Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    03-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magic Leap. Past present & future

    Magic Leap is een bedrijf onder leiding van Ronny Abovitz dat in 2010 werd opgericht met als doel een nieuwe technologie te ontwikkelen om interactief te werken met computers via Augmented Reality. Sinds 2011 werd er gewerkt aan een innovatieve nieuwe technologie waarbij beelden direct op de retina van het oog geprojecteerd worden.

    Deze computerbeelden sluiten perfect aan bij je normale gezichtsveld waarmee je een ware Augmented Reality ervaring krijgt. Magic Leap is niet de enige ontwikkelaar op dit gebied. Ze zijn wel de meest geheimzinnige speler, en eentje met een enorm kapitaal met dank aan grote bedrijven als Alibaba en Google. Onlangs bracht Abovitz naar buiten dat waarschijnlijk in 2016 de eerste versie van Magic Leap gaat verschijnen voor de consument. Gaat Magic Leap de belofte waarmaken?

    KLAAR VOOR PRODUCTIE

    Tijdens een conferentie van Fortune in Aspen gaf Ronny Abovitz samen met Brian Wallace wat meer informatie over hun bijzondere project. De meest opvallende onthulling was de mogelijkheid dat Magic Leap dit jaar nog zal verschijnen. Het project is officieel uit de onderzoeksfase en kan beschouwd worden als een “echt product”.

    Het team van Magic Leap in ondertussen uitgegroeid tot 600 mensen die gehuisvest zijn in een voormalig pand van Motorola. Er zijn 100 clean rooms ingericht en de laatste voorbereidingen aan een productielijn worden momenteel uitgevoerd. Er is geen definitieve datum bekend gemaakt voor de lancering, maar Abovitz hoopt dit jaar nog de eerste exemplaren uit te leveren.

    DE KLEINE GROTE SPELER

    Toen Magic Leap in 2010 begon als een idee van Abovitz was het niet meer dan een concept om Augmented Reality te visualiseren. Het zou tot 2014 duren tot we echt iets te zien kregen. En wat het publiek te zien kreeg was letterlijk te mooi om waar te zijn. Naast een miniatuur olifant die leek te leven in je handpalm kregen we ook een gymzaal te zien waar het publiek verbijsterd staarde naar een walvis die uit de vloer kwam springen.

    Geen enkele toeschouwer droeg een headset. Blijkbaar waren investeerders overtuigd van de beloftes, Magic Leap haalde begin 2014 een mooi bedrag van 50 miljoen dollar binnen. In oktober van datzelfde jaar werd er nog eens een half miljard dollar verstrekt waarbij Google de kartrekker was en Qualcomm ook een grote investering deed. In februari 2016 kwam er een nieuwe investeringsronde onder leiding van Alibaba waarbij een kleine 800 miljoen dollar werd opgehaald. Momenteel is Magic Leap bijna anderhalf miljard dollar waard. En we hebben nog geen product gezien…

    WAT VALT ER TE ZIEN?

    We weten dat Magic Leap een headset zal worden die computerbeelden over de werkelijkheid kan leggen. Hoe de techniek verder in elkaar steekt is niet geheel duidelijk, waarschijnlijk wordt er een beeld geprojecteerd op het menselijk oog. Er zijn wel een aantal videoclips te zien op het officiële YouTube kanaal:

    https://www.youtube.com/c/magicleap/videos

    De eerste video getiteld “Just another day at the office of Magic Leap” leek te mooi om waar te zijn. Het was een prachtige demonstratie, maar de kans dat het een realistische presentatie is van de mogelijkheden van Magic Leap is zeer klein. Eén van de partners binnen Magic Leap is Weta Workshop, een groot special effects bedrijf dat ook de effecten voor Lord of the Rings maakte. De nieuwere videoclips, pakweg één video per zes maanden, lijken meer in lijn met de werkelijkheid.

    MAGIC LEAP MAAKT BELANGRIJKE VRIENDEN

    Hoewel het bedrijf Magic Leap een jong bedrijf is met veel beloftes maar weinig tastbare informatie hebben ze wel heel grote namen weten te overtuigen zoals:

    Google: Mede dankzij Google werd het budget van Magic Leap vertienvoudigd, hiervoor neemt personeel van Google een belangrijke plek in bij het bedrijf. Zelf heeft Google al hun eigen Augmented Reality product in de markt gezet met de naam Google Glass. Dit product sloeg niet aan, de ervaringen met Glass hebben de ontwikkelaars van Magic Leap wel geholpen.

    Qualcomm: Deze Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders stapte tegelijkertijd met Google in Magic Leap. Waarschijnlijk gaan ze hardware en onderdelen leveren voor het nieuwe product. De Magic Leap zal in Amerika geproduceerd worden.

    Neal Stephenson: Deze schrijver verzon de “Metaverse” en bracht die tot leven in zijn roman “Snowcrash” uit 1992. Hij is binnen het bedrijf actief als “fururist” en is volgens Abovitz in staat een sociale en virtuele wereld op een begrijpelijke wijze vorm te geven.

    Alibaba: Deze enorme online retailer stapte februari dit jaar in en zorgde ervoor dat Magic Leap bijna 800 miljoen aan extra budget binnenhaalde. Alibaba kwam op 9 juli 2016 met het nieuws dat ze een virtuele winkel gaan inrichten. Hun investering in Magic Leap zorgt dat ze toekomstbestendig zijn.

    Nog enkele mensen die ingelijfd zijn bij Magic Leap: Yannick Pellet van Samsung, Rio Caraeff van video distributeur Vevo en Sir Richard Taylor van Weta Workshop. Ook Lucasfilm, de voormalige studio van George Lucas die momenteel in handen is van Disney, is ook sinds kort een strategische partner van Magic Leap. Er werd voor die onthulling een video met R2D2 en 3CPO gemaakt door de “ogen” van Magic Leap.

    DE APPLE VAN AUGMENTED REALITY

    Magic Leap is een zeer mysterieus bedrijf. Buiten het bedrijf weet vrijwel niemand hoe het product er uit gaat zien, en hoe het zal werken. Er zijn naar schatting al duizenden testpersonen die niets naar buiten brengen. Dat is indrukwekkend voor een product dat de komende maanden in de winkels moet liggen. Ronny Abovitz noemt Magic Leap de Apple van Augmented Reality. Net als Apple houden ze hun ontwikkelproces strikt geheim. Bij Magic Leap ontwerpen ze net als bij Apple de hardware en de software zelf, ze houden controle over het gehele proces.

    DE TIJD VAN MAGIC LEAP IS NU

    Het nieuws dat Magic Leap van onderzoeksproject nu in de productfase is aangekomen is waarschijnlijk een stukje slimme timing. In de onthulling werd ook verwezen naar het Pokémon GO spel, een regelrechte wereldhit waarbij Augmented Reality wordt toegepast om de bekende Pokémon figuren in je nabije omgeving te plaatsen.

    Met de groeiende populariteit van VR headsets als de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR van Samsung, en daarnaast AR ontwikkelingen zoals die van Project Tango en Microsoft Hololens moet Magic Leap nu toch echt naar buiten treden en laten zien waar die anderhalf miljard aan investeringen in is gestoken.

