony is dat geen co-processor, de PS4 is krachtig genoeg.

     

    TITELS EN EXCLUSIVES

    Sony heeft 50 titels aangekondigd voor 2016, daarnaast kun je alle huidige Playstation 4 spellen spelen in een virtueel theater. In principe heb je dus geen televisie nodig om Playstation spellen te spelen.

    Een speciale editie van Star Wars Battlefront wordt een Sony exclusive die niet verkrijgbaar zal zijn voor andere VR headsets. Daarnaast heeft Sony reeds een aantal grote titels zoals Little Big Planet en Killzone waar ongetwijfeld VR games van zullen komen.

    HET PAARD VAN TROJE

    ps-vr-product-shots-screen-19-ps4-eu-14mar16Terwijl Oculus en HTC een compleet nieuw publiek moeten overtuigen heeft Sony al meer dan 35 miljoen Playstation 4 consoles verkocht. Daarmee hebben ze een enorme gebruikersgroep die ze willen verleiden tot de aanschaf van deze accessoire. Helaas heeft Sony een reputatie opgebouwd van het uitbrengen van interessante hardware om ze vervolgens te laten vallen.

    De eerste Playstation Move camera had vrijwel geen spellen, de Move controllers waren de investering ook niet echt waard. Laten we hopen dat ze met de Playstation VR voor een langere termijn strategie gaan. Vanaf oktober 2016 is de Playstation VR in Nederland verkrijgbaar.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-03-2016, 17:26 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LG en de uitdaging van mobiele VR

    Samsung heeft grote plannen voor mobiele VR, niet alleen komt er binnenkort een Samsung 360 graden camera, ze gaven ook elke pre-order voor de Galaxy 7 een Gear VR headset ter waarde van 99 euro. Ze zijn niet de eerste die een headset leveren met een smartphone, LG deed vorig jaar al hetzelfde met de G3 smartphone in een aantal landen. Dit was in feite een veredelde Google Cardboard zonder extra hardware, dit jaar komen ze met een verbeterde headset…of niet?

    LG5 ALS EXTERNE COMPUTERvrg3

    Bij de Samsung Gear VR wordt het scherm van de smartphone gebruikt als scherm voor de headset. Bij LG wordt er een eigen scherm ingebouwd. De koppeling met de smartphone is wel belangrijk voor de processorkracht, je moet deze aansluiten via een USB kabel.

    De smartphone hangt of ligt dus los van de headset. Daarmee zou de headset in theorie kunnen werken met andere apparaten met afwijkende schermen, of zelfs zonder scherm.

    NOG NIET KLAAR VOOR PRODUCTIE

    lgvrEr is nog geen definitief productiemodel, de pers heeft alleen nog mogen kijken naar een prototype. Die stelt wel een beetje teleur, de beeldkwaliteit kan zich niet meten met een Gear VR, laat staan een Oculus Rift of een HTC Vive. De headset laat ook teveel licht door wat nadelig is voor de VR beleving.

    Naast een VR headset staat er ook een 360 graden camera op het programma. Daar is nog heel weinig over bekend, alleen het uiterlijk. Die lijkt behoorlijk veel op de Ricoh Theta, een platte “staaf” met aan weerszijde lenzen.

    Technische details zijn nog niet vrijgegeven, het is afwachten of deze camera zich kan meten met de Gear 360 camera.

    Hoewel LG vooruitstrevend was met de headset voor de G5 lopen ze nu fors achter op Samsung. LG moet het ook zonder de hulp van Oculus stellen. We zijn benieuwd of LG de achterstand nog in zal halen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-03-2016, 13:34 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Een Google Cardboard is leuk, een Gear VR is beter. Maar wanneer je écht in de virtuele werkelijkheid wilt stappen heb je meer power nodig. Op dit moment kunnen we kiezen tussen de Oculus Rift en de HTC Vive die opvallend veel overeenkomsten hebben, maar ook enkele belangrijke verschillen bieden. Laten we de twee krachtpatsers eens in de virtuele ring gooien, en ze laten strijden om de zwaargewicht titel Virtual Reality Kampioen 2016.

    Even kennismaken met de strijders:

    OCULUS RIFT

    smi1[1]
    In 2011 sleutelde Oculus directeur Lucky Palmer op 18-jarige leeftijd het eerste prototype van een headset in elkaar. Hij was moderator van het forum Meant to be Seen waar veel werd gesproken over 3D en Virtual Reality. John Carmack, bekend van id Software en het brein achter games als Wolfenstein 3D, Doom en Quake sloot zich aan bij Luckey en ontwikkelde de eerste software voor deze nieuwe headset.

