Horrorfilms zullen nooit meer hetzelfde zijn na het zien van de nieuwe film Banshee Chapter. Deze film zou eerst enkel op video-on-demand worden uitgebracht maar is nu gratis te downloaden voor de rift. De film is gemaakt door Zachary Quinto. Niet de minste, deze man is ook het brein achter de serie Heroes, American Horror Story en de (nieuwe) Star Trek films.
De film is omgezet naar de rift door ontwikkelaar Jamwix. Deze werkte onder meer samen met Disney en Dreamworks en zoekt naar de nieuwe van generatie film. Recent berichte ik al over een andere film voor de Rift die de verwachtingen niet waar maakte. Deze film brengt het een stuk beter van af.
De film gaat over een jonge journalist, een vermiste vriend en een trippy nieuwe drug ontwikkeld door de heren van de CIA. Veel bloed, desoriënterende beelden en schreeuwende mensen in close-up. De film is voornamelijk gefilmd vanuit een first person perspectief waardoor de ervaring perfect is voor de Oculus Rift. De originele content is gefilmd in 2d en de kijker ziet de content in een zwart, zwevend scherm. Het is dus niet zo dat je daadwerkelijk om je heen kijk maar vanaf een afstand naar een scherm.
DE TOEKOMST VAN CINEMA?
Recent berichte ik al dat er door de makers van de Rift een film is uitgebracht die behoorlijk tegenviel. Banshee Chapter laat echter zien dat 360 graden filmbeleving wellicht de nieuwe standaard wordt voor films. Voor de film is speciale software ontwikkeld waarmee de kijker in 120 graden om zich heen kan kijken.
Een volledig 360 graden beleving was niet mogelijk omdat de keuze om de film voor de Rift uit te brengen pas na productie werd gemaakt. Het is dus nog niet de ervaring zoals ik die graag zie maar een behoorlijk stap voorwaarts. Deze techniek werd eerder gebruikt in bijvoorbeeld de game Alien: Isolation.
Je hebt natuurlijk een DK2 nodig op de film te checken. Momenteel is hij ook alleen beschikbaar voor de Mac wat het publiek kleiner maakt aangezien ondersteuning hiervoor nog niet zo lang beschikbaar is. Ik ben benieuwd wanneer de eerste echte film speciaal voor de Rift uitkomt. Het genre horror en het first person perspectief lenen zich in elk geval uitstekend voor een bloedstollende ervaring. Je kunt de film downloaden via de site van Oculus.
et aanbod aan vr games is de afgelopen twee jaar in hoog tempo toegenomen. Met de releasedate van deOculus Rift om de hoek en vele andere vr brillen op komst leek het ons een goed idee ons favoriete vr games op een rij te zetten. De meeste games zijn direct te spelen met de Rift en voor andere heb je het programma Vorpx nodig.
DIT ZIJN (IN WILLEKEURIGE VOLGORDE) VOLGENS ONS DE 15 VETSTE VR GAMES:
1. ALONE IN THE RIFT
Horror leent zich uitstekend voor een intense virtuele ervaring. Dit bewees de game Alien:Isolation die ik vorige week besprak en waar ik reeds een preview over schreef. Alone in the Rift is weer zon bloedstollende ervaring. De game maakt uitstekend gebruik van beeld en geluid om je hart op hol te laten staan. In de game loop je door een donker bos dat enkel verlicht wordt door kleine lampen. Tegen de tijd dat je bij doel bereikt, een huis in het bos, staan al je zintuigen reeds op scherp. De blik van een chick die rechtstreeks uit Ring lijkt te komen is genoeg om het uit te schreeuwen. De combinatie van 3D en de beklemmende angst van angstaanjagende figuren die op je af rennen doet je waarschijnlijk snel terug verlangen naar een ritje in de achtbaan.
2. QUAKE 2
Vorige week besprak een andere classic shooter, half-life 2. Deze was in vergelijking met Quake 2 een rustgevende ervaring. Zoals gamers weten ligt het tempo in Quake hoog, bizar hoog. Dit valt op een pc scherm mee maar middenin de ervaring weet je niet waar je het moet zoeken. Ook hier voelt het richten en schieten een stuk natuurlijker omdat je precies heen kijkt waar je je headshot wil plaatsen. Het installeren van de game is ook lastig maar de moeite waard voor fans van high paced shooters.
3. MINECRIFT
Crift? Juist bijna Craft maar niet helemaal. Bedenker Markus Persson cancelde de release van Mincraft direct toen hij te horen kreeg dat Zuckerberg zijn klauwen in Oculus had gezet. To little, to late want toen was er al een mod gemaakt om de game speelbaar te maken op de Rift. Recent is de game geüpdatet en hij werk perfect met de Rift. De game hoeft verder geen uitleg. Het is één van de best verkopende games va de afgelopen tijd. De game wordt echter nog vetter wanneer je de immense schaal van je bouwwerken in 3d kan bewonderen.
4. TEAM FORTRESS 2
De free-to-play game van Valve kreeg tegelijk met Half Life 2 Rift ondersteuning. Het is een van de weinige games waar je naar beneden kunt kijken en je voeten kunt zien. Ook hier ligt het tempo zeer hoog wat de game minder goed speelbaar maakt. Het feit dat het online is zorgt ervoor dat je geen kans maakt op het slachtveld. Leuk om even te zien maar het tempo en de continue afslachting maken het geen game die je langer wilt spelen. Het tempo van een shooter moet een stuk lager zijn om het een leuke ervaring te maken.
5. RADIAL G
Radial G is de enige race game op deze lijst en heeft deze plek absoluut verdient. De game is een combinatie van F zero en Wipe-out. Hoog tempo, vette tracks en een sci-fi look maken dit een behoorlijkk intense ervaring De baan zelf is tevens in 360 graden en heeft dus geen boven- of onderkant wat bijdraagt aan de spectaculaire ervaring. De graphics zijn ook prima, je kunt volledig om je heen kijken in de cockpit en de baan in de verte zien strekken. Adrenaline junkies komen met deze games absoluut aan hun trekken!
6. ELITE: DANGEROUS
Space battles zoals we die kennen van Star Wars beleef je intent met deze actie/shooter. Doel is het verkennen van het gigantische sterrenstelsel, verzamelen van loot en cash maar vooral knallen. Heel veel knallen. Als eigenaar van één of meerdere schepen space (haha) je rond en verkrijg je missies (bounties) van NPC aan boord van de vele spacestations. Vervolgens ga je met je schip op bad en knalt alle badguys die je onderweg tegen komt. Enkel toegevoegde RPG elementen maken deze game ook voor langere tijd leuk.
Het meeste plezier haal je echter uit het neerschieten van zoveel mogelijke andere schepen vanuit je zeer gedetailleerde cockpit. Native support en het de goed werkende positional tracking maken dit een zeer intense ervaringDe release staat gepland ergens begin volgend jaar, gelukkig precies in lijn met de releasedate van de consumentenversie van de Rift. Vorige week kwam de Beta 3.0 uit die enkele nieuwe features zoals nieuwe schepen en de mogelijkheid om meerdere schepen in bezit te hebben.
7. THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM
De vetste RPG van de afgelopen tijd is nu ook speelbaar met de Oculus Rift. Dankzij de mod-community achter deze game is dit één van de eerste games die Rift Compatible werd gemaakt. Geen native support dus maar met behulp van VorpX meer dan speelbaar. Het installeren van enkele additionele files en eventueel wat improvements mods maakt dit een ervaring zoals ik die graag zie in de toekomst. Open wereld, prachtige gevarieerde omgeving en intense actie maken dit een ideale game voor de Rift. De game is zeker niet perfect want vooral de actie maakt de gameplay soms wat misselijkmakend. Het is echter meer dan de moeite waard om de prachtige omgeving te verkennen
8. EVE: VALKYRIE
Deze game is exclusief voor de Rift ontwikkeld en lijkt wat op Elite: Dangerous. Momenteel enkel beschikbaar voor de Rift maar in de toekomst ook voor Sonys Prijecte Morpheus. Doel is ook hier knallen en dat is behoorlijk intenst. Het tempo ligt bizar hoog en je dient continue je omgeving in de gaten te houden. Dit doe je door het bewegen van je hoofd en werkt goed dankzij het verbeterde postional tracking systeem.
Momenteel is enkel een deathmatch mogelijk maar de ontwikkelaar werkt aan andere modes zoals capture the flag en king of the hill. De implentatie van een skilltree en wat lichteRPG elementen maken geven deze game in de toekomst voldoende replay value. De game is nog in ontwikkeling en beloofd in de toekomst meer focus te leggen op gameplay buiten de cockpit. Dit is zeker one to watch en wordt denk ik een van de belangrijkste releastitles voor de Oculus Rift.
9. ALIEN : ISOLATION
Over deze game schreef ik al eerder een preview en toen waren de verwachtingen al vrij hoog. De game is inmiddels een tijde uit en de game ontvang goede reviews. Dit is echt een intens enge game en niet geschikt voor mensen met een zwak hart (of blaas). Je bent De gameplay is minder intens dan de setting zelf maar de geweldige graphics, goede setting en vele schrikmomenten maken een hoop goed. De lore van Alien wordt goed vertaald naar de game en de referenties voor de fans zijn talrijk.
De game heeft wat weg van het welbekende Dead Space en focust vooral op het gevoel van isolement en wanhoop terwijl je het schip waarop je ontwaakt verkent. De gameplay draait vooral om het uitvoeren van engineer-achtige taken terwijl je de Alien ontloopt of te lijf gaat met een breed arsenaal wapen. Dit is een game voor de echte Alien fan en geeft een goede indruk van de spanning en het grafisch vernuft dat de Rift naar boven brengt.
10. HALF LIFE 2
Yes, deze all-time classic is tevens speelbaar met de Rift. Terwijl wij met zn allen op deel 3 (komt ie of komt ie nie?) wachten is het opnieuw spelen van deze game absoluut de moeite waard. Het installeren en werkend krijgen van deze game schijnt nogal lastig te zijn maar loont uiteindelijk wel. Het tempo van deze game ligt wat lager dan bij andere shooters en toont aan dat de Rift prima geschikt is voor first person actie. Je bestuurt de game met toetsenbord en muis waarbij beweegt met het toetsenbord.
Rondkijken doe je met je hoofd en kleine correcties verricht je vrij soepel met de muis. Dit betekend dat je schiet naar wat je kijkt wat zorgt dat het plaatsen van een headshot relatief eenvoudig is. Dit is één van de betere games en toont de potentie van de rift. Wij kunnen niet wachten op om deel 3 te spelen, als deze ooit uitkomt
11. GTA 5
Toen GTA op de markt kwam riepen wij al massaal dat dit nou een game is die wij ontzettend graag met de Rift willen spelen. Onze gebeden werden een week na de PC release al verhoord toen VorpX aangekondigde de GTA 5 aan de lijst van speelbare games toe te voegen. Het filmpje in combinatie met de Virtuix Omni ging gelijk viral en toonde potentie van vr sandbox games aan. Hoewel het geen volledige vr ervaring is en de game met een Rift nog weleens te snel gaat is het een ontzettend toffe manier om Los Santos te verkennen. Wij gaan ervan uit dat GTA 6 standaard ondersteuning krijgt voor vr brillen, wij kunnen niet wachten!
12. SIGHTLINE: THE CHAIR
Technisch gezien is dit geen game maar een ervaring, je hebt geen controle over wat je doet, of wel? Sightline: The Chair is één van die vr applicaties die je op een wonderbaarlijke manier de potentie van virtual reality toon. Geen spectaculaire achtbanen of misselijkmakende actie maar een comfortabele en overweldigende ervaring. Teveel vertellen over deze ervaring zou zonde zijn maar iedereen die hem ziet wordt achtergelaten met een wow gevoel. Dat is best knap voor een essentie simpele applicatie gemaakt door een fanatiek vr-nerd.
