Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    20-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Online Casino in VR

    Online gokken is erg populair, gewoon voor de lol of voor echt geld. Casino spelers zijn opvallend vooruitstrevend en gaan met hun tijd mee. In de begintijd van het wereldwijde web kwamen er al snel mogelijkheden om online te gokken.

    Om de casino beleving naar huis te halen zijn goksites live streaming video aan gaan bieden, en nu staan producenten van casino spellen ook vooraan in de implementatie van gokken in Virtual Reality. Waarom zou je voor de computer via een headset met fruitautomaten spelen, een kaartje leggen of aan de roulette tafel plaatsnemen? We bekijken enkele mogelijkheden van online casino’s.


    SlotsMillion VR

    Gonzo - kopiehttps://youtu.be/QjtWC6IeyvU

    Met de opening van hun virtuele deuren in 2015 is dit het eerste online VR casino ter wereld. Je kunt spelen op een normale PC in 3D, of via een Oculus Rift headset. Dit online casino heeft een licentie in Malta en de Nederlandse Antillen wat betekent dat je voor echte euro’s kunt spelen. De spellen en regels zijn hetzelfde als in een normaal casino met titels als Reel Rush, Starburst en Gonzo’s Quest.

    In het virtuele casino kun je andere mensen zien spelen maar je kunt niet het scherm of de balans van andere spelers bekijken. Vanwege enorme concurrentie in deze markt moeten aanbieders met nieuwe ideeën op de proppen komen om zich te onderscheiden, met een VR headset hebben ze een manier gevonden om de casino ervaring in huis te halen.


    Casino VR Poker

    VideopokerDit was het eerste sociale casino poker spel voor de Gear VR, ondertussen is er ook een versie voor het Daydream platform verschenen. Het is een multiplayer spel waarbij je de tegenstanders als computer karakters ziet. Door met je hoofd te knikken of te bewegen zal het figuur in het spel ook bewegen om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken.

    Er is ook ondersteuning voor ruimtelijke audio zodat je een praatje kunt maken. Er worden regelmatig toernooien georganiseerd om het interessant te houden. Het spel is gratis maar er zijn wel optionele in-app aankopen beschikbaar. Het is niet mogelijk om ook geld op te nemen zoals bij SlotsMillion VR wel het geval is.


    Slot Tub Party

    https://youtu.be/1rVgK-MGCw8Slottub

    De andere casino spellen proberen een realistische casino ervaring na te bootsen, Slot Tub Party gaat volledig de andere richting in met kleurrijke omgevingen en animerende karakters die samen met jou in een jacuzzi zitten. Ook dit is een spel dat je gratis kunt spelen op de Gear VR met eveneens de mogelijkheid echt geld uit te geven om alle kasten vrij te spelen en munten te kopen. Je kunt er geen geld mee verdienen, net als bij Casino VR Poker.


    De toekomst van VR gokken

    OculusJe kunt gokspelletjes spelen voor de lol, of om echt geld te winnen. VR headsets geven je het gevoel dat je een echt casino binnenstapt met flitsende kleuren, knipperende lampen en vaak ook met sociale interactie. Waar geld is zullen er ondernemers verschijnen die graag een graantje meepikken.

    Casino VR Poker en Slot Tub Party zijn redelijk onschuldig, met SlotsMillion VR moet je opletten. Niet alleen omdat je echt geld kunt winnen én verliezen, maar de Nederlandse wetgeving is er ook niet enthousiast over. De winstuitkering is doorgaans niet veel anders dan “echte” casino’s, online casino’s staan ook onder toezicht. Vergeet alleen nooit de bekende uitspraak “het huis wint altijd”, zelfs wanneer het een virtueel huis betreft.

    Virtual reality laten maken

    Virtual reality bril huren


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    19-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blippar Autoherkenning is goed op weg

    Augmented Reality biedt veel mogelijkheden. Het kan net zoals Artificial Intelligence gebruikt worden voor vele innovatieve toepassingen. Voeg ze samen en je hebt goud in handen. Bedrijven als Google, Facebook en Apple zetten stevig in op netwerken die leren, niet geheel toevallig zijn het ook bedrijven die flink investeren in Augmented Reality en Virtual Reality. Blippar behoort tot de grootste bedrijven op het gebied van beeldherkenning, met een nieuwe functie in hun scanning app wordt het mogelijk om auto’s op straat te herkennen, en via Augmented Reality direct relevante informatie te geven.

    Snel informatie opzoeken over auto’s op straat

    Als je een Chrysler of Dodge op straat ziet staan die gebouwd is tussen het jaar 2000 en 2017 kun je die met de Blippar app scannen. Alle Amerikaanse auto’s binnen deze periode staan in het systeem. Je krijgt dan informatie te zien over dit merk en model zoals verkoopprijzen en technische details. Dit werkt zelfs met auto’s die niet al te snel voorbij rijden. Om een beetje VR te integreren kun je ook direct naar 360 graden panorama foto’s kijken van het interieur. De Blippar app was al in staat om bloemen en dieren te herkennen en andere objecten, met auto’s boren ze een nieuwe markt aan. Ze bieden daarnaast een API aan zodat andere bedrijven deze beeldherkenning kunnen integreren binnen andere apps.

    Blippar stond voorheen bekend als de Britse concurrent van de Nederlandse Augmented Reality pionier Layar. Uiteindelijk heeft Blippar het bedrijf Layar opgekocht, waarmee het is uitgegroeid tot een wereldleider op het gebied van beeldherkenningssoftware.

    Shazam voor auto’sShazam

    Om een product of dienst snel uit te leggen wordt er vaak een vergelijking gemaakt met een soortgelijk product of dienst in een andere categorie. De nieuwe Blippar functie kunnen we de “Shazam voor auto’s” noemen. Shazam is de populaire app die muziek kan herkennen terwijl deze speelt op de radio, in de discotheek en overal waar muziek te beluisteren is. De app geeft dan de naam van de artiest weer, de titel van het nummer, videoclips en uiteraard een link om het nummer aan te schaffen. Concurrent Soundhound doet hetzelfde met als grote verschil dat een melodie neuriën al voldoende is. Soundhound is onlangs uitgebreid met een spraakassistent zoals we die kennen van Siri (en de spraakherkenning in de Oculus software voor de Gear VR) die gevoed wordt door een neuraal netwerk, ook weer Artificial Intelligence dus.

    See Food uit Silicon Valley

    Om de georganiseerde chaos en waanzin in Silicon Valley op de hak te nemen heeft Mike Judge (Beavis and Butthead, Office Space) een comedyserie gemaakt over het “Hollywood van de Tech industrie”. Ook onderwerpen over Virtual Reality en Augmented Reality worden daarbij niet ontweken. Zo werd er een “pitch” gemaakt voor de “Shazam voor eten” genaamd See Food (Letterlijk Zie Eten). Door een aantal komische verwarringen met “See Food” en “Seafood” en “Octopus” en “Oculus” werd er in de serie een “Not a Hotdog” app ontwikkeld die kan zien of een object wel of niet een hotdog is. Deze app is niet alleen een grap in de serie, via de Amerikaanse app store kun je een werkelijk functionerende versie downloaden die je direct vertelt of een object inderdaad een hotdog is.

    Beeldherkenning is niet nieuw. Google maakt er veel gebruik van, bijvoorbeeld met realtime vertalingen waarin ook Augmented Reality wordt gebruikt. Bedrijven als Blippar moet deze technologie nu verder vercommercialiseren, met de auto herkenning maken ze duidelijk een stap in deze richting.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 10:41 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VicoVR: de handsfree controller voor VR

    Virtual Reality controllers voor PC headsets als de Oculus Rift en de HTC Vive maken de virtuele wereld overtuigender dan met een normale spelcontroller of een muis. Toch is er nog volop te verbeteren, met handschoenen zoals die van Manus VR wordt Virtual Reality letterlijk al meer tastbaar. Op mobiele VR systemen zoals die van Google Cardboard is de uitdaging nog groter. De hardware van een smartphone is lang niet zo krachtig als die van een zware gaming PC. VicoVR denkt de oplossing te bieden; een sensor met ingebouwde processor waarmee je volledig draadloos Virtual Reality games kunt spelen.

    KinectDe technologie achter VicoVR

    VicoVR is een Bluetooth accessoire die Android en Apple iOS mobiele apparaten in staat stelt gebruik te maken van bewegingsherkenning en ruimtelijke positionering. Het werkt als een soort scanner die de bewegingen van je armen en benen kan volgen, en nauwkeurig kan bepalen waar jouw hoofd zich bevindt. Het systeem maakt draadloos verbinding met de smartphone waarmee je meer bewegingsvrijheid hebt, de software is in staat 19 punten op het lichaam te registreren wat een zeer nauwkeurige tracking mogelijk maakt. Het is zelfs mogelijk om met twee personen tegelijk voor de scanner te staan met herkenning voor elk individu.

    Vooral voor games

    Op dit moment zijn er een aantalMicrosoft mobiele VR titels beschikbaar die ondersteuning bieden voor het VicoVR platform. Om echt een succes te worden zal er meer content moeten komen. Het is begrijpelijk dat de makers zich richten op gamers, met flitsende graphics kun je proberen dit soort accessoires aan de man te brengen, maar deze nauwkeurige registratie van bewegingen zou juist ideaal zijn voor diverse medische toepassingen. Met een prijskaartje van 400 dollar is het een zeer dure accessoire voor mobiele gamers, maar juist een zeer betaalbaar product voor professionals.

    Positiebepaling

    Een heel interessante feature die genoemd wordt door de makers maar niet echt benadrukt is de mogelijkheid om positie in de ruimte te bepalen. Je kunt naar voren en achteren lopen, zelfs met twee personen, en de software zal dit registreren. Positionele bepaling is momenteel een groot gemis bij mobiele VR systemen, de Rift en Vive kunnen dit wel realiseren via externe sensoren. De Microsoft Hololens kan dit op basis van camera’s in de headset, op een wijze die erg overeenkomt met de technologie van VicoVR.PrimeSense


    VicoVR is niet de enige vis in de vijver

    Wil de echte handsfree VR controller nu opstaan? VicoVR zal flink aan de weg moeten timmeren om een concurrerende marktpositie te veroveren, kijk maar eens naar deze bedrijven:


    PrimeSense

    Dit bedrijf uit Israël werd opgericht in 2005 maar wist pas het grote succes te behalen in 2010, toen ze de rechten verkregen voor een 3D tracking systeem. Dit systeem zou later toegepast worden voor de Xbox 360, inderdaad het Kinect systeem waar we zojuist over schreven. In 2013 kwam er een kaper op de kust toen Apple het bedrijf PrimeSense inclusief alle kennis opkocht voor maar liefst 360 miljoen dollar. Het is niet duidelijk wat Apple precies met deze kennis heeft gedaan, maar het zal zeker van pas komen met de nieuwe Augmented Reality plannen, de gezichtsherkenning en diepte herkenning met de dubbele camera op de iPhone.


    Microsoft Kinect

    De Kinect was een accessoire voor de Xbox 360 spelcomputer. Door een gebrek aan software werd de Kinect geen doorslaand succes, toen de ontwikkelsoftware werd vrijgegeven voor hobbyisten ontstond er een nieuwe waardering voor deze innovatieve diepte scanner. De technologie achter de Kinect werd later gebruikt in de Hololens van Microsoft. Heel simpel gesteld werden de Kinect sensoren op de Hololens gemonteerd waarmee deze headset middels “Inside-out” tracking de ruimte kan scannen voor een overtuigende Mixed Reality ervaring.Wii


    Nintendo Wii

    Microsoft liet zich voor de Kinect inspireren door de Nintendo Wii spelcomputer. Hoewel de Wii controllers met bewegingssensor zeer bekend zijn, is de onmisbare functie van de sensor-bar een beetje op de achtergrond geraakt. Door deze eenvoudige balk op of onder een televisie te plaatsen kon de positie van een Wii spelcontroller perfect bepaald worden, en dat met slechts twee eenvoudige LED’s. De mogelijkheden van deze technologie werden op zeer creatieve wijze door Johnny Lee gebruikt om room-scale tracking mogelijk te maken. Dezelfde Johnny Lee is nu de projectleider van Tango, het Mixed Reality programma van Google en daarmee een directe concurrent van de Microsoft Hololens.


    https://youtu.be/QgKCrGvShZs


    Wat brengt de toekomst voor VicoVR?

    Met een prijs van 400 dollar is het onwaarschijnlijk dat VicoVR een verkoopsucces zal worden. Via Indiegogo hebben ze een compleet product kunnen ontwikkelen, maar een groot publiek aanspreken zal een grote uitdaging zijn. Wellicht hopen ze dat de technologie achter VicoVR opgekocht wordt, net als destijds met PrimeSense is gebeurd, of de hardware wordt net zoals de Kinect ingebouwd in standalone headsets. Virtual Reality zonder fysieke controllers lijkt een logische stap in de ontwikkeling van VR producten, maar wie vindt de juiste oplossing?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 10:41 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Facebook strategie met VR en AR

    Het jaar 2016 was niet bepaald het beste jaar voor Facebook en hun peperdure aankoop Oculus VR. De  bleek niet zo innovatief als de HTC Vive, de verkoopcijfers vielen tegen, Zenimax bracht Facebook voor de rechter en oprichter Palmer Luckey leek meer bezig te zijn met Hillary Clinton pesten dan met Virtual Reality. We zijn weer een aantal maanden verder en Facebook krabbelt langzaam terug uit een diep dal. De prijsverlaging van de Rift en bijbehorende accessoires lijkt een redelijk effect te hebben op de verkoopcijfers, daarnaast begint Facebook ook steeds meer te experimenteren met Augmented Reality. Of beter gezegd, ze jatten alle leuke ideëen van Snapchat en stoppen deze in hun eigen apps. Waar is Facebook momenteel mee bezig, en gaan ze hiermee een comeback maken?

    Oculus verovert Zuid KoreaFacebook vr

    HTC ging al kort na de introductie richting China om daar de Vive flink te promoten. Onlangs wist Microsoft de Hololens ook in China door de strenge keuring van de regering heen te krijgen. Facebook kijkt eindelijk verder dan de Verenigde Staten en Europa en werkt nu samen met de regering van Zuid Korea om de Rift daar populair te maken onder de Koreaanse bevolking. In deze overeenkomst zal Facebook samen met de regering tien AR en VR startups selecteren en ondersteunen. Met een fanatieke gaming community is dat zeker geen slechte zet van Facebook.

    Facebook VR Avatars komen van Bitmoji

    Het is bekend dat Facebook de laatste tijd veel functies van Snapchat in hun eigen apps stopt, nu blijkt dat de VR avatars gebaseerd zijn op de Bitmoji van bekende mensen die wederom van Snapchat afkomstig zijn. De 2D plaatjes van bekende gezichten werden door software geanalyseerd om vervolgens de 3D karakters te ontwerpen voor het Facebook platform. Dit is overigens geen geheime lek, de onderzoekers hebben dit zelf naar buiten gebracht.

    Zelf Augmented Reality effecten makenCamera

    Die AR effecten van Snapchat? Ook die zien we terug bij Facebook, ze hebben zelfs een Camera Effects Developer platform opgezet waarmee iedereen met een beetje technische kennis en creativiteit nieuwe Augmented Reality camera effecten kan ontwerpen. We zijn benieuwd of Facebook binnenkort ook met een speciale videobril op de markt komt zoals Spectacles van Snap Inc.

    Chromecast voor Gear VR

    Laten we niet vergeten dat de Gear VR headset van Samsung draait op Oculus software. Deze bescheiden headset kreeg als eerste Minecraft VR, als eerste een softwarematige truc om de resolutie flink te verhogen en nu ook weer als eerste een optie om VR beelden via Chromecast op een televisie weer te geven. Met een Rift is dat via een PC monitor uiteraard ook te realiseren, toch is dit weer een leuke aanvulling op de mogelijkheden van de populairste VR headset (Google Cardboard even niet meegeteld).

    Nieuwe 360 graden camera’s

    ChromecastGoogle ontwikkelde ooit de JUMP camera rig voor GoPro camera’s om de kwaliteit van VR video te verbeteren. Dit jaar komt Facebook met twee nieuwe 360 graden camera’s, een eenvoudige versie met 6 camera’s in een bolvorm, en een uitvoering met maar liefst 24 camera’s ingebouwd. De nieuwe modellen kunnen 3D opnames maken met “six degrees of freedom” wat betekent dat je met je lichaam kunt bewegen en rondkijken in de video. Facebook gaat de camera’s niet zelf verkopen maar werkt met diverse hardware fabrikanten.

    Facebook heeft de strijd nog lang niet opgegeven, we zullen zien of 2017 wel een succesvol jaar wordt voor Mark Zuckerberg en consorten.


    360 graden video laten maken

    event virtual reality


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR gebruiken op beurzen en evenementen

    Bepalen of iets een trend of een hype is kan pas na verloop van tijd. Neem als voorbeeld Virtual Reality en 3D Printing. Hoewel het printen van 3D objecten even sterk in de belangstelling stond lijkt het voor consumenten niet echt een trend te zijn.

    Het is nu vooral een niche markt voor hobbyisten en de professionele markt. De consumenten 3D printers lijken daarmee een hype. Virtual Reality werd in dezelfde periode plotseling erg populair, en hoewel de omzet prognoses flink zijn bijgesteld blijven de VR brillen de winkels uitvliegen en er wordt steeds meer geïnvesteerd in deze technologie, zeker wanneer we Augmented Realitl meetellen in deze opkomende markt.

    Virtual Reality is daarmee dus een trend die we ook tijdens evenementen en beurzen steeds vaker zien. Waarom is het interessant voor bedrijven om VR brillen te gebruiken voor presentaties aan potentiële klanten? En hoe kun je op de meest effectieve wijze gebruik maken van de VR trend? Deze vragen worden beantwoord in dit artikel.


    Waarom zijn VR brillen zo duur?Rift

    Je kunt even naar de dichtstbijzijnde Media Markt lopen of naar de Coolblue webshop gaan om een stapel VR brillen te kopen maar dan kom je van een koude kermis thuis. Echte VR headsets zijn nog erg duur, zelfs voor een Google Cardboard presentatie heb je al een snelle smartphone nodig. Reken voor een volledig set met VR headset inclusief controllers, PC en software gerust enkele duizenden euro’s.

    Wil je ook eigen vr content laten ontwikkelen? Dan lopen de prijzen snel op want de productiekosten van VR content lopen van enkele honderden euro's tot honderdduizenden euro’s per project. De “echte” VR headsets zijn zeer complex met positiebepaling, nauwkeurige controllers en nieuwe technologie, je betaalt als “early-adaptor” om vooraan te staan in deze trend.

    Huren van VR brillen is dan een interessante optie, bij verhuur van een complete Virtual Reality oplossing kun je ook direct een specialist inschakelen om je vooraf uitleg te geven, of je tijdens de beurs of het evenement bij te staan.


    Trek de aandacht tijdens evenementen en beurzen

    abn_event1-1024x576Dat VR brillen de aandacht trekken op een evenement of beurs mag duidelijk zijn, het kijken naar bezoekers met een VR headset op hun hoofd is al bijna net zo leuk als de beleving die je zult ervaren wanneer je zelf een VR bril draagt. Je kunt er een speciale ruimte voor inrichten met bijvoorbeeld een draaistoel of een vloer waar de gebruiker op kan lopen. Dat trekt direct kijkers, iedereen wil zien wat er zich afspeelt op jouw stand.

    De noviteit van Virtual Reality in combinatie met de boodschap van het merk of bedrijf blijkt erg effectief te zijn, door de technologie en content naadloos op elkaar aan te sluiten biedt je een goede presentatie aan het publiek met een bewezen hogere conversie.


    Minder meters, meer laten zien

    De virtuele ruimte is grenzeloos, dat is een groot voordeel voor exposanten op een beurs of evenement. Met een draaistoel en VR brillen die je gehuurd hebt voor een dag kun je een compleet nieuwe wereld laten zien, uiteraard een wereld die perfect aansluit op de boodschap van het bedrijf.

    Met een HTC Vive of een Oculus Rift wordt het nog interessanter, zo kun je mensen laten rondlopen en met VR controllers interactie realiseren met virtuele objecten en omgevingen. Denk bijvoorbeeld aan een virtueel eitje koken in een virtuele keuken die op maat wordt gegenereerd.


    VR content laten maken

    Maatwerk, het onderwerp werd zojuist al even aangestipt. Wanneer je bijvoorbeeld die keuken tijdens de beurs van kleur kunt veranderen voor de klant, of meubels virtueel kunt verplaatsen in de ruimte kun je maatwerk leveren voor de bezoeker. Datzelfde geldt voor de exposant, die kan naast het inhuren van VR brillen ook eigen vr content laten maken zoals:

    VROwl_DragonValley_TurtleEldering3Dmodel

    • Een virtuele tour op basis van 360 graden fotografie.
    • Panorama 360 graden filmpjes van producten, diensten en locaties.
    • VR omgevingen, ontworpen met CAD programma’s.
    • Complete Virtual Reality apps op maat gemaakt.


    Wanneer je de kosten wilt beperken is er al veel goede content beschikbaar, het verhuurbedrijf of de VR specialist kan content zoeken die bij de doelstellingen past. Zo zijn er ook VR spellen waarmee je een bezoeker niet alleen uitstekend kunt vermaken, je kunt daarmee ook gerelateerde producten en diensten onder de aandacht brengen. Denk bijvoorbeeld aan “The Climb”, een prachtig spel waarin je virtueel bergen kunt beklimmen. Bestaande content die ideaal is voor leveranciers van outdoor producten en reisbureaus die avontuurlijke vakanties aanbieden.


    De verhuur van VR brillen is absoluut een trend die de hype allang voorbij is. Zelf investeren in dure Virtual Reality apparatuur is niet altijd verstandig omdat de technologie zich in rap tempo ontwikkelt, door VR brillen te huren bespaar je kosten en loop je toch altijd voorop.

    event virtual reality

    virtual reality evenement


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DreamWorld nieuwe Mixed Reality concurrent

    Na de Hololens van Microsoft, de Meta 2 van Meta is er een nieuwe Mixed Reality headset onthuld door DreamWorld genaamd DreamGlass. In tegenstelling tot Virtual Reality kun je met Mixed Reality ook nog de wereld om je heen zien, in tegenstelling tot Augmented Reality sluiten de computerbeelden perfect aan op de omgeving. Hoewel meer concurrentie kan leiden tot snellere ontwikkeling is Meta niet bepaald enthousiast over deze nieuwe speler. Ze hebben een voormalige werknemer en maar liefst twintig andere personen aangeklaagd wegens contractbreuk en het gebruiken van bedrijfsgeheimen. Hoog tijd om de drie Mixed Reality headsets eens nader te bekijken.

    Meta 2 van MetaHololens

    Het bedrijf Meta bevindt zich in Silicon Valley, net als vele andere tech bedrijven. Ze hebben zich volledig toegelegd op Mixed Reality met de Meta en Meta 2 headsets. In 2013 begon Meron Gribetz met het bedrijf en lanceerde een Kickstarter campagne. Het beoogde bedrag van 100.000 dollar werd bijna verdubbeld. Daarmee was het geen succes zoals de Oculus VR headset, maar het was toch een bescheiden succes. In 2015 wist Meta via een Series A investeringsronde 23 miljoen dollar binnen te slepen. In 2016 kwam de tweede versie voor ontwikkelaars uit, in datzelfde jaar wisten ze wederom 50 miljoen dollar op te halen van bedrijven als Lenovo en Comcast. De Meta 2 is nog in de ontwikkelfase en wordt als “Development Kit” verkocht.

    DreamGlass van DreamWorld

    Dit bedrijf bevindt zich in China en is in 2016 gestart. De oprichter is Zhangyi Zhong, en heeft voorheen gewerkt bij Meta als hoofd van optische elementen in de ontwikkeling van de Meta headset. DreamGlass is het eerste product van DreamWorld, het ontwerp lijkt op een wat meer elegante versie van de Meta en Hololens headsets. Lijkt, want naast ontwerpen uit de computer en een flitsende reclame video is er nog niet veel bekend over deze headset. Het gezichtsveld zou 100 graden zijn terwijl de Meta 2 niet verder komt dan 90 graden, de prijsindicatie is 350 dollar terwijl de Meta 2 op een prijs van 949 dollar ligt. De DreamGlass is geschikt voor zowel mobiel als PC terwijl de Meta 2 alleen werkt met een PC. Daarnaast is het grootste verschil dat de Meta 2 echt werkt, de DreamWorld heeft nog geen publieke demonstraties gegeven.

    Hololens van Microsoft

    DreamworldHoewel de eerste versie van de Hololens in 2016 is verschenen reikt de historie een stuk verder terug naar 2010. Toen kwam de Kinect op de markt, een camera met diepte scanner voor de Xbox spelcomputer. Op basis van deze technologie werd een Mixed Reality headset ontworpen met ingebouwde camera’s, microfoons, een PC systeem met Windows en dezelfde methode om een ruimte in drie dimensies te scannen. Hoewel de tweede editie te koop is voor consumenten betreft het in feite een product in ontwikkeling. De prijs ligt een stuk hoger dan de concurrentie met 3000 dollar, het grote verschil is dat de Hololens geheel zelfvoorzienend is, je hebt geen PC of mobiel apparaat nodig.

    Juridische problemen

    Op dit moment heeft Meta een geschil lopen met Zhangyi Zhong, Meta is van mening dat Zhong op schaamteloze wijze bedrijfsgeheimen heeft gestolen om deze vervolgens te gebruiken in zijn eigen MR project. Daarnaast zou hij ook de productiemethodes, contacten en marktstrategie compleet hebben overgenomen van Meta om het DreamWorld project op te starten. Zhong begon in maart 2015 bij Meta en verliet in de loop van 2016 plotseling dit bedrijf. Dit keer staat Meta aan de andere kant van een juridisch conflict, in februari 2016 bleek dat Gribetz zelf ideeën had gestolen van Tracy McSheery van Phasespace. McSheery had Gribetz een demonstratie gegeven van de AR technologie waar Phasespace mee bezig was. De advocaten van Meta hebben kort na deze bekendmaking een verbod gelegd op verdere uitingen vanuit Phasespace.

    De toekomst van Mixed Reality

    Microsoft heeft volgens nieuwswebsite OnMsft een aanvraag ingediend voor “Direct Reality” als handelsmerk. Het is niet duidelijk welke bedoeling Microsoft heeft met deze term. Momenteel werken ze niet alleen aan de Hololens, ze zijn ook bezig met Virtual Reality in Windows waarbij ze de productie van de hardware overlaten aan andere bedrijven. De term “Mixed Reality” dateert al uit 1994 en werd gedefinieerd door Paul Milgram en Fumio Kishino. De producten van Microsoft en Meta zijn duidelijk nog niet klaar voor het grote publiek. Niet alleen door de aanschafprijs, maar ook de beperkte toepassingsmogelijkheden. De Hololens wordt wel in de medische sector en in de industrie gebruikt op kleine schaal, de Meta 2 heeft daarentegen meer moeite om uit de startblokken te komen. Het is niet duidelijk of de DreamGlass ooit zal gaan verschijnen en in welke vorm. Mixed Reality is een stuk complexer dan VR en AR. Een bedrijf als Magic Leap is al enkele jaren bezig met een dergelijke technologie en ook zij hebben moeite een tastbaar product op de markt te brengen.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GoPro Fusion VR 360 graden camera

    GoPro is hét merk voor actiecamera’s, compacte videocamera’s die geschikt zijn om opnames te maken in lastige omstandigheden zoals surfen, skiën, wielrennen en tal van “extreme” sporten. Dit jaar zal hun eerste 360 graden camera verschijnen met de naam GoPro Fusion. De voormalige voorloper op het gebied van actiecamera’s bevindt zich ditmaal in de achterhoede. Hoe verhoudt deze nieuwe camera zich tegenover de concurrentie?

    Hoe GoPro een nieuwe standaard heeft gezet

    In 2002 wilde Nick Woodman in Australië mooie foto’s maken tijdens het surfen, maar er waren geen betaalbare camera’s op de markt om goede actiefoto’s te maken. Hij ging kralen en riemen met schelpen verkopen vanuit zijn Volkswagen busje om zijn droom camera waar te maken. Een investering van zijn ouders voor het bescheiden bedrag van 230.000 dollar heeft waarschijnlijk ook geholpen. Het eerste model uit 2004 maakte nog gebruik van film, later zou de digitale GoPro uitgroeien tot dé standaard in actie fotografie en video opnames. Met name de vele accessoires maken deze camera’s erg veelzijdig.

    GoPro en Google JUMP maakt 360 graden video mogelijk

    Toen Google serieus met VR Video aan de slag ging waren er nog weinig hoogwaardige 360 graden video camera's op de markt. Ze gingen zelf aan de slag en ontwikkelde een “camera rig” waar maar liefst 16 GoPro HERO 4 camera’s in passen, de losse beelden worden via software aan elkaar gelast. Zo kun je in 360 graden hoge kwaliteit video opnemen. In 2016 besloot Google over te stappen naar de Yi HALO camera, een concurrent van GoPro.

    GoPro Fusion

    Als waterdichte camera is het ironisch dat juist GoPro de boot heeft gemist met 360 graden camera’s. Terwijl de concurrerende cameramerken links en rechts panorama camera’s op de markt lanceerden bleef het stil bij GoPro. Sterker nog, de aandelen verloren een groot deel van hun waarde en ze moesten een aanzienlijk deel van het personeel ontslaan. De HERO 5 serie was niet echt vernieuwend en hun vliegende drone camera kwam te laat op de markt. Dat is ook het geval bij de Fusion, deze 360 graden camera komt pas tegen het einde van 2017 uit. Gaat de Fusion de redder zijn van GoPro, of zijn ze te laat op deze drukke markt?

    Op dit moment is er nog niet zoveel bekend over de camera, de Fusion moet eind 2017 in de winkels liggen. Net zoals veel 360 graden camera’s wordt er gebruik gemaakt van twee lenzen met ieder een zeer ruime kijkhoek en een totale resolutie van 5.2K met 30 beelden per seconde. In tegenstelling tot vergelijkbare camera’s worden deze lenzen niet precies tegenover elkaar geplaatst in de behuizing. De behuizing lijkt groter te zijn dan de Hero 5 camera’s, net als voorheen wordt er wederom gebruik gemaakt van een klein LCD scherm. Het is niet officieel bekend gemaakt of de camera waterdicht zal zijn zonder speciale behuizing.

    OverCaptureNikon

    Niet iedereen heeft een VR headset of een Cardboard VR bril, daarnaast is er nog steeds een grote markt voor “platte” video. Daarom heeft GoPro de optie “OverCapture” toegevoegd, hiermee kun je normale video’s maken op basis van de 360 graden beelden. Je maakt daarmee een uitsnede uit het complete beeld met een maximale resolutie van 1080p, wat gelijk staat aan FullHD. Je kunt de beelden monteren met de Quik videomontage app. In de huidige versie van de software kan met beeldmateriaal via wifi direct naar de app gestuurd worden, dat is goed als backup en wellicht ook geschikt voor live streaming.

    De stitching, dus het samenvoegen van de twee afzonderlijke beelden, lijkt behoorlijk goed te zijn, al zijn er soms vage lijnen te bespeuren. Het lijkt haast alsof de GoPro dezelfde methode gebruikt als de Kodak Pixpro Orbit 360, die twee beelden opneemt met verschillend formaat. Daarmee ligt de “laslijn” midden in het beeld en niet aan de randen.

    Alternatieve 360 graden camera’s

    Zoals gezegd is GoPro een beetje aan de late kant, dit zijn alternatieve camera’s in een prijsklasse die waarschijnlijk overeenkomt met de Fusion:

    Kodak PixPro Orbit 360

    Kodak was er al vroeg bij in de opkomende 360 graden markt met een sportcamera die erg veel leek op een GoPro (zelfs de naam is schaamteloos overgenomen) maar dan met één groothoek lens voor panorama video. Deze camera werd opgevolgd met een 4K resolutie model, daar kwam weer een accessoire voor om twee PixPro 4K camera’s aan elkaar te koppelen. Met de Orbot 360 heeft Kodak voor het eerst een sportcamera met twee lenzen uitgebracht, dit is een directe concurrent van de aankomende Fusion.

    Nikon Keymission 360 4KFusion

    Van Kodak wordt geen professionele kwaliteit verwacht, bij Nikon ligt de lat een stukje hoger. In de Keymission serie vinden we ook een 360 graden camera die het herkenbare GoPro uiterlijk als uitgangspunt neemt. De Keymission 360 heeft twee gelijkwaardige lenzen, alleen zijn de recensies niet bepaald lovend. Naast de matige stitching van de twee beelden is de software niet stabiel genoeg.

    Samsung Gear 360

    Na het succes van de Samsung Gear VR headset zag het bedrijf uit Korea een nieuwe markt voor accessoires ontstaan. De eerste versie van de Gear 360 werkte alleen met Samsung toestellen, de opvolger (model 2017) heeft kleinere lenzen, een handvat en werkt naast Android zelfs met Apple toestellen. Deze camera is spatwaterdicht maar niet geheel waterdicht, de kwaliteit is in zijn prijsklasse heel acceptabel.

    Ricoh Theta SGoPro

    De eerste Ricoh Theta leverde een matige kwaliteit maar was wel uiterst compact. Met de Theta S is de vormgeving klein gebleven, toch zijn de prestaties een stuk beter geworden. Als je op zoek bent naar een uiterst gebruiksvriendelijke manier om 360 graden beelden te filmen voor een redelijke prijs is de Ricoh Theta S geen slechte keuze. Houd er wel rekening mee dat de eenvoud ook betekent dat de mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn.

    Kan de GoPro Fusion nog iets nieuws toevoegen aan deze drukke markt voor 360 graden camera’s? Gaan ze concurreren op prijs, kwaliteit of gebruiksgemak? Net zoals de alternatieve camera’s op deze pagina zal het beeld wel in 2D opgenomen worden, op dit moment is de Vuze het enige 3D alternatief onder de duizend euro.

    360 graden video laten maken

    vr film laten maken


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aryzon wil de Google Cardboard worden voor Augmented Reality

    Met Virtual Reality kunt je een breed scala aan toepassingen verzinnen, maar zoals Tim Cook van Apple en ook Shigeru Miyamoto van Nintendo reeds kenbaar hebben gemaakt ben je als gebruiker altijd afgesloten van de buitenwereld. De Microsoft Hololens is een Mixed Reality headset waarbij je digitale beelden ziet over de werkelijkheid. Ook Augmented Reality spellen als Pokémon GO maken gebruik van computerbeelden over live beeld. De Holens is helaas nog erg duur, 3000 euro voor de testversie. Aryzon heeft een AR headset bedacht die een stuk goedkoper is, 30 euro. Wordt dit de Google Cardboard voor AR?

    Made in Holland

    Aryzon is een initiatief van een groep ontwikkelaars uit Enschede, via Kickstarter zamelen ze geld in voor hun kartonnen AR headset. Dat is geen probleem, het bedrag van €25.000,- is al ruim overschreden en de teller blijft stijgen zonder einde in zicht. Dat is niet zo vreemd, een Hololens voor een fractie van de prijs, dat wil iedereen wel bestellen! Hoewel de vergelijking snel gemaakt is, betreft het ditmaal een Augmented Reality product, terwijl de Hololens van Microsoft een Mixed Reality systeem is. Dat houdt in dat Hololens een 3D scan maakt van de omgeving, waarmee de digitale objecten volledig aansluiten bij de omgeving. Daarnaast beschikt de Hololens over een ingebouwde computer met Windows 10 software, camera’s en microfoons, voor de Aryzon heb je een smartphone nodig met 5,5 inch scherm.

    Hoe werkt de Aryzon AR headset?Zapbox2

    Net als de bekende Google Cardboard voor Virtual Reality krijg je een bouwpakket van karton door de brievenbus. Om de beelden voor je ogen weer te geven worden er enkele schermen gebruikt die het beeld van de smartphone spiegelen en projecteren op een transparant vlak. Deze technologie is vergelijkbaar met een autocue die teksten van presentatoren laat verschijnen terwijl ze toch in de camera lijken te staren. Om de tracking mogelijk te maken gebruiken ze een speciale AR marker die als ankerpunt fungeert. De bijbehorende app kan de marker herkennen en daar een Augmented Reality beeld overheen plaatsen.

    Andere goedkope AR headsets

    Aryzon is niet het eerste, en waarschijnlijk ook niet het laatste bedrijf dat met een “Cardboard voor AR” op de markt verschijnt, hier zijn enkele concurrenten:

    Seebright Ripple 2

    De eerste promotievideo voor Seebright was heel ambitieus, met de Ripple 2 hebben ze de ambities behoorlijk teruggeschroefd met een ontwerp dat best veel overeenkomsten vertoont met de Aryzon houder. De Ripple lijkt iets degelijker te zijn met ook wat ondersteunende hardware. Denk aan de Gear VR voor Augmented Reality.

    Zappar ZapBox

    Het Britse Augmented Reality bedrijf Zappar (niet te verwarren met dat andere Britse Augmented Reality bedrijf Blippar) heeft vorig jaar al een succesvolle campagne gevoerd met een ontwerp dat nog meer op een Google Cardboard lijkt. Ook de ZapBox werkt met markers om positie te bepalen, al gebruiken ze meer dan één marker wat meer mogelijkheden biedt. De prijs is met 30 dollar ook vrijwel gelijk aan de Aryzon smartphone houder. De ZapBox ligt klaar om verscheept te worden.

    Een belangrijk verschil tussen de Aryzon en de Ripple 2 ten opzichte van de ZapBox is het extra reflectiepaneel die ontbreekt bij de Zappar oplossing. Het is niet duidelijk of dit van invloed is op de kwaliteit van de ervaring.

    Wie maakt de Cardboard voor AR?Zapbox1

    Met de drie voorbeelden op deze pagina is het duidelijk dat er aandacht is voor een goedkope Augmented Reality headset. Er zijn ook al “hacks” om AR te bekijken met een Google Cardboard. In principe is een smartphone al voldoende, maar net als met de Cardboard VR viewer is de ervaring met een headset een stuk beter. Zal de markt gefragmenteerd worden met goedkope doosjes met eigen software, of komt er een standaard voor het grote publiek?


    virtual reality film maken

    vr filmpje maken


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HTC brengt eerste standalone VR headset op de markt

    Het is geen geheim dat smartphone fabrikanten magere tijden doormaken. De markt lijkt verzadigd, merken zijn druk op zoek naar de volgende trend op het gebied van mobiele elektronica. De laatste jaren lijkt de opkomende Virtual Reality markt voor smartphone fabrikanten een geschenk uit de hemel, overal verschijnen smartphone houders met VR mogelijkheden. HTC koos juist voor de high-end markt met een volwaardige VR headset, de HTC Vive. Na enkele producten zoals de TP Link om deze headset te verlossen van de kabels tussen headset en PC is er nu eindelijk een VR headset van HTC aangekondigd die niet alleen geheel draadloos werkt, je hebt er ook geen PC meer voor nodig.

    Alleen in Japan

    Laten we maar direct beginnen met het slechte nieuws; de HTC Link Virtual Reality headset zal alleen in Japan verschijnen als accessoire voor de aanstaande HTC U11. Hoewel er ook een Daydream headset is aangekondigd door HTC is dit een ander product. Blijkbaar maakt deze headset geen gebruik van het smartphone scherm maar van twee panelen met ieder een resolutie van 1080 x 1200 pixels, op een verversing snelheid van 90Hz met een 110 graden kijkhoek. De headset zal uitgebracht worden ter gelegenheid van een Ghost in the Shell VR presentatie.

    Andere VR systemen voor smartphones

    De Google Cardboard is de meest bekende en meest populaire smartphone houder voor Virtual Reality. Toch zijn er meer producten van smartphone fabrikanten die in meer of mindere mate succesvol zijn gebleken.

    Samsung Gear VR

    Na Google Cardboard is de Samsung Gear VR de meest verkochte mobiele VR headset. Je hebt er een Samsung smartphone voor nodig in de Galaxy serie, de derde consumenten editie is weer iets verbeterd ten opzichte van de voorgaande versies. Met een directe koppeling tussen smartphone en houder, ventilatoren, een schaal van hard kunststof en een bedieningspaneel biedt de Gear VR een betaalbare introductie in Virtual Reality. Dit komt ook door de Oculus software waar het systeem op werkt, en de accessoires zoals een 360 graden camera en een externe controller.

    Google DaydreamGoogle

    Vorig jaar verscheen het Daydream platform van Google, als opvolger van het Cardboard systeem. Dit keer werden er wel minimale eisen gesteld aan de kwaliteit van de smartphone, de eerste maanden kwamen er slechts een handjevol smartphones op de markt met ondersteuning voor Daydream waaronder de Google Pixel serie. De Daydream View headset is gemaakt van textiel en heeft additionele hardware ingebouwd. Je krijgt er standaard wel een controller bijgeleverd wat de mogelijkheden voor apps aanzienlijk vergroot. Tot op heden is het Daydream platform nog geen doorslaand succes gebleken, mede door de matige ondersteuning van toestellen. Onlangs is aangekondigd dat Samsung een nieuw Galaxy toestel gaat uitbrengen dat gecertificeerd is voor Daydream.

    LG 360 VR R-100

    Hoewel Valve en HTC samen de HTC Vive hebben ontwikkeld zijn ze niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. LG is het tweede merk die nu samen met Valve werkt aan een headset die een kopie lijkt te zijn van de populaire Vive headset. Laten we hopen dat het eindresultaat beter uitpakt dan de vorige LG Virtual Reality headset, deze werkt (nauwelijks) op basis van een LG smartphone. De critici waren niet echt te spreken over dit allegaartje van halfbakken ideeën waarvan geen enkel idee goed uit de verf komt. De headset liet bijvoorbeeld te veel licht door, en LG had het aparte idee om de headset via een kabel te verbinden met een losse smartphone. Daardoor waren er (net als bij de nieuwe Vive headset) speciale schermen nodig, en er hing altijd een kabel uit de headset om verbinding te maken met de smartphone.

    Xiaomi Mi VRXiaomi2

    Hoewel dit merk in het westen niet zo bekend is als de voornoemde merken, zijn ze in Azië wel degelijk een grote speler. Net als Google met de Daydream View heeft Xiaomi met de Mi VR Play een smartphone houder van textiel gemaakt, zelfs met een ritssluiting. Het is eigenlijk een eenvoudige Cardboard houder, maar dan met een opvallend hip uiterlijk, en verkrijgbaar in diverse flitsende kleurtjes met opdruk. In maart 2017 kwam er nog een wat luxere variant uit zonder het achtervoegsel “Play”, deze smartphone houder lijkt op een kruising tussen de Gear VR van Samsung en de PSVR van Sony. Ook hebben ze een controller toegevoegd die veel wegheeft van de Daydream controller. De houder heeft geen eigen schermen, maakt gebruik van standaard Cardboard apps en de eigen Xiaomi appstore voor VR applicaties. Deze headset werkt slechts met een beperkte selectie Xiaomi smartphones, net als de Gear VR dus. “Beter goed gejat dan slecht bedacht” blijft het motto van dit bedrijf.

    Hoewel HTC met de Vive op dit moment nog steeds de meest complete Virtual Reality ervaring biedt die commercieel verkrijgbaar is, worden mobiele systemen gewoon beter verkocht. HTC heeft aangekondigd een VR headset voor het Daydream platform uit te brengen, in de aanloop kunnen Japanse “Ghost in the Shell” fans alvast gebruik maken van de HTC Link.

    vr video maken

    vr huren


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oculus Rift werkt met drie sensoren

    Na een moeizame start probeert Oculus stapje voor stapje terug te krabbelen als het primaire Virtual Reality platform. De nieuwe update voor de PC software is een flinke stap in de goede richting met officiële ondersteuning voor drie sensoren waarmee “room-scale” VR eindelijk mogelijk wordt met een Oculus Rift systeem.

    Hoogmoed komt voor de val

    Lang geleden, in het jaar 2016, was Oculus het eerste bedrijf dat een nieuwe generatie Virtual Reality headset op de markt bracht. Na enkele jaren ontwikkeling en de overname door Facebook stelde het resultaat toch enigszins teleur. Je moest de virtuele wereld bedienen met een Xbox controller, je kon ook in je bureaustoel blijven zitten want echt lopen was niet mogelijk. Meer dan wat draaien en schuiven in de stoel was toch niet de belofte van VR. Toen HTC enkele maanden later met hun eigen HTC Vive op de markt kwam kreeg Oculus nog een flinke trap na, de Vive maakt namelijk gebruik van het “Lighthouse” systeem waarmee jouw beweging nauwkeurig gevolgd worden door de hele kamer. Ook werden er standaard VR controllers meegeleverd met diepteberekening. De VR headset die de revolutie had ontketend verkocht beneden verwachting, waarmee Facebook veel geld zag verdwijnen zonder duidelijk zicht op inkomsten in de toekomst.

    Oculus krabbelt weer terug

    De afgelopen maanden is Oculus Rift langzaam maar zeker bezig met een wederopstanding. Palmer Luckey, oprichter van Oculus VR, werd stilletjes de deur uit gewerkt mede dankzij Luckey’s politieke standpunten en niet altijd even professionele manier van handelen. De rechtszaak tussen Zenimax en Facebook liep niet echt goed af, maar is ondertussen alweer vergeten door het publiek. Oculus besloot de prijzen van niet alleen de Rift maar ook accessoires flink te verlagen, daarnaast werd er hard gewerkt aan nieuwe mogelijkheden in combinatie met nieuwe VR controllers en een room-scale ervaring op basis van meerdere sensoren. Na wat experimentele software blijkt een opstelling met drie sensoren voldoende om een volledige 360 graden tracking te realiseren. Je kunt zelf aangeven of je kiest voor zitten of voor staan. Nu zijn de Rift en de Vive grotendeels gelijkwaardig in hardware, en kan de strijd op gelijke termen voortgezet worden.

    Lighthouse van de HTC ViveVive setup

    Het grote voordeel van de HTC Vive ten opzichte van de Oculus Rift was het baanbrekende Lighthouse systeem. Op basis van twee “scanners” zal een complete kamer jouw speelveld worden. De technologie achter het Lighthouse systeem werkt anders dan de Rift sensoren, daarmee zou een opstelling met drie trackers niet beter werken maar juist slechter. Dat komt omdat de twee kastjes elkaar afwisselen, bij meer trackers zal de scanfrequentie per kastje afnemen. “Lighthouse” betekent letterlijk “Vuurtoren”, dat was de inspiratie voor dit systeem.

    Room-scale VR

    Virtual Reality en vrij bewegen gaan hand in hand, toch is het niet zo voor de hand liggend. Met een Google Cardboard of een Samsung Gear VR kun je alleen VR apps bekijken vanaf een stationair punt. Alles gebeurt om je heen, je kunt niet vrij rondlopen. Met een spelcontroller is deze beperking enigszins op te vangen maar de beleving is toch een stuk beperkter. Met “room-scale” VR kun je wel rondlopen, de software kan precies bijhouden waar je bent in de ruimte, waarmee je net als in Star Trek een soort “Holodeck” ervaring krijgt. Je moet wel rekening houden met meubilair om je heen, inmiddels hebben zowel Oculus als HTC veiligheidsmaatregelen ingebouwd zodat botsingen en struikelen geminimaliseerd wordt.

    BinnenstebuitenRift sensor

    De tracking van zowel de HTC Vive als de Oculus Rift werkt op basis van “outside-in” tracking, ofwel de registratie geschiedt op basis van externe kastjes die communiceren met de VR headset. De Microsoft Hololens werkt met “inside-out” tracking waardoor het gebruik van externe kastjes niet meer nodig is. Dat doen ze met speciale diepte scanners op basis van de Microsoft Kinect technologie. Oculus liet vorig jaar al een prototype zien van de Santa Cruz VR headset, een draadloze versie van de Rift met Inside-out tracking. Dit concept is nog niet gereed voor productie.


    Met technologie zoals de sensoren in de Microsoft Hololens en het Tango Mixed Reality systeem van Google zullen externe trackers in de toekomst wellicht overbodig worden, dit zal de volgende fase in Virtual Reality inluiden.


    Oculus Rift huur

    Oculus Rift verhuur

    Oculus Rift video laten maken


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs