Wanneer je een event of presentatie echt bijzonder wilt maken, is Virtual Reality dé manier om op te vallen en de boodschap helder over te brengen. Helaas zijn VR brillen vaak ingewikkeld om te gebruiken, daarnaast is het ook lastig om een groot publiek tegelijkertijd in de VR wereld te plaatsen.
Met VR brillen huren wordt dat een stuk eenvoudiger en vaak ook goedkoper. Je hoeft als organisatie niet te investeren in dure apparatuur, je laat de software vooraf installeren en je kunt ook on-site support inhuren zodat iedere presentatie soepel verloopt. Voor de meest gestelde vragen bij VR brillen huren kun je op deze pagina het antwoord vinden.
Hoe werkt een VR bril?
Een VR bril bestaat uit een draagbaar beeldscherm die het volledige gezichtsveld bedekt. Je kunt links en rechts kijken, van boven naar beneden, je wordt als gebruiker volledig in een virtuele wereld geplaatst.
Bij passieve presentaties hoef je alleen maar rond te kijken, bij interactieve presentaties kun je met behulp van VR controllers ook acties uitvoeren. Afhankelijk van het type virtual reality kan de computer reeds in de bril aanwezig zijn, voor complexe VR presentaties wordtde VR bril gekoppeld aan een externe PC.
Kun je rondlopen in Virtual Reality?
Je kunt twee soorten VR brillen huren; met en zonder beweging in de ruimte. Dit noemen we in vakjargon 3 Degrees of Freedom (3DoF) en 6 Degrees of Freedom (6DoF).
3DoF: Je kunt als gebruiker rondkijken vanaf een vaste positie, fysieke beweging in de ruimte is niet mogelijk zonder het gebruik van controllers die beweging kunnen simuleren. Dat kan een beperking zijn, het is ook praktisch omdat er weinig ruimte nodig is.
Het is ook een veilige methode voor mensen die niet bekend zijn met Virtual Reality. In praktijk worden 3DoF VR brillen vaak gebruikt voor 360 graden video presentaties. Het is mogelijk meerdere VR brillen te huren om een virtuele cinema in te richten voor een groot publiek.
6DoF: De gebruiker kan niet alleen rondkijken maar ook fysiek bewegen in de virtuele ruimte door te bewegen. Omdat je niet meer de omgeving kunt zien is het aan te bevelen om een buddy naast je te hebben die zorgt dat je niet tegen de muur loopt.
Overigens kan de VR bril aangeven wanneer je te ver van de positie bent. Op dit moment is de technologie achter 6DoF nog zo complex dat er vrijwel altijd een PC nodig is om de computerbeelden te genereren. Het is ook een individuele ervaring. Voor sommige mensen is 6DoF echte VR, wanneer je een indrukwekkende presentatie wilt neerzetten kan dit de perfecte oplossing zijn.
Wat zijn de meest populaire VR brillen?
Je kunt vrijwel alle VR brillen huren of kopen, er wordt vaak geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen consument en professioneel gebruik. Dit zijn de vijf populairste VR brillen op dit moment:
Oculus Rift: Dit is de eerste moderne VR bril, en nog steeds één van de meest betrouwbare opties voor high-end virtual reality. Je kunt vrij rondlopen in de ruimte, werken met VR controllers en er is een groot aanbod aan VR apps. Er is een PC vereist om met dit systeem te werken, voor een room-scale ervaring moeten ook trackers geplaatst worden.
HTC Vive: Wat betreft functionaliteit is de Vive nauwelijks te onderscheiden van de Rift. Er is wel een professionele versie van de Vive verkrijgbaar maar de toepassingen zijn in feite identiek. Ook de HTC Vive biedt een hoogwaardige VR ervaring met room-scale navigatie, VR controllers en een koppeling met PC.
Gear VR: Deze hybride oplossing van Samsung werkt op basis van een Galaxy serie smartphone in een speciale kunststof houder. Je kunt alleen rondkijken, omdat de processor in de smartphone gebruikt wordt zijn de beelden minder indrukwekkend dan bij de PC versies. Voor 360 video en simultaan kijken is de Gear VR een goede optie.
Oculus Go: De Go is technisch bijna gelijk aan de Gear VR, met het grote verschil dat de hardware reeds in de VR bril aanwezig is, er is dus geen smartphone nodig. Net als de Gear VR is de Oculus Go beperkt in bewegingsvrijheid, maar voor video en groepspresentaties is het een waardige opvolger van de Gear VR.
Google Cardboard: Tot slot nog de budget optie, een eenvoudige kartonnen houder voor vrijwel iedere smartphone. Wanneer je gebruik wilt maken van bestaande hardware en grote aantallen VR brillen te huur niet haalbaar is, kan de bescheiden Cardboard een oplossing bieden. Houd wel rekening met de fragmentatie, wanneer ieder toestel anders is kan dat een logistieke nachtmerrie worden.
Tips bij VR brillen huren
Ga altijd uit van de boodschap die je wilt overdragen en kies daar de juiste hardware bij.
Voor een 6DoF presentatie is er voldoende ruimte nodig en begeleiding.
Wanneer je een 3DoF presentatie wilt geven is het gebruik van draaistoelen aan te bevelen.
Bij groepspresentaties is het mogelijk meerdere VR brillen met elkaar te synchroniseren door VR Sync software te gebruiken.
Zorg dat de presentatie voor omstanders er ook goed uitziet, VR brillen trekken de aandacht en dat kan gebruikt worden tijdens de promotie van een event.
Hoewel Google Cardboard niet geschikt is voor verhuur, kan het wel als promotiemiddel worden ingezet door de Cardboard te laten bedrukken.
Bij een VR bril huren is er veel keuze. Dat is goed omdat je niet beperkt bent tot een specifiek merk of type. Het kan wel lastig zijn om een VR bril te kiezen die perfect aansluit op het evenement. Uiteraard kan de leverancier je helpen de juiste keuze te maken, op deze pagina bekijken we alvast de meest populaire VR brillen voor verhuur inclusief de voordelen en nadelen. Zo kun je de juiste VR bril huren voor ieder event.
Welke VR bril huren?
Er zijn twee categorieën te onderscheiden in de verhuur van virtual reality headsets; de brillen die functioneren als PC accessoire zoals de Oculus Rift en de HTC Vive enerzijds, en de brillen die alle hardware aan boord hebben voor een draadloze ervaring anderzijds. We zullen deze twee categorieën apart onder de loep nemen.
Oculus Rift en HTC Vive
De Rift en de Vive waren de eerste twee echte VR brillen die het mogelijk maakte om een virtuele wereld op een realistische wijze te verkennen. Er zijn complete fabriekshallen omgebouwd tot virtuele speeltuin op basis van deze headsets. Hoewel er voorheen nog behoorlijke verschillen tussen deze twee VR brillen bestonden, kun je nu spreken van twee gelijkwaardige producten. De Rift is wat populairder in het Westen, terwijl de Vive het beter doet in Azië.
Voordelen Oculus Rift en HTC Vive
Hoge beeldkwaliteit door koppeling met PC: Omdat de virtuele wereld wordt gegenereerd door een krachtige PC kunnen de beelden verbluffend realistisch zijn. Deze VR brillen zijn in feite PC accessoires waarbij het zware rekenwerk buiten de headset plaatsvindt.
Grote keuze aan toepassingen beschikbaar: De app stores van beide headsets zijn goed gevuld. Voor virtual reality demonstraties en presentaties is er dus volop keuze.
Volledig ruimtelijke VR ervaring: Naast de VR bril huren zul je ook trackers moeten plaatsen. Daarmee kan de gebruiker rondlopen in een virtuele wereld, alle bewegingen van de gebruiker worden vertaald naar de virtual reality.
Eenvoudig beeld laten zien op externe monitor: Je kunt een individuele ervaring transformeren tot een sociaal event door de beelden uit de VR bril weer te geven op een extern scherm. Dankzij de koppeling met een PC is dat eenvoudig te realiseren.
Meeste flexibiliteit bij apps ontwikkelen: De meeste tools voor custom VR apps vind je voor deze krachtige headsets.
Nadelen Oculus Rift en HTC Vive
Relatief duur om te huren: De kosten voor een volledig set inclusief PC en configuratie liggen hoger dan bij de draadloze modellen.
Meer ruimte nodig om te gebruiken: Omdat je met trackers echt in de ruimte kunt bewegen is er ook meer ruimte nodig.
Vereist meer technische kennis: Configuratie en gebruik kan bewerkelijk zijn, afhankelijk van het evenement is het inhuren van een specialist aan te bevelen.
Gear VR en Oculus Go
Het gebruik van kabels en een aparte PC is niet altijd even praktisch, zeker niet wanneer je snel naar een 360 video wilt kijken. De Google Cardboard smartphone houder is een goedkoop alternatief, maar is te fragiel en eenvoudig voor gebruik tijdens evenementen. Samsung kwam toen met de Gear VR, een kunststof houder waar je een Galaxy smartphone in kunt steken. De smartphone fungeert als scherm en mobiele computer voor de VR bril. De Oculus Go is grotendeels vergelijkbaar met de Gear VR wat betreft de technologie in de headset, met het grote verschil dat alle hardware ingebouwd is. Er is geen losse smartphone meer nodig.
Voordelen Gear VR en Oculus Go
Eenvoudig te gebruiken: Alle hardware zit reeds in de headset gebouwd, het is een kwestie van opzetten en op pad gaan in virtual reality.
Geheel draadloze oplossing: Alle hardware is reeds aanwezig in deze VR brillen wat een externe PC overbodig maakt. Dat bespaart ruimte én kosten.
Relatief lage kosten per VR bril: Bij een Rift of Vive zul je doorgaans een losse VR bril huren, of hooguit enkele sets voor een groot evenement. Bij de draadloze modellen zijn honderden VR brillen per event geen uitzondering.
Ideaal voor 360 video: Omdat ruimtelijke oriëntatie bij 360 video niet van toepassing is kun je voor dit soort content net zo goed deze eenvoudige apparaten gebruiken. De Oculus Go heeft van de vier opties op deze pagina zelfs de beste beeldresolutie.
Video is te synchroniseren: Je kunt een bioscoopzaal vol gasten tegelijkertijd naar dezelfde video laten kijken door gebruik te maken van de VR Sync software. Zelfs een PC of internetverbinding is niet nodig.
Neemt weinig ruimte in: Niet alleen de VR brillen zijn compact, omdat de gebruiker alleen rond hoeft te kijken is een vierkante meter al voldoende om te genieten van virtual reality. Zo kun je al een VR evenement organiseren in een lift!
Nadelen Gear VR en Oculus Go
Computerbeelden zijn minder indrukwekkend: De beperkte processorkracht en eenvoudige grafische chip betekent dat de virtuele omgeving niet zo gedetailleerd kan zijn. Bij 360 video is dit overigens niet relevant.
Accu gaat slechts enkele uren mee: Hoewel deze headsets ook op netspanning werken, zul je in dat geval een kabel moeten gebruiken.
Minder flexibiliteit bij apps ontwikkelen: De Gear VR en Oculus Go werken beide op basis van het Android besturingssysteem. Dit mobiele platform biedt minder geavanceerde mogelijkheden als de Windows omgeving van de Rift en Vive.
Laat je voorlichten door de verhuurder en kies zo de juiste VR bril voor ieder event.
Met alle uitdagingen in het dagelijkse leven is het niet verbazingwekkend dat we soms even behoefte hebben aan wat ontspanning. Als je verder wilt dan de standaard hobbys, of wel klaar bent met Netflix & chillen, kun je een duik nemen in virtual reality. Makkelijker gezegd dan gedaan, want er zijn zoveel opties dat een keuze maken niet bepaald eenvoudig is. Zo kun je voor een evenement de populaire Gear VR huren, een pionier in de draadloze VR brillen. Deze handige en betaalbare oplossing is al jaren dé keuze tijdens VR events. Maar een paar jaar is een eeuwigheid in de wereld van technologie. Moet je nog steeds de Gear VR huren, of zijn er betere opties? Laten we de drie voornaamste alternatieven eens bekijken; de Oculus Go, Oculus Rift en de Oculus Quest. Zie jij de overeenkomst die deze VR brillen met elkaar gemeen hebben?
Wat is de Gear VR?
De Gear VR is in vele opzichten een pionier in virtual reality. Sinds pakweg 2012 kwam de ontwikkeling van VR technologie in een stroomversnelling terecht. Waar veel fabrikanten zich bezighielden met geavanceerde VR brillen voor PC, werden er in 2014 twee eenvoudige en draadloze oplossingen geïntroduceerd; enerzijds de Google Cardboard en anderzijds de Samsung Gear VR. De Cardboard was niet meer dan een stuk karton met twee plastic lenzen waar je een smartphone in kon steken, de Gear VR was een houder van stevig kunststof die speciaal ontwikkeld was voor high end Samsung toestellen.
Samsung ging niet over één nacht ijs en schakelden de assistentie in van destijds de autoriteit in virtual reality; Oculus VR. Deze startup werd voor miljarden euros opgekocht door Facebook vanwege de potentie als marktleider in VR. Samsung liet Oculus de software maken op basis van het Android besturingssysteem, zelf maakten ze de kunststof houder die perfect werkt in combinatie met de Galaxy lijn mobiele toestellen. In 2015 werd de eerste Gear VR geïntroduceerd.
Gear VR huren of kopen?
Lang niet iedereen heeft een toestel van Samsung, daarmee vallen veel gebruikers al buiten de boot. Daar komt nog bij dat je met deze VR bril relatief eenvoudig meerdere toestellen aan elkaar kunt koppelen. Zo kun je een virtuele cinema of ander soort VR event inrichten op basis van deze VR brillen. Dan is de Gear VR huren uiteraard een betere oplossing dan kopen. De combinatie van relatief goedkope en eenvoudig te gebruiken hardware, met speciale software om de draadloze VR brillen op afstand te besturen bleek een gouden greep. Na enkele jaren is de Gear VR huren nog steeds dé standaard bij VR events.
Alternatieve VR brillen van Facebook
We gaven al aan dat de Samsung Gear VR werkt op basis van software die door Oculus VR werd ontwikkeld. Oculus is in handen van Facebook, de social media gigant. Directeur Mark Zuckerberg is zelf een groot fan van virtual reality, en wil de hele wereldbevolking kennis laten maken met VR. Naast de Oculus Home software voor de Samsung VR ontwikkelt Facebook ook eigen hardware. Hoe verhouden zich deze producten met de Gear VR voor evenementen?
Oculus Go
Dit is de Gear VR maar dan zonder telefoon. De hardware komt ditmaal niet van Samsung maar van smartphonefabrikant Xiaomi, verder zijn deze twee VR brillen nagenoeg gelijk aan elkaar. De Go is alleen niet als telefoon te gebruiken. Wanneer je moet kiezen tussen een Gear VR huren of een Oculus Go huren zal de voornaamste overweging het kostenplaatje zijn, of eventueel de voorkeur van de leverancier. Vraag na wat de leverancier aanbeveelt en waarom.
Oculus Rift
Dit is de VR bril waar het eigenlijk allemaal mee begonnen is. Hoewel het een aantal jaren heeft geduurd voordat de Rift rijp was voor het grote publiek, was dit de inspiratie voor de Gear VR. Toch zijn het heel verschillende producten met een andere doelgroep. De Oculus Rift is een PC accessoire die niet op zichzelf werkt, daardoor worden er wel hogere kwaliteit Virtual Reality ervaringen mogelijk gemaakt. Je kunt ook vrij bewegen in de virtuele ruimte dankzij externe trackers.
Oculus Quest
In september 2018 werd de Oculus Quest bekend gemaakt, in de lente van 2019 zal deze VR bril op de markt verschijnen. Dit is een draadloze VR bril zoals de Go, maar met de ruimtelijke positiebepaling die we kennen van de de Rift. Alle hardware is aan boord, net als bij de Samsung Gear VR, maar met een aantal unieke mogelijkheden zoals het gebruik van echte VR controllers. Maar zoals je als kon lezen is de Quest pas vanaf medio 2019 verkrijgbaar.
Waarom een Gear VR huren?
Wanneer je binnenkort een VR event wilt organiseren voor een grote groep bezoekers, blijft de Samsung Gear VR huren een betaalbare oplossing die zichzelf ruimschoots heeft bewezen. Dit is een VR bril zonder de complexiteit die er vaak mee gepaard gaat. Met name voor VR video is deze headset van Samsung ideaal, zeker in combinatie met de VR Sync software waarmee je iedere locatie omtovert tot virtuele bioscoop.
Hoewel de toekomst nog veel meer moois gaat bieden, kunnen we voorlopig nog wel even vooruit met deze baanbrekende VR bril.
Wanneer je een evenement wilt organiseren dat ook echt impact heeft zul je alle trucs uit de hoge hoed moeten toveren om succes te boeken. Dat geldt ook voor bedrijfspresentaties, stakeholder evenementen en workshops. Trek een blik met VR brillen open en je bent helemaal up to date, gaan met die virtuele banaan? Toch is het niet zo eenvoudig, er zijn zoveel VR brillen die sterk uiteen lopen in mogelijkheden en technische specificaties. In plaats van de tech stats op te sommen bekijken we een drietal praktijkvoorbeelden waarbij een VR bril huren de perfecte oplossing biedt, en welke VR brillen daarbij passen.
De juiste VR bril huren voor iedere toepassing
Je kunt een VR bril huren maar dan ben je pas op de helft. Deze hardware heeft uiteraard ook software nodig om van nut te zijn. Je kunt een VR app laten ontwikkelen, of gebruik maken van de applicaties die reeds beschikbaar zijn. Controleer bij een VR bril huren ook of de gewenste toepassing mogelijk is op basis van de gekozen hardware. Beter nog, stem de hardware af op de toepassing.
De (on)begrensde mogelijkheden van virtual reality
VR kent geen grenzen, of toch wel? Naast de beperking van de creativiteit van het team dat de virtual reality wereld tot leven wekt, zijn er beperkingen als het budget, de beschikbare ruimte op de locatie en de technische kennis van de gebruiker. Zo is virtual reality plotseling niet zo onbegrensd meer. Bij de juiste VR bril huren probeer je de hardware en software zo goed mogelijk af te stemmen op de doelstellingen die vooraf bepaald zijn. Zo kun je een virtuele presentatie laten zien waarbij de grenzen niet zichtbaar zijn. Dat klinkt best ingewikkeld, en eerlijk gezegd is dat ook het geval. Gelukkig zijn er heel ervaren professionals die vraag en aanbod perfect bij elkaar kunnen brengen zodat een VR bril huren ineens stuk eenvoudiger wordt.
VR cinema
Wat is het? Een VR video bekijken met een groep mensen tegelijkertijd. In plaats van projectie op een scherm wordt de 360 video weergegeven in de VR bril. Alle headsets laten tegelijkertijd dezelfde video’s zien die centraal worden aangestuurd.
Wat heb je nodig? Ten eerste meerdere virtual reality brillen. Je kunt één VR bril huren, maar je kunt ook tientallen en zelfs honderden VR brillen huren voor een dag(deel). Dat is uiteraard bij een eenmalig event een stuk goedkoper dan deze hardware aanschaffen. Naast de VR brillen huren adviseren we ook enkele specialisten in te schakelen die de deelnemers helpen met het dragen van de headsets.
Welke hardware is geschikt? De Samsung Gear VR en de Oculus Go zijn geschikt voor dit soort events.
Voorbijgangers een video laten bekijken
Wat is het? Er komen mensen langs op een beurs of tijdens een ander type evenement. Je laat ze even een VR bril dragen om een (korte) VR presentatie te laten zien. Dit kan een VR video zijn of een eenvoudige interactieve presentatie. De VR bril moet eenvoudig op- en af te zetten zijn, draadloos werken en ook snel te reinigen zijn.
Wat heb je nodig? Je kunt voor deze toepassing het beste een VR bril huren die draadloos werkt op een accu en beschikt over alle hardware aan boord. De software kan vooraf geïnstalleerd worden zodat een actieve internetverbinding niet vereist is. Met meerdere VR brillen kun je meer bezoekers van dienst zijn. Een actieve begeleiding is zeker een voorwaarde bij dit soort presentaties.
Welke hardware is geschikt? Net als bij de VR cinema zijn de Samsung Gear VR en de Oculus Go de meest voor de hand liggende opties omdat het all-in-one headsets zijn.
Een interactieve presentatie laten zien
Wat is het? Een VR film biedt een passieve ervaring, de toeschouwer maakt geen actief onderdeel uit van de presentatie. Een interactieve presentatie op basis van een virtual reality bril met speciale controllers laat je niet alleen kijken maar ook “voelen”, manipuleren en verschillende scenario’s testen. Denk aan een presentatie voor stakeholders of educatieve applicaties voor het onderwijs.
Wat heb je nodig? Omdat een krachtige processor van groter belang is dan een draadloze ervaring zal een VR bril huren als PC accessoire het meest voor de hand liggen. De gebruiker kan niet alleen op de plaats draaien, maar ook vrij bewegen om de presentatie vanuit meerdere hoeken te bekijken.
Welke hardware is geschikt? De Oculus Rift en HTC Vive zijn VR brillen die in combinatie met een krachtige PC zeer complexe presentaties mogelijk maken.
De toekomst van VR bril huren
Op dit moment zijn de twee voornaamste categorieën in virtual reality hardware de eenvoudige VR brillen zoals de Gear VR en Go, of de PC VR brillen zoals de Rift en Vive. De (nabije) toekomst zullen deze twee uitersten bij elkaar komen. Op dit moment is er al de HTC Vive Focus, in de loop van 2019 komt daar ook nog de Oculus Quest bij. Deze twee VR brillen zijn draadloos en bieden ook ruimtelijke tracking met een grafische ervaring die dicht in de buurt komt van de PC headsets. Informeer bij de aanbieder van virtual reality hardware naar de mogelijkheden.
In de film Ready Player One liet Steven Spielberg een toekomst zien waarin iedereen met VR brillen rondloopt. Zelfs een jongen met een laagbetaalde baan kan in deze film een VR bril kopen die een compleet overtuigende virtuele ervaring biedt.
Zover zijn we nog lang niet, op dit moment is virtual reality bril huren de meest voor de hand liggende optie om die eerste stappen in de virtuele werkelijkheid te maken. Wat kun je met VR en hoe werkt virtual reality huren? Dat leggen we uit op deze pagina waar we de grenzen van virtual reality opzoeken.
Wat kun je met VR?
Met VR kun je een wereld creëren die de realiteit om je heen geheel vervangt. Door een VR bril te dragen kun je rondkijken, soms ook rondlopen en zelfs virtuele objecten manipuleren. Niet alle VR ervaringen zijn interactief, en niet alle beelden worden door de computer berekend. Zo wordt de meeste tijd besteed aan het bekijken van 360 graden video. Je kunt dit soort content bekijken op een smartphone met een speciale houder, je kunt ook apparatuur voor virtual reality huren wat je meer mogelijkheden geeft.
Waarom niet VR hardware kopen?
Voordat we de werkwijze voor virtual reality huren uitleggen, zullen we eerst even toelichten waarom we in de meeste gevallen afraden om VR hardware te kopen. Wanneer je een evenement organiseert moet alles in één keer goed gaan, door met eigen apparatuur te werken, of snel even een Gear VR te kopen voor je Galaxy toestel kun je geheid problemen verwachten. Deze technologie staat nog in de kinderschoenen, en echt stabiel is het nog lang niet altijd. Bij virtual reality huren kun je ook rekenen op service en ondersteuning. Tijdens het oriëntatieproces maar ook tijdens de presentatie waar je getrainde medewerkers kunt inzetten voor een vlekkeloze presentatie.
Hoe werkt virtual reality huren?
