Natuurlijk zou het busvervoer, zoals wordt gesuggereerd, vlotter verlopen, mochten bussen in een aparte bedding kunnen rijden. Maar naar mijn aanvoelen rijdt het openbaar vervoer in saigon 'op wieltjes'. Er is zichtbaar geïnvesteerd en het loont. Een voorbeeld: was het knooppunt ben xe bên thành voorheen een warrige bedoening waar een kat ahw haar jongen niet zou vinden (je wist niet waar op te stappen, je wist niet welke richting de bus uitging, niemand begreep je, zelfs de infobalie verstrekte....geen info), nu is de busterminal uitgegroeid tot een ferme hub met overdekte platforms, zitstaven en bovenaan bordjes met duidelijke opgave van busnummer en bestemming. En je ziet nu ook al toeristen die er gebruik van maken. En is het nog niet duidelijk, dan zijn er de talrijke xe ôm (de in blauwe vest gestoken motorbiketaxi's die voor eventuele doorvoer zorgen) die je gewillig op het juiste 'spoor' zetten. Zowat 500 meter verder, allicht ter ontlasting van ben xe bên thành, is er de overzichtelijke ben xe pham ngu lao, die o.m. ook bussen met andere bestemming verzorgt. Bovendien is er de gratis te verkrijgen itinerary map/trajectenkaart 'so dô 110 tuyên xe buyt' waarop met de nodige kleurtjes de trajecten van de 110 mogelijke busritten netjes zijn getraceerd....