Deze (on)regelmatige rubriek, aangeleverd door Freek Neirynck, ambieert geen recensiekolom te zijn, maar zoals de titel het zelf zegt: een seinpaal voor geïnteresseerde en potentiële lezers.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
ROEL RICHELIEU VAN LONDERSELE LAAT ZICH INSPIREREN DOOR GENT IN ZIJN NIEUWE DICHTBUNDEL "TOT ZIJ DE WIJN IS"
De voormalige Gentse stadsdichter Roel Richelieu Van Londersele heeft zopas bij uitgeverij Atlas Amsterdam/Antwerpen een nieuwe poëziebundel uitgegeven die zijn roots in Gent en deelgemeenten niet kan verlochenen. Tot zij de wijn is is namelijk geïnspireerd door onder andere het Campo Santo-kerkhof in Sint-Amandsberg, drie bronzen beelden van zijn kunstgezel en vriend Marf in de Campagne in Drongen, het Natuurmuseum voor kinderen De Tuin in het Berouw, het graf van Karel en Gustave van de Woestijne
Enkele maanden geleden kon u in deze kolom lezen hoe Roel Richelieu Van Londersele erkend werd als plattelandsdichter 2010 in Schellenelle, in navolging van onder andere Roland Jooris en Myriam Van Hee. In zijn nieuwste bundel bewijst hij ook een urbanistische poëet te zijn. Niet voor niets werd hij enkele jaren geleden de eerste officiële stadsdichter van Gent; de stad waar hij oorspronkelijk afkomstig uit Ninove al sinds zijn studententijd woont en waar hij aan het einde van de vorige eeuw het gerenomeerde literaire tijdschift Koebel uitgaf. Van Londersele is ook auteur van romans en beoefent recentelijk zelfs succesrijk het genre policier.
Als dichter staat hij bekend als een zeer toegankelijk auteur met een open en helder taalgebruik en met zeer herkenbare onderwerpen met als rode draad de (behoefte aan) liefde voor de vrouw. Toch maakt hem dat niet ouderwets en melig, integendeel. Hij kiest voor het subtiele, voor het net niet uitvergrote detail, voor fracties in het amoureuse die zelden zo close behandeld werden door zijn gelijken.
Ook Tot zij wijn is ligt in die lijn van de verwachtingen. Het merkwaardigste in de nieuwe bundel is ongetwijfeld dat de poëet op zoek is naar een decor waartegen zijn ontboezemingen zich afspelen. Grafzerken, beeldhouwwerken en de natuur lijken hem momenteel bijzonder te kunnen inspireren..
Een voorbeeld uit het hoodstukje Campo Santo:
De Weduwe
de zwarte vrouw beklimt de heuvel elke dag
ze kent alle mannen en hun vuur
prevelt haar gebeden tegen de muur
van de kapel, god is stil en luistert
een blauwe werkman begraaft het kwaad
zij kijkt toe en geeft haar zegen
ze is de moeder van de eenzaamheid
ik ken haar uit de boeken, maar zie hoe ze leeft
ze herschikt een bloem voor vreemde doden
en staart naar haar eigen bezigheid
dan telt ze plots de graven en leest de tijd
dat is meer dan ik betrachtte
Tot zij de wijn is van Roel Richelieu Van Londersele telt 68 bladzijden en werd uitgegeven door Atlas.