Sinds Apple de software voor ARKit heeft vrijgegeven kunnen ontwikkelaars de mogelijkheden van Augmented Reality op Apple producten verkennen. Pas in het najaar zal ARKit officieel onderdeel uit gaan maken van het iOS11 mobiele besturingssysteem, samen met de nieuwste iPhone. Op dit moment worden er al interessante testen gemaakt, dit zijn onze favorieten:
1. Tekenen in Mixed Reality
De HTC Vive is een Virtual Reality headset, ARKit is Augmented Reality technologie. In combinatie krijg je Mixed Reality, in deze video kun je een artiest zien tekenen met de HTC Vive op basis van het Unity systeem, dit wordt weergegeven op een iPhone met ARKit. Het resultaat is een opvallende Mixed Reality ervaring.
2. Augmented Reality Arcade
De Virtual Reality game ontwikkelaars Ivanovich Games hebben ondertussen behoorlijk wat ervaring opgebouwd met VR games, nu combineren ze deze kennis met ARKit. Het resultaat is een klassieke Arcade kast met een Augmented Reality spel. De speler draagt een HTC Vive Virtual Reality headset, de toeschouwer kijkt mee via een Apple apparaat, Je kunt duidelijk een pistool zien zweven.
3. Virtueel meetlint
Dit Augmented Reality meetlint is niet de eerste, het geeft wel aan hoe eenvoudig het is om nauwkeurig objecten op te meten met een mobiele smartphone. Voor het huis inrichten kan dit ideaal zijn, wanneer het uiteindelijke product nauwkeurig blijkt te zijn kan dit ook voor professionele toepassingen ingezet worden zoals in de bouw.
4. Augmented Take on Me
Nu weten we eindelijk waar de A in de bandnaam A-ha voor staat. Deze ARKit demo is een hommage aan de klassieke videoclip Take on Me uit 1986 gemaakt door Trixi Studios. De originele videoclip kwam tot stand door tekeningen te maken over de video wat tot een groot succes heeft geleid voor de pop band A-ha en een doorbraak was voor muziekvideos.
Wat vooral bijzonder is aan deze AR versie is de virtuele kamer waar je in kunt stappen, zo wordt AR en VR op een opvallende wijze gecombineerd. Als je wat jonger bent, en niet begrijpt waarom er plotseling enkele mannen met een waterpomptang om zich heen meppen is hier het origineel te bekijken:
Je kunt zelf aan de slag met ARKit op voorwaarde dat je beschikt over iOS11 Beta en Xcode 9 Beta. Je hebt uiteraard een redelijk recente Apple iPhone of iPad nodig en een Apple Developer Licentie. Ook kun je een AR app laten maken.
Albert Heijn heeft veel succes behaald met diverse Augmented Reality apps maken zoals de Dinos. Met hun laatste app pakken ze het wat serieuzer aan; de Albert Heijn product scanner laat je producten in de winkel scannen voor extra informatie met Augmented Reality functionaliteit. Maar deze keer blijkt het niet zo goed te werken, wat ging er mis?
1 Ster voor de Product Scanner
Op dit moment zijn gebruikers niet bepaald tevreden met de AR app, in de App Store van Apple staat deze gratis applicatie op 1 uit 5 sterren, met vernietigende recensies. Geen enkel product lijkt te werken. Volgens Marit van Egmond, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn zijn er momenteel 35 producten die werken met de app. Dat is niet echt veel dus, er staan wel meerdere producten op de agenda. De producten die te scannen zijn hebben op de verpakking een speciale sticker om dit kenbaar te maken.
Hoezo Augmented Reality?
De claim voor Augmented Reality lijkt ook wat overdreven. In de officiële screenshots van Albert Heijn is een hamburger te zien over de verpakking. Een ander scherm is gewoon een volledige pagina met productinformatie. Op zich is het helemaal geen slecht idee om extra informatie op te zoeken over producten, er is immers niet zoveel ruimte beschikbaar op de verpakking.
Maar dit kennen we allang van QR code scanners. De AR laag lijkt erg beperkt en zelfs overbodig in deze vorm. Zelfs de pagina op de AH site over deze AR app maken lijkt niet te bestaan op dit moment. Deze app lijkt niet goed doorbakken, en past niet in het rijtje AR apps van Albert Heijn.
Ze kunnen het wel
De AR apps voor kinderen zoals de Reis door de Ruimte met André Kuipers en de Dinos met Freek Vonk waren goede voorbeelden van Augmented Reality in combinatie met leuke spaarplaatjes. Deze apps werden gemaakt door &samhoudmedia in samenwerking met Little Chicken, twee Nederlandse bedrijven. Little Chicken werkt momenteel aan een Kickstarter project met een soortgelijke stijl genaamd Safari Central.
Ook ditmaal is het een Augmented Reality app die lijkt op Pokémon GO maar dan met echte dieren die door jouw stad lopen op basis van GPS data van echte dieren in Afrika.
Laten we hopen dat de Product Scanner app binnenkort beter wordt, met meer producten en een toegevoegde waarde voor de klant. In de tussentijd kijken we nog maar eens een Efteling sprookje.
Tesla maakt nog geen autos die je eventjes uit voorraad koopt, klanten wachten al lange tijd op hun Tesla 3 model. Om deze mensen alvast een beetje te laten genieten heeft accessoire- en onderdelen leverancier Evannex een Augmented Reality Tesla 3 laten ontwerpen die je gratis kunt downloaden. Een proefrit maken gaat nog niet, daar is deze Tesla ook een beetje te klein voor.
Tesla Model 3 bekijken met de Evannex Marker
Evannex is een leverancier van Tesla accessoires en onderdelen, ze lieten Kinetic Vision een 3D versie maken die je via de Kinetic Vision AR Experience kunt bekijken. Deze app is beschikbaar voor Android en Apple toestellen en gratis te downloaden. Na het installeren van de app hoef je alleen nog maar de Evannex marker te scannen en je ziet direct een glanzende, rode Tesla Model 3 verschijnen.
Je kunt helemaal rondkijken, zelfs het interieur is zichtbaar. Een tip voor de hackers met heel veel printerinkt: Hoe groter je de marker afdrukt, hoe groter de Tesla lijkt. Bekijk een demonstratie in het onderstaande filmpje:
Tip: Projecteer de marker met een beamer voor een levensgroot model.
Augmented Reality in de auto
Dit is een leuke manier om een product te promoten, toch gaat de auto industrie veel verder met AR technologie. Hier zijn twee voorbeelden van AR displays in de auto:
Visteon: Een belangrijk doel van de Visteon HUD (Heads Up Display) is de automobilist te laten zien wat een automatisch bestuurde auto ziet. Zo weet je dat de computer op de juiste zaken let. De technologie voor zelfstandig rijdende autos staat nog in de kinderschoenen, met deze grafische feedback zie je precies of alles klopt, en kun je indien nodig op tijd ingrijpen.
DigiLens: De technologie zal toegepast worden in Continental autos en geeft informatie weer op de voorruit, niet op een console in de auto zelf. Daarmee kun je altijd jouw ogen op de weg houden. Het is daarbij uiteraard wel van belang dat de informatie niet afleid.
Augmented Reality verovert de auto industrie
Tijdens het ontwerpproces worden AR en MR headsets gebruikt wat veel efficiënter werkt dan de traditionele schaalmodellen, in de fabriek kan het personeel precies zien hoe ze onderdelen moeten installeren dankzij AR brillen, met een platte afbeelding zoals hierboven beschreven kun je shoppen voor je nieuwe auto, en in de auto zie je alles wat je moet weten voor je op de ruit.
Het lijkt haast wel of Augmented Reality gemaakt is voor de auto industrie, het is daarom niet verbazingwekkend dat alle grote automerken AR steeds vaker gebruiken. Ook kun je zelf een AR app laten maken.
Het verschil en de overeenkomsten tussen Augmented Reality en Mixed Reality
Sinds de film “The Matrix” is de lijn tussen realiteit en fictie steeds onduidelijker geworden. Met de huidige VR, AR en MR brillen wordt het steeds lastiger om te onderscheiden wat echt is en wat niet. Augmented Reality is een populaire term die naast Virtual Reality vaak wordt gebruikt. Enige tijd geleden kwam daar Mixed Reality bij.
Dat VR een ander soort technologie betreft is voor de meeste mensen duidelijk. Maar wat zijn de verschillen tussen Augmented Reality en Mixed Reality? Hoewel niet iedereen de lijn exact op hetzelfde punt trekt zullen we in dit artikel de voornaamste verschillen en overeenkomsten op een rijtje zetten.
Wat is Augmented Reality?
Bij AR technologie wordt er een virtuele laag over de werkelijkheid gelegd. Denk aan een logo over een televisie uitzending. De laag ligt altijd bovenop, en staat niet in direct verband met jouw gezichtsveld.
Wanneer je naar links of naar rechts kijkt zal de AR laag op dezelfde plek blijven. Augmented Reality wordt vaak gebruikt om extra informatie te tonen die past bij de locatie waar je bent.
Waar komt de term vandaan?
Augmented Reality Guide
Waarschijnlijk is Thomas P. Caudell de eerste persoon die de woorden Augmented Reality heeft gebruikt in 1990. Caudell is een voormalige onderzoeker bij Boeing. Het concept is al veel ouder, auteur L. Frank Baum, bekend van de “Wizard of Oz” boeken beschreef in 1901 al een bril die mensen over de werkelijkheid kon projecteren.
Hij noemde dit een “character marker”. In 1980 ontwikkelde Steve Mann de eerste draagbare computer die tekst en grafische elementen over fotografische informatie kon leggen.
Voorbeelden van AR
Hoewel ondertitels en logo’s op de televisie wel “augmented” ofwel toegevoegd zijn, betreft dit geen live beelden die je voor je ogen ziet. Hier zijn enkele voorbeelden van Augmented Reality:
Dan Reitan bracht een grafische laag naar de televisie door radarbeelden over weerberichten te leggen in 1981. Door symbolen te gebruiken kun je satellietbeelden beter begrijpen.
In de film The Terminator uit 1984 zie je AR beelden vanuit het standpunt van de robot, gespeeld door Arnold Schwarzenegger. Op een gegeven moment ziet hij het schakelsysteem van een vrachtwagen als laag over de werkelijkheid.
ARQuake was een schietspel gebaseerd op de populaire FPS Quake waarbij je op straat het schietspel kon spelen met een draagbare computer.
Het Nederlandse bedrijf Layar maakte een app die speciale plaatjes kon scannen om vervolgens een AR beeld op te roepen. Ook kon je direct beschrijvingen zien bij de wereld om je heen op basis van GPS locatie.
Google Glass was een “wearable” waarmee je handsfree beelden voor je ogen kon weergeven. Dit werd bijvoorbeeld gebruikt voor handleidingen bij productiewerkzaamheden.
Pokémon GO is niet meer te stoppen en liet je karakters uit de populaire serie zoeken op fysieke locaties, dit spel is gebaseerd op het minder bekende smartphone spel Ingress, gemaakt door Niantic.
Nu worden steeds meer auto’s uitgerust met een Augmented Reality voorruit die de informatie van het navigatiesysteem direct voor je ogen kan projecten.
Wat is Mixed Reality?
Bij MR technologie wordt het beeld niet zomaar over het normale zicht geprojecteerd, het lijkt zich echt in de ruimte te bevinden. Dat is mogelijk dankzij “positionele tracking” waarbij referentiepunten uit de omgeving als een “point cloud” worden gebruikt om de virtuele objecten perfect te positioneren in de ruimte.
Je kunt ook vrij bewegen, de objecten lijken verankerd te zijn in de fysieke wereld. Bij de meeste MR toepassingen wordt het virtuele beeld niet afgedekt door echte voorwerpen op de voorgrond, het is technisch wel mogelijk als de diepte nauwkeurig wordt bepaald.