    De vlam sloeg in de pan dankzij een uitermate succesvolle Kickstarter campagne waar de eerste publieke versie werd aangeboden onder de naam DK1. Met een 7 inch scherm en een lage “latency” was het een veelbelovend concept, maar het was de DK2 versie die pas echt de potentie van betaalbare Virtual Reality liet zien. In september 2014 kwam de Crescent Bay versie uit, een lichtere versie met een hogere resolutie en twee afzonderlijke schermen,

    Vanaf januari 2016 kon het grote publiek de Oculus Rift bestellen, de headsets worden pas in juli geleverd in Nederland.

    HTC VIVE

    HTC_Vive_(16)

    Valve is de grote games producent en oprichter van het online Steam platform voor PC gaming. In februari 2014 lieten ze weten dat er eigen virtual reality systeem zou komen. In maart 2015 liet de fabrikant van mobiele apparaten HTC de eerste versie zien van de Vive, een virtual reality headset. Valve en HTC sloegen de handen ineen en ontwikkelden samen de HTC Vive. Hoewel Valve een software ontwikkelaar is en HTC voornamelijk hardware maakt werken ze op alle fronten samen in de ontwikkeling van de HTC Vive.

    Vanaf februari 2016 kon het grote publiek de HTC bestellen, de headsets worden pas in mei 2016 geleverd in Nederland.

    TECHNISCHE SPECIFICATIES

    Hoewel de specificaties elkaar niet zoveel ontlopen heeft elk systeem enkele unieke eigenschappen:

    Overeenkomende eigenschappen

    • Resolutie: 1200×1080 per oog
    • Gezichtsveld: Waarschijnlijk 110 graden diagonaal
    • Verversingssnelheid: 90 beelden per seconde
    • Schermen: OLED technologie
    • Kleur: Zwart
    • Microfoon: Ingebouwde microfoon
    • Brildragers: Je kunt de dioptrie instellen voor brildragers
    • Pupil afstand: Je kunt de afstand tussen de pupillen aanpassen
    • Minimum grafische kaart: Nvidia GTX 970 AMD R9 290
    • Processor: i5-4590 (AMD R9 290)
    • Besturingssysteem: Windows 7 SP1 of hoger

    Wat zijn de grootste verschillen?

    • De Vive kun je bewegend gebruiken op een oppervlak van drie vierkante meter. Bij de Rift zal dat pas later mogelijk zijn.
    • De Vive wordt geleverd met specifieke VR controllers, de Rift moet het doen met een Xbox controller, later volgen Oculus Touch controllers.
    • De Vive heeft een camera aan de voorkant die nu gebruikt wordt voor de “chaperone” functie, later zou hier Augmented Reality aan toegevoegd kunnen worden.
    • Beide headsets hebben een eigen app winkel, de Rift heeft momenteel het grootste aanbod. Beide systemen leveren twee spellen mee, waarvan de Rift een platformspel en schietspel bundelt, en de Vive een simulator en een puzzelspel.

    VAN CROWDFUNDING NAAR FACEBOOK

    viveDe Oculus Rift kwam echt van de grond als crowdfunding campagne op Kickstarter. Een bijkomend voordeel van crowdfundiug is de persoonlijke betrokkenheid bij een project. Daar kwam verandering in toen Facebook het bedrijf Oculus opkocht in maart 2014. Veel fans keken argwanend naar de social media gigant. Die angst lijkt ongegrond, Facebook directeur Mark Zuckerberg ziet Virtual Reality als de toekomst van social media, en de ontwikkeling is in een stroomversnelling geraakt. Het voornaamste punt van kritiek is de hoge aanschafprijs en het 360 graden video bedrijf.

    ZITTEN OF BEWEGENlighthouse

    Op dit moment richt Oculus zich op een gebruikerservaring waarbij de speler zit of staat. Fysiek lopen en vrij bewegen wordt beperkt, deels door de kabel, maar ook software ontwikkelaars wordt aangeraden content te ontwerpen waarbij de persoon met headset niet hoeft te bewegen. Veel spellen zijn het beste te spelen op een bureaustoel die kan draaien.

    HTC en Valve gaan voor een grotere bewegingsvrijheid. Hoewel de headset nog steeds met een kabel verbonden is aan de PC kun je wel rondlopen en bewegen. Dat brengt risico’s met zich mee. HTC heeft in de nieuwste versie een extra camera aan de voorkant aangebracht waarmee je kunt zien wanneer je te dicht bij een muur komt. Dat noemen ze het “chaperone” systeem. Ook gebruikt de HTC Vive speciale zenders (geen ontvangers) om de positie te bepalen genaamd “Lighthouse”.

    VR IS NOG TE DUUR

    Toekomstfestival_20151De Oculus Rift gaat in Nederland €699,- kosten en de HTC Vive €899,-. Zowel de Oculus Rift als de HTC Vive hebben daarnaast een krachtige PC nodig om de VR beelden tevoorschijn te toveren. Als jouw systeem niet voldoet aan de minimum vereisten moet je een PC aanschaffen van een kleine duizend euro, of meer als je voorbereid wilt zijn op de toekomst. Hier pakt Oculus het anders aan in vergelijking met HTC.

    Oculus werkt nauw samen met Samsung, die een eigen Gear VR headset verkopen. Deze headset kan gebruikt worden met een Samsung smartphone, waardoor de kosten van de headset een stuk lager zijn. Voor €99,- kun je de gear VR aanschaffen.

    De kwaliteit van de Gear VR ligt beduidend lager, maar je kunt deze apps ook downloaden via de Oculus Store. Daarmee biedt Oculus in feite een VR ervaring in twee prijsklassen, terwijl HTC en Valve alleen voor de “premium” markt een product op de markt zet.

    WIE IS DE WINNAAR?

    Orlovsky_and_Oculus_RiftBeide headsets zijn nog niet uitgeleverd aan consumenten. De Oculus Rift is 200 euro goedkoper maar heeft standaard geen VR controllers en je kunt niet vrij rondlopen. De Rift heeft wel een groter aanbod aan titels, maar HTC zal snel volgen, HTC werkt nauw samen met Valve, de koning van PC gaming en eigenaar van het Steam platform.

    Voor die 200 euro krijg je het Lighthouse systeem, een camera aan de voorzijde en twee VR controllers. Daarmee is het standaard set van de Vive completer dan die van de Rift. Verder liggen de technische specificaties zo dicht bij elkaar dat ze te verwaarlozen zijn. Enkele jaren geleden was Oculus nog de gedoodverfde winnaar van Virtual Reality, maar HTC is ze voorbij gestreefd op het gebied van innovatie, en de ontwikkeling van aansprekende content. Oculus werkt slim samen met Samsung om de drempel naar VR te verlagen, en Gear VR gebruikers naar hun systeem te lokken.

    Een winnaar is moeilijk aan te wijzen, het is wel duidelijk dat het directe concurrenten zijn, net als bijvoorbeeld Android en Apple iOS. Oculus heeft destijds de harten van “early-adaptors” gestolen met de Kickstarter campagne, maar HTC lijkt de pers en media meer te overtuigen op dit moment. We ontkomen er helaas niet aan een winnaar te kiezen. Dus met een neuslengte afstand is de Virtual Reality Kampioen voor 2016:

    HTC Vive*


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-03-2016, 13:33 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    screenshot2
    In de eerste video over Neos Core legt Mariančík uit dat dit systeem gebaseerd is op een aantal andere ideeën en technieken met als doel een coöperatieve virtuele omgeving om content in te ontwerpen. Door gebruik te maken van de Unity 3D engine en meerdere gebruikers te koppelen is het mogelijk om verschillende mensen in dezelfde virtuele wereld te plaatsen.

    Dat is op zich niet uniek, er bestaan al meerdere virtuele chat rooms, de makers van Second Life werken momenteel ook een dergelijk project. Maar Neos Core gaat nog een stapje verder.

    VIRTUELE PARTICIPATIE

    screenshotEen belangrijk uitgangspunt voor Neos Core is het realtime koppelen van meerdere gebruikers in dezelfde virtuele omgeving. Omdat het doel is samen te werken aan creatieve projecten mag daarmee geen vertraging zijn.

    Nu kunnen er al meerdere participanten inloggen en toegevoegd worden aan de VR omgeving. Met controllers kunnen ze realtime samenwerken aan één project. In de demonstratie is dit nog beperkt, in de komende maanden zullen er veel functies aan worden toegevoegd.

    Je zou deze technologie bijvoorbeeld kunnen gebruiken bij een architectenbureau waarbij meerdere ontwerpers vanuit hun eigen standpunt kunnen werken aan één project. Als ze kunnen werken via internet hoeven ze niet eens op dezelfde plek te zijn om toch samen te werken.

    Mariančík wil het “Core” systeem gratis aan gaan bieden aan zowel ontwikkelaars als gebruikers en middels hosting en ondersteuning geld verdienen. Op dit moment werkt het systeem lokaal met twee HTC Vive systemen en controllers, met een smartphone kun je in de ruimte “stappen” en meekijken. Later zal een verbinding via Wifi volgen.

    Je kunt hier een lange demonstratie bekijken van het concept: https://youtu.be/FreMCnIHr7Y


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-03-2016, 13:32 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs