Liefde is niks is de titel van de
eerste CD van Wim Toucour, pseudoniem van Wim Van Caelenbergh (Ninove 1972°, die overkomt als een pure
post-kleinkunstplaat, maar de zanger gitarist (en nog enkele andere
instrumenten) noemt het liever semi-akoestische wereldpop met een verhaal. Kan ingekomen worden. En ook als hij verwijst naar Paul Simon en méér geloofwaardig nog naar de Belgische Yevgueni.
Verwijzingen
naar pioniers als Johan Verminnen (variatie, laagdrempeligheid, goede smaak),
Wim De Craene (bijna hitpotentieel) en heel af en toe een tikkeltje Jan De
Wilde in een niet depressieve bui
liggen evenwel dichter bij de waarheid en
realiteit.
De
nummers van Wim Toucour verdienen gerust een plaats tussen de eindeloze
herhalingen van recentere hitnummers die Radio 1 in de Ochtends tussen vijf
en zeven draait, om aan zijn vaderlandse plichten te voldoen op het vlak van
obligate programmering van Nederlandstalige muziek. 1(één) Toucour zou heus
niet misstaan tussen Bos, Kowlier, Bedert
De Mens, al dan niet in de versie
van Haarlemmer Rick de Leeuw.
Hedendaagse
bard Toucour heeft minder woordballast in zijn betere teksten, staat met zijn
muzikaal steunbeen meer in de actuele samenleving, besnaart themas en algemene
inhoud méér het vandaag dan het universele. En doet dat alles met een bijna
absoluut correcte zegging. Echte luistermuziek, die toch nu en dan ook de
onderste kuitspieren activeert. Hij verruimt inderdaad het Nederlandstalige muzieklandschap met een fris geluid, zo te
horen geboren uit zijn liefde voor wereldmuziek
en folk, pop en cabaret.
De meest beklijvende nummers op
het schijfje zijn (in alfabetische volgorde: Ambras, Beetje Tourette, E ko no mi, i ka ni mé;' en Schaf Brussel af.
Een prachtige intro is die van "Al Qarya", één van de andere nummers op de disk. Je vloekt in
het diepst van je hart als je de strofe hoort, want dat blijkt de zoveelste
remake van Het Dorp van Wim Sonneveld, dat op zijn beurt ook al een cover is
van La Montagne van Jean Ferrat. Had hier maar een Raï-geïnspireerde melodie
onder de tekst gezeten
Strumae had zijn pagina kunnen afstaan in de
Wereldencyclopedie van de Wereldmuziek. Of het petit nègre zo dik in de verf
moest worden gezet, laten we beter in de openbare discussie.
Wim
Toucour bezingt ook met het nodige gevoel de Stad Gent in Zeven jaar. Hij houdt
duidelijk van die biotoop als inspiratiebron, muze
en geeft haar terug wat ze
verdient.
Het
risico van authentiek, gepersonaliseerde, degelijke en pure producties als
Liefde is niks is natuurlijk dat ze net te goed zijn voor het commerciële
amusementsgenre en niet experimenteel genoeg voor de verwende subcultuur. Ze
blijven ergens hangen. Onopgemerkt in het slechtste geval. Een probleem waar de
betreurde Wim De Craene twintig jaar geleden ook al mee zat en een decennium
later de nochtans getalenteerde Bart Van den Bossche.
Naast
zanger Wim op gitaar, shruti box, boormachine
zijn ook te horen Isolde Van der Goten op (bas)klarinet, accordeon, glockenspiel, lepels
; Sander Claes op elektrische gitaar;
Kris Van Daele op contrabas
en Alfredo Bravo op
percussie-instrumenten
fRè!éK NeIrYnCk
|