Gisteren in betoging opgezet door business groups in sala daeng-silom (business centre dus keuriger uitgedoste manifestanten).....vandaag sla ik vanuit de ruime Sidewalk Cafe aan Democracy Monument de aanzet gade van een nieuwe demonstratiedag tegen de amnestiewet !
De anti-amnestiebetogingen zijn overduidelijk gericht tegen de terugkeer van de corrupte voormalige premier Thaksin alias "de man van Dubai" (z'n verbanningsoord), broer van de huidige premier en mooie dame Yingluck Shinawatra.
Het (rijkere) Bangkok is nooit Thaksin-minded geweest, de Pheu Thai (partij van de Shinawatra's)vindt vooral aanhangers in de (armere) provincies en het noorden (Chiang Mai, geboortegrond van de Shinawatra's)
Maar de paradox is dat Thaksin, die zich met ongeoorloofde middelen verrijkt heeft, de man is die het lot van de armste Thai verbeterd heeft en een minimumpakket sociale voorzieningen (gedeeltelijk gratis gezondheidszorg) heeft tot stand gebracht.
Na 'n lekker sla'tje in The Kitchen wandel ik door beide zijden van de boulevard waar de betogers zich, meestal liggend, ophouden....een geur van urine en stoelgang hier en daar....ik zie geen sanitaire voorzieningen, wel talloze grote bidons water, gaarkeukens die de betogers in gedisciplineerde rijen van voedsel voorzien, betogingsattributen...vlagjes, linten, fluitjes, plastic klaphandjes....
En dat de Thai verbeten kunnen zijn in hun protest werd bewezen eind 2008 toen demonstranten wekenlang de internationale airport Suvarnabuhmi bezet hielden, met totale verstoring van internationale luchtvaart tot gevolg.
Op weg naar het shopping walhalla siam (central world, paragon,zen etc) bij uitkomen van metrostation sala daeng .....vast in de betoging georganiseerd door Dem.Partij....hoeveel? in elk geval duizenden! bij uitdeinen van eerste protesten kan ik me naar bst-station (bangkok sky train) wurmen ......politie laat betijen, maar vanop skywalk in siam zie ik met anderen eskadrons antiterreurpolitie oefenen met wapenstok en schilden .....en hun 'tegenstanders' zijn andere politiemensen die de eskadrons bekogelen met gevulde petflessen.....om af te schrikken ?
Behalve dat is het vandaag ...shoppen ....terug met bst en mrt naar hua lampong en vandaar te voet via chinatown naar pier 5 om met chayo praya riviertaxi terug te keren naar pier 13 phra athit en dus terug 'thuis' in khao san buurt
Vlucht via helsinki naar bangkok (vanuit finse hoofdstad naar bangkok toch 9 en een half uur vliegen) rimpelloos.
Met airport rail link naar phaya thai terminal (45thb) en verder met taxi (80thb incl.fooi) naar hotel (taxirit van airport naar hotel anders op z'n minst 800...)
Politiecordons (met de obligate schilden)op de straathoeken...wat is er gaande? Het Huis keurde enkele dagen terug het geamendeerde wetsontwerp goed voor amnestie voor wie zich sinds 2004 schuldig had gemaakt aan politieke agitatie en machtsmisbruik. Terecht wordt er een manoeuvre in gezien om de (omwille van corruptie)verbannen Thaksin (broer van de mooie premier Yingluck Shinawatra) weer in eer te herstellen.Gevolg De democratische oppositiepartij roept op (Senaat moet op haar beurt wetsvoorstel nog goedkeuren en daar huist naast voor- en tegenstanders een omvangrijke 'vlottende' groep senatoren) die wet niet te stemmen en daarnaast probeert zij zich met alle mogelijke middelen ertegen te verzetten
met Finnair via Helsinki naar Bangkok, vertrek 2/11 aankomst 3/11 en naar gewoonte enkele 'acclimatisatie'dagen in Thai Cozy House, Tanee Rd...en op 7/11 vanop Don Meuang luchthaven met Airasia naar Saigon (betreft promotievlucht en ik blijk nog nooit zo goedkoop de anderhalve uur durende vlucht te hebben geboekt - 15 kg bagage en mastercard-betaling-commissie inclusief....omgerekend 43,60 euro)
alles kan, niets moet, bijgevolg overweeg ik aan de Ho Chi Minh City Univ.Social Sciences and Humanities - Faculty of Vietnamese Studies.....een 6- of 8- wekencursus 'vietnamess' op te nemen !
foto: terras koffiehuis Window's in de Nguyen Dinh Chieu (Saigon)
voila.....myanmar...knack bevestigt mijn blog (dec)
Op 4, 5 en 6 dec maakte ik in mijn blog gewag van het feit dat Thein Sein een vredesprijs werd toegekend door ngo crisis group, wat als te vroeg werd omschreven, omdat het leger maar laat betijen dat de rohingya door de rakhine worden verdreven/uitgemoord .....
Artikel pag 18 knack (7mei 2013) stelt aan de kaak dat Thein Sein "....op een en dezelfde dag de vredesprijs in ontvangst nemen en beschuldigd worden van etnische zuivering...."
De prijs werd uitgereikt in april en voor een goed begrip: de rakhine zijn boeddhistische myanmarezen die het gemunt hebben op de opgejaagde islamitische rohingya die in myanmar niet als minderheid erkend worden....
wellicht combines tussen agencies en busmaatschappij pattaya om terugreis naar suv.airport bangkok geregeld te krijgen, dus geen risico: terugvlucht is primordiaal en prijs om er te geraken is ditmaal van ondergeschikt belang, dus taxi (900thb incl.tol) en de 120 km wordt in cowboystijl slalommend afgelegd, ergo ik ben in airport iets over13 u en vlucht naar cairo is 0.55 u.... half etmaal nietsen....dan vlucht van 'n kleine 10 uur, stop-over cairo ong. 4 uur en vlucht cairo-brussel nog 's 5 uur...gelukkig zit ik in die laatste vlucht bij twee jonge brusselse islamieten (1 marokkaan en 1 bekeerde braziliaan!!) die me hun verhaal en foto's en video's uit de doeken doen over hun reis naar...mekka...en plots sta ik in het barkoude brussel en die eerste namiddag word ik overweldigd (o.m. in overvolle trein) door de ijzingwekkende kilheid van de belgische samenleving...tol van de harde lange winter ?
drie, vier dagen pattaya is ruimschoots genoeg, genoeg om er genoeg van te krijgen, 'n harde stad waar geld rolt, veel zwart allicht, waar zo veel mogelijk mensen graantjes wensen van mee te pikken...service, als er al service is, is kil omdat alles -ondanks de warmte en de hete zon- er kil is...hier is geen plaats voor sentiment....de stad met z'n vloeiend transportsysteem dat foutloos lijkt te werken: 'n veelvoud tuktuktaxi's voor 'n tiental mensen waar de overtallige dan maar aanhangen en 'n ritje (via handopsteken er op) waar of hoe ver dan ook is 10 thb....en verder dat uitgestrekt netwerk van motortaxi's (op elke mogelijke plaats vind je de riders in 'n meestal groen hesje gestoken) ...
maar transport naar buiten is 'n ander verhaal....er zijn rechtstreekse bussen naar suvarnabuhmi airport bangkok (ligt tussen pattaya en bangkok) maar pick up aan hotel kan blijkbaar niet meer (wel ophalen aan 'n verzamelpunt..waar ?? krijg dat maar uitgelegd in het engels !!) maar er zijn minivans die voor hotel pick up zorgen (en die het weliswaar afficheren als minivan transport naar airport) en die dan prijzen hanteren die veel te hoog liggen...en dan zijn er de taxi's (met hotel pick up) die uiteraard de duurste service bieden (dat gaat van 800 tot 1500 thb en meer zelfs), maar die allicht de meest zekere oplossing bieden (zal ik ervaren vanmiddag!!)....
pattaya waar alles kan, waar alles te zien is.......op 'n kluit vind je de hilton, de marriott, de bars met de eindeloos lange beer tables, 'n heus caesar's palace met korintische zuilen en 'n pantheon, de heaven hell bar (hoe dicht kan alles bij mekaar liggen) en zowaar een 'klein vlaanderen' (resto plus cafe) en pats in het midden de view talay beach pattaya condominium met afgesloten hekken en security......pattaya met de nu ouder geworden babyboomers, de (soms moeilijk) wandelende pensioenen en prepensioenen.....en ook de russen zijn hier geland met in hun spoor de russische maffia met hun eigen russische/oekraiense prostituees, want russen blijken 'n beetje vies van de thaise, zegt men......(?)
en naar verluidt geniet hier in 'n leuk optrekje lou (deprijck van de hollywood bananas) van z'n royalties (van de bananas), maar vooral dan van z'n monsterhit 'ca plane pour moi'(plastic bertrand)....
en pal in het centrum pattaya klang (=centrum) in soi 12 heb ik 'n kamer in de hideaway....en het is inderdaad 'n beetje zoals de naam laat vermoeden weggestoken, maar de kamer is grandioos, 'n met wat overdrijving voorzichtige aanzet tot suite, met salonhoek(met clubzetels), met secretaire, met kingsize bed, met 'n eethoekje zelfs met rond tafeltje en twee stoelen en uiteraard de private bathroom, de noodzakelijke aircon, de minibar, de tv, de safetybox.........
laatste week...gisteren bangkok sukumvit, het moderne bangkok met de high rise buildings en natuurlijk......de shopping malls......vanuit phra athit (pier 13) naar pier 4 (dat is verder dan chinatown; doorgang via marine department) met chayo praya rivertaxi (dat is dus 'n vrij lange boot en steeds meer dan stampvol) en mrt (silom line)......en 's avonds uitstekend thai gegeten in 'n piepklein resto pas 11 dagen open !! en vanmorgen na ontbijt met volgestouwde minivan naar pattaya (en naar zuidoostaziatische gewoonte vertrok de minivan van 9 u iets over tienen) en in pattaya busstation ving ik bot om me met tuktuktaxi naar pattaya klang te laten brengen, dus met al de bagage de motortaxi dan maar......
nachttreinreis verliep vlot...ik heb immers kunnen slapen, alhoewel ik er voor vreesde (treincoupe was ingenomen door twee groepen, 'n franse en 'n nederlandse...en ik had m'n bunk - 'n overschotje dus - net in het midden)...en na aankomst ong 8.30 ontbijt in station en taxi richting tanee rd (weer omgeving khao san, niet bijster boeiend wegens toeristenbuurt) maar ik zit dus aan de bron voor booking bus pattaya en maandag precies daar start van busreis...het worden dus enkele dagen pattaya als afsluiter....
vandaag met riviertaxi plus mrt en skytrain naar siam, het shoppingwalhalla en wees gerust ook de thai hebben de smaak van het shoppen te pakken gekregen...wie kan daar trouwens aan weerstaan? en in de goed gestoffeerde erg ruime bookshop in de paragon (siam) de jazz encyclopedie gekocht....'n verzwaring van mijn bagage maar in belgie kost ie me meer dan tien euro meer
laatste volle dag chiang mai.....overal bots je wel op wats (tempels) de ene al aantrekkelijker dan de andere; twee (naast de chedi luang) die er bovenuit springen....de wat phrasing omwille van zijn schattige belendende watjes en de oudste ('n aantal eeuwen toch al) de wat chiang mun met z'n stoepa met ingewerkte olifanten en beide wats bekoren ook door de aangename groene setting met frangipanestruiken en kleurige bloemen.... elke stad heeft wel z'n eigenheid...ook chiang mai waar gewone taxi's ontbreken, maar het openbaar vervoer bestaat uit de vele gemotoriseerde tuktuks en de red cabs (rode tot bordeaukleurige camionettes eig. met achterin aan elke kant een zitbank voor het transport van in totaal acht tot tien passagiers) chiang mai is 'n stad op mensenmaat, ingehouden druk met 'n warmte die voldoende draaglijk is en 'n leven dat volgens europese normen voldoende goedkoop is...niet te verbazen dat dit 'n uitgelezen oord is voor expats
normaliter aankomst 8.15 (en dus pick up door hotel) en normaliter is het al 'n lange treinrit (18.10 tot 8.15 dwz 14 uur) nu door -zegt men- wegenwerken onderweg (??) aankomst 12.05 dwz 18 uur treinen!!!! voor 'n afstand van 750km !!!
zijn de wegen in thailand opperbest, de trein gaat dus traag, alhoewel treincomfort dat van vietnam (dat in koloniale treintijd is blijven hangen) ruimschoots overtreft (trouwens, ik had nog 'n 'vernietigende' blog over vietnam's treintransport in de pipeline, volgt misschien later!)
aangenaam terugzien van de levendige stad die 'n toevluchtsoord is van (tien)duizenden er verblijvende westerlingen.....en ik betrek opnieuw degelijke (en vrij goedkope) kamer in traveller inn...net buiten de oude stadsmuren maar dicht bij de night market.....
chiang mai de stad met de honderden (of duizenden?) wats, maar ik zal het houden bij de belangrijkste, en vanmiddag dus ruim de tijd genomen voor bezoek aan de chedi luang, de wat die zowat het uithangbord is van de stad
maar of ik terug trein neem naar bkk valt af te wachten ??? en dan rest nog bangkok en hua hin (?) en de viereneenhalvemaand zitten erop...
15/03 gevaar om door de vele bomen het bos te zien, dus blijven toeven en genieten van de drie toppers...de chedi luang, de wat phrasingh en de wat chiang mun, elk met hun omringende watjes, stoepa's, tuintjes als rustige oases en...toeristen (gelukkig loopt het niet overvol van toeristen in chiang mai....veel kamers blijken onbezet) en zoals overal veel toeristen uit japan, korea, china, thailand zelf en de westerlingen....
kamer (traveller inn) in lokroh rd onvervalste topper qua prijs/kwaliteit en vriendelijk onthaal....gisteren het avondbuffet in de centara....'n buffet dat zelfs dat van elios overtreft, maar het is ook duurder en extra wordt bijgerekend voor drank, service en btw, maar voor 'n totaalsom van omgerekend 'n 12 euro heb je werkelijk alles naar hartelust van voorgerechten tot uitgebreid dessertbuffet
treinreis bangkok naar chiang mai uitzonderlijk lang (normaliter van 18.10 tot 8.15) nu lapte men er 4 extra uur bij: totaal 18 uur dus om ong. 750 km af te leggen; zijn de wegen in thailand opperbest, de spoorweg heeft nog 'n lange weg af te leggen om op 'westers' niveau te komen....
bezoek aan door aardbeving serieus beschadigde wat chedi luang, zowat het uithangbord van chiang mai, de tweede stad van thailand, met de oude binnenstad tussen de muren (verloren lopen kun je niet, maar het kost tijd om die toch wel grote ommuurde binnenstad te doorkruisen), maar 'n heel stuk van de moderne stad ligt buiten de muren....je hebt het niet altijd zoals je wil: ik wilde zaterdag terugkeren, maar wegens trein 'fully booked' ben ik verplicht reeds overmorgen terug te keren naar bangkok, weer trein proberen, want in die bussen met hun kuipzetels kan ik nauwelijks 'n oog dichtdoen...plots kom ik tot de vaststelling dat die zee van tijd waarover ik beschikte erg verschrompeld is...
vanavond 18.10 trein naar chiang mai (aankomst daar morgenochtend 8.15 en allicht opgepikt -beloofd bij booking althans- door nen tiep van traveller inn)....dus vandaag nog tijd zoek maken in bangkok (na check out12u) dus dat betekent hualampong station (en daar o.m. uitvlooien waar ik na chiang mai nog naartoe zou kunnen) en de mrt naar lumpini...silom... het dient gezegd....mrt en skytrain en dus alle stations blinken uit in vlekkeloze properheid...en veiligheid (eerste passen ondergronds dien je al te passeren via 'n security check) en als metrotrein arriveert in terminus hualampong volgt er in trein 'n security check vooraleer passagiers kunnen instappen; zijn metro/bst duur ?....ja en nee...hoe korter de rit hoe relatief duurder dwz een of twee haltes 18 tot 20 thb (halve euro dus), maar ga je verder dan wordt het goedkoper (chatuchak bv ligt 18 km ver maar kostte met metro slechts 40 thb of 1 euro) was ik bijna vijf jaar geleden niet erg weg van bangkok, dan heb ik nu bangkok beslist in de armen gesloten en hoe komt dat.....je begint delen van de stad te kennen en wat te doorvoelen (en daar is beslist tijd voor nodig...ettelijke dagen - zelfs weken- dus, wijsneuzen!!!) en de initiele schrik die je sowieso hebt bij iets vreemds heb je al lang afgeschud......
heb na drie dagen thai cozy vaarwel gezegd, niet slecht, maar het feit dat water op ondergrond badkamer bleef stoorde me, en omgeving khao san hou ik ook voor bekeken...dus met taxi naar chinatown...en veel opties heb ik er niet, dus new empire hotel, reusachtige kolos, duurder en in omgeving hualampong station waar ik morgenavond trein neem voor chiang mai.... en eindelijk wordt me duidelijk waarom er zo druk ondergronds gewerkt wordt in deze omgeving (al sinds meer dan 'n jaar): men is bezig (met o.a. italiaanse en japanse inbreng) 'n nieuwe metrolijn uit te diepen...met chinatown en zelfs onder de chayo praya rivier naar wat arun... vandaag metro naar lumpini-park, de groene long met vijvers midden het centrum, en onmiddellijk palend aan silom...en daar dus even 'n overdags kijkje gaan nemen in het beruchte patpong road...
vandaag naar de grootste markt van de wereld waar alles zoal te krijgen is: chatuchak, ong. 18 km verwijderd van het centrum aan het gelijknamige park, te bereiken via de silom-lijn (metro).....vergis je niet, bangkok is 'n enorm grote stad (1.500 km2, als je bedenkt dat belgie er 30.000 telt, dan betekent dat dat bangkok de uitgestrektheid heeft van 'n halve belgische provincie!).....en bij terugkeer aftstappen in sukumvit, 'n ander shoppingparadijs..... sinds begin jaren 90 de globalisering werd ingezet, hebben enkele landen in z-o-azie 'n enorme vlucht vooruit genomen en thailand is (met singapore en maleisie) 'n voortrekker...het westen is voluit gekopieerd en het begint er stilaan uit te zien dat de kopie grootser en indrukwekkender is......en metro en skytrain, het dient gezegd, uiterst proper !!! en bangkok is niet bijster goedkoop, alhoewel het moeilijk is te vergelijken, want waar de toeristen verblijven zijn de prijzen hoog en de shopping malls hanteren prijzen die bij ons ook gangbaar zijn, dus....
vandaag met chayo praya riviertaxi vanuit banglumpoo (Phra Athit) naar chinatown over water (of van pier 13 naar pier 5) en na wandeling door chinatown de info in hualampong station ivm night trip naar chiang mai...en hoopte ik op zondag reeds (alles fully booked) dan moet ik het stellen met de nachttreinreis van bijna 800 km op maandagnacht (791 Thb) bangkok is uitstekend uitgerust met ultramodern openbaar vervoer, dus de mrt (metro dus) naar silom, daar 'n eindje te voet om in sala daeng de bst (bangkok sky train) te nemen naar het shopping paradijs siam met o.m. paragon, central world.....dus me laten opzwelgen in de shopping overvloed en niet goedkoop...ik zie er kledingwinkels (massimo dutti, zara en h&m etc hun waren slijten tegen op z'n minst onze prijzen) en opvallend ook.....'n overkill aan alle mogelijk aanbod qua iphones, smartphones, ipad, tablets en samsung, apple, htc, lg, blackberry, alles is in nieuwste uitvoering verkrijgbaar...en het zijn onze prijzen; wie denkt dat daar koopjes te doen zijn, vergist zich even had ik gedacht in saigon de goedkopere kopie van samsung note2 nl hkphone (de hongkong phone) maar gebruiksaanwijzing in toestel enkel...in vietnamees !
en niets anders dan gewoonlijk..... en dus tao dan park en meer afscheidbabbel dan krant lezen en in 23/9 park met studenten zowel engels aangeleerd als zelf vietnamees geleerd (de oefening bestond in zelf gemaakte zinnen en op papier de juiste tonen aanduiden in de gebruikte woorden, maar dat was meer ernaast dan erop....) en inpakken en kamer betalen (en dus m'n erg belangrijk paspoort terugvragen en ervoor zorgen dat ik zo weinig mogelijk achterlaat)...... vandaag lees ik in vietnamnews dat de eerste vietnamese dollarmiljardair een feit is...Forbes plaatst hem (Pham Nhat Vuong) op plaats 974; ooit begon ie als noedel-producent maar verkocht dat bedrijf aan nestle en toen maakte hij fortuin...uiteraard in vastgoedontwikkeling met o.m. meerderheidsparticipatie in Vingroup en verder lees ik dat 45ste verjaardag van de slachting van Ha My in 1968 in herinnering werd gebracht en daar waren het de ....zuidkoreanen (die aan de zijde van de amerikanen streden) die er lelijk huis hielden en er 135 kil om het leven brachten... morgen taxi 7.30 richting airport en 9.45 am airasia-vlucht naar bangkok
de dollar is gestegen tegenover de euro (vandaag klokte ie onder de 1,30) en dat zal ik geweten hebben......iemand heeft me ooit gezegd bij m'n betoog dat voor mij als reiziger 'n dalende dollar erg welkom is ....dat 'ik dat anders moet zien' (sic)...ik weet nog altijd niet hoe anders, maar ik weet begot uit ervaring hier dat 'n stijgende dollar voor mij nadelig uitvalt (in cambodja rekent men zo al in usd...en inlanden als vietnam, indonesie, maleisie etc is de forex dollar-linked, en dan ?)
vandaag rustige dag hoofdzakelijk in de parken Tao Dan voor de slierten koffie en cong vien 32/9 voor andere gesprekken
en in vietnam bestaat er weliswaar (mannelijke) dienstplicht, maar tot dusver waren er de ...achterpoortjes (pas toelating aan univ, nog bezig aan eindexamens of iets derg) zo legio dat men 'met reden' wegbleef tot op 25ste, zodat het niet meer hoefde opgeroepen te worden....'n circulaire van begin 2013 sluit die achterpoortjes en verplicht nu elke man tussen 18 en 25 in dienst te treden (18 maanden) en dus moeten eventuele studies voorlopig gestaakt worden.....maar het ligt voor de hand dat dit alles - men gebruikt evenwel de gebruikelijke blablabla ' zelfstandigheid kweken' etc) - te maken heeft met de zenuwachtigheid nav de spanningen met china ivm spratly/paracel.....en als ik 'n gemeenschappelijke karaktertrek mag aanwijzen dan is het wel hun koppigheid (sommigen zullen het met 'onverzettelijkheid' wat properder verwoorden, maar geloof me, het zijn onwrikbare harde koppen) en als ooit iets van komt (met china dus)....ze gaan er zich met z'n allen voorleggen !!!