    Bijlagen:
    f9cc509318e0472e2ee7705a5bf42ed9_original-1-1170x574.jpg (93.5 KB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:50 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dreamworld AR gaat de concurrentie aan met Hololens
     Na de Hololens van Microsoft, de Meta 2 van Meta is er een nieuwe Mixed Reality headset onthuld door DreamWorld genaamd DreamGlass. In tegenstelling tot Virtual Reality kun je met Mixed Reality ook nog de wereld om je heen zien, in tegenstelling tot Augmented Reality sluiten de computerbeelden perfect aan op de omgeving. Hoewel meer concurrentie kan leiden tot snellere ontwikkeling is Meta niet bepaald enthousiast over deze nieuwe speler. Ze hebben een voormalige werknemer en maar liefst twintig andere personen aangeklaagd wegens contractbreuk en het gebruiken van bedrijfsgeheimen. Hoog tijd om de drie Mixed Reality headsets eens nader te bekijken.

    META 2 VAN META

    Het bedrijf Meta bevindt zich in Silicon Valley, net als vele andere tech bedrijven. Ze hebben zich volledig toegelegd op Mixed Reality met de Meta en Meta 2 headsets. In 2013 begon Meron Gribetz met het bedrijf en lanceerde een Kickstarter campagne. Het beoogde bedrag van 100.000 dollar werd bijna verdubbeld. Daarmee was het geen succes zoals de Oculus VR headset, maar het was toch een bescheiden succes. In 2015 wist Meta via een Series A investeringsronde 23 miljoen dollar binnen te slepen. In 2016 kwam de tweede versie voor ontwikkelaars uit, in datzelfde jaar wisten ze wederom 50 miljoen dollar op te halen van bedrijven als Lenovo en Comcast. De Meta 2 is nog in de ontwikkelfase en wordt als “Development Kit” verkocht.

    DREAMGLASS VAN DREAMWORLD

    Dit bedrijf bevindt zich in China en is in 2016 gestart. De oprichter is Zhangyi Zhong, en heeft voorheen gewerkt bij Meta als hoofd van optische elementen in de ontwikkeling van de Meta headset. DreamGlass is het eerste product van DreamWorld, het ontwerp lijkt op een wat meer elegante versie van de Meta en Hololens headsets. Lijkt, want naast ontwerpen uit de computer en een flitsende reclame video is er nog niet veel bekend over deze headset. Het gezichtsveld zou 100 graden zijn terwijl de Meta 2 niet verder komt dan 90 graden, de prijsindicatie is 350 dollar terwijl de Meta 2 op een prijs van 949 dollar ligt. De DreamGlass is geschikt voor zowel mobiel als PC terwijl de Meta 2 alleen werkt met een PC. Daarnaast is het grootste verschil dat de Meta 2 echt werkt, de DreamWorld heeft nog geen publieke demonstraties gegeven.

    HOLOLENS VAN MICROSOFT

    Hoewel de eerste versie van de Hololens in 2016 is verschenen reikt de historie een stuk verder terug naar 2010. Toen kwam de Kinect op de markt, een camera met diepte scanner voor de Xbox spelcomputer. Op basis van deze technologie werd een Mixed Reality headset ontworpen met ingebouwde camera’s, microfoons, een PC systeem met Windows en dezelfde methode om een ruimte in drie dimensies te scannen. Hoewel de tweede editie te koop is voor consumenten betreft het in feite een product in ontwikkeling. De prijs ligt een stuk hoger dan de concurrentie met 3000 dollar, het grote verschil is dat de Hololens geheel zelfvoorzienend is, je hebt geen PC of mobiel apparaat nodig.

    JURIDISCHE PROBLEMEN

    Op dit moment heeft Meta een geschil lopen met Zhangyi Zhong, Meta is van mening dat Zhong op schaamteloze wijze bedrijfsgeheimen heeft gestolen om deze vervolgens te gebruiken in zijn eigen MR project. Daarnaast zou hij ook de productiemethodes, contacten en marktstrategie compleet hebben overgenomen van Meta om het DreamWorld project op te starten. Zhong begon in maart 2015 bij Meta en verliet in de loop van 2016 plotseling dit bedrijf. Dit keer staat Meta aan de andere kant van een juridisch conflict, in februari 2016 bleek dat Gribetz zelf ideeën had gestolen van Tracy McSheery van Phasespace. McSheery had Gribetz een demonstratie gegeven van de AR technologie waar Phasespace mee bezig was. De advocaten van Meta hebben kort na deze bekendmaking een verbod gelegd op verdere uitingen vanuit Phasespace.

    DE TOEKOMST VAN MIXED REALITY

    Microsoft heeft volgens nieuwswebsite OnMsft een aanvraag ingediend voor “Direct Reality” als handelsmerk. Het is niet duidelijk welke bedoeling Microsoft heeft met deze term. Momenteel werken ze niet alleen aan de Hololens, ze zijn ook bezig met Virtual Reality in Windows waarbij ze de productie van de hardware overlaten aan andere bedrijven. De term “Mixed Reality” dateert al uit 1994 en werd gedefinieerd door Paul Milgram en Fumio Kishino. De producten van Microsoft en Meta zijn duidelijk nog niet klaar voor het grote publiek. Niet alleen door de aanschafprijs, maar ook de beperkte toepassingsmogelijkheden. De Hololens wordt wel in de medische sector en in de industrie gebruikt op kleine schaal, de Meta 2 heeft daarentegen meer moeite om uit de startblokken te komen. Het is niet duidelijk of de DreamGlass ooit zal gaan verschijnen en in welke vorm. Mixed Reality is een stuk complexer dan VR en AR. Een bedrijf als Magic Leap is al enkele jaren bezig met een dergelijke technologie en ook zij hebben moeite een tastbaar product op de markt te brengen.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/dreamworld-nieuwe-mixed-reality-concurrent/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:47 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shoppen wordt leuk met Augmented Reality
     Er komen steeds meer zakelijke toepassingen op het gebied van Augmented Reality. Met AR brillen betreft het vaak apps voor gebruik in de industriële sector, met Smart Glasses heeft de werknemers beide handen vrij. Commerciële toepassingen richten zich vaker op mobiele apparaten als smartphones en tablets. Laten we eens enkele AR apps bekijken:

    HUIS INRICHTEN

    Amazon Product Preview laat je televisietoestellen virtueel in de huiskamer plaatsen. Zo zie je direct het verschil tussen een kleiner toestel en een enorm groot beeldscherm. Lowe, de doe-het-zelf gigant uit Amerika heeft een soortgelijke app ontwikkeld.

    Maar dan met diverse keukenaccessoires die je kunt bekijken in je eigen keuken alvorens tot aankoop over te gaan.

    WayfairView is een andere shopping ervaring waarin je virtueel meubilair tussen jouw bestaande meubels kunt plaatsen. Dan weet je precies hoe elk meubelstuk er bij jou thuis uit komt te zien.

    FASHION

    GapGAP is een populaire kledingwinkel in Amerika, met de DressingRoom app kun je virtuele paspoppen bekijken met verschillende outfits. Je kunt de paspoppen inzoomen zodat je de kleding tot in detail kunt bekijken.

    Deze app werkt overigens niet met een standaard smartphone, je hebt er Tango voor nodig.

    Deze dieptescan is momenteel slechts beschikbaar op enkele toestellen zoals de Lenovo Phab 2 Pro en de Asus ZenFone AR. Facecake werkt niet alleen op mobiel maar ook op PC met webcam.

    Deze AR technologie projecteert kleding direct op jouw lichaam, je kunt ook Make-up uitzoeken op basis van kleuren die je kiest van een foto.

    OOK WINKELEN IN VR

    Bovenstaande apps zijn gemaakt op basis van Augmented Reality, diverse merken gebruiken ook VR technologie. Zo heeft IKEA al een virtuele keuken gemaakt, Husqvarna heeft een virtuele zaag app gemaakt om hun lijn kettingzagen te promoten genaamd Limberjack.

    Er worden steeds meer echte producten vertaald naar een virtuele omgeving zodat je niet meer naar de winkel hoeft te gaan. Je kunt meubels in de huiskamer z

    Bijlagen:
    6.png (25.2 KB)   
    http://ar-experts.nl/shoppen-wordt-leuk-met-augmented-reality/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:42 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe Augmented & Mixed reality de wereld veranderen
    Naast de normale werkelijkheid is er een realiteit die we niet kunnen zien. Met dank aan geavanceerde technologie kunnen we deze laag zichtbaar maken, deze bekijken en zelfs manipuleren. Deze virtuele laag bovenop de werkelijkheid noemen we “Augmented Reality” ofwel AR.In de Nederlandse taal kun je spreken van Toegevoegde Realiteit. Er zijn verschillende manieren om AR te gebruiken, diverse ontwikkelaars van software en fabrikanten van hardware zijn momenteel bezig met het ontwerpen van een overtuigende Augmented Reality ervaring. Grote bedrijven als Google, Microsoft en nieuwkomers als Magic Leap brengen hun eigen visie naar AR.

    STATISCHE EN DYNAMISCHE LAAG

    Er zijn verschillende manieren om de AR laag over het normale gezichtsveld te projecteren. Soms lijkt het vooral op een beeld-in-beeld zoals bij een televisie. Google heeft dit concept toegepast bij de Google Glass, een bril met een kleine projector die beelden over je normale gezichtsveld legt. Dit is een statische laag die boven de realiteit zweeft. Layar is een soortgelijk product.

    Naast de statische laag is er de dynamische laag. Dat is een AR beeld dat een specifieke positie krijgt in de ruimte, bijvoorbeeld een Pokémon karakter in een veld of een Dinosaurus op de keukentafel. Dit betreft vaak een driedimensionaal beeld waar je omheen kunt lopen. Er zijn ook combinaties zoals een vlakke laag die wel dynamisch met de beweging van je hoofd kan meebewegen.

    AUGMENTED REALITY OF VIRTUAL REALITY?

    Het grootste verschil tussen AR en VR is de integratie met de werkelijkheid. AR legt een laag op je normale gezichtsveld, VR vervangt het gehele beeld. Technisch gezien is AR meer complex om te realiseren omdat er geen enkele vertraging mag zijn voor dynamische AR. Dat zou het effect teniet doen. Daarnaast is interactie met een virtueel, zwevend object een grote uitdaging.

    HOE WERKT AUGMENTED REALITY SOFTWARE?

    De hardware en software moet nauwkeurig een locatie kunnen bepalen om de nieuwe laag weer te geven. Met een statische laag is dat eenvoudiger dan bij een dynamische laag. De meest eenvoudige manier om de positie te bepalen is met een “marker”.

    Tot enkele jaren geleden werd daarvoor meestal een QR code gebruikt, een unieke identificatie die je met de camera van de AR viewer kunt scannen. Tegenwoordig is deze software een stuk slimmer geworden en kan het ook een een foto zijn, bijvoorbeeld de Dino plaatjes van de Albert Heijn.

    Door een apparaat met GPS te gebruiken zoals een smartphone in combinatie met beeldherkenning en de rotatie sensor in het apparaat kan er een realistische laag over het normale beeld worden gelegd. Pokémon GO maakt gebruikt van dergelijke technologie.

    HOE WERKT AUGMENTED REALITY HARDWARE?

    De software maakt het mogelijk om van een videocamera een oog te maken, en van een beeldscherm een AR machine. Sommige ontwikkelaars hebben de keuze gemaakt software te ontwikkelen voor bestaande apparaten zoals smartphones, andere bedrijven maken ook speciale hardware om Augmented Reality nog overtuigender te maken. Dit zijn enkele voorbeelden:

    Microsoft Hololens: Microsoft heeft een headset ontwikkeld die een 3D beeld over de werkelijkheid kan projecteren. Je kunt deze beelden ook virtueel aanraken en manipuleren met handbewegingen.

    Je kunt zwaaien en knijpen om te navigeren en selecteren. De Hololens technologie is deels gebaseerd op de Kinect, een camera accessoire voor de Xbox spelcomputer die een beeld met diepte kan registreren.

    GOOGLE GLASS

    Dit product behoorde tot de eerste specifieke hardware AR producten op de markt. Het is een bril met een kleine projector die een statisch beeld over de realiteit kan leggen. Hoewel het een interessant concept is werd het niet bijster goed ontvangen.

    De AR bleek een grote impact te hebben op sociale interactie, daarnaast was het publiek niet enthousiast over de mogelijke schending van privacy. Er komt een nieuwe versie die vooral gericht zal zijn op professioneel gebruik.

    PROJECT TANGO:

    Ook dit AR apparaat komt van Google en is nog in de ontwikkelingsfase. Ditmaal betreft het een tablet van 7 inch met een dubbele camera waarmee het scannen van diepte mogelijk is.

    Door een ruimte te analyseren kan er een Augmented Reality beeld perfect over de realiteit worden gelegd. Een verschil met andere AR oplossingen is het tablet formaat, zo kunnen meer mensen tegelijkertijd hetzelfde beeld zien. De meeste AR toepassingen zijn alleen vanuit een individueel standpunt te bekijken.

    MAGIC LEAP

    Hoewel dit bedrijf strikt gezien autonoom is heeft Google veel geld in deze innovatieve AR technologie gestoken. Details over deze headset zijn zeer beperkt, volgens de ontwikkelaars kan er een compleet realistische laag over de realiteit worden gelegd die niet meer te onderscheiden valt van de werkelijkheid.

    Er is ondertussen anderhalf miljard aan investeringen opgehaald voor de Magic Leap technologie met investeerders als Google en Alibaba. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere spelers die hardware ontwikkelen voor Augmented Reality waarvan Metavision waarschijnlijk de grootste “kleine” is.

    WAT KUN JE MET AUGMENTED REALITY?

    De beste hardware heeft geen bestaansrecht zonder bruikbare software. Layar is een Nederlands bedrijf dat al sinds 2009 AR software maakt voor gebruik met mobiele apparaten. Ze voegen vaak content toe aan posters en tijdschriften met een speciale marker.

    Zo kun je een statische poster omtoveren in een dynamische website. Of bij het scannen van een televisiegids direct een trailer zien van een speelfilm.

    Albert Heijn kwam onlangs met een Dino plaatjes actie. Een aantal van deze kaartjes kon met een smartphone wordt gescand waarop een dinosaurus “tot leven kwam” op het beeldscherm, recht voor je op de grond. Er is geen interactie mogelijk, het betreft wel een compleet 3D beeld.

    Pokémon GO heeft de bekendheid van Augmented Reality een enorme duw gegeven door de bekende figuren naar de echte wereld te brengen. Uitgerust met een smartphone en GPS kun je buiten op zoek gaan naar Pokémon figuren.

    Je ziet ze alleen via het scherm van de smartphone. Dit spel laat zien hoe belangrijk de juiste implementatie van AR technologie is, en de rol die bestaande populaire (merk)namen kunnen spelen.

    Augmented Reality staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. De grootste namen in de tech industrie en de meest invloedrijke merken in de wereld zijn ondertussen druk bezig met het ontwikkelen van hardware en software voor AR doeleinden. Apparatuur kan klein en betaalbaar genoeg worden geproduceerd om van Augmented Reality een succes te maken. Zoekt u een Augmented Reality bedrijf in Nederland? Kijk dan op onze zakelijke pagina.

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/hoe-augmented-mixed-reality-de-wereld-veranderen/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:40 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aryzon wil de Google Cardboard worden voor Augmented Reality

    Met Virtual Reality kunt je een breed scala aan toepassingen verzinnen, maar zoals Tim Cook van Apple en ook Shigeru Miyamoto van Nintendo reeds kenbaar hebben gemaakt ben je als gebruiker altijd afgesloten van de buitenwereld. De Microsoft Hololens is een Mixed Reality headset waarbij je digitale beelden ziet over de werkelijkheid. Ook Augmented Reality spellen als Pokémon GO maken gebruik van computerbeelden over live beeld. De Holens is helaas nog erg duur, 3000 euro voor de testversie. Aryzon heeft een AR headset bedacht die een stuk goedkoper is, 30 euro. Wordt dit de Google Cardboard voor AR?

    Made in Holland

    Aryzon is een initiatief van een groep ontwikkelaars uit Enschede, via Kickstarter zamelen ze geld in voor hun kartonnen AR headset. Dat is geen probleem, het bedrag van €25.000,- is al ruim overschreden en de teller blijft stijgen zonder einde in zicht. Dat is niet zo vreemd, een Hololens voor een fractie van de prijs, dat wil iedereen wel bestellen! Hoewel de vergelijking snel gemaakt is, betreft het ditmaal een Augmented Reality product, terwijl de Hololens van Microsoft een Mixed Reality systeem is. Dat houdt in dat Hololens een 3D scan maakt van de omgeving, waarmee de digitale objecten volledig aansluiten bij de omgeving. Daarnaast beschikt de Hololens over een ingebouwde computer met Windows 10 software, camera’s en microfoons, voor de Aryzon heb je een smartphone nodig met 5,5 inch scherm.

    Hoe werkt de Aryzon AR headset?Zapbox2

    Net als de bekende Google Cardboard voor Virtual Reality krijg je een bouwpakket van karton door de brievenbus. Om de beelden voor je ogen weer te geven worden er enkele schermen gebruikt die het beeld van de smartphone spiegelen en projecteren op een transparant vlak. Deze technologie is vergelijkbaar met een autocue die teksten van presentatoren laat verschijnen terwijl ze toch in de camera lijken te staren. Om de tracking mogelijk te maken gebruiken ze een speciale AR marker die als ankerpunt fungeert. De bijbehorende app kan de marker herkennen en daar een Augmented Reality beeld overheen plaatsen.

    Andere goedkope AR headsets

    Aryzon is niet het eerste, en waarschijnlijk ook niet het laatste bedrijf dat met een “Cardboard voor AR” op de markt verschijnt, hier zijn enkele concurrenten:

    Seebright Ripple 2

    De eerste promotievideo voor Seebright was heel ambitieus, met de Ripple 2 hebben ze de ambities behoorlijk teruggeschroefd met een ontwerp dat best veel overeenkomsten vertoont met de Aryzon houder. De Ripple lijkt iets degelijker te zijn met ook wat ondersteunende hardware. Denk aan de Gear VR voor Augmented Reality.

    Zappar ZapBox

    Het Britse Augmented Reality bedrijf Zappar (niet te verwarren met dat andere Britse Augmented Reality bedrijf Blippar) heeft vorig jaar al een succesvolle campagne gevoerd met een ontwerp dat nog meer op een Google Cardboard lijkt. Ook de ZapBox werkt met markers om positie te bepalen, al gebruiken ze meer dan één marker wat meer mogelijkheden biedt. De prijs is met 30 dollar ook vrijwel gelijk aan de Aryzon smartphone houder. De ZapBox ligt klaar om verscheept te worden.

    Een belangrijk verschil tussen de Aryzon en de Ripple 2 ten opzichte van de ZapBox is het extra reflectiepaneel die ontbreekt bij de Zappar oplossing. Het is niet duidelijk of dit van invloed is op de kwaliteit van de ervaring.

    Wie maakt de Cardboard voor AR?Zapbox1

    Met de drie voorbeelden op deze pagina is het duidelijk dat er aandacht is voor een goedkope Augmented Reality headset. Er zijn ook al “hacks” om AR te bekijken met een Google Cardboard. In principe is een smartphone al voldoende, maar net als met de Cardboard VR viewer is de ervaring met een headset een stuk beter. Zal de markt gefragmenteerd worden met goedkope doosjes met eigen software, of komt er een standaard voor het grote publiek?

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/aryzon-wil-de-google-cardboard-worden-voor-augmented-reality/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:39 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is er nu al mogelijk met Apple ARKit?
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:37 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Microsoft Hololens voor de zakelijke markt
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:35 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AR in de zakelijke markt inzetten
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:34 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontwikkelingen in AR
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 09:29 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Augmented Reality verwachtingen tijdens Apple Keynote

     virtual reality huren

    Samsung Gear huren

    vive huren

    Virtual reality bril huren

    HTC Vive huren

    Gear VR huren

    Oculus Rift huren

    vr brillen huren

    Samsung Gear VR huren

    Virtual reality bril verhuur

    VR bril huren

    VR bril huur


    Dit jaar bestaat de iPhone tien jaar. Hoewel de Apple evenementen elk jaar met veel aandacht gevolgd worden door de pers en door Apple fans zijn de verwachtingen dit jaar extra hoog gespannen. Hoe gaan ze tien jaar na de eerst iPhone het concept van de smartphone nieuw leven inblazen?

    De grootste nieuwe toevoeging lijkt Augmented Reality te zijn, gebaseerd op een combinatie van een nieuw design, extra hardware en innovatieve software.

    Dit zijn onze verwachtingen van de Apple Keynote 2017 die op 12 september om 19.00u wordt gehouden in het nieuwe Steve Jobs Theater op het Apple Park. De geruchtenmolen omtrent de iPhone 8 draait op volle toeren, lees hier wat je de 12 kunt verwachten.

    iPhone 8, of iPhone X, of iPhone Edition, of …?

    Volgens het standaard systeem van namen zou Apple de iPhone 8 kunnen introduceren. Toch zijn er geruchten dat het de iPhone X gaat worden, de Romeinse aanduiding voor tien. Ook wordt de naam iPhone Edition genoemd. Een liggende 8 is ook mogelijk, “∞” is het symbool voor oneindigheid.

    In navolging van de iPad Pro zou er ook een iPhone Pro kunnen verschijnen met de iPhone 7 als basis iPhone waarbij de nummering wordt vervangen door jaartallen. Naast het nieuwe topmodel komen er ook twee toestellen op basis van de modellen die vorig jaar al zijn verschenen

    Hoe ziet de nieuwe iPhone eruit?

    Het toestel zal waarschijnlijk een 5.8” OLED scherm krijgen in een behuizing met een zeer smalle rand. Daarmee zal de totale omvang kleiner zijn dan de huidige iPhone 7 Plus. De Home knop gaat helemaal verdwijnen, de hoofdtelefoon aansluiting keert niet terug en het is mogelijk dat er een vingerafdrukscanner aan de achterzijde toegevoegd wordt.

    De camera’s aan de voorzijde en achterzijde hebben beide een 12MP resolutie, voorzien van een dieptescanner die niet alleen gebruikt wordt voor foto’s en Augmented Reality, maar ook om het toestel te ontgrendelen op basis van je gezicht. De behuizing is waterdicht met een IP68 rating, weer iets beter als het model van vorig jaar. Optioneel kun je de iPhone draadloos opladen. 

     

    iOS 11

    Er zal geen nieuwe iPad geïntroduceerd worden, ook een nieuwe iPhone SE lijkt onwaarschijnlijk. Toch zal iOS 11, het nieuwe besturingssysteem voor mobiele Apple apparaten, een flinke meerwaarde betekenen voor de bestaande producten. 

    Het grote scherm en de processorkracht van de iPad, en met name de iPad Pro zal veel beter benut worden, met echte multitasking, drag-and-drop tussen applicaties en een compleet nieuwe Dock onderin het beeld. Apple is al enige tijd bezig de iPad als laptop vervanger te positioneren, met iOS 11 komen ze weer een stap dichterbij met deze doelstelling.

    Apple en Google richten zich op Augmented Reality, wat zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen AR Core & AR Kit?

    iPhone en Augmented Reality

    Dit jaar draait het allemaal om Augmented Reality in Silicon Valley. Snapchat heeft al meerdere AR filters gelanceerd, Google heeft net voor de Apple Keynote hun eigen ARCore uitgebracht en je kunt vanaf november een Star Wars Jedi training volgen met een AR headset. We weten al dat ARKit onderdeel uitmaakt van iOS 11, we weten ook dat Augmented Reality gaat werken met de laatste generatie(s) iPhones en iPads. Maar we weten niet precies welke extra hardware in de nieuwe iPhone komt.

    Naast de snellere A11 processor en de twee 12MP camera’s zou er een VSCEL lasersysteem gebruikt kunnen worden om diepte te scannen. Daarmee kunnen AR objecten heel nauwkeurig in de omgeving worden geplaatst.

    Dit kan eveneens gebruikt worden om 3D gezichtsherkenning mogelijk te maken. Dat zou wel betekenen dat beide camera’s uitgerust moeten worden met deze laser of met een andere methode.

    Lees hier alles over Apple & Augmented Reality.

    Op 12 september weten we precies wat Apple te bieden heeft, dan zien we eindelijk welke geruchten kloppen. We houden je op de hoogte!

    Bijlagen:
    http://ar-experts.nl/augmented-reality-verwachtingen-tijdens-apple-keynote/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2018, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    02-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Augmented Reality voor bedrijven

    Binnen het bedrijfsleven neemt Augmented Reality een steeds grotere rol in. Van training op de werkvloer tot virtuele winkels met AR producten in het winkelmandje. Hoewel AR games heel leuk zijn voor een specifieke doelgroep zijn er veel meer mogelijkheden om Augmented Reality in te zetten binnen het bedrijfsleven. De komende jaren zal AR in alle aspecten van het bedrijf doorsijpelen, wat zal leiden tot efficiënter werken, een hogere productiviteit, meer verkopen en betere bedrijfsresultaten. En het beste is, je hoeft er als ondernemer niet op te wachten, zowel de hardware als software om dit te realiseren is reeds voorhanden.

    De hardware

    Er zijn verschillende soorten hardware die gebruikt kunnen worden voor Augmented Reality toepassingen, dit zijn momenteel de meest gebruikte hardware oplossingen.

    1. Smartphones en tablets

    Het is moeilijk voor te stellen dat de eerste iPhone slechts tien jaar geleden op de markt verscheen, de eerste iPad dateert uit 2010. Nu loopt iedereen rond met een draagbare touch screen computer. De combinatie van portabiliteit, processorkracht en ingebouwde camera maakt deze apparaten ideaal voor AR toepassingen.

     

    2. Smart brillen

    Google had enkele jaren geleden geen succes met de Google Glass, de eerste AR smartbril voor consumenten. Het concept was goed, maar de doelgroep niet. Voor Smart Glasses met AR is de industrie de meest geschikte sector op dit moment, niet de eindconsument. Op de bedrijfsvloer speelt de factor privacy een stuk minder, en een smart bril laat de werknemer handsfree werken. Bedrijven als de Osterhout Design Group spelen handig in op deze markt.

     

    3. MR headsets

    De “slimme contactlenzen” laten nog even op zich wachten, voorlopig moeten we het stellen met MR headsets zoals de Hololens van Microsoft. Dit zijn draagbare computers die niet alleen informatie kunnen projecteren, ze werken in een volledige driedimensionale omgeving. Momenteel worden de eerste stappen gezet in Mixed Reality toepassingen voor professionals, de toekomst ziet er veelbelovend uit.

     

    Augmented Reality toepassingen

    Van de werkvloer tot in de showroom, AR technologie is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Hier zijn een aantal interessante implementaties van AR diensten:

     

    Volle winkelschappen

    In Japan zijn er al jarenlang virtuele winkel automaten op tram stations. Je ziet een interactieve poster van een supermarkt schap met producten. Je scant een pakje boter, een stuk kaas en een doosje eieren. Wanneer je thuis aankomt staat er een doosje op de stoep. Met AR is dit concept nog verder uit te breiden. Een winkel wordt een virtuele showroom met producten die je ter plekke kunt bekijken. U kunt Augmented Reality (AR) laten maken door Nederlands Bedrijf. 

     

    Auto showroom

    Een boodschappenmandje vullen met AR afbeeldingen is praktisch, maar niet echt spectaculair. Een auto in de showroom bekijken voordat deze gemaakt is trekt wel bezoekers. Dit gebeurt steeds vaker bij auto dealers die aankomende modellen presenteren in hun showroom. Met een eenvoudige Cardboard houder kun je in de bestuurdersstoel stappen van een nieuw model om zo het interieur eens goed te bekijken. Met een headset zoals de Hololens kun je om een complete auto lopen die in de showroom lijkt te staan maar in feite een 3D model is. Zo bied je klanten een meerwaarde, en een reden om de dealer te bezoeken.

     

    Kopen op maat

    Een bijkomend voordeel van virtuele producten is de mogelijkheid een oneindig aantal variaties te tonen zonder kostbare winkelruimte te verspillen. Met een virtuele passpiegel kan de klant een virtuele jurk passen. Staat rood je toch niet zo mooi? Verander dan de kleur direct naar blauw, of groen, of geel… Je hoeft niet steeds van jurkje te wisselen in het pashokje. Hoewel dit soort AR toepassingen vooral gericht lijkt te zijn op een jonger publiek, blijken juist oudere klanten dit soort mogelijkheden het meest te waarderen.

     

    Klanten jagen

    We kennen ondertussen allemaal Pokémon GO, de app die gamers over de hele wereld op de been bracht. Niet iedereen weet dat het spel uit de Nintendo stal gebaseerd is op “Ingress”, een locatie gebaseerd spel van Niantic. Naast het feit dat het Pokémon spel al meer dan 1 miljard dollar aan inkomsten heeft gerealiseerd (het spel is gratis te downloaden) maken winkeliers er handig gebruik van door “Pokéstops” naar hun locaties te brengen en zo nieuwe klanten aan te trekken. Hieruit zijn al diverse nieuwe apps ontstaan waarbij mensen kunnen jagen op virtuele coupons voor bijvoorbeeld een gratis pizza en andere promotionele acties.

     

    Remote ondersteuning

    Wanneer een helpdesk gebeld wordt door een klant kan het via de telefoon lastig zijn om het probleem te visualiseren. Met een Skype gesprek wordt het al een stuk eenvoudiger. Microsoft is eigenaar van Skype, het is dus niet verbazingwekkend dat ze voor de Hololens headset ook een speciale Skype versie hebben ontwikkeld. Ditmaal gaat de dienst verder, de helpdesk medewerker kan bijvoorbeeld de onderdelen van een gootsteen afvoer per object aanwijzen, of live een tekening maken. Zo kan een IKEA medewerker precies aangeven welke schroef in welk gaatje moet komen. Voor de meeste consumenten zullen hier voorlopig smartphones en tablets voor gebruikt worden, binnen de industriële sector zien we steeds vaker Smart Glasses op de werkvloer.

     

    Personeel instructie

    De “remote ondersteuning” gaat nog verder binnen de professionele wereld, zelfs astronauten hebben al reparaties verricht met behulp van de Hololens, terwijl een specialist op aarde meekijkt en instructies geeft. Ook dichter bij huis, of beter gezegd op de werkplek kunnen werknemers baat hebben bij AR instructie. Live met behulp van een instructeur, of zelfstandig met een interactieve handleiding voor het personeel. Hierbij worden vaak “slimme” brillen gebruikt, zo heeft de werknemer beide handen vrij om taken uit te voeren. Met beeldherkenning kan er een duidelijke instructie over het normale gezichtsveld worden weergegeven, de software kan bijvoorbeeld een onderdeel van een afvoerbuis herkennen en daar een markering op maken. Dit soort instructie maakt werkzaamheden veel efficiënter dan met een papieren handleiding.

     

    Augmented Reality van de werkvloer tot aan de directie

    In alle lagen van een organisatie kan AR worden toegepast om bedrijfsprocessen te verbeteren. Bij elke toepassing moet worden bepaald of het echt voordeel biedt, het moet nooit een gimmick zijn, een high tech speeltje die een eenvoudige handeling nodeloos ingewikkeld maakt. Daarom is het begrijpelijk dat niet elke ondernemer zich blindelings op deze nieuwe technologie stort. Maar het verkennen van de markt is absoluut essentieel, AR is geen gimmick meer, maar een effectief middel om bedrijven beter te laten functioneren.

    Bijlagen:
    https://www.vr-expert.nl/zakelijk/augmented-reality-voor-bedrijven/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2018, 16:47 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wordt Virtual Reality het nieuwe wapen van Nintendo?

    Nintendo had met de komst pokémon go de wereld aan zijn voeten. Deze AR app was een groot succes en Nintendo wil zich nu naar alle waarschijnlijkheid ook gaan richten op de VR markt.

    In 2016 had Nintendo nog aangegeven dat VR gaming antisociaal game is, maar vinden ze dat nog steeds?

    Switch

    Nintendo heeft 17 januari de Nintendo switch gepresenteerd. De Switch is een spelconsole met een 6.2 inch tablet die zowel in de huiskamer op een groot scherm gebruikt kan worden, maar ook als mobiele spelcomputer. We weten wel dat als de Switch VR er komt hij net als bij de Samsung Gear in de bril geplaatst moet worden om hem te gebruiken. 360 graden VR film laten maken 

    De console zelf gaat €299,00 euro kosten en is vanaf 3 maart te verkrijgen in Nederland.

    Of dat er een VR systeem komt is nog maar de vraag, want Nintendo gaat pas ontwikkeling wanneer je niet meer misselijk wordt van VR. dit voor de gebruiksvriendelijkheid. Er zijn hiervoor al een aantal oplossingen, zoals de VR motion band van Nyko. Helaas werkt dit nog niet optimaal.

    Nintendo games.

    Nintendo heeft er toch wel voor gezorgd dat de game industrie op gang kwam door in 1985 te komen met de nintendo entertainment system (NES) en over de jaren heen met de Gamecube en nintendo wii.

    Niet alleen op het gebied van consoles heeft nintendo succes geboekt, maar ook op het gebied van games. De oude nintendo games als The legend of Zelda of super mario 64 zouden net als in de eerdere dagen een groot succes kunnen worden in VR. Rondlopen als link in de zelda game of bowser verslaan als Super mario is toch wel een kinderdroom van ons allemaal.

    Concurrentie

    Nintendo is een van de 3 game grootmachten en is nu ook bezig met een VR systeem. Sony heeft sinds 2016 de PSVR gelanceerd en microsoft is bezig met het vr project genaamd scorpio.

    In vergelijking met de PSVR is de switch makkelijker in gebruik en overal mee naartoe te nemen. De psvr moet op de PS4 worden aangesloten en kan alleen in de huiskamer gebruikt worden. Microsoft is ook bezig met de ontwikkeling van een VR systeem dat zal draaien met de Oculus rift headset.

    Bijlagen:
    https://www.vr-expert.nl/zakelijk/wordt-virtual-reality-het-nieuwe-wapen-van-nintendo/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2018, 16:46 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Virtueel lopen en lopen in vr

    VR is in 2016 doorgebroken als de toekomst. Er zitten nog wel wat beperkingen aan, maar die gaan in 2017 hoogstwaarschijnlijk worden opgelost.

    Een zo’n oplossing zou de Cerevo Taclim kunnen zijn. Op de CES beurs in Las Vegas heeft Cerevo een sandaal aangekondigd die door trilmotoren in de sandaal zijn verwerkt moet het aanvoelen alsof je op sneeuw of zand loopt of op bijvoorbeeld een krakende houten vloer.

    Het Japanse bedrijf heeft ondervonden dat alleen door een VR bril kijken niet voldoende is en wil daar iets aan toe voegen. Volgens vele is het een leuk idee, maar dan moet er wel genoeg beweegruimte zijn. En laat dat nou net het struikelblok zijn van VR.

    Bewegen in VR

    De Cerevo Taclim is een goeie ontwikkeling, maar bewegen in VR blijft toch lastig. De Virtuix omni is al wel een technologie met de mogelijkheid te lopen in VR. Niet ideaal maar wel een goede oplossing. Waarom deze niet combineren?

    Tot nu toe is het nog geen bedrijf gelukt om hier een goede oplossing voor te vinden. VR is nog vrij jong maar de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Zou een bedrijf als Apple dan gaan komen met de juiste oplossing? Google Cardboard bedrukken vr bril met logo

    Van apple hebben we nog niets gehoord op het gebied van VR/AR. Het is in ieder geval wel duidelijk dat ze hiermee in ontwikkeling zijn. Apple staat bekend om uit een onverwachte hoek met iets op de markt te komen dat nog niet bestaat.

    Het meest voor de hand liggende is dat een van de grote VR bedrijven als HTC, Oculus of Samsung met een oplossing gaat komen.

    VR of AR?

    Google Cardboard

    Het blijkt wel dat VR zo zijn beperkingen heeft beperkingen heeft en dat en dat de ontwikkeling van VR nog volledig aan de gang is.

    AR laat zeker niet op zich wachten en maakt het mogelijk om de virtuele wereld en de echte wereld te combineren.
    Hierdoor is bewegen geen probleem, doordat je kan zien waar je loopt. Is VR alleen een mooi gadget en is AR de toekomst?

    Haal het beste uit de google cardboard

    De google cardboard is op het moment misschien wel het grootste succes op het gebied van VR, maar wat kun je er nu eigenlijk mee. Voor de mensen die een beeld willen krijgen van hoe Virtual Reality werkt is de google cardboard ideaal om mee te beginnen, want in vergelijking met de HTC-VIVE, Oculus Rift en de samsung GR zijn de mogelijkheden misschien wat beperkt, maar de prijs is veel lager.

    Gebruiksvriendelijk

    De google cardboard is super makkelijk om te gebruiken. Het enige dat je nodig hebt is je smartphone om in de cardboard te plaatsen. VRowl een nederlandse VR startup heeft de cardboard owl bedacht. Dat is een google cardboard die makkelijk in elkaar te vouwen en te gebruiken is. Het enige dat je dan nog hoeft te doen is een applicatie te downloaden. VR owl heeft ook een top 10 lijst gemaakt met applicaties die op je smartphone kunt downloaden om het beste uit je google cardboard te halen. Naar mijn mening een goede top 10. Hieronder de lijst: (wilde hem zelf intypen, maar wist niet of de lijst up-to-date was)

    Bedrijfsmogelijkheden

    Heb je als bedrijf interesse in VR dan vind ik de google cardboard een goede basis om mee te beginnen. Het is niet alleen makkelijk voor eigen gebruik, maar het wordt gebruikt voor de nodige promotie van een bedrijf. Want je ziet het steeds vaker bedrijven die een VR cardboard sample weggeven met het bedrijfslogo erop. Ook zijn er al een aantal bedrijven die applicaties hebben laten ontwikkelen die je kan gebruiken met je Cardboard. Virtual reality laten maken Nederland 2Neem bijvoorbeeld de Hogeschool van Amsterdam. Die heeft bij VRowl een applicatie en cardboard laten ontwikkelen van de HVA om mensen een impressie te geven van faciliteiten zonder dat je er zelf bij hoeft te zijn met behulp van de google cardboard waar het bedrijfslogo op gedrukt is. Goed voorbeeld als je het mij vraagt.

    Heb je een van de applicaties gebruikt geeft dan een reactie en laat ons weten hoe je hem ervaren hebt. Mocht je nou ook een Cardboard willen laten bedrukken neem dan een kijkje op h

    Bijlagen:
    https://www.vr-expert.nl/zakelijk/virtueel-lopen-en-lopen-in-vr/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2018, 16:45 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met je vrienden in de Virtuele Wereld (Oculus room)

    Je hebt er vast wel eens over nagedacht, samen met je vrienden chillen in de Virtuele wereld. Oculus biedt sinds kort al de mogelijkheid om dit te doen met de Gear VR, maar wil dit in 2017 ook gaan doen met de Oculus rift, om zo de beleving van VR nog spectaculairder te maken. 
    De headset van de Oculus biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden dan de samsung gear . Toch zijn ze nog niet zover dat je je eigen gezicht kan verwerken in de game. Je kan een avatar aanmaken naar je eigen ideaal, maar dat maakt het toch wel minder persoonlijk. Makkelijk online met elkaar.

    Oculus heeft op het gebied van communicatie ook grote stappen gezet. Je vrienden of bekenden inviten voor een chat is dan ook zo gedaan.
    Het is makkelijk gemaakt door de samenwerking met Facebook. Het enige wat je hoeft te doen is je Oculus Room account aan je facebook account koppelen, waardoor je  daarna je vrienden kan inviten. Een invite is dus zo verstuurd en een date is dus ook zo gemaakt. Een party heeft een maximum van 4 personen, maar waarschijnlijk zal oculus binnenkort de mogelijkheid gaan bieden om met meerdere mensen in een party te kunnen. Dat zou het in ieder geval wat interessanter maken.

    Gamen en video’s kijken.

    Als je eenmaal bent gejoined in de room kan je zelf gaan bepalen wat je wilt gaan doen. Dus geen standaard spel installatie. Oculus heeft er bijvoorbeeld voor gezorgt dat je samen video’s kan kijken op de bank of een spel kan spelen, zoals Dragon front.. Oculus Room biedt VR dus veel op het gebied van multiplayer gaming.  Je kunt nu een Oculus Rift virtual reality. bril huren

    Het doel van Oculus room is om VR als sociaal communicatiemiddel te gebruiken om met vrienden en nieuwe mensen in contact te komen. Dit op een algemene plek voor iedereen. Je hoeft de deur dus niet uit. De Oculus room is nog in volle ontwikkeling dus we kunnen nog veel meer gaan verwachten in de toekomst. Het is dus zeker de moeite waard om te kijken waar Oculus mee gaat komen.

    Lancering eerste Microsoft VR headset in Maart 2017.

    Na nog niets gehoord te hebben van microsoft op het gebied van VR Gaan ze dan nu eindelijk met een Microsoft VR exemplaar op de markt komen. Na jaren van productie en aftasten wat de rest van de markt gaat doen hebben ze tijd genoeg gehad ‘de’ VR bril te ontwikkelen. De bril zal gepresenteerd gaan worden op de game developers conference van 27 februari tot 3 maart in San Francisco. We moeten dus nog 2 maanden wachten.

    Innovatief en Goedkoop

    Microsoft gaat de VR bril laten draaien op het windows 10 besturingssysteem. Dit is het nieuwst besturingssysteem van microsoft.

    Verder is nog afwachten met welke VR apps en games microsoft gaat komen, maar wel heeft Microsoft laten weten dat het microsoft systeem zelf de ruimte zal gaan scannen waar de bril gebruikt wordt om de beste VR ervaring te beleven.

    De bril zal tegen een lagere prijs worden aangeboden dan de HTC-VIVE en de Oculus Rift en zal ongeveer $300 gaan kosten.

    Installeren

    We zullen niet veel nodig hebben op onze windows PC om het systeem te laten draaien. De software die je PC nodig heeft zijn: 4GB aan RAM geheugen, 1 USB3.0 poort, een grafische kaart met Directx 12 ondersteuning en een 4 CPU cores inclusief Dual-core processor met Hyperthreading.

    Je kan ook met behulp van de Windows Holographic First Run kijken of de VR bril kan draaien op je PC.

    Verwachting

    Zal de microsoft VR bril het verschil gaan maken in vergelijking met de HTC-VIVE en de Oculus rift? Die kans lijkt aanwezig. Microsoft heeft al een keer met Oculus samengewerkt om de Oculus rift in combinatie met een xbox controller te gebruiken en heeft dus al enige kennis en ervaring op het gebied van VR. Buiten dat zal Microsoft de VR bril gaan verkopen tegen een veel lagere prijs, waarbij de bril naar verwachting niet veel onder zal gaan doen aan de modellen van HTC en Oculus.

     

    Microsoft heeft eindelijk bekend gemaakt, wanneer de eerste microsoft VR bril de markt op zal gaan. Het is een bril die makkelijk is voor thuisgebruik en voor velen is aan te schaffen door de lage prijs. Het wordt voor de concurrenten dus lastig om zich hiertegen verweren. Gaat Microsoft HTC en Oculus van de troon stoten? En wat kunnen we in de toekomst nog gaan verwachten van deze VR giganten.

    Bijlagen:
    https://www.vr-expert.nl/zakelijk/6236-2/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2018, 16:45 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen tekenen in VR met Tilt Brush en Quill

    Veel VR ervaringen zijn voornamelijk geschikt voor individueel gebruik. Sommige games zijn gemaakt voor online multiplayer, maar daar heeft de rest van je familie en vrienden in de kamer niets aan. Toch is Virtual Reality wel degelijk geschikt voor sociale ervaringen, wat dacht je van Pictionary met Quill of Tilt Brush? Dit zijn ideale apps voor thuis met een groep, of op evenementen en feesten. Hilariteit verzekerd, zeker als je Jimmy Fallon uitnodigt, die lacht overal om:

    Wat is Quill?

    Dit tekenpakket van Oculus Story Studio is ontwikkeld voor de Oculus Touch controllers van de Rift. Naast het maken van eigen kunstwerken in 3D kun je ook illustraties van andere gebruikers bewonderen via de app. Quill is gratis te activeren na aankoop van Oculus Touch controllers.

    Wat is Tilt Brush?

    Dit tekenpakket is gemaakt voor de HTC Vive en werd ontwikkeld door Google. Naast normale penselen kun je ook tekenen met animerende materialen voor een verbluffend resultaat. Door de positionele tracking kun je vrij rondlopen en 3D illustraties maken.

    Pictionary in VR

    Door het beeld van de VR headset weer te geven op een PC scherm kunnen aanwezigen meekijken met de artiest. Zo kun je een spelletje Pictionary spelen. De bijzondere toevoeging is het tekenen in drie dimensies. Naast de X en de Y as kun je ook tekenen op de Z as. De penseelstreken zijn plat, door het virtuele canvas te draaien maak je in letterlijk een handomdraai driedimensionale tekeningen.

    Omdat VR headsets en de benodigde computers momenteel nog veel te duur zijn voor een beetje kliederen met virtuele verf is het ook mogelijk een HTC Vive of een Oculus Rift in te huren voor een event of bijeenkomst. Pictionary is een prachtig voorbeeld van sociale VR in de huiskamer.

    Bijlagen:
    https://www.vr-expert.nl/zakelijk/samen-tekenen-in-vr-met-tilt-brush-en-quill/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2018, 16:43 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom de Oculus Rift geen succes wordt

    Tim Sweeney is de oprichter van Epic Games en hij stond aan de wieg van de Unreal Engine. Met deze achtergrond is hij iemand om naar te luisteren wanneer het gaat om de toekomst van Virtual Reality. Onlangs werd er een interview afgelegd waarin hij een aantal opzienbare uitspraken deed.

    VR volgens Sweeney

    Volgens Sweeney wordt de HTC Vive tweemaal zo veel verkocht als de Oculus Rift. Omdat beide bedrijven geen specifieke verkoopcijfers bekend hebben gemaakt is dat niet direct te verifiëren. Volgens Sweeney komt dit door het gesloten systeem van Oculus. Standaard kun je met de Rift alleen gebruik maken van de Oculus store, Steam is standaard niet beschikbaar. Hij denkt dat een open systeem altijd zal overwinnen, en HTC biedt dit open platform. Je kunt Steam spellen via de OpenVR API van Valve op elk systeem bekijken en downloaden waaronder de Oculus Rift, de HTC Vive en ook de OSVR. Elke PC headset dus. Omdat alle VR en AR toepassingen een sociaal element bevatten is openheid van essentieel belang voor succes aldus Tim Sweeney.

    Hoe open is Oculus?

    Het is niet de eerste keer dat Oculus kritiek krijgt op hun gesloten aanpak. Kort na de introductie kwamen er al klachten over het gebruik van de beperkte Oculus Store, anderzijds werden spellen van Oculus afgeschermd voor Vive bezitters. Zelfs wanneer een HTC Vive speler een Oculus Rift spel wilde kopen werd dit geblokkeerd. Om dit te omzeilen werd een stukje software genaamd Revive ontwikkeld, dan werkt de hardware controle van Oculus niet meer. Oculus besloot deze optie te blokkeren maar kwam hier later op terug. Naast de discussie over de financiële gevolgen was dit zeker niet goed voor de PR van Oculus.

    Wie verkoopt de meeste headsets?

    Tim Sweeney gaf dus aan dat de HTC Vive twee maal zoveel headsets verkoopt in vergelijking met de Oculus Rift. Daarmee gaat hij voorbij aan die andere Oculus headset, de Gear VR. Deze smartphone houder van Samsung werkt ook op basis van Oculus software, er kunnen overigens niet dezelfde apps gebruikt worden. Samsung gaf onlangs aan dat er al vijf miljoen Gear VR houders uitgeleverd zijn, waarschijnlijk meer dan de HTC Vive en de Oculus Rift samen.

    Een systeem of een accessoire?

    Vaak worden VR headsets als op zichzelf staande producten gezien, toch zijn het in feite accessoires ofwel randapparatuur. De Rift en Vive hebben een Windows PC nodig, de PSVR werkt alleen met een PlayStation spelcomputer, de Gear VR heeft een Samsung smartphone nodig en de Google Cardboard is niet meer dan een smartphone houder. Producten als de Hololens zijn wel complete oplossingen, in dit geval op basis van het Microsoft besturingssysteem. Dat een fabrikant een eigen App Store inricht is begrijpelijk, dat ze daarmee de buitenwereld afsluiten is wel jammer.

    Exclusieve titels

    Op het gebied van exclusieve titels heeft Oculus ook kwaad bloed gezet. Een eigen productie als Lucky’s Tale is begrijpelijk, dat is net als een Mario spel voor Nintendo. De drie exclusieve titels van Insomniac zoals Feral Rites is minder leuk voor de Vive bezitters. Als de uitgever deze keuze maakt is dat geen probleem, als de maker van de headset betaalt voor exclusiviteit is dat vaak niet in het voordeel van de consument. U kunt nu virtual reality (vr) applicatie laten produceren of maken in Nederland Het is wel ironisch dat juist Epic Games het spel “Robo Recall” exclusief voor de Oculus Rift maakt. Volgens Sweeney werd deze keuze gemaakt omdat ze zelf niet een dergelijk budget konden investeren in een VR spel.

    Welkom in de “Walled Garden”

    De tijd zal het leren of Tim Sweeney gelijk krijgt. Als we naar Apple kijken lijkt een gesloten ecosysteem toch wel kansrijk, uiteindelijk is iOS een gesloten systeem met veel succes. De App Store van Apple brengt nog steeds veel geld in het laatje en is in tegenstelling tot Android erg gesloten. Heeft de consument behoefte aan vrijheid van keuze of wordt een gecontroleerde omgeving meer gewaardeerd? Of zal het net als Apple en Android, of Apple en Windows een kwestie zijn van; waarom kan het niet allebei? 

    Wanneer je een HTC Vive hebt, of misschien een smartphone met een VR houder kun je ook eens een Oculus Rift huren. Dan kun je het aanbod in de Oculus Store zelf bekijken voordat je een grote investering maakt. Elke headset heeft zijn eigen pluspunten en minpunten, de komende tijd is de strijd tussen VR formaten en producten nog niet gestreden.

    Bijlagen:
    https://www.vr-expert.nl/zakelijk/waarom-de-oculus-rift-geen-succes-wordt/   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2018, 16:43 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs