Albert Heijn heeft veel succes behaald met diverse Augmented Reality apps maken zoals de Dinos. Met hun laatste app pakken ze het wat serieuzer aan; de Albert Heijn product scanner laat je producten in de winkel scannen voor extra informatie met Augmented Reality functionaliteit. Maar deze keer blijkt het niet zo goed te werken, wat ging er mis?
1 Ster voor de Product Scanner
Op dit moment zijn gebruikers niet bepaald tevreden met de AR app, in de App Store van Apple staat deze gratis applicatie op 1 uit 5 sterren, met vernietigende recensies. Geen enkel product lijkt te werken. Volgens Marit van Egmond, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn zijn er momenteel 35 producten die werken met de app. Dat is niet echt veel dus, er staan wel meerdere producten op de agenda. De producten die te scannen zijn hebben op de verpakking een speciale sticker om dit kenbaar te maken.
Hoezo Augmented Reality?
De claim voor Augmented Reality lijkt ook wat overdreven. In de officiële screenshots van Albert Heijn is een hamburger te zien over de verpakking. Een ander scherm is gewoon een volledige pagina met productinformatie. Op zich is het helemaal geen slecht idee om extra informatie op te zoeken over producten, er is immers niet zoveel ruimte beschikbaar op de verpakking.
Maar dit kennen we allang van QR code scanners. De AR laag lijkt erg beperkt en zelfs overbodig in deze vorm. Zelfs de pagina op de AH site over deze AR app maken lijkt niet te bestaan op dit moment. Deze app lijkt niet goed doorbakken, en past niet in het rijtje AR apps van Albert Heijn.
Ze kunnen het wel
De AR apps voor kinderen zoals de Reis door de Ruimte met André Kuipers en de Dinos met Freek Vonk waren goede voorbeelden van Augmented Reality in combinatie met leuke spaarplaatjes. Deze apps werden gemaakt door &samhoudmedia in samenwerking met Little Chicken, twee Nederlandse bedrijven. Little Chicken werkt momenteel aan een Kickstarter project met een soortgelijke stijl genaamd Safari Central.
Ook ditmaal is het een Augmented Reality app die lijkt op Pokémon GO maar dan met echte dieren die door jouw stad lopen op basis van GPS data van echte dieren in Afrika.
Laten we hopen dat de Product Scanner app binnenkort beter wordt, met meer producten en een toegevoegde waarde voor de klant. In de tussentijd kijken we nog maar eens een Efteling sprookje.