Nu Google de Virtual Reality ring serieus heeft betreden met Daydream zoeken ze naar hoogwaardige content. Ze kwamen al eerder met het camera systeem Google Jump om de productie van 360 graden video te stimuleren. Nu gaan ze nog een stapje verder door de samenwerking met IMAX aan te gaan.
IMAX in Virtual Reality
Een film die opgenomen is in IMAX is op zich al een hele ervaring, wanneer je dit spektakel mee kunt maken met een headset kan het nog indrukwekkender worden.
Google en IMAX gaan de samenwerking aan om nog betere 360 graden films te maken. Veel details zijn er nog niet bekend, alleen dat IMAX samen met Google werkt aan een verbeterde versie van de Jump techniek.
Naast GoPro nu ook Yi Technology
De huidige Google Jump werkt met een groot aantal GoPro cameras in een cirkel. Google heeft de houder ontwikkeld en de software om alle afzonderlijke beelden aan elkaar te rijgen.
Tijdens de aankondiging van de samenwerking met IMAX maakten ze ook de samenwerking met Yi Technology bekend. Dit bedrijf uit China maakt action cameras die erg veel lijken op de GoPro maar met meer functies en voor de helft van de prijs.
NoPro
Voor GoPro kan de samenwerking van Google met Yi grote gevolgen hebben. Hoewel Google niet heeft aangekondigd te stoppen met GoPro zijn ze niet meer de exclusieve partner. Het gaat GoPro toch al niet voor de wind de laatste tijd.
Er komen steeds meer action cameras zoals die van Sony en Yi, sommige modellen kunnen zelfs 360 graden video opnemen zoals de Kodak Pixpro. De opkomst van drones zoals die van DJI met ingebouwde cameras maakt de concurrentie nog groter. Daarnaast vernieuwt GoPro te langzaam in een branche die zich razendsnel ontwikkelt.
We zijn benieuwd wanneer we de eerste Google Jump IMAX films kunnen bekijken, wellicht vindt de première plaats op het nieuwe Daydream platform?
Met de Oculus Rift in de ene hoek en de HTC Vive in de andere hoek is het VR landschap verdeeld. Ontwikkelaars brengen exclusieve titels uit voor één platform waardoor de fragmentatie steeds groter wordt. Oculus investeert in titels als Luckys Tale en NextVR ging al een exclusieve deal aan met Gear VR. AltSpace VR pakt het anders aan en wil voor elke gebruiker het ultieme sociale chat platform worden.
AltSpace is voor iedereen
Op dit moment werkt de chat software van AltSpace VR op de Rift, de Vive en de Gear VR. Ook ondersteunen ze Leap Motion en Perception Neuron. Je kunt zelfs in ouderwets 2D meechatten op je PC. In feite is AltSpace VR een live chat met beelden.
Je wordt weergegeven als geanimeerd karakter in een virtuele wereld. Er zijn verschillende ruimtes met diverse themas om uit te kiezen. Je kunt een praatje maken of een spelletje spelen. Op zich niets revolutionairs, maar het is wel te gebruiken op vrijwel elk platform in een VR omgeving.
Lachen in AltSpace
Naast chatten kun je ook samenkomen en kijken naar speciale voorstellingen. Er werd al een voorstelling opgevoerd door komieken die een virtueel optreden gaven in een virtuele comedy club:
Het zijn nog duidelijk experimenten maar het laat wel de mogelijkheden zien voor de toekomst. Reggie Watts is een komiek en muzikant met een grote affiniteit voor technologische vernieuwingen. Op 26 mei gaf hij een exclusief live optreden in AltSpace VR.
Van Second Life naar Third Life
Vroeger was Second Life dé virtuele gemeenschap om samen te komen. De makers van Second Life werken aan een VR versie, momenteel loopt AltSpace VR voor op de concurrentie.
Waarschijnlijk zullen bedrijven als Skype (eigendom van Microsoft) en Facebook met soortgelijke software komen wanneer het VR publiek groot genoeg is. In Azië zijn Line en WeChat erg populaire social media platformen, ook daar neemt VR snel in populariteit toe.
Toen Google aankondigde een nieuw Virtual Reality platform te lanceren waren alle ogen even gericht op Daydream, de opvolger van Google Cardboard met een betere kwaliteit, minder vertraging, een eigen headset en een controller. Nu krijgen we mondjesmaat meer informatie over de content, wat kunnen we verwachten van dit nieuwe platform? Wordt het een revolutie, of is het oude wijn in nieuwe zakken?
Headset met controller
Google zal met een headset komen die mooier en strakker is vormgegeven dan de Cardboard. Het moet wel ruimte bieden aan verschillende toestellen, want Samsung, HTC, LG, Mi, Huawei, ZTE, Asus en
Alcatel gaan allemaal apparaten maken die werken met Daydream. Jazeker, ook Samsung, die zelf al een Gear VR headset op de markt heeft.
De controller ziet er interessant uit maar lijkt ook weer heel veel op de Wiimote van Nintendo. Apple heeft voor de laatste generatie Apple TV ook een soortgelijke remote met bewegingssensor meegeleverd. Daarmee is de hardware niet echt heel vernieuwend.
Android N gaat alles veranderen
Eén van de titels die aangekondigd is voor Daydream is EVE: Gunjack, een VR shooter die reeds verkrijgbaar is voor de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR. Niet echt vernieuwend dus. Verder kunnen we de bekende Google hits zoals Maps, Streetview en YouTube gaan bekijken in Virtual Reality.
Dat er op dit moment nog geen spectaculaire titels bekend gemaakt worden is niet zo verwonderlijk, de vraag is wel wat Daydream toevoegt aan het huidige aanbod. Het nieuwe Google project lijkt zich met name in het vaarwater te begeven van de Gear VR, het is daarom opvallend dat Samsung ook toestellen gaat maken die geschikt zijn voor Daydream.
Variatie of fragmentatie?
Er komen steeds meer spelers op de VR markt, van de grote namen Apple en Nintendo hebben we nog niets vernomen. Gaat Daydream de markt samenbrengen of juist uit elkaar trekken?
De Oculus Rift ligt al enkele weken op ons kantoor en na uitgebreid testen is het tijd voor een grondige review. Is de langverwachte headset de moeite (en de investering) waard of kun je beter wachten op de next generation HMDs?
Whats in the box?
De Rift wordt geleverd in een zwarte, strak vormgegeven doos die zeer minimalistisch aandoet. Enkel het logo prijkt op de voorzijde. Het deling doet erg Apple aan. De bovenzijde bevat een handvat van touw zodat het geheel eenvoudig te transporteren is. De doos openen is een leuke ervaring, het unboxen van een langverwacht product blijft gewoon magisch.
Eenmaal open wordt je begroet door een praktisch ingericht geheel. Alle het geleverde worden netjes op de plek gehouden. Naast de headset zelf bevat de doos een tracker, een XBOX ONE controller (met dongle) en de benodigde kabels. Een kleine afstandsbediening prijkt aan de binnenzijde van de omslag. Deze dient voor het snel navigeren in het Oculus menu.
Design & Comfort
De headset is een prachtig stukje techniek dat zeer strak is vormgegeven. Het ontwerp kan omschreven worden als industrieel met een minimalistische twist. Geen onnodige kabels, aansluitingen of openingen. Slechts 1 kabel loopt van de voorzijde, langs de linkerkant naar achteren. Aan de onderzijde zit een switch die ietwat gammel aanvoelt- om de inter pupular distance aan te passen. De afstand tussen de ogen dus.
Zijkanten alsmede de bovenzijde bevatten straks waarmee de headset op maat gemaakt wordt. De Rift beschikt over een ingebouwde headset die eenvoudig aan de positie van de oren aan te passe zijn. Qua gewicht is de bril een stuk minder zwaar dan zijn voorgangers. Het opzetten alsmede het dragen is uitermate comfortabel. Zelfs tijdens lange sessies wordt het geheel niet onprettig om te dragen.
De hoofstrap zelf is van een soort rubber/kunststof gemaakt dat eenvoudig meebeweegt waardoor het opzetten van de bril moeiteloos verloopt. Het doet denken ana eht opzetten van een pet. De buitenzijde van de bril zelf voelt erg fijn aan, echt een premium feel. Maargoed, dat mag ook wel voor het geld. Lenzen vind je natuurlijk aan de binnenzijde, die groter zijn alsmede een andere vorm hebben ten opzichte van de DK2. Daarnaast zit er aan de binnenzijde een soort flexibel netje tussen de lenzen en de rest van het apparaat. Het gedeelte dat tegen je hoofd aan zit voelt comfortabel aan maar is niet te verwijderen. Erg jammer want hygiënisch is het niet naar lang gebruik.
Scherm en lenzen
De Rift beschikt over flink verbeterde specificaties ten opzicht van zijn voorganger. Pixelswijs is de resolutie opgeschroefd naar 2160×1200 pixels verdeeld over de twee schermen. Een vernieuwingssnelheid van 90hz zorgt voor een maximaal 90 frames per seconden. Ruim boven de aanbevolen 60 frames voor een comfortabele ervaring. De lenzen zelf zijn een stuk groter en hebben een betere pasvorm voor je ogen.
Het scherm zelf biedt een uitstekende ervaring hoewel het zwarte wat donkerder mocht, het is nu soms nog wat grijzig. Het screendooreffect waarbij individuele pixels zichtbaar zijn is nog steeds aanwezig hoewel minder storend dat bij de voorgangers. Vooral wanneer je naar bepaalde (extra lichte/donkere) plekken kijkt is het effect aanwezig. Dit effect zal bij de komende headsets nog wel aanwezig zijn. Over het algemeen biedt de headset echter een voldoende immersive ervaring waarbij de storende elementen minimaal zijn.
Tracker, controller & remote
De tracker is flink verbeterd ten opzichte van de DK2 versie. Deze bestond uit een soort webcam dat met twee kabels werd aangesloten. De eerste naar de PC voor stroom en de tweede naar de headset voor de tracking zelf. De nieuwe tracker ook weer erg netjes- vormgegeven beschikt slechts over 1 USB kabel die aangesloten wordt op de PC. Een zeer welkome aanpassing naar de kabelzooi van de DK2. Naast de praktische vormgeving werkt de tracker uitstekend. Geen enkel moment tijdens onze speelsessies werd de positie van de headset niet gevonden. Dit is echter ook niet bijzonder moeilijk omdat de CV1 vooralsnog een seated experience is.
Hoewel de Rift CV1 geschikt is voor roomscale VR biedt het weinig waarde wanneer je alsnog met een XBOX controller rondloopt. Dit is gelijk ook het grootste gemis; het niet beschikbaar zijn van de adequate besturing. Hoewel de meegeleverde XBOX ONE controller prima werkt mis je toch een mate van interactie met de virtuele wereld. Helemaal naar een aantal speelsessies met de HTC Vive. Oculus gaf aan de aangekondigde Touch controllers snel uit te leveren maar de afwezigheid doet afbreuk aan d eerste ervaring met de Rift. Bezitters van de Rift kunnen als eerste de controllers bestellen. Wanneer ze exact beschikbaar zijn is echter niet bekend.
Wanneer je geen zin hebt om de XBOX Controller aan te sluiten kun je gebruik maken van de handzame remote control. Deze beschikt slechts over een aantal knoppen en is voornamelijk geschikt voor het navigeren door het menu en het checken van video of andere niet-interactieve content.
De ervaring
Virtual reality blijft een bijzondere ervaring, zelfs voor doorgewinterde fanaten zoals ons. Het voor het eerst opstarten van een nieuwe game blijft magisch. Het onovertroffen gevoel van vrijheid geeft de realisatie dat dit de toekomst is. Niet alleen voor games. Zodra je de bril opstart kom je in een soort huiskamer, vergelijkbaar met het menu van de Gear VR. Het hoofdmenu bevat de uitgelichte games en daarnaast is een je bibliotheek alsmede de store beschikbaar. Navigeren en het opstarten van games werk uitstekend.
Het games zelf is een prettige ervaring zonder al te veel motion sickness. Bij vlieggames alsmede games met snelle bewegingen kan toch wat misselijkheid ervaren. Dit heeft deels te maken met het gebruik van een controller. Zolang je zelf niet fysiek meebeweegt is de kans om misselijk te worden een stuk groter. Spelen van de verschillende games voelt uitstekend en vr biedt vooral bij de first person games toegevoegde waarde. Bij de overige voelt het meer als een toevoeging.
De HTC Vive (review volgt) hebben wij hier tevens al een aantal weken liggen en Roomscale VR wint het voorlopig van de seated experience die Oculus biedt.
De content
Er zijn een flink aantal Oculus releasegames beschikbaar waar wij in aparte stukken aandacht aan gaan besteden. De circa 30tallige release line up biedt voor iedereen echter wat. Van schiet en vlieggames tot puzzel en avontuur. Hoogtepunten zijn naar ons idee Eve, Chronos & Keep Talking And Nobody Explodes.
Conclusie
De Oculus Rift CV1 is een hoogwaardige VR headset die zowel prachtig als praktisch is vormgegeven. Hoog comfort alsmede een strakke uitstraling maken dit een geweldig product voor early adopters en fanatiekelingen. Het ontbreken van controllers maaroge kosten voor zowel de headset als een goede PC maken het nog geen product voor de massa.
+ High-end, praktische vormgeving + Gebruiksvriendelijk en comfortabel
Steeds meer diensten ondersteunen 360 graden panorama foto en video. Via YouTube en Facebook kun je naar panorama beelden kijken, de foto site Flickr heeft een enorm aanbod aan panorama fotos. Hoe maak je zelf fotos en videoclips van jouw leven? Dit zijn de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden bij de keuze van een 360 graden camera:
Jouw smartphone kan al voldoende zijn
Er zijn meerdere apps waarmee je een smartphone kunt gebruiken om panoramafotos te maken. Je maakt een serie fotos rondom en de software plakt ze aan elkaar.
Het onderwerp mag niet bewegen, anders zie je vreemde fouten. Met de Google app kun je deze fotos meteen op Google Maps toevoegen. Voor video moet je naar een andere oplossing zoeken.
Hoeveel lenzen heb je nodig?
De Kodak Pixpro SP360 filmt een cilinder panorama beeld met één bolle lens, de Ricoh Theta heeft twee bolle lenzen. Er zijn ook professionele systemen die een hele serie cameras aan elkaar koppelen voor een hogere resolutie.
Let altijd op de verticale resolutie, de nieuwe Gear Vr 360 camera heeft een verticale resolutie van 1920 pixels. Meer lenzen is in theorie beter maar niet alle systemen kunnen die losse beelden even goed aan elkaar stitchen.
Wat kosten 360 graden cameras?
Kies bij voorkeur een camera met pakweg 4K aan resolutie, minder pixels zal tot een lage verticale resolutie leiden. Als je een nieuwe Samsung Smartphone hebt ligt de Gear VR 360 van 349,- voor de hand omdat je met de smartphone de camera kunt bedienen.
Voor sportieve gebruikers kan de Kodak Pixpro SP360 met 4K resolutie voor 359,- interessant zijn, dit is eigenlijk een 360 graden GoPro. De Ricoh Theta begint achter te lopen, de 360Fly heeft net veel investeringsgeld opgehaald maar loopt momenteel ook wat achter. GoPro gaat binnenkort met een professionele oplossing komen met meerdere GoPro cameras maar die zal voor de gemiddelde consument te duur zijn.
Conclusie
Als je wilt starten met panorama fotografie kun je het beste met een gratis app beginnen. Als dit bevalt kun je kiezen voor een echte panorama camera waarbij de Gear VR 360 momenteel de beste prijs / kwaliteitsverhouding heeft.
Samsung Gear VR goed voor 1 miljoen gebruikers per maand
Samsung Gear VR goed voor 1 miljoen gebruikers per maand
on mei 23, 2016
Terwijl de Oculus Rift en HTC Vive headsets langzaam maar zeker de consument bereiken heeft Oculus bekend gemaakt dat er momenteel 1 miljoen actieve gebruikers zijn van de Gear VR. Dat is een indrukwekkend aantal voor het kleinere broertje van de Rift. Blijkbaar zijn er veel bezitters van Samsung Galaxy smartphones en tablets die de Gear VR gebruiken om hun eerste stappen te nemen in Virtual Reality.
Gear VR voor iedereen
De eerste versie van de Gear VR die in de winkel te koop was had nog een aanschafprijs van 199,-. De tweede generatie die eind 2015 op de markt verscheen was niet alleen beter, de prijs was ook lager met 99,-.
Bij de introductie van de nieuwe Galaxy smartphones S7 en S7 Edge kregen de snelle bestellers deze headset er gratis bij. Zo kreeg Samsung direct honderdduizenden nieuwe gebruikers. En blijkbaar laten ze de bril niet in een kastje stof vangen, met 1 miljoen gebruikers per maand lijkt de Gear VR een groot succes.
Google Cardboard krijgt concurrentie
Google Cardboard is de goedkoopste manier om VR te beleven. Met een stukje karton kun je genieten van vele VR apps op Android en Apple toestellen. Toch biedt de Gear VR met de extra hardware en het gesloten Oculus systeem een betere ervaring.
Het helpt natuurlijk ook dat de Gear VR enkele fikse primeurs binnen weet te slepen zoals Minecraft, één van de beste video producenten NextVR maakt ook exclusief voor de Gear VR producties.
Samsung is the brand to beat
Andere fabrikanten zullen Samsung scherp in de gaten moeten houden. Terwijl camera fabrikant GoPro zware tijden doormaakt komt Samsung met de Gear VR 360 camera. De Rift heeft nog geen VR controllers en Samsung heeft al promotiemateriaal van hun Rink controllers laten zien. Daarnaast is de Gear VR ook nog eens geheel draadloos. Als je net een nieuwe Galaxy S7 hebt gekocht wordt het misschien tijd voor een Gear VR, de toekomst ziet er rooskleurig uit.