
DOTA 2 was één van de eerste games met een VR publiek optie, je kunt in deze modus live meekijken naar online wedstrijden. Steeds meer spelontwikkelaars verkennen de mogelijkheden van virtueel kijken naar videogames. Stunlock Studio werkt aan een opvolger van Bloodline Champions, een game die goed werd ontvangen door de pers maar niet echt doorbrak bij het grote publiek. Dat hopen ze met het PvP vechtspel Battlerite wel te bereiken, ze besteden veel aandacht aan de Spectator Mode ofwel de virtuele tribune.
Virtuele filmstudio
Stunlock Studio experimenteert al een tijdje met verschillende manieren om de gameplay van Battlerite op een interessante manier vast te leggen. Ze willen de technologie die ze intern gebruiken nu ook beschikbaar gaan stellen voor alle toeschouwers. En dat gaat veel verder dan een statisch beeld op het speelveld.
Recht op de actie
In de Observer Mode kun je met de controllers van de HTC Vive een beweging maken om het beeld in- en uit te zoomen. Met één hand kun je het beeld naar eigen voorkeur roteren.
Door voorover te leunen kijk je als een reus over het speelveld. Je kunt ook plaatsnemen op een publieke tribune om het stadion gevoel te creëren. Stunlock Studio experimenteert ook met een optie om na de wedstrijd de winnaar te huldigen met bijvoorbeeld rozenblaadjes.
Wordt zelf een regisseur
De Camera Mode maakt van iedere kijker een virtuele filmmaker. Meerdere kijkers kunnen de arena vanuit een ander standpunt bekijken. Een editor ziet al deze beelden op een monitor en kan zo een spannend verslag maken vanuit meerdere camerastandpunten. Naast een live verslag is deze optie ook beschikbaar om achteraf een verslag te maken van de wedstrijd.
Met digitale informatie ben je niet beperkt tot de camerastandpunten op het moment zelf, je kunt achteraf de wedstrijd opnieuw laten spelen, pauzeren, terugspoelen en meer. En steeds bepaal jij als kijker het standpunt.
eSports groeien dankzij VR
De populariteit van eSports neemt in hoog tempo toe. Steeds meer spellen worden in competitie gespeeld, dankzij software zoals die van Battlerite wordt het een visueel spektakel dat zich leent voor zowel live kijken als achteraf de wedstrijd tot in detail uitpluizen.
De nabeschouwing wordt zo nog interessanter dan het spel zelf. Spellen als DOTA 2 en Battlerite laten zien wat er nu al mogelijk is, ongetwijfeld gaan steeds meer ontwikkelaars dit soort mogelijkheden toevoegen aan hun spellen.