
Voor de derde maal heeft Oculus hun Connect evenement gehouden. In een markt die zich snel ontwikkelt kunnen we elk jaar weer veel nieuwe aankondigingen tegemoet zien. Wat waren de hoogtepunten van Oculus Connect 3?
Kijken in VR op Gear VR?
Het lijkt heel logisch om de keynotes van Oculus te bekijken in 360 graden video. Toch is er voor het derde jaar op rij geen optie voor Oculus Rift bezitters om via een officiële app de keynotes te bekijken.
Wel via Oculus Twitch maar dat is ouderwets platte video. Via de NextVR app op de Gear VR kun je wel de eerste en laatste keynote in VR video bekijken. De Gear VR werkt ook op Oculus software.
Waar is Palmer Luckey?
Het was niet Waar is Waldo? maar Waar is Luckey?. De oprichter van Oculus was nergens te bekennen, zelfs niet in een videoclip. Onlangs is Luckey negatief in de publiciteit gekomen omdat hij een politieke anti-Clinton organisatie geld gaf.
Daarnaast liet hij zich ongenuanceerd uit over politieke zaken. Dat zal de reden zijn dat Mark Facebook Zuckerberg wel prominent zichtbaar was en Palmer Luckey eventjes niet.
Nieuwe hoofdtelefoon
De Rift heeft in tegenstelling tot de HTC Vive standaard een hoofdtelefoon. Nu hebben ze optionele in-ear oordopjes met een veel betere audio kwaliteit. Ze gaan $49,- kosten en zijn volgens Oculus vergelijkbaar met een hoofdtelefoon van $900,-. We zullen het wel zien, of beter gezegd horen.
Gratis spel van Epic Games
Epic behoorde tot de eerste spel ontwikkelaars die demonstraties ontwikkeld van VR games. Bullet Train van Epic was voor velen de eerste overtuigende demonstratie van VR gaming. Nu hebben ze Robo Recall aangekondigd, een speelse arcade shooter die in het eerste kwartaal van 2017 gratis te downloaden zal zijn voor Oculus Rift gebruikers.
PC prijzen gaan omlaag
Aan de andere kant kunnen nieuwe gamers wat geld besparen dankzij asynchronous spacewarp, een nieuwe interpolatie methode waarbij minder snelle systemen toch goede beelden kunnen weergeven. Zo wordt het mogelijk vanaf $499,- een PC te kopen die geschikt is voor VR, dat was vorig jaar nog het dubbele.
Asynchronous Timewarp
Vorig jaar tijdens de tweede editie van Oculus Connect werd asynchronous timewarp geïntroduceerd, een manier om trillingen te voorkomen en latency te verminderen. Latency is de tijd tussen de actie en het resultaat in de virtuele wereld.
Deze moet zo laag mogelijk blijven voor een overtuigende beleving. Daarnaast voorkomt een lage latency ook misselijkheid die kan ontstaan wanneer de beweging niet nauwkeurig gevolgd wordt. Dit systeem werkt goed voor rondkijken, maar niet voor vrije beweging.
Asynchronous Spacewarp
Omdat Oculus steeds meer middelen toevoegt om uit je stoel te komen wordt de nauwkeurige registratie en weergave van beweging extra belangrijk. Met asynchronous spacewarp zal het beeld vloeiend blijven, ook wanneer de processor van de computer het niet meer kan bijbenen.
Wanneer er een situatie voorkomt waarbij een constante verversingssnelheid van 90 beelden per seconde niet behaald kan worden zal het systeem terugschakelen naar 45 beelden per seconde. De ontbrekende beelden worden erbij verzonnen om toch 90 beelden per seconde weer te geven. Vergelijk het met oude 50Hz televisiebeelden die via interpolatie op een 100Hz toestel worden weergegeven. Het beeld wordt vloeiender door extra beelden toe te voegen. Omdat het bij Oculus Rift content vooral digitale beelden zijn blijft het net plaatje net zo scherp als voorheen.
Oculus Touch duurder dan verwacht
Eindelijk krijgt Oculus echte VR controllers, je moet er wel $199,- voor neertellen. Dat is een fiks bedrag, zeker gezien de relatief lage instapprijs van de nieuwe Playstation VR. Er was veel kritiek toen de Rift werd uitgebracht zonder VR controllers.
De ouderwetse Xbox controller is niet echt geschikt voor een overtuigende virtual reality ervaring. Toen HTC Vive wel direct met een room scale VR ervaring op de proppen kwam wist HTC de pers en VR fans aan hun zijde te krijgen. Oculus houdt officieel nog steeds vast aan een statische ervaring, maar bieden ondertussen steeds meer mogelijkheden voor extra bewegingsvrijheid. Met Santa Cruz blijkt dat ze zelfs aan een draadloze ervaring werken.
Draadloze Oculus Santa Cruz onthuld
Santa Cruz is niet een nieuw deel in de GTA serie, het betreft een prototype headset van Oculus die werkt zonder kabels. Dat is op zich niet zo bijzonder, wel het feit dat deze headset ook positie in de ruimte kan waarnemen.
Zowel de Oculus Rift als de HTC Vive en ook de Playstation VR maken gebruiken van externe scanners om de positie van de gebruiker te bepalen. Dat noemen ze outside-in.
De nieuwe headset die momenteel Santa Cruz genoemd wordt maakt gebruik van inside-out technologie, de headset bepaalt zelf waar in de ruimte de gebruiker zich bevindt. Daarmee is deze headset wezenlijk anders dan de Google Cardboard en de Gear VR, daar kun je alleen rondkijken maar niet fysiek lopen, bukken of andere bewegingen maken.
Niet het eerste inside-out systeem
Er zijn al andere systemen die kijken naar de omgeving. Augmented Reality systemen moeten ook de omgeving in kaart brengen, de Hololens kan complete ruimtes scannen. Project Tango van Google heeft ook een dieptescanner.
Daarmee is Santa Cruz niet uniek wat betreft de manier van scannen, het is wel nieuw dat deze technologie gebruikt wordt voor VR in plaats van AR toepassingen.
Er mogen nog geen fotos gemaakt worden van de headset of van de toepassingen, we hebben alleen de promotiebeelden van Oculus. Het betreft een Oculus Rift headset met een klein kastje aan de achterzijde met een accu en een processor voor de tracking.
Het is alleen een prototype
Op dit moment is Santa Cruz een werkend prototype maar nog geen product dat klaar is voor de verkoop. De beeldkwaliteit zal tussen een Oculus Rift en Gear VR komen te liggen, omdat je niet met kabels aan een PC gekoppeld bent moet de headset het zware werk verrichten.
Oculus Connect 3 was een bevestiging van bestaande geruchten, daarnaast waren er ook zeker nieuwe onthullingen die niet alleen interessant zijn voor Oculus, maar voor virtual reality in het algemeen. Santa Cruz slaat een brug tussen VR headset met draad en mobiele systemen, met de Touch controllers kan de Rift eindelijk de potentie van VR waar maken.