IMAX heeft de standaard neergezet voor een superieure bioscoopervaring. Een volwaardig IMAX theater biedt een enorm scherm waardoor het lijkt alsof je in de film zit. Het is daarom niet zo verbazingwekkend dat ze investeren in VR technologie. I
MAX heeft onlangs een investeringsronde afgesloten waarbij ze 50 miljoen dollar hebben verzameld bij diverse investeerders. Dit bedrag zal ten goede zal komen aan hoogwaardige VR films.
IMAX Virtual Reality Fund
De 50 miljoen dollar zal verdeeld worden over 25 interactieve films met ieder een lengte van 5 tot 15 minuten. De films zullen over de komende drie jaar gemaakt worden. Dat is eigenlijk niet eens zon groot bedrag, gemiddeld een half miljoen dollar per film.
De grote Hollywood producties van dit moment kosten tegenwoordig rond de 250 miljoen dollar voor een film van ruim twee uur. De films zullen het beste tot hun recht komen in de speciale IMAX VR theaters, toch zullen de producties ook verschijnen voor thuisgebruikers op consumenten headsets.
Virtueel Theater
Een groot voordeel van headsets is een virtueel scherm. Je hoeft geen groot theater te bouwen met een enorm projectiescherm. Voor de weergave van video maakt IMAX momenteel gebruik van de Starbreeze headsets.
Dit bedrijf maakt VR technologie voor professioneel gebruik, de huidige headset heeft een resolutie van 5120×1440 pixels in vergelijking met 2160×1200 pixels bij goedkopere oplossingen.
Daarnaast is de kijkhoek 210 graden in vergelijking met 100 graden voor de meeste headsets. Het is overigens te verwachten dat de kwaliteit de komende tijd nog verder zal stijgen, bij een virtueel scherm zijn afzonderlijke pixels op dit moment nog goed zichtbaar.
Kwaliteit VR video
Op dit moment is VR video nog een allegaartje waarbij de kwaliteit vaak te wensen overlaat. Een te lage resolutie, een te kleine kijkhoek, vervorming in het beeld, 2D beeld in plaats van 3D en teleurstellend geluid.
IMAX kan met het nieuwe budget een standaard neerzetten voor echt goede VR films. De lengte van maximaal 15 minuten lijkt daarbij wat kort, aangezien VR video voor veel mensen nog vermoeiend is om naar te kijken is het wel een logische keuze.
Pokémon GO is een groot succes, en wordt vaak naar voren geschoven als een goed voorbeeld van Augmented Reality. Toch is de technologie van dit spel vrij beperkt, AR speelt slechts een ondergeschikte rol in het geheel.
Het is leuk om op pad te gaan en te zoeken naar de Pokémon, het Augmented Reality effect is wel erg beperkt. KennyWdeve en Joshua Lew zijn een stap verder gegaan, zij hebben Pokémon gemaakt voor de Microsoft HoloLens.
PokéLens
Het project van de programmeur en 3D ontwerper is gemaakt in Unity, een standaard omgeving voor de ontwikkeling van 3D content. Het programma werkt op de Microsoft HoloLens. Een echte Augmented Reality headset, al is dit product nog niet beschikbaar voor het grote publiek.
De demonstratie werd vastgelegd middels de videocamera van de headset. De bekende mogelijkheden bij Pokémon spellen zijn vertaald naar de echte wereld. De figuurtjes staan niet altijd strak op de ondergrond, toch is het een interessante demonstratie van AR die een stuk verder gaat dan het mobiele spel van Niantic.
Microsoft HoloLens
De VR headsets krijgen de meeste aandacht op het moment, toch zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van AR technologie. Deze techniek is meer complex om juist uit te voeren, de Hololens is een ambitieus project van Microsoft die al relatief ver is in de ontwikkeling.
Elke ontwikkelaar met 3000 dollar ter beschikking kan de eerste publieke versie aanschaffen. Dit betreft geen definitief product, het is vooral bestemd voor ontwikkelaars.
AR is de toekomst
Augmented Reality biedt mogelijkheden die onmogelijk zijn binnen Virtual Reality, het is volgens Tim Cook van Apple zelfs de reden om zich niet te mengen in de VR markt. Uiteindelijk lijkt een combinatie, ofwel Mixed Reality.
De meest voor de hand liggende oplossing. In elk geval kan een aansprekend stuk software of een leuk spel de consument overhalen, Pokémon kan hier wederom een belangrijke rol gaan spelen.
Pokémon GO is een groot succes, en wordt vaak naar voren geschoven als een goed voorbeeld van Augmented Reality. Toch is de technologie van dit spel vrij beperkt, AR speelt slechts een ondergeschikte rol in het geheel.
Het is leuk om op pad te gaan en te zoeken naar de Pokémon, het Augmented Reality effect is wel erg beperkt. KennyWdeve en Joshua Lew zijn een stap verder gegaan, zij hebben Pokémon gemaakt voor de Microsoft HoloLens.
PokéLens
Het project van de programmeur en 3D ontwerper is gemaakt in Unity, een standaard omgeving voor de ontwikkeling van 3D content. Het programma werkt op de Microsoft HoloLens. Een echte Augmented Reality headset, al is dit product nog niet beschikbaar voor het grote publiek.
De demonstratie werd vastgelegd middels de videocamera van de headset. De bekende mogelijkheden bij Pokémon spellen zijn vertaald naar de echte wereld. De figuurtjes staan niet altijd strak op de ondergrond, toch is het een interessante demonstratie van AR die een stuk verder gaat dan het mobiele spel van Niantic.
Microsoft HoloLens
De VR headsets krijgen de meeste aandacht op het moment, toch zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van AR technologie. Deze techniek is meer complex om juist uit te voeren, de Hololens is een ambitieus project van Microsoft die al relatief ver is in de ontwikkeling.
Elke ontwikkelaar met 3000 dollar ter beschikking kan de eerste publieke versie aanschaffen. Dit betreft geen definitief product, het is vooral bestemd voor ontwikkelaars.
AR is de toekomst
Augmented Reality biedt mogelijkheden die onmogelijk zijn binnen Virtual Reality, het is volgens Tim Cook van Apple zelfs de reden om zich niet te mengen in de VR markt. Uiteindelijk lijkt een combinatie, ofwel Mixed Reality.
De meest voor de hand liggende oplossing. In elk geval kan een aansprekend stuk software of een leuk spel de consument overhalen, Pokémon kan hier wederom een belangrijke rol gaan spelen.
Kies één van de karakters en duik in een race tegen hackers in de wereld van HOVR. In dit spel zijn er drie uitdagingen; zorg dat je de eindstreep haalt, wees sneller dan de hackers en ga voor de hoogste score. Je strijdt niet alleen tegen de bots maar ook tegen de klok, probeer dus de snelste route te vinden.
Ontwikkelaar: Game Cooks
Genre: Aktie / Arcade
Prijs: 1,99
Kies één van de karakters en duik in een race tegen hackers in de wereld van HOVR. In dit spel zijn er drie uitdagingen; zorg dat je de eindstreep haalt, wees sneller dan de hackers en ga voor de hoogste score. Je strijdt niet alleen tegen de bots maar ook tegen de klok, probeer dus de snelste route te vinden.
Game Review
HOVR is een racespel, een genre dat momenteel zeer ondervertegenwoordigd is op de Gear VR. Dit spel valt onder de experimenten, dat betekent dat niet alles perfect werkt.
Toch is dit geen gratis demo, je moet 1,99 betalen om vier levels te spelen. Naast de keuze uit vier karakters zijn er diverse power-ups zoals batterijen, speed boosters, wapens en extra bescherming.
Het futuristische ontwerp doet denken aan andere racers zoals de klassiekers F-Zero en Wipeout. Omdat de karakters zijn uitgerust met een hoverboard kunnen ze op rails springen, een concept dat al eerder gebruikt werd in spellen als Jet Set Radio, Rayman en diverse skateboard games waaronder SSX. Je kunt stunts uitvoeren in de lucht maar die zijn vrij beperkt.
Beeld en Geluid
Het design van de karakters en de wereld is dik in orde. Het spel straalt een eigen karakter uit vanaf het menu tot het spel zelf. Helaas zie je dat de horizon tijdens het spelen opgebouwd wordt.
Zelfs op een zwakkere mobiele processor zou dat niet nodig moeten zijn. De muziek is typische rockmuziek die je vaak hoort bij racespellen, de geluidseffecten zijn ook kenmerkend voor het genre.
Besturing
Je stuurt door je hoofd te bewegen, wapens vuur je af met een tik op het touchpad. Spelen met een controller zou het spel makkelijker maken, al zou het daarmee wel een zeer traditioneel racespel worden. Een controller gebruiken als optie zou een welkome toevoeging zijn.
Conclusie
HOVR is op zich geen origineel spelconcept, op de Gear VR neemt het wel een unieke plaats in. Er zijn momenteel weinig racespellen, de ontwikkelaars hebben nauwelijks concurrentie in dit genre.
Het spel staat momenteel nog in de categorie experimenten van de app store, daar staan apps die wellicht nog niet helemaal afgewerkt zijn. Dat is bij HOVR ook het geval.
Bij introductie van dit spel was er nog slechts één level, inmiddels zijn er vier. Omdat er verschillende uitdagingen zijn zoals snelheid en score kun je de levels opnieuw spelen om je vorige score te verbeteren, zelfs als je de eerste positie al behaald hebt. Eigenlijk mogen er nog wel wat meer levels komen, nu is het aanbod aan content nog een beetje mager.
Hoewel de grafische omlijsting er over het algemeen heel netjes uitziet is er één visueel detail dat teleurstelt en dat is de drawing distance. Je kunt niet zover in de diepte kijken, je ziet de achtergrond continu opgebouwd worden. Hoewel je van een mobiel Samsung apparaat niet de prestaties kan verwachten zoals bij een high-end console is het toch jammer. Daarnaast maakt deze weergave het spelen ook onnodig moeilijker, je kunt niet altijd voldoende vooruitkijken. Oculus Rift vr bril huren.
De makers hebben gekozen voor een derde-persoons perspectief, je ziet het karakter voor je zweven. Dat maakt het beeld rustiger in vergelijking met een eerste-persoons perspectief. De vraag rijst wel of Virtual Reality iets toevoegt aan HOVR. Rondkijken is niet aan de orde, het is een lineair racespel. Je zit nooit echt in het spel. Op andere platformen zijn al veel racespellen beschikbaar, misschien koos ontwikkelaar Game Cooks bewust voor een platform met weinig concurrentie. Het is terecht dat HOVR nog in het experimentele hoekje staat, er is nog wat fijnafstemming nodig, wat meer levels en de drawing distance moet nog beter. Toch moet je betalen voor deze game. Twee euro is niet veel, anderzijds kun je op mobiele apparaten mooiere en betere games vinden, soms zelfs gratis. Wanneer je van racen houdt en de Podrace in Star Wars wilt reproduceren is HOVR een aardige titel, we hopen wel dat het spel nog iets beter wordt uitgewerkt.
6.7Total Score
Niet origineel, maar op een unieke plaats
De makers hebben gekozen voor een derde-persoons perspectief, je ziet het karakter voor je zweven. Dat maakt het beeld rustiger in vergelijking met een eerste-persoons perspectief. De vraag rijst wel of Virtual Reality iets toevoegt aan HOVR. Rondkijken is niet aan de orde, het is een lineair racespel. Je zit nooit echt in het spel. Op andere platformen zijn al veel racespellen beschikbaar, misschien koos ontwikkelaar Game Cooks bewust voor een platform met weinig concurrentie. Het is terecht dat HOVR nog in het experimentele hoekje staat, er is nog wat fijnafstemming nodig, wat meer levels en de drawing distance moet nog beter. Toch moet je betalen voor deze game. Twee euro is niet veel, anderzijds kun je op mobiele apparaten mooiere en betere games vinden, soms zelfs gratis. Wanneer je van racen houdt en de Podrace in Star Wars wilt reproduceren is HOVR een aardige titel, we hopen wel dat het spel nog iets beter wordt uitgewerkt.
WebVR is hard op weg de standaard voor Virtual Reality in browsers te worden. Steeds meer ontwikkelaars van browsers bouwen ondersteuning voor de WebVR API in hun browser.
Ook Google maakt deel uit van dit consortium. Het lijkt erop dat Daydream toestellen de primeur zullen krijgen op het Android platform, de nieuwe versie van Google Chrome komt in december in de beta fase met een geplande release in januari.
WebVR maakt virtueel browsen mogelijk
In Sci-Fi films zie je vaak (super)helden navigeren in een driedimensionale browser. Dat ziet er spectaculair uit voor de kijker, maar is niet altijd even logisch voor een echte gebruiker. WebVR wil de standaard bepalen voor surfen op het internet via een VR headset.
Er zijn veel browsers op de markt, door WebVR als API beschikbaar te stellen kan elke ontwikkelaar hier gebruik van maken. Mozilla Firefox was als één van de eerste browsers om deze standaard in te bouwen, het doorgaans wat terughoudende Microsoft heeft ook al een WebVR versie van Edge gemaakt.
Deze browsers werken met de Oculus Rift en de HTC Vive headsets. Voor de Gear VR heeft Samsung de interne browser ook gereed gemaakt voor WebVR. Google is ook partner binnen de WebVR standaard, vanaf januari zal deze techniek voor iedereen beschikbaar komen in Google Chrome. Of toch niet voor iedereen?
Alleen voor Google Daydream?
Megan Lindsay is de WebVR Product Manager bij Google, zij gaf aan dat er in december een Beta versie voor Chrome zal komen met ondersteuning voor deze standaard. In januari zal de publieke versie beschikbaar komen voor Daydream.
Dat is enigszins opvallend aangezien WebVR deel uitmaakt van de Chrome browser, daarmee zou het ook op Google Cardboard kunnen werken. Ondersteuning voor alle Android apparaten zou de potentiële gebruikersgroep voor WebVR aanzienlijk vergroten aangezien Chrome voor vele Android gebruikers de standaard browser is.
Sony heeft nog geen ondersteuning voor WebVR aangekondigd voor de PSVR headset, ook bij Opera en Safari lijken nog geen plannen te zijn om deze standaard te ondersteunen.
Pillowâs Willow VR uit Eindhoven haalt investering op
Pillows Willow VR uit Eindhoven haalt investering op
on december 2, 2016
Pillows Willow VR Studios ontwikkelt Dreamscape spellen voor Virtual Reality en experimenteert daarnaast met Augmented Reality en Mixed Reality. Onlangs ontving dit Eindhovense bedrijf een aanzienlijk bedrag van een Brabantse investeerder en de Eindhovens Startup Accelerator LUMO labs. Met dit bedrag kan de studio de ontwikkeling versnellen en de productiecapaciteit uitbreiden.
Naar de volgende fase
Begin november won Pillows Willow de Bright Award voor het beste Nederlandse VR spel. Daarnaast hebben ze al positieve reacties mogen ontvangen van bedrijven als Google, HTC en Oculus. De eerste demo werd ontwikkeld voor de HTC Vive en de Oculus Rift headsets, nu is de focus verlegd naar mobiele systemen zoals de Gear VR van Samsung en de Daydream View van Google. Daarmee kan de studio een groter publiek bereiken.
Ontstaan van Pillows Willow
In 2014 begon Peter Kortenhoeven in de avonduren met een spelconcept genaamd Pillows Willow. Eind 2015 ging hij de samenwerking aan met Manus VR, ook een bedrijf uit Eindhoven. Samen werd er een demo ontwikkeld om de Manus VR handschoen te demonstreren. Tijdens de GDC in San Francisco kreeg de demo veel enthousiaste reacties. Ook Palmer Luckey, oprichter van Oculus vond het een fantastische ervaring.
Vraag naar goede content
Volgens Sven Bakkes van LUMO labs is er behoefte aan goede content voor VR. Met het spel Pillows Willow Dreamscape heeft de studio aangetoond dat ze hoge kwaliteit content kunnen produceren in het Dreamscape genre waarmee de studio wellicht een marktleider kan worden in dit speltype. Een Dreamscape is een omgeving waar spelers alleen, of samen met anderen, een goed gevoel krijgen door een virtuele wereld te ontdekken. Het spel zal geweld vermijden waarmee het ook voor een jonger publiek geschikt zal zijn.
Het is de bedoeling dat het eerste VR spel in het voorjaar van 2017 uit zal komen voor de Gear VR van Samsung en de Daydream View van Google.
Voel de spanning en sensatie van Las Vegas vanuit je luie stoel met Slot Tub Party. Maak een keuze uit drie verschillende fruitautomaten en bepaal jouw winnende strategie. Om dit spel te spelen hoef je geen zwembroek aan te trekken, je stapt in een virtuele jacuzzi, als je wilt samen met vier vrienden tegelijkertijd. Ga jij die jackpot pakken?
Ontwikkelaar: COLOPL NI
Genre: Ontspanning / Arcade
Prijs: 4,99 (Gratis Demo)
Game Review
Er zijn twee spellen in de Gear VR app store te vinden; Slot Tub Party en Slot Tub Party VIP. Het grote verschil is de aanschafprijs, de demo is helemaal gratis en voor de VIP versie betaal je 4,99.
Voor dat geld krijg je tweemaal zoveel geld om mee te starten, tweemaal meer geld om toe te voegen en een ongelimiteerd aantal refills. Op aanvullingen op jouw karakter en het ontgrendelen van andere fruitautomaten krijg je 50% korting.
Slot Tube Party is een collectie van drie verschillende fruitautomaten, verpakt in een opvallend en vrolijk ontwerp. Je zit in een virtuele jacuzzi, aan beide kanten zitten twee dames of heren die enthousiast naar jouw prestaties kijken.
Houd er rekening mee dat je in dit spel ook geld kunt uitgeven naast de 4,99 voor de VIP versie, maar je kunt geen geld verdienen. De score is virtueel, je zult dus nooit echt geld winnen door Slot Tub Party te spelen.
Beeld en Geluid
Het spel heeft een kleurrijke vormgeving, aan alle kanten knalt vuurwerk. De fruitautomaten lijken nauwelijks meer op de statische kasten in de speelhal. Het lijkt een beetje alsof je in een Sims spel bent beland, het ziet er verzorgd uit maar veel heeft het niet om het lijf.
Bij de karakters is dat heel letterlijk te nemen, de dames en heren in de jacuzzi hebben alleen een zwembroek of badpak aan. De muziek en de geluidseffecten ondersteunen het feestelijke karakter van Slot Tub Party. Als je een rustig spelletje jackpot wilt spelen ben je hier aan het verkeerde adres. Je kunt overigens wel het muziekvolume regelen.
Besturing
Meer dan een tik op de Gear VR headset is niet nodig tijdens het spelen van Slot Tub Party. Wanneer je de fruitautomaten automatisch laat draaien is het eigenlijk meer een animatie kijken dan daadwerkelijk een game spelen.
De menuknoppen zijn altijd duidelijk in beeld, als je een beetje over je schouder kijkt vind je de volumeknoppen op een virtuele radio. Je hoeft niet volledig te draaien, het totale speelveld bedraagt pakweg 120 graden met wat grafische aankleding daaromheen.
Conclusie
Slot Tub Party is een heel eenvoudig spel dat met feestelijke graphics en flitsende animaties is opgeleukt. Als je graag op fruitautomaten speelt in de speelhal zou dit een spel voor jou kunnen zijn, al is het niet duidelijk of dat de doelgroep is van het spel.
De vormgeving staat ver van de traditionele gokkasten, daarnaast kun je alleen geld uitgeven, het is niet mogelijk echt geld te winnen.
Beide versies van Slot Tub Party maken gebruik van In-App aankopen. Die kunnen flink oplopen, tot zon honderd euro. Daarmee lijkt het spel zich meer te richten op gokverslaafden dan casual spelers. De VIP versie geeft je korting, toch kunnen de kosten om te spelen hoog oplopen.
Echt een grote uitdaging is er niet, wanneer je de kasten op automatisch spelen zet hoef je alleen te kijken. Je start met één kast, de andere twee moet je ontgrendelen maar dat lukt je waarschijnlijk binnen vijf minuten spelen, zonder een cent uit te geven. Daarna is het vooral de voice-chat die afwisseling biedt.
De sociale functie met voice-chat is wellicht de meest opvallende optie. Je kunt met maximaal vijf spelers tegelijkertijd in de virtuele jacuzzi stappen en praten via een headset. Je kunt jouw avatar aanpassen met een nieuwe haarstijl, zwembroek of geslacht. Het is niet duidelijk wie er geld uit zal geven aan Slot Tub Party. De drie kasten bieden niet veel uitdaging, naast de voice chat en het aankleden van je karakter is er niet zoveel te beleven. Gelukkig kun je eerst de gratis demo uitproberen, let wel op met je portemonnee en gok verstandig!
De sociale functie met voice-chat is wellicht de meest opvallende optie. Je kunt met maximaal vijf spelers tegelijkertijd in de virtuele jacuzzi stappen en praten via een headset. Je kunt jouw avatar aanpassen met een nieuwe haarstijl, zwembroek of geslacht. Het is niet duidelijk wie er geld uit zal geven aan Slot Tub Party. De drie kasten bieden niet veel uitdaging, naast de voice chat en het aankleden van je karakter is er niet zoveel te beleven. Gelukkig kun je eerst de gratis demo uitproberen, let wel op met je portemonnee en gok verstandig!
Voel de spanning en sensatie van Las Vegas vanuit je luie stoel met Slot Tub Party. Maak een keuze uit drie verschillende fruitautomaten en bepaal jouw winnende strategie. Om dit spel te spelen hoef je geen zwembroek aan te trekken, je stapt in een virtuele jacuzzi, als je wilt samen met vier vrienden tegelijkertijd. Ga jij die jackpot pakken?
Ontwikkelaar: COLOPL NI
Genre: Ontspanning / Arcade
Prijs: 4,99 (Gratis Demo)
Game Review
Er zijn twee spellen in de Gear VR app store te vinden; Slot Tub Party en Slot Tub Party VIP. Het grote verschil is de aanschafprijs, de demo is helemaal gratis en voor de VIP versie betaal je 4,99.
Voor dat geld krijg je tweemaal zoveel geld om mee te starten, tweemaal meer geld om toe te voegen en een ongelimiteerd aantal refills. Op aanvullingen op jouw karakter en het ontgrendelen van andere fruitautomaten krijg je 50% korting.
Slot Tube Party is een collectie van drie verschillende fruitautomaten, verpakt in een opvallend en vrolijk ontwerp. Je zit in een virtuele jacuzzi, aan beide kanten zitten twee dames of heren die enthousiast naar jouw prestaties kijken.
Houd er rekening mee dat je in dit spel ook geld kunt uitgeven naast de 4,99 voor de VIP versie, maar je kunt geen geld verdienen. De score is virtueel, je zult dus nooit echt geld winnen door Slot Tub Party te spelen.
Beeld en Geluid
Het spel heeft een kleurrijke vormgeving, aan alle kanten knalt vuurwerk. De fruitautomaten lijken nauwelijks meer op de statische kasten in de speelhal. Het lijkt een beetje alsof je in een Sims spel bent beland, het ziet er verzorgd uit maar veel heeft het niet om het lijf.
Bij de karakters is dat heel letterlijk te nemen, de dames en heren in de jacuzzi hebben alleen een zwembroek of badpak aan. De muziek en de geluidseffecten ondersteunen het feestelijke karakter van Slot Tub Party. Als je een rustig spelletje jackpot wilt spelen ben je hier aan het verkeerde adres. Je kunt overigens wel het muziekvolume regelen.
Besturing
Meer dan een tik op de Gear VR headset is niet nodig tijdens het spelen van Slot Tub Party. Wanneer je de fruitautomaten automatisch laat draaien is het eigenlijk meer een animatie kijken dan daadwerkelijk een game spelen.
De menuknoppen zijn altijd duidelijk in beeld, als je een beetje over je schouder kijkt vind je de volumeknoppen op een virtuele radio. Je hoeft niet volledig te draaien, het totale speelveld bedraagt pakweg 120 graden met wat grafische aankleding daaromheen.
Conclusie
Slot Tub Party is een heel eenvoudig spel dat met feestelijke graphics en flitsende animaties is opgeleukt. Als je graag op fruitautomaten speelt in de speelhal zou dit een spel voor jou kunnen zijn, al is het niet duidelijk of dat de doelgroep is van het spel.
De vormgeving staat ver van de traditionele gokkasten, daarnaast kun je alleen geld uitgeven, het is niet mogelijk echt geld te winnen.
Beide versies van Slot Tub Party maken gebruik van In-App aankopen. Die kunnen flink oplopen, tot zon honderd euro. Daarmee lijkt het spel zich meer te richten op gokverslaafden dan casual spelers. De VIP versie geeft je korting, toch kunnen de kosten om te spelen hoog oplopen.
Echt een grote uitdaging is er niet, wanneer je de kasten op automatisch spelen zet hoef je alleen te kijken. Je start met één kast, de andere twee moet je ontgrendelen maar dat lukt je waarschijnlijk binnen vijf minuten spelen, zonder een cent uit te geven. Daarna is het vooral de voice-chat die afwisseling biedt.
De sociale functie met voice-chat is wellicht de meest opvallende optie. Je kunt met maximaal vijf spelers tegelijkertijd in de virtuele jacuzzi stappen en praten via een headset. Je kunt jouw avatar aanpassen met een nieuwe haarstijl, zwembroek of geslacht. Het is niet duidelijk wie er geld uit zal geven aan Slot Tub Party. De drie kasten bieden niet veel uitdaging, naast de voice chat en het aankleden van je karakter is er niet zoveel te beleven. Gelukkig kun je eerst de gratis demo uitproberen, let wel op met je portemonnee en gok verstandig!
De sociale functie met voice-chat is wellicht de meest opvallende optie. Je kunt met maximaal vijf spelers tegelijkertijd in de virtuele jacuzzi stappen en praten via een headset. Je kunt jouw avatar aanpassen met een nieuwe haarstijl, zwembroek of geslacht. Het is niet duidelijk wie er geld uit zal geven aan Slot Tub Party. De drie kasten bieden niet veel uitdaging, naast de voice chat en het aankleden van je karakter is er niet zoveel te beleven. Gelukkig kun je eerst de gratis demo uitproberen, let wel op met je portemonnee en gok verstandig!
Starbreeze is een VR headset die zich richt op de professionele markt. Onlangs namen ze het Belgische bedrijf Nozon over voor ruim zeven miljoen euro. Hiermee haalt Starbreeze de technologie in huis om Pixar kwaliteit VR filmbeelden te produceren, hiervoor gebruiken ze een techniek genaamd PresenZ.
PresenZ van Nozon
De technologie van Nozon is een soort combinatie van 360 graden video in combinatie met Virtual Reality. Bij normale VR kun je vrij rondkijken, het nadeel is de beperkte resolutie. De processor en grafische kaart van de computer is niet in staat fotorealistische beelden weer te geven op een snelheid die nodig is voor VR toepassingen.
Panorama video heeft weer als nadeel dat het alleen werkt vanuit een statisch standpunt, je kunt een object niet van de zijkant bekijken. Zodra de kijker zijn hoofd kantelt zie je dat het niet echt is. PresenZ is een manier om een 3D scène vanuit één standpunt te bekijken, maar je hebt de vrijheid om je hoofd te kantelen. Vrij rondlopen in de wereld is niet mogelijk, je hebt een bewegingsvrijheid van pakweg enkele tientallen centimeters.
Betere VR ervaring
Starbreeze maakt VR headsets met een hogere kwaliteit dan consumentenproducten als de HTC Vive of de Oculus Rift. De huidige Starbreeze headset is uitgerust met twee 5,5 inch schermen van 2560×1440 pixels. Om hier een overtuigend beeld op weer te geven is het noodzakelijk technologie zoals die van Nozon toe te passen.
De parallax methode van PresenZ vereist weinig extra werk voor de animator. Het werkt net als voorheen, alleen wordt de animatie voor het exporteren eerst door de plug-in van Nozon gehaald. Het resultaat is een parallax video waar je tot op zekere hoogte omheen kunt kijken.
Voor VR gaming zal deze technologie minder geschikt zijn, voor VR films waarbij je op een vaste locatie zit kan het deze films veel overtuigender maken.
Adobe behoort tot de grootste namen in beeldbewerking met producten als Photoshop en Premiere Pro. Met de opkomende markt voor 360 graden video is het vanzelfsprekend dat videomontage programmas aangepast worden voor dit nieuwe formaat.
Adobe heeft een tipje van de sluier opgelicht en een demonstratie gegeven van Project Clover, een nieuwe versie van Adobe Premiere Pro met ondersteuning voor een VR headset.
Adobe en Oculus Rift
Op de Max conventie voor creatieve professionals werd de nieuwe software op basis van Premiere Pro gedemonstreerd. Op zich is 360 graden video niet zoveel anders dan platte video, het is een videobestand die op een cilinder wordt geprojecteerd.
Je kunt dus met vrijwel elk videomontage programma 360 graden films maken. Het probleem is dat je bij de montage niet in de film zit.
Door de software van Adobe direct te koppelen met een Virtual Reality headset kan de editor direct ervaren hoe de video er voor de kijker uit zal zien.
De uitdaging is een programma interface te ontwerpen die je kunt gebruiken tijdens het dragen van de headset. Steeds op- en afzetten vertraagd het montageproces. Met deze eerste versie van Clover kan de editor de tijdlijn bedienen tijdens het dragen van de headset en gebruik maken van de VR controllers.
Meer software, meer video
Op dit moment zijn er al vele 360 graden cameras maar de software loopt achter. De meeste cameras leveren software mee, toch is die vaak erg beperkt. Om hoge kwaliteit panorama films te maken is er software nodig waar professionals mee uit de voeten kunnen.
Hoewel Adobe niet met zekerheid kan zeggen of Project Clover verder zal komen dan een concept is het goed om te zien dat de grootste naam in videomontage actief nadenkt over de uitdagingen van VR video.
Geen standaard in Panorama video
Er is geen duidelijke standaard in panorama video. Soms betreft het geen 360 graden, maar 210 of 180 graden. Vaak betreft het een cilindrische video met een beperkte verticale resolutie, andere fabrikanten nemen echt volledig rondom op.
De meeste panorama cameras nemen een tweedimensionaal beeld op, voor een overtuigende ervaring is een 3D beeld met diepte een voorwaarde.
Het zal voor software ontwikkelaars een grote uitdaging worden om al deze formaten te ondersteunen. Toch wordt de markt voor VR video steeds groter. Het aantal VR headsets neemt in hoog tempo toe, YouTube en Facebook ondersteunen standaard al 360 graden video.
Worden 360 graden films de toekomst of blijft het een experiment? We zijn in een eeuw tijd van zwart-wit films zonder geluid naar Imax films met 3D beeld en surround sound gegaan, wordt panorama de nieuwe standaard?
De Matrix Academy van LOréal heeft niets te maken met de bekende film. Of stiekem toch wel, de driedimensionale videoclips die in de Matrix Academy te zien zijn lijken best veel op het beroemde bullet time effect in die film. Waarom maakt een cosmeticamerk gebruik van deze techniek, en hoe wordt deze 3D video opgenomen?
Training voor stylisten
LOréal wil stylisten trainen met educatieve videoclips. Het probleem met conventionele video is de beelduitsnede. Je kunt maar één kant van het kapsel bekijken terwijl een hoofd juist een ronde vorm heeft.
Om de Matrix lijn haarproducten onder de aandacht te brengen kwamen ze op het idee van de Matrix Academy, een lesprogramma waarbij 3D video gebruikt wordt in combinatie met een VR headset.
Echte 3D video
Virtual Reality wordt meestal gemaakt met polygonen, zo kun je rond een object kijken. Bij de Matrix Academy wilde ze echte personen gebruiken. Het bedrijf 8i heeft een methode ontwikkeld waarbij echte mensen, dieren en objecten vanuit meerdere standpunten gefilmd worden.
De achtergrond wordt met een greenscreen verwijderd. Het resultaat is een soort hologram waar je omheen kunt kijken. Het betreft bewegende video waarbij elke haar zichtbaar is. En dat is precies het effect waar LOréal naar zocht.
Meer dan Porno en Sport
De app zal gratis verkrijgbaar zijn, je hebt wel een headset nodig die positie kan bepalen. Een Google Cardboard of Gear VR is daarmee niet voldoende. In de Matrix Academy kun je de instructie bekijken vanuit het standpunt van de haarstylist en die van de klant.
LOréal experiment al langer met nieuwe technologie, de Makeup Genius app maakt gebruik van Augmented Reality om make-up digitaal aan te brengen.
Rachel Weiss van LOréal geeft aan dat de meeste mensen bij VR denken aan porno en sport. Met dit soort projecten wil ze een leerzaam instrument bieden voor zowel mannen als vrouwen.