In zijn lezing naar aanleiding van zijn Nobelprijs in 2005 schrijft Harold Pinter dat er geen scherpe grenzen zijn tussen realiteit en fictie, waarheid en onwaarheid, iets kan zowel waar als onwaar zijn.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Als kunstenaar blijft het een interessante manier om de realiteit te exploreren en staat hij hier achter. Als burger dient men zich wel degelijk de vraag te stellen wat het onderscheid is tussen waarheid en fictie.
Naar aanleiding van de recente presidentsverkiezingen in Amerika werd de wereld geconfronteerd met informatie die steeds meer de formats van de entertainmentsector volgt. In deze lezing wordt het belang getoond van het lied en de videoclip in de hedendaagse (politieke) informatieverspreiding, van Al-blackface-Jolson's 'A Plantation Act' tot de erotische Obama-girl.
Bij het bekijken van de collectiepresentatie op de benedenverdieping van het S.M.A.K., valt het op dat het gros van de daar opgestelde werken uit de museumcollectie voornamelijk gekozen zijn omwille van hun benadering van kunst als communicatiesysteem, en dat ze elk op hun eigen manier de functie van kunst en de functie van taal als poging tot communiceren, proberen te duiden of te bevragen.
Stef Van Bellingen gaat in zijn lezing dieper in op het thema van communicatie en non- communicatie in de kunst en legt verbanden met de mechanismen van communicatie in de media en de politiek.
De lezing op 16 november 2008 is gratis, gaat door in het S.M.A.K. (Citadelpark Gent) en start om 11u.
Reservaties: reservaties.smak@gent.be of 09/240.76.64
Mekhitar Garabedian, Pararan (Dictionary), 2006.
Collectie S.M.A.K. -presentatie najaar 2008 (foto: Dirk Pauwels)
|