Waar komt de term vandaan?
De term lijkt afkomstig te zijn van Paul Milgram en Fumio Kishino die in 1994 deze woorden gebruikte om te ruimte tussen de uitersten van het virtuele gebied te omschrijven. Hier valt volgens deze definitie overigens ook Augmented Reality onder, evenals Augmented Virtuality.
In de jaren zeventig en tachtig bedacht Steven Mann al diverse draagbare computers op basis van “mediated reality”. Mixed Reality werd beschreven als tegenhanger van Virtual Reality, dat is een techniek die je compleet afsluit van de buitenwereld.
Voorbeelden van MR
De voorbeelden van Mixed Reality zijn nog niet zo veelomvattend als Augmented Reality omdat er voor deze technologie veel meer computerkracht is vereist. Met name de positionering in de ruimte blijkt een grote uitdaging.
De HoloLens van Microsoft is de eerste, op grotere schaal beschikbare MR headset die verscheen in 2016. Het betreft een draagbare headset met een doorkijk vizier en een holografische projectie. Alle hardware en software is bij deze headset ingebouwd. De HPU ofwel Holographic Processing Unit speelt hierbij een belangrijke rol.
De Meta van Metavision lijkt veel op de HoloLens maar is technisch gezien toch wat afwijkend. Ook de prijs is anders, de HoloLens kost 3000 dollar terwijl de Meta 2 voor minder dan 1000 dollar leverbaar is.
Magic Leap is een relatief jonge startup die door diverse investeringsrondes is uitgegroeid tot grootste MR startup ooit. De ambities van Magic Leap zijn dusdanig groot dat ze nog geen product hebben uitgebracht ondanks meerdere jaren ontwikkeling. Momenteel is hun oplossing vooral nog theoretisch.
Zowel Magic Leap als Google zijn bezig met een contactlens die AR of MR kan weergeven, maar die technologie ligt nog behoorlijk ver in de toekomst.
Het grijze gebied tussen AR en MR
Het grote verschil tussen Augmented Reality en Mixed Reality is de positiebepaling. Toch zijn er AR toepassingen die al behoorlijk goed met bestaande hardware de positie kunnen bepalen, denk hierbij aan GPS locatie, beeldherkenning en de sensoren in mobiele apparaten. Mixed Reality maakt doorgaans gebruik van Lidar technologie om een point cloud te bepalen, Augmented Reality doet dit niet.
Maar de lijn is niet echt duidelijk meer te definiëren. ARKit van Apple is een goed voorbeeld van het grijze gebied, deze ontwikkelomgeving voor het mobiele besturingssysteem van Apple kan opvallend goed objecten in een ruimte plaatsen, maar kan nog niet virtuele objecten achter bijvoorbeeld een boom of bank laten verdwijnen.
Hoewel de technologieën Augmented Reality en Mixed Reality veel op elkaar lijken hebben beide hun specifieke toepassingen en zullen ze verder ontwikkeld worden om ieder hun maximale potentie te bereiken. Er zijn een aantal bedrijven die augmented reality maken.
Google loopt vooruit op de concurrentie met betrekking tot Virtual Reality en Augmented Reality. Met de Google Glass liep de zoekmachine gigant iets verder vooruit dan de bedoeling was. Deze AR bril kreeg veel kritiek te verduren, en leek roemloos ten onder te gaan. Toch heeft Google niet stilgestaan en komen ze nu met de Google Glass Enterprise Edition die specifiek gericht is op professionals. Gaat Google hiermee de strijd aan met de Microsoft Hololens en de smart brillen van ODG?
Nieuw model, nieuwe doelgroep
De nieuwe mobiele AR bril is voorzien van een groter display, het frame is in te klappen, de accuduur is langer en er gaat een compacte Atom processor schuil in deze editie. Bedrijven als DHL, Boeing en General Electric maken reeds gebruik van de nieuwe versie binnen hun bedrijf.
DHL kan 15% efficiënter werken dankzij het Ubimax systeem waarmee realtime instructies worden weergegeven, dokters kunnen met de “Remote Scribe” app van Augmetix 20% tijd besparen met papierwerk zodat ze 50% meer tijd kunnen besteden aan hun patiënten terwijl de app alles noteert. Een voordeel ten opzichte van de Microsoft Hololens is de omvang, Google Glass is opvallend compact. Aan de andere kant heeft Glass niet de diepte scanner die de Hololens wel biedt.
Google Glass Explorer Edition
In 2013 kwam de Explorer Edition op de markt voor 1500 dollar. Het was nog geen volwaardig consumentenproduct, hoewel de drempel om deze AR headset aan te schaffen laag was voor de nieuwsgierige consument met een dikke portemonnee. Iedereen kon voortaan met een Augmented Reality bril rondlopen met ingebouwde microfoon voor gesproken commando’s en een videocamera.
Dat was tevens het grote kritiekpunt; het was mogelijk alles en iedereen om je heen vast te leggen waarmee schending van privacy op de loer lag. Daarnaast zag deze bril er niet echt elegant uit. Hoewel het concept zeker niet verkeerd was, had Google zich op de verkeerde markt gestort en de AR bril leek een zachte dood te sterven.
Nieuw leven voor Google Glass
Met de Enterprise Edition mag je alleen op uitnodiging deze bril aanschaffen, en de prijs wordt alleen op aanvraag bekend gemaakt. Omdat de nieuwe versie gebruikt zal worden in professionele situaties is de angst voor privacy schending veel minder, het is nu vooral een product om de productiviteit te verhogen. Sinds de laatste update kan Glass ook overweg met Bluetooth apparaten zoals een extern toetsenbord of een muis.
De meeste grote spelers in Augmented Reality richten zich vooral op het bedrijfsleven, daarmee ligt het speelveld voor de eindconsument open voor Apple. Of gaan zij ook ontdekken dat de markt voor professionals interessanter is?
Het is bekend dat Apple al geruime tijd werkt aan Augmented Reality technologie, met ARKithebben ze voor het eerst aan het publiek laten zien wat er nu al mogelijk is. In 2015 kocht Apple het Duitse bedrijf Metaio op, en nu zijn enkele patenten bekend gemaakt die hun visie op Augmented Reality voor navigatie laten zien.
Nieuwe patenten voor navigatie
In de twee patenten wordt uitgelegd hoe je als gebruiker locaties kunt zoeken via het scherm van een smartphone of met een AR bril. Tevens is er te zien dat interactie mogelijk is met je vingers, ook de Microsoft Hololens werkt op deze manier. Overigens zijn er al vergelijkbare systemen op de markt zoals de Augmented Reality routes van ViewRanger, een AR app voor wandelaars. Maar ViewRanger biedt niet de mogelijkheid direct voor de camera selecties te maken. De nieuwe patenten mogen dan eigendom zijn van Apple, ze werden ontwikkeld door het team van Metaio.
Wat is Metaio?
Dit bedrijf werd in 2003 opgericht in München, Duitsland. In 2015 werden ze opgekocht door Apple om hun expertise op het gebied van Augmented Reality aan te wenden voor nieuwe Apple producten. Een bijzonder product van Metaio was de AR browser Junaio voor Android en iOS toestellen. Dit was in 2009 één van de eerste Augmented Reality browsers voor mobiele toestellen. De laatste versie werd in november 2014 uitgebracht.
Apple Mirrorshades
Er zijn al enige tijd geruchten dat Apple werkt aan een Augmented Reality bril met de codenaam Mirrorshades. Hoewel er al prototypes zijn is het niet zeker of er ooit een dergelijk product uit zal komen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Google Glass kan ARKit tot op zekere hoogte ook diepte bepalen. Daarmee is het meer een Mixed Reality headset zoals de Microsoft Hololens. De term Mirrorshades stamt uit 1986, het was de titel voor een populaire serie Cyberpunk verhalen door auteur Bruce Sterling.
Meer Apple patenten van Metaio
De navigatie patenten zijn niet de enige uitvindingen die Apple heeft overgenomen van het Duitse bedrijf. Al eerder lekte er een patent uit waarbij virtuele objecten achter fysieke objecten geplaatst worden. Dit patent stamt al uit 2008. Een ander patent is een digitale gids die je door een museum kan leiden en via de camera kunstwerken kan waarnemen om daar vervolgens automatisch nieuwe content bij te laden.
Later dit jaar zal bekend worden wat Apple van plan is met Augmented Reality, het is duidelijk dat ze genoeg inspiratie in huis hebben dankzij Metaio.
Er is momenteel veel aandacht voor Augmented Reality, toch is het geen nieuwe technologie. Hoewel de huidige computers en mobiele apparaten veel meer mogelijkheden bieden voor beeldherkenning, en de combinatie van virtuele elementen en de wereld om ons heen, zijn veel toepassingen die we nu zien al enige tijd bekend.
Layar was een bedrijf dat vooruit liep op de concurrentie, maar de eerste zijn betekent niet altijd dat je het meeste succes hebt. Dat wordt duidelijk wanneer je kijkt naar de opkomst en ondergang van dit bedrijf.
Wat is Layar?
In 2009 werd Layar opgericht door Maarten Lens-FitzGerald, Claire Boonstra en Raimo van der Klein. Het was een Nederlandse startup die gevestigd was in Amsterdam. Met hun mobiele browser was het mogelijk AR beelden weer te geven.
De software maakte gebruik van verschillende technologie in een mobiele telefoon zoals de accelerometer, camera, kompas en GPS. Aan de hand daarvan kon de AR applicatie beelden laten zien op een specifieke positie. Layar werkt met lagen, “layers” in het Engels dus.
Wat kon Layar?
Hoewel de technologie in het begin nog beperkt was, kwamen er al snel innovatieve mogelijkheden bij waaronder:
Het scannen van afbeeldingen in plaats van QR codes.
Het starten van webpagina’s, video’s en weergeven van foto’s over live videobeelden.
Informatie weergeven op basis van locatie, bijvoorbeeld waar een winkel zich bevindt met een overlay op het camerabeeld.
3D objecten weergeven aan de hand van afbeeldingen die te scannen zijn inclusief animatie.
Beeldherkenning zien we de laatste jaren steeds vaker opduiken, zo kan Facebook gezichten herkennen op foto’s, en het is mogelijk om rijdende auto’s op straat te scannen om informatie over het merk en model op te roepen.
Overname door Blippar
In 2014 werd Layar overgenomen door de Britse concurrent Blippar, het kantoor in Amsterdam sloot in 2016 voorgoed haar deuren. Opvallend genoeg leek de technologie van Layar geavanceerder dan die van Blippar, maar dat bedrijf had meer grote klanten en daarmee ook meer kapitaal. Er wordt beweerd dat de meeste gebruikers van Blippar in feite Layar gebruikers waren.
De toekomst van Augmented Reality
Het is jammer dat een pionier op het gebied van Augmented Reality is ondergesneeuwd door de concurrentie. Veel toepassingen die we nu op grote schaal zien werden door kleine bedrijven als Layar voor het eerst ontwikkeld. We mogen als Nederlanders best trots zijn op dit innovatieve bedrijf uit Amsterdam, zonder hun inspanningen zou de wereld er vandaag een stuk saaier uitzien.
In 2011 werd Augment opgericht door Jean-François Chianetta. Dit Franse bedrijf behoorde tot één van de twaalf startups bij de Franse “accelerator” Le Camping. In 2013 verscheen hun eerste AR dienst genaamd Boost Business Catalog, een applicatie om virtuele producten en objecten in een echte omgeving te plaatsen. De ideeën die Augment heeft uitgewerkt zien we tegenwoordig terug in veel andere applicaties. Hoe werkt Augment en wat maakt hun methode zo effectief?
Snel de inrichting veranderen
Hoe ziet een nieuw product eruit in de winkelschappen? Met Augment kun je een virtuele verpakking in het schap plaatsen en daar een foto van maken. Hiermee kan een marketing bureau de effectiviteit van de verpakking testen voordat het product echt bestaat. Je kunt als consument ook een virtuele koelkast in de keuken plaatsen zonder een hernia te krijgen. Richt jouw tablet op de keuken, zet een koelkast neer en zie het resultaat. Je kunt zelfs de deur openen.
Offline AR met de Augment app
Een groot verschil met de meeste Augmented Reality applicaties is de optie deze offline te gebruiken. De objecten kun je vooraf in de bibliotheek plaatsen, je kiest een object en plaatst deze in de ruimte, waar je ook bent. Dit is vooral handig voor designers die op locatie zijn zonder toegang tot internet.
De meeste soortgelijke apps werken op basis van een internetverbinding die ook een zware last op de accu legt. De technologie van Augment is te integreren met bedrijfsapps waarmee deze ontwikkelaar zich vooral richt op de zakelijke markt die op zoek zijn naar professionele Augmented Reality oplossingen.
Pionier in virtuele inrichting
Augment richt zich zowel op de zakelijke markt als op de consument. Ontwerpers kunnen eenvoudig 3D objecten aan de app toevoegen, en consumenten kunnen met de app bijvoorbeeld een aantal meubels vooraf in huis testen. Daarbij kun je de afmetingen aanpassen evenals de kleuren. Je kent deze feature wellicht ook van IKEA en Bol.com, die hebben recent dit soort functionaliteit aan hun apps toegevoegd.
Augment heeft daarmee de standaard gezet, hoewel de meeste mensen het Franse bedrijf niet zullen kennen. Ze hebben wel grote bedrijven in hun klantenbestand zoals Coca Cola, Krups en L’Oreal. Hoewel Augment een eigen app heeft wordt de functionaliteit vaak in andere apps verwerkt.
Augment is niet de meest bekende naam in AR, maar met hun innovatieve software maken ze interieur design eenvoudiger en leuker. Het is daarom zeker een organisatie om in de gaten te houden.
Microsoft heeft met de HoloLens de eerste Mixed Reality headset ontwikkeld die beschikbaar is voor het grote publiek. Daarnaast is de Microsoft Research afdeling ook bezig met andere producten. Ze werken bijvoorbeeld aan een Augmented Reality bril die een stuk compacter is dan de HoloLens die meer lijkt op een lasbril. Kan deze stijlvolle AR bril een toevoeging bieden aan het huidige aanbod van fabrikanten als Google, ODG en Vuzix?
3D Print AR bril
Het uiterlijk van VR en AR headsets is niet bepaald elegant te noemen. Je moet grote plastic duikbrillen of lasbrillen opzetten, vaak met kabels die naar een PC lopen om de virtuele wereld te bekijken. Bij Virtual Reality is dat nog te doen, bij een Augmented Reality bril speelt de bewegingsvrijheid een veel belangrijkere rol. De Google Glass is een bekend voorbeeld van een AR bril waar je mee op straat kunt lopen.
Microsoft heeft zich laten inspireren op het beroemde Wayfarer model die talloze beroemdheden ook dragen. Dit prototype komt uit de 3D printer, en is voorzien van kleine spiegels en een laser om Augmented Reality beelden op de glazen te projecteren. Net zoals de HoloLens betreft het een holografisch beeld, niet zomaar een platte 2D laag die voor je ogen zweeft.
Nu nog een prototype, binnenkort de standaard?
Meerdere bedrijven zijn druk bezig om een AR bril te ontwikkelen die er stijlvol uitziet, en geschikt is om overal te dragen. Google richt zich met de nieuwe Glass specifiek op de zakelijke markt, dat geldt ook voor ODG.
Snap Inc. heeft een hippe bril gemaakt met een ingebouwde videocamera maar hier is de AR functionaliteit nog beperkt tot animerende plaatjes over videobeelden. Kleinere start-ups zoals Alpha Glass proberen via crowdfunding campagnes hun eigen Smart Glasses te ontwikkelen, maar de eindconsument lijkt er vooralsnog niet echt voor warm te lopen.
Wat zijn de voorwaarden voor slimme brillen?
Technologie wordt steeds compacter, daarmee is de tijd rijp voor AR brillen die iedereen kan gebruiken. Maar er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden om echt succesvol te worden zoals:
Het montuur moet stijlvol zijn en voldoen aan de huidige mode standaarden.
De bril moet comfortabel genoeg zijn om de hele dag te dragen, het gewicht moet beperkt zijn met de juiste pasvorm.
De glazen moeten op sterkte verkrijgbaar zijn waarmee ze ook geschikt zijn voor mensen die reeds een bril dragen.
De prijs mag niet te hoog liggen, tenzij er een Apple logo op staat.
De interactie met de bril middels bijvoorbeeld beweging of spraak moet perfect werken.
Er zijn dus nog flink wat uitdagingen voor een AR bril. Kan dit Microsoft Research project een doorbraak betekenen voor wearables?
Schoenen verkopen zichzelf niet, je moet als fabrikant van schoenen flink promotie maken om jouw merk aan de top te houden. En er is geen merk schoenen zo bekend als Nike. Daarom maken ze steeds weer slim gebruik van de laatste technologie om hun schoenen onder de aandacht te brengen. Met Augmented Reality hebben ze blijkbaar de perfecte match gevonden. Laten we eens bekijken wat Nike de afgelopen jaren met AR technologie heeft gedaan.
Evenement promotie 2011
Tijdens een evenement aan de strand mochten bezoekers spelen met een virtuele fruitautomaat. Er stond een camera verdekt opgesteld waardoor ze de mensen in het spel konden laten zien. Sommige mensen gingen met een prijs naar huis, anderen moesten met lege handen huiswaarts keren, maar iedereen kon zich achteraf deze promotiestunt van Nike herinneren.
Nike AR studie met markers 2011
In hetzelfde jaar was Nike plotseling overal te vinden in Hong Kong. Er werden geheimzinnige posters opgehangen met een instructie en speciale AR markers waarmee ze 3D modellen van Nike schoenen op hun scherm te zien kregen. Omdat de posters niet allemaal hetzelfde waren moesten de speurzoekers de verschillende posters vinden in de stad. Op de poster stond verder alleen het getal 90. Zelfs in het voetbalstadion waren deze markers te vinden, wanneer je alle codes vond kon je prijzen winnen.
Qualcomm Vuforia 2013
Twee jaar later werkte Nike China samen met Qualcomm voor hun Vuforia AR platform. Door een afbeelding van een schoen te scannen kreeg je een 3D schoen te zien op je tablet. Ook kun je een videoclip bekijken van een professionele basketbalspeler die de schoenen draagt. De afbeelding werkt net zoals de markers hierboven, maar dit keer hoeft het geen eenvoudige zwart-wit afbeelding meer te zijn.
SNKRS app 2015
In 2015 introduceerde Nike een speciale AR applicatie om je eigen schoenen te ontwerpen, in samenwerking met het restaurant Fuku werd er een speciale editie sportschoen ontworpen. Om deze te zien moest je de SNKRS app downloaden en vervolgens de speciale poster scannen. Dan kreeg je de digitale Augmented Reality versie van de speciale editie schoen te zien. Een knap stukje kruis promotie tussen Nike en David Chang.
NikeID SmartPixels 2017
De nieuwste manier om je eigen Nike schoen te ontwerpen is de SmartPixels instore display waarbij een AR projectie op een echte schoen wordt weergegeven. Je kunt inloggen met jouw NikeID en zo jouw droomschoen uitkiezen terwijl er in feite maar één schoen op de display staat. Dat is niet alleen een leuke interactieve gimmick, het spaart ook veel ruimte uit in de winkel.
Ook andere schoenenmerken treden in de voetsporen van Nike met hun eigen AR toepassingen.
Bij politieonderzoek kunnen de agenten alle hulp gebruiken die er op technologisch gebied mogelijk is. De Nederlandse politie test in samenwerking met de TU Delft een Augmented Reality applicatie om onderzoek doeltreffender te maken. Het systeem is al vijf jaar in ontwikkeling door de TU Delft en Dragoş Datcu, onderzoeker bij Twnkls in Rotterdam. Naast AR wordt ook VR toegepast voor verschillende methodes om de plaats van delict te onderzoeken.
Hier moet je kijken
Een agent kan op de plaats waar een misdrijf heeft plaatsgevonden rondlopen terwijl hij of zij een smartphone op de ruimte richt, of een AR bril draagt. Wanneer de software een verdacht object detecteert zal er een pijl in beeld verschijnen. Het is ook mogelijk dat een collega vanaf
een andere locatie meekijkt en notities maakt. Dit kan bijvoorbeeld het omcirkelen van een plek in de ruimte zijn, zodat de collega ter plekke weet waar er gezocht moet worden, of welke objecten moeten worden meegenomen.
Geen besmetting van de locatie
Op de plaats delict is het van belang om de uitgangssituatie zo min mogelijk te verstoren. Dan is het beter om één agent met een AR bril in de ruimte te laten lopen, terwijl collegas kunnen meekijken en meedenken. Bij arrestaties vinden de agenten een Augmented Reality systeem nog niet prettig om mee te werken omdat het teveel afleidt van de de situatie. De beelden die verzameld worden kunnen naast het onderzoek ook later in de rechtszaal gebruikt worden ter ondersteuning van de rechtszaak.
De apparatuur kan nog beter
Als eerste is het van belang dat de hardware en software aansluit op de doelstellingen van de politie. Omdat de beschikbare apparatuur in hoog tempo evolueert zal het gebruik de komende tijd eenvoudiger en compacter worden. Op dit moment moet een agent bij een specifieke taak een camera op de schouder dragen en aan de pols.
Dat is onhandig, met nieuwe methodes kan dit veel beter op de persoon worden afgestemd. Zo wordt er gekeken naar de Occipital Bridge, een draadloos tracking systeem dat werkt op basis van een iPhone. Dit systeem lijkt op de Microsoft HoloLensmaar is een stuk goedkoper. Overigens wordt ook de HoloLens getest.
VR en AR geven de politie meer informatie
Er worden momenteel al 360 graden fotos gemaakt van de plaats delict, er worden ook Virtual Reality systemen zoals de Gear VR gebruikt en nu dus ook Augmented Reality brillen waarbij de werkelijke situatie aangevuld wordt met bruikbare informatie. Criminelen kunnen beter een andere bron van inkomsten zoeken, de cyber politie is in aantocht.
Magic Leap is een bedrijf onder leiding van Ronny Abovitz dat in 2010 werd opgericht met als doel een nieuwe technologie te ontwikkelen om interactief te werken met computers via Augmented Reality. Sinds 2011 werd er gewerkt aan een innovatieve nieuwe technologie waarbij beelden direct op de retina van het oog geprojecteerd worden.
Deze computerbeelden sluiten perfect aan bij je normale gezichtsveld waarmee je een ware Augmented Reality ervaring krijgt. Magic Leap is niet de enige ontwikkelaar op dit gebied. Ze zijn wel de meest geheimzinnige speler, en eentje met een enorm kapitaal met dank aan grote bedrijven als Alibaba en Google. Onlangs bracht Abovitz naar buiten dat waarschijnlijk in 2016 de eerste versie van Magic Leap gaat verschijnen voor de consument. Gaat Magic Leap de belofte waarmaken?
KLAAR VOOR PRODUCTIE
Tijdens een conferentie van Fortune in Aspen gaf Ronny Abovitz samen met Brian Wallace wat meer informatie over hun bijzondere project. De meest opvallende onthulling was de mogelijkheid dat Magic Leap dit jaar nog zal verschijnen. Het project is officieel uit de onderzoeksfase en kan beschouwd worden als een “echt product”.
Het team van Magic Leap in ondertussen uitgegroeid tot 600 mensen die gehuisvest zijn in een voormalig pand van Motorola. Er zijn 100 clean rooms ingericht en de laatste voorbereidingen aan een productielijn worden momenteel uitgevoerd. Er is geen definitieve datum bekend gemaakt voor de lancering, maar Abovitz hoopt dit jaar nog de eerste exemplaren uit te leveren.
DE KLEINE GROTE SPELER
Toen Magic Leap in 2010 begon als een idee van Abovitz was het niet meer dan een concept om Augmented Reality te visualiseren. Het zou tot 2014 duren tot we echt iets te zien kregen. En wat het publiek te zien kreeg was letterlijk te mooi om waar te zijn. Naast een miniatuur olifant die leek te leven in je handpalm kregen we ook een gymzaal te zien waar het publiek verbijsterd staarde naar een walvis die uit de vloer kwam springen.
Geen enkele toeschouwer droeg een headset. Blijkbaar waren investeerders overtuigd van de beloftes, Magic Leap haalde begin 2014 een mooi bedrag van 50 miljoen dollar binnen. In oktober van datzelfde jaar werd er nog eens een half miljard dollar verstrekt waarbij Google de kartrekker was en Qualcomm ook een grote investering deed. In februari 2016 kwam er een nieuwe investeringsronde onder leiding van Alibaba waarbij een kleine 800 miljoen dollar werd opgehaald. Momenteel is Magic Leap bijna anderhalf miljard dollar waard. En we hebben nog geen product gezien…
WAT VALT ER TE ZIEN?
We weten dat Magic Leap een headset zal worden die computerbeelden over de werkelijkheid kan leggen. Hoe de techniek verder in elkaar steekt is niet geheel duidelijk, waarschijnlijk wordt er een beeld geprojecteerd op het menselijk oog. Er zijn wel een aantal videoclips te zien op het officiële YouTube kanaal:
De eerste video getiteld “Just another day at the office of Magic Leap” leek te mooi om waar te zijn. Het was een prachtige demonstratie, maar de kans dat het een realistische presentatie is van de mogelijkheden van Magic Leap is zeer klein. Eén van de partners binnen Magic Leap is Weta Workshop, een groot special effects bedrijf dat ook de effecten voor Lord of the Rings maakte. De nieuwere videoclips, pakweg één video per zes maanden, lijken meer in lijn met de werkelijkheid.
MAGIC LEAP MAAKT BELANGRIJKE VRIENDEN
Hoewel het bedrijf Magic Leap een jong bedrijf is met veel beloftes maar weinig tastbare informatie hebben ze wel heel grote namen weten te overtuigen zoals:
Google: Mede dankzij Google werd het budget van Magic Leap vertienvoudigd, hiervoor neemt personeel van Google een belangrijke plek in bij het bedrijf. Zelf heeft Google al hun eigen Augmented Reality product in de markt gezet met de naam Google Glass. Dit product sloeg niet aan, de ervaringen met Glass hebben de ontwikkelaars van Magic Leap wel geholpen.
Qualcomm: Deze Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders stapte tegelijkertijd met Google in Magic Leap. Waarschijnlijk gaan ze hardware en onderdelen leveren voor het nieuwe product. De Magic Leap zal in Amerika geproduceerd worden.
Neal Stephenson: Deze schrijver verzon de “Metaverse” en bracht die tot leven in zijn roman “Snowcrash” uit 1992. Hij is binnen het bedrijf actief als “fururist” en is volgens Abovitz in staat een sociale en virtuele wereld op een begrijpelijke wijze vorm te geven.
Alibaba: Deze enorme online retailer stapte februari dit jaar in en zorgde ervoor dat Magic Leap bijna 800 miljoen aan extra budget binnenhaalde. Alibaba kwam op 9 juli 2016 met het nieuws dat ze een virtuele winkel gaan inrichten. Hun investering in Magic Leap zorgt dat ze toekomstbestendig zijn.
Nog enkele mensen die ingelijfd zijn bij Magic Leap: Yannick Pellet van Samsung, Rio Caraeff van video distributeur Vevo en Sir Richard Taylor van Weta Workshop. Ook Lucasfilm, de voormalige studio van George Lucas die momenteel in handen is van Disney, is ook sinds kort een strategische partner van Magic Leap. Er werd voor die onthulling een video met R2D2 en 3CPO gemaakt door de “ogen” van Magic Leap.
DE APPLE VAN AUGMENTED REALITY
Magic Leap is een zeer mysterieus bedrijf. Buiten het bedrijf weet vrijwel niemand hoe het product er uit gaat zien, en hoe het zal werken. Er zijn naar schatting al duizenden testpersonen die niets naar buiten brengen. Dat is indrukwekkend voor een product dat de komende maanden in de winkels moet liggen. Ronny Abovitz noemt Magic Leap de Apple van Augmented Reality. Net als Apple houden ze hun ontwikkelproces strikt geheim. Bij Magic Leap ontwerpen ze net als bij Apple de hardware en de software zelf, ze houden controle over het gehele proces.
DE TIJD VAN MAGIC LEAP IS NU
Het nieuws dat Magic Leap van onderzoeksproject nu in de productfase is aangekomen is waarschijnlijk een stukje slimme timing. In de onthulling werd ook verwezen naar het Pokémon GO spel, een regelrechte wereldhit waarbij Augmented Reality wordt toegepast om de bekende Pokémon figuren in je nabije omgeving te plaatsen.
Met de groeiende populariteit van VR headsets als de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR van Samsung, en daarnaast AR ontwikkelingen zoals die van Project Tango en Microsoft Hololens moet Magic Leap nu toch echt naar buiten treden en laten zien waar die anderhalf miljard aan investeringen in is gestoken.
Dreamworld AR gaat de concurrentie aan met Hololens
Na de Hololens van Microsoft, de Meta 2 van Meta is er een nieuwe Mixed Reality headset onthuld door DreamWorld genaamd DreamGlass. In tegenstelling tot Virtual Reality kun je met Mixed Reality ook nog de wereld om je heen zien, in tegenstelling tot Augmented Reality sluiten de computerbeelden perfect aan op de omgeving. Hoewel meer concurrentie kan leiden tot snellere ontwikkeling is Meta niet bepaald enthousiast over deze nieuwe speler. Ze hebben een voormalige werknemer en maar liefst twintig andere personen aangeklaagd wegens contractbreuk en het gebruiken van bedrijfsgeheimen. Hoog tijd om de drie Mixed Reality headsets eens nader te bekijken.
META 2 VAN META
Het bedrijf Meta bevindt zich in Silicon Valley, net als vele andere tech bedrijven. Ze hebben zich volledig toegelegd op Mixed Reality met de Meta en Meta 2 headsets. In 2013 begon Meron Gribetz met het bedrijf en lanceerde een Kickstarter campagne. Het beoogde bedrag van 100.000 dollar werd bijna verdubbeld. Daarmee was het geen succes zoals de Oculus VR headset, maar het was toch een bescheiden succes. In 2015 wist Meta via een Series A investeringsronde 23 miljoen dollar binnen te slepen. In 2016 kwam de tweede versie voor ontwikkelaars uit, in datzelfde jaar wisten ze wederom 50 miljoen dollar op te halen van bedrijven als Lenovo en Comcast. De Meta 2 is nog in de ontwikkelfase en wordt als Development Kit verkocht.
DREAMGLASS VAN DREAMWORLD
Dit bedrijf bevindt zich in China en is in 2016 gestart. De oprichter is Zhangyi Zhong, en heeft voorheen gewerkt bij Meta als hoofd van optische elementen in de ontwikkeling van de Meta headset. DreamGlass is het eerste product van DreamWorld, het ontwerp lijkt op een wat meer elegante versie van de Meta en Hololens headsets. Lijkt, want naast ontwerpen uit de computer en een flitsende reclame video is er nog niet veel bekend over deze headset. Het gezichtsveld zou 100 graden zijn terwijl de Meta 2 niet verder komt dan 90 graden, de prijsindicatie is 350 dollar terwijl de Meta 2 op een prijs van 949 dollar ligt. De DreamGlass is geschikt voor zowel mobiel als PC terwijl de Meta 2 alleen werkt met een PC. Daarnaast is het grootste verschil dat de Meta 2 echt werkt, de DreamWorld heeft nog geen publieke demonstraties gegeven.
HOLOLENS VAN MICROSOFT
Hoewel de eerste versie van de Hololens in 2016 is verschenen reikt de historie een stuk verder terug naar 2010. Toen kwam de Kinect op de markt, een camera met diepte scanner voor de Xbox spelcomputer. Op basis van deze technologie werd een Mixed Reality headset ontworpen met ingebouwde cameras, microfoons, een PC systeem met Windows en dezelfde methode om een ruimte in drie dimensies te scannen. Hoewel de tweede editie te koop is voor consumenten betreft het in feite een product in ontwikkeling. De prijs ligt een stuk hoger dan de concurrentie met 3000 dollar, het grote verschil is dat de Hololens geheel zelfvoorzienend is, je hebt geen PC of mobiel apparaat nodig.
JURIDISCHE PROBLEMEN
Op dit moment heeft Meta een geschil lopen met Zhangyi Zhong, Meta is van mening dat Zhong op schaamteloze wijze bedrijfsgeheimen heeft gestolen om deze vervolgens te gebruiken in zijn eigen MR project. Daarnaast zou hij ook de productiemethodes, contacten en marktstrategie compleet hebben overgenomen van Meta om het DreamWorld project op te starten. Zhong begon in maart 2015 bij Meta en verliet in de loop van 2016 plotseling dit bedrijf. Dit keer staat Meta aan de andere kant van een juridisch conflict, in februari 2016 bleek dat Gribetz zelf ideeën had gestolen van Tracy McSheery van Phasespace. McSheery had Gribetz een demonstratie gegeven van de AR technologie waar Phasespace mee bezig was. De advocaten van Meta hebben kort na deze bekendmaking een verbod gelegd op verdere uitingen vanuit Phasespace.
DE TOEKOMST VAN MIXED REALITY
Microsoft heeft volgens nieuwswebsite OnMsft een aanvraag ingediend voor Direct Reality als handelsmerk. Het is niet duidelijk welke bedoeling Microsoft heeft met deze term. Momenteel werken ze niet alleen aan de Hololens, ze zijn ook bezig met Virtual Reality in Windows waarbij ze de productie van de hardware overlaten aan andere bedrijven. De term Mixed Reality dateert al uit 1994 en werd gedefinieerd door Paul Milgram en Fumio Kishino. De producten van Microsoft en Meta zijn duidelijk nog niet klaar voor het grote publiek. Niet alleen door de aanschafprijs, maar ook de beperkte toepassingsmogelijkheden. De Hololens wordt wel in de medische sector en in de industrie gebruikt op kleine schaal, de Meta 2 heeft daarentegen meer moeite om uit de startblokken te komen. Het is niet duidelijk of de DreamGlass ooit zal gaan verschijnen en in welke vorm. Mixed Reality is een stuk complexer dan VR en AR. Een bedrijf als Magic Leap is al enkele jaren bezig met een dergelijke technologie en ook zij hebben moeite een tastbaar product op de markt te brengen.
Er komen steeds meer zakelijke toepassingen op het gebied van Augmented Reality. Met AR brillen betreft het vaak apps voor gebruik in de industriële sector, met Smart Glasses heeft de werknemers beide handen vrij. Commerciële toepassingen richten zich vaker op mobiele apparaten als smartphones en tablets. Laten we eens enkele AR apps bekijken:
HUIS INRICHTEN
Amazon Product Preview laat je televisietoestellen virtueel in de huiskamer plaatsen. Zo zie je direct het verschil tussen een kleiner toestel en een enorm groot beeldscherm. Lowe, de doe-het-zelf gigant uit Amerika heeft een soortgelijke app ontwikkeld.
