Schoenen verkopen zichzelf niet, je moet als fabrikant van schoenen flink promotie maken om jouw merk aan de top te houden. En er is geen merk schoenen zo bekend als Nike. Daarom maken ze steeds weer slim gebruik van de laatste technologie om hun schoenen onder de aandacht te brengen. Met Augmented Reality hebben ze blijkbaar de perfecte match gevonden. Laten we eens bekijken wat Nike de afgelopen jaren met AR technologie heeft gedaan.
Evenement promotie 2011
Tijdens een evenement aan de strand mochten bezoekers spelen met een virtuele fruitautomaat. Er stond een camera verdekt opgesteld waardoor ze de mensen in het spel konden laten zien. Sommige mensen gingen met een prijs naar huis, anderen moesten met lege handen huiswaarts keren, maar iedereen kon zich achteraf deze promotiestunt van Nike herinneren.
Nike AR studie met markers 2011
In hetzelfde jaar was Nike plotseling overal te vinden in Hong Kong. Er werden geheimzinnige posters opgehangen met een instructie en speciale AR markers waarmee ze 3D modellen van Nike schoenen op hun scherm te zien kregen. Omdat de posters niet allemaal hetzelfde waren moesten de speurzoekers de verschillende posters vinden in de stad. Op de poster stond verder alleen het getal 90. Zelfs in het voetbalstadion waren deze markers te vinden, wanneer je alle codes vond kon je prijzen winnen.
Qualcomm Vuforia 2013
Twee jaar later werkte Nike China samen met Qualcomm voor hun Vuforia AR platform. Door een afbeelding van een schoen te scannen kreeg je een 3D schoen te zien op je tablet. Ook kun je een videoclip bekijken van een professionele basketbalspeler die de schoenen draagt. De afbeelding werkt net zoals de markers hierboven, maar dit keer hoeft het geen eenvoudige zwart-wit afbeelding meer te zijn.
SNKRS app 2015
In 2015 introduceerde Nike een speciale AR applicatie om je eigen schoenen te ontwerpen, in samenwerking met het restaurant Fuku werd er een speciale editie sportschoen ontworpen. Om deze te zien moest je de SNKRS app downloaden en vervolgens de speciale poster scannen. Dan kreeg je de digitale Augmented Reality versie van de speciale editie schoen te zien. Een knap stukje kruis promotie tussen Nike en David Chang.
NikeID SmartPixels 2017
De nieuwste manier om je eigen Nike schoen te ontwerpen is de SmartPixels instore display waarbij een AR projectie op een echte schoen wordt weergegeven. Je kunt inloggen met jouw NikeID en zo jouw droomschoen uitkiezen terwijl er in feite maar één schoen op de display staat. Dat is niet alleen een leuke interactieve gimmick, het spaart ook veel ruimte uit in de winkel.
Ook andere schoenenmerken treden in de voetsporen van Nike met hun eigen AR toepassingen.