13. DISCOVER:SPACE
Intergalactische ervaring sluiten natuurlijk perfect aan op het grensverleggende concept van virtual reality. Diverse ontwikkelaars hebben al ervaringen, videos en games uitgebracht die zich in de ruimte afspelen maar geen enkele kan zich meten met Discover: Space. Vanaf het moment dat plaats neem in je ruimteschip en de onmetelijke ruimte in wordt geschoten ben je verkocht. Hoewel de game geen actie bevat, het gaat werkelijk om ontdekken, is het een ervaring die je niet snel vergeet.
14. VOX MACHINAE
Vox Machinea is een game die perfect gebruik maakt van de mogelijkheden van virtual reality. Je neemt plaats in een uitermate gedetailleerde cockpit van een gigantische robot en schiet op alles wat beweegt. De pracht en details van deze game tonen aan dat vr games niet perse blokkering jaren 90 graphics hoeven te hebben. Hoewel de gameplay (in de demo) wellicht snel verveelt blijft het besturen van een gigantische Battlemech gewoon awesome. Absoluut een game die je gespeeld moet hebben en waar wij veel van verwachten in de toekomst.
15. TIME RIFTERS
De eerste echte vr shooter in het rijtje, en terecht. Deze game bewijst dat het prima mogelijk is om een vrij intense game ervaring in vr te creëren. De gameplay is simpel maar doeltreffend, een combinatie van tower defense en een shooter. Doel is om zoveel mogelijk rondvliegende blokjes in verschillende rondes kapot te schieten. Elke ronde ga je verder waar je gebleven was dien je in samenwerking met je ghost zo efficient mogelijk te werk te gaan. Zeer verslavend en de vette graphics en pompende soundtrack maken het geheel af. Dit is dé shooter voor de Rift!
Dit waren ze, de games die je absoluut moet checken? Meer? Dat kan! Op onze site vind je veel meer reviews van vr games!
Virtual Reality wordt pas echt intens wanneer je volledige bewegingsvrijheid hebt. Het hanteren van een controller of statisch achter een computer zien doen afbreuk aan de immersive ervaring die het zo uniek maakt. Als snel nadat Oculus Rift bekendheid kreeg gingen verschillende thrird partys aan de slag om accessoires te ontwikkelen.
Fabrikanten richten zich primair op het ontwikkelen van controllers die de vrijheid van Virtual Reality vertalen van beeld naar beweging. Oculus zelf geeft aan zelf ook aan een controller te werken. Toch is het goed om te weten welke gear er allemaal op de markt is. In dit blog ga ik in op de meest innovatieve accesoires die de virtuel wereld naar een hoger niveau tillen.
OMNI TREADMILL
Dit is één van de bekendste accessoires voor de Rift waar ik reeds eerder over schreef. De Omni is een 360 graden treadmill waarop de gebruikers plaats neemt. Het apparaat registreert de omwentelingen van de gebruiker en door te rennen of lopen wordt de band in beweging gebracht. Dit geeft fantastische bewegingsvrijheid en de Omni is ideaal voor shooters zoals te zien in onderstaande trailer. De treadmill is niet goedkoop, voor 500 dollar exclusief verzendkosten kan je in het zweet werken tijdens Battlefied 4 of Skyrim
Prijs: 500 (ex verzendkosten) Te koop vanaf: Maart 2015 Shop
RAZER HYDRA
De Hydra is bewegingscontroller die werkt op basis van magneten. Twee controllers die wat weg hebben van Wii controllers staan in verbinding met een basis station. De Hydra is zeer nauwkeurig, bewegingen worden tot op de millimeter nauwkeurig geregistreerd. De lage latency zorgen ervoor dat bewegingen vloeiend geregistreerd worden. Deze controller is compatibel met meer dan 150 games, waaronder Portal 2. Dit is een ideale accesoire voor de Rift die ook nog eens heel betaalbaar is. Voor rond de 100 euro heb je er al één in huis.
Prijs: circa honderd euro Te koop vanaf: Nog niet in europa maar wel in Amerika Shop
THE PEREGRINE WEARABLE INTERFACE
Een handschoen met 38 touchpoints programmeerbaar zijn. Dus wanneer je met je vingers op één van de touchpoints drukt kan je schieten, bukken of springen. Dit zorgt voor snellere acties, bewegingsvrijheid en flexibele vingers. De handschoen is vooral geschikt voor games waar een hoog aantal acties nodig zijn zoals League of Legends en Dota. Ergonomische design, ventilatie en het feit dat hij bij je sokken in de was kan verhogen de durability aanzienlijk. In combinatie met de Rift zorgt de handschoen ervoor dat je alles op de tast kan doen. Ideaal voor complex, snelle acties die met controller of toetsenbord niet mogelijk zijn. De Peregrine is te koop voor 150 dollar en wordt direct verscheept.
Prijs: 150 dollar (exclusief verzenden) Te koop vanaf: Nog niet in europa maar wel in merika
PRIO-VR
Dit is veruit de meest vooruitstrevende en gewaagde controller voor Oculus Rift. Een full-body suit die alle bewegingen van je lichaam registreert. Geen cameras, geen infrarood of grote appraten zoals bij de Omni. Je ziet je lichaam, handen en kan volledig opgaan in de omgeving. Bewegen gebruikt door ingebouwde triggers die aan je handen vastzitten. De Prio komt in 3 versie: Lite, Core en pro waarbij de eerste enkel bewegingen van je bovelichaam registreert . De core versie wordt tevens op je benen geplaatst. Pro versie zorgt voor meer precisie bij de beweging van je voeten, schouders en heupen.
De Prio is redelijk geprijsd, 300 euro voor de lite, 350 voor de Core en en 400 euro voor de Pro versie. De Pro is nu beschikbaar voor pre-orde! Dit accesoire in combinatie met de Rift en bijvoorbeeld de Omni Treadmil zorgt voor de ultieme VR ervaring. Dan ben je echter wel bijna tweeduizend euro lichter.
Prijs: vanaf 300 dollar Te koop vanaf: Nu beschikbaar voor pre-order. Releasedate onbekend. Shop
LEAP MOTION
Dit apparaat is al een tijdje uit en vergt geen enkele aanpassingen aan je lichaam. Dit kleine apparaat herkent beide handen en vertaald deze naar het scherm. Je kan dingen aanraken, oppakken, kleiner en groter maken. Het feit dat je geen draadjes, controllers of dingen op je lichaam plakt zorgt voor een ultiem gevoel van vrijheid. Nadeel is dat je handen in de buurt moeten zijn van het apparaat om goed te functioneren. In combinatie met de Rift is dit niet ideaal. Je ziet de controller niet waardoor het het gevoel van vrijheid toch weer beperkt wordt. Gelukkig hebben ze hiervoor een oplossing gevonden. Met een special Oculus Rift mount plaats je de Leap motion voorop de Rift en worden de bewegingen van je handen goed geregistreerd. Dit apparaat inclusief de Rift Mount kost slechts 100 euro. Na de Hydra de goedkoopste en een perfecte instapper voor iedereen die wat meer vrijheid wil in de virtuele wereld!
Dit is een combinatie van de Hydra en de Prio VR. Twee controllers en 3 tracking points die op je lichaam plaatst combineren het beste van beide. Accurate bewegingen, lage latency en vloeiende registratie zorgen voor een optimal ervaring. Hiervoor betaal je echter de hoofdprijs. Voor bijna 600 euro heb je een perfect accessoire voor de ultiem Rift ervaring. Er zijn ook bundels van Stem Sytem is nu beschikbaar met 2 en 3 trackers. Voor de meest complete ervaring moet je tot echt het duurste pakket kopen. Stem System is nu beschikbaar voor pre-order en wordt over 2 tot 3 maanden verscheept.
Prijs: vanaf 300 dollar Wanneer beschikbaar: 2-3 maanden Shop
Genoeg keuze dus om de ervaring van de Rift naar een hoger niveau te tillen. Natuurlijk kun je een XBOX of PS controller gebruiker maar een goed accessoire maakt de beleving pas echt intens. Check online de reviews en kies de meest geschikte accessoire voor jou! Mijn keuze gaat momenteel uit naar de Prio VR omdat deze het beste van alle randapparatuur combineert. Deze is echter nog niet beschikbaar dus wanneer ik nu wat zou moeten kiezen ga ik voor de Leap Motion of de Hydra. De beste prijs/kwaliteitsverhouding en nu te koop!
Omnideck van Omnifinity. Deze simulator won reeds bekendheid in 2011 toen hij gepresenteerd werd als de ultieme Battlefield 3 simulator. Het apparaat was toen echter totaal niet geschikt voor consumenten vanwege de grootte en de hoge kosten. In tegenstelling tot andere gadgets bewoog je in een ruimte en zag je een groot scherm om je heen. Als het ware en 360 graden scherm die reageert op je bewegingen. Een hele grote versie van de Omni treadmill dus.
TOEN KWAM DE RIFT..
De applicatie was dus vooral geschikt voor grote bedrijven en het overheidsinstanties zoals het leger. Dat was voordat de Oculus Rift kopen Nederlandaan populariteit begon te winnen. Nu is het tevens mogelijk met de 360 graden ervaring te beleven vanuit huis; enige benodigdheden zijn goede pc en USB en HDMI aansluitingen.
Wat wel heel tof is dat je een laptop op in een rugzak kan doen en zo volledige bewegingsvrijheid hebt. Niet erg praktisch omdat je niet ziet waar je loopt, maar wel heel tof. Als de techniek zo ver is dat een omgeving ingeladen kan worden met alle obstakels is dit wellicht een realistische optie.
Het is echter nog steeds mogelijk om te kiezen voor een meer intensere ervaring. Het Omnideck biedt meer bewegingsvrijheid en kan effecten zoals hitte, vochtigheid, rook en geur toevoegen. Het hanteren van apparaten zoals wapen tilt de ervaring naar een hoger niveau. Ik denk dat dit apparaat interessant is voor bedrijven die zich nu bezig houden met dingen zoals LaserQuest of paintball. Een VR arcadehal heeft denk ik wel potentie. Speaking about arcade
THE NEW RETRO ARCADE; NOSTALGIE TEN TOP
Arcadehallen waren ooit populair toen niemand nog een console thuis had staan. De nostalgische beleving wordt echter weer tot leven gebracht door Digital Cybercherries. Je zet de Rift op en je waant je gelijk weer in de jaren tachtig. Lelijk neonkleuren, rammelden kasten en foute eighties muziek uit de speaker. Veel classics games uit Acrade tijdpers zijn te vinden, StreetFighter, Tetris en Astroids. Allemaal hebben ze een plekje in deze virtuele arcadehal. De games draaien momenteel nog op een Gameboy emulator maar hopelijk word dit met de release opgekrikt. Nu is het in elk geval een fantastische trip down memory lane voor old school gamers zoals ondergetekende.
Hoe ver gaat VR? Een nieuw kickstarter project wil het naar het hoogst mogelijk niveau tillen. Niet met Master Chief of Duke Nukem de wereld verkennen maar avonturen beleven met een echt persoon. Waar jij de volledige controle over hebt. Omnipresenz een first person ervaring bieden zoals we nog nooit eerder hebben gezien.
DIGITAAL TOERISME EN VIRTUELE VAKANTIES
De digitale revolutie heeft de wereld heel klein gemaakt. Met een druk op de knop reis je naar alle uithoeken van de wereld. De beleving blijft vaak echter bij een kijkje via Streetview, wat fotos en eventuele een video. Omnipresenz wil digitaal reizen revolutioneren. Je kiest een beleving, locatie en tijd en een echt persoon staat op dat moment klaar om door jou een interactieve ervaring te bieden.
USER, INTERFACE & AVATAR.
Omnipresenz richt zich op mensen die een liefde hebben voor avontuur en technologie en op zoek zijn naar nieuwe manier van interactie met personen, culturen en plaatsen. Het avontuurlijke valt wat mij betreft wel mee, met een Oculus Rift op je snufferd zitten terwijl iemand door de Jungle sjokt, klinkt niet echt adrenaline verhogend.
De interface zoals die nu gepresenteerd wordt ziet eruit als een geavanceerde versie van Google Streetview. Je ziet beelden vanuit first person en de legenda toon een kaart en het perspectief van de Avatar. Naast video wordt ook audio gestreamed en er een overzicht te vinden van alle mogelijke locaties die je Avatar kan bezoeken. Wanneer een bepaalde locatie of actie genoeg stemmen heeft van de verbonden gebruikers voert de Avatar deze uit. Je hebt dus niet volledige controle maar de Avatar werkt volgens een meeste stemmen gelden systeem. Wellicht dat je tegen een hogere prijs volledige controle hebt.
Een ander nadeel is dat het idee van Virtual Reality slecht toepasbaar is op dit product. Je hebt tenslotte niet de volledige vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Je bent compleet gebonden aan de acties en het blikveld van de Avatar.
Via een zogenaamd request panel kun je zelf aanvragen doen voor de volgende actie, zoals het bezoeken van een kerk, club of andere trekpleister. Hier hang je een bepaalde prijs aan en je actie verschijnt vervolgens in een request panel. Wanneer deze voldoende steun (lees geld) krijgt van andere gebruiker wordt ook deze actie realiteit. Deze actie moet natuurlijk wel binnen de wet vallen en uitvoerbaar zijn zonder een leven te verliezen, geen respawn bij deze ervaring.
De Avatar zelf is onderdeel van het team van Omnipresenz en kan het best omschreven worden als een revolutionair nieuwe gids.
DE TOEKOMST VAN BELEVEN?
Omnipresenz is op zich een leuk idee maar komt bij lange niet in de buurt van een echte beleving. Het is wellicht interessant voor mensen die niet in staat zijn om een bepaalde locatie zelf te bezoeken. Geld, ouderdom, ziekte en luiheid zijn goede motieven om van deze dienst gebruik te maken. Ik denk echter dat het een te statisch is voor mensen die echt van avontuur houden. Het is echter wel een stuk interessanter en leuker dan het kijken van een video of fotos. De interactiviteit is naar mijn mening het unique selling point.
Omnipresenz is deze week gestart op kickstarter met een doel van 33.000 dollar. Momenteel staat de teller om 365 wat naar mij mening indiceert dat dit geen succes gaat worden. Goed, ze hebben nog een maand maar echt revolutionaire projecten schieten vaak snel omhoog. Ik wacht af maar zie dit project nog geen realiteit worden. Als dit project naar een hoger niveau getild wordt en je echt controle hebt over een persoon is het geschikt voor VR. Hier zitten echter teveel ogen en haken aan om echt succesvol te worden.
Producten Sky & Jaunt hebben een fantastische 360 graden video opgenomen op de set van de de Hobbit. In het filmpje zien je ouwe baas Gandalf door The Shire lopen terwijl hij vuurwerk afsteekt. Vergelijkbaar met de scene uit de eerste Lord of The Rings film. Het filmpje is gemaakt ter ere van de laatste film van de Hobbit trilogie en duurt zon 90 seconden. De opnames zijn geheel gemaakt met de 360 graden camera van Jaunt wat zorgt voor een bijzondere ervaring die je meermaals wilt beleven. Bovendien is het geluid ook met deze speciale camera opgenomen waardoor de audio wijzigt wanneer je met je hooft draait.
De film ging gisteren in première tijdens de opening van The Hobbit in Nieuw Zeeland. Niet alleen mensen met eenOculus rift in Nederland te kopen kunnen de film bekijken, hij is ook geschikt voor Google Cardboard kartonnen vr bril Wanneer de video voor het grote publiek beschikbaar komt is onbekend. Ik verwacht dat deze binnen enkele weken te vinden is in de Google Playstore en via de Oculus Rift site.
IS DIT DAN DE TOEKOMST VAN CINEMA?
Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaring van deze immersive film. Dit is de eerste keer dat een grote productie gebruik maakt van immersive film. Hoewel de clip slechts anderhalf minuut duurt schijnt het een jaw dropping experience te zijn. Ik hoop dat andere producten het voorbeeld gaan volgen en films in dit formaat gaan aanbieden.
MEER IMMERSIVE VIDEO.
Het bedrijf Jaunt dat tijdens een inverteringsronde bijna 30 miljoen dollar behaalde heeft meer vette projecten in de planning. Zo kun je straks de acties van een Special Ops team volgen aan het Oostfront tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast komt er een film over de Kaiju zoals je die kent van Rift Pacific Rim en een vette horrorfilm. De content komt binnenkort beschikbaar via de site van jaunt Ik kan niet wachten om deze full lenght films te kijken!
Wil je nu al genieten van het werk van deze studio? Dat kan met de Paul McCartney experience. Geniet van een concert in 3D met immersive audio. Hiervoor heb je natuurlijk wel een Rift of Google Cardboard nodig. Je kunt hem gratis downloaden in de Google Play store
irtual Reality gaan onze levenswijze veranderen. Vandaag kunnen weinig mensen zich nog voorstellen hoe ingrijpend de komende veranderingen zijn. Daarom geef in verschillende blogpost mijn visie op de toekomt. De wereld zoals ik die zie over circa vijf tot tien jaar. Ik neem jullie mee naar de Virtual Future. In het eerste deel staat sociale interactie centraal.
VAN SOCIAL MEDIA NAAR SOCIAL VR
Niet alleen de wijze waarop wij media consumeren en games spelen verandert maar ook de manier waarop wij communiceren. Social interactie vindt straks steeds meer plaats in een virtuele omgeving. De mens verplaatst zich van Facebook en Whatsapp naar virtuele platformen waar gepraat, gedeeld en ervaren wordt.
De eerste logische stap is een chatroom waar je aanschuift aan een virtuele tafel of bar. De omgeving waar communicatie plaats vind kan je zelf bepalen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Afspreken op de Eifeltoren, op het strand van Hawaii of in een virtuele club. Alles is mogelijk. Via de vr-bril zie je vrienden (of avatars), hoor je sterke verhalen en kijk je samen naar dat hilarische Dumpert filmpje.
Geen zin in weer dat familieweekend in Centreparks of wil je graag je vakantieliefde, gemigreerde familielid of verre tante bezoeken? Geen probleem. Spreek af in een virtuele omgeving en praat, deel en ervaar.
BUSINESSMEETINGS EN BRAINSTORMSESSIES
Ik denk dat Skype één van de eerste bedrijven wordt die de zakelijke markt gaat bedienen met Virtual Reality. Het feit dat je in 360 graden om je heen kunt kijken maakt vergaderen over afstand met meerdere personen een stuk eenvoudiger. Het tonen van de laatste producten of cijfers gaat ook een stuk eenvoudiger in VR. In contact treden met je doelgroep is straks ook een stuk laagdrempeliger. Ik denk Oculus Connect en Google IO straks in Virtual Reality zijn bij te wonen. Het zal niet lang duren voordat je bij grote merken aan kunt schuiven om feedback te geven op hun laatste producten.
VIRTUAL DATING
Op zoek naar een nieuwe liefde of levenspartner? Het internet biedt al jaren uitkomst. De voorselectie die je maakt en de gesprekken die je vervolgens voert maakt al snel duidelijk of er een match is. Daadwerkelijk afspreken in een café of lunchroom is echter een stap die mensen niet snel maken. Virtual Reality biedt ook op dit gebied uitkomst. De tussenstap tussen online chatten en fysiek afspreken.
Tref elkaar in een (veilige) virtuele omgeving. De invulling van je date kun je zelf bepalen. Ga je naar een virtueel pretpark, race je over en digitaal circuit of maak je een wandeling door het bos? De scenarios zijn eindeloos. Zoeken naar een smoes om van die verschrikkelijke date af te komen bestaat straks niet meer.
Kinderen van tegenwoordig leren swipen voordat ze zindelijk zijn en buiten spelen is enkel aan de orde wanneer de Wi-Fi het niet doet. In de toekomst is buiten de plek die je bezoekt met je vr-headset op. Je vriendjes ontmoet je in een virtuele zandbak en hutten bouwen doe je enkel in Minecraft. Social interactie en het besteden van je vrije tijd doe je wel samen maar toch alleen. Volgende keer ga ik verder in op de wijze waarop wij ons zelf vermaken in de virtuele wereld.
CLUBS & KERKEN
Het internet is een plek geworden waar de meeste vreemde hobbys en ranzigste fetisjen een plek hebben gevonden. In de toekomst wordt het delen van dingen die (seksueel) opwinden nog intenser. In een virtuele ruimte ontmoet je (anoniem of niet) gelijkgestemden en deel je direct je laatste ontdekkingen over collectors item. Kerken lopen leeg, de mens gaat vooruit en het geloof staat stil. Althans, dat is in Nederland (gelukkig) zo. Wellicht dat mensen te porren zijn om een dienst bij te wonen vanuit een relaxfauteuil in plaats van een krakkemikkig kerkbankje
DE TOEKOMST IS NABIJ
De ontwikkelingen omtrent VR gaan snel. De scenarios die ik schets zijn naar mijn inzicht binnen vijf jaar realiteit. Sociale interactie zal nooit meer hetzelfde zijn. Of dit goed is valt te bezien, tegenwoordig is de mens al sociaal beperkt door de obsessie met altijd online en bereikbaar. Ik kijk denk echter dat Virtual Reality mensen (ook) dichter bij brengt. Ik kom over vijf jaar terug op dit bericht en kijk of ik het bij het recht eind had. Maak ondertussen oculus rift hurem voor een beurs bepaal zelf of ik het bij rechte eind heb.
Ik berichte eerder al over een immersive ervaring met de. Deze week heeft Jaunt trailers gelanceerd van vier nieuwe Virtual Reality ervaringen. Op de site zijn drie korte trailers van een horrorfilm, oorlogsfilm en een film over de Kaiju te vinden. Daarnaast kun je een song van Paul McCartney bekijken en beluisteren. Ik heb de trailers bekeken en was aangenaam verrast door de resultaten. Dit smaakt naar meer! De videos zijn te bekijken met zowel Google Cardboard als de Oculus Rift kopen Nederland
PAUL MCCARTNEY
Deze video plaatst je op het podium tijdens een concert van muzieklegende Paul McCartney. Hij speelt het nummer live en let die voor een immens publiek. De 360 graden view die je hebt zorgt ervoor dat je alles meemaakt, van de spelden bandleden tot het schreeuwende publiek. Draai je hoofd en het geluid draait mee. De camera view wisselt tussen twee posities. De eerste naast Paul en de tweede op de rand van het podium. Het is een ontzettende indrukwekkende ervaring die je het concert laat meebeleven of je er daadwerkelijk bij bent. Ik ben ervan overtuigd dat er snel meer artiesten het voorbeeld zullen volgen. Dit is de toekomst van concert (na)beleving.
KAIJU FURY!
Dit jaar maakte we kennis met de Kaiju in de blockbuster Pacific Rim en later volgde (alweer) Godzilla. Beide indrukwekkende films die (gedeeltelijk) in 3D te waren bewonderen. Kaiju Fury tilt de ervaring naar een nog hoger niveau. In de trailer sta je in een verwoeste stad en naar enkele seconden hoor je een Kaiju naderen. Wanneer het monster de hoek om komt, je aankijkt en zijn oorverdovende gebulder op je los laat sta je te trillen op je benen. Ik kan niet wachten tot ik deze film in zijn geheel kan bekijken. Awesome!
THE MISSION
Als groot fan van oorlogsfilms en series ( ik kijk Band of Brothers minimaal 1 keer per jaar) was ik zeer benieuwd naar deze film. De trailer is wat minder overweldigende dan voorgaand voorbeeld en lijkt naar mijn mening teveel op een trailer. Tekst en een voice-over doen afbreuk aan datgene wat het zo leukt maakt, onderdompeling. De film volgt Special Operations team dat midden in het slagveld aan het oostfront wordt gedropt. In de trailer kom je naar beneden aan een parachute, zie je soldaten overleggen en krijg je een glimp van een vr-slagveld. Het geluid en de beelden zijn intenser dan elke andere virtual reality ervaring. De kogels vliegen je om de oren en de beelden doen je snakken naar meer.
BLACK MASS
Het broekplasgegalte is hoog en de trailer deed mijn haren recht overeind staan. Veruit mijn favoriet wat betreft intensiteit. De geluidseffecten, het donkere beeld en de creepy figuren zorgden ervoor dat mijn hartslag snel omhoog ging. Je wordt wakker in een donkere opslagruimte waar een meisje roept dat ze zo terug komt. Zodra ze de roldeur opent wordt ze echter door iemand (of iets) naar buiten gesleurd. Het jonge meisje dat vervolgens in beeld verschijnt, loopt langs je heen en verdwijnt achter een schot. Zodra je blik die kant op went verschijnt een duister figuur dat een doek over je heen gooit. Vervolgens wordt je wakker een creepy ruimte die mij deed denken aan setting van Saw. Wat verder gebeurd moet je zelf echt ervaren..
GIMME MORE!
De toon voor virtual cinema is gezet. Alle ervaringen waren precies wat ik verwacht bij een vr-film. De onderdompeling, geluidseffecten en settings waren geloofwaardig en prachtig in beeld gebracht. Ik verwacht dat andere filmmakers snel het voorbeeld van Jaunt volgen. De releasedate van de films is nog onbekend, ik hoop dat ze begin volgend jaar te zien zijn. Ondertussen kun je de trailers downloaden op de
Eyetracking is een fantastische techniek waarbij cameras de beweging van je ogen volgen. De exacte bewegingen worden geregisterd zodat de precies duidelijk waar je naar kijkt en hoelang je dit doet. Op basis van de data worden bijvoorbeeld heatmaps gegenereerd. Deze techniek wordt gebruikt in de o.a. de reclamewereld om de vormgeving van advertenties te testen.
Recent kondigde het bedrijf SensoMoteric Instruments (SIM) aan dat deze zij de techniek beschikbaar gaan maken voor de Oculus Rift DK2 bestellen Momenteel registreert de Rift al de bewegingen van je hoofd middels de bijbehorende camera. Het registeren van de oogbewegingen is echter nog niet mogelijk. Dit voegt nog een extra laag toe aan de onderdompeling en kan gebruikt worden om bewegingen preciezer te registeren. De software herkent namelijk alle minieme bewegingen van de ogen waardoor kijken naar een object of door een vizier nog nauwkeuriger.
Het bedrijf heeft reeds al enkele brillen ontwikkeld die gebruik maken van eye-tracking dus de stap naar de Oculus Rift is een logische. De software werd reeds getoond met de Rift DK1 maar komt voor de nieuwste versie op de markt. De exacte releasedate is nog onbekend. Ik denk dat het echter snel gebeurd aangezien eind volgend jaar de DK2 waarschijnlijk alweer outdated is.
Ontwikkelaars hebben toegang tot allerlei data met betrekking tot de bewegingen van de ogen wanneer de SDK (software development kit) wordt aangeschaft. Nadeel is dat dit geen officieel Oculus product is waardoor de bekendheid en ondersteuning beperkt zal blijven. Het is dus ook echt een nicheproduct die vooral geschikt is voor test en ontwikkelingsdoeleinden. Het grootste nadeel is echter de prijs van bijna 15.000 dollar. Dit is een product dat we dus niet snel zien bij de eindgebruiker maar vooral bij ontwikkelaars.
Leuk product voor testen en ontwikkelen maar geen toegevoegde waarde voor de gebruiker. Ik denk dat er geen software of game op de markt komt die actief gebruik maakt van eye-tracking. Wel gaan ontwikkelaars aan de slag om hun werk te finetunen en testen, wat natuurlijk wel weer gunstig is voor de eindgebruiker.
Check onderstaand filmpje over de toevoegde waarde van eye-tracking:
OCULUS KOOPT TWEE VR-BEDRIJVEN, TRIPLE A TITELS ZIJN NOG VER WEG
Heetste nieuwste in vr-land was de aankoop van twee bedrijven door Oculus. De bedrijven Nimble VR en 13th lab scharen zich achter de vr-reus en helpen Oculus weer verder op weg naar alleenheerschappij. Aan de andere kant bereikte mij het nieuws dat Triple A, titels, hoogwaardige games zoals bijvoorbeeld Battlefield, nog ver weg zijn voor de Rift.
NIMBLE VR
Oculus gaf al eerder aan dat de missing link in de virtuele wereld het ontbreken van een degelijke controllers is. De huidige manier van besturen (middels toetsenbord/muis of controller) doet afbreek aan de immersive ervaring zoals Oculus deze graag ziet. Nimble VR werkt aan een controller die de vr-ervaring tot zijn recht doet komen. Het bedrijf ontwikkelt een 3D-camera die in staat is om bewegingen van de handen te registeren. Dit stelt je in staat om contactloos met objecten in een virtuele wereld te interacteren. Doet dit een belletje rinkelen? Dat kan, er is namelijk al een apparaat dat hetzelfde doet. De leapmotion. Wat het exacte verschil tussen de twee is mij onduidelijk. Ik denk echter dat de techniek in de Oculus geïntegreerd wordt. Dus dat de camera die er nu bestaat een upgrade krijgt en tevens bewegingen van handen gaat registeren.
13TH LAB
Dit bedrijf houdt zicht bezig met het ontwikkelen van 3Dmodellen. Niet enkel computergeanimeerde maar daadwerkelijk fysieke objecten en plaatsen uit de echte wereld. Ze maken dus een 3D constructie van bijvoorbeeld een Eifeltoren of musea die je vervolgens met de Rift kunt bezoeken. Dit zorgt voor een fotorealistische omgeving waarin je volledig bewegingsvrijheid hebt. Erg vet en ik ben zeer benieuwd welke kant dit op gaat.
GEDULD NOODZAKELIJK VOOR HARDCORE-GAMERS
Er was ook minder leuk nieuws voor fanatieke gamers zoals mijzelf. Hoogwaardige titels voor de Rift zijn volgens ontwikkelaars nog jaren verwijderd. Dit zegt gamedesigner Maciej Binowski van Dying Light in een interview met Trusted Reviews. Hij werkt momenteel aan Dying Light voor de Rift en ziet een aantal obstakels die overwonnen moeten worden voordat we echt (lang) kunnen gamen in virtual reality. Hij kaart bijvoorbeeld aan dat je ogen denken dat je beweegt terwijl je lichaam stil staat. Dit zorgt voor een bizarre en vaak ongemakkelijk ervaring. Dit merkt ik tijdens demonstraties ook wanneer mensen bijvoorbeeld plaats nemen in een achtbaan. Daarnaast treed er snel vermoeidheid op en is langdurig gamen een zware inspanning.
EYE-TRACKING OP HET OOG
Bijzonder is dat hij aangeeft dat enkel je hoofdbewegingen geregistreerd worden en niet die van je ogen. Hiervoor is echter al een oplossing voor gevonden zoals in aangaf in mijn bericht over eye-tracking. Deze oplossing is echter onbetaalbaar voor de eindgebruiker. Aan de techniek hangt momenteel en prijs kaartje van 15k. Het is nog even geduld hebben voordat wij echt aan de slag kunnen met vr gaming. Voor nu kun je de Rift huren en alvast kijken wat de games te bieden hebben.
Terugblikken op het afgelopen jaar is overbodig maar vooral onzinnig. We waren er tenslotte allemaal bij en iedereen heeft een hekel aan oude koeien uit de sloot halen. Been there, done that zullen we maar zeggen. Veel interessanter is om te kijken naar de dag van morgen. Daarom geef ik in dit blogpost mijn visie op de toekomst en doe vijf voorspellingen voor 2015, het jaar dat de massa kennismaakt met Virtual Reality.
DE OCULUS RIFT LIGT MET KERST 2015 IN DE NEDERLANDSE WINKELS
Hah! Dat is een makkie. De release van de Rift werd vorig jaar tenslotte al aangekondigd. Noem je dat een voorspelling? True, maar de exacte data en de landen zijn nog onbekend. Halverwege het jaar maken de Yankees als eerste kennis met de Rift. Mijn voorspelling is dat wij eind vorig jaar de Rift in Nederland kunnen kopen. Early adaptors hebben tegen die tijd de Rift natuurlijk al geïmporteerd vanuit Amerika.
DE STRIJD OM HET VR-FILM PLATFORM BARST LOS MET GOOGLE ALS WINNAAR
Voordat wij Nederlanders de virtuele wereld betreden en films in 360 graden kijken is de strijd om hét vr-film platform al begonnen. Downloaden is tenslotte alweer oud nieuws en fysieke schijfjes kopen doet alleen je opa nog in 2015. Streamen en cloudservices nemen in 2015 de overhand en er staan verschillende bedrijven op om het leidende vr-film platform te worden.
Zoekbaas Google heeft zich tot dusver niet echt in de vr-strijd gemengd, behalve het onderwatersteekje genaamdGoogle Cardboard natuurlijk. Ik voorspel dat zij in 2015 een soort YouTube VR platform oprichten waarnaar de strijd praktisch over is. Wellicht dat Netflix een poging waagt maar over het algemeen geldt: Nobody messes with the Google.
FACEBOOK OPENT EEN APPSTORE VOOR DE OCULUS RIFT
Waar is Facebook in het hele vr-verhaal? Momenteel houden ze zich op de achtergrond, alle communicatie verloopt via Oculus zelf. Ik denk dat we volgend jaar de eerste Facebook functionaliteiten zien voor de Rift. Mijn geld zet ik op een chatfunctie en eventueel wat simpele games als Farmville. Ik bedoel, wat is er nou leuker dan virtuele kippen voeren? Goed, de appstore zal ook games en apps bevatten van andere ontwikkelaars. De focus zal echter liggen op een aanbod voor casual gamers en irritante verzoekjes om levens.
4. VR BEDRIJVEN WORDEN EEN WARE PLAAG EN DE EERSTE FYSIEKE VR-WINKEL IS EEN FEIT
Volgend jaar wordt de massa wakker en schieten bedrijven die zich richten op virtual reality diensten en producten als paddenstoelen uit de grond. Iedereen met een Rift is ineens expert en heeft de meeste innovatieve ideeën. Zoals met elk andere nieuw medium zal de bel barsten en na een jaar of 2 blijven er enkel grote partijen over.
Ik denk dat in 2015, als de Rift in Nederland te koop is, de eerste fysieke Virtual Reality winkel zijn deuren opent in Amsterdam of Utrecht. Hier kunnen consumenten vr-brillen kopen, spelen in een Rift arcade hal en rondspringen in allerlei gadgets. Deze winkels zijn echter geen lang leven beschoren en worden onder de voet gelopen door online verkopen, streamingdiensten en grote gameshops en mediamarkten.
DE EERSTE VIRTUAL REALITY STORE OPENT ZIJN DIGITALE DEUREN
Naast fysieke winkels opent de eerste Virtual Reality winkel zijn deuren. Dit zal naar mijn inziens een kleding of interieurwinkel zijn zoals IKEA of H&M. De winkel bevat producten, een vr-sales manager en een virtuele kassa. Mijn idee is dat er ook partijen opstaan die enkel een virtuele winkel openen of hun webshop vertalen naar cyberspace. Coolblue, bol.com of een andere elektronicagigant zal hoogstwaarschijnlijk de eerste zijn.
Daarnaast denk ik dat autobedrijven er ook snel bij zijn om een virtuele showroom te openen. De mogelijkheden om van model, kleur, velgen etc. te wisselen maken het een investering die de moeite meer dan waard is. Ik gok op Audi, deze Duitsers maken tenslotte al stappen in de virtuele wereld.
BONUS: PRINT JE EIGEN VIRTUAL REALITY BRIL
Volgend jaar zal ook de opkomst en de verkoop van 3d-printers gestaag doorgaan. Het printen van een Google Cardboard maar ook een plastic Gear VR is vervolgens een fluitje van een cent.
Goed, dit zijn ze. Mijn voorspellingen voor 2015. Volgend jaar zal ik terugblikken of of ik het bij het rechte eind had. Wat denken jullie? Wat gaat er volgend jaar gebeuren in de virtuele wereld?
Op Comic Con in San Diegeo toont Legendary Pictures nieuwe game die volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van de Oclus Rift. Pacific Rim : Jeager Pilot punt inspiratie uit gelijknamige film van Guillermo del Toro die vorig jaar in de bios verscheen en voor een actiefilm vrij goed werd ontvangen.
DRIFT WITH RIFT.
In de game kruipt de speler in de gepantserde huid van een Jaeger, een gigantische robot die het face to face komt te staan met monsters uit de diepte van de oceaan. Eerder verschenen games zoals Mechwarrior & Steel Battalion lieten gamers het al vliegend, rennend en schietend opnemen tegen anderen. De toevoeging van Virtual Reality aan deze al best toffe mix van gameplay-elementen zal zonder twijfel het genre naar een hoger niveau tillen. De pakkende titel Drift(het overnemen van de robot met je bewustzijn) with Rift dekt wat mij betreft de lading dan ook goed.
COMIC CON DEMO
Bezoekers van Comic Con, het jaarlijks terugkerende event omtrent comics, games en andere nerdachtig vermaakt, kunnen een drie minuten durende demo spelen. De gamer neemt plaats in één van de drie Oculus Rift Stations en wordt gelijk getransporteerd naar het hoofd van een immense Jaeger. Klaar om de strijd aan te gaan met een Kajju. Voor degene die het niet film niet gezien hebben, dit zijn een soort Godzilla-on-steroids achtige wezens uit een ander universum.
Zodra de bezoeker plaats neemt wordt de headset en hoofdtelefoon geplaats en vervaagt het groene scherm om vervolgens plaats te maken voor de binnenzijde van een Jeager. Ook hier zien we weer de volledige 360 graden ervaring terug. Kijk je boven je dan zie je het plafond, onder je het immense mechanische bodywork en achter je de achterzijde van het hoofd. Waar je ook kijkt, je bent volledig ondergedompeld in de wereld van Pacific Rim.
READY FOR BATTLE
Je krijgt niet lang de tijd om te genieten van de omgeving want je hoort al snel een stem die je verteld zijn kant op te kijken. Pas dan realiseer je je dat niet alleen bent maar er een tweede piloot aan boort is. Deze copiloot verteld blij te zijn met je aanwezigheid maar dat je snel je kop er bij moet krijgen want het gaat heel snel flink los. Precies op dat moment begint de omgeving te trillen en zie je een gigantische Kajju op je af stormen. De woorden Get Ready galmen door je hoofd en je ziet je armen samen met die van je copiloot omhoog komen om een flinke elleboogstoot uit de delen.
In de demo ben je nog niet in staat deze bewegingen zelf uit te voeren, youre just along for the ride. In de toekomst is dit echter wel mogelijk en zal de ervaringen nog interactiever en intenser maken. De elleboog landt echter precies op de neus van Kajju. Dit maakt hem echter alleen maar pissig en voordat je het doorhebt ontvang je een flinke kopstoot. De Jager begint te wankelen en binnen no time wordt je copiloot door een klauw van Kaiju uit zijn stoel gerukt. De drift begint te vervagen en zodra de connectie wegvalt, eindigt de demo.
Dit is een game waar wij reikhalzend naar uitkijken. Het is al een tijdje terug sinds een goede mech game uitkwam en de integratie met Oculus Rift voegt een compleet nieuwe dimensie toe aan de gameplay. De release datum is nog onbekend, op Comic Con wordt gehint naar 2017. Nog even geduld hebben dus voordat je controle kan nemen over een Jaeger en de strijd aan kan gaan met met monsters, mechs en hopelijk vrienden.
Yes, het is 2015. Het jaar waar we over een aantal jaar op terug kijken als het begin van het virtual reality tijdperk. De games die in deze periode uit komen worden vergeleken met Pongs en Marios van onze tijd. Het leek me dan ook een goed idee om weer een review te schrijven zodat over een aantal jaar zien hoever we zijn gekomen met virtual reality games. Het is bovendien alweer een tijdje terug sinds mijn laatste game review van Time Rifters.
MICROMACHINES ON STEROIDS
Vroegah, toen de bits nog zestien waren reden wij rond in kleine autootjes over miniatuur circuits in het fantastische spel Micromachines. Doel was om als eerste (ongehavend) de finish bereiken in een schattig kleine F1 waggie, bootje of hovercraft. Het was pure awesomenes. Blaze Rush is een ode aan, en een verbetering van dit geweldige genre dat het best omschreven wordt als een top down racer. De game is ontzettend Arcade en kent een hoge verslavingsfactor. Het spelen met de Oculus Rift is een bijzondere ervaring. Je zit niet in een auto maar kijkt van bovenaf op het circuit. Top down dus.
SIMPEL DOCH SENSATIONEEL
De opzet is zoals je dat van een Arcade racer kent, simpel. Geen ingewikkelde besturing, moeilijke stats of circuits die je naar tienduizend keer nog niet kent. Je kiest een auto, karakter en racet als een malle over het circuit terwijl je obstakels en tegenstanders probeert te ontwijken. Of kapotschiet met een machinegeweer, doormidden zaagt met een cirkelzaag, of verplet met een stoomwals natuurlijk. Diverse pick-ups zoals een nitroboost zorgen ervoor dat de races altijd spannend blijven. De controls zijn zoals je verwacht uitermate simpel. Links en recht is sturen, met A (shift) knal je er een turboboost in en met X (ctrl) schiet je één van de vele wapens af. Cirkelzagen, machinegeweren en de raketten verschijnen als pick-ups op de tracks en zorgen voor veel hilarisch momenten.Het zien wegvliegen van een tegenstander blijft nou eenmaal op de lachspieren werken.
VETTE PHYSICS EN (ONLINE) CHAOS
De game ziet er erg tof uit, ik heb hem zowel normaal als met de Oculus Rift gespeeld. Blaze Rush ziet er prima uit wanneer deze zonder de vr bril wordt gespeeld. Wanneer je echter gebruikt maakt van de virtual reality modus ziet de actie er nog vetter uit. Het blikveld van de Rift beweegt mee over het circuits en de racende, knallende en stuiterende wagens komen veel meer tot leven. Dit is mede te danken aan de prima physics engine. De crashes, knallen en rondvliegende brokstukken spatten van het scherm af. De voldoening die je krijgt wanneer je de nummer één raakt met een welgemikte raket die hem van het scherm af doet vliegen is zeer verslavend.
De game kan op de bank met vier spelers gespeeld worden, mits je beschikt over een PS3 f XBOX360. Online kunnen acht racers de strijd aan gaan. De tracks en omgevingen gaan redelijk snel vervelen en de gameplay voegt naar een aantal rondes weinig nieuws meer toe. Dit is dan ook spel die ideaal is om een aantal potjes online of met vrienden te spelen. Het gebruik van de Oculus Rift leuk maar voegt niet bijzonder veel toe ten opzichte van de standaard view. Het implementeren van een first person view zou het een stuk interessanter maken.
CONCLUSIE
Geniet je van racegames zoals Mariokart of Modnation Racers dan is dit een game die je sowieso moet checken. De gameplay is verslavend, de graphics en physics uitstekend en de multiplayer voegt de nodige replay value toe.Voor de prijs hoef je het absoluut niet te laten. Blaze Rush is te koop voor slechtst een tientje op steam.
Het is weer tijd voor nieuwe tech en vette gadgets want morgen start de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas. Door de jaren heen een belangrijke showcase voor alles wat met elektronica te maken heeft. Ik blik vast vooruit op de verwachtingen en deel wat nieuws, natuurlijk met de focus op virtual realit(vr)
VIRTUAL REALITY SCHERM VAN HP
Het eerste vr-nieuws dat naar buiten komt is afkomstig van HP, dat op CES een flink aantal nieuwe beeldschermen introduceert. Degene die het meest in het oog springt (letterlijk) is de HP Zvr. Dit is full HD scherm dat beschikt over vier cameras die de bewegingen van de bijgeleverde bril volgen. Hierdoor wordt het beeld aangepast aan de kijkhoek, vergelijkbaar met hoe de Rift werkt. Het scherm is vooral geschikt om 3D-modellen mee te maken met behulp van de bijgeleverde stylus. De P Zvr wordt in de lente verwacht, prijs onbekend.
GLYPH HOOFDTELEFOON/VR-BRIL
Een andere interessante aankondiging is die van start up bedrijf Avegant. Hun virtual reality bril/hoofdtelefoon is namelijk klaar consumer ready. In 2014 zagen we reeds een prototype van deze bijzondere gadget die dienst doet als hoofdtelefoon én virtual reality bril. Hoe werkt dit? Simpel, aan de binnenzijde van de hoofdband zijn twee lenzen verwerkt. Door de bril 90 graden te draaien komen deze lenzen precies voor je ogen. Headtracking is logischerwijs niet mogelijk omdat er geen ijkpunt is voor de bewegingen. De bril is dan ook niet echt voor vr gemaakt maar wordt op de markt gebracht als een alternatieve manier om videos te kijken, bijvoorbeeld tijdens een lange reis. De prijs van 599 dollar voor een HD ready resolutie en accu voor 48 uur muziek en 3 uur video vind ik echter vrij hoog.
PROJECT MORPHEUS & SAMSUNG GEAR VR
Hopelijk laat Sony dit jaar iets meer zin van hun virtual reality project. Een prototype of verder ontwikkelde versie lijkt logisch voor een belangrijk event als CES. Ik denk dat er enkele demos zijn waarmee het publiek mee aan de gang kan. De Gear VR is natuurlijk al uit maar waarschijnlijk wordt er nieuwe content getoond of is er meer aandacht voor controllers of alternatieve besturingsmethode.
OCULUS: CRESENT BAY EN NIEUWE GEAR VR CONTENT
Voorgaande jaren was de aanwezigheid van Oculus op CES vrij low key. Geen grote stages of vette presentaties maar een bescheiden booth met enkele demos. Dit jaar pakken ze het echter beter aan aan met één van de grootste stages op heel CES. Wat Oculus precies laat zien is nog onduidelijk. Ik denk dat ze het Cresent Bay prototype tentoonstellen, die reeds werd geïntroduceerd op het eigen Oculus Connect. Een glimp opvangen van de uiteindelijke consumentenversie zit er waarschijnlijk niet in. De hashtag #GearVr kwam ook langs op het Twitter account van Oculus wat indiceert dat zij waarschijnlijk ook wat (nieuwe) content van de collaboratie met Samsung laten zien.
WHAT ELSE?
Virtual Realiy is een belangrijk onderwerp dit jaar. Ik verwacht echter geen wereldschokkende aankondigingen van bijvoorbeeld MS, Apple of Google. Andere kleine partijen zoals Onmi zijn wel aanwezig maar ook qua controllers zijn mijn verwachtingen niet hooggespannen. Natuurlijk zit ik bovenop het laatste CES nieuws omtrent virtual reality, ill keep you updated! Meer informatie over CES 2015 vind je op de website.
Bewegingsvrijheid is een essentieel onderdeel van virtual reality. Werkelijk ondergedompeld worden gaat moeizaam met kabels en controllers. Draadloze vr-brillen werden daarom al snel populair na de wederopstanding van virtual reality. De bekendste zijn natuurlijk het kartonnen mirakel Google Cardboard en de Samsung Gear VR. Deze laatste komt deze maand naar Nederland en het leek mij dus een goed idee om vijf apps op een rij te zetten die je zeker moet checken!
1. ROLLERCOASTER
Ritjes in een achtbaan, verre van origineel maar zeker een ervaring die je niet moet missen. Tijdens mijn demonstraties is dit één van de belevenissen waar ik de leukste reacties op krijg. Wil je met je Cardboard of Gear VR misselijk worden? Dan is de app Rollercoaster degene je moet downloaden. De graphics zijn prima voor een mobiele app en de ervaring zelf is behoorlijk intens. De setting is bovendien erg cool, je bent omringt door skykrapers van wisselende hoogte wat een goede bijdrage levert aan de ervaring.
Wil je een wat rustiger ervaring? Download dan één van de apps van Jaunt VR. Dit bedrijf schiet als één van de eerste volledige 360 graden videos en heeft meerdere films in de pijplijn. Check vooral de trailer van de horrorfilm Black Mass voor een hartslagverhogende ervaring. Geen horrorfan? Check dan The Mission. Het ziet er (nog) een beetje uit als een B-film maar toont de potentie van virtuele oorlogsfilms. Meer weten over deze virtual reality films? Lees dan de review die ik eerder schreef over alle beschikbare trailers.
Prijs: Gratis
3. CAAAAARDBOARD!
Dit is een mobiele versie van de bekende game Aaaaaa! die al een tijdje uit is voor de Rift. Dit is voor mij één van de leukste games die momenteel beschikbaar is. Simpel maar doeltreffend. Spring van een gebouw en scoor punten door goed te mikken en vooral niet dood te gaan. Klinkt saai maar dat is het absoluut niet. Hartslagverhogend en zeer verslavend, de prijs meer dan waard.
Prijs: 1,59
4. SHADOWGUN VR
Dit is één van de meest indrukwekkende games qua graphics. Momenteel is er nog enkel een demo beschikbaar maar ik kan niet wachten op de volledige versie van deze shooter. De game ziet er zo indrukwekkend uit dat je bijna vergeet dat je naar een smartphone kijkt. Je kunt momenteel enkel rondlopen door de prachtige omgeving en hebt een bluetooth controller nodig om te spelen. De demo is echter zeer de moeite waard, ook al is het alleen om van de prachtige omgeving te genieten.
Prijs: Gratis
5. PROTON PULSE GOOGLE CARDBOARD
Deze game is gemaakt door de mensen achter Vanguard en is één van de leukste spelletjes voor je Cardboard of Gear VR. Het is een variant op het welkbekende (en vele maal herkauwde) spel Pong. Je staat aan de ene zijde van het 3D veld en kaats een bal terug door te kijken naar de plek waarop je hem verwacht. Uitermate verslavend en één van de best uitgewerkte games die goed gebruikt maakt van de mogelijkheden van mobile VR!
Prijs: 1,61
Goed, dit vindt ik de vetste apps die momenteel beschikbaar zijn. Heb jij een suggestie? Schroom dan niet om bericht achter te laten!
ve said it before and Ill say it again: 2015 wordt het jaar van Virtual Reality. De consument betreed de virtuele wereld maar ook bedrijven duiken massaal dit nieuwe universum in. Ik blik vast vooruit op het middel dat centraal staat, de virtual reality bril. Welke brillen zijn er reeds op de markt en wat kun je komend jaar verwachten?
Mobiel of niet?
Wanneer je besluit een virtual reality bril te kopen kun je (globaal) kiezen tussen twee varianten. De eerste maakt gebruik van je smartphone en de tweede van een ingebouwd scherm en externe hardware . Beide kennen diverse voor-en nadelen. Wil je hardcore games spelen en hoge kwaliteit content bekijken? Kies dan voor de eerste variant. Wil je wat meer bewegingsvrijheid en neem je genoegen met simpele apps en content? Gebruik dan je smartphone en koop een mobiele vr bril zoals de Ritech vr bril of Durovis Dive.
OCULUS RIFT
Dé pionier en persoonlijk verantwoordelijk voor de wederopstanding van virtual reality. Vorig jaar kwamen er al twee versies uit die vooral gebruikt worden door ontwikkelaars. De stap voorwaarts van de DK1 naar de DK2 was gigantisch en toonde aan dat dit de bril is die de wereld gaat veranderen. Recent toonde Oculus de allerlaatste versie, het Cresent Bay prototype. De exacte releasedate van de consumentenversie van de Rift is nog onbekend. Halverwege het jaar volgt een publieke beta maar het duurt waarschijnlijk nog tot eind 2015, of zelfs begin 2016, voordat je de Rift in Nederland kunt kopen.
Voordelen: Hoge kwaliteit apps & games Hardcore games
Nadelen: Stevige PC noodzakelijk Kabels
SAMSUNG GEAR VR
Deze bril komt deze maand naar Nederland en maakt virtual reality een mobiele ervaring. Bij de ontwikkeling van de Gear VR heeft samsung samengewerkt met Oculus wat de kwaliteit absoluut ten goede komt. Het aanbod aan apps, games en videos is momenteel beperkt maar daar komt snel verandering in. Ik denk dat Samsung snelote stappen gaat maken en snel meer interessante content beschikbaar stelt. Let op: je hebt wel een Galaxy Note 4 nodig, de Gear VR werkt enkel met dit apparaat.
Hardwareproducent Razer mengt zich ook op het virtuele strijdtoneel met een uniek project en bijbehorende vr bril. De insteek van Razer is om een volledig open source virtual reality programma op te zetten waaraan iedereen een bijdrage kan leveren. De bouwtekeningen van de Razer OSVR Hacker Kit zoals de bril officieel heet komen vrij beschikbaar. De bril is bovendien volledig modulair waardoor je hem geheel naar eigen smaak kunt inrichten. Wil je een 4K scherm? Betere trackers of een compleet andere look? Download de tekeningen en knutsel je eigen vr bril in elkaar.
Het softwareplatform is geheel open source en geschikt voor de meest besturingssystemen. De prijs is bovendien erg laag, de Razer OSVR gaat nog geen 200 dollar kosten. Hiervoor krijg je wel slechts 3DOF en slechts een full HD scherm.
Voordelen: Modulair en open source Goedkoop
Nadelen Voor de knutselaar 3DOF
DUROVIS DIVE
Dit apparaat vindt zijn plaats tussen Google Cardboard en de Gear VR. Het apparaat is van plastic en gaat dus een stuk langer mee dan een stuk karton. Bovendien werkt het apparaat met bijna elke smartphone en is de Dive zeer betaalbaar. Voor minder dan zestig euro kun je aan de slag. Dit is het apparaat voor degene die Cardboard te cheap en de Gear VR te duur vinden. Je hebt natuurlijk tientallen varianten van de Dive die allemaal volgens hetzelfde principe werken. Zoek en gij zult vinden.
Voordelen: Mobiel Relatief goedkoop
Nadelen: Weinig content
ANT VR
Dit is een all-in-one vr bril in de zin dat hij bestaat uit zowel een vr bril als ingebouwde controller. De fabrikant claimt dat de bril plug-and-play is en compatibel is met de meeste controllers en consoles. De vr bril maakt gebruik van USB en Bluetooth waardoor deze werkt met veel Android apparaten. De bril is in feite dus ook te gebruiken om bijvoorbeeld je Drone te besturen.
De controller wordt geleverd met een uitvouwbare controller die op meerdere manieren te gebruiken is. Zo kun je hem als pistool gebruiker maar ook als standaard controller. De bril kan draadloos werken maar hiervoor heb je wel een draadloze hdmi verbinding nodig die (nog) zeer prijzig is. De batterij gaat zon 8 uur wanneer je geen gebruik maakt van de draadloze mogelijkheden. De releasedate alsmede de prijs van Ant VR is onbekend, de bril gaat waarschijnlijk tussen de 250 en 300 dollar kosten.
Voordelen: All-in-one Plug-and-play
Nadelen: Draadloos is duur
AVEGANT GLYPH
Deze bril werpt hoge ogen dankzij het ingenieuze ontwerp waarbij een headphone en vr bril worden gecombineerd. Draai de bril 90 graden en je switch van een hoofdtelefoon naar een vr bril. Het bijzondere aan deze bril is dat hij geen scherm bevat maar de beelden via een soort beamer op je netvlies projecteert. Daarnaast kan de Avegant Glyph op meerdere externe apparaten aangesloten worden via HDMI. De bril beschikt niet over een interne processor maar maakt gebruik van je PC, console of zelfs tablet voor het weergeven van beelden.
Deze uniek bril combineert VR en AR op een bijzondere manier. De bril beschikt aan de buitenzijde over 3dsensoren en scanner die de omgeving scannen en vertalen naar de virtuele wereld. Hierdoor is het mogelijk bijvoorbeeld je woonkamer op te nemen in een game. De bril biedt het beste van beide werelden en tackelt (letterlijk) een belangrijke obstakel van virtual reality; je ziet niet waar je loopt. De ingebouwde sensoren zijn tevens in staat de bewegingen van je handen te zien waardoor je in vr kunt interacteren en navigeren zonder controller. De huidige versie van de bril schijnt echter nog behoorlijk beta te zijn maar het concept is heel tof.
Voordelen: Interacteren met je omgeving VR + AR
Nadelen: Concept
VRVANA TOTEM
De VRVANA Totem wordt ontwikkeld door een Canadese producent en is uniek in zijn soort. Het apparaat beschikt over een ingebouwde hardware accelerator waardoor je een minder krachtige pc nodig hebt. Daarnaast combineert de bril virtual reality en augmented reality. Dit wordt mogelijk gemaakt door de ingebouwde cameras aan de voorzijde die de echte wereld weergeven. Het bedrijf noemt dit Real World View. Hierdoor kunnen (in de toekomst) virtuele beelden over de echte wereld geprojecteerd worden, vergelijkbaar met Google Glass. De bril maakt gebruik van de sensoren van je smartphone waardoor de tracking beperkt is. Bijzonder is dat de bril beschikt over enkele knoppen waardoor navigeren door menus en de virtuele wereld een stuk eenvoudiger is. De releasedate alsmede de prijs van de Totem zijn nog onbekend.
Voordelen: Ingebouwde hardware accelerator Real world view
Nadelen: Geen ingebouwde sensoren
GAMEFACE MARK 5
Dit apparaat wordt een Oculus Rift killer genoemd hoewel het naar mijn idee geen vergelijkbaar apparaat is. De Gameface is namelijk een mobiele bril en beschikt over een ingebouwde NVIDEA processor. De bril beschikt dus over flink wat rekenkracht zonder gebruik te maken van een externe bron zoals een computer. De chip in de Mark 5 is vergelijkbaar met de XBOX 360 en PS3 qua rekenkracht. Bijzonder veel power dus voor een mobiele bril. Daarnaast is een belangrijk selling point het scherm met een resolutie van maarliefst 2.5 k. De Gameface mark 5 is draadloos wat de accuduur natuurlijk niet ten goede komt, bovendien heb je slechts 3DOF. De prijs komt op een redelijk niveau te liggen en content wordt ontwikkeld door onder meer EA Mobile en Gameloft.
Voordelen: Ingebouwde processor 2,5 K scherm
Nadelen: Accuduur 3DOF
GOOGLE CARDBOARD
Deze is alweer een tijdje uit maar is een prima instap ervaring voor iedereen die kennis wil maken met virtual reality. Je krijgt (ongeveer) hetzelfde als bij de Gear VR, de bouwkwaliteit is echter stukken minder. Je kunt er eventueel voor kiezen een plastic variant te kopen. Deze gaat wat langer meer maar is gelijk ook een stuk duurder. Grote voordeel is dat je voor de prijs van één Gear VR ruim twintig Cardboards koopt. Bovendien werkt Cardboard met bijna elke smartphone. Het aantal apps zal snel toenemen aangezien Google inmiddels een development kit heeft uitgebracht voor zowel Unity als Android. Wil je op een goedkope manier kennis maken met Virtual Reality dan is Google Cardboard de beste optie.
Voordelen: Mobiel Super goedkoop
Nadelen: Bouwkwaliteit
SONY PROJECT MORPHEUS
Console gamers visten tot dusver achter het virtuele net. Geen enkele virtual reality bril werkt op een Xbox of PlayStation. Gelukkig werkt Sony inmiddels zelf aan een vr bril met de illustere (en matrix gerelateerde?) naam Project Morpheus. Veel is er nog niet bekend over deze bril die werkt met PS4 en de PS Vita. De prijs is onbekend maar de Morpheus heeft een releasedate in de eerste helft van 2016.
Voordelen: Console ready!
Nadelen: Enkel PS4 en PS Vita
RITECH VR
De Ritech is vergelijkbaar met de Durovis Dive, werkend volgens hetzelfde principe. Plaats je smartphone en je bent ready for vr. Ik heb meerdere plastic brillen getest en deze heeft veruit de beste prijs/kwaliteit verhouding. De bril beschikt over een stevig systeem om je smartphone vast te klikken, hoofdbanden en schuimrubber voor extra comfort voor je ogen. De bril is te koop in onze webshop voor slechts 24.95.
Voordelen: Mobiel Goedkoop Comfortabel
Nadelen: Kliksysteem voelt soms wat gammel
CONCLUSIE:
Het aanbod vr brillen wordt met de dag groter. Welke bril je straks koopt hang volledig af van je wensen. Persoonlijk kies ik voor de Rift. Je moet nog even geduld hebben maar dit apparaat heeft naar mijn mening de meeste potentie Daarnaast vind ik de Sulon Cortex qua concept erg tof maar weet niet of het haalbaar is. De ingebouwde processor van de Gameface is ook erg tof en de all-in-one benadering van de ANT VR spreekt mij ook aan. Het is dus voor mij onmogelijk nu al een keuze te maken. Ik zie graag eerste alle brillen in werking.
WELKE VR BRIL KUN JE NU HET BESTE KOPEN?
Wil je nu kennismaken met Virtual Reality dan kun je het naar mijn idee het beste een Ritech VR bril kopen. Deze werkt volledig met je smartphone en geeft een tof beeld van wat VR momenteel te bieden heeft. Ik heb deze en de ColoCross getest en vind de Ritech de beste bril in het middensegment. Wil je wat meer comfort en kwaliteit dan is een Homido ofDurovis Dive de beste keuze. Wil je echt lowbudget vr ervaren? Dan raad ik je aan een Google Cardboard te kopen voor ongeveer 15 euro Het aanschaffen van een Gear VR is enkel interessant wanneer je al een Galaxy Note 4 hebt.
FACE TO FACE COMMUNICATIE DE VOLGENDE STAP VOOR DE RIFT?
Oculus heeft altijd gezegd dat de belangrijkste focus van het bedrijf immersive gaming is. Het bedrijf legt zich volledig toe op het bieden van een zo goed mogelijk ervaring voor gamers. De overname door Facebook deed velen twijfelen aan deze statement. Zuckerberg stelde critici destijds gerust door te stellen dat Oculus zijn eigen weg kiest en de focus op games blijft liggen.
FACE TO FACEBOOK?
Hier lijkt echter verandering in te komen zo blijkt uit een interview met CEO Brendan Iribe. In de toekomst wil Virtual Reality ook impact gaan maken in andere gebied naast games en de volgende stap is volgens hem Face to Fae communicatie. Oculus wil het mogelijk maken om met meerdere personen tegelijk virtueel te kunnen praten en ervaren. Via Facebook bijvoorbeeld?
De reden hiervoor ligt bij het feit dat gaming volgens Iribe een piek heeft bereikt. Alles werkt en klopt, de latency, de lenzen, alles komt samen tot een punt waarop je tevreden bent. Volgens de CEO onstaan er dan vragen wat de volgende stap is, waar kan Virtual Reality ons nog meer heen brengen. Dichter bij elkaar lijkt een logische keuze volgens hem.
NOG EEN TECHNOLOGISCHE OBSTAKEL?
Ik ben gematigd negatief over deze ontwikkeling. Face to Face communicatie is per definitie met elkaar, in real life, niet virtueel. De barieres die nieuwe technologie opwerpen om werkelijk met elkaar te praten zonder de tussenkomst van gadgets is al hoog genoeg. Tegenwoordig kiezen mensen al sneller voor Whatsapp, Skype of in het uiterste geval een telefoon gesprek. Ik zie echter ook voordelen voor mensen die ver van elkaar af wonen, elkaar weinig zien of gewoon geen zin hebben elkaar fysiek te zien.
SOCIAL SELL-OUT?
Verassen doet het mij echter niet dat de CEO deze uitspraken doet. Ik vroeg me destijds al of de belofte voornamelijk op games te richten werkelijk waar kon worden gemaakt. De investering van 2 miljard die Facebook heeft gedaan moet natuurlijk worden terugverdient. De keuze om de Rift te gerbuiken voor sociale interactie is dan ook de meest logische. Het aantal gebruikers van social media is natuurlijk vele male hoger dan hardcore gamers die de Oculus Rift gaan gebruiken.
Goed, ik ben benieuwd waar we vanaf hier verder gaan. Kan Oculus zijn belofte waarmaken of wordt het zoals vele vreesden een social sell-out ?
Ik krijg de laatste tijd veel vragen van lezers of zij de Rift kunnen huren voor een evenement of demonstratie. De interesse in virtual reality is blijkbaar zeer hoog en de vraag naar de Rift blijft toenemen. Helemaal nu bekend is geworden dat de releasedate zeer dichtbij is. U kunt daarom vanaf nu via de pagina Oculus Rift huren eenvoudig een vrijblijvend aanvraag doen. Virtual reality is nog niet bekend bij het grote publiek maar zoals met alle nieuwe technologie is het verstandig er nu mee bezig te gaan. De populariteit zal namelijk snel toenemen zodra de Oculus Rift op de markt komt.
WAARVOOR KUN JE DE RIFT HUREN?
De meeste aanvragen die ik binnen krijg hebben voornamelijk betrekking op het huren van de Rift voor demonstraties. De Rift kan echter voor veel meer dingen gebruikt worden die vooral voor bedrijven interessant zijn. De volgende toepassing zijn momenteel het populairst.
DEMONSTRATIES
De Rift wordt voornamelijk gehuurd voor demonstraties. Dit is een uitstekende manier om kennis te maken met Virtual Reality en de mogelijkheden die het biedt. De content bestaat momenteel vooral uit games en virtuele rondleidingen. De inhoud wordt aangepast worden aan de wensen van de huurder.Het huren van een Rift is erg leuk voor een bedrijfsfeestjes, beurs of andere evenement. Ervaring leert dat het een publiekstrekker is en dat mensen in de rij staan om de virtuele wereld te betreden. Wanneer u de Rift huurt krijgt u professionele begeleiding van mij en wordt alle noodzakelijke apparatuur bijgeleverd. U kunt dus al het werk uit handen geven en uw bedrijf, school of vereniging op een leuke manier laten kennis maken met Virtual Reality.
360 GRADEN VIDEOS
Een 360 graden video is een video waarbij de kijker vrij om zich heen kan kijken, kan bewegen en inzoomen op het beeld. Het maken van 360 graden videos wordt al langer gedaan door professionele bedrijven . Het is populair geworden dankzij de software van Google zoals die te zien is bij Google Maps. Dit is een unieke en onderscheidende manier om uw bedrijf of product aan uw doelgroep te tonen. Momenteel worden de video nog in 2d weergegeven. Dat wil zeggen op een computerscherm waar de bezoeker het beeld ziet en met behulp van de muis navigeert. De komst van de Rift maakt het fenomeen 360 graden videos vele male intenser. De drager van de bril kan in real time om zich heen kijken en door de digitale wereld bewegen. De impact van deze ontwikkeling is voor veel mensen nog niet duidelijk. Lees in dit blogbericht meer over de vele toepassingen van de Oculus Rift. Onderstaand een klein voorbeeld om idee te geven van de ongekende mogelijkheden.
VOORBEELD: HET VIRTUELE HUIS.
Een architect maakt een prachtig ontwerp van uw nieuwe huis, u zet de Rift thuis op en kijkt en loopt in full HD door uw toekomstige onderkomen. U belt of appt uw zoon en geeft hem vanuit uw luie stoel een rondleiding. Het bouwbedrijf kijkt mee en krijgt een fantastisch beeld van het eindresultaat.
Tijdens de bouw maakt de aannemer enkele 360 graden fotos zodat u vanuit huis mee kan kijken naar de voortgang. Zodra het huis klaar is hoeft u geen tientallen rondleidingen te geven maar laat al uw vrienden familie vanuit huis een kijkje nemen.
Op uw oude dag besluit u het huis te verkopen en uw makelaar komt lang en maakt enkele opnames. Vervolgens kan hij elke geïnteresseerden met de Rift een kijkje laten nemen zonderde deur uit te gaan. Wil de toekomstige koper zien hoe het huis eruit ziet met andere verf, moderner meubilair of een groot raam? Geen probleem. Met enkele klikken verandert de complete inrichting en uiterlijk van het huis.
Dit is slechts één voorbeeld maar zoals je ziet kan Virtual Reality de wijze waarop wij kijken, beleven en delen gigantisch veranderen. Denk eens aan de mogelijkheden voor dat hotel aan de andere kant van de wereld of de verkoper van uw nieuwe auto. VR is the future!
GAMES
De gameindustrie is de grootste ter wereld. In games zoals GTA wordt meer geld gepompt dan de de duurste film en zelfs opa en oma spelen rummikub op de iPad. De Rift is de laatste stap die games kunnen nemen, daadwerkelijk onderdeel zijn van de wereld. Het laten maken van een virtual reality game voor de Rift is voor bedrijven interessant omdat werkelijk vernieuwend is en gebruikers de meeste intense ervaring biedt. De consumentenversie komt begin volgend jaar op de markt dus het is nu de tijd om de te kijken naar de mogelijkheden die de Rift biedt.
WAT KOST HET HUREN VAN EEN RIFT?
Een professionele demonstratie op een locatie naar keuze is zeer betaalbaar en vele male interessanter dan alweer een gastspreker, workshop of het bouwen van een vlot in het kader van teambuilding. De exacte prijs hangt af van uw wensen, het aantal personen en en de duur van de demonstratie. Als u ervoor kiest een Rift te huren krijgt u altijd professionele begeleiding en wordt al het benodigde meegeleverd. U kunt dus zorgeloos kennismaken met Virtual Reality en uw klanten, uw persoon en uzelf overtuigen dat dit de toekomst is!
HOE WERKT HET HUREN VAN EEN RIFT?
U doet een vrijblijvende aanvraag voor het huren van een Rift. Vervolgens doe ik op basis van uw wensen en budget een vrijblijvend voorstel. Gaat u akkoord dan kom ik naar elke gewenste locatie in Nederland voor een kennismaking met Virtual Reality. Ik lever altijd een compleet pakket inclusief apparatuur, games en ervaringen. Daarnaast blijf ik gedurende de gehele periode aanwezig voor begeleiding en uitleg. Heeft u interesse in het huren van een Rift? Heeft u liever een begeleide demonstraties of wilt u brainstromen over de mogelijkheden voor je bedrijf, school of verenigingen? Kijk dan op Rift huren pagina of laat hier een bericht achter.
et einde is (virtueel) in zicht. De lancering van de Oculus Rift is dichtbij en is over enkele maanden beschikbaar voor de consument. Dit geweldige nieuws komt rechtstreeks van de CEO van Oculus.
RELEASEDATE OCULUS RIFT NEDERLAND
Tijdens een congres in Dublin sprak Brandan Iribe zich uit over de langverwachte releasdate van de Rift. Hoewel hij nog geen specifieke datum wilde noemde vertelde hij dat de release maanden en geen jaren op zich laat wachten. De verwachting is dat de Rift begin 2015 op de markt komt. Wanneer je de Rift in Nederland kunt kopen is nog onduidelijk. Hoogstwaarschijnlijk is eerste de Amerikaanse markt aan de beurt voordat wij Nederlanders virtuele werelden kunnen gaan verkennen.
CONTROLLERS VOOR RIFT NOG PROBLEMATISCH
De headset wordt momenteel omgebouwde tot volwaardig consumentenproduct en en is volgens de CEO klaar voor productie. Het grootste probleem waarmee de Virtual Reality bril momenteel kampt is de besturing. De weergave van beelden is inmiddels verheven naar de marktstandaard maar het realiseren van geschikte controllers zorgt voor problemen.
Iribe vind de virtual reality controllers van third partys momenteel niet goed genoeg. De keyboards, gamepads en motion controllers zijn nog niet up to par met de bril zelf. Traditionele toetsenborden en muizen doen de ervaring teniet en controllers geven nog niet de bewegingsvrijheid die men graag ziet. Begingscontrole lijkt dat de beste optie maar volgens Iribe is de technien nog niet geavanceerd genoeg om goed te werken.
MIDDELMATIGE CONCURRENTIE EN IMAGOSCHADE
Oculus vreest ook dat veel concurrenten nu snel gaan werken aan Virtual Reality brillen om de boot niet te missen wanneer de hype wordt waar gemaakt. Dit zorgt volgens het bedrijf voor duizeligheid, misselijkheid en andere ongewenste bij-effecten. Het risico bestaat dat consument afgeschrikt worden door deze mindere ervaring en dat het imago van Virtual Reality wordt geschaad.De CEO adviseerd bedrijven dan ook om geen producten op de markt te brengen voordat ze werkelijk klaar zijn. Maar of een 3e rangs producten uit china hier naar ga luisteren blijft natuurlijk de vraag. Het lijkt verstandiger voor producten om te werken aan goede controllers of vernieuwde toepassingen voor virtual reality.Goed, laten wij niet voorbijgaan aan dit geweldige nieuws. Oculus Rift is upon us! Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze updates zodat je weet wanneer je de Oculus Rift kunt kopen.
Zodra de consumentversie versie beschikbaar is kun jij via dit blog de Oculus Rift Huren
LOOP NAAR DE MAAN. RIFT MAAKT HET (VIRTUEEL) MOGELIJK! on OKTOBER 25, 2014
Naast toegang tot een virtuele realiteit bied Oculus binnenkort toegang tot een andere atmosfeer, die van de maan. Binnenkort wordt het mogelijk om zelf ook zonder dure training een wandeling over de maan te maken. Een team van wetenschappers heeft een robot gebouwd die een video feed gaat verzenden naar de Oculus Rift.
WEDSTRIJD NAAR DE MAAN
Onderzoekers verbonden aan Carnegie Mellon University doen mee aan een wedstrijd die uitgeschreven is door Google. Hierbij is het de bedoeling dat deelnemers een robot maken die naar de maan gestuurd kan worden, een rit van 500 meter kan maken en video kan streamen. De wedstrijd heet Google Lunar Xprize en is feit een race naar de maan. Achtien team doen mee en maken kans op een prijs van 30 miljoen dollar. De creatie van het Carnegie-team maakt gebruik van een live video feed die rechtstreeks naar de virtual reality bril wordt verzonden.
ZELF BEKIJKEN EN BESTUREN
De robot streamt dus video. Hopenlijk doet hij dit in 360 graden zodat de dragen van de bril zelf rond kan kijken en niet beperkt wordt door het blikveld van de robot. Naast het bekijken van video wordt het mogelijk de robot zelf te besturen. Het idee is volgens teamleider Daniel Shafrir vrij simpel. Draai je hoofd en de robot draait je hoofd. Hierdoor lijkt het dus net alsof je zelf op de maan loopt. Of deze functie mogelijk wordt gemaakt voor de gewone consument lijkt echter niet realistisch.
A SMALL STEP FOR MANKIND?
Momenteel is het team druk bezig met het verhelpen van problemen en het tweaken van de functionaliteiten. Als alles meezit wordt de robot, die Andy is genoemd, in 2016 verzonden richting de maan. Daniel is ambitieus en hoopt ooit honderden robots op de maan te krijgen. Met een Oculus Rift in elk klaslokaal is het dan voor elk kind mogelijk te doen wat slechts 12 mense hebben gedaan. Wij wachten af of Andy inderdaad deze belofte in gaat lossen. Eerst maar eens wachten totdat we in Nederland de Oculus Rift kunnen kopen..
Zero point is een virtual reality video voor én over de Oculus Rift en schijnt nogal tegen te vallen. De verwachtingen worden niet waargemaakt, meer praat dan daad.
HOGE VERWACHTINGEN ÉN HOGE PRIJS
Begin 2014 kwam voor het eerst naar buiten dat er een film voor de Rift gemaakt zou worden. De verwachtingen waren vrij hoog omdat de regie in handen was van Danfunc Dennis, zij docu Hell and Back Again sleept een oscar nominatie in de wacht. De film duurt zon twintig minuten en kan gekocht worden voor het niet misselijke bedrag van 13.00 op steam.
GEEN FILM MAAR VERHAAL
Zero point zegt geen echte film te zijn maar een kijkje in de toekomst. In de film komen enkele mensen aan het woord die nauw betrokken zijn bij Oculus en VR-wetenschap in het algemeen. Zij vertellen over de potenentie van Oculus en worden afgewisseld met 360 graden panoramebeelden in 3D, opgenomen door het bedrijf Condition One.
TEGENVALLENDE KIJK IN DE TOEKOMST
De ervaring valt tegen zo is de algehele tendens op het interweb. De beelden lijken random bij elkaar gezocht en weten niet te overtuigen. Nergens krijg je de indruk echt onderdeel uit te maken van de omgeving. De beelden hangen niet samen met het plot, dat er eigenlijk niet is. Geen context maar simpelweg 360 graden in het rond kijken terwijl je mensen hoort praten hoe vet virtual reality kan zijn. Erg storend en een gemiste kans. Put your money where your mounth is denk ik dan.
ZERO POINT SUCKS
Helaas Ze. het is niet de epische beleving geworden waar wij op gehoopt hadden. Het is simpelweg een I-Max ervaring door een bril. Extra pijnlijk is dat er continue geblaat wordt over hoe geweldig Virtual Reality is maar dit nergens echt getoond wordt. En dan de prijs, maarliefs 14 euro voor wat 360 graden beelden. Er zijn tientallen demos en games te vinden voor veel minder geld waar de potentie van Rift veel naar voren komt
Oculus Rift zal tijd nodig hebben om impact te kunnen maken
Facebook kocht eerder dit jaar het bedrijf achter Oculus Rift voor het niet misselijke bedrag van 2 miljard door. Baasje Zuckerberg is vastberaden om deze investering terug te gaan verdienen. Volgens hem moet de Rift maarliefst 50 tot 100 miljoen keer verkocht worden om betekenisvol te zijn.
Onderdeel van nieuw platform
Oculus is al een tijde onderdeel van het imperium van Facebook en aandeelhouders willen natuurlijk weten hoe het bedrijf winst denkt te gaan maken met Virtual Reality. Duidelijk is dat Mark Zuckerberg een langetermijnsvisie hanteert. Hij laat weten dat er volgens hem elk tien tot 15 jaar een nieuw groot platfrom ontstaat. Volgens hem zijn Virtual Reality en Augmented Reality een groot van deze revolutie. Oculus blijft voortgang boeken en is voorverchter op het gebied van VR. Over tien of twintig jaar wordt wellicht terugekeken op dit apparaat als de Atari of Nintento 8 Bit van dit tijdperk.
Investering snel terug te verdienen
Zuckerberg is vrij pessimistisch over de toekomst van de Rift. Hij denkt dat het meerdere versies kan duren voordat de streefaantallen zijn verkocht. Pas dan kan gesproken worden over een echt nieuw platform dat de entertainmentindustrie kan veranderen. Ik deel zijn vrij negatieve visie niet. Hoewel Oculus Rift tijd nodig zal hebben verwacht ik dat eind volgend jaar er een flink aantal verkocht zullen zijn.
De consumentenversie wordt namelijk begin dit jaar verwacht en zal tussen de 200 en 400 dollar gaan kosten. Als we uitgaan van een lage prijs van 200 dollar en een lage verkoopaantallen van 50 miljoen dan casht Facebook minimaal 10 miljard. Snel terugverdient dus. Wanneer wij in Nederland in de Oculus Rift kunnen kopen is niet bekend, waarschijnlijk zullen iets langer moeten wachten. De release in Amerika zal waarschijnlijk de meeste aandacht krijgen.
Facebook blijft geld pompen in Oculus
Facebook had al flink geinvesteerd in Oculus maar laat het daar niet bij. Het bedrijf gaat in de toekomst nog meer geld in het bedrijf pompen. Facebook enthousiasme om meer te investeren is wordt aangewakkerd door development community. Inmiddels zijn er meer dan honderdduizend dev kits verscheept naar 30 landen. Facebook erkent dat we nog in de beginstadia van Virtual Reality zitten en dat het langer kan duren voordat we het volle effect van de investeringen zullen zien. Facebook blijf echter aggresief investeren in de Rift.
Tot dusver enkel positieve effecten van de overname door Facebook. Wij hopen dat de inversteringswoede vruchten afwerpt en de ontwikkeling van Virtual Reality een flinke boost krijgt.
James Cameron snapt de commotie omtrent Virtual Reality niet.
James Cameron staat bekend om het gebruik van innovatieve technologieën bij zijn films en daarmee vaak een trend zet in Hollywood. Hij was bijvoorbeeld de eerste die 3D nieuw leven in blies met zijn Avatar film. Het is dus altijd interessant wanneer hij zich uitspreekt over nieuwe ontwikkelingen in de entertainmentindustrie. Ik had verwacht dat hij zeer enthousiast zou zijn over de mogelijkheden van Virtual Reality. Hij sprak zich namelijk eerder positief uit over de Oculus Rift. Blijkbaar is de meester van nieuwe technologie niet erg te spreken over over VR.
Virtual reality niet interactief genoeg
Hoewel veel mensen -mijzelf incluis- in de roepen dat VR de toekomst deelt Cameron deze visie niet. Hij sprak zich tijdens een conferentie van The Wall Street Jounal uit tegen Virtual Reality en noemt de techniek zelfs saai. Iedereen wordt nogal opgewonden over deze nieuwe techniek, waar ik eerlijk gezegd van moet gapen. Dat komt hard binnen van een man die 3D weer op de kaart zetten.
De Oculus Rift stelt mensen in staat onderdeel te zijn van de virtuele wereld in plaats van een toeschouwer. Dit is volgens Cameron echter niet zo bijzonder. De mate van interactiviteit laat volgens hem te wensen over. Ik kan staan en rondkijken, dat kon ik toch al jaren in videogames?Voor mij is deze opmerking nog al kort door de bocht. 3D voegt wat dat betreft toch ook weinig toe. Ik vind VR vele male spannender en indrukwekkender dan een schraal 3D effect.
Oculus niet voor grote publiek
Cameron denkt niet de techniek ook aan zal staan bij de gemiddelde consument. Nogal raar aangezien hij wel vol inzette op 3D, waarvoor ook aparte schermen en brillen noodzakelijk zijn. Ik zie oom nergens in mijn omgeving enthousiaste reactie over 3D, laat staan iemand met een bril of scherm thuis. Terwijl iedereen die ik spreek laaiend enthousiast is over de mogelijkheden van de Oculus Rift 3D is dus eigenlijk een dikke vette flop en wellicht probeert Cameron het tij te keren..to little to late als je het mij vraagt
Avatar wel innovatief?
Cameron is ondertussen druk bezig met Avatar 2,3 en 4. Deze worden tegelijk opgenomen en maken waarschijnlijk ook gebruik van 3D en niet van Virtual Reality. Wellicht loop Cameron te bashen om het succes van zijn films veilig te stellen. We zullen het zien, ik heb in elk geval meer vertrouwen in Oculus Rift dan Avatar