Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    03-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is Pokémon GO ooit nog te stoppen?

    Sinds juli 2016 is de wereld in de ban van Pokémon GO, een smartphone spel met Augmented Reality die je laat zoeken naar verschillende Pokémon karakters bij jou in de buurt. Dankzij het freemium model bleek deze gratis app een enorm kassucces voor ontwikkelaar Niantic, aandeelhouder Nintendo en ook Apple en Google die een leuk percentage van de opbrengst opeisen via de app winkels. Ondanks de technische oneffenheden wist dit spel de AR technologie naar de massa te brengen. Hoe staat het met dit fenomeen een jaar later?

    Pokémon GO evenement loopt niet goed af

    Het had zo mooi kunnen zijn; Pokémon GO spelers uit verschillende landen kwamen samen tijdens het eerste grote Pokémon GO evenement in Chicago om samen op jacht te gaan naar speciale karakters. Maar de internetverbinding werkte nauwelijks waardoor het evenement op een fiasco uitliep.

    Als gevolg hiervan zijn de Europese evenementen uitgesteld tot de herfst, en honderden ontevreden bezoekers in Chicago hebben een proces aangespannen tegen Niantic.

    De hype is voorbij, de trend blijft bestaan

    Met meer dan 500 downloads kun je niet verwachten dat iedereen het spel blijft spelen, toch blijft er een grote groep trouwe gebruikers over die nog steeds op pad gaan om zichzelf en elkaar uit te dagen. Ondertussen moet Niantic hun klanten tevreden stellen, niet alleen door het organiseren van evenementen, maar ook het verspreiden van nieuwe Pokémon en nieuwe elementen om het spel interessant te houden. Er is ook al geëxperimenteerd met ARKit, het nieuwe systeem van Apple om Augmented Reality verder te verbeteren.

    Pokémon Generatie 2

    Er zijn met Generatie 2 weer 80 nieuwe Pokémon toegevoegd, daarnaast zijn er nieuwe evoluties mogelijk evenals nieuwe gedragskenmerken, berries, avatars en soorten kleding. Hoewel Generatie 2 is voorzien van 100 nieuwe karakters kun je er slechts 80 vangen. Dit komt omdat sommige baby’s al eerder beschikbaar waren, en andere Pokémon nog niet te vinden zijn.

    De toekomst van Augmented Reality locatie spellen

    Pokémon GO was niet het eerste AR spel op basis van GPS informatie, ontwikkelaars Niantic hebben zelf al eerder Ingress uitgebracht. Veel data van dat spel is later hergebruikt voor de nieuwe Augmented Reality app. Er zijn meer games die je naar objecten laten zoeken, of juist laten vluchten voor virtuele zombies.

    Sommige spellen zijn gemaakt om bedrijven te promoten, bijvoorbeeld door virtuele vouchers te verspreiden. Andere spellen proberen je aan het bewegen te krijgen om fitness wat leuker te maken. Er zijn dus volop mogelijkheden, het is afwachten of er ooit nog een concept wordt bedacht die het publiek in zo’n grote getale kan aanspreken als Pokémon GO.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/is-pokemon-go-ooit-nog-te-stoppen/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 10:12 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Snapchat AR bril met videocamera is nu ook te koop in Nederland

    Snapchat is het “hippe” alternatief voor Facebook, de afgelopen jaren heeft Snapchat veel functies bedacht die andere bedrijven vervolgens vrolijk kopieerden. Met name Facebook producten lijken de ontwikkelingen van Snapchat op de voet te volgen. Toen het bedrijf zich Snap ging noemen werd de focus verlegd naar andere producten waaronder Spectacles, een hippe bril met ingebouwde videocamera. Is dit de toekomst van Augmented Reality brillen, of is het een speeltje waar je snel op uitgekeken zult zijn? 

    Is Spectacles echt een spektakel?

    Spectacles is het Engelse woord voor bril, en in het enkelvoud staat het voor spektakel. Door een slimme marketing wisten ze de aandacht te trekken van de hippe jeugd met een passie voor technologie. Er werden Snapbots geplaatst, verkoopautomaten waar de brillen uit kwamen rollen. De rijen voor de machine zorgen voor gratis publiciteit. In Nederland kun je de bril gewoon via de website bestellen, je hoeft er niet voor in de rij te staan.

    Beperkte Augmented Reality

    Eigenlijk is de Spectacles bril niet echt een “slimme” bril, het is een zonnebril met een ingebouwde videocamera die korte clips op kan nemen. Deze videoclips kun je vervolgens op jouw smartphone bewerken met plaatjes en teksten en dan publiceren via Snapchat. De Augmented Reality is beperkt tot de nabewerking van de video. Wanneer je een opname maakt zullen een aantal LED lampjes de omstanders laten zien dat je filmt. De camera werkt niet in donkere ruimtes, waarschijnlijk door de beperking van de beeldchip.

    Snapchat World Lenses

    Eigenlijk zijn de World Lenses interessanter dan dan de Spectacles bril. Hiermee kun je diverse objecten en filters over jouw omgeving leggen. Je kunt de elementen positioneren in de diepte wat niet mogelijk is met de Spectacles videoclips. Er is voor een korte tijd een functie geweest waarmee je om voorwerpen heen kon lopen, maar die werd snel weer verwijderd.

    Nieuwe Spectacles

    Er schijnt binnen Snap een nieuwe versie van Spectacles in ontwikkeling te zijn met meer Augmented Reality mogelijkheden. De eerste versie lijkt een praktijktest te zijn om de functionaliteit en ook de populariteit van dit soort slimme brillen uit te proberen.

    De prijs is hierbij ook van belang; met een prijskaartje van 150 euro is het voor de “early adaptors” nog te verantwoorden als impuls aankoop, terwijl andere Smart Glasses vaak duizend euro of meer kosten. Ondertussen richt concurrent Facebook zich vooral op Virtual Reality, en laat Augmented Reality voorlopig over aan bedrijven als Google en Apple en AR brillen als de hololens.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/de-snapchat-ar-bril-met-videocamera-is-nu-ook-te-koop-in-nederland/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 10:11 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 4 beste ARKit video demonstraties

    Sinds Apple de software voor ARKit heeft vrijgegeven kunnen ontwikkelaars de mogelijkheden van Augmented Reality op Apple producten verkennen. Pas in het najaar zal ARKit officieel onderdeel uit gaan maken van het iOS11 mobiele besturingssysteem, samen met de nieuwste iPhone. Op dit moment worden er al interessante testen gemaakt, dit zijn onze favorieten:

    1. Tekenen in Mixed Reality

    De HTC Vive is een Virtual Reality headset, ARKit is Augmented Reality technologie. In combinatie krijg je Mixed Reality, in deze video kun je een artiest zien tekenen met de HTC Vive op basis van het Unity systeem, dit wordt weergegeven op een iPhone met ARKit. Het resultaat is een opvallende Mixed Reality ervaring.

    2. Augmented Reality Arcade

    De Virtual Reality game ontwikkelaars Ivanovich Games hebben ondertussen behoorlijk wat ervaring opgebouwd met VR games, nu combineren ze deze kennis met ARKit. Het resultaat is een klassieke Arcade kast met een Augmented Reality spel. De speler draagt een HTC Vive Virtual Reality headset, de toeschouwer kijkt mee via een Apple apparaat, Je kunt duidelijk een pistool zien zweven.

    3. Virtueel meetlint

    Dit Augmented Reality meetlint is niet de eerste, het geeft wel aan hoe eenvoudig het is om nauwkeurig objecten op te meten met een mobiele smartphone. Voor het huis inrichten kan dit ideaal zijn, wanneer het uiteindelijke product nauwkeurig blijkt te zijn kan dit ook voor professionele toepassingen ingezet worden zoals in de bouw.

    4. Augmented Take on Me

    Nu weten we eindelijk waar de “A” in de bandnaam A-ha voor staat. Deze ARKit demo is een hommage aan de klassieke videoclip Take on Me uit 1986 gemaakt door Trixi Studios. De originele videoclip kwam tot stand door tekeningen te maken over de video wat tot een groot succes heeft geleid voor de pop band A-ha en een doorbraak was voor muziekvideo’s.

