Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    26-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Apple gokt op Augmented Reality

    Apple gokt op Augmented Reality

    Tijdens de introductie van de Apple iPhone 7 werd er geen woord gesproken over Virtual Reality of Augmented Reality, of je moet de aankondiging voor Pokémon GO op de Apple Watch meerekenen. Onlangs heeft Tim Cook, directeur van Apple, aangegeven dat hij Augmented Reality ziet als de sleutel naar commercieel succes, niet Virtual Reality. Apple is traditioneel een bedrijf dat tegelijkertijd vooruitstrevend is en afwachtend. Waar gaat Apple heen met VR en AR, en welke impact heeft dit op de markt?

    Apple stuurt de markt

    patent1Als je met plezier gebruik maakt van Android op mobiel en Windows op je PC zal je wellicht de invloed van Apple onderschatten. Toch kan dit enorme bedrijf de technologie sector in een bepaalde richting sturen. Dit jaar heeft Apple de stap genomen om de vertrouwde hoofdtelefoon aansluiting te verbannen van de nieuwste iPhone.

    Daar komt veel kritiek op, toch is dit niet de eerste keer dat ze dit soort beslissingen nemen. Apple stopte als eerste met de Floppy disk en later met de CD-ROM Drive in hun computers. Steeds werden ze uitgelachen, steeds opnieuw volgde andere merken. Samsung bracht zelfs een commercial uit dat hun mobiele telefoon wel met de Flash plug-in werkte om deze een jaar later ook van hun toestellen te verbannen.

    Waarom kiest Apple voor AR?

    patent3Volgens Tim Cook sluit Virtual Reality de gebruiker af van de wereld en dat beperkt de commerciële potentie. Augmented Reality stelt je in staat met mensen te communiceren en tegelijkertijd een nieuwe dimensie aan het beeld toe te voegen. Onlangs nam Apple Zeyu Li in dienst die voorheen bij Magic Leap werkte, een Mixed Reality bedrijf.

    Ook Yury Petrov is overgestapt van Oculus naar Apple. Apple heeft ook een aantal patenten in handen op het gebied van VR en AR. Met Google Daydream in aantocht en de explosieve vernieuwingsdrang van Samsung lijkt Apple op safe te spelen. Komt Apple binnenkort met “One More Thing” die niemand had zien aankomen?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-09-2016, 17:59 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    23-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bohemian Rhapsody in 360 graden

    Bohemian Rhapsody in 360 graden

    “Is this the real life, is this just fantasy?” Dit is de eerste regel van het beroemde nummer “Bohemian Rhapsody” van Queen. Freddie Mercury is er niet meer, toch leeft de muziek voort. Google heeft in samenwerking met Brian May van Queen en een aantal grafische artiesten een Virtual Reality app gemaakt waarbij dit nummer wordt gebruikt als uitgangspunt voor een indrukwekkende audiovisuele ervaring.

    Queen App voor Android

    br4De speciale Queen app is alleen beschikbaar voor Android toestellen. Op toestellen zonder VR functionaliteit is het wel mogelijk de video te bekijken maar dan mis je de complete ervaring. Hoewel Google de initiatiefnemer is van deze videoclip kun je de video niet bekijken via YouTube.

    Het is meer dan een 360 graden Panorama video, veel beelden worden realtime weergegeven waarmee er helaas ook Android toestellen zijn die de clip niet goed kunnen weergeven. Apple iPhone bezitters kunnen deze app vooralsnog niet downloaden, die zal waarschijnlijk later worden uitgebracht.

    Spotlight Stories van Google

    br3Dit is niet de eerste keer dat Google professionals in de animatie- en filmwereld inhuurt om korte films te produceren. Ze werkten al eerder samen met een animator van Pixar en de regisseur van enkele Fast en Furious films.

    De Spotlight Stories variëren in stijl en technische uitvoering. Sommige filmpjes zijn 360 graden films, andere producties zijn geheel in 3D gemaakt. Deze app is gratis te downloaden voor zowel Android als iOS gebruikers.

    Wie betaalt die bepaalt

    br2Hoewel deze videoclip op zich interessant is om te bekijken is het wel jammer dat VR headsets zoals die van Oculus of HTC niet worden ondersteund. Er is al eerder kritiek geweest op Oculus dat ze bepaalde spellen exclusief houden voor hun eigen platform.

    Grote bedrijven steken veel geld in gratis ervaringen en promoten daarmee hun eigen platform, dat is wel logisch. Het is aan de andere kant jammer dat deze verdeeldheid bestaat. De ontwikkelaars van LibreVR/Revive maakten al eerder software om de “Walled Garden” ofwel omheinde tuin van Oculus te omzeilen en zo content beschikbaar te maken voor de HTC Vive.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-09-2016, 19:09 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Echt mobiel gamen met VR Backpacks

    Echt mobiel gamen met VR Backpacks

    Virtual Reality kan leiden tot een flinke smak op de vloer dankzij de kabels die door de kamer liggen. Steeds meer bedrijven werken aan “backtops”, dit zijn volwaardige gaming computers die je op je rug kunt dragen en met accu’s worden gevoed. MSI heeft nu de details bekend gemaakt voor de VR One Backpack PC. Ook XMG heeft een backtop ontworpen evenals Alienware. Lopen we volgend jaar allemaal met een computer op onze rug?

    MSI VR One is sterker en lichter dan ooit

    msi1Het prototype van MSI had een GTX 980 grafische processor en je moest 12 pond op je rug hangen voor uiterlijk één uur speelplezier. In de nieuwe VR One wordt een GTX 1070 GPU gebruikt, naar alle waarschijnlijkheid de mobiele versie.

    Het gewicht is teruggebracht naar 7.9 pond ofwel 3,6 kilogram. De accu’s bieden een belangrijke nieuwe feature, ze zijn “hot swappable” wat betekent dat je ze kunt verwisselen zonder de computer uit te schakelen. De accu gaat nu anderhalf uur mee.

    Hoewel de aansluiting voor een headset in principe universeel is kun je voorlopig alleen de HTC Vive gebruiken omdat de Rift een extra USB aansluiting nodig heeft voor de camera en gemaakt is voor een statische ervaring.

    Meer keuze in backtops

    xmgEr zijn meer fabrikanten die inspelen op de vraag naar hoogwaardige Virtual Reality ervaringen voor mobiel gebruik. HP had al eerder een prototype genaamd Omen X VR PC Pack die destijds relatief licht was maar er was nog geen GPU aangekondigd. Wellicht gaan ze de Nvidia GTX lijn gebruiken met ondersteuning voor de nieuwe Pascal technologie.

    Alienware heeft ook een backtop ontworpen op basis van de AMD Radeon RX 480 grafische kaart, dit product is nog niet op de markt. In principe is het gebaseerd op de Alienware Alpha gaming console. Producent van Mini-PC systemen Zotac werkt eveneens aan een mobiele VR computer waarvan nog geen concrete specificaties bekend gemaakt zijn.

    alienwareVoor 4799 euro kun je de XMG Walker bestellen die vanaf oktober geleverd zal worden. Deze backtop is uitgerust met een Nvidia GeForce GTX 1070 grafische processor, een Intel Core i7 processor en standaard vier accu’s. Uitgerust met twee accu’s weegt deze computer 3,8 kilogram, bijna gelijk aan de MSI dus. Ze geven niet aan dat de accu’s in gebruik te wisselen zijn, je krijgt wel vier accu’s meegeleverd met zes stuks als optie.

    Speel Ghostbusters of Teenage Mutant Ninja Turtles in VR

    Deze backtops zullen de komende tijd voor de consument nog te duur en onhandig zijn, voor virtuele arcades zijn ze daarentegen wel ideaal om de spelers een draadloze ervaring te bieden waarmee de kwaliteit van mobiele VR gaming naar een hoger platform wordt getild dan met een Samsung Gear VR of een Google Cardboard mogelijk zou zijn.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-09-2016, 19:05 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    21-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dansen met een Hololens

    Dansen met een Hololens

    Motion Capture is een populaire methode om bewegingen van acteurs om te zetten naar digitale beelden. Bijvoorbeeld Gollum uit The Lord of the Rings, of King Kong. Deze techniek is vaak zeer kostbaar. Jasper Brekelmans, een specialist in Motion Capture maakt nu gebruik van de Hololens om bewegingen van dansers live te registreren, en daar een computermodel overheen te projecteren.

    Kunst digitaal vastleggen

    live-viewBrekelmans werkt voor dit project samen met The WholoDance project, een organisatie die de danskunst wil vastleggen voor zowel culturele doelstellingen als onderzoek. Motek Entertainment zorgde voor de faciliteiten om dit project mogelijk te maken.

    Met een draadloze verbinding is het mogelijk de Motion Capture data direct naar een Hololens headset te sturen, die projecteert vervolgens een Augmented Reality Avatar op de danser in een driedimensionale omgeving.

    Er werd gebruik gemaakt van een Xbox controller om alle parameters in te stellen, de knijpbewegingen zoals die standaard zijn bij de Hololens bieden onvoldoende controle.

    Bewegingen analyseren

    reviewNaast een live beeld van de computeranimatie over de danser worden de bewegingen ook opgenomen. Zo kan de danser achteraf de bewegingen terugkijken.

    Omdat het beeld volledig driedimensionaal is kan de danser het beeld draaien en vanuit elke hoek bekijken. Daarmee is deze technologie ook ideaal voor atleten die hun lichaamsbewegingen tot in detail kunnen bekijken en bestuderen.

    Nieuwe generatie Motion Capture

    hololensHet registreren van bewegingen is niet nieuw, het wordt met de Hololens wel een stuk toegankelijker gemaakt, en waarschijnlijk ook goedkoper. De dansers dragen hier nog een kostuum met “tracking markers” waardoor de camera de beweging goed kan registreren, met geavanceerde beeldherkenning zal dit wellicht niet meer nodig zijn in de toekomst.

    WholoDance gaat drie jaar besteden om de danskunst op deze wijze vast te leggen. Als dit een succes wordt kan het de studie van dans en eigenlijk alle soorten lichamelijke beweging compleet gaan veranderen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-09-2016, 18:06 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gear VR Game Review: Floor Plan

    Gear VR Game Review: Floor Plan

    De lift in Floor Plan brengt je naar diverse etages waar je kennis zult maken met vreemde figuren en uitdagende puzzels. Door je gezond verstand te gebruiken, en af en toe creatief te denken kun je de mysteries van de verschillende etages ontrafelen.

    • Ontwikkelaar: Turbo Button
    • Leeftijd: Alle Leeftijden
    • Genre: Puzzel
    • Prijs: €6,99

    Game Review

    fp3Er is geen tekort aan puzzel spellen op de Gear VR. Floor Plan probeert zich te onderscheiden met een aparte stijl, zowel op grafisch gebied als de manier waarop de puzzels gepresenteerd worden. Een nadeel van de Gear VR is dat je niet vrij kunt bewegen.

    Bij Floor Plan is dat probleem slim opgelost door de speler in een lift te plaatsen. Je gaat van etage naar etage met als uiteindelijke doel die maffe lift te verlaten.

    De puzzels beperken zich niet tot afzonderlijke etages, je zult regelmatig terugkeren naar etages om vondsten en nieuwe inzichten toe te passen. De presentatie is onderhoudend en zorgt ervoor dat het spel niet snel zal vervelen. Die kans is overigens vrij klein aangezien je met een beetje gezond verstand het gehele spel in enkele uren kunt voltooien.

    Beeld en Geluid

    fp4De graphics zien er fris en vrolijk uit. Het is een genot om naar de verschillende etages te kijken, je wordt steeds opnieuw verrast door de creatieve details. Je kunt overigens wel stellen dat Floor Plan niet direct het onderste uit de kan haalt van de mobiele processor. Het ziet er leuk uit maar het ontwerp is vooral functioneel.

    De karakters die je tegenkomt maken geluid maar spreken niet. Deze “stemmen” en de diverse geluidseffecten hebben een cartoon stijltje die goed aansluit bij de graphics. De muziek is typische liftmuziek, heel toepasselijk en het brengt alle elementen heel goed samen.

    Besturing

    Floor Plan is in feite een point-and-click puzzelspel. Je kijkt naar een voorwerp, tikt een keer op het touchpad van de Gear VR en je kunt verder. De besturing zit het spelconcept nergens in de weg. Omdat je stil staat in de lift hoef je niet te lopen of andere capriolen uit te halen. Bij de Oculus Rift versie kun je overigens wel voorover leunen om iets verder in de kamers te kijken, bij de Gear VR versie is dat niet mogelijk.

    Conclusie

    fp2Het genre dat momenteel het beste vertegenwoordigd is op de Gear VR is zonder twijfel het puzzelspel. Het spreekt ook wel voor zich, we bevinden ons nog steeds in de eerste generatie VR spellen, puzzelen is dan een veilige keuze.

    Bij Floor Plan wordt de lift gebruikt als een excuus om vrij rondlopen te vermijden. Dat is niet de meest subtiele oplossing, het werkt hier wel. Dit is een VR spel waarbij je niet veel hoeft te bewegen, alles speelt zich recht voor je neus af.

    De vraag is wel of dit spel past bij een VR headset. Omdat je van etage naar etage gaat en niet veel meer kunt waarnemen dan de kamers en de wanden van de lift voegt het gebruik van een headset niet echt veel toe aan de beleving, tenzij je vrij claustrofobisch bent aangelegd. Floor Plan op een PC met muis of op een Nintendo Wii met Wiimote zou ook niet misstaan. Floor Plan is een leuk puzzel spel met een originele uitstraling die “meelift” op de populariteit van puzzel spellen als Esper 1 en 2.

    Met een prijs van 7 euro verwacht je een behoorlijke spelervaring, zeker voor mobiele games. Floor Plan zal je enkele uren vermaak bieden, wanneer je alle puzzels hebt opgelost is er niet echt een reden om het spel nogmaals te spelen. Daarmee is het een geschikt spel voor puzzel fanaten, en mensen die graag een relatief rustige en onderhoudende game willen spelen waarbij je niet teveel hoeft te bewegen.
    7.3Total Score
    Puzzelen geblazen!

    Met een prijs van 7 euro verwacht je een behoorlijke spelervaring, zeker voor mobiele games. Floor Plan zal je enkele uren vermaak bieden, wanneer je alle puzzels hebt opgelost is er niet echt een reden om het spel nogmaals te spelen. Daarmee is het een geschikt spel voor puzzel fanaten, en mensen die graag een relatief rustige en onderhoudende game willen spelen waarbij je niet teveel hoeft te bewegen.

    Gameplay
    7
    Graphics
    8
    Besturing
    7
    Wat vind jij? Wees de eerste!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-09-2016, 17:32 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    19-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3D Panorama fotografie met een iPhone

    3D Panorama fotografie met een iPhone

    De nieuwe iPhone 7 is aangekondigd. De klassieke hoofdtelefoon plug is verleden tijd, de behuizing is nu waterdicht en het topmodel wordt uitgerust met twee camera’s. 3D fotografie dus? Niet helemaal, de twee camera’s maken optische zoom mogelijk, en een betere scherpte diepte. Voor ons komt de meest opvallende nieuwe feature voor iPhone niet van Apple, maar van Google; de Cardboard Camera app voor 3D Panorama fotografie.

    Evolutie, geen revolutie

    iphone3Voor een VR website biedt Apple geen rijke bron aan onderwerpen, met de introductie van de iPhone 7 en de nieuwe Apple Watch is daar niets in veranderd. Apple lijkt de opkomende Virtual Reality industrie compleet te negeren.

    Android toestellen zijn al veel verder met de ontwikkeling van VR op mobiel. Nu is het uitgerekend Google die hun Cardboard Camera app lanceert voor Apple iOS. De app was al verkrijgbaar voor Android, nu kunnen Apple fotografen ook prachtige Panorama foto’s schieten in 3D.

    360 Graden 3D Fotografie

    iphone2De meeste consumenten Panorama camera’s kunnen geen 3D foto’s maken. Je ziet het beeld in 360 graden maar het blijft een tweedimensionale projectie. Google heeft een app gemaakt waarmee je een beeld opneemt in 360 graden. Je moet langzaam in de rondte draaien en er mag geen beweging in het landschap zijn.

    Met dat beeld wordt een 360 graden Panorama foto gemaakt met diepte. Door de foto’s te bekijken in een Carboard viewer of een andere VR headset zie je een foto met overtuigend diepte effect. De Google Cardboard Camera App is gratis verkrijgbaar voor zowel Apple iOS als Android toestellen.

    Apple en Nintendo werken samen

    iphone4Het is interessant om te zien dat Nintendo een samenwerkingsverband is aangegaan met Apple. Er komt dit jaar een Mario spel uit voor iPhone. Zowel Apple als Nintendo hebben geen plannen voor VR producten of diensten aangekondigd, in tegenstelling tot de directe concurrenten Google, Microsoft en Sony.

    Of ze met Mario voor smartphone de aandacht kunnen trekken terwijl Google Daydream in aantocht is, de Hololens al te bestellen is en de PSVR nog voor de kerst in de winkel ligt is te betwijfelen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-09-2016, 18:19 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De man achter Iron man stapt in VR, net als Jezus Christus

    De man achter Iron man stapt in VR, net als Jezus Christus

    Jezus had bovennatuurlijke krachten, net als superhelden. Binnenkort kunnen we het verhaal van Jezus bekijken in 360 graden video. Daarnaast stapt Jon Favreau ook in de virtuele wereld. Deze auteur / acteur / regisseur is de laatste jaren vooral bekend van de Iron Man films en de nieuwe Jungle Book verfilming. Hij wil nu zijn talent gebruiken in de opkomende VR video industrie.

    Jezus VR: The Story of Christ

    jezusDit zal de eerste complete speelfilm zijn die geschoten is in 360 graden video. De film werd opgenomen in Matera, Italië dat ook al dienst deed als achtergrond voor de Passion of the Christ uit 2004. De film zal voor het eerst vertoond worden tijdens het Venice Film Festival.

    De film zal tijdens de kerstdagen worden uitgebracht voor Google Cardboard, Samsung Gear VR, Oculus Rift, HTC Vive en de PlayStation VR. Het VR theater in het festival biedt ruimte aan 50 personen die simultaan naar 360 graden producties kunnen kijken. Deze film werd gemaakt door VRWERX in samenwerking met Autumn VR en toont de levensloop van Jezus zoals beschreven in de Bijbel.

    Jon Favreau

    gnomesNaast Iron Man heeft Favreau ook onlangs de live-action versie van Jungle Book geregisseerd, een film met veel geanimeerde karakters. Er werd ook een korte preview uitgebracht als 360 graden video. Hij werkt nu samen met Wevr om een betoverende VR wereld te creëeren waarin ook een interactief element toegepast wordt.

    Het project heet Gnomes & Goblins, je hoeft niet te wachten om een kijkje te nemen. Vanaf 8 september is er een korte demo beschikbaar voor Wevr Transport, via Steam en op Viveport. Het vertellen van verhalen in VR en 360 graden video is een grote uitdaging voor filmmakers omdat ze minder controle hebben over de kijkrichting van het publiek. Ook kan een Panorama video vermoeiend zijn, komende kerst kunnen we zien of Jezus VR het publiek de volle 90 minuten kan boeien. Zeker gezien het einde van deze film reeds bekend is.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-09-2016, 17:43 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    14-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manus en NASA werken samen in Mixed Reality

    Manus en NASA werken samen in Mixed Reality

    Manus VR is een bedrijf uit Eindhoven dat als eerste een VR handschoen ontwikkelde. Nu wordt hun technologie gebruikt door NASA om een realistische simulatie van het Internationale Ruimtevaartstation hier op aarde te realiseren. Met de Manus VR handschoenen kunnen astronauten op aarde oefenen met het manipuleren van objecten in de ruimte.

    SteamVR Tracking

    Valve is vanaf 12 september gestart met het gebruik van SteamVR Tracking waarmee ze de Manus VR Tracking armband kunnen realiseren. In combinatie met de Manus VR handschoenen zal het mogelijk zijn naast beweging ook de juiste positie te bepalen.

    Wat is Manus VR?

    manusSinds 2014 werkt Manus VR aan hun VR handschoenen. Ze zijn gevestigd in Eindhoven waar ze deel uitmaakten van de Startup Bootcamp High-Tech XL.

    Binnen één jaar groeide dit bedrijf van drie naar twintig werknemers en ze werken nu aan de DK1 versie van de Manus VR Gloves. De nieuwe armband zal nog meer functionaliteit aan de handschoenen toevoegen.

    Pillow’s Willow

    Bij nieuwe technologie is het altijd een uitdaging om het publiek uit te leggen hoe het werkt en wat je ermee kunt bereiken. Daarom heeft Manus VR het spel Pillow’s Willow bedacht, een puzzelspel voor de HTC Vive waarbij je de VR Gloves moet gebruiken om puzzels op te lossen en zelfs een virtuele piano kunt spelen.

    VR voor iedereen

    manus-monitorUiteraard is Manus VR trots dat NASA gebruik maakt van hun technologie. Toch ligt een groot deel van de focus op de consumentenmarkt.

    VR technologie ligt nu letterlijk binnen handbereik van het grote publiek. Voor een pre-order van een set Manus VR handschoenen betaal je €250,- die je kunt gebruiken op Android, Windows, Linux, iOS en Mac systemen in combinatie met Unity en Unreal. Van Eindhoven naar het heelal, Manus VR is in enkele jaren ver gekomen!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2016, 19:25 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    13-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PlayStation 4 Pro officieel aangekondigd

    PlayStation 4 Pro officieel aangekondigd

    We wisten al dat er een nieuwe versie van de PlayStation 4 aan zou komen, nu heeft Sony eindelijk de officiële naam onthuld. Ze hebben meer informatie gegeven over hun nieuwe console en de mogelijkheden voor Virtual Reality games. Wat kunnen we verwachten, wordt de PSVR het kerstcadeau voor 2016?

    Neo heeft een nieuwe naam

    demoVoor de officiële bekendmaking werd de nieuwe PlayStation nog “Neo” genoemd, de definitieve naam wordt PlayStation 4 Pro. Deze release staat feitelijk los van de introductie van de PSVR headset, die vanaf 13 oktober te koop zal zijn, maar de Pro editie van de PlayStation biedt een aantal nieuwe mogelijkheden voor een betere VR ervaring.

    De spelontwikkelaars kunnen gebruik maken van verbeterde Super Sampling, hogere verversingssnelheden en meer detail. Dat is belangrijk, want met VR zit je dicht op het beeld en je ziet direct als er niet voldoende detail aanwezig is. De hogere beeldfrequentie zal een belangrijke factor zijn bij het creëeren van een overtuigende VR ervaring op de PlayStation.

    PS4 of PS4 Pro?

    Vwaywardanaf 15 september zal de PS4 te koop zijn voor €299,-, deze console biedt ook ondersteuning voor de PSVR headset. Als je tot 10 november kunt wachten is de PS4 Pro wellicht een betere keuze voor €399,-.

    Voor die 100 euro krijg je een veel snellere processor en een grote harde schijf. Microsoft zal de komende feestdagen een flinke concurrentiestrijd kunnen verwachten aangezien project “Scorpio” pas volgend jaar het levenslicht zal zien.

    Terugkeer van de Demo Disc

    Digitale downloads zijn ondertussen zo ingeburgerd dat een ouderwetse schijf een beetje uit de tijd lijkt. Toch zal de PSVR geleverd worden met een disc met acht speelbare demo’s uit het VR aanbod. Sony heeft voor 2016 ruim 50 titels aangekondigd. Welke titels kun je uitproberen?

    • PlayStation VR Worlds: Een collectie van vijf VR games, op de demo disc kun je alvast één game spelen.
    • Driveclub VR: Een racespel met zeer realistische graphics.
    • Tumble VR: Een blokken stapelaar voor de PS3 in een nieuw jasje, de originele versie was een uitstekende titel in combinatie met de Move controller.
    • RIGS Mechanized Combat League: Een e-sports game waarbij een shooter wordt gecombineerd met traditionele sporten.
    • EVE: Valkyrie: Een bekende titel die we reeds kennen van de Oculus Rift en de HTC Vive, nu ook speelbaar op de PlayStation.
    • Battlezone: Ga de strijd aan met tanks, een bekende titel in een nieuwe VR omgeving.
    • Headmaster: Koppen met een voetbal en punten verzamelen, laten we hopen dat je hier geen hoofdpijn van zult krijgen.
    • Wayward Sky: Een kijk-en-klik avontuur waar eerste en derde persoon gamplay met elkaar gecombineerd worden.

    Sony is niet de eerste met een VR headset, ze hebben wel veel ervaring met de release van gaming hardware en weten als geen ander hoe belangrijk interessante spellen zijn tijdens de lancering.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2016, 22:01 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    12-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leap Motion maakt grote sprong voorwaarts

    Leap Motion maakt grote sprong voorwaarts

    Virtual Reality zien is anders dan Virtual Reality voelen. Controllers als de Oculus Touch zijn al een verbetering ten opzichte van een spelcontroller of een toetsenbord maar het werpt toch een barrière op voor een complete VR ervaring. Leap Motion werkt al een behoorlijke tijd aan een oplossing voor dit probleem waarbij ze geen gebruik maken van handschoenen of andere attributen. Met de beta versie van hun Interaction Engine komen ze een stuk dichterbij met de realisatie van tastbare VR.

    Jouw lichaam in de Virtuele wereld

    lm1In tegenstelling tot VR handschoenen die je ook haptic feedback kunnen geven zodat je ook iets voelt werkt Leap Motion met een soort dieptescanner die de bewegingen van jouw handen nauwkeurig kan waarnemen.

    Je ziet jouw handen in de virtuele omgeving. Alles wat je doet met je handen wordt één op één weergegeven via de headset. Leap Motion is in principe niet beperkt tot één merk headset en kan ook met normale PC toepassingen werken.

    Interaction Engine maakt het realistischer

    lm2Het gaat er bij interactie niet alleen om de beweging van de gebruiker nauwkeurig vast te leggen, de objecten in de virtuele omgeving moeten ook realistisch reageren.

    En dat is precies waar de Interaction Engine van Leap Motion voor ontwikkeld is. Je kunt een blok niet alleen oppakken, je kunt ze stapelen, omver werpen, gooien etc. Alles reageert zoals zou verwachten.

    Beperkingen van Leap Motion

    Hoewel de technologie achter de Interaction Engine erg indrukwekkend is zijn er twee beperkingen waar Leap Motion nog geen oplossing voor kan bieden:

    • De sensor bevindt zich voor de gebruiker, wanneer je bijvoorbeeld met een HTC Vive zou draaien of rondlopen kan de scanner jouw handen niet meer zien. Het is dus een oplossing voor statische ervaringen.
    • Je kunt de objecten in de virtuele wereld niet voelen. Een virtuele pingpong bal “voelt” hetzelfde als een virtuele bowlingbal. Zonder Haptic Feedback, een systeem waarmee er druk op je vingers wordt gelegd blijft de ervaring beperkt.

    teslaDe Tesla Suit was een Kickstarter project dat je via elektronische pulsen over je hele lichaam kon laten voelen in de VR wereld. Dit project werd voortijdig gestopt.

    Er zijn een aantal andere bedrijven die werken aan VR handschoenen die op kleinere schaal een tastbare ervaring willen realiseren. Leap Motion behoort tot de meest vooruitstrevende bedrijven binnen de Virtual Reality industrie en voegen met hun Interactive Engine weer een nieuwe dimensie toe aan de VR ervaring.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2016, 18:48 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    07-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.President Obama bekijken in VR

    President Obama bekijken in VR

    Terwijl de kandidaten voor het presidentschap van de Verenigde Staten strijden om het Witte Huis is huidig president bezig met andere belangrijke zaken. Blijkbaar is de realiteit niet meer voldoende voor president Obama, want hij maakt tegenwoordig gebruik van Virtual Reality. We weten niet zeker wat hij bekeek toen deze foto werd genomen, het is mogelijk dat hij het natuurschoon van Amerika bekijkt via de nieuwe 360 graden film van National Geographic.

    Nationale parken van Amerika

    Screen1Om de nationale parken in de Verenigde Staten in het zonnetje te zetten heeft National Geographic een film laten maken in samenwerking met president Obama. Hij verzorgt de commentaarstem en geeft achtergrondinformatie over het ontstaan van deze parken en het belang voor de samenleving. Samen met Obama kun je een trip maken in Yosemite National Park.

    De film werd gemaakt door Felix&Paul studio’s, een filmstudio die zich volledig heeft toegelegd op de productie van 360 Panorama films. Deze productie is wederom van hoge kwaliteit, de film is opgenomen met 3D camera’s voor diepte in het beeld. De film is te bekijken op YouTube, Facebook en als app in de Gear VR store.

    Niet de eerste president in VR

    Hoewel deze trip naar naar Yosemite Park het eerste VR avontuur van zittend president Obama is, had voormalig president Bill Clinton al eerder een 360 graden productie gemaakt getiteld “Inside Impact: East Africa”. Die film is het bekijken ook zeker waard.

    Panorama video maakt impact

    Screen2Hoewel 360 graden video niet door iedereen als “Virtual Reality” wordt gezien kan deze wijze van registratie zeker een meerwaarde bieden aan de “platte” manier van filmen.

    Momenteel zijn filmmakers nog aan het experimenteren zoals ze dat vroeger ook hebben gedaan met filmtechnieken als montage, geluid en kleur. Sommige filmmakers gebruiken Panorama video al in combinatie met aftakkende verhaallijnen waarbij de kijkrichting het verloop van de film bepaalt.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2016, 17:21 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    06-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gear VR Review: Suicide Squad VR

    Gear VR Review: Suicide Squad VR

    Jij maakt onderdeel uit van de superslechterikken in het Suicide Squad. Je moet het opnemen tegen duistere tegenstanders die jouw het leven zuur maken in Midway City. Kruip in de huid van Harley Quinn, Deadshot of Diablo en veeg de stad schoon.

    • Ontwikkelaar: Warner Bros
    • Genre: Actie / Schietspel / Arcade
    • Prijs: Gratis

    Game Review

    Ss3Suicide Squad is een (anti)superhelden film die aansluit op het universum van Batman en Superman uit de DC stripboeken. De film is een financieel succes gebleken maar de recensies zijn niet bepaald lovend. De oneven toon tussen serieus en komisch lijkt niet goed te werken, en het verhaal is nauwelijks te volgen. Is dat ook het geval voor de gratis game?

    Special Ops VR is een eenvoudig schietspel waarbij je in de huid kunt kruipen van drie karakters uit de stripboeken, en tevens uit de film. Elk karakter heeft speciale eigenschappen. Deadshot is een scherpschutter, Diablo zet alles in vuur en vlam en Harley Quinn mept tegenstanders knock-out met een grote knuppel.

    Beeld en Geluid

    Ss2Het spel ziet er heel goed uit voor een mobiel spel. Er is een goed gevoel van diepte, de kleuren en belichting sluiten goed aan bij de film en alle graphics zijn gedetailleerd. De tegenstanders zijn niet echt spannend maar de animaties zijn netjes gemaakt. Grafisch behoort het tot de betere spelen in de Gear VR Store.

    Het geluid is niet zo bijzonder. Hoewel de audio met ruimtelijk effect goed klinkt hoor je geen dialoog van de karakters. De koppeling met de film wordt gemist in de audio van dit spel. De geluidseffecten doen wat ze moeten doen en niets meer. Een gemiste kans.

    Besturing

    Je hoeft alleen maar rond te kijken en te “schieten” op tegenstanders. Die komen vanzelf naar je toe gerend of verschuilen zich in het speelveld. Met een tik op het touchpad van de Gear VR kun je schieten en meppen, door naar beneden te swipen kun je het secundaire wapen activeren. Het spelconcept is eenvoudig en goed uitgevoerd.

    Conclusie

    Ss1Er zijn al diverse “turret shooters” waarbij je als speler op een vast punt staat en de tegenstanders op jou afkomen. Het voordeel is dat je niet hoeft te lopen of vliegen, het nadeel is dat dit soort spellen snel kunnen vervelen. Suicide Squad heeft korte levels die op een hoog tempo voorbij komen waarmee het gebrek aan controle niet zo snel opvalt.

    Hoewel de gameplay niet veel om het lijf heeft (net als Harley Quinn) ziet het spel er heel netjes uit. De decors zijn eenvoudig maar duidelijk ontworpen, de tegenstanders zijn niet bijzonder qua uiterlijk maar bewegen wel goed. Het gevoel van diepte en schaal is ook goed, als een vijand recht voor je neus staat lijkt die ook echt direct voor je te staan.

    Je moet een beetje om je heen kijken om de tegenstanders buiten je directe gezichtsveld op te sporen maar je hoeft niet helemaal rond te draaien. Je kunt in een stoel blijven zitten, hoewel het spel wel leuker is wanneer je gaat staan. De besturing en het aanvallen werkt perfect, de afwisseling in karakters zorgt dat het spel wat langer fris blijft.

    Van een gratis spel ter promotie van een film mag je niet teveel verwachten, toch is Suicide Squad: Special Ops VR een geslaagd spelletje dat je een half uurtje, misschien iets langer bezig zal houden. Het spel is nergens frustrerend, alles is netjes afgewerkt, niets meer en niets minder. Hoewel het niet tot de all-time klassiekers zal behoren zijn er betaalde spellen in de app store die niet zo goed zijn afgewerkt.
    7.5Total Score
    Goed voor een gratis game

    Van een gratis spel ter promotie van een film mag je niet teveel verwachten, toch is Suicide Squad: Special Ops VR een geslaagd spelletje dat je een half uurtje, misschien iets langer bezig zal houden. Het spel is nergens frustrerend, alles is netjes afgewerkt, niets meer en niets minder. Hoewel het niet tot de all-time klassiekers zal behoren zijn er betaalde spellen in de app store die niet zo goed zijn afgewerkt.

    Gameplay
    7
    Graphics
    8
    Besturing
    7
    Wat vind jij? Wees de eerste!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-09-2016, 22:15 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    05-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen groen scherm meer nodig met Kinect

    Geen groen scherm meer nodig met Kinect

    Een groot obstakel bij de presentatie van VR spellen is het vertonen van het spel aan een buitenstaander. Als je geen headset draagt is het erg moeilijk om je voor te stellen wat de gebruiker ziet. Bij enkele demonstraties hebben ze gebruik gemaakt van green screen waarbij ze later het groene beeld vervingen door beelden uit het spel.

    Zo lijkt het alsof de speler in de virtuele wereld staat. De video voor Fantastic Contraption was een goed voorbeeld van deze methode. Nu is er een manier bedacht om een diepte scanner zoals de Microsoft Kinect te gebruiken om de achtergrond te vervangen zonder green screen.

    De derde dimensie is diepte

    Kinect2Een standaard camera kan beelden vastleggen in twee dimensies: horizontaal en verticaal. De Kinect van Microsoft was de eerste consumenten camera die ook in de diepte kon registreren. Kinect is een accessoire voor de Xbox spelcomputer.

    Hoewel de technologie indrukwekkend is sloeg het systeem niet aan bij gamers. Toen Microsoft vervolgens de code vrij beschikbaar maakte kwam er een hele nieuwe groep gebruikers. De ontwikkelaars van dit project maken gebruik van diepte informatie om een persoon op de voorgrond te scheiden van de achtergrond.

    Ook voor Hololens en Tango

    Kinect1De Kinect heeft de weg vrij gemaakt voor nieuwe ontwikkelingen zoals de Hololens en Project Tango. Deze systemen werken ook met waarneming van diepte om de omgeving te scannen. Ook maken deze systemen gebruik van Augmented Reality. Met deze nieuwe techniek zou het mogelijk zijn een persoon voor de camera in een virtuele wereld te plaatsen, compleet met perspectief en diepte.

    Deze demonstratie met een Kinect camera, een HTC Vive headset en de Unity engine is interessant maar nog slechts een prototype. We zijn benieuwd wat er zal voortkomen uit deze experimenten, met spellen als Pokémon GO is Augmented Reality plotseling erg populair geworden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-09-2016, 18:41 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    02-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gear VR Game Review: Ascension VR

    Gear VR Game Review: Ascension VR

    Omschrijving:

    Ascension VR is een nieuwe versie van het populaire strategie spel Ascension. Stapel de kaarten op de juiste wijze om de overhand te krijgen op je tegenstanders. Speel tegen de computer of ga online en daag spelers uit over de hele wereld. Met 52 verschillende helden, constructies en monsters kun je aan de slag, als je meer kaarten wilt zijn die in het spel los aan te schaffen. Het spel is uitgetest met een Samsung Galaxy S6 en een Gear VR.

    • Ontwikkelaar: Temple Gates Games
    • Leeftijd: Alle Leeftijden
    • Genre: Kaartspel / Strategie
    • Prijs: €9,99

    Game Review:

    As3Het verhaal achter de Gear VR versie van Ascension VR is heel bijzonder. Theresa Duringer, directeur van Temple Gates Games (ze wonnen al eerder een onderscheiding voor hun eerste VR spel Bazaar) heeft vliegangst. Ze zag de Gear VR als een ideale manier voor wat afleiding tijdens enge vluchten in het vliegtuig.

    Helaas zijn de meeste Gear VR spellen ontwikkeld voor korte speelsessies. Ze kwam op het idee om het strategie spel Ascension te vertalen naar een computerspel, ze was al een grote fan van dit spel en wist precies waar de fans op zaten te wachten.

    Ascension VR is een goede vertaling van het kaartspel naar een virtuele omgeving. Je bevindt je in een bos, daar zweven de kaarten voor jouw karakter. Je kunt de kaarten bestuderen en vervolgens de beste strategie bepalen. Ascension lijkt qua concept op de bekende Magic: The Gathering maar Ascension is wat toegankelijker. Toch heeft het spel veel diepgang, na het oefenen met de computer spelers kun je online met andere spelers een virtueel kaartje leggen.

    Beeld en Geluid:

    As2Het spel ziet er verzorgd uit, voor elk karakter is er een volledig geanimeerde versie in 3D ontworpen. Dit geeft het verder wat statische spel meer uitstraling. De kaarten bevatten behoorlijk wat informatie, het spel zou standaard iets verder mogen inzoomen op de kaarten. De Gear VR heeft uiteindelijk niet het meest scherpe beeld.

    Bij het geluid ligt de nadruk op de live chat bij online spelen. Er wordt gebruik gemaakt van “spatial chat” wat betekent dat je een gevoel hebt van positie in de ruimte. Met elkaar praten vormt een belangrijk deel van de beleving, het is goed dat de makers dit zo overtuigend hebben doorgevoerd. Zo kun je met mensen aan de andere kant van de wereld spelen alsof ze naast je zitten.

    Besturing:

    Net als bij de meeste kaartspellen is Ascension ook een kwestie van delen en spelen van kaarten. Je kunt Ascension VR spelen met het touchpad van de Gear VR, je kunt ook kiezen om een controller te gebruiken. Voor langdurige speelsessies is de controller aan te bevelen, het spel is overigens eenvoudig genoeg om te spelen met de touchpad.

    Conclusie:

    As1Het is duidelijk dat de ontwikkelaar bekend is met het originele kaartspel. Er is duidelijk aandacht besteed aan detail, naast het standaard set van 52 kaarten zijn de karakters mooi omgezet naar 3D modellen die animeren en het spel leven inblazen.

    Het spel is toegankelijk voor nieuwkomers, er is een speciale tutorial optie waar je de basisprincipes en regels kunt leren. Het spel wordt pas echt interessant als je online gaat. Het is daarmee vooral een sociaal strategie spel. Hoewel de landsgrenzen geen probleem zijn wordt het voor iemand die de Engelse taal niet vloeiend spreekt wel een stukje lastiger.

    Sinds de eerste beta versies zijn er een aantal suggesties van testers doorgevoerd in de versie die nu in de Oculus Store te vinden is. Waarschijnlijk zal Temple Gates Games dit spel nog regelmatig van updates voorzien. Voor €9,99 is Ascension VR niet echt een impuls aankoop. Fans zullen zeker tevreden zijn, nieuwe spelers moeten eerst beslissen of dit een aanlokkelijk genre is. Op dit moment is er niets vergelijkbaar in de Oculus Store te vinden, het is daarmee een welkome aanvulling voor de Gear VR.

    Fans zullen zeker tevreden zijn, nieuwe spelers moeten eerst beslissen of dit een aanlokkelijk genre is. Op dit moment is er niets vergelijkbaar in de Oculus Store te vinden, het is daarmee een welkome aanvulling voor de Gear VR.
    7.5Total Score
    Conclusie

    Fans zullen zeker tevreden zijn, nieuwe spelers moeten eerst beslissen of dit een aanlokkelijk genre is. Op dit moment is er niets vergelijkbaar in de Oculus Store te vinden, het is daarmee een welkome aanvulling voor de Gear VR.

    Gameplay
    8
    Graphics
    7
    Besturing
    7
    Wat vind jij? Wees de eerste!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-09-2016, 16:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe VR studio Squanchtendo

    Nieuwe VR studio Squanchtendo

    Rick and Morty is een cult animatieserie die ontstaan is uit de samenwerking tussen Dan Harmon (Community) en Justin Roiland. In juli van dit jaar werden fans van deze serie aangenaam verrast toen er een teaser verscheen van het eerste Rick and Morty spel in VR:

    Het spel wordt ontwikkeld door Owlchemy Labs in nauwe samenwerking met Justin Roiland. Iedereen die bekend is met de serie kent de vele verwijzingen naar technologie van vroeger, nu en de toekomst. Blijkbaar heeft Roiland het VR virus te pakken want hij heeft onlangs bekend gemaakt met een eigen VR studio te starten: Squanchtendo.

    Twee ervaren ouders

    Comic shortSquanchtendo is een nieuwe studio die je niet zomaar over het hoofd kunt zien. Roiland heeft al een ruime ervaring in de televisiewereld en leende zijn stem al eerder aan de VR games The Lab en Hover Junkers.

    Zijn partner is Tanya Watson, zij is al tien jaar actief in de games industrie en heeft bij Epic Games gewerkt aan titels als Unreal Tournament 2 en Gear of War 2 en 3. Momenteel zijn ze druk op zoek naar personeel om hun ideeën vorm te geven.

    Verhalen vertellen in VR

    Comic longDe creativiteit van Roiland kan precies zijn wat VR game ontwikkeling momenteel nodig heeft. De meeste spellen zijn vooral gericht op nieuwe spelconcepten en de besturing, verhaalstructuur is nog een ondergeschoven kindje. Dat is juist de kracht van Virtual Reality, je verplaatsen in een andere wereld.

    Roiland is al maanden bezig met concepten uitwerken maar erkent dat het een zware taak zal zijn. Hij zou dolgraag een adventure spel maken met diepe communicatie maar realiseert zich dat “Artificial Intelligence” producten als Siri nog niet echt overtuigen.

    De onbegrensde creatieve geest van Justin Roiland is alleen niet terug te zien in de bedrijfsnaam. Het is de vraag of Nintendo gaat ingrijpen vanwege de overeenkomst. Het is overigens heel goed mogelijk dat een reactie van Nintendo ze precies de gratis publiciteit geven waar ze naar op zoek zijn. Overigens laat Nintendo nog steeds op zich wachten om stappen te maken in de VR wereld.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-09-2016, 15:29 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    31-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.It takes Phab 2 to Tango

    It takes Phab 2 to Tango

    In september komt Apple vrijwel altijd met een nieuwe versie van de iPhone op de markt. Samsung zal de Galaxy 7 als Android alternatief in de strijd gooien. “Wanneer twee honden vechten om een been, gaat een derde er mee heen”, zo luidt het gezegde. Dat kan zomaar eens de Lenovo Phab 2 zijn, een midprice smartphone die als eerste ondersteuning heeft voor Project Tango, het Augmented Reality platform van Google.

    Project Tango in het kort

    Tango logoGoogle werkt al enkele jaren op de achtergrond aan Project Tango. Net als de Microsoft Kinect is Tango in staat een diepte scan te maken van de omgeving. Zo “leert” het apparaat exact de positie van muren en de geografie van de omgeving.

    Dat is ideaal voor Augmented Reality, extra informatie kan nauwkeurig over de omgeving worden geplaatst. Project Tango was voorheen alleen beschikbaar op een developer tablet van Google, de Lenovo Phab 2 zal de eerste smartphone ter wereld zijn die ondersteuning biedt aan deze nieuwe technologie.

    Dromen zijn niet altijd bedrog

    LoweNaast Tango zal de Phab ook tot de eerste generatie toestellen behoren die ondersteuning biedt aan Daydream, het VR platform van Google. Daarmee heeft deze Lenovo smartphone twee primeurs op het gebied van Virtual Reality en Augmented Reality te pakken. Dat is best opvallend aangezien er nog geen Google Nexus toestel is die overweg kan met Tango of Daydream.

    De eerste maar niet de duurste

    PhantogeistTerwijl Samsung verder bouwt op hun eigen Gear VR platform slaat Lenovo een andere weg in. Dat kan een slimme zet zijn, zo kan Lenovo zich onderscheiden van de andere merken.

    Daarnaast zal de Phab 2 ongeveer 500 euro kosten als deze in september verschijnt, goedkoper dan de vergelijkbare Samsung Galaxy S6 en de iPhone 6S. Er zijn al diverse interessante apps verkrijgbaar voor het Tango toestel, het is de vraag of dat voldoende is om het grote publiek te overtuigen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-08-2016, 15:02 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR video voor computerspellen

    VR video voor computerspellen

    Onlangs kwam VR Noir in de Gear VR App Store. Het is een interactieve film met echte acteurs in een 360 graden panorama omgeving. Eerder was er de interactieve film Gone, een experiment om de kijker meer te betrekken bij een spannende film. Films worden al tientallen jaren gebruikt in spellen, met wisselend succes. Laten we een aantal van deze spellen op een rijtje zetten.

    Dragon’s Lair (1983)

    DragonDit spel is een complete animatiefilm waarbij de speler op bepaalde momenten met de joystick een actie moet uitvoeren. Je hebt geen directe controle over het karakter.

    Dit was de eerste keer dat een tekenfilm op deze wijze speelbaar was dankzij Laserdisc technologie. De animatie komt uit de studio van Don Bluth, ook bekend van de Fievel en Platvoet & zijn vriendjes films.

    Mad Dog McCree (1990)

    Dit is een Full Motion Video spel waarbij je met een lichtpistool moet schieten op slechte acteurs in een slap Western verhaaltje. Het is geen meesterwerk, het is wel een bijzonder voorbeeld van een interactieve film. Duck Hunt met film dus.

    Night Trap (1992)

    Dit videospel is meer berucht dan beroemd en speelde zelfs een hoofdrol in een rechtszaak om gewelddadige spellen te verbieden. De film haalt het niveau B-film niet, het was wel uniek omdat de speler acht kamers tegelijkertijd in de gaten moet houden om vampiers op te sporen. Een bijzonder concept dat werd ontwikkeld voor de Sega Mega CD console.

    The 7th Guest (1993)

    7thguestIn dit puzzelspel wordt film gebruikt om het verhaal te vertellen terwijl de puzzels met computergraphics gemaakt zijn. The 7th Guest is en horrorverhaal waarin de speler lijdt aan geheugenverlies.

    Door puzzels op te lossen moet hij erachter komen wat er met de gasten uit zijn landhuis is gebeurd. Dit spel zou later als voorbeeld dienen voor diverse andere puzzelspellen in dezelfde stijl, er werden maarliefst 2 miljoen exemplaren van The 7th Guest verkocht.

    Who Shot Johnny Rock? (1991)

    Als laatste dit spel dat net als VR Noir het beproefde detective concept neemt als uitgangspunt voor een interactieve film. Het acteerwerk is amateuristisch en de interactie beperkt. Door de rekenkracht van PC’s worden spellen steeds realistischer, toch worden er nog steeds interactieve films zoals VR Noir gemaakt. Werkt de combinatie van film en spel, of kunnen ze beter gescheiden blijven?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-08-2016, 14:44 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    29-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oculus Rift ondersteund nu ook Room Scale VR

    Oculus Rift ondersteund nu ook Room Scale VR

    De Oculus Rift zou de eerste VR headset voor consumenten zijn die een complete Virtual Reality ervaring kon leveren. Na een succesvolle Kickstarter campagne en een overname door Facebook bleek het uiteindelijke product niet geheel aan de verwachtingen te voldoen. In plaats van ruimtelijke controllers werd er gebruik gemaakt van een standaard Xbox controller, in plaats van vrij bewegen moest je op één plek blijven zitten.

    De HTC Vive leverde direct een “complete” ervaring en wist daarmee veel VR fans over de streep te trekken. Hoewel Oculus letterlijk bij hun originele standpunt blijft kan de Rift wel degelijk een “room scale” ervaring bieden. De vraag is of dat wel nodig is.

    Kunnen of moeten?

    Rift roomJason Rubin staat aan het hoofd van content bij Oculus. Onlangs gaf hij aan dat de Rift technisch een complete ruimte kan gebruiken. De standaard opstelling bestrijkt een gebied van pakweg 270 graden. De twee sensoren worden aan de voorzijde van de speler geplaatst. Als de speler draait ontstaat er een “dode hoek”.

    Door meer “trackers” te plaatsen kan de Rift overal beweging waarnemen. Zo is hun “Constellation” methode in theorie gelijk aan de Lighthouse techniek die de HTC Vive gebruikt. Met de nieuwe Oculus Touch controllers zou meer bewegingsvrijheid gewenst zijn.

    Toch adviseert Oculus de ontwikkelaars zich te concentreren op content die vrij stationair blijft. Veel gebruikers hebben slechts een beperkt oppervlak om te spelen. Niet iedereen is in de gelegenheid enkele vierkante meters vloeroppervlak te reserveren voor VR spelletjes.

    Ook Oculus kent zijn grenzen

    Orlovsky_and_Oculus_RiftOm te voorkomen dat gebruikers continu tegen muren lopen werkt de HTC Vive met een “chaperone” systeem die waarschuwt wanneer je te dicht bij de muur komt. Oculus heeft officieel nog geen dergelijk systeem, toch bestaat de mogelijkheid wel in de software.

    Sterker nog; het is mogelijk om binnen een spel een variabele speelruimte te bepalen en die te visualiseren in het spel. Bijvoorbeeld een omheining met prikkeldraad die aangeeft dat je niet verder kunt. Zo wordt je niet uit het spel gehaald maar je weet wel waar de grenzen van de speelruimte zich bevinden.

    Wat is “echte” VR?

    Niet iedereen is het eens over de definitie van “echte” Virtual Reality. Een omgeving van 360 graden rondom lijkt de norm, de vraag is of vrij rondlopen daar ook toe behoort en zo ja, tot welke grens? Een paar meter in de huiskamer of een voetbalveld? Waar liggen de grenzen van VR? HTC heeft die grenzen al bepaald, Oculus laat het over aan de consument.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-08-2016, 18:11 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR geschiedenis wordt kunst

    VR geschiedenis wordt kunst

    Zenka is een Amerikaanse artiest die de geschiedenis van Virtual Reality en Augmented Reality heeft gedocumenteerd en vervolgens diverse objecten heeft vertaald naar kunstobjecten. Het resultaat is te bekijken in een expositie, daarnaast is er ook een App ontwikkeld met AR elementen. Oude technieken worden op originele wijze gecombineerd met moderne technologie.

    De geschiedenis van VR en AR

    TimelineIn de research voor het kunstproject heeft Zenka een tijdlijn samengesteld waarin diverse Virtual en Augmented Reality uitvindingen in kaart zijn gebracht. Een aantal uitvindingen hebben niet direct met het onderwerp te maken, het is meer een collectie van futuristische vondsten die je op je hoofd kunt zetten.

    Zoals de 3D brilletjes die stammen uit 1952. De Virtual Research Flight Helmet uit 1991 is een interessante toevoeging. Maar waarom wel de vizier van superheld Cyclops maar niet de visor uit Star Trek: The Next Generation? Het is daarmee zeker geen volledig en academisch verantwoord overzicht van VR en AR, het is wel een interessante reis door de tijd.

    Nieuwe technologie met traditionele middelen

    FurnaceHet hoogtepunt van dit project is de collectie hoofden van keramiek. Diverse bekende en minder bekende headsets zijn in klei sculpturen vereeuwigd en als keramiek in de oven gebakken. Het resultaat is een kleurrijke collectie hoofden die een gestileerde vorm hebben, soms een beetje angstaanjagend zelfs.

    Er is ook een app gemaakt met Augmented Reality onderdelen die uitgebracht is voor iOS, Android en ook Gear VR. Helaas is deze app nog niet wereldwijd beschikbaar. De expositie wordt gehouden in San Francisco.

    De toekomst is kunst

    Zenka is een artiest en futurist. Beide disciplines komen bij elkaar in dit project waarbij de diverse Virtual en Augmented Reality projecten van de afgelopen decennia voor het voetlicht worden geplaatst. Het brengt de wereld van technologie en kunst samen op een originele wijze.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-08-2016, 17:57 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facebook maakt 360 graden video beter

    Facebook maakt 360 graden video beter

    Facebook directeur Mark Zuckerberg is een grote fan van VR. Hij kocht al eerder het VR bedrijf Oculus op waarmee de Oculus Rift in feite een Facebook product is geworden. Facebook was naast YouTube ook één van de eerste websites waar je 360 graden panorama video kon bekijken. Nu komen ze met enkele nieuwe opties die vooral voor VR filmmakers interessant zijn; Video Guide en Heatmap.

    Video Guide

    Yt3Het voordeel van 360 graden video is dat je compleet rond kunt kijken. Het nadeel van 360 graden video is dat je soms geen idee hebt waar je moet kijken. Als uploader van een 360 graden video kun je nu een Video Guide toevoegen.

    Op bepaalde tijdstippen in de tijdlijn kun je de camera draaien naar een voorkeurspositie. Als de kijker deze Video Guide inschakelt zal het beeld automatisch naar de juiste positie draaien. Het is daarmee een optionele instelling om te zorgen dat je belangrijke fragmenten in het beeld niet mist.

    Heatmap

    Fb2In de reclamewereld zijn heatmaps al jarenlang standaard. Een Heatmap ofwel Point of Interest is het deel in het beeld waar mensen naar kijken. Bij reclame wordt dit toegepast om jouw ogen naar het product te leiden. Met Heatmaps is bijvoorbeeld aangetoond dat mannen bij voetbalwedstrijden meer naar het kruis kijken van de spelers dan vrouwen.

    Hoe het bij damesvoetbal zit is niet bekend maar wel te voorspellen… De Heatmap bij 360 graden video werkt op dezelfde wijze; de uploader kan zien naar welk deel van het 360 graden beeld er het meeste gekeken wordt.

    YouTube Creator Academy

    Fb1YouTube heeft een leerzame video gemaakt waarbij wordt uitgelegd welke fouten je niet moet maken bij het opnemen van 360 graden video. Filmen in 360 graden panorama is niet hetzelfde als filmen met een normale camera. Zo moet je het beeld stil houden, bewegingen in het beeld werken desoriënterend.

    Zorg ook dat het beeld perfect horizontaal is, bij een rotatie wordt het Panorama effect verstoord. Plaats een camera niet zomaar in het midden van de tafel. Het plaatst je wel in het midden van de actie, maar dat kan soms vreemd overkomen. Snelle beeldwisselingen zijn ook niet aan te raden bij 360 graden videoclips.

    Panorama video is een nieuwe manier om verhalen te vertellen. Filmmakers experimenteren momenteel met dit formaat, net zoals ze voorheen moesten uitvissen hoe 3D films er het beste uitzien. Als je zelf aan de slag wilt met 360 graden video is deze YouTube video een goede start.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-08-2016, 17:45 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs