
Motion Capture is een populaire methode om bewegingen van acteurs om te zetten naar digitale beelden. Bijvoorbeeld Gollum uit The Lord of the Rings, of King Kong. Deze techniek is vaak zeer kostbaar. Jasper Brekelmans, een specialist in Motion Capture maakt nu gebruik van de Hololens om bewegingen van dansers live te registreren, en daar een computermodel overheen te projecteren.
Kunst digitaal vastleggen
Brekelmans werkt voor dit project samen met The WholoDance project, een organisatie die de danskunst wil vastleggen voor zowel culturele doelstellingen als onderzoek. Motek Entertainment zorgde voor de faciliteiten om dit project mogelijk te maken.
Met een draadloze verbinding is het mogelijk de Motion Capture data direct naar een Hololens headset te sturen, die projecteert vervolgens een Augmented Reality Avatar op de danser in een driedimensionale omgeving.
Er werd gebruik gemaakt van een Xbox controller om alle parameters in te stellen, de knijpbewegingen zoals die standaard zijn bij de Hololens bieden onvoldoende controle.
Bewegingen analyseren
Naast een live beeld van de computeranimatie over de danser worden de bewegingen ook opgenomen. Zo kan de danser achteraf de bewegingen terugkijken.
Omdat het beeld volledig driedimensionaal is kan de danser het beeld draaien en vanuit elke hoek bekijken. Daarmee is deze technologie ook ideaal voor atleten die hun lichaamsbewegingen tot in detail kunnen bekijken en bestuderen.
Nieuwe generatie Motion Capture
Het registreren van bewegingen is niet nieuw, het wordt met de Hololens wel een stuk toegankelijker gemaakt, en waarschijnlijk ook goedkoper. De dansers dragen hier nog een kostuum met tracking markers waardoor de camera de beweging goed kan registreren, met geavanceerde beeldherkenning zal dit wellicht niet meer nodig zijn in de toekomst.
WholoDance gaat drie jaar besteden om de danskunst op deze wijze vast te leggen. Als dit een succes wordt kan het de studie van dans en eigenlijk alle soorten lichamelijke beweging compleet gaan veranderen.