Al is hun datum van release in het verleden al wel eens uigesteld, dit keer hielden ze woord. De meest recente luistercijfers betreffen 'Golf 15' . Het CIM-onderzoek werd gehouden onder alle lagen van de Vlaamse bevolking van twaalf jaar en ouder, dit tijdens het tijdsvak van 05.00 tot 05.00 uur. Het gaat om de periode augustus tot december 2007. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
01) Radio 2 - 29,3% (31,8%) 02) Q-music - 17,6% (17,7%) 03) Donna - 12,2% (13,3%) 04) Radio 1 - 8,8% (7,9%) 05) Studio Brussel - 8,2% (8,5%) 06) 4FM - 6,0% (5,1%) 07) Klara - 2,3% (2,1%)
RADIO 2 VERLIEST
Opvallend is het grote verlies voor Radio 2. Voor het eerst duikt de familiezender onder de grens van de dertig procent (- 2,5%). Al weet men aan de Reyerslaan al jaren dat de monsterscore van Radio 2, uniek in Europa, al die tijd opzienbarend was en niet echt goed te verklaren, toch zal het nu even schrikken zijn.
De terugval zal mogelijk ook te maken hebben met de vernieuwde programmering. Onder andere De Madammen hebben al hun portie kritiek te slikken gekregen. Feit is dat een en ander niet aanslaat.
RADIO 1 VEERT TERUG

Van het verlies van de collegas profitereert Radio 1. De nieuwe programmering van de nieuws- en informatiezender slaat blijkbaar wel aan. Niet enkel het voortdurende verlies uit de vorige metingen is een halt toegeroepen, men gaat er zelfs 0,9 procent op vooruit (van 7,9 naar 8,8%).
Studio Brussel bevestigt. Zij noteren een rapportcijfer van 8,2%, weliswaar een verlies van 0,3% (het was 8,5% tijdens Golf 14). Q-music profiteert niet echt mee en blijft zowat gelijk. We moeten al naar het tweede cijfer achter de komma gaan kijken om het verschil te noteren. Toen 17,61%, nu 17,65%. Een status quo dus.
DONNA BLIJFT INCASSEREN

In het hoekje waar nog steeds klappen vallen, blijft Donna steken. De hitzender van de publieke omroep haalt nog maar een marktaandeel van 12,2 procent (was 13,3%). Een daling met iets meer dan een procent tegenover Golf 14. Dit terwijl ook de marktaandelen van Klara (+ 0,2%) en 4FM stijgen. Deze laatste doet er bijna een volle procent bij (0,9%). De vernieuwde aanpak van Bert Geenen blijkt hier dus wel te werken.
Info CIM
|