Maar dan met diverse keukenaccessoires die je kunt bekijken in je eigen keuken alvorens tot aankoop over te gaan.
WayfairView is een andere shopping ervaring waarin je virtueel meubilair tussen jouw bestaande meubels kunt plaatsen. Dan weet je precies hoe elk meubelstuk er bij jou thuis uit komt te zien.
FASHION
GAP is een populaire kledingwinkel in Amerika, met de DressingRoom app kun je virtuele paspoppen bekijken met verschillende outfits. Je kunt de paspoppen inzoomen zodat je de kleding tot in detail kunt bekijken.
Deze app werkt overigens niet met een standaard smartphone, je hebt er Tango voor nodig.
Deze dieptescan is momenteel slechts beschikbaar op enkele toestellen zoals de Lenovo Phab 2 Pro en de Asus ZenFone AR. Facecake werkt niet alleen op mobiel maar ook op PC met webcam.
Deze AR technologie projecteert kleding direct op jouw lichaam, je kunt ook Make-up uitzoeken op basis van kleuren die je kiest van een foto.
OOK WINKELEN IN VR
Bovenstaande apps zijn gemaakt op basis van Augmented Reality, diverse merken gebruiken ook VR technologie. Zo heeft IKEA al een virtuele keuken gemaakt, Husqvarna heeft een virtuele zaag app gemaakt om hun lijn kettingzagen te promoten genaamd Limberjack.
Er worden steeds meer echte producten vertaald naar een virtuele omgeving zodat je niet meer naar de winkel hoeft te gaan. Je kunt meubels in de huiskamer z
Hoe Augmented & Mixed reality de wereld veranderen
Naast de normale werkelijkheid is er een realiteit die we niet kunnen zien. Met dank aan geavanceerde technologie kunnen we deze laag zichtbaar maken, deze bekijken en zelfs manipuleren. Deze virtuele laag bovenop de werkelijkheid noemen we Augmented Reality ofwel AR.In de Nederlandse taal kun je spreken van Toegevoegde Realiteit. Er zijn verschillende manieren om AR te gebruiken, diverse ontwikkelaars van software en fabrikanten van hardware zijn momenteel bezig met het ontwerpen van een overtuigende Augmented Reality ervaring. Grote bedrijven als Google, Microsoft en nieuwkomers als Magic Leap brengen hun eigen visie naar AR.
STATISCHE EN DYNAMISCHE LAAG
Er zijn verschillende manieren om de AR laag over het normale gezichtsveld te projecteren. Soms lijkt het vooral op een beeld-in-beeld zoals bij een televisie. Google heeft dit concept toegepast bij de Google Glass, een bril met een kleine projector die beelden over je normale gezichtsveld legt. Dit is een statische laag die boven de realiteit zweeft. Layar is een soortgelijk product.
Naast de statische laag is er de dynamische laag. Dat is een AR beeld dat een specifieke positie krijgt in de ruimte, bijvoorbeeld een Pokémon karakter in een veld of een Dinosaurus op de keukentafel. Dit betreft vaak een driedimensionaal beeld waar je omheen kunt lopen. Er zijn ook combinaties zoals een vlakke laag die wel dynamisch met de beweging van je hoofd kan meebewegen.
AUGMENTED REALITY OF VIRTUAL REALITY?
Het grootste verschil tussen AR en VR is de integratie met de werkelijkheid. AR legt een laag op je normale gezichtsveld, VR vervangt het gehele beeld. Technisch gezien is AR meer complex om te realiseren omdat er geen enkele vertraging mag zijn voor dynamische AR. Dat zou het effect teniet doen. Daarnaast is interactie met een virtueel, zwevend object een grote uitdaging.
HOE WERKT AUGMENTED REALITY SOFTWARE?
De hardware en software moet nauwkeurig een locatie kunnen bepalen om de nieuwe laag weer te geven. Met een statische laag is dat eenvoudiger dan bij een dynamische laag. De meest eenvoudige manier om de positie te bepalen is met een marker.
Tot enkele jaren geleden werd daarvoor meestal een QR code gebruikt, een unieke identificatie die je met de camera van de AR viewer kunt scannen. Tegenwoordig is deze software een stuk slimmer geworden en kan het ook een een foto zijn, bijvoorbeeld de Dino plaatjes van de Albert Heijn.
Door een apparaat met GPS te gebruiken zoals een smartphone in combinatie met beeldherkenning en de rotatie sensor in het apparaat kan er een realistische laag over het normale beeld worden gelegd. Pokémon GO maakt gebruikt van dergelijke technologie.
HOE WERKT AUGMENTED REALITY HARDWARE?
De software maakt het mogelijk om van een videocamera een oog te maken, en van een beeldscherm een AR machine. Sommige ontwikkelaars hebben de keuze gemaakt software te ontwikkelen voor bestaande apparaten zoals smartphones, andere bedrijven maken ook speciale hardware om Augmented Reality nog overtuigender te maken. Dit zijn enkele voorbeelden:
Microsoft Hololens: Microsoft heeft een headset ontwikkeld die een 3D beeld over de werkelijkheid kan projecteren. Je kunt deze beelden ook virtueel aanraken en manipuleren met handbewegingen.
Je kunt zwaaien en knijpen om te navigeren en selecteren. De Hololens technologie is deels gebaseerd op de Kinect, een camera accessoire voor de Xbox spelcomputer die een beeld met diepte kan registreren.
GOOGLE GLASS
Dit product behoorde tot de eerste specifieke hardware AR producten op de markt. Het is een bril met een kleine projector die een statisch beeld over de realiteit kan leggen. Hoewel het een interessant concept is werd het niet bijster goed ontvangen.
De AR bleek een grote impact te hebben op sociale interactie, daarnaast was het publiek niet enthousiast over de mogelijke schending van privacy. Er komt een nieuwe versie die vooral gericht zal zijn op professioneel gebruik.
PROJECT TANGO:
Ook dit AR apparaat komt van Google en is nog in de ontwikkelingsfase. Ditmaal betreft het een tablet van 7 inch met een dubbele camera waarmee het scannen van diepte mogelijk is.
Door een ruimte te analyseren kan er een Augmented Reality beeld perfect over de realiteit worden gelegd. Een verschil met andere AR oplossingen is het tablet formaat, zo kunnen meer mensen tegelijkertijd hetzelfde beeld zien. De meeste AR toepassingen zijn alleen vanuit een individueel standpunt te bekijken.
MAGIC LEAP
Hoewel dit bedrijf strikt gezien autonoom is heeft Google veel geld in deze innovatieve AR technologie gestoken. Details over deze headset zijn zeer beperkt, volgens de ontwikkelaars kan er een compleet realistische laag over de realiteit worden gelegd die niet meer te onderscheiden valt van de werkelijkheid.
Er is ondertussen anderhalf miljard aan investeringen opgehaald voor de Magic Leap technologie met investeerders als Google en Alibaba. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere spelers die hardware ontwikkelen voor Augmented Reality waarvan Metavision waarschijnlijk de grootste kleine is.
WAT KUN JE MET AUGMENTED REALITY?
De beste hardware heeft geen bestaansrecht zonder bruikbare software. Layar is een Nederlands bedrijf dat al sinds 2009 AR software maakt voor gebruik met mobiele apparaten. Ze voegen vaak content toe aan posters en tijdschriften met een speciale marker.
Zo kun je een statische poster omtoveren in een dynamische website. Of bij het scannen van een televisiegids direct een trailer zien van een speelfilm.
Albert Heijn kwam onlangs met een Dino plaatjes actie. Een aantal van deze kaartjes kon met een smartphone wordt gescand waarop een dinosaurus tot leven kwam op het beeldscherm, recht voor je op de grond. Er is geen interactie mogelijk, het betreft wel een compleet 3D beeld.
Pokémon GO heeft de bekendheid van Augmented Reality een enorme duw gegeven door de bekende figuren naar de echte wereld te brengen. Uitgerust met een smartphone en GPS kun je buiten op zoek gaan naar Pokémon figuren.
Je ziet ze alleen via het scherm van de smartphone. Dit spel laat zien hoe belangrijk de juiste implementatie van AR technologie is, en de rol die bestaande populaire (merk)namen kunnen spelen.
Augmented Reality staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. De grootste namen in de tech industrie en de meest invloedrijke merken in de wereld zijn ondertussen druk bezig met het ontwikkelen van hardware en software voor AR doeleinden. Apparatuur kan klein en betaalbaar genoeg worden geproduceerd om van Augmented Reality een succes te maken. Zoekt u een Augmented Reality bedrijf in Nederland? Kijk dan op onze zakelijke pagina.
Aryzon wil de Google Cardboard worden voor Augmented Reality
Met Virtual Reality kunt je een breed scala aan toepassingen verzinnen, maar zoals Tim Cook van Apple en ook Shigeru Miyamoto van Nintendo reeds kenbaar hebben gemaakt ben je als gebruiker altijd afgesloten van de buitenwereld. De Microsoft Hololens is een Mixed Reality headset waarbij je digitale beelden ziet over de werkelijkheid. Ook Augmented Reality spellen als Pokémon GO maken gebruik van computerbeelden over live beeld. De Holens is helaas nog erg duur, 3000 euro voor de testversie. Aryzon heeft een AR headset bedacht die een stuk goedkoper is, 30 euro. Wordt dit de Google Cardboard voor AR?
Made in Holland
Aryzon is een initiatief van een groep ontwikkelaars uit Enschede, via Kickstarter zamelen ze geld in voor hun kartonnen AR headset. Dat is geen probleem, het bedrag van €25.000,- is al ruim overschreden en de teller blijft stijgen zonder einde in zicht. Dat is niet zo vreemd, een Hololens voor een fractie van de prijs, dat wil iedereen wel bestellen! Hoewel de vergelijking snel gemaakt is, betreft het ditmaal een Augmented Reality product, terwijl de Hololens van Microsoft een Mixed Reality systeem is. Dat houdt in dat Hololens een 3D scan maakt van de omgeving, waarmee de digitale objecten volledig aansluiten bij de omgeving. Daarnaast beschikt de Hololens over een ingebouwde computer met Windows 10 software, camera’s en microfoons, voor de Aryzon heb je een smartphone nodig met 5,5 inch scherm.
Hoe werkt de Aryzon AR headset?
Net als de bekende Google Cardboard voor Virtual Reality krijg je een bouwpakket van karton door de brievenbus. Om de beelden voor je ogen weer te geven worden er enkele schermen gebruikt die het beeld van de smartphone spiegelen en projecteren op een transparant vlak. Deze technologie is vergelijkbaar met een autocue die teksten van presentatoren laat verschijnen terwijl ze toch in de camera lijken te staren. Om de tracking mogelijk te maken gebruiken ze een speciale AR marker die als ankerpunt fungeert. De bijbehorende app kan de marker herkennen en daar een Augmented Reality beeld overheen plaatsen.
Andere goedkope AR headsets
Aryzon is niet het eerste, en waarschijnlijk ook niet het laatste bedrijf dat met een “Cardboard voor AR” op de markt verschijnt, hier zijn enkele concurrenten:
Seebright Ripple 2
De eerste promotievideo voor Seebright was heel ambitieus, met de Ripple 2 hebben ze de ambities behoorlijk teruggeschroefd met een ontwerp dat best veel overeenkomsten vertoont met de Aryzon houder. De Ripple lijkt iets degelijker te zijn met ook wat ondersteunende hardware. Denk aan de Gear VR voor Augmented Reality.
Zappar ZapBox
Het Britse Augmented Reality bedrijf Zappar (niet te verwarren met dat andere Britse Augmented Reality bedrijf Blippar) heeft vorig jaar al een succesvolle campagne gevoerd met een ontwerp dat nog meer op een Google Cardboard lijkt. Ook de ZapBox werkt met markers om positie te bepalen, al gebruiken ze meer dan één marker wat meer mogelijkheden biedt. De prijs is met 30 dollar ook vrijwel gelijk aan de Aryzon smartphone houder. De ZapBox ligt klaar om verscheept te worden.
Een belangrijk verschil tussen de Aryzon en de Ripple 2 ten opzichte van de ZapBox is het extra reflectiepaneel die ontbreekt bij de Zappar oplossing. Het is niet duidelijk of dit van invloed is op de kwaliteit van de ervaring.
Wie maakt de Cardboard voor AR?
Met de drie voorbeelden op deze pagina is het duidelijk dat er aandacht is voor een goedkope Augmented Reality headset. Er zijn ook al “hacks” om AR te bekijken met een Google Cardboard. In principe is een smartphone al voldoende, maar net als met de Cardboard VR viewer is de ervaring met een headset een stuk beter. Zal de markt gefragmenteerd worden met goedkope doosjes met eigen software, of komt er een standaard voor het grote publiek?
Apple is erg goed in het wegkapen van aandacht. Hoewel ze vaak wat later komen met nieuwe innovaties weten ze direct de schijnwerpers op zich te richten. Dit hebben ze wederom gepresteerd met ARKit.
Terwijl bedrijven als Google en Microsoft al enkele jaren druk in de weer zijn met Augmented Reality hardware en software, heeft Apple dankzij hun nieuwe AR ontwikkelomgeving ARKit al veel ontwikkelaars aan het werk gezet. Naast de filmpjes met experimenten zien we ook al enkele interessante toepassingen voorbij komen. Laten we eens wat veelbelovende demonstraties uitlichten.
Wat is ARKit?
ARKit is een nieuw framework waarmee het eenvoudig wordt om Augmented Reality ervaringen te ontwikkelen voor iPhone en iPad. ARKit maakt onderdeel uit van iOS 11, het mobiele besturingssysteem van Apple. iOS 11 zal later dit jaar verschijnen, waarschijnlijk samen met de onthulling van de nieuwe generatie iPhone. Op dit moment kunnen programmeurs al experimenteren met de software.
Wingnut AR SURREAL Demo
Dit is een demonstratie van Apple zelf, je ziet een 3D film op je iPad scherm die je vanuit elke richting kunt bekijken. Het lijkt wel een beetje op de AR apps van Albert Heijn maar dan veel mooier en overtuigender. Dit soort technologie is ideaal voor tafelspellen, denk maar aan Battle Chess waarin schaakstukken tot leven komen.
AR Minecraft
Er is vrijwel geen apparaat meer te bedenken waar Minecraft niet op is verschenen, de Samsung Gear VR had de officiële primeur van Minecraft in VR. Er is nu ook een ARKit versie van het populaire spel die je gewoon op tafel kunt spelen. Hoewel de maker van deze demonstratie liever werkt met cross platform software die geschikt is voor meerdere systemen is hij onder de indruk van de nauwkeurigheid die ARKit biedt. Overigens was Minecraft ooit één van eerste demonstraties die Microsoft gebruikte voor de Hololens.
AR Measure
Er zijn al diverse apps die aan de hand van de smartphone camera objecten kunnen meten, met AR Measure heb je geen meetlint meer nodig. Omdat ARKit in staat is de omgeving te analyseren kun je dit koppelen aan afmetingen. Je hebt daarvoor wel een referentie nodig, en AR Measure werkt nog niet helemaal nauwkeurig. Het is wel een interessante toepassing van Augmented Reality voor mobiele apparaten.
Virtuele Slaapkamer Van Gogh
SketchFab is een website met enorm veel 3D objecten, de slaapkamer die Vincent van Gogh ooit schilderde behoort tot de populairste modellen. Met de SketchFab online 3D viewer kun je deze slaapkamer al met een VR bril bekijken, dankzij ARKit verschijnt de slaapkamer nu in 3D op tafel. Je kunt overigens ook een lijnenpatroon zien op tafel die de nauwkeurigheid van de tracking duidelijk in beeld brengt. Dit is een interessant voorbeeld van interieur design, IKEA behoort tot de eerste meubelzaken die al een app op basis van ARKit heeft aangekondigd.
Virtueel museum
Je kunt niet zomaar elk museum in de wereld bezoeken. Bereid je voor op een toekomst met virtuele musea waar elk object in de wereld te zien is. Of bekijk de mooiste kunstwerken gewoon thuis in de tuin. Uiteraard is het niet hetzelfde als het echte object in levende lijve zien, maar een schoolreisje naar de andere kant van de wereld is niet voor iedere leerling weggelegd.
HADO
Augmented Reality wordt pas echt een succes als er leuke games verschijnen, met deze HADO demo zijn de makers goed op weg. Dit is tevens een goed voorbeeld van social gaming, in dit geval zijn er twee spelers en een derde persoon die de wedstrijd volgt. Elke deelnemer kan het spel zien vanuit zijn eigen perspectief. Dit maakt ARKit ook geschikt voor sportspellen en fitness toepassingen.
Stelt Apple zich met ARKit verder open?
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van ARKit demonstraties die momenteel op YouTube verschijnen. Hoewel Apple bekend staat om hun gesloten systeem lijken ze met ARKit een grote groep hobbyisten te hebben geïnspireerd om creatieve Augmented Reality apps te bedenken. Het is de vraag wat de nieuwe iPhone zal toevoegen aan de huidige mogelijkheden, aangezien het met de toestellen van dit moment al zo goed werkt.
Bij nieuwe technologie is de keuze voor de juiste doelgroep van groot belang. Bij VR headsets als de Oculus Rift en HTC Vive werd er vooral gekozen voor gamers. De Augmented Reality headset Hololens van Microsoft werd in het begin gedemonstreerd met spellen als Minecraft en voor het bekijken van sportwedstrijden met een extra AR laag.
Met de introductie van Hololens voor bedrijven heeft Microsoft een duidelijke doelgroep bepaald, met een prijskaartje van pakweg 3000 dollar is het waarschijnlijk verstandig dat de focus nu op bedrijven ligt, en niet langer op televisie kijken met het hele gezin.
Ready for Business
Na enkele prototypes kwam er onlangs een Hololens versie uit voor ontwikkelaars die iedereen met een besteedbaar budget van 3000 dollar kon aanschaffen. Nu is er de Microsoft Hololens Commercial Suite die zich specifiek richt op de zakelijk markt.
Met voorbeelden van organisaties als Volvo en NASA wil Microsoft benadrukken dat ze echt “ready for business” zijn. De verkoopprijs ligt niet geheel vast, de potentiële klant zal eerst navraag moeten doen, voor grotere aantallen wordt een korting beloofd.
De keuze voor een doelgroep is belangrijk
Het was al langer duidelijk dat overtuigende Augmented Reality duurder zou uitpakken dan Virtual Reality. Voor consumenten is een prijs van 600-700 euro voor een Rift of Vive en nog eens een PC van minimaal 1000 euro al een flinke investering.
De Hololens kost op zichzelf al 3000 euro. Door te kiezen voor de zakelijke markt zal de Hololens meer kans op slagen hebben, het bekijken van sportwedstrijden zal nog even op zich laten wachten.
Microsoft heeft ongetwijfeld ook gekeken naar de problemen die zich hebben voorgedaan bij Google Glass. Deze AR bril kreeg het zwaar te verduren vanwege de inbreuk op privacy, en loslopende Glass gebruikers werden voor schut gezet. Google besloot een opvolger eveneens te richten op de zakelijke markt, tot op heden laat Google Glass versie 2 nog op zich wachten.
Microsoft Hololens Commercial Suite
Wat krijgt de professional bij aanschaf van dit set? Naast de headset, de afstandsbediening, tas, lader, voedingskabel en een schoonmaakdoekje krijgt de koper ook nog eens:
Kiosk modus: Een afgebakende omgeving om demonstraties of presentaties te geven zonder het hele systeem open te stellen.
Mobile Device Management: De IT afdeling kan meerdere headsets van afstand configureren en onderhouden.
Azure ondersteuning voor geavanceerd werken in de Cloud.
Windows Store voor business: Zoek en koop apps die speciaal gemaakt zijn voor de Hololens.
Aan de hand van het onderzoek en de conclusies hiervan, stel ik een advies op voor hoe zij het beste kunnen inspringen op het fenomeen Augmented Reality. Het advies bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel zijn concrete stappen die nu kan uitvoeren om toe te treden tot de markt van Augmented Reality. Het tweede onderdeel bestaat uit toepassingen die kan ontwikkelen voor relevante branches. Zakelijke klanten zijn stabiel en leveren cashflow op. Sommige toepassingen zijn uitgewerkte ideëen en sommige toepassingen zijn interessant om verder onderzoek naar te doen om te kijken wat de mogelijkheden zijn in de branches.
Om tot een advies te komen heb ik eerst een SWOT Analyse van gemaakt om erachter te komen wat de sterktes en zwaktes zijn van en waar de kansen en bedreigen liggen. Dit interne onderzoek wordt vervolgens naast het onderzoek naar Augmented Reality gelegd en op die manier worden er gekeken hoe zijn sterktes en kansen kan gebruiken voor Augmented Reality. Ook wordt er hierdoor zichtbaar wat moet doen om de bedreigen en zwaktes aan te pakken of zoveel mogelijk te beperken.
SWOT Analyse van VR
is een team vol jonge en energieke werknemers die samen het beste van willen maken. krijgt veel projecten omdat ze door de fusie met VR goed vindbaar zijn op Google en vroeg zijn ingestapt in het fenomeen Virtual Reality. Hierdoor hebben zij meer kwaliteit en ervaring dan concurrenten op de markt en kunnen zij een totaalpakket aanbieden met Cardboards, applicaties, hardware, support en events.
Omdat het team van vooral bestaat uit jonge medewerkers missen ze soms nog de ervaring in het bedrijfsleven, en is er een gebrek aan structuur waardoor de interne communicatie soms stroef verloopt. Daarnaast richt zich op één medium, Virtual Reality, en zijn ze daarom ook afhankelijk van de ontwikkelingen van Virtual Reality. Als Virtual Reality zich niet doorontwikkelt kan het zo zijn dat de markt inzakt. Ook merkt dat ze weinig terugkerende klanten hebben, waardoor het inkomen onstabiel is. Dit laatste probleem probeert aan te vallen door concepten te bedenken zoals ROVR en TeachVR waar abonnementen aan gekoppeld zijn.
Hier liggen ook nog veel kansen voor . Doordat de markt van Virtual Reality nog niet heel oud is, is er nog veel ruimte voor schaalbare concepten. Deze concepten kunnen eerst op nationaal niveau worden getest, om vervolgens te kijken of er ook een internationaal succes mogelijk is.
Er liggen ook bedreigingen op de loer. De werkdruk is erg hoog en dit kan leiden tot burn-outs of vermoeide werknemers. Dit punt kwam naar boven na een intern onderzoek. Een andere bedreiging voor is dat niet alleen de markt steeds groter wordt, maar ook de concurrentie zal toenemen. moet ervoor zorgen dat zij zich niet alleen onderscheiden van de rest, maar dit ook tonen aan potentiële klanten. Daarnaast blijft het een bedreiging dat Virtual Reality niet doorontwikkelt en op termijn verdwijnt. (Bijlage: Onderzoek 7)
Krachten van Augmented Reality
Augmented Reality is een technologie met heel veel potentie. Er zijn meerdere verschillen tussen Virtual Reality en Augmented Reality, maar een paar pluspunten van Augmented Reality ten opzichte van Virtual Reality zijn dat bij Augmented Reality de gebruiker genoeg heeft aan een telefoon of tablet en er geen bril nodig is die de gebruiker afzondert van zijn/haar omgeving. Hierdoor is er bij Augmented Reality veel minder een sociale barrière. Ook is Augmented Reality een toevoeging voor de werkelijkheid. Deze toevoeging kan leuk zijn, maar is vooral gericht op het geven van extra relevante informatie.
Op dit moment heeft Augmented Reality nog diverse zwaktes. Zo is de naamsbekendheid van Augmented Reality nog gering en gaan de ontwikkelingen van Augmented Reality een stuk minder snel dan gehoopt en minder snel dan bijvoorbeeld de ontwikkeling van Virtual Reality. Op lange termijn wordt Augmented Reality het beste beleefd door gebruik van een Head Mounted Display. Die is op dit moment nog in ontwikkelingsfase en daardoor niet beschikbaar voor de consument. Daarnaast heeft Augmented Reality het nadeel dat, net als bij Virtual Reality, voor elke toepassing een aparte applicatie moet worden gedownload.
Omdat de markt van Augmented Reality nog zo klein is, zijn er ook nog weinig applicaties. Hierdoor is er nog genoeg ruimte voor om zich te positioneren en is er nog ruimte om nieuwe concepten te bedenken. Augmented Reality heeft alle componenten in zich om een wereldwijde markt te worden. Hierdoor kunnen op langere termijn concepten ook op de wereldwijde markt worden aangeboden. Daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken van invloedrijke onderzoekers (BOM, 2016) (Digi-Capital, 2016) (Goldman Sachs, 2016) dat de vraag naar Augmented Reality de komende drie jaar exponentieel gaat groeien. Aangezien de naamsbekendheid nog niet groot is in Nederland ligt er een kans voor om dit te doen.
Er hangen ook nog risico’s aan de toekomst van Augmented Reality. Zo is er de kans dat Augmented Reality technisch niet kan worden doorontwikkeld of dat er ethische problemen ontstaan. Daarnaast kan de onbekendheid van Augmented Reality ook de ondergang worden omdat mensen niet weten wat de mogelijkheden zijn van Augmented Reality. Dit kan zowel op de consumentenmarkt als op de zakelijke markt van toepassing zijn.
De technologie heeft veel potentie en er is nog genoeg ruimte voor nieuwe concepten. Dit is een perfecte mix voor om aan te vallen. Echter heeft Augmented Reality nog weinig naamsbekendheid en kan het hierdoor snel aanvragen missen, omdat de potentiële klanten niet weten wat de mogelijkheden zijn. Er moet dus iets bedacht worden waardoor en Augmented Reality bekender worden.
De Nederlandse markt van Augmented Reality is op dit moment net zo groot als de markt van Virtual Reality twee jaar geleden was. De voorspelling is wel dat de ontwikkeling van de Augmented Reality markt de komende twee jaar een stuk sneller zal zijn dan die van Virtual Reality de afgelopen twee jaar was. Het advies aan is dus om snel in te stappen in de markt van Augmented Reality, omdat op die manier meer ervaring heeft dan concurrenten die later inspringen. Daarnaast heeft het voordeel dat zij op dit moment al Virtual Reality ontwikkelen en het proces daarvan weinig verschilt met die van Augmented Reality (hoofdstuk 4.3). De vraag is nu nog: op welke manier en in welke branches moet inspringen in de markt van Augmented Reality?
Google Tango en Apple
De experts die geïnterviewd zijn geven allemaal aan dat Google en Apple een cruciale factor zijn in de opkomst van Augmented Reality. Google is al jaren bezig met Tango en inmiddels maken al twee telefoons gebruik van de software van Google Tango. De Lenovo Phab 2 Pro is al te koop in Nederland en de Asus ZenFone AR komt binnenkort ook op de Europese markt. Naast een fisheye camera en de gyroscoop maken deze telefoons ook gebruik van een diepte camera. De software van Tango onthoudt de ruimtes waarin de telefoon al een keer eerder is geweest. Hierdoor is het mogelijk om ook binnen gebouwen te navigeren en Markerless Based Augmented Reality toe te voegen.
Tijdens het onderzoek zijn er ook steeds meer nieuwsberichten naar buiten gekomen over het Augmented Reality project van Apple. Apple heeft de afgelopen jaren diverse grote toonaangevende Augmented Reality bedrijven overgenomen en is in Israël bezig met een Augmented Reality project waar 1000 werknemers aan bezig zijn. De vraag is of Apple al Augmented Reality gaat toepassen in de iPhone 8 die rond september 2017 wordt gepresenteerd. Zodra de iPhone ook een diepte camera heeft of Apple andere Augmented Reality hardware zal aanbieden zal zowel de vraag als aanbod naar slimme toepassingen hiervoor een boost krijgen.
Volgens de experts is Augmented Reality hardware voor smartphones de volgende stap in de ontwikkeling van Augmented reality. Om niet achter de menigte aan te lopen en de markt te verliezen, is het belangrijk om nu al te gaan experimenteren met diepte camera’s en de mogelijkheden daarvan. Op dit moment, mei 2017, heeft al diverse vragen gehad of zij ook Augmented Reality toepassingen kunnen bedenken voor opdrachtgevers. De developers hebben wel al ervaring met Augmented Reality op de smartphone met behulp van de software development kit van Vuforia, maar hebben nog geen ervaring met diepte camera’s en de software development kit van Tango.
Daarom is het advies om een Lenovo Phab2 Pro aan te schaffen en te gaan experimenteren wat de mogelijkheden zijn. Door eerst een interne applicatie te maken, bijvoorbeeld het in kaart brengen van het kantoor en hier navigatie en Augmented Reality op de afdelingen toe te passen, kunnen de developers al gaan testen met de mogelijkheden van Augmented Reality en weet wat zij wel en niet kunnen ontwikkelen voor nieuwe klanten. Vervolgens kan een pilot starten met een bedrijf om vervolgens te kijken of beide kanten tevreden zijn.
De investering hiervoor is één Lenovo Phab2 Pro á € 500 en 40 uur tijd van een developer. Welke developer dit moet worden, moet worden overlegd met Head Development, maar mijn advies is om Jurrien op dit project te sturen, omdat tijdens mijn onderzoek de developer was die zeer geïnteresseerd was in Google Tango. Deze investering kan al worden terugverdiend met één aanvraag naar Augmented Reality. Met elke aanvraag zal het team weer meer ervaring hebben met Google Tango en nieuwe toepassingen kunnen ontwikkelen.
Nieuwswebsite over Augmented Reality
VR staat in Google op plek 4 bij de zoekterm ‘Virtual Reality’, achter de Engelse en Nederlandse Wikipedia pagina over Virtual Reality en na een andere nieuwswebsite over Virtual Realityred.). Door deze hoge positie komen er erg veel aanvragen binnen voor cardboards en Virtual Reality content. Uit een onderzoek naar de zoekresultaten op Google naar de zoektermen ’Augmented Reality’ en ’Augmented Reality app laten maken’ kwam op de eerste vijf pagina’s, wat in totaal 100 zoekresultaten zijn, geen enkele nieuwswebsite naar boven die helemaal gericht is op Augmented Reality. Ik zie dit als een kans voor om hierop in te springen, omdat er op dit moment al genoeg interessant nieuws te vertellen is over Augmented Reality en dit de komende jaren alleen maar zal toenemen.
Mijn advies is om een nieuwe website te ontwikkelen volledig gericht op Augmented Reality nieuws. Hieronder een lijst met voorbeelden van domeinnamen die nog vrij zijn:
Naamsbekendheid van en Augmented Reality vergroten
Als de vorige twee stappen zijn uitgevoerd heeft meer ervaring met het ontwikkelen van Augmented Reality voor de smartphone en voor smartphones met diepte camera’s en is er een nieuwswebsite die goed scoort op de zoekterm Augmented Reality, maar dat betekent niet dat automatisch de aanvragen binnenstromen.
In het onderzoek is gebleken dat de naamsbekendheid van Augmented Reality op dit momnent nog vrij gering is. Omdat mensen niet weten wat Augmented Reality is, weten zij ook niet wat de mogelijkheden zijn voor de zakelijke markt. Daarom is het belangrijk dat ervoor zorgt dat het duidelijk uitlegt aan de klanten wat de mogelijkheden zijn van Augmented Reality. Dit kan op twee manieren gebeuren.
Ten eerste moet de huidige website van op de schop. Op dit moment wordt er op de website van niet duidelijk wat de mogelijkheden zijn bij voor het ontwikkelen van een Virtual Reality applicatie. Er staat, logischerwijs, nog helemaal niets op de website van over Augmented Reality. Een bedrijf wat wel goed uitlegt wat de mogelijkheden zijn van Virtual en Augmented Reality is Recreate ) zij geven op hun website duidelijk aan Wat Virtual Reality en Augmented Reality is, waarvoor Virtual Reality en Augmented Reality kan worden gebruikt en wat Recreate al heeft gemaakt voor diverse opdrachtgevers. Hierdoor wordt het voor potentiële klanten duidelijk wat Virtual- en Augmented Reality inhoudt.
Naast een website kan er ook een whitepaper of een brochure worden gemaakt met daarin meer uitleg over Augmented Reality. In de whitepaper of brochure wordt uitgelegd wat Augmented Reality is, hoe Augmented Reality werkt, welke hardware voor Augmented Reality nodig is (telefoon / tablet of Head Mounted Display), wat de mogelijkheden zijn van Augmented Reality en wat kan betekenen op het gebied van Augmented Reality.
Dit verhaal moet niet te uitgebreid zijn, omdat het salesteam de whitepaper naar potentiële klanten moet kunnen mailen of fysiek kunnen geven zodat zij het snel kunnen lezen en weten wat Augmented reality inhoudt. Ditzelfde kan natuurlijk ook gemaakt worden voor Virtual Reality.
Op het gebied van Augmented Reality staat de meeste informatie al in dit rapport. In dit onderzoeksrapport staat wat Augmented Reality is, hoe Augmented Reality werkt en welke mogelijkheden er zijn op het gebied van Augmented Reality toepassingen en hardware. Een lid van het salesteam zou de tekst uit dit rapport moeten herschrijven in ‘sales’ taal en vervolgens moet de whitepaper worden opgemaakt worden. De opmaak van de whitepaper kost 8 uur. De whitepaper kan vervolgens gemaild worden naar potentiële klanten of worden meegeven tijdens bezoeken op kantoor. De kosten om 100 whitepapers van twaalf pagina’s af te drukken zijn €129.04 excl. Btw.
E-commerce, educatie en vastgoed
De eerste drie stappen waren gericht op het aantrekken van klanten die Augmented Reality toepassingen willen. In dit onderdeel wordt er gekeken welke toepassingen kan aanbieden en welke branches relevant zijn voor . Augmented Reality is makkelijk toepasbaar en werkt erg goed in de e-commerce, educatie en vastgoed. Wat deze drie branches gemeen hebben is dat Augmented Reality de eindgebruiker helpt met het visualiseren van problemen.
E-commerce
Bij e-commerce vragen mensen zich vaak nog dezelfde dingen af als zij online iets willen kopen. Is de kleur wel goed? Is de maat / het formaat goed? Vind ik het mooi staan? Vaak kiezen mensen er daarom voor om toch nog een winkel te bezoeken om te kijken of het product echt zo leuk is als de afbeelding op internet of ze kopen meerdere varianten en zenden de dingen die ze niet leuk vinden retour. Door een product te visualiseren hoeft de klant niet meer te twijfelen of het prodcut past qua afmeting en bij de rest past. De klant hoeft alleen te bepalen of hij/zij het product wil aanschaffen. Hiermee wordt het proces voor de klant veel duidelijker gemaakt.