Bij virtual reality huren moet de hardware en software op elkaar afgestemd zijn. Er zijn diverse VR brillen te huur met afwijkende mogelijkheden, voor ieder evenement moeten de juiste afwegingen worden gemaakt. Om dit proces in goede banen te leiden, en de event organisatie te ontlasten, is een goede communicatie met de leverancier van belang. Hier zijn drie belangrijke stappen die je zult doorlopen om tot het gewenste resultaat te komen:
Stap 1: Bepaal de doelstelling en de doelgroep
Ga altijd uit van de boodschap en baseer daar de keuze voor hardware en software op. Je wilt virtual reality huren om een doel te bereiken, vaak is dit het overdragen van informatie. Dit kan een commerciële boodschap zijn, maar ook het overdragen van informatie, meer inzicht geven in een complex onderwerp of gewoon als amusement.
De doelgroep bepalen hoort ook bij deze stap, bij personeelstraining kan de doelgroep nauwkeurig bepaald worden, tijdens een consumentenbeurs is er een heel divers publiek waar je niet van weet hoeveel kennis ze hebben van VR technologie. Door de doelstelling helder te krijgen en de doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te bepalen kun je verder naar stap 2.
Stap 2: Bespreek de mogelijkheden voor VR applicaties
Bij het bepalen van de presentatie zul je een rijtje aan opties aftikken waarbij je steeds een keuze moet maken. Een soort choose your own adventure met steeds enkele opties die je op een ander spoor zetten. Enkele overwegingen zullen zijn:
Wordt het een interactieve presentatie of passief? Met andere woorden; heeft de gebruiker invloed op de presentatie die vertoond wordt?
Bij een passieve presentatie zal vaak voor een VR video worden gekozen. Is dit een 360 video van een werkelijke situatie of een computeranimatie, of wellicht een combinatie van deze twee?
Bij een interactieve presentatie moet de mate van interactiviteit bepaald worden. Is het voldoende om vanaf een specifieke locatie eenvoudige handelingen te verrichten, of is volledige bewegingsvrijheid gewenst?
Is het de bedoeling dat de VR presentatie live wordt gedemonstreerd onder begeleiding, of wordt deze digitaal verspreid voor een groot publiek? Voor evenementen zal de eerste optie van toepassing zijn, bij VR toepassingen die gericht zijn op een internationaal publiek kan distributie via de bekende app stores een optie zijn.
Stap 3: Bepaal de hardware bij virtual reality huren
Pas nadat de eerste twee stappen zijn doorlopen komen we bij het proces van daadwerkelijk virtual reality huren. Hierbij zal als eerste bepaald worden of de presentatie op basis van mobiele hardware vertoond wordt, of via een VR headset die gevoed wordt door een krachtige PC. Vervolgens is het ook van belang om te bepalen hoeveel gebruikers er simultaan zullen zijn, en wat de kosten per set zijn.
Een Samsung Gear VR huren is aanzienlijk goedkoper dan een compleet Oculus Rift set huren inclusief PC. Daarnaast mag professionele begeleiding ook niet worden vergeten, bij complexe presentaties is ondersteuning op locatie onmisbaar. Bij kleinere projecten is het overigens ook mogelijk de opdrachtgever vooraf instructie te geven, denk bijvoorbeeld aan een makelaar die met virtual reality huren de klant visualisaties op locatie kan laten zien.
Het lijkt wellicht heel complex, toch kan het proces van virtual reality huren snel en doeltreffend worden uitgevoerd zolang je samenwerkt met een leverancier die verder denkt dan VR brillen, en met de klant meedenkt om de best mogelijke presentatie te realiseren.
Op de jaarlijkse F8-conferentie van Facebook in 2018 is het grote nieuws de introductie van de Oculus Go, een draadloze VR-bril waarvoor geen smartphone nodig is.
De Gear VR is de best verkochte VR-bril na het Google Cardboard. Dat is niet verwonderlijk, deze smartphone-houder in combinatie met een Samsung Galaxy-apparaat biedt opmerkelijke mogelijkheden. Deze VR-bril is gemaakt in nauwe samenwerking met Facebook, eigenaar van de virtual reality pionier Oculus VR.
Waarom huren bij Oculus Go als u zo een luxe Oculus Rift kunt huren? Er zijn nogal wat voordelen aan het huren bij Oculus Go, je kunt er alles over lezen op deze pagina.
Zonder kabels, zonder smartphone
De Gear VR is een slimme combinatie van een smartphone en een plastic houder waarmee je op een laagdrempelige manier de virtuele wereld kunt betreden. Wanneer u de optionele VR-controller gebruikt, kunt u films bekijken, games spelen en chatten met vrienden in een virtuele omgeving.
Oculus Go huren?
Neem contact met ons op!
Maar je hebt een duur Samsung Galaxy-apparaat nodig. De Oculus lijkt technisch gezien sterk op de Gear VR, met het grote verschil dat de hardware al ingebouwd is. Xiaomi heeft een draadloze VR-bril ontwikkeld met alle hardware en software aan boord voor een Virtual Reality-ervaring zonder technische expertise of een krachtige pc.
Eenvoudig en toch veelzijdig: huur Oculus Go
Je huurt Oculus niet om rond te lopen in VR, je moet nu echt naar Oculus Go of HTC Vive. De Go is voor zittende of staande ervaringen, je kunt vrij rondkijken. De mobiele processor is niet zo krachtig als een dure gaming-pc, voor doorgewinterde gamers is de Oculus Go geen logische keuze. Rift en Vive, in combinatie met fresnellenzen, is de perfecte keuze voor video. De VR-bril werkt op basis van Android, met het Oculus Home-systeem voor een zeer gebruiksvriendelijke ervaring.
Huur Oculus Go voor evenementen ... en nog veel meer!
Naast thuisgebruik willen veel bedrijven de Oculus Go huren voor evenementen. Met VR breng je elke zakelijke boodschap naar je toe en ben je tevreden met wat je doet. Hier zijn enkele toepassingen waar Oculus Go voor de hand ligt:
Toon bezoekers een VR-presentatie tijdens een tentoonstelling. Dit kan een 360 graden bedrijfsvideo, een interactieve VR-demo of een website zijn.
Je kunt de Oculus Go in grotere aantallen huren om een virtuele bioscoop op te zetten, met behulp van slimme software.
Het is mogelijk om een virtuele pc-monitor te maken. Dat is ideaal voor presentaties en stakeholders.
Er zijn al meer dan duizend apps beschikbaar voor de Go, veelal educatieve applicaties. Dit maakt Oculus Go een zeer interessante optie voor het onderwijs.
Enkele jaren geleden leek Silicon Valley zich volledig te storten op Augmented Reality, er werden volop concepten getoond van Minecraft met de Hololens Mixed Reality bril, of kleine olifantjes die je met een magisch apparaat van Magic Leap zou kunnen vasthouden. Enkele jaren later lopen we nog steeds niet met massaal met deze headsets, brillen of wellicht AR contactlenzen rond. Het formaat, de prijs en het gebrek aan leuke apps remt de acceptatie van Augmented Reality, wellicht kunnen AR cardboards hier verandering in brengen.
Wat kun je met Augmented Reality?
AR technologie legt een virtuele laag over de werkelijkheid, in tegenstelling tot VR wordt jouw blik op de werkelijkheid niet weggenomen. Zo kun je bijvoorbeeld:
Grappige filters op jouw gezicht projecteren met Snapchat.
Virtuele monsters vangen met Pokémon GO.
Dinosauriërs tot leven laten komen op de keukentafel.
Operaties in het ziekenhuis efficiënter en veiliger maken.
Navigeren in de auto of te voet met instructies op het beeldscherm van je smartphone.
Producten in een magazijn opsporen met een AR bril.
Allemaal heel mooi natuurlijk, maar er lijkt een behoorlijke kloof te liggen tussen spelen met jouw smartphone en werken met een professionele AR bril. Zolang er zich niets in het midden bevindt heeft Augmented Reality weinig kans van slagen.
Cardboard voor VR en AR
Google introduceerde in 2014 de Cardboard smartphone houder, hiermee kun je elke smartphone omtoveren in een VR headset. De eenvoud van het ontwerp in combinatie met de lage aanschafprijs hebben de Cardboard tot de meest verkochte VR bril gemaakt. Daar kunnen bedrijven als Oculus en HTC alleen maar van dromen, terwijl zij miljoenen en zelfs miljarden hebben geïnvesteerd in de beste VR headsets die momenteel verkrijgbaar zijn. Google heeft geen Cardboard voor AR gemaakt, daar bevindt zich dus een markt voor slimme ontwerpers.
Kijk mama, zonder handen!
Het voordeel van een Cardboard AR bril is het dragen van jouw eigen smartphone op je hoofd. Je hoeft niet meer een smartphone of tablet in je handen te houden, en dat maakt het veel eenvoudiger om Augmented Reality apps te gebruiken.
Hololens en Meta
De Hololens van Microsoft en de Meta headset van Meta Inc. zijn geavanceerde Mixed Reality headsets met dezelfde insteek als de Oculus Rift en de HTC Vive voor Virtual Reality. Krachtig en veelzijdig, maar tegelijkertijd gecompliceerd en duur. Daarmee bereik je nooit het grote publiek. Daarnaast is er bij nieuwe computertechnologie altijd de kwestie van de kip en het ei; zonder gebruikers geen software, zonder goede apps geen klanten.
Lenovo Star Wars Jedi Challenges
Star Wars is een film uit 1977 van George Lucas, wellicht heb je er al ooit eens van gehoord Sinds de start van deze filmserie heeft marketing en merchandising een grotere rol gespeeld bij Star Wars dan de films zelf, en het ultieme kerstcadeau voor 2017 (precies veertig jaar later dus) is de Lenovo Star Wars Jedi Challenges AR headset. In feite is het een AR Cardboard maar dan gemaakt van hoogwaardige materialen. Jouw eigen smartphone wordt in de houder geplaatst, er worden speciale apps meegeleverd die alleen met dit set werken.
Mira Prism Augmented Reality headset
Deze bril lijkt best veel op de oplossing van Lenovo, toch stond dit project al in de planning voordat de Star Wars AR headset werd aangekondigd. Ook hier steek je een smartphone in een kunstof bril met een speciaal prisma (vandaar de naam) die je door een transparant venster laat kijken en zo 3D beelden kan projecteren. De prijs ligt een stuk lager inclusief eenvoudige controller, maar bij dit soort producten is het afwachten of er daadwerkelijk apps voor worden ontwikkeld.
Aryzon AR Cardboard
Dit is de meeste authentieke AR versie van de Google Cardboard VR bril, ontwikkeld in Nederland. Goedkoop karton met ook weer een projectielens zoals de andere Augmented Reality producten. Het wordt niet altijd duidelijk door de marketing, maar de drie genoemde voorbeelden werken allemaal met een speciale tracker om de juiste positie te bepalen. Met ARKit van Apple en AR Core van Google kan dit opgelost worden, maar nu werkt ook de luxe Lenovo AR headset nog met een externe tracker.
Waarom AR cardboards zo belangrijk zijn
Fabrikanten moeten niet zo naïef zijn om te veronderstellen dat we straks met het hele gezin samen sport gaan kijken, met ieder een zware en dure Hololens op ons gezicht. Net zoals de Google Cardboard de acceptatie van VR een enorme boost heeft gegeven, kan de Cardboard voor AR hetzelfde effect betekenen. Een draagbare Augmented Reality bril voor hooguit enkele tientjes brengt de toekomst naar het heden.
Een nieuwe technologische doorbraak staat of valt met de toepassingen die ervoor ontwikkeld worden. Dat geldt ook voor Augmented Reality, een geavanceerde technologie met enorm veel potentie. Hoewel de eerste AR apps voor mobieltjes alweer zo’n tien jaar oud zijn, was de consument pas overtuigd van de mogelijkheden toen er spelletjes zoals Pokémon uitkwamen. Voor acceptatie door de grote massa is er iets anders nodig, en autofabrikanten gaan hierin een belangrijke rol vervullen. Augmented Reality voor auto’s veroorzaakt een revolutie in de auto industrie, die op dit moment wellicht nog interessanter is dan automatisch rijdende auto’s.
BMW kijkt naar de toekomst
Bij Augmented Reality is de grootste vraag welke hardware we gaan gebruiken om de virtuele beelden op ons netvlies te projecteren. Op dit moment zijn smartphones en tablets de meest voor de hand liggende keuze, toch is de kans groot dat we in de toekomst allemaal rondrijden met een speciale autobril op onze neus.
Rijden met Augmented Reality
In een concept video van BMW zien we een man die door de stad rijdt met een stijlvolle Cyberpunk zonnebril die voorzien is van een groot aantal innovatieve mogelijkheden. Zo wordt de route weergegeven op het wegdek, door de bril te koppelen aan camera’s buiten de auto kun je door de deuren heen kijken. Het ziet er mooi uit, maar dit betreft een concept video met een blik op de toekomst, je kunt deze bril niet bestellen bij de BMW dealer, samen met nieuwe velgen of een spoiler.
Onderhoud met AR
Je kunt BMW niet betichten van een gebrek aan innovatiedrang, tien jaar geleden kwamen ze al met een Augmented Reality handleiding voor auto reparatie. Ook hier betreft het weer een concept video met een blik op de toekomst, toch is deze demonstratie ondertussen al voor een groot deel werkelijkheid geworden.
Hololens Garage
De Microsoft HoloLens is een soort AR bril met steroïden, hiermee kun je vrij in de ruimte lopen met een futuristische Mixed Reality bril op je hoofd die aangestuurd wordt door Windows 10. Voor een garage kan dit de perfecte oplossing zijn om auto’s te onderhouden, een bijkomend voordeel van een headset ten opzichte van een smartphone of tablet is de handsfree functionaliteit, de monteur houdt beide handen vrij tijdens de werkzaamheden.
Virtuele ruit van Toyota
We zien al enkele AR ruiten opduiken, het is de vraag of deze technologie gaat doorbreken omdat een AR bril veel eenvoudiger en goedkoper is dan een high tech vooruit. Overigens zou een oplossing met mini-projector die een beeld op de voorruit projecteert mogelijk moeten zijn, maar echt praktisch is het niet. In een concept video van Toyota uit 2011 lijkt het doodeenvoudig om van een zijruit een soort iPad met Augmented Reality te maken. Je hebt geen bril of projector nodig, alleen een videomontage pakket, een meisje die bedreven is in pantomime en een creatieve filmmaker. Wetenschappers op het gebied van lichtbreking trekken zich de haren uit het hoofd bij het zien van deze video.
Hyundai Genesis
Het heeft even geduurd maar Hyundai heeft eindelijk de concept video’s vertaald naar de werkelijkheid, en de papieren handleiding vervangen door een app voor smartphones en tablets. Dit betreft een echte toepassing voor automobilisten die functioneel is, en op een zeer visuele wijze precies laat zien hoe je de auto kunt onderhouden. App ontwikkeling kan dikke boekwerken vervangen, zeker de mogelijkheid om digitale handleidingen te updaten maakt dit een zeer goede ontwikkeling voor autoliefhebbers.
Vraag het aan Mercedes
De Genesis richt zich op de luxere klasse auto’s, Mercedes kon uiteraard niet achterblijven. Met de “Ask Mercedes” app kun je allerlei interessante informatie over de auto opvragen door slechts de camera van de smartphone op een onderdeel te richten. Als je er zelf niet uitkomt is de volgende logische stap een videochat te starten met een monteur in de garage.
Hoe maak je een AR app voor auto’s?
De ontwikkeltools voor interactieve handleidingen wordt steeds veelzijdiger en meer betaalbaar. In de nabije toekomst zullen steeds meer autofabrikanten interactieve handleidingen gaan verstrekken aan hun klanten. Het gebruik van beeldherkenning en 3D modellen met animatie maakt het veel eenvoudiger instructies over te dragen op een begrijpelijke wijze. Wat je kunt zien hoef je immers niet uit te leggen. Meer over AR applicaties laten maken.
Auto van de toekomst
De toekomst van auto’s wordt gebouwd op drie elementen; elektrische auto’s, kunstmatige intelligentie voor zelfrijdende auto’s en Augmented Reality om de auto te bedienen en onderhouden. AR zet de innovatie binnen de auto industrie in een hogere versnelling.
Als je voor het eerst in een magazijn stapt heb je geen idee waar je moet zoeken. Overal staan rekken met producten in de breedte en in de hoogte, met schappen die voorzien zijn van productnummers, barcodes etc. Er zijn verschillende methodes van order-picking zoals pick-by-voice waarbij je een stem hoort, of pick-by-light met licht die je in de juiste richting wijst. Een nieuwe vorm die steeds meer aan populariteit wint is pick-by-vision, een manier van orderpicking waarbij je een speciale AR bril gebruikt om de juiste producten te vinden in dat enorme magazijn. Wat is pick-by-vision en hoe zal dit de toekomst van orderpicking veranderen?
Wat is Pick-by-Vision?
Binnen de logistiek is het van belang om snel en accuraat bepaalde producten te lokaliseren. Met pick-by-vision is het mogelijk om de juiste richting voor je ogen te zien middels een Augmented Reality headset, dat is een AR bril die een digitale laag over het werkelijke zicht legt. Het betreft een dynamische laag die zich aanpast aan de situatie, de locatie en de taak die uitgevoerd moet worden. De gebruikte technologie staat bekend onder meerdere namen waaronder AR bril, Augmented Reality headset of Head Mounted Display (HMD).
AR of VR?
De scheidingslijn tussen Augmented Reality en Virtual Reality is niet voor iedereen even duidelijk. Bij VR wordt je compleet afgesloten van de buitenwereld, je ziet alleen nog de virtuele omgeving. Bij AR kun je de werkelijkheid nog steeds zien, er wordt nieuwe informatie aan toegevoegd.
AR of MR?
Het verschil tussen AR en VR is nog betrekkelijk eenvoudig te bepalen, de grens tussen AR en MR is minder scherp, zelfs experts zijn het niet altijd eens over de definitie. In principe leg je met Augmented Reality een platte laag over het normale zicht, bij MR lijkt de nieuwe laag deel uit te maken van de werkelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan een hologram die op een vaste plek in de kamer staat, je kunt er helemaal omheen lopen. Bij AR betreft het een meer eenvoudige laag met nieuwe informatie.
Voordelen van Augmented Reality voor pick-by-vision
We kennen de bekende en beproefde methodes van orderpicking wel, waarom zouden we overstappen op pick-by-vision? Hier zijn enkele belangrijke voordelen van deze werkwijze:
Navigatie in het magazijn wordt eenvoudiger dan ooit met turn-by-turn navigatie. Met geavanceerde locatiebepaling kan de software berekenen welke route naar het product het kortste is.
Met een AR bril houd je beide handen vrij om de werkzaamheden te verrichten. Denk bijvoorbeeld aan de lompe handscanners die nogal eens verloren raken in het magazijn omdat een werknemer twee handen nodig heeft.
Als je geen handen gebruikt, hoe kun je dan opties kiezen? Een deel van de commandos verlopen via hoofdbewegingen, ook wordt er gebruik gemaakt van spraakherkenning en zelfs het knipperen met de ogen is een optie.
Het is met sommige HMDs ook mogelijk gebaren te maken met je handen zonder de bril aan te raken.
In een Augmented Reality headset zit meestal een camera verwerkt, daarmee kun je handsfree producten scannen.
Komt de werknemer er even niet meer uit? Geen nood, neem gewoon contact op met een medewerker via een live chat met beeld en geluid. Je kunt niet alleen vragen stellen, de collega kan via de camera ook direct meekijken.
Voordelen van pick-by-vision in de praktijk
Het klinkt allemaal heel interessant, maar levert het ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde? Volgens de huidige ervaringen wel, DHL heeft al uitgebreid getest met pick-by-vision en kon met deze manier van werken tot wel dertig procent sneller presteren. De workflow is helemaal geoptimaliseerd; de werknemer wordt via de snelste route naar het product gestuurd, het product kan met twee vrije handen worden gepakt, de AR bril kan de code van de locatie en van het product automatisch scannen en er wordt vervolgens weer de optimale route uitgestippeld naar de eindbestemming.
Pick-by-vision is maatwerk
De meeste Augmented Reality headsets die op het moment verkrijgbaar zijn maken gebruik van het mobiele Android besturingssysteem, en dat is met name omdat Android een open systeem is waar je custom applicaties voor kunt laten maken. Bekende merken die AR headsets ontwikkelen zijn Vuzix, Epson en ODG, ook Google is na enkele jaren weer terug met de Enterprise Edition van de Google Glass. Op basis van deze hardware kunnen softwareontwikkelaars de juiste software bouwen. Er zijn geen standaard oplossingen voor pick-by-vision omdat de uitdagingen per organisatie verschillend zijn. Wel zijn er standaard modules om op voort te bouwen wat het ontwikkelproces kan versnellen en de kosten zal drukken.
De logistieke sector is constant in vernieuwing, met pick-by-vision kunnen logistics sneller en efficiënter uitgevoerd worden op basis van vaak lagere kosten. Lees meer over augmented reality in de logistiek.
Google vs. Apple in de strijd om Augmented Reality
Er was ooit een tijd dat de wereld van personal computing verdeeld was tussen Microsoft Windows en Apple Mac. “Think Different” was de beroemde slogan van Apple, terwijl ze met producten kwamen met een schrijnend gebrek aan keuze in software en hardware. Niet zo “different” dus… Sinds de opkomst van smartphones en tablets is de strijd verlegd naar Apple en Google. Apple iOS enerzijds en Google Android anderzijds. Hoewel de verschillen feitelijk minimaal zijn kunnen de emoties van “iSheep” en “Fandroids” hoog oplopen. Met Augmented Reality voor Apple en Google is dit niet anders. Wie gaat de strijd om AR dominantie winnen, of is er een derde “hond” die er met het virtuele been vandoor gaat?
Waarom Augmented Reality?
Voor 2007 waren mobiele telefoons om mee te bellen, vervolgens om tekstberichten mee te versturen en soms om korrelige foto’s mee te maken. Toen kwam Apple met de iPhone op de markt, het was wellicht niet de eerste smartphone maar de timing van Apple was perfect. Tien jaar later is smartphone technologie zover ontwikkeld dat er geen revolutionaire vernieuwingen meer mogelijk zijn, daarom kijkt de tech sector naar “the next big thing”. Augmented Reality lijkt de logische volgende stap, en in tegenstelling tot Virtual Reality sluit AR goed aan op de mobiele ervaring die we van smartphones gewend zijn. Daarom is het vanzelfsprekend dat Google en Apple zich nu vol op AR storten.
Apple en Google strijden voor AR dominantie
In de virtuele boksring zijn Google en Apple de zwaargewichten. Hoewel Google met Android veruit de “zwaarste” strijder is in de ring, kan Apple scoren op basis van precisie en controle.
In de linkse hoek: Apple
Vergeleken met Google is Apple een zeer oud technologiebedrijf, dat keer op keer opstaat na een flinke val. Net op het moment dat je denkt dat Apple nu echt uitgeteld is, komen ze weer overeind. Dit gebeurde met de iMac, met de iPod, met de iPhone, met de iPad, de iWatch en nu met… ARKit? De tijd van “sexy” hardware is voorbij, nu strijd Apple op basis van innovatieve software. De laatste jaren heeft Apple de andere bedrijven in Silicon Valley eerst de hete kastanjes uit het vuur laten halen, om er vervolgens een Apple sausje overheen te gieten. ARKit maakt slim gebruik van de absolute controle die Apple uitoefent op de combinatie van hardware en software, met het nieuwe iOS11 besturingssysteem kan elke recente iPhone of iPad een ruimte “opmeten”, en daar vervolgens AR elementen in plaatsen zonder dat je als gebruiker een ingewikkelde handeling moet verrichten. Dat is het geheim van Apple; “it just works”.
In de rechtse hoek: Google
Toen Google enkele maanden na de onthulling van ARKit met hun eigen AR Core verscheen, leek dat een cynische inhaalslag. Toch is dat niet helemaal waar. AR Core, het Augmented Reality platform op basis van het Android besturingssysteem, bestaat al sinds 2014 onder de naam “Tango”. Dit Mixed Reality platform werkte ook op basis van Android, maar de apparaten moeten voorzien zijn van een speciale camera om de ruimte te scannen. Met AR Core is deze hardware niet meer vereist, het Augmented Reality systeem werkt op standaard Android toestellen. Hoewel, in beginsel zullen alleen enkele topmodellen zoals de Samsung Galaxy S8 hier gebruik van kunnen maken. Daarnaast heeft Google al in 2013 Google Glass op de markt gebracht, een AR bril voor consumenten. Dit product was zijn tijd nog te ver vooruit maar heeft de industrie wel aan het denken gezet.
Wie gaat de strijd om Augmented Reality winnen?
Hoewel de fans in elke hoek vaak schermen met “de eerste” is dat eigenlijk helemaal niet van belang. Snapchat had al veel langer AR filters als virtuele schmink, maar Facebook heeft het gewoon gejat evenals Apple. Microsoft was met de Hololens absoluut een koploper op het gebied van draagbare Mixed Reality, maar het aantal Hololens headsets dat in omloop is blijft zeer beperkt. We kunnen kijken naar prognoses en analisten, maar in dit soort opkomende sectoren kun je net zo goed naar de waarzegster op de kermis gaan. In 2016 was Virtual Reality helemaal hot in de pers, in 2017 stort de media zich volledig op Augmented Reality. Dit zijn onze constateringen en prognoses op dit moment:
Met ARKit in combinatie met iOS11 brengt Apple AR direct naar honderden miljoenen gebruikers.
Google moet eerst nog een interne strijd aan met de fragmentatie van Android toestellen voordat ze hun eigen ambitie van honderd miljoen toestellen kunnen waarmaken.
In harde getallen is Android met afstand het meest gebruikte mobiele systeem ter wereld, als Google doorzet met hun ambities op het gebied van Augmented Reality kunnen ze flink scoren.
Het is voor de gehele industrie van belang om goede content te maken, de AR app van IKEA is een goed begin, maar er is meer nodig om het grote publiek te overtuigen.
De komende jaren zullen er steeds meer “subtiele” AR toepassingen verschijnen zoals beeldfilters en navigatie zodat de consument er rustig aan kan wennen.
De “wearables” revolutie met “slimme brillen” komt er ongetwijfeld aan, maar niet zo snel als sommige professionals verwachten of hopen kuch – Magic Leap – kuch. Met name het bedrijfsleven zal hier de voortrekker spelen, niet de eindconsument.
Google en Apple zijn net zozeer collega’s als concurrenten. Ze moeten het goede voorbeeld geven en de meerwaarde van AR in praktijk laten zien. Dat was het geval met smartphones, en dat geldt ook voor Augmented Reality.
Wat er ook gebeurt; de consument is altijd de grote winnaar.
Het gaat niet goed met de retail sector, toch is er hoop. Alleen bedrijven die meegaan met de tijd zullen de komende jaren overleven. Wie had kunnen denken dat V&D om zou vallen, andere ketens zoals Blokker verkopen of “rebranden” hun winkels in een hoog tempo. We kunnen de schuld leggen bij webshops, maar wellicht moet de retail gewoon innoveren. Stilstand is achteruitgang, je kunt als ondernemer niet verwachten dat jouw business model na vijftig jaar nog steeds succesvol is. Hoe vaak zie je een loodgieter daadwerkelijk lood gieten? Maar er is dus hoop, Augmented Reality in de retail marketing geeft de sector een nieuwe impuls. Niet alleen is AR voor retail een manier om de klant weer over de drempel te krijgen, het is een technologie die uitstekend past bij de winkelervaring zoals we die al decennia lang kennen. Hoe werkt Augmented Reality in de retail marketing en wat zijn de mogelijkheden?
VR voor business, AR voor retail
Vorig jaar stond in het teken van Virtual Reality, dit jaar heeft iedereen het over Augmented Reality. Laat je niets wijsmaken, beide technologieën gaan de komende jaren explosief groeien, alleen de doelgroep is anders. VR leent zich uitstekend voor zakelijke toepassingen omdat de gebruiker compleet in een virtuele wereld wordt geplaatst. Het gebruik van een VR headset, die meer lijkt op een kruising tussen duikbril en lashelm, is niet bepaald “consumer friendly”, het verlies van zicht op de omgeving is voor velen nog een beetje eng. AR is een zeer laagdrempelige manier om informatie te verschaffen aan consumenten, je ziet nog steeds de buitenwereld en je kunt gewoon die vertrouwde smartphone gebruiken. Zowel VR als AR zijn uitstekend te gebruiken voor commerciële toepassingen, toch zal het Augmented Reality zijn die de komende jaren de grootste impact zal uitoefenen op de retail sector.
Waarom Hollywood het mis heeft
De originele Sci-Fi film Blade Runner uit 1982 heeft de standaard gezet voor het genre. Het beeld op een donkere stad die verlicht wordt met grote reclameborden en die felle neon lampen is een cliché geworden. In 2017 kwam Ghost in the Shell uit, waarin torenhoge hologrammen in het straatbeeld te zien waren. Toch zal dit niet onze toekomst zijn, al was het alleen maar om de natuurkundige beperkingen van lichtbreking… Het is juist heel waarschijnlijk dat het straatbeeld zeer sober wordt, met lege etalages en witte muren. Wat dat betreft zat de Spielberg film Minority Report beter in de richting, met advertenties op maat per voorbijganger. Een team van futurologen had voor deze film uit 2002 diverse soorten technologie bedacht die we nu terugzien in VR en AR. In de retail gaat het niet meer om de massa, we moeten ons juist richten op het individu.
Meer verkoop per vierkante meter
De nieuwe etalage is pakweg 5 inch groot, dat is het scherm van de smartphone. Jazeker, in de toekomst dragen we allemaal AR brillen of Mixed Reality contactlenzen, maar de komende jaren draait het om smartphones en AR apps. Het winkelpubliek trekt de smartphone tevoorschijn en richt de camera op een display. De verkooppropositie is zichtbaar op het scherm, en nergens anders. Zo heeft Nike een speciale AR display ontwikkeld met een neutrale, witte schoen. Via een app kun je een custom schoen ontwerpen, de schoen op de display zal realtime veranderen in de schoen van jouw dromen. Je hoeft niet elke kleur van een product meer in de showroom te plaatsen, met AR kun je de kleur direct aanpassen.
Gepersonaliseerde winkelervaring
Het voorbeeld van Nike geeft aan hoe persoonlijk Augmented Reality in de retail marketing zal worden. Het kan een paspop zijn die naakt in de etalage staat. Je richt de smartphone op de paspop en ziet een jurkje verschijnen, precies waar jij naar zoekt en in de juiste kleur. Dat is mogelijk omdat je gisterenavond dat jurkje in de app hebt bekeken, de combinatie tussen jouw account en de winkellocatie maakt het mogelijk de consument persoonlijk te benaderen. En dit is niet zomaar adverteren, dit is de klant adviseren en activeren. De nieuwe winkels zullen zich naar elke, individuele klant vormen, een maatwerk winkelervaring voor iedereen dankzij Augmented Reality.
Shoppen wordt een avontuur
Door de wetgeving moet er veel informatie op labels geplaatst worden, en je wilt de klant goed informeren zonder lappen tekst. Daarom heeft Albert Heijn een AR app laten ontwikkelenwaarmee je producten kunt scannen. Je ziet daarna in Augmented Reality informatie over het product, suggesties voor andere producten, recepten, ingrediënten en de voedingswaarde. Rondlopen in een winkel is helemaal niet nieuw, het werkt hetzelfde als de jagers mentaliteit die als sinds tienduizenden jaren in ons brein zitten. Daarom willen we alle Pokémon vangen, daarom lopen we op koopzondag door de winkelstraten. En daarom zijn Augmented Reality en retail voor elkaar gemaakt, het maakt van winkelen weer een avontuur!
Augmented Reality en Virtual Reality, twee termen die zo uit een Sci-Fi film lijken te komen, toch is het een realiteit waar we vandaag al gebruik van kunnen maken. Hoewel termen als Virtual Reality, Mixed Reality en Augmented Reality vaak door elkaar worden gebruikt zijn er toch wel enkele cruciale verschillen, met name tussen VR en de rest. Met name in het basisonderwijs kan AR een belangrijke rol vervullen, wellicht zelfs meer dan VR. Toch bestaan er een aantal obstakels die de ontwikkeling van Augmented Reality in het basisonderwijs kunnen remmen. Welke rol kan AR spelen op school en dan met name het basisonderwijs en waarom is dat nu al van belang?
Verschil tussen VR en AR
Bij Virtual Reality wordt je normale gezichtsveld compleet vervangen door een virtuele omgeving. Dit kan een 360 video zijn, een panorama foto of een omgeving die volledig uit de computer afkomstig is. Bij Augmented Reality wordt er informatie toegevoegd aan jouw normale gezichtsveld, net als een ondertiteling op de televisie of het logo van de televisiezender in de hoek. Het verschil tussen complete immersie of een toevoeging aan de werkelijkheid heeft een grote impact op de mogelijke toepassingen, ook voor het basisonderwijs.
Augmented Reality op school
De experts zijn het er nog niet over eens of VR schadelijk is voor kinderen, en dan met name voor de ontwikkeling van de ogen. De meeste fabrikanten noemen een leeftijd van 12 of 13 jaar als minimum, maar waarom is niet geheel duidelijk. Hoewel het niet is bewezen dat een VR bril schade kan toebrengen aan het zicht, is het aan te raden kinderen niet langdurig te laten werken met een VR bril. Voor enkele minuten mag het geen problemen opleveren. Google maakt daarom voor hun Google Expeditions VR programma voor basisschoolkinderen gebruik van een headset die je moet vasthouden. Dat is veiliger dan een VR bril die met elastiek vast op het hoofd wordt geplaatst.
Bij AR apparaten zoals een smartphone of AR bril, zoals een zie je altijd de wereld om je heen. Zo kun je normaal blijven kijken, en het gevaar voor vallen of stoten is ook veel kleiner. Augmented Reality kan gebruikt worden op een smartphone, met een tablet of in combinatie met een speciale AR bril. In praktijk worden AR brillen meestal gebruikt in de zakelijke sector, nog niet in het basisonderwijs.
Wat is er mogelijk met AR in het basisonderwijs?
Augmented Reality voegt iets toe aan de werkelijkheid. Dit kan een eenvoudige tekst zijn, maar ook complexe 3D objecten zijn mogelijk. Hier zijn enkele praktijkvoorbeelden waarbij gebruikt wordt gemaakt van Augmented Reality.
Pop-up objecten: De Dinos van de Albert Heijn zijn een goed voorbeeld van AR voor kinderen. Deze technologie werkt met plaatjes die voorzien zijn van markers, dat zijn afbeeldingen die door een app herkend worden en vervolgens wordt daar een 3D object overheen geplaatst. Omdat de AR informatie vastgepind wordt aan de afbeelding kun je vrij bewegen om het AR object.
Speurtocht: Met de nieuwe ARKit van Apple en AR Core van Google heb je geen speciale markers meer nodig. Je kunt op verschillende posities virtuele objecten in de ruimte plaatsen. Zo kun je teksten schrijven of afbeeldingen plakken op elke plek in de klas. IKEA heeft bijvoorbeeld al een app ontwikkeld waarmee je virtuele meubels in de kamer kunt plaatsen, GIPHY heeft een app bedacht waarmee je animerende GIF plaatjes overal in de klas kunt plakken als virtuele stickers.
Interactieve lessen en handleidingen: Autofabrikanten stappen massaal over naar AR handleidingen voor zowel gebruik in de fabriek als voor de klanten. In plaats van een dik boek kun je de smartphone of tablet richten op een auto en je ziet precies hoe je een wiel monteert, of de olie kunt bijvullen. Dit soort handleidingen zijn uiteraard ook mogelijk in het basisonderwijs. Fysieke objecten kunnen worden voorzien van extra uitleg, die zelfs per groep of persoon gepersonaliseerd kunnen worden.
Welke rol kan AR spelen in het basisonderwijs?
Er zijn zoveel smartphones en tablets in omloop dat de drempel om AR in de klas te gebruiken erg laag is. Daarnaast zijn er al diverse educatieve apps die je gratis of goedkoop kunt downloaden. Denk bijvoorbeeld aan een AR app waarmee je alle sterrenbeelden kunt bekijken op de exacte locatie in de ruimte, door een smartphone of tablet op de hemel te richten. Augmented Education is geen Science Fiction, het is werkelijkheid!
Update 14-9-2017: Op 12 september 2017 heeft Apple de nieuwe iPhone X aangekondigd, volgens Apple de eerste smartphone die gemaakt is voor Augmented Reality (De Google Tango phone en de Lenovo Phab 2 Pro zijn blijkbaar niet bekend in Cupertino). Wat betekent dit voor de toekomst van AR in Apple producten?
Apple iPhone X
De iPhone X is het jubileum model van de iPhone, die voor het eerst in 2007 verscheen. Het scherm is groter, de randen zijn nagenoeg verdwenen, de nieuwe A11 Bionic chip is sneller dan ooit en de front camera is uitgerust met een Infrarood scanner voor gezichtsherkenning in drie dimensies. Daarnaast werden nog twee nieuwe iPhones geïntroduceerd; de iPhone 8 en iPhone 8 Plus. Deze modellen profiteren ook van de nieuwe A11 Bionic chip, die niet alleen sneller en efficiënter is, maar ook beter met kunstmatige intelligentie overweg kan. De IR scanner ontbreekt op deze modellen.
iOS 11 voor alle mobiele 64 bit Apple apparaten
Dat betekent niet dat liefhebbers van Augmented Reality direct een pre-order hoeven te plaatsen voor een nieuwe iPhone aangezien iOS 11, het nieuwe mobiele besturingssysteem van Apple, op alle iPhones en iPads werkt met een 64 bit processor. De iPhone 5s was in 2013 het eerste mobiele apparaat met een 64 bit processor, de A7 chip. Dat betekent dat er honderden miljoenen smartphones en tablets in omloop zijn die via een gratis upgrade gebruik kunnen maken van de functies in iOS 11, waaronder ARKit. Dit is het platform dat hoogwaardige mobiele AR toepassingen mogelijk maakt. Hoewel de nieuwste iPhones qua processorkracht en camera technologie de beste prestaties kunnen leveren op het gebied van Augmented Reality, is een iPhone 5s of een iPad mini 2 in feite al voldoende om ARKit apps te gebruiken.
Google AR Core
Een maand voor de lancering van de iPhone X kwam Google met AR Core, de opvolger van Project Tango. Dit vergelijkbare framework werd als eerste beschikbaar gesteld voor de laatste generatie Google Pixel en Samsung Galaxy toestellen, en zal later voor meer Android smartphones beschikbaar komen. AR Core zal niet afhankelijk zijn van een diepte sensor in het mobiele apparaat, dat maakt het eenvoudiger om AR functies aan bestaande Android smartphones en tablets toe te voegen.
Het is alweer enige tijd geleden dat Magic Leap in het nieuws was, er is sinds januari 2017 geen enkel bericht meer toegevoegd aan de blog op de website. Hoe gaat het met de grootste startup in Augmented Reality? Is het een kwestie van “geen nieuws is goed nieuws” of is er meer aan de hand? In dit artikel proberen we te achterhalen waar Magic Leap nu mee bezig is.
Wat is Magic Leap?
Laten we eventjes ons geheugen opfrissen: Magic Leap is een bedrijf dat in 2010 werd opgericht door Rony Abovitz. Ze werken aan een draagbaar display om 3D computerbeelden over de werkelijkheid te projecteren op basis van een “light field” die op het oog van de gebruiker wordt geprojecteerd. Magic Leap stond vooral bekend in de VR en AR industrie vanwege een slordige 4,5 miljard aan kapitaal, mede dankzij investeringen van Google en Alibaba. Het is niet bekend hoe ze de plannen gaan realiseren, en welke vorm een product zal aannemen. Hoewel er begin 2017 door directeur Rony Abovitz aangekondigd werd dat er een “Product Equivalent” gereed was, hebben we nadien weinig meer vernomen.
In vergelijking met Magic Leap is Apple een toonbeeld van openheid, er is nog nooit een openbare demonstratie geweest voor de pers van hun “baanbrekende” technologie. Toch druppelen er af en toe wat verhalen uit waarmee we een beeld kunnen vormen van de huidige situatie.
Juridische perikelen
Waar gehakt wordt vallen spaanders, Magic Leap heeft al diverse malen juridische kwesties voor de kiezen gehad. Als eerste liep er een zaak wegens discriminatie. Er werden volgens de aanklagers door personeelsleden in hogere functies seksistische opmerkingen gemaakt evenals racistische toespelingen. In mei kwam er een schikking waarmee deze kwestie lijkt te zijn opgelost. Dergelijke situaties komen overigens in Silicon Valley vaker voor bij grote tech bedrijven. Onlangs kwam er nog een schikking met Gary Bradski en Adrian Kaehler, waarbij twee zaken in één keer van tafel werden geveegd. Bradski en Kaehler hadden een zaak lopen wegens onrechtmatig ontslag, Magic Leap beweerde dat deze twee voormalige werknemers technologie en talent van het bedrijf hadden gestolen. Bradski leek volgens de officiële stukken niet bepaald een positieve indruk te hebben van zijn voormalige baas Rony Abovitz. Bradski vergeleek hem met Steve Jobs omdat beide personen een verdraaid beeld van de werkelijkheid bezitten, met het grote verschil dat je van Abovitz moe wordt met een hoofdpijn in de ochtend.
Het excentrieke karakter van Abovitz maakt het bedrijf extra mysterieus. Officiële updates van Magic Leap zijn dromerig zonder veel specifieke informatie. Een tactiek waar Apple mee weg kan komen vanwege hun historie, maar Magic Leap heeft in zeven jaar tijd nog geen enkel product op de markt gebracht.
De laatste ontwikkelingen bij Magic Leap
Ondanks de problemen binnen de organisatie druppelen er ook positieve verhalen naar buiten, al worden deze niet bevestigd door het bedrijf, of ze worden zelfs ontkend. Hier zijn enkele geruchten van de laatste tijd:
1. Het ontwerp van de bril is bekend
Er zijn diverse tekeningen uitgelekt van patenten voor een speciale bril. Het montuur is voorzien van twee kleine lenzen aan beide zijden. Het lijkt op een soort Google Glass, en nog meer op een ODG Smart Glasses model met wellicht camera’s aan beide zijden. Het kunnen ook mini-projectoren zijn die AR beelden op de retina projecteren. Magic Leap ontkent zelf dat hun aanstaande product lijkt op dit patent. Een apart detail is de omschrijving die wijst op een Virtual Reality bril, dus niet een Augmented Reality of Mixed Reality bril die aangekondigd is. Het patent stamt overigens uit september 2015. Volgens geruchten zou het echte product groter en zwaarder zijn met een processor op het formaat van een discman (bekend bij de oudere lezers) die je los moet dragen, bijvoorbeeld aan een riem.
2. Magic Leap en Artificial Intelligence
Bij beeldherkenning speelt kunstmatige intelligentie ook een belangrijke rol. Naast beelden analyseren kan de software ook leren om betere resultaten te bewerkstelligen. Er is een document verschenen met als onderwerp “Deep Learning” waarbij de software kan bepalen welke delen van het beeld belangrijk zijn. Dit wordt uitgedrukt in “keypoints”, aan de hand van deze informatie kunnen digitale beelden beter in de omgeving geplaatst worden. Al eerder schreven we over onderzoek van Magic Leap naar SLAM ofwel Simultaneous Location And Mapping waarbij software een model van de omgeving maakt op basis van een “point cloud”, een raster met referentiepunten.
3. Nanomaterialen die licht buigen
Dit onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Berkeley Lab. Het gaat om een materiaal die licht vanuit meerdere standpunten kan opnemen en deze met minimaal verlies weer kan weerkaatsen. Dit kan gebruikt worden voor een MR headsets en bijvoorbeeld voor de projectie van hologrammen. Magic Leap heeft niet bevestigd of de resultaten van dit onderzoek daadwerkelijk toegepast worden in hun producten, het zou wel vanzelfsprekend zijn om deze technologie te gebruiken. Het idee achter nanomaterialen komt uit de natuur, zo worden de kleuren van vlinders en pauwen ook weergegeven. Het betreft geen pigment, maar kleine kenmerken die licht reflecteren in specifieke kleurstellingen. Brillenglazen met anti-reflectie coating maken ook gebruik van dergelijke technologie.
Werken bij Magic Leap
Een eenvoudige Google opdracht naar Magic Leap onthult direct veel recente vacatures, blijkbaar is het team nog niet compleet. Zo wordt er gezocht naar een Software Engineer, een Privacy Features Manager en een Content Marketing Manager. De officiële website wordt vooral gebruikt voor werving, en nauwelijks voor nieuwe informatie. Via de Glassdoor recensie site voor werkgevers scoort Magic Leap nog positief, maar wel met opmerkingen dat teams niet goed met elkaar samenwerken, en zelfs een suggestie dat het management geen verstand van zaken heeft, of bezig zijn met een grote oplichtingstruc. Gelukkig is de koffie gratis…
Wanneer komt Magic Leap met een product?
Begin dit jaar is er vrijwel letterlijk een belofte gemaakt dat er in de loop van 2017 een product gaat verschijnen. Met de recente ontwikkelingen als ARKit van Apple en ARCore van Google zal Magic Leap toch snel met een onthulling op de proppen moeten komen om een kans te maken. Wat kun je tegenwoordig krijgen voor 4,5 miljard?
Met Augmented Reality is er veel meer mogelijk dan een Pokémon poppetje vangen op straat, in de logistieke sector wordt AR al jaren gebruikt om processen te optimaliseren. Smart Glasses als die van Vuzix en ODG nemen werknemers letterlijk werk uit handen, waarmee mens en machine als eenheid hun taken kunnen vervullen. Hier zijn vijf verschillende toepassingen van Augmented reality logistiek die vandaag al gebruikt worden.
1. Augmented Pixels
Er zijn werkzaamheden die je beter aan mensen kunt overlaten, er zijn ook handelingen waar machines beter in zijn. Bij Augmented Pixels werken ze aan “Indoor Drone Navigation” waarbij vliegende drones worden gebruikt in het magazijn. De drones kunnen positie bepalen en data doorgeven aan AR of VR headsets. Buiten kunnen de drones ook worden gebruikt als bewaking van de omgeving.
2. DHL Supply Chain en Google Glass
Google heeft een nieuw ontwerp gemaakt van hun AR bril die sinds 2015 uit de handel is gehaald. De nieuwe Enterprise versie wordt specifiek gemaakt voor de zakelijke markt, waarbij ze met tientallen bedrijven samenwerken om de nieuwe generatie Glass te perfectioneren. DHL is een partner die nu al baat heeft bij het gebruik van de Google Glass Enterprise editie, het logistieke proces gaat sneller en efficiënter wanneer werknemers gebruik maken van Augmented Reality headsets.
3. GetVu
Kaleido Logistics en RocketSpace hebben het Logistics Tech Accelerator programma in het leven geroepen om nieuwe logistieke startups te ondersteunen. GetVu behoort tot de tien startups die met PikVu het logistieke proces met AR brillen wil transformeren. Orderpicking wordt eenvoudiger dan ooit met een Augmented Reality display die de magazijnmedewerker direct naar de juiste locatie stuurt, en zelf de product code kan scannen. De voortgang van de werknemer kan continu gemonitord worden om het proces op de werkvloer verder te optimaliseren.
4. KNAPP van KiSoft
Het KNAPP systeem behoort tot de eerste orderpicking systemen die gebruik worden in het magazijn. Naast een AR systeem dat ontwikkeld is voor het personeel zijn er Pick-It-Easy robots die na de reguliere werktijden een aantal taken kunnen uitvoeren. Ook onderhoudspersoneel kan met het KNAPP systeem werken om reparaties uit te voeren waarmee ze via een Remote Help Desk live hulp in kunnen roepen tijdens de werkzaamheden. Via de headsets worden relevante instructies getoond waardoor alle informatie direct beschikbaar is, terwijl je beide handen vrij houdt.
5. Viz360 van Superdraft
Hoewel Viz360 veel Virtual Reality toepassingen ontwikkelt zijn ze tevens actief in Augmented Reality. In samenwerking met Etihad Cargo kwamen studenten samen in een cursus van vier weken aan de New York University in Abu Dhabi om een efficiënt logistiek systeem voor de luchtvaart te ontwerpen. De AR headsets van Viz360 werden gebruikt voor deze cursus in combinatie met VR technologie en andere methodes. Virtueel transport werd gebruikt om een nieuw systeem te ontwikkelen in een 3D omgeving.
Brillen, headsets, smartphones en tablets
De juiste persoon op de juiste plaats, dat geldt ook voor Augmented Reality oplossingen in de logistiek. Smart Glasses zijn ideaal voor werknemers die beide handen vrij moeten houden voor hun werkzaamheden, Mixed Reality headsets zijn weer geschikt voor meer nauwkeurige toepassingen zoals onderhoud en reparatie. Smartphone en tablet applicaties zijn geschikt voor monitoring en evaluatie, zowel individueel als met collega’s. Omdat verschillende types hardware ook functioneren op basis van andere software is het van belang de apparatuur op elkaar af te stemmen.
ARKit en ARCore in de logistieke sector
De meeste Smart Glasses werken op basis van het Android mobiele besturingssysteem. De Microsoft HoloLens wordt ook gebruikt in de logistiek vanwege de nauwkeurige positionele bepaling en 3D weergave, helaas is deze headset vrij groot. In juli 2017 lanceerde Apple ARKit, een systeem om met een normale iPhone of iPad een soortgelijke ervaring te bieden. Google had reeds een dergelijk platform genaamd Tango, dat systeem gaat nu verder onder de naam ARCore. Dit zijn oplossingen voor smartphones en tablets, op dit moment worden ARKit en ARCore nog niet gebruikt voor Augmented Reality Smart Glasses, maar dan kan nog komen. Met name de 3D weergave en SLAM technologie maakt dit soort vernieuwingen interessant voor de toekomst.
SLAM en Point Cloud in de logistiek
Je kent wellicht de Roomba wel, een slimme stofzuiger die autonoom jouw huis aan kant houdt. Met Simultaneous Location And Mapping kan een autonome robot rondrijden en de ruimte realtime in kaart brengen. Een point cloud is een cluster van referentiepunten waarmee de robot precies weet waar deze kan rijden, en waar niet. Deze technologie wordt in diverse situaties gebruikt waaronder logistieke oplossingen.
Er is nu al veel mogelijk met AR in de logistiek, de mogelijkheden zullen de komende tijd alleen maar toenemen. De voortgang in hardware en software zorgt voor veel nieuwe toepassingen die het logistieke proces efficiënter zullen maken.
Met Augmented Reality is er veel meer mogelijk dan een Pokémon poppetje vangen op straat, in de logistieke sector wordt AR al jaren gebruikt om processen te optimaliseren. Smart Glasses als die van Vuzix en ODG nemen werknemers letterlijk werk uit handen, waarmee mens en machine als eenheid hun taken kunnen vervullen. Hier zijn vijf verschillende toepassingen van Augmented reality logistiek die vandaag al gebruikt worden.
1. Augmented Pixels
Er zijn werkzaamheden die je beter aan mensen kunt overlaten, er zijn ook handelingen waar machines beter in zijn. Bij Augmented Pixels werken ze aan “Indoor Drone Navigation” waarbij vliegende drones worden gebruikt in het magazijn. De drones kunnen positie bepalen en data doorgeven aan AR of VR headsets. Buiten kunnen de drones ook worden gebruikt als bewaking van de omgeving.
2. DHL Supply Chain en Google Glass
Google heeft een nieuw ontwerp gemaakt van hun AR bril die sinds 2015 uit de handel is gehaald. De nieuwe Enterprise versie wordt specifiek gemaakt voor de zakelijke markt, waarbij ze met tientallen bedrijven samenwerken om de nieuwe generatie Glass te perfectioneren. DHL is een partner die nu al baat heeft bij het gebruik van de Google Glass Enterprise editie, het logistieke proces gaat sneller en efficiënter wanneer werknemers gebruik maken van Augmented Reality headsets.
3. GetVu
Kaleido Logistics en RocketSpace hebben het Logistics Tech Accelerator programma in het leven geroepen om nieuwe logistieke startups te ondersteunen. GetVu behoort tot de tien startups die met PikVu het logistieke proces met AR brillen wil transformeren. Orderpicking wordt eenvoudiger dan ooit met een Augmented Reality display die de magazijnmedewerker direct naar de juiste locatie stuurt, en zelf de product code kan scannen. De voortgang van de werknemer kan continu gemonitord worden om het proces op de werkvloer verder te optimaliseren.
4. KNAPP van KiSoft
Het KNAPP systeem behoort tot de eerste orderpicking systemen die gebruik worden in het magazijn. Naast een AR systeem dat ontwikkeld is voor het personeel zijn er Pick-It-Easy robots die na de reguliere werktijden een aantal taken kunnen uitvoeren. Ook onderhoudspersoneel kan met het KNAPP systeem werken om reparaties uit te voeren waarmee ze via een Remote Help Desk live hulp in kunnen roepen tijdens de werkzaamheden. Via de headsets worden relevante instructies getoond waardoor alle informatie direct beschikbaar is, terwijl je beide handen vrij houdt.
5. Viz360 van Superdraft
Hoewel Viz360 veel Virtual Reality toepassingen ontwikkelt zijn ze tevens actief in Augmented Reality. In samenwerking met Etihad Cargo kwamen studenten samen in een cursus van vier weken aan de New York University in Abu Dhabi om een efficiënt logistiek systeem voor de luchtvaart te ontwerpen. De AR headsets van Viz360 werden gebruikt voor deze cursus in combinatie met VR technologie en andere methodes. Virtueel transport werd gebruikt om een nieuw systeem te ontwikkelen in een 3D omgeving.
Brillen, headsets, smartphones en tablets
De juiste persoon op de juiste plaats, dat geldt ook voor Augmented Reality oplossingen in de logistiek. Smart Glasses zijn ideaal voor werknemers die beide handen vrij moeten houden voor hun werkzaamheden, Mixed Reality headsets zijn weer geschikt voor meer nauwkeurige toepassingen zoals onderhoud en reparatie. Smartphone en tablet applicaties zijn geschikt voor monitoring en evaluatie, zowel individueel als met collega’s. Omdat verschillende types hardware ook functioneren op basis van andere software is het van belang de apparatuur op elkaar af te stemmen.
ARKit en ARCore in de logistieke sector
De meeste Smart Glasses werken op basis van het Android mobiele besturingssysteem. De Microsoft HoloLens wordt ook gebruikt in de logistiek vanwege de nauwkeurige positionele bepaling en 3D weergave, helaas is deze headset vrij groot. In juli 2017 lanceerde Apple ARKit, een systeem om met een normale iPhone of iPad een soortgelijke ervaring te bieden. Google had reeds een dergelijk platform genaamd Tango, dat systeem gaat nu verder onder de naam ARCore. Dit zijn oplossingen voor smartphones en tablets, op dit moment worden ARKit en ARCore nog niet gebruikt voor Augmented Reality Smart Glasses, maar dan kan nog komen. Met name de 3D weergave en SLAM technologie maakt dit soort vernieuwingen interessant voor de toekomst.
SLAM en Point Cloud in de logistiek
Je kent wellicht de Roomba wel, een slimme stofzuiger die autonoom jouw huis aan kant houdt. Met Simultaneous Location And Mapping kan een autonome robot rondrijden en de ruimte realtime in kaart brengen. Een point cloud is een cluster van referentiepunten waarmee de robot precies weet waar deze kan rijden, en waar niet. Deze technologie wordt in diverse situaties gebruikt waaronder logistieke oplossingen.
Er is nu al veel mogelijk met AR in de logistiek, de mogelijkheden zullen de komende tijd alleen maar toenemen. De voortgang in hardware en software zorgt voor veel nieuwe toepassingen die het logistieke proces efficiënter zullen maken.
Lenovo Mirage Star Wars Jedi Challenges AR headset
In 1977 was er een filmmaker die een low budget Sci-Fi film wilde maken. Omdat de studio niet enthousiast was over zijn idee maakte hij een deal, waarbij de studio alle opbrengsten voor de film mocht houden, zolang hij de rechten voor merchandising kreeg. Hiermee werd een nieuwe industrie geboren. Mede dankzij de vooruitziende blik van George Lucas kunnen we nu een Jedi training volgen met de Lenovo Mirage Star Wars Jedi Challenges Augmented Reality headset. May the Force be with you!
Wat zit er in de doos?
Laten we met het vervelende nieuws beginnen; het complete Jedi Challenges set kost 300 euro voor de Nederlandse markt, de levering start vanaf midden november en je kunt nu al jouw exemplaar reserveren. Dat zal voor de meeste gezinnen toch een duur cadeau zijn voor de feestdagen in december. Amerikanen betalen “slechts” 200 dollar, ook met BTW en importheffingen moeten we in Nederland een stuk dieper in de buidel tasten.
Je krijgt voor dat geld een natuurgetrouwe lightsaber controller met als enige zichtbare verschil een korte “lichtbundel” in plaats van een grote straal licht. De lightsaber is voorzien van “haptic feedback” zodat je ook voelt wanneer je in contact komt met voorwerpen en lichaamsdelen van tegenstanders. Deze “haptic feedback” bestaat vooral uit trillingen, verwacht geen realistisch gevoel.
Er wordt ook een “volgbaken” meegeleverd waarmee het systeem precies weet waar de controller en de speler zich bevindt in de ruimte. Dit wordt doorgaans een “tracker” genoemd, andere VR en AR oplossingen maken ook gebruik van soortgelijke tracking systemen.
De Lenovo Mirage AR headset maakt een belangrijk deel uit van de ervaring. Je moet een recente smartphone (Android of iOS) in deze houder steken, de beelden worden via een doorzichtig scherm voor je ogen geprojecteerd als hologrammen. Dit kennen we ook van headsets als de Microsoft Hololens. Net als bij de Hololens moet je rekening houden met een beperkte kijkhoek, het gezichtsveld wordt niet helemaal gevuld met de AR beelden, je kijkt als het ware naar een rechthoekig venster.
De Star Wars apps
Houd er rekening mee dat lang niet alle smartphones werken met dit systeem, via de website kun je een lijst met merken en modellen vinden. Er zijn apps voor zowel Android als Apple iOS beschikbaar. Op dit moment zijn er drie afzonderlijke ervaringen om de Jedi training te volgen:
Lightsaber gevechten
Eindelijk kun je zelf de strijd aan met vijanden als Kylo Ren en Darth Vader. Je ziet de tegenstanders voor je staan, met jouw lightsaber zul je aanvallen moeten stoppen, en de tegenstander moeten verslaan met goede timing en precisie. De bewegingen van de speler worden goed vertaald naar het spel zonder duidelijke vertraging. In november weten we zeker of de versie in de winkel probleemloos functioneert.
Holochess
Het holografische schaakspel is beroemd element uit de originele trilogie, dat ook opduikt in de nieuwe films. Sinds de opkomst van Augmented Reality headsets wachten de fans op Holochess in de werkelijkheid. Nu kun je zelf het strategische spel met bewegende karakters spelen.
Strategisch gevecht
Deze RTS ziet er prachtig uit, je kijkt als een reus over het speelveld en stuurt jouw troepen aan om te strijden tegen de vijanden die boven de salontafel zweven. Jij voert de manschappen aan in de strijd tegen het Empire. Er zijn al dergelijke Virtual Reality spellen, dit is de eerste keer dat je een holografische RTS kunt spelen met Star Wars karakters.
Het is niet duidelijk of er nog meer games zullen verschijnen voor dit systeem, er zijn nog geen harde toezeggingen gemaakt. Wanneer de hardware succesvol is kunnen er meer spellen uitgebracht worden, mogelijk tegen betaling.
Waarom AR en geen VR?
De ontwikkelaars van deze headset hebben bewust gekozen voor Augmented Reality in plaats van Virtual Reality. Bij AR houdt je zicht op je omgeving, met VR ben je compleet afgesloten van de buitenwereld. Waar de Hololens een complete computer op je hoofd is, hebben ze bij Lenovo gekozen voor een smartphone houder. Dat maakt de prijs lager, je hebt er uiteraard wel een luxe smartphone voor nodig.
Dit type AR headset is overigens niet de eerste, zo heeft Aryzon AR (Uit Enschede) een kartonnen houder bedacht die ze via Kickstarter gefinancierd hebben. En dan hebben we ook nog de Mira Prism, een smartphone houder die 99 dollar gaat kosten inclusief controller maar zonder lightsaber en Star Wars games.
Star Wars: Jedi Challenges; kopen of niet?
De eerste indrukken lopen uiteen. Hoewel de lightsaber goed lijkt te reageren is de kijkhoek van de headset beperkt, daarnaast is drie spellen voor driehonderd euro wel behoorlijk aan de prijs. Zeker wanneer het mobiele spellen betreft die niet de complexiteit kunnen leveren van een console game of PC spel. Je kunt nu een pre-order plaatsen om als eerste voor Jedi te trainen, het grote publiek kan misschien beter even wachten tot deze AR headset in de winkel ligt.
Na het onverwacht grote succes van Pokémon GO is Augmented Reality helemaal HOT. Steeds meer software ontwikkelaars en hardware fabrikanten voegen AR functionaliteit toe aan hun producten om hun merk voor het voetlicht te schuiven. Snapchat doet het met dansende hotdogs en Google komt met ARCore. Dat is software voor het mobiele Android systeem die het eenvoudiger maakt om Augmented Reality applicaties te bouwen. Waar hebben we dat eerder gehoord?
Wat is ARCore?
ARCore maakt het ontwikkelaars van mobiele apps eenvoudiger om Augmented Reality aan hun applicaties toe te voegen. De software kan objecten herkennen en positie bepalen zonder specifieke hardware. ARCore kan gebruikt worden in apps en op mobiele websites, op dit moment beperkt tot een handvol Android toestellen op basis van Android Nougat of hoger.
Van Tango naar ARCore
Google heeft al enkele toestellen uitgerust met Tango, een AR platform dat heel nauwkeurig diepte en positie kan bepalen op basis van speciale hardware in het toestel. Omdat het aantal toestellen die geschikt zijn voor Tango erg beperkt is, kiest Google nu voor een vereenvoudigde versie waarbij geen specifieke hardware vereist is. In feite loopt Google dus niet achter Apple aan wat betreft technologie, er zijn immers al Tango toestellen te koop. Maar Google heeft wel geleerd van Apple hoe belangrijk marktaandeel is voor het succes van Augmented Reality.
ARCore of ARKit?
Het zal geen toeval zijn dat ARCore enkele maanden uitkomt na de onthulling van ARKit, een framework dat de ontwikkeling van Augmented Reality apps op basis van het mobiele iOS systeem van Apple eenvoudiger maakt. De functionaliteit komt sterk overeen, zelfs de namen lijken op elkaar. ARCore is specifiek voor Android toestellen bedoeld, ARKit is exclusief beschikbaar voor iOS gebruikers. Het is niet duidelijk of ontwikkelaars eenvoudig de vertaalslag kunnen maken. Het is wel duidelijk dat Google met dit platform komt als reactie op Apple, die 12 september de nieuwe iPhone zal onthullen. Lees meer over ARCore versus ARKit.
Snel naar 100 miljoen
Het is de ambitie van Google om ARCore zo snel mogelijk naar 100 miljoen toestellen te brengen. Dat wordt nog een flinke klus aangezien ARCore voorlopig alleen werkt met de Pixel smartphones van Google en de S8 smartphones van Samsung. Er zijn bij lange na niet 100 miljoen van dit soort toestellen in omloop, Apple zal dit najaar iOS 11 introduceren voor honderden miljoenen iPhone toestellen. Hoewel er in totaal veel meer Android toestellen op de markt zijn, liggen de systeemeisen behoorlijk hoog, dat kan later uiteraard nog veranderen.
AR voor iedereen
Voor de gebruikers van Android toestellen die gebruik willen maken van hoogwaardige Augmented Reality zonder een Tango of Apple toestel aan te schaffen, is er met ARCore een oplossing voorhanden. We zijn benieuwd of de eerste ARCore demofilmpjes net zo indrukwekkend zijn als die van ARKit.
Met Augmented Reality worden computerbeelden over bestaande beelden gelegd. Met Artificial Intelligence kun je een computersysteem zelfstandig laten denken en evolueren. Bedrijven als Google investeren veel tijd en geld in AI projecten om slimme apparaten en programmas te ontwikkelen. Glass is een Android app die theorie in praktijk brengt met software die beelden kan analyseren en herkennen. Nee, het is nog geen volwaardige AI, maar let op, intelligente robots zijn in opmars.
Beeldherkenning met Glass
Glass is niet hetzelfde als Google Glass, de slimme bril van enkele jaren geleden. Deze app werd gemaakt door een student en is meer een test dan een volwaardige dienst. Je kunt een foto kiezen uit je eigen fotocollectie of direct een foto maken, de software maakt een analyse en vertelt je waar de foto van is. Je maakt bijvoorbeeld een foto van een bed en de app zegt dat je een foto van een bed hebt gemaakt. Reuze handig dus, want dat wist je zelf nog niet!
Eerlijk gezegd heb je niet zoveel aan Glass, het is wel interessant dat een student een soortgelijke app kan uitbrengen. Google heeft een eigen beeldherkenning algoritme genaamd TensorFlow voor Android.
De Glass herkenning werkt online via externe servers terwijl de Google oplossing lokaal werkt op basis van de smartphone hardware. Hoewel Glass daarmee niet leunt op de processorkracht van de smartphone worden jouw fotos extern opgeslagen en verwerkt, wat niet zo goed is voor de privacy van de gebruiker. Zeker bij een hobbyproject als Glass is het niet duidelijk of jouw data goed beveiligd is.
Andere virtuele assistenten
Glass is zeker niet de enige app die beelden kan herkennen, met behulp van Artificial Intelligence is er nog veel meer mogelijk.
Bixby van Samsung
Na Siri van Apple wilde plotseling elk technologiebedrijf een eigen virtuele assistent. Amazon heeft Alexa, Google heeft Ok Google en Samsung brengt Bixby uit als virtuele assistent voor de Galaxy 8 serie. Bixby kan naast spraak ook beelden herkennen. Zie je iemand met een leuk paar schoenen lopen?
Maak er een foto van en de beeldherkenningssoftware stuurt je direct naar een winkel waar je de schoenen kunt bestellen. De combinatie van stem, tekst en beeld is interessant omdat je zo veel meer mogelijkheden hebt dan roepen tegen je iPhone in een drukke omgeving.
Bixby leert ook op basis van nieuwe informatie en resultaten uit het verleden, net zoals voorspellende tekstinvoer rekening houdt met tekstberichten die je eerder hebt gestuurd.
Braina
Zoals de naam al doet vermoeden komt de naam voort uit Brain Artificial, deze software moet de werking van menselijke hersenen nabootsen zodat het programma kan leren op basis van nieuwe informatie. Als Braina een antwoord niet weet kun je dat zelf geven, de software onthoudt het dan voor de toekomst. Wanneer de informatie van Braina niet juist is kun je dat verbeteren. Zo kan Braina groeien en slimmer worden.
Denise
Radio Djs kunnen met pensioen, Denise is een Dj die 24 uur per dag, 7 dagen per week kan werken. Denise spreekt op basis van informatie die mensen geven, de software kan zelf nog geen informatie creëren die niet vooraf is ingegeven, het is dus geen echte AI. Denise is wel een virtuele assistent met een gezicht, er is ook een cartoon versie en een mannelijke Avatar ontworpen.
Google Lens
De zoekmachine gigant Google moet vernieuwen, Artificial Intelligence is de volgende logische stap om de dienstverlening te verbeteren. Met Google Lens kun je bijvoorbeeld nu al met de camera een bloem bekijken, de app geeft je informatie over het soort bloem met een AR overlay.
Je kunt een Wifi wachtwoord scannen en deze wordt direct ingevoerd in je internetinstellingen, deze functie komt overigens ook in Apple iOS11. Je kunt recensies van restaurants oproepen door gewoon de camera op de gevel van het restaurant te richten. Omdat Google veel geld verdient aan advertenties en winkelen is het van belang om hun diensten steeds verder uit te breiden met AI functionaliteit waarmee Google uit kan groeien tot de standaard virtuele assistent.
De Science Fiction verhalen over robots die zelfstandig gedachten kunnen vormen komen steeds dichterbij. Gekoppeld aan VR en AR zijn de mogelijkheden nagenoeg onbeperkt. Het is alleen de vraag of mensen deze mogelijkheden zullen bedenken, of dat computers ons te snel af zijn.
We weten al langer dat Apple plannen heeft met Augmented Reality, directeur Tim Cook ziet AR als dé technologie voor de toekomst. Tijdens de WWDC Keynote die onlangs werd gepresenteerd waren er enkele interessante nieuwtjes op dit gebied. Nee, de nieuwe iPhone met volledige AR ondersteuning laat nog even op zich wachten, maar Apple heeft nu de deur wel degelijk op een kier gezet. Wat kunnen we de komende tijd van Apple verwachten, en wat doet de concurrentie?
Augmented Reality voor iOS 11
Apple’s ARKit is een nieuw hulpmiddel voor ontwikkelaars om Augmented Reality functies te integreren in hun eigen apps waarbij ze gebruik kunnen maken van de iPhone camera, sensoren, gyroscopen en andere hardware componenten. Daarmee rijst de vraag of Apple zelf met AR aan de slag gaat, of dat ze dit liever overlaten aan andere partijen.
iMac geschikt voor Virtual Reality
Om VR headsets te gebruiken heb je een zware PC nodig, met de nieuwe lijn iMacs voldoet Apple ruimschoots aan de systeemeisen. De meest uitgebreide 5K 27 inch iMac wordt uitgerust met een Radeon Pro 570, 575 of 580 met maximaal 8GB aan VRAM. Dat komt neer op maximaal 5.5 teraflops. Tot op heden heeft Oculus de boot afgehouden omdat Macs niet krachtig genoeg waren voor de Rift VR headset, nu dus wel. In samenwerking met Valve zal SteamVR ook naar de Mac komen, en samen met Unity en Epic games worden VR ervaringen geoptimaliseerd voor macOS.
Siri wordt slimmer
Er zijn ondertussen vele spraakassistenten die strijden om de gunsten van de gebruiker. Siri had een voorsprong maar echt slim was het systeem nog niet. Daar moet nu verandering in komen, met name de Homepod gaat gebruik maken van spraakherkenning en Artificial Intelligence. Jazeker, weer een interactieve speaker die alles in huis voor je kan regelen.
Mirrorshades
Het leukste nieuwtje komt niet van Apple zelf, maar is een gerucht dat uitgelekt werd door “Foxconninsider” via Reddit. Het is niet duidelijk hoe betrouwbaar deze informatie is, deze persoon beweert dat Apple werkt aan een Augmented Reality bril met de voorlopige naam “Mirrorshades”.
De bril wordt voorzien van Zeiss lenzen, die geruchten bestonden al langer, daarnaast kan de bril geluid doorsturen via de botten in de schedel met “bone conduction”. De productiekosten liggen op 150 dollar en de verkoopprijs zal 600 dollar bedragen. Wel gaf de “lek” aan dat er slechts een kans is van 35 procent dat het product dit jaar gaat komen.
Occipital maakt concurrent voor eigen Apple accessoire
Vorig jaar verscheen de Occipital Bridge op de markt, een accessoire voor de iPhone die een soort Hololens van de Apple smartphone maakt. Nu bieden ze deze technologie aan als een klein stukje hardware en software voor fabrikanten van VR / AR / MR headsets op basis van Android en Windows. Hun camera en software combinatie kan een ruimte scannen, net als de Microsoft Hololens, maar dan veel goedkoper. Vreemd genoeg werkt dit product niet met het Apple iOS systeem.
De echte doorbraak van Apple op het gebied van VR en AR moet nog komen, ze geven met de officiële Keynote en de toenemende geruchten in ieder geval aan dat de concurrentie rekening moet houden met de marketing kampioen in de tech sector.