Deze (on)regelmatige rubriek verzorgd door xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Freek Neirynck ambieert geen recensiekolom te zijn, maar zoals de titel het zelf zegt: een seinpaal voor geïnteresseerde en potentiële lezers.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Nog tot 17 februari 2008 loopt in de Kunsthal Sint-Pieters in de Sint-Pietersabdij op het gelijknamige plein, de overzichtstentoonstelling BUTH, vader van Thomas Pips en andere muizenissen
.
Bij die gelegenheid verscheen het (kunst)boek BUTH, leven en werk van Danny De Wilde en DannY De Laet, in een hard boarduitgave van de Gentse Stripgalerij De Negende Kunst en KUNSTHAL GENT. Geen banale catalogus maar een opus gewijd aan Leo De Budt, aan zijn teken- en schilderkunst en zijn gelegenheidsgrafiek o.a. de Thomas Pipstekeningen in de vroegere Ronde van Frankrijk uitgaven van Het Volk
zoek maar de muis en de stijve col.
BUTH, leven en werk is een terechte ode geworden aan het werk van de kleine, bescheiden kunstenaar, die inmiddels de leeftijd van de tachtig voorbij is. Een Gentenaar in hart en nieren, die bovendien niet weg te denken is in de geschiedenis van de heropgestarte Gentse Feesten in het laatste kwart van de vorige eeuw.

Leo De Budt, zo schrijven de samenstellers, groeide op in een artistiek milieu, met onder andere zijn vader Victor De Budt die tot de Latemse School gerekend wordt. Dat tijdsaspect wordt overigens bij de eerste stappen in de tentoonstelling schitterend herdacht, met originele werken van ondermeer Emile Claus, Guust Desmet,
Frits van den Berge, die zijn tekenpennebroeder werd in onder andere het Dagblad Vooruit.
Het gros van Buths oevre, dat zowel in het boek als de tentoonstelling werd opgenomen, kunnen we zonder enige kans op neerkijken, eigenlijk wel als gelegenheidsgrafiek bestempelen. Maar dan van een zeer hoog niveau.
Leo De Budt moest inderdaad tientallen jaren om den brode tekeningen maken : cartoons en karikaturen voor in de kranten, stripverhalen waarvan er gelukkig ook een behoorlijk aantal in boekvorm verschenen -, logos en ander public relationsontwerpen voor de recla-me
affiches.
Maar laten we nooit vergeten dat hij eigenlijk, feitelijk, in de foen.. de grondlegger was van het Vlaamse stripverhaal. Nero, Suske en Wiske, Jommeke, Kiekeboe zouden misschien niet eens het daglicht gezien hebben.
BUTH, leven en werk is een prachtuitgave geworden waar heel veel intellectuele arbeid moet in gekropen zijn, maar hij rendeert ten volle. De samenstellers vonden een uitgewogen balans tussen tekst en illustraties (al hadden die soms wel wat uitvergroter gekund, maar papier kost geld !)
Het boek is in alle geval een uitdaging tot kopen voor een brede waaier van geïnteresseerden :
Kunsthistorieliefhebbers, geïnteresseerden in de geschiedenis van Gent en zijn artistieke periferie, stripfanaten
.
Freek Neirynck (recensent)
|