
Het thuisverbruik van biologische voedingsproducten kende in 2005 een omzetstijging van 2,1%. Deze omzetgroei is te danken aan een groeiend aantal kopers en enkele sterk groeiende plantaardige segmenten zoals brood, deegwaren en ontbijtgranen. 70% van de Belgische bevolking kocht in 2005 wel eens een bioproduct. In 2004 was dit 69%.
Het totale marktaandeel van de biologische voeding bedroeg vorig jaar 1,4%, goed voor een omzet van 201 miljoen euro. Biogroenten blijven met een aandeel van 21% veruit de belangrijkste categorie binnen de totale biologische voedingskorf. Het belang van biologisch vlees en gevogelte neemt verder af. Deze producten scoorden in 2001 en 2002 goed dankzij de verschillende voedselcrisissen, maar intussen is het vertrouwen van de consument opnieuw hersteld en neemt dit effect af. Biologische vleeswaren daarentegen deden het in 2005 wel goed en zagen hun aandeel groeien van 3,6 naar 4%. Deze bevindingen blijken uit onderzoek dat GfK Panel Services Benelux uitvoerde in opdracht van VLAM.
Bijkomende informatie èn het volledige dossier vindt U terug op www.vlam.be
|