
In de jaren tachtig van de twintigste eeuw waren Arcades heel populair. Dat waren speelhallen met allerlei videogames. Toen Nintendo en Sega spelcomputers maakten voor thuis moesten de gaming bedrijven nieuwe en opvallende machines verzinnen om bezoekers te trekken. Zo werden er complete autos op pneumatische onderstellen geplaatst, je kon op virtuele motoren rijden en in de cockpit van een virtueel vliegtuig stappen. Die tijd komt weer terug dankzij Futuretown met hun nieuwe Totalmotion VR Arcade systeem.
Een letterlijk VR platform
Samen met Injoy Motion heeft Futuretown een platform ontwikkeld die gekoppeld wordt aan een VR headset. Dit platform kan bewegingen registeren en vertalen naar het spel dat je ziet op je headset. Zo kun je spelen met jouw lichaam als controller. Het lijkt een beetje op de Wii Balance Board van Nintendo.
Het platform is nog maar het begin, dit modulaire systeem kan worden uitgebreid met een virtuele motor of een virtueel paard. Met dit 5D Totalmotion platform kun je surfen, skiën, paardrijden en scheuren op een motor.
Doe meer met minder
Een nadeel van die oude Arcade kasten waren de enorme beeldschermen. Zonder een groot beeld kon je niet die realistische ervaring nabootsen. Met een headset is dat niet meer nodig.
Het concept van Futuretown is een stuk compacter, het neemt minder ruimte in waarmee het voor een Arcade interessant wordt om te plaatsen. Je hebt wel een duurzame headset nodig die vast verankerd zit aan de machine.
Arcade Revival
Voor veel mensen zijn Virtual Reality systemen voor thuis nog te duur of te onhandig. Steeds meer bedrijven spelen hier op in zoals The Void en bedenken VR ervaringen die je in een warenhuis kunt spelen. Zo is er een virtuele Ghostbusters die je kunt spelen met een headset.
Six Flags en Europapark werken met VR brillen om hun achtbanen nog indrukwekkender te maken. Zitten we volgend jaar tijdens de kermis op een Futuretown virtueel paard?