    Wat vooral bijzonder is aan deze AR versie is de virtuele kamer waar je in kunt stappen, zo wordt AR en VR op een opvallende wijze gecombineerd. Als je wat jonger bent, en niet begrijpt waarom er plotseling enkele mannen met een waterpomptang om zich heen meppen is hier het origineel te bekijken:

    Je kunt zelf aan de slag met ARKit op voorwaarde dat je beschikt over iOS11 Beta en Xcode 9 Beta. Je hebt uiteraard een redelijk recente Apple iPhone of iPad nodig en een Apple Developer Licentie. Ook kun je een AR app laten maken.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/de-4-beste-arkit-video-demonstraties/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 10:10 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert Heijn Product Scanner met AR

    Albert Heijn heeft veel succes behaald met diverse Augmented Reality apps maken zoals de Dino’s. Met hun laatste app pakken ze het wat serieuzer aan; de Albert Heijn product scanner laat je producten in de winkel scannen voor extra informatie met Augmented Reality functionaliteit. Maar deze keer blijkt het niet zo goed te werken, wat ging er mis?

    1 Ster voor de Product Scanner

    Op dit moment zijn gebruikers niet bepaald tevreden met de AR app, in de App Store van Apple staat deze gratis applicatie op 1 uit 5 sterren, met vernietigende recensies. Geen enkel product lijkt te werken. Volgens Marit van Egmond, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn zijn er momenteel 35 producten die werken met de app. Dat is niet echt veel dus, er staan wel meerdere producten op de agenda. De producten die te scannen zijn hebben op de verpakking een speciale sticker om dit kenbaar te maken.

    Hoezo Augmented Reality?

    De claim voor Augmented Reality lijkt ook wat overdreven. In de officiële screenshots van Albert Heijn is een hamburger te zien over de verpakking. Een ander scherm is gewoon een volledige pagina met productinformatie. Op zich is het helemaal geen slecht idee om extra informatie op te zoeken over producten, er is immers niet zoveel ruimte beschikbaar op de verpakking.

    Maar dit kennen we allang van QR code scanners. De AR laag lijkt erg beperkt en zelfs overbodig in deze vorm. Zelfs de pagina op de AH site over deze AR app maken lijkt niet te bestaan op dit moment. Deze app lijkt niet goed doorbakken, en past niet in het rijtje AR apps van Albert Heijn.

    Ze kunnen het wel

    De AR apps voor kinderen zoals de Reis door de Ruimte met André Kuipers en de Dino’s met Freek Vonk waren goede voorbeelden van Augmented Reality in combinatie met leuke spaarplaatjes. Deze apps werden gemaakt door &samhoudmedia in samenwerking met Little Chicken, twee Nederlandse bedrijven. Little Chicken werkt momenteel aan een Kickstarter project met een soortgelijke stijl genaamd Safari Central.

    Ook ditmaal is het een Augmented Reality app die lijkt op Pokémon GO maar dan met echte dieren die door jouw stad lopen op basis van GPS data van echte dieren in Afrika.

    Laten we hopen dat de Product Scanner app binnenkort beter wordt, met meer producten en een toegevoegde waarde voor de klant. In de tussentijd kijken we nog maar eens een Efteling sprookje.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/albert-heijn-product-scanner-met-ar/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 10:08 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een gratis Tesla Model 3 in je broekzak

    Tesla maakt nog geen auto’s die je eventjes uit voorraad koopt, klanten wachten al lange tijd op hun Tesla 3 model. Om deze mensen alvast een beetje te laten genieten heeft accessoire- en onderdelen leverancier Evannex een Augmented Reality Tesla 3 laten ontwerpen die je gratis kunt downloaden. Een proefrit maken gaat nog niet, daar is deze Tesla ook een beetje te klein voor.

    Tesla Model 3 bekijken met de Evannex Marker

    Evannex is een leverancier van Tesla accessoires en onderdelen, ze lieten Kinetic Vision een 3D versie maken die je via de Kinetic Vision AR Experience kunt bekijken. Deze app is beschikbaar voor Android en Apple toestellen en gratis te downloaden. Na het installeren van de app hoef je alleen nog maar de Evannex marker te scannen en je ziet direct een glanzende, rode Tesla Model 3 verschijnen.

    Je kunt helemaal rondkijken, zelfs het interieur is zichtbaar. Een tip voor de “hackers” met heel veel printerinkt: Hoe groter je de marker afdrukt, hoe groter de Tesla lijkt. Bekijk een demonstratie in het onderstaande filmpje:

     

     

    Tip: Projecteer de marker met een beamer voor een levensgroot model.

    Augmented Reality in de auto

    Dit is een leuke manier om een product te promoten, toch gaat de auto industrie veel verder met AR technologie. Hier zijn twee voorbeelden van AR displays in de auto:

    • Visteon: Een belangrijk doel van de Visteon HUD (Heads Up Display) is de automobilist te laten zien wat een automatisch bestuurde auto “ziet”. Zo weet je dat de computer op de juiste zaken let. De technologie voor zelfstandig rijdende auto’s staat nog in de kinderschoenen, met deze grafische feedback zie je precies of alles klopt, en kun je indien nodig op tijd ingrijpen.
    • DigiLens: De technologie zal toegepast worden in Continental auto’s en geeft informatie weer op de voorruit, niet op een console in de auto zelf. Daarmee kun je altijd jouw ogen op de weg houden. Het is daarbij uiteraard wel van belang dat de informatie niet afleid.

    Augmented Reality verovert de auto industrie

    Tijdens het ontwerpproces worden AR en MR headsets gebruikt wat veel efficiënter werkt dan de traditionele schaalmodellen, in de fabriek kan het personeel precies zien hoe ze onderdelen moeten installeren dankzij AR brillen, met een platte afbeelding zoals hierboven beschreven kun je “shoppen” voor je nieuwe auto, en in de auto zie je alles wat je moet weten voor je op de ruit.

    Het lijkt haast wel of Augmented Reality gemaakt is voor de auto industrie, het is daarom niet verbazingwekkend dat alle grote automerken AR steeds vaker gebruiken. Ook kun je zelf een AR app laten maken

    Lees meer over de mogelijkheden van AR in de Automotive sector.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/een-gratis-tesla-model-3-in-je-broekzak/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 10:07 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verschil en de overeenkomsten tussen Augmented Reality en Mixed Reality

    Sinds de film “The Matrix” is de lijn tussen realiteit en fictie steeds onduidelijker geworden. Met de huidige VR, AR en MR brillen wordt het steeds lastiger om te onderscheiden wat echt is en wat niet. Augmented Reality is een populaire term die naast Virtual Reality vaak wordt gebruikt. Enige tijd geleden kwam daar Mixed Reality bij.

    Dat VR een ander soort technologie betreft is voor de meeste mensen duidelijk. Maar wat zijn de verschillen tussen Augmented Reality en Mixed Reality? Hoewel niet iedereen de lijn exact op hetzelfde punt trekt zullen we in dit artikel de voornaamste verschillen en overeenkomsten op een rijtje zetten.

    Wat is Augmented Reality?

    Bij AR technologie wordt er een virtuele laag over de werkelijkheid gelegd. Denk aan een logo over een televisie uitzending. De laag ligt altijd bovenop, en staat niet in direct verband met jouw gezichtsveld.

    Wanneer je naar links of naar rechts kijkt zal de AR laag op dezelfde plek blijven. Augmented Reality wordt vaak gebruikt om extra informatie te tonen die past bij de locatie waar je bent.

     

     

    Waar komt de term vandaan?

    Augmented Reality Guide

    Waarschijnlijk is Thomas P. Caudell de eerste persoon die de woorden Augmented Reality heeft gebruikt in 1990. Caudell is een voormalige onderzoeker bij Boeing. Het concept is al veel ouder, auteur L. Frank Baum, bekend van de “Wizard of Oz” boeken beschreef in 1901 al een bril die mensen over de werkelijkheid kon projecteren.

    Hij noemde dit een “character marker”. In 1980 ontwikkelde Steve Mann de eerste draagbare computer die tekst en grafische elementen over fotografische informatie kon leggen.

    Voorbeelden van AR

    Hoewel ondertitels en logo’s op de televisie wel “augmented” ofwel toegevoegd zijn, betreft dit geen live beelden die je voor je ogen ziet. Hier zijn enkele voorbeelden van Augmented Reality:

    • Dan Reitan bracht een grafische laag naar de televisie door radarbeelden over weerberichten te leggen in 1981. Door symbolen te gebruiken kun je satellietbeelden beter begrijpen.
    • In de film The Terminator uit 1984 zie je AR beelden vanuit het standpunt van de robot, gespeeld door Arnold Schwarzenegger. Op een gegeven moment ziet hij het schakelsysteem van een vrachtwagen als laag over de werkelijkheid.
    • ARQuake was een schietspel gebaseerd op de populaire FPS Quake waarbij je op straat het schietspel kon spelen met een draagbare computer.
    • Het Nederlandse bedrijf Layar maakte een app die speciale plaatjes kon scannen om vervolgens een AR beeld op te roepen. Ook kon je direct beschrijvingen zien bij de wereld om je heen op basis van GPS locatie.
    • Google Glass was een “wearable” waarmee je handsfree beelden voor je ogen kon weergeven. Dit werd bijvoorbeeld gebruikt voor handleidingen bij productiewerkzaamheden.
    • Pokémon GO is niet meer te stoppen en liet je karakters uit de populaire serie zoeken op fysieke locaties, dit spel is gebaseerd op het minder bekende smartphone spel Ingress, gemaakt door Niantic.
    • Nu worden steeds meer auto’s uitgerust met een Augmented Reality voorruit die de informatie van het navigatiesysteem direct voor je ogen kan projecten.

    Wat is Mixed Reality?

    Bij MR technologie wordt het beeld niet zomaar over het normale zicht geprojecteerd, het lijkt zich echt in de ruimte te bevinden. Dat is mogelijk dankzij “positionele tracking” waarbij referentiepunten uit de omgeving als een “point cloud” worden gebruikt om de virtuele objecten perfect te positioneren in de ruimte.

    Je kunt ook vrij bewegen, de objecten lijken verankerd te zijn in de fysieke wereld. Bij de meeste MR toepassingen wordt het virtuele beeld niet afgedekt door echte voorwerpen op de voorgrond, het is technisch wel mogelijk als de diepte nauwkeurig wordt bepaald.

    Waar komt de term vandaan?

    De term lijkt afkomstig te zijn van Paul Milgram en Fumio Kishino die in 1994 deze woorden gebruikte om te ruimte tussen de uitersten van het virtuele gebied te omschrijven. Hier valt volgens deze definitie overigens ook Augmented Reality onder, evenals Augmented Virtuality.

    In de jaren zeventig en tachtig bedacht Steven Mann al diverse draagbare computers op basis van “mediated reality”. Mixed Reality werd beschreven als tegenhanger van Virtual Reality, dat is een techniek die je compleet afsluit van de buitenwereld.

    Voorbeelden van MR

    De voorbeelden van Mixed Reality zijn nog niet zo veelomvattend als Augmented Reality omdat er voor deze technologie veel meer computerkracht is vereist. Met name de positionering in de ruimte blijkt een grote uitdaging.

    • De HoloLens van Microsoft is de eerste, op grotere schaal beschikbare MR headset die verscheen in 2016. Het betreft een draagbare headset met een doorkijk vizier en een holografische projectie. Alle hardware en software is bij deze headset ingebouwd. De HPU ofwel Holographic Processing Unit speelt hierbij een belangrijke rol.
    • De Meta van Metavision lijkt veel op de HoloLens maar is technisch gezien toch wat afwijkend. Ook de prijs is anders, de HoloLens kost 3000 dollar terwijl de Meta 2 voor minder dan 1000 dollar leverbaar is.
    • Magic Leap is een relatief jonge startup die door diverse investeringsrondes is uitgegroeid tot grootste MR startup ooit. De ambities van Magic Leap zijn dusdanig groot dat ze nog geen product hebben uitgebracht ondanks meerdere jaren ontwikkeling. Momenteel is hun oplossing vooral nog theoretisch.
    • Zowel Magic Leap als Google zijn bezig met een contactlens die AR of MR kan weergeven, maar die technologie ligt nog behoorlijk ver in de toekomst.

    Het grijze gebied tussen AR en MR

    Het grote verschil tussen Augmented Reality en Mixed Reality is de positiebepaling. Toch zijn er AR toepassingen die al behoorlijk goed met bestaande hardware de positie kunnen bepalen, denk hierbij aan GPS locatie, beeldherkenning en de sensoren in mobiele apparaten. Mixed Reality maakt doorgaans gebruik van Lidar technologie om een point cloud te bepalen, Augmented Reality doet dit niet.

    Maar de lijn is niet echt duidelijk meer te definiëren. ARKit van Apple is een goed voorbeeld van het grijze gebied, deze ontwikkelomgeving voor het mobiele besturingssysteem van Apple kan opvallend goed objecten in een ruimte plaatsen, maar kan nog niet virtuele objecten achter bijvoorbeeld een boom of bank laten verdwijnen.

    Hoewel de technologieën Augmented Reality en Mixed Reality veel op elkaar lijken hebben beide hun specifieke toepassingen en zullen ze verder ontwikkeld worden om ieder hun maximale potentie te bereiken. Er zijn een aantal bedrijven die augmented reality maken.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/het-verschil-en-de-overeenkomsten-tussen-augmented-reality-en-mixed-reality/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 10:03 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Google Glass herboren voor professionals

    Google loopt vooruit op de concurrentie met betrekking tot Virtual Reality en Augmented Reality. Met de Google Glass liep de zoekmachine gigant iets verder vooruit dan de bedoeling was. Deze AR bril kreeg veel kritiek te verduren, en leek roemloos ten onder te gaan. Toch heeft Google niet stilgestaan en komen ze nu met de Google Glass Enterprise Edition die specifiek gericht is op professionals. Gaat Google hiermee de strijd aan met de Microsoft Hololens en de smart brillen van ODG?

    Nieuw model, nieuwe doelgroep

    De nieuwe mobiele AR bril is voorzien van een groter display, het frame is in te klappen, de accuduur is langer en er gaat een compacte Atom processor schuil in deze editie. Bedrijven als DHL, Boeing en General Electric maken reeds gebruik van de nieuwe versie binnen hun bedrijf.

    DHL kan 15% efficiënter werken dankzij het Ubimax systeem waarmee realtime instructies worden weergegeven, dokters kunnen met de “Remote Scribe” app van Augmetix 20% tijd besparen met papierwerk zodat ze 50% meer tijd kunnen besteden aan hun patiënten terwijl de app alles noteert. Een voordeel ten opzichte van de Microsoft Hololens is de omvang, Google Glass is opvallend compact. Aan de andere kant heeft Glass niet de diepte scanner die de Hololens wel biedt.

    Google Glass Explorer Edition

    In 2013 kwam de Explorer Edition op de markt voor 1500 dollar. Het was nog geen volwaardig consumentenproduct, hoewel de drempel om deze AR headset aan te schaffen laag was voor de nieuwsgierige consument met een dikke portemonnee. Iedereen kon voortaan met een Augmented Reality bril rondlopen met ingebouwde microfoon voor gesproken commando’s en een videocamera.


    Dat was tevens het grote kritiekpunt; het was mogelijk alles en iedereen om je heen vast te leggen waarmee schending van privacy op de loer lag. Daarnaast zag deze bril er niet echt elegant uit. Hoewel het concept zeker niet verkeerd was, had Google zich op de verkeerde markt gestort en de AR bril leek een zachte dood te sterven.

     

    Nieuw leven voor Google Glass

    Met de Enterprise Edition mag je alleen op uitnodiging deze bril aanschaffen, en de prijs wordt alleen op aanvraag bekend gemaakt. Omdat de nieuwe versie gebruikt zal worden in professionele situaties is de angst voor privacy schending veel minder, het is nu vooral een product om de productiviteit te verhogen. Sinds de laatste update kan Glass ook overweg met Bluetooth apparaten zoals een extern toetsenbord of een muis.

    De meeste grote spelers in Augmented Reality richten zich vooral op het bedrijfsleven, daarmee ligt het speelveld voor de eindconsument open voor Apple. Of gaan zij ook ontdekken dat de markt voor professionals interessanter is?

    Meer weten over het inzetten van AR in jouw organisatie? Vraag vrijblijvend een demonstratie aan via AR-Experts.nl

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/google-glass-herboren-voor-professionals/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:58 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe patenten van Apple wijzen op AR navigatie

    Het is bekend dat Apple al geruime tijd werkt aan Augmented Reality technologie, met ARKithebben ze voor het eerst aan het publiek laten zien wat er nu al mogelijk is. In 2015 kocht Apple het Duitse bedrijf Metaio op, en nu zijn enkele patenten bekend gemaakt die hun visie op Augmented Reality voor navigatie laten zien.

    Nieuwe patenten voor navigatie

    In de twee patenten wordt uitgelegd hoe je als gebruiker locaties kunt zoeken via het scherm van een smartphone of met een AR bril. Tevens is er te zien dat interactie mogelijk is met je vingers, ook de Microsoft Hololens werkt op deze manier. Overigens zijn er al vergelijkbare systemen op de markt zoals de Augmented Reality routes van ViewRanger, een AR app voor wandelaars. Maar ViewRanger biedt niet de mogelijkheid direct voor de camera selecties te maken. De nieuwe patenten mogen dan eigendom zijn van Apple, ze werden ontwikkeld door het team van Metaio.

    Wat is Metaio?

    Dit bedrijf werd in 2003 opgericht in München, Duitsland. In 2015 werden ze opgekocht door Apple om hun expertise op het gebied van Augmented Reality aan te wenden voor nieuwe Apple producten. Een bijzonder product van Metaio was de AR browser Junaio voor Android en iOS toestellen. Dit was in 2009 één van de eerste Augmented Reality browsers voor mobiele toestellen. De laatste versie werd in november 2014 uitgebracht.

    Apple Mirrorshades

    Er zijn al enige tijd geruchten dat Apple werkt aan een Augmented Reality bril met de codenaam “Mirrorshades”. Hoewel er al prototypes zijn is het niet zeker of er ooit een dergelijk product uit zal komen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Google Glass kan ARKit tot op zekere hoogte ook diepte bepalen. Daarmee is het meer een Mixed Reality headset zoals de Microsoft Hololens. De term “Mirrorshades” stamt uit 1986, het was de titel voor een populaire serie Cyberpunk verhalen door auteur Bruce Sterling.

    Meer Apple patenten van Metaio

    De navigatie patenten zijn niet de enige uitvindingen die Apple heeft overgenomen van het Duitse bedrijf. Al eerder lekte er een patent uit waarbij virtuele objecten achter fysieke objecten geplaatst worden. Dit patent stamt al uit 2008. Een ander patent is een digitale gids die je door een museum kan leiden en via de camera kunstwerken kan waarnemen om daar vervolgens automatisch nieuwe content bij te laden.

    Later dit jaar zal bekend worden wat Apple van plan is met Augmented Reality, het is duidelijk dat ze genoeg inspiratie in huis hebben dankzij Metaio.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/nieuwe-patenten-van-apple-wijzen-op-ar-navigatie/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:57 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Layar, zijn tijd ver vooruit

    Er is momenteel veel aandacht voor Augmented Reality, toch is het geen nieuwe technologie. Hoewel de huidige computers en mobiele apparaten veel meer mogelijkheden bieden voor beeldherkenning, en de combinatie van virtuele elementen en de wereld om ons heen, zijn veel toepassingen die we nu zien al enige tijd bekend.

    Layar was een bedrijf dat vooruit liep op de concurrentie, maar de eerste zijn betekent niet altijd dat je het meeste succes hebt. Dat wordt duidelijk wanneer je kijkt naar de opkomst en ondergang van dit bedrijf.

    Wat is Layar?

    In 2009 werd Layar opgericht door Maarten Lens-FitzGerald, Claire Boonstra en Raimo van der Klein. Het was een Nederlandse startup die gevestigd was in Amsterdam. Met hun mobiele browser was het mogelijk AR beelden weer te geven.

    De software maakte gebruik van verschillende technologie in een mobiele telefoon zoals de accelerometer, camera, kompas en GPS. Aan de hand daarvan kon de AR applicatie beelden laten zien op een specifieke positie. Layar werkt met lagen, “layers” in het Engels dus.

    Wat kon Layar?

    Hoewel de technologie in het begin nog beperkt was, kwamen er al snel innovatieve mogelijkheden bij waaronder:

    • Het scannen van afbeeldingen in plaats van QR codes.
    • Het starten van webpagina’s, video’s en weergeven van foto’s over live videobeelden.
    • Informatie weergeven op basis van locatie, bijvoorbeeld waar een winkel zich bevindt met een overlay op het camerabeeld.
    • 3D objecten weergeven aan de hand van afbeeldingen die te scannen zijn inclusief animatie.

    Beeldherkenning zien we de laatste jaren steeds vaker opduiken, zo kan Facebook gezichten herkennen op foto’s, en het is mogelijk om rijdende auto’s op straat te scannen om informatie over het merk en model op te roepen.

    Overname door Blippar

    In 2014 werd Layar overgenomen door de Britse concurrent Blippar, het kantoor in Amsterdam sloot in 2016 voorgoed haar deuren. Opvallend genoeg leek de technologie van Layar geavanceerder dan die van Blippar, maar dat bedrijf had meer grote klanten en daarmee ook meer kapitaal. Er wordt beweerd dat de meeste gebruikers van Blippar in feite Layar gebruikers waren.

    De toekomst van Augmented Reality

    Het is jammer dat een pionier op het gebied van Augmented Reality is ondergesneeuwd door de concurrentie. Veel toepassingen die we nu op grote schaal zien werden door kleine bedrijven als Layar voor het eerst ontwikkeld. We mogen als Nederlanders best trots zijn op dit innovatieve bedrijf uit Amsterdam, zonder hun inspanningen zou de wereld er vandaag een stuk saaier uitzien.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/layar-zijn-tijd-ver-vooruit/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:56 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Augment, AR pionier

    In 2011 werd Augment opgericht door Jean-François Chianetta. Dit Franse bedrijf behoorde tot één van de twaalf startups bij de Franse “accelerator” Le Camping. In 2013 verscheen hun eerste AR dienst genaamd Boost Business Catalog, een applicatie om virtuele producten en objecten in een echte omgeving te plaatsen. De ideeën die Augment heeft uitgewerkt zien we tegenwoordig terug in veel andere applicaties. Hoe werkt Augment en wat maakt hun methode zo effectief?

    Snel de inrichting veranderen

    Hoe ziet een nieuw product eruit in de winkelschappen? Met Augment kun je een virtuele verpakking in het schap plaatsen en daar een foto van maken. Hiermee kan een marketing bureau de effectiviteit van de verpakking testen voordat het product echt bestaat. Je kunt als consument ook een virtuele koelkast in de keuken plaatsen zonder een hernia te krijgen. Richt jouw tablet op de keuken, zet een koelkast neer en zie het resultaat. Je kunt zelfs de deur openen.

    Offline AR met de Augment app

    Een groot verschil met de meeste Augmented Reality applicaties is de optie deze offline te gebruiken. De objecten kun je vooraf in de bibliotheek plaatsen, je kiest een object en plaatst deze in de ruimte, waar je ook bent. Dit is vooral handig voor designers die op locatie zijn zonder toegang tot internet.

    De meeste soortgelijke apps werken op basis van een internetverbinding die ook een zware last op de accu legt. De technologie van Augment is te integreren met bedrijfsapps waarmee deze ontwikkelaar zich vooral richt op de zakelijke markt die op zoek zijn naar professionele Augmented Reality oplossingen.

    Pionier in virtuele inrichting

    Augment richt zich zowel op de zakelijke markt als op de consument. Ontwerpers kunnen eenvoudig 3D objecten aan de app toevoegen, en consumenten kunnen met de app bijvoorbeeld een aantal meubels vooraf in huis testen. Daarbij kun je de afmetingen aanpassen evenals de kleuren. Je kent deze feature wellicht ook van IKEA en Bol.com, die hebben recent dit soort functionaliteit aan hun apps toegevoegd.

    Augment heeft daarmee de standaard gezet, hoewel de meeste mensen het Franse bedrijf niet zullen kennen. Ze hebben wel grote bedrijven in hun klantenbestand zoals Coca Cola, Krups en L’Oreal. Hoewel Augment een eigen app heeft wordt de functionaliteit vaak in andere apps verwerkt.

    Augment is niet de meest bekende naam in AR, maar met hun innovatieve software maken ze interieur design eenvoudiger en leuker. Het is daarom zeker een organisatie om in de gaten te houden.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/augment/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:55 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Microsoft toont compacte(re) AR bril

    Microsoft heeft met de HoloLens de eerste Mixed Reality headset ontwikkeld die beschikbaar is voor het “grote” publiek. Daarnaast is de Microsoft Research afdeling ook bezig met andere producten. Ze werken bijvoorbeeld aan een Augmented Reality bril die een stuk compacter is dan de HoloLens die meer lijkt op een lasbril. Kan deze stijlvolle AR bril een toevoeging bieden aan het huidige aanbod van fabrikanten als Google, ODG en Vuzix?

    3D Print AR bril

    Het uiterlijk van VR en AR headsets is niet bepaald elegant te noemen. Je moet grote plastic duikbrillen of lasbrillen opzetten, vaak met kabels die naar een PC lopen om de virtuele wereld te bekijken. Bij Virtual Reality is dat nog te doen, bij een Augmented Reality bril speelt de bewegingsvrijheid een veel belangrijkere rol. De Google Glass is een bekend voorbeeld van een AR bril waar je mee op straat kunt lopen.

    Microsoft heeft zich laten inspireren op het beroemde Wayfarer model die talloze beroemdheden ook dragen. Dit prototype komt uit de 3D printer, en is voorzien van kleine spiegels en een laser om Augmented Reality beelden op de glazen te projecteren. Net zoals de HoloLens betreft het een holografisch beeld, niet zomaar een platte 2D laag die voor je ogen zweeft.

    Nu nog een prototype, binnenkort de standaard?

    Meerdere bedrijven zijn druk bezig om een AR bril te ontwikkelen die er stijlvol uitziet, en geschikt is om overal te dragen. Google richt zich met de nieuwe Glass specifiek op de zakelijke markt, dat geldt ook voor ODG.

    Snap Inc. heeft een hippe bril gemaakt met een ingebouwde videocamera maar hier is de AR functionaliteit nog beperkt tot animerende plaatjes over videobeelden. Kleinere start-ups zoals Alpha Glass proberen via crowdfunding campagnes hun eigen Smart Glasses te ontwikkelen, maar de eindconsument lijkt er vooralsnog niet echt voor warm te lopen.

    Wat zijn de voorwaarden voor slimme brillen?

    Technologie wordt steeds compacter, daarmee is de tijd rijp voor AR brillen die iedereen kan gebruiken. Maar er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden om echt succesvol te worden zoals:

    • Het montuur moet stijlvol zijn en voldoen aan de huidige mode standaarden.
    • De bril moet comfortabel genoeg zijn om de hele dag te dragen, het gewicht moet beperkt zijn met de juiste pasvorm.
    • De glazen moeten op sterkte verkrijgbaar zijn waarmee ze ook geschikt zijn voor mensen die reeds een bril dragen.
    • De prijs mag niet te hoog liggen, tenzij er een Apple logo op staat.
    • De interactie met de bril middels bijvoorbeeld beweging of spraak moet perfect werken.

    Er zijn dus nog flink wat uitdagingen voor een AR bril. Kan dit Microsoft Research project een doorbraak betekenen voor “wearables”?

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/microsoft-toont-compactere-ar-bril/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:54 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let’s do it. Nike zet AR in bij verkoop.


    Schoenen verkopen zichzelf niet, je moet als fabrikant van schoenen flink promotie maken om jouw merk aan de top te houden. En er is geen merk schoenen zo bekend als Nike. Daarom maken ze steeds weer slim gebruik van de laatste technologie om hun schoenen onder de aandacht te brengen. Met Augmented Reality hebben ze blijkbaar de perfecte match gevonden. Laten we eens bekijken wat Nike de afgelopen jaren met AR technologie heeft gedaan.

    Evenement promotie 2011

    Tijdens een evenement aan de strand mochten bezoekers spelen met een virtuele fruitautomaat. Er stond een camera verdekt opgesteld waardoor ze de mensen in het spel konden laten zien. Sommige mensen gingen met een prijs naar huis, anderen moesten met lege handen huiswaarts keren, maar iedereen kon zich achteraf deze promotiestunt van Nike herinneren.

    Nike AR studie met markers 2011

    In hetzelfde jaar was Nike plotseling overal te vinden in Hong Kong. Er werden geheimzinnige posters opgehangen met een instructie en speciale AR markers waarmee ze 3D modellen van Nike schoenen op hun scherm te zien kregen. Omdat de posters niet allemaal hetzelfde waren moesten de speurzoekers de verschillende posters vinden in de stad. Op de poster stond verder alleen het getal “90”. Zelfs in het voetbalstadion waren deze markers te vinden, wanneer je alle codes vond kon je prijzen winnen.

    Qualcomm Vuforia 2013

    Twee jaar later werkte Nike China samen met Qualcomm voor hun Vuforia AR platform. Door een afbeelding van een schoen te scannen kreeg je een 3D schoen te zien op je tablet. Ook kun je een videoclip bekijken van een professionele basketbalspeler die de schoenen draagt. De afbeelding werkt net zoals de markers hierboven, maar dit keer hoeft het geen eenvoudige zwart-wit afbeelding meer te zijn.

    SNKRS app 2015

    In 2015 introduceerde Nike een speciale AR applicatie om je eigen schoenen te ontwerpen, in samenwerking met het restaurant Fuku werd er een speciale editie sportschoen ontworpen. Om deze te zien moest je de SNKRS app downloaden en vervolgens de speciale poster scannen. Dan kreeg je de digitale Augmented Reality versie van de speciale editie schoen te zien. Een knap stukje kruis promotie tussen Nike en David Chang.

    NikeID SmartPixels 2017

    De nieuwste manier om je eigen Nike schoen te “ontwerpen” is de SmartPixels instore display waarbij een AR projectie op een echte schoen wordt weergegeven. Je kunt inloggen met jouw NikeID en zo jouw droomschoen uitkiezen terwijl er in feite maar één schoen op de display staat. Dat is niet alleen een leuke interactieve gimmick, het spaart ook veel ruimte uit in de winkel.

    Ook andere schoenenmerken treden in de voetsporen van Nike met hun eigen AR toepassingen.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/lets-do-it-nike-zet-ar-in-bij-verkoop/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:53 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandse politie zet Augmented Reality in

    Bij politieonderzoek kunnen de agenten alle hulp gebruiken die er op technologisch gebied mogelijk is. De Nederlandse politie test in samenwerking met de TU Delft een Augmented Reality applicatie om onderzoek doeltreffender te maken. Het systeem is al vijf jaar in ontwikkeling door de TU Delft en Dragoş Datcu, onderzoeker bij Twnkls in Rotterdam. Naast AR wordt ook VR toegepast voor verschillende methodes om de plaats van delict te onderzoeken.

    Hier moet je kijken

    Een agent kan op de plaats waar een misdrijf heeft plaatsgevonden rondlopen terwijl hij of zij een smartphone op de ruimte richt, of een AR bril draagt. Wanneer de software een verdacht object detecteert zal er een pijl in beeld verschijnen. Het is ook mogelijk dat een collega vanaf 

    een andere locatie meekijkt en notities maakt. Dit kan bijvoorbeeld het omcirkelen van een plek in de ruimte zijn, zodat de collega ter plekke weet waar er gezocht moet worden, of welke objecten moeten worden meegenomen.

    Geen besmetting van de locatie

    Op de plaats delict is het van belang om de uitgangssituatie zo min mogelijk te verstoren. Dan is het beter om één agent met een AR bril in de ruimte te laten lopen, terwijl collega’s kunnen meekijken en meedenken. Bij arrestaties vinden de agenten een Augmented Reality systeem nog niet prettig om mee te werken omdat het teveel afleidt van de de situatie. De beelden die verzameld worden kunnen naast het onderzoek ook later in de rechtszaal gebruikt worden ter ondersteuning van de rechtszaak.

    De apparatuur kan nog beter

    Als eerste is het van belang dat de hardware en software aansluit op de doelstellingen van de politie. Omdat de beschikbare apparatuur in hoog tempo evolueert zal het gebruik de komende tijd eenvoudiger en compacter worden. Op dit moment moet een agent bij een specifieke taak een camera op de schouder dragen en aan de pols.

    Dat is onhandig, met nieuwe methodes kan dit veel beter op de persoon worden afgestemd. Zo wordt er gekeken naar de Occipital Bridge, een draadloos tracking systeem dat werkt op basis van een iPhone. Dit systeem lijkt op de Microsoft HoloLensmaar is een stuk goedkoper. Overigens wordt ook de HoloLens getest.

    VR en AR geven de politie meer informatie

    Er worden momenteel al 360 graden foto’s gemaakt van de plaats delict, er worden ook Virtual Reality systemen zoals de Gear VR gebruikt en nu dus ook Augmented Reality brillen waarbij de werkelijke situatie aangevuld wordt met bruikbare informatie. Criminelen kunnen beter een andere bron van inkomsten zoeken, de cyber politie is in aantocht.

    Bijlagen:
    politie_AR_uitgelicht.jpg (49 KB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:51 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magic Leap. Past present & future

    Magic Leap is een bedrijf onder leiding van Ronny Abovitz dat in 2010 werd opgericht met als doel een nieuwe technologie te ontwikkelen om interactief te werken met computers via Augmented Reality. Sinds 2011 werd er gewerkt aan een innovatieve nieuwe technologie waarbij beelden direct op de retina van het oog geprojecteerd worden.

    Deze computerbeelden sluiten perfect aan bij je normale gezichtsveld waarmee je een ware Augmented Reality ervaring krijgt. Magic Leap is niet de enige ontwikkelaar op dit gebied. Ze zijn wel de meest geheimzinnige speler, en eentje met een enorm kapitaal met dank aan grote bedrijven als Alibaba en Google. Onlangs bracht Abovitz naar buiten dat waarschijnlijk in 2016 de eerste versie van Magic Leap gaat verschijnen voor de consument. Gaat Magic Leap de belofte waarmaken?

    KLAAR VOOR PRODUCTIE

    Tijdens een conferentie van Fortune in Aspen gaf Ronny Abovitz samen met Brian Wallace wat meer informatie over hun bijzondere project. De meest opvallende onthulling was de mogelijkheid dat Magic Leap dit jaar nog zal verschijnen. Het project is officieel uit de onderzoeksfase en kan beschouwd worden als een “echt product”.

    Het team van Magic Leap in ondertussen uitgegroeid tot 600 mensen die gehuisvest zijn in een voormalig pand van Motorola. Er zijn 100 clean rooms ingericht en de laatste voorbereidingen aan een productielijn worden momenteel uitgevoerd. Er is geen definitieve datum bekend gemaakt voor de lancering, maar Abovitz hoopt dit jaar nog de eerste exemplaren uit te leveren.

    DE KLEINE GROTE SPELER

    Toen Magic Leap in 2010 begon als een idee van Abovitz was het niet meer dan een concept om Augmented Reality te visualiseren. Het zou tot 2014 duren tot we echt iets te zien kregen. En wat het publiek te zien kreeg was letterlijk te mooi om waar te zijn. Naast een miniatuur olifant die leek te leven in je handpalm kregen we ook een gymzaal te zien waar het publiek verbijsterd staarde naar een walvis die uit de vloer kwam springen.

    Geen enkele toeschouwer droeg een headset. Blijkbaar waren investeerders overtuigd van de beloftes, Magic Leap haalde begin 2014 een mooi bedrag van 50 miljoen dollar binnen. In oktober van datzelfde jaar werd er nog eens een half miljard dollar verstrekt waarbij Google de kartrekker was en Qualcomm ook een grote investering deed. In februari 2016 kwam er een nieuwe investeringsronde onder leiding van Alibaba waarbij een kleine 800 miljoen dollar werd opgehaald. Momenteel is Magic Leap bijna anderhalf miljard dollar waard. En we hebben nog geen product gezien…

    WAT VALT ER TE ZIEN?

    We weten dat Magic Leap een headset zal worden die computerbeelden over de werkelijkheid kan leggen. Hoe de techniek verder in elkaar steekt is niet geheel duidelijk, waarschijnlijk wordt er een beeld geprojecteerd op het menselijk oog. Er zijn wel een aantal videoclips te zien op het officiële YouTube kanaal:

    https://www.youtube.com/c/magicleap/videos

    De eerste video getiteld “Just another day at the office of Magic Leap” leek te mooi om waar te zijn. Het was een prachtige demonstratie, maar de kans dat het een realistische presentatie is van de mogelijkheden van Magic Leap is zeer klein. Eén van de partners binnen Magic Leap is Weta Workshop, een groot special effects bedrijf dat ook de effecten voor Lord of the Rings maakte. De nieuwere videoclips, pakweg één video per zes maanden, lijken meer in lijn met de werkelijkheid.

    MAGIC LEAP MAAKT BELANGRIJKE VRIENDEN

    Hoewel het bedrijf Magic Leap een jong bedrijf is met veel beloftes maar weinig tastbare informatie hebben ze wel heel grote namen weten te overtuigen zoals:

    Google: Mede dankzij Google werd het budget van Magic Leap vertienvoudigd, hiervoor neemt personeel van Google een belangrijke plek in bij het bedrijf. Zelf heeft Google al hun eigen Augmented Reality product in de markt gezet met de naam Google Glass. Dit product sloeg niet aan, de ervaringen met Glass hebben de ontwikkelaars van Magic Leap wel geholpen.

    Qualcomm: Deze Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders stapte tegelijkertijd met Google in Magic Leap. Waarschijnlijk gaan ze hardware en onderdelen leveren voor het nieuwe product. De Magic Leap zal in Amerika geproduceerd worden.

    Neal Stephenson: Deze schrijver verzon de “Metaverse” en bracht die tot leven in zijn roman “Snowcrash” uit 1992. Hij is binnen het bedrijf actief als “fururist” en is volgens Abovitz in staat een sociale en virtuele wereld op een begrijpelijke wijze vorm te geven.

    Alibaba: Deze enorme online retailer stapte februari dit jaar in en zorgde ervoor dat Magic Leap bijna 800 miljoen aan extra budget binnenhaalde. Alibaba kwam op 9 juli 2016 met het nieuws dat ze een virtuele winkel gaan inrichten. Hun investering in Magic Leap zorgt dat ze toekomstbestendig zijn.

    Nog enkele mensen die ingelijfd zijn bij Magic Leap: Yannick Pellet van Samsung, Rio Caraeff van video distributeur Vevo en Sir Richard Taylor van Weta Workshop. Ook Lucasfilm, de voormalige studio van George Lucas die momenteel in handen is van Disney, is ook sinds kort een strategische partner van Magic Leap. Er werd voor die onthulling een video met R2D2 en 3CPO gemaakt door de “ogen” van Magic Leap.

    DE APPLE VAN AUGMENTED REALITY

    Magic Leap is een zeer mysterieus bedrijf. Buiten het bedrijf weet vrijwel niemand hoe het product er uit gaat zien, en hoe het zal werken. Er zijn naar schatting al duizenden testpersonen die niets naar buiten brengen. Dat is indrukwekkend voor een product dat de komende maanden in de winkels moet liggen. Ronny Abovitz noemt Magic Leap de Apple van Augmented Reality. Net als Apple houden ze hun ontwikkelproces strikt geheim. Bij Magic Leap ontwerpen ze net als bij Apple de hardware en de software zelf, ze houden controle over het gehele proces.

    DE TIJD VAN MAGIC LEAP IS NU

    Het nieuws dat Magic Leap van onderzoeksproject nu in de productfase is aangekomen is waarschijnlijk een stukje slimme timing. In de onthulling werd ook verwezen naar het Pokémon GO spel, een regelrechte wereldhit waarbij Augmented Reality wordt toegepast om de bekende Pokémon figuren in je nabije omgeving te plaatsen.

    Met de groeiende populariteit van VR headsets als de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR van Samsung, en daarnaast AR ontwikkelingen zoals die van Project Tango en Microsoft Hololens moet Magic Leap nu toch echt naar buiten treden en laten zien waar die anderhalf miljard aan investeringen in is gestoken.

    Bijlagen:
    f9cc509318e0472e2ee7705a5bf42ed9_original-1-1170x574.jpg (93.5 KB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:50 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dreamworld AR gaat de concurrentie aan met Hololens
     Na de Hololens van Microsoft, de Meta 2 van Meta is er een nieuwe Mixed Reality headset onthuld door DreamWorld genaamd DreamGlass. In tegenstelling tot Virtual Reality kun je met Mixed Reality ook nog de wereld om je heen zien, in tegenstelling tot Augmented Reality sluiten de computerbeelden perfect aan op de omgeving. Hoewel meer concurrentie kan leiden tot snellere ontwikkeling is Meta niet bepaald enthousiast over deze nieuwe speler. Ze hebben een voormalige werknemer en maar liefst twintig andere personen aangeklaagd wegens contractbreuk en het gebruiken van bedrijfsgeheimen. Hoog tijd om de drie Mixed Reality headsets eens nader te bekijken.

    META 2 VAN META

    Het bedrijf Meta bevindt zich in Silicon Valley, net als vele andere tech bedrijven. Ze hebben zich volledig toegelegd op Mixed Reality met de Meta en Meta 2 headsets. In 2013 begon Meron Gribetz met het bedrijf en lanceerde een Kickstarter campagne. Het beoogde bedrag van 100.000 dollar werd bijna verdubbeld. Daarmee was het geen succes zoals de Oculus VR headset, maar het was toch een bescheiden succes. In 2015 wist Meta via een Series A investeringsronde 23 miljoen dollar binnen te slepen. In 2016 kwam de tweede versie voor ontwikkelaars uit, in datzelfde jaar wisten ze wederom 50 miljoen dollar op te halen van bedrijven als Lenovo en Comcast. De Meta 2 is nog in de ontwikkelfase en wordt als “Development Kit” verkocht.

    DREAMGLASS VAN DREAMWORLD

    Dit bedrijf bevindt zich in China en is in 2016 gestart. De oprichter is Zhangyi Zhong, en heeft voorheen gewerkt bij Meta als hoofd van optische elementen in de ontwikkeling van de Meta headset. DreamGlass is het eerste product van DreamWorld, het ontwerp lijkt op een wat meer elegante versie van de Meta en Hololens headsets. Lijkt, want naast ontwerpen uit de computer en een flitsende reclame video is er nog niet veel bekend over deze headset. Het gezichtsveld zou 100 graden zijn terwijl de Meta 2 niet verder komt dan 90 graden, de prijsindicatie is 350 dollar terwijl de Meta 2 op een prijs van 949 dollar ligt. De DreamGlass is geschikt voor zowel mobiel als PC terwijl de Meta 2 alleen werkt met een PC. Daarnaast is het grootste verschil dat de Meta 2 echt werkt, de DreamWorld heeft nog geen publieke demonstraties gegeven.

    HOLOLENS VAN MICROSOFT

    Hoewel de eerste versie van de Hololens in 2016 is verschenen reikt de historie een stuk verder terug naar 2010. Toen kwam de Kinect op de markt, een camera met diepte scanner voor de Xbox spelcomputer. Op basis van deze technologie werd een Mixed Reality headset ontworpen met ingebouwde camera’s, microfoons, een PC systeem met Windows en dezelfde methode om een ruimte in drie dimensies te scannen. Hoewel de tweede editie te koop is voor consumenten betreft het in feite een product in ontwikkeling. De prijs ligt een stuk hoger dan de concurrentie met 3000 dollar, het grote verschil is dat de Hololens geheel zelfvoorzienend is, je hebt geen PC of mobiel apparaat nodig.

    JURIDISCHE PROBLEMEN

    Op dit moment heeft Meta een geschil lopen met Zhangyi Zhong, Meta is van mening dat Zhong op schaamteloze wijze bedrijfsgeheimen heeft gestolen om deze vervolgens te gebruiken in zijn eigen MR project. Daarnaast zou hij ook de productiemethodes, contacten en marktstrategie compleet hebben overgenomen van Meta om het DreamWorld project op te starten. Zhong begon in maart 2015 bij Meta en verliet in de loop van 2016 plotseling dit bedrijf. Dit keer staat Meta aan de andere kant van een juridisch conflict, in februari 2016 bleek dat Gribetz zelf ideeën had gestolen van Tracy McSheery van Phasespace. McSheery had Gribetz een demonstratie gegeven van de AR technologie waar Phasespace mee bezig was. De advocaten van Meta hebben kort na deze bekendmaking een verbod gelegd op verdere uitingen vanuit Phasespace.

    DE TOEKOMST VAN MIXED REALITY

    Microsoft heeft volgens nieuwswebsite OnMsft een aanvraag ingediend voor “Direct Reality” als handelsmerk. Het is niet duidelijk welke bedoeling Microsoft heeft met deze term. Momenteel werken ze niet alleen aan de Hololens, ze zijn ook bezig met Virtual Reality in Windows waarbij ze de productie van de hardware overlaten aan andere bedrijven. De term “Mixed Reality” dateert al uit 1994 en werd gedefinieerd door Paul Milgram en Fumio Kishino. De producten van Microsoft en Meta zijn duidelijk nog niet klaar voor het grote publiek. Niet alleen door de aanschafprijs, maar ook de beperkte toepassingsmogelijkheden. De Hololens wordt wel in de medische sector en in de industrie gebruikt op kleine schaal, de Meta 2 heeft daarentegen meer moeite om uit de startblokken te komen. Het is niet duidelijk of de DreamGlass ooit zal gaan verschijnen en in welke vorm. Mixed Reality is een stuk complexer dan VR en AR. Een bedrijf als Magic Leap is al enkele jaren bezig met een dergelijke technologie en ook zij hebben moeite een tastbaar product op de markt te brengen.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/dreamworld-nieuwe-mixed-reality-concurrent/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:47 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shoppen wordt leuk met Augmented Reality
     Er komen steeds meer zakelijke toepassingen op het gebied van Augmented Reality. Met AR brillen betreft het vaak apps voor gebruik in de industriële sector, met Smart Glasses heeft de werknemers beide handen vrij. Commerciële toepassingen richten zich vaker op mobiele apparaten als smartphones en tablets. Laten we eens enkele AR apps bekijken:

    HUIS INRICHTEN

    Amazon Product Preview laat je televisietoestellen virtueel in de huiskamer plaatsen. Zo zie je direct het verschil tussen een kleiner toestel en een enorm groot beeldscherm. Lowe, de doe-het-zelf gigant uit Amerika heeft een soortgelijke app ontwikkeld.

    Maar dan met diverse keukenaccessoires die je kunt bekijken in je eigen keuken alvorens tot aankoop over te gaan.

    WayfairView is een andere shopping ervaring waarin je virtueel meubilair tussen jouw bestaande meubels kunt plaatsen. Dan weet je precies hoe elk meubelstuk er bij jou thuis uit komt te zien.

    FASHION

    GapGAP is een populaire kledingwinkel in Amerika, met de DressingRoom app kun je virtuele paspoppen bekijken met verschillende outfits. Je kunt de paspoppen inzoomen zodat je de kleding tot in detail kunt bekijken.

    Deze app werkt overigens niet met een standaard smartphone, je hebt er Tango voor nodig.

    Deze dieptescan is momenteel slechts beschikbaar op enkele toestellen zoals de Lenovo Phab 2 Pro en de Asus ZenFone AR. Facecake werkt niet alleen op mobiel maar ook op PC met webcam.

    Deze AR technologie projecteert kleding direct op jouw lichaam, je kunt ook Make-up uitzoeken op basis van kleuren die je kiest van een foto.

    OOK WINKELEN IN VR

    Bovenstaande apps zijn gemaakt op basis van Augmented Reality, diverse merken gebruiken ook VR technologie. Zo heeft IKEA al een virtuele keuken gemaakt, Husqvarna heeft een virtuele zaag app gemaakt om hun lijn kettingzagen te promoten genaamd Limberjack.

    Er worden steeds meer echte producten vertaald naar een virtuele omgeving zodat je niet meer naar de winkel hoeft te gaan. Je kunt meubels in de huiskamer z

    Bijlagen:
    6.png (25.2 KB)   
    http://ar-experts.nl/shoppen-wordt-leuk-met-augmented-reality/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:42 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe Augmented & Mixed reality de wereld veranderen
    Naast de normale werkelijkheid is er een realiteit die we niet kunnen zien. Met dank aan geavanceerde technologie kunnen we deze laag zichtbaar maken, deze bekijken en zelfs manipuleren. Deze virtuele laag bovenop de werkelijkheid noemen we “Augmented Reality” ofwel AR.In de Nederlandse taal kun je spreken van Toegevoegde Realiteit. Er zijn verschillende manieren om AR te gebruiken, diverse ontwikkelaars van software en fabrikanten van hardware zijn momenteel bezig met het ontwerpen van een overtuigende Augmented Reality ervaring. Grote bedrijven als Google, Microsoft en nieuwkomers als Magic Leap brengen hun eigen visie naar AR.

    STATISCHE EN DYNAMISCHE LAAG

    Er zijn verschillende manieren om de AR laag over het normale gezichtsveld te projecteren. Soms lijkt het vooral op een beeld-in-beeld zoals bij een televisie. Google heeft dit concept toegepast bij de Google Glass, een bril met een kleine projector die beelden over je normale gezichtsveld legt. Dit is een statische laag die boven de realiteit zweeft. Layar is een soortgelijk product.

    Naast de statische laag is er de dynamische laag. Dat is een AR beeld dat een specifieke positie krijgt in de ruimte, bijvoorbeeld een Pokémon karakter in een veld of een Dinosaurus op de keukentafel. Dit betreft vaak een driedimensionaal beeld waar je omheen kunt lopen. Er zijn ook combinaties zoals een vlakke laag die wel dynamisch met de beweging van je hoofd kan meebewegen.

    AUGMENTED REALITY OF VIRTUAL REALITY?

    Het grootste verschil tussen AR en VR is de integratie met de werkelijkheid. AR legt een laag op je normale gezichtsveld, VR vervangt het gehele beeld. Technisch gezien is AR meer complex om te realiseren omdat er geen enkele vertraging mag zijn voor dynamische AR. Dat zou het effect teniet doen. Daarnaast is interactie met een virtueel, zwevend object een grote uitdaging.

    HOE WERKT AUGMENTED REALITY SOFTWARE?

    De hardware en software moet nauwkeurig een locatie kunnen bepalen om de nieuwe laag weer te geven. Met een statische laag is dat eenvoudiger dan bij een dynamische laag. De meest eenvoudige manier om de positie te bepalen is met een “marker”.

    Tot enkele jaren geleden werd daarvoor meestal een QR code gebruikt, een unieke identificatie die je met de camera van de AR viewer kunt scannen. Tegenwoordig is deze software een stuk slimmer geworden en kan het ook een een foto zijn, bijvoorbeeld de Dino plaatjes van de Albert Heijn.

    Door een apparaat met GPS te gebruiken zoals een smartphone in combinatie met beeldherkenning en de rotatie sensor in het apparaat kan er een realistische laag over het normale beeld worden gelegd. Pokémon GO maakt gebruikt van dergelijke technologie.

    HOE WERKT AUGMENTED REALITY HARDWARE?

    De software maakt het mogelijk om van een videocamera een oog te maken, en van een beeldscherm een AR machine. Sommige ontwikkelaars hebben de keuze gemaakt software te ontwikkelen voor bestaande apparaten zoals smartphones, andere bedrijven maken ook speciale hardware om Augmented Reality nog overtuigender te maken. Dit zijn enkele voorbeelden:

    Microsoft Hololens: Microsoft heeft een headset ontwikkeld die een 3D beeld over de werkelijkheid kan projecteren. Je kunt deze beelden ook virtueel aanraken en manipuleren met handbewegingen.

    Je kunt zwaaien en knijpen om te navigeren en selecteren. De Hololens technologie is deels gebaseerd op de Kinect, een camera accessoire voor de Xbox spelcomputer die een beeld met diepte kan registreren.

    GOOGLE GLASS

    Dit product behoorde tot de eerste specifieke hardware AR producten op de markt. Het is een bril met een kleine projector die een statisch beeld over de realiteit kan leggen. Hoewel het een interessant concept is werd het niet bijster goed ontvangen.

    De AR bleek een grote impact te hebben op sociale interactie, daarnaast was het publiek niet enthousiast over de mogelijke schending van privacy. Er komt een nieuwe versie die vooral gericht zal zijn op professioneel gebruik.

    PROJECT TANGO:

    Ook dit AR apparaat komt van Google en is nog in de ontwikkelingsfase. Ditmaal betreft het een tablet van 7 inch met een dubbele camera waarmee het scannen van diepte mogelijk is.

    Door een ruimte te analyseren kan er een Augmented Reality beeld perfect over de realiteit worden gelegd. Een verschil met andere AR oplossingen is het tablet formaat, zo kunnen meer mensen tegelijkertijd hetzelfde beeld zien. De meeste AR toepassingen zijn alleen vanuit een individueel standpunt te bekijken.

    MAGIC LEAP

    Hoewel dit bedrijf strikt gezien autonoom is heeft Google veel geld in deze innovatieve AR technologie gestoken. Details over deze headset zijn zeer beperkt, volgens de ontwikkelaars kan er een compleet realistische laag over de realiteit worden gelegd die niet meer te onderscheiden valt van de werkelijkheid.

    Er is ondertussen anderhalf miljard aan investeringen opgehaald voor de Magic Leap technologie met investeerders als Google en Alibaba. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere spelers die hardware ontwikkelen voor Augmented Reality waarvan Metavision waarschijnlijk de grootste “kleine” is.

    WAT KUN JE MET AUGMENTED REALITY?

    De beste hardware heeft geen bestaansrecht zonder bruikbare software. Layar is een Nederlands bedrijf dat al sinds 2009 AR software maakt voor gebruik met mobiele apparaten. Ze voegen vaak content toe aan posters en tijdschriften met een speciale marker.

    Zo kun je een statische poster omtoveren in een dynamische website. Of bij het scannen van een televisiegids direct een trailer zien van een speelfilm.

    Albert Heijn kwam onlangs met een Dino plaatjes actie. Een aantal van deze kaartjes kon met een smartphone wordt gescand waarop een dinosaurus “tot leven kwam” op het beeldscherm, recht voor je op de grond. Er is geen interactie mogelijk, het betreft wel een compleet 3D beeld.

    Pokémon GO heeft de bekendheid van Augmented Reality een enorme duw gegeven door de bekende figuren naar de echte wereld te brengen. Uitgerust met een smartphone en GPS kun je buiten op zoek gaan naar Pokémon figuren.

    Je ziet ze alleen via het scherm van de smartphone. Dit spel laat zien hoe belangrijk de juiste implementatie van AR technologie is, en de rol die bestaande populaire (merk)namen kunnen spelen.

    Augmented Reality staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. De grootste namen in de tech industrie en de meest invloedrijke merken in de wereld zijn ondertussen druk bezig met het ontwikkelen van hardware en software voor AR doeleinden. Apparatuur kan klein en betaalbaar genoeg worden geproduceerd om van Augmented Reality een succes te maken. Zoekt u een Augmented Reality bedrijf in Nederland? Kijk dan op onze zakelijke pagina.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/hoe-augmented-mixed-reality-de-wereld-veranderen/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:40 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aryzon wil de Google Cardboard worden voor Augmented Reality

    Met Virtual Reality kunt je een breed scala aan toepassingen verzinnen, maar zoals Tim Cook van Apple en ook Shigeru Miyamoto van Nintendo reeds kenbaar hebben gemaakt ben je als gebruiker altijd afgesloten van de buitenwereld. De Microsoft Hololens is een Mixed Reality headset waarbij je digitale beelden ziet over de werkelijkheid. Ook Augmented Reality spellen als Pokémon GO maken gebruik van computerbeelden over live beeld. De Holens is helaas nog erg duur, 3000 euro voor de testversie. Aryzon heeft een AR headset bedacht die een stuk goedkoper is, 30 euro. Wordt dit de Google Cardboard voor AR?

    Made in Holland

    Aryzon is een initiatief van een groep ontwikkelaars uit Enschede, via Kickstarter zamelen ze geld in voor hun kartonnen AR headset. Dat is geen probleem, het bedrag van €25.000,- is al ruim overschreden en de teller blijft stijgen zonder einde in zicht. Dat is niet zo vreemd, een Hololens voor een fractie van de prijs, dat wil iedereen wel bestellen! Hoewel de vergelijking snel gemaakt is, betreft het ditmaal een Augmented Reality product, terwijl de Hololens van Microsoft een Mixed Reality systeem is. Dat houdt in dat Hololens een 3D scan maakt van de omgeving, waarmee de digitale objecten volledig aansluiten bij de omgeving. Daarnaast beschikt de Hololens over een ingebouwde computer met Windows 10 software, camera’s en microfoons, voor de Aryzon heb je een smartphone nodig met 5,5 inch scherm.

    Hoe werkt de Aryzon AR headset?Zapbox2

    Net als de bekende Google Cardboard voor Virtual Reality krijg je een bouwpakket van karton door de brievenbus. Om de beelden voor je ogen weer te geven worden er enkele schermen gebruikt die het beeld van de smartphone spiegelen en projecteren op een transparant vlak. Deze technologie is vergelijkbaar met een autocue die teksten van presentatoren laat verschijnen terwijl ze toch in de camera lijken te staren. Om de tracking mogelijk te maken gebruiken ze een speciale AR marker die als ankerpunt fungeert. De bijbehorende app kan de marker herkennen en daar een Augmented Reality beeld overheen plaatsen.

    Andere goedkope AR headsets

    Aryzon is niet het eerste, en waarschijnlijk ook niet het laatste bedrijf dat met een “Cardboard voor AR” op de markt verschijnt, hier zijn enkele concurrenten:

    Seebright Ripple 2

    De eerste promotievideo voor Seebright was heel ambitieus, met de Ripple 2 hebben ze de ambities behoorlijk teruggeschroefd met een ontwerp dat best veel overeenkomsten vertoont met de Aryzon houder. De Ripple lijkt iets degelijker te zijn met ook wat ondersteunende hardware. Denk aan de Gear VR voor Augmented Reality.

    Zappar ZapBox

    Het Britse Augmented Reality bedrijf Zappar (niet te verwarren met dat andere Britse Augmented Reality bedrijf Blippar) heeft vorig jaar al een succesvolle campagne gevoerd met een ontwerp dat nog meer op een Google Cardboard lijkt. Ook de ZapBox werkt met markers om positie te bepalen, al gebruiken ze meer dan één marker wat meer mogelijkheden biedt. De prijs is met 30 dollar ook vrijwel gelijk aan de Aryzon smartphone houder. De ZapBox ligt klaar om verscheept te worden.

    Een belangrijk verschil tussen de Aryzon en de Ripple 2 ten opzichte van de ZapBox is het extra reflectiepaneel die ontbreekt bij de Zappar oplossing. Het is niet duidelijk of dit van invloed is op de kwaliteit van de ervaring.

    Wie maakt de Cardboard voor AR?Zapbox1

    Met de drie voorbeelden op deze pagina is het duidelijk dat er aandacht is voor een goedkope Augmented Reality headset. Er zijn ook al “hacks” om AR te bekijken met een Google Cardboard. In principe is een smartphone al voldoende, maar net als met de Cardboard VR viewer is de ervaring met een headset een stuk beter. Zal de markt gefragmenteerd worden met goedkope doosjes met eigen software, of komt er een standaard voor het grote publiek?

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/aryzon-wil-de-google-cardboard-worden-voor-augmented-reality/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:39 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is er nu al mogelijk met Apple ARKit?
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:37 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Microsoft Hololens voor de zakelijke markt
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:35 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs