
HTC liet onlangs een prototype zien van een nieuwe Vive controller. Hoewel de vorm verbeterd is blijft de onderliggende technologie grotendeels gelijk. Vanuit Microsoft Research komt een innovatieve nieuwe controller die je (eindelijk) de virtuele wereld laat voelen. Nu wordt VR eindelijk tastbaar dankzij Haptic Feedback van Microsoft.
Meer dan trillen
De rumble trilfunctie werd geïntroduceerd door Nintendo met de N64 controller in 1997. Sindsdien is er weinig veranderd aan dit systeem. Voor Virtual Reality is dit niet voldoende, in de driedimensionale ruimte is gevoel belangrijker dan ooit. Haptic Feedback is de technische term voor de tegendruk die een controller uitoefent op je lichaam.
Deze nieuwe technologie van Microsoft is nog verpakt in een bizar ogend apparaat, het effect is wel opmerkelijk. Je voelt het verschil tussen glad en ruw, wanneer je drukt op een virtueel object dat hard is zal je hand echt tegendruk krijgen.
Geen clipping meer
Bij realistische computerspellen vallen foutjes extra op. Clipping is het fenomeen waarbij een object door een ander solide object gaat. Bijvoorbeeld een zwaard dat half door een muur van steen steekt.
Deze controller is uitgerust met een soort joystick die perfect de druk nabootst waarmee je niet zomaar door een object kunt drukken. Microsoft heeft verschillende uitdagingen moeten overwinnen. Naast het simuleren van textuur moet de controller werken in een driedimensionale ruimte.
Prototype op de Oculus Rift
Het is ironisch dat dit prototype werkt op een Oculus Rift DK2 headset, de Rift werd bekritiseerd omdat deze zonder VR controllers werd gelanceerd terwijl de concurrent HTC Vive wel direct dergelijke controllers leverde. Oculus koos toen voor de originele Xbox controller, eveneens een product van Microsoft.
Microsoft Research is niet gebonden aan een bepaald platform, wanneer deze technologie rijp is voor productie kan het een controller worden voor de Hololens van Microsoft, maar wellicht ook voor een toekomstige Rift of Vive.
Nog even geduld
Het huidige prototype is nog erg lomp en werkt maar met één vinger tegelijkertijd. De controller is voorzien van drie servo motoren, een kleine kantelbare schijf en 16 additionele servo motoren die 4×4 pixel blokjes moeten aansturen. Het zal nog behoorlijk wat tijd kosten om deze technologie te perfectioneren en te schalen naar een consumentenproduct.
Naast de rumble van Nintendo en de taptic feedback op de nieuwe iPhone toestellen is er in twintig jaar tijd opvallend weinig aandacht besteed aan het gevoel van computers en computerspellen. Weet Microsoft Research met hun High-Fidelity 3D Haptic Shape Rendering technologie een nieuw tijdperk van gevoelige controllers in te luiden?