Educatie
De leerpiramide van Bales laat zien dat u veel sneller leert als u het zelf doet (75%) dan wanneer u erover leest (10%). Augmented Reality kan ervoor zorgen dat ingewikkelde lesstof makkelijker wordt opgenomen door het zelf te ervaren. Als de lesstof ingewikkeld is kan de gebruiker door middel van een marker meer uitleg krijgen over het onderwerp of zelf gaan oefenen met het onderwerp.
In het onderzoeksrapport wordt een natuurkundige stroomkring getoond. Voor veel leerlingen van het voortgezet onderwijs een lastig onderwerp. Door een stroomkring interactief te maken met Augmented Reality zal een leerling het veel sneller op kunnen pakken.
Educatie is breder dan alleen het onderwijs en het is ook mogelijk om vakmensen op te leiden door middel van Augmented Reality. Echter heeft met TeachVR een educatieplatform gericht op primair – en voortgezet onderwijs en kan het met Augmented Reality dit concept verder ontwikkelen.
Vastgoed
Hoe gaat mijn huis, dat nog niet gebouwd is, er uitzien? Hoe gaat het stationsgebied van Utrecht er uitzien na alle verbouwingen? Wat doet dit nieuwe gebouw met de ruimtelijke ordening? Dit zijn vragen waar mensen heel nieuwsgierig naar zijn en zich moeilijk kunnen voorstellen. Met Augmented Reality kan een 3D model worden gebouwd op schaalgrootte van een huis zodat mensen kunnen zien hoe het huis bij nieuwbouwprojecten eruit gaat zien of kunnen gebouwen worden geprojecteerd over de plek waar het gebouw komt te staan .
doet dit al met ROVR waar virtuele windmolens in de omgeving worden geplaatst. Op die manier weet iedereen precies wat de gevolgen zijn. Met augmented Reality kunnen pijnpunten en vraagstukken vanuit meerdere kanten bekeken worden en kan u een discussie voeren met alle belanghebbenden. Augmented Reality is de maquette 2.0. Een digitale maquette is makkelijker te verplaatsen en makkelijker aan te passen. Daarnaast kunt u met de 3D modellen een maquette zo gedetailleerd maken als uzelf wilt.
Op dit moment is bezig om een Virtual Reality toepassing te ontwikkelen voor Realfy, een wereldwijd vastgoedportal. De toepassing is vrij simpel, maar geeft bij succes wel ruimte om samen met Realfy te kijken of een waardevolle toepassingen kan bedenken voor Realfy met behulp van Augmented Reality.
TeachVR, ROVR en Events
heeft verschillende concepten ontwikkeld die ze grootschalig willen verkopen. Na een interview met Marco kwam naar boven dat dit ook een wens is op het gebied van Augmented Reality. Maar Augmented Reality kan ook helpen om de concepten die al zijn ontwikkeld nog krachtiger en beter te maken. Vooral bij TeachVR en ROVR zie ik hiervoor mogelijkheden.
Zoals in het vorige deel beschreven, heeft met TeachVR al een educatieplatform gericht op het primaire- en het voortgezet onderwijs. De bedoeling is dat TeachVR na de zomervakantie een pilotfase ingaat op diverse scholen die tegen een scherp tarief gebruik kunnen maken van TeachVR. Mijn advies is om met één of twee van de startende scholen ook een pilotfase te beginnen voor Augmented Reality. TeachVR is gericht op de vakken Mens en Maatschappij, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Maatschappijleer en Economie. Met Augmented Reality kan worden gekeken welke lesstof er bij bètavakken zoals Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde, maar ook bij vakken als Biologie en Aardrijkskunde goed werkt.
Met de pilotscholen kan worden onderzocht waar er behoefte aan is. moet dan wel zelf de Augmented Reality oplossingen ontwikkelen, maar kan dit als totaalpakket tegen een hoger tarief verkopen aan scholen. Hiermee wordt een TeachVR Augmented Reality pakket gecreëerd. Daarnaast krijgt op deze manier meer ervaring met het ontwikkelen van Augmented Reality op gebied van educatie. Hierdoor kan ook oplossingen gaan aanbieden op het gebied van educatie en trainingsdoeleinden voor andere bedrijven.
Een manier om leerstof sneller op te nemen is door mini games te ontwikkelen. In de afbeelding hieronder ziet u een game die ontwikkelt kan worden voor het vak Natuurkunde. De leerlingen krijgen allemaal kaartjes (markers) met daarop de symbolen van een stroomschema. Door de juiste combinaties te maken ziet de leerling dat de lamp gaat branden. In de game kan je tien unieke combinaties verzinnen die ervoor zorgen dat de lamp gaat branden.
Met de startende scholen kan erachter komen welke lesstof er nog ontbreekt bij TeachVR en overleggen of er mogelijkheden zijn om de lesstof met Augmented Reality aan te bieden. De mini games kunnen allemaal samen worden gebracht in één applicatie. Hieronder vindt u een overzicht met de kosten voor het ontwikkelen van minigames.
Het ontwikkelen van het basis template kost 21 uur, vervolgens kost het uitwerken en ontwikkelen van een toepassing ongeveer 40 uur per toepassing.
Een ander concept van is ROVR. ROVR bevat op dit moment al Augmented Reality toepassingen. kan met ROVR een digitaal object op ware grootte in de echte wereld plaatsen. Tijdens een workshop met vijftien CAD-specialisten van de gemeente Utrecht werd behulp van de applicatie aangetoond wat de gevolgen zijn van bijvoorbeeld een windmolen. Op deze toepassing werd positief gereageerd. Tijdens de workshop kwam naar voren dat de medewerkers ook behoefte hebben om een schaal versie te hebben met overview. Een Augmented Reality maquette. Hiermee kunnen teams met z’n allen naar de situatie kijken en met elkaar discussiëren over op welke manieren het probleem kan worden opgelost. Ook in de communicatie met de betrokken, bijvoorbeeld de omwonenden kan het team in een vroeg stadium heel duidelijk de gevolgen laten zien. Dit kan al tijdens het informeren, wat op dit moment nog per brief gaat of tijdens buurtbijeenkomsten.
Niet een concept, maar wel een onderdeel van is de ondersteuning tijdens evenementen. Het eventteam van staat op beurzen en evenementen ter ondersteuning van de bedrijven die Virtual Reality willen gebruiken voor meer beleving. Hierdoor komt het team van vaak op diverse beurzen. Op die beurzen wordt al gebruik gemaakt van Augmented Reality. Door gebruik te maken van Augmented Reality kan je als bedrijf samen met de klant kijken en discussiëren over datgene wat u via Augmented Reality mee heeft genomen in de stand. Stel dat de klant een andere kleur wil, wat doet dat met het uiterlijk, of als de klant wil weten hoe de binnenkant van een product eruit ziet. Ook een heel traject kunt u visualiseren op een stand met behulp van Augmented Reality. Inclusief de ondersteuning van het eventteam.
Zorg en Engineering
Uit onderzoek (BOM, 2016) werd duidelijk dat de AR in de zorg– en engineeringsbranche de twee grootste branches wordt op het gebied van Augmented Reality. In deze branches gaat het om complexe en maatwerk oplossingen. Het team van is op dit moment te onervaren met Augmented Reality en te klein om nu al in te spelen op deze vraag. Wel is het interessant om de twee branches verder te onderzoeken om te kijken naar welke toepassingen er vraag is binnen de branches en of in de toekomst groot genoeg is of kan worden, om ook in deze branche mooie producten op te leveren.
Concepten
Op langere termijn is het doel van om schaalbare producten op te leveren. Ook bij Augmented Reality is dit mogelijk. Hieronder twee voorbeelden van concepten waarvan ik verwacht dat ze succesvol kunnen zijn. Deze concepten zijn naar boven gekomen aan de hand van de interviews met de experts.
Museumtours
In Nederland zijn er ongeveer 680 musea. De één is groter dan de ander, maar in veel musea komen ook (internationale) toeristen. In Musea zijn er vaak rondleidingen met of zonder begeleider. De bezoekoer krijgt een verhaal te horen over de achtergrond van een schilderij, verteld door de begeleider of via een koptelefoon. Met Augmented Reality kunnen musea de museumtour veel interactiever maken. Als de bezoeker bij een schilderij staat kan door middel van Augmented Reality veel meer informatie gegeven worden over het schilderij en de schilder. Dit concept is relatief makkelijk internationaal schaalbaar.
In het concept zijn twee versies uitgewerkt, één versie die gebruik maakt van alleen een tablet en één versie die gebruikt maakt van Google Tango. Het concept wat bedacht is moet een basis template worden wat makkelijk aanpasbaar is naar de huisstijl van het Museum. Van het basis template moet alleen het logo van het museum worden toegevoegd en de markers (schilderijen) met informatie worden ingevoegd.
Versie 1: Tablet
Bij het starten van de applicatie komt de gebruiker op het beginscherm met het logo van het museum en als de gebruiker de tour wil starten drukt die op de button “Start Museum Tour” en krijgt de gebruiker informatie te zien over hoe de applicatie werkt. Vervolgens kan de gebruiker de tablet op een schilderij richten en krijgt de gebruiker de mogelijkheid om extra informatie over het schilderij te lezen/bekijken. De informatie kan bestaan uit tekst, afbeeldingen, geluidsfragmenten en video.
Bij de versie van Google Tango komt er een extra functie bij. De gebruiker krijgt op zijn/haar beeldscherm een zoekveld te zien waarin hij schilderijen kan zoeken op naam, thema of schilder. Als de gebruiker bijvoorbeeld “van Gogh” intypt komt er een overzicht met de schilderijen van van Gogh die te zien zijn in het museum. Als de gebruiker op een schilderij tikt start de navigatie naar het schilderij. In het scherm moet ook een icoon staan van een camera. Op die manier kan de gebruiker een schilderij scannen en zal die net als bij de tablet extra informatie over het schilderij kunnen inwinnen.
De kosten voor de Museum Tour Augmented Reality Applicatie voor een tablet zijn: Template ontwikkelen
Concept uitwerken en design ontwerpen 24 uur
Design implementeren 32 uur
Augmented Reality implementeren 8 uur
Testing en bugfixing 10 uur
Template omzetten in applicatie voor museum
Design aanpassen naar huisstijl 8 uur
Design implementeren 16 uur
Testing en bugfixing 5 uur
Implementeren markers met informatie 0,5 uur per marker
Het ontwikkelen van het basis template voor de tablet kost 74 uur, vervolgens kost het uitwerken en ontwikkelen van de basis applicatie voor een museum 29 uur en vervolgens een half uur extra per schilderij.
De kosten voor de Museum Tour Augmented Reality Applicatie voor Google Tango zijn: Template ontwikkelen
Concept uitwerken en design ontwerpen 24 uur
Design implementeren 40 uur
Tango implementeren 8 uur
Zoekfunctie implementeren 8 uur
Indoor navigatie implementeren 40 uur
Testing en bugfixing 16 uur
Template omzetten in applicatie voor museum
Design aanpassen naar huisstijl 8 uur
Design implementeren 20 uur
Op locatie uitmeten/toepassen 4 uur
Testing en bugfixing 8 uur
Implementeren markers met informatie 0,75 uur per marker
Het ontwikkelen van het basis template voor de Google Tango kost 136 uur, vervolgens kost het uitwerken en ontwikkelen van de basis applicatie voor een museum 40 uur en vervolgens drie kwartier extra per schilderij.
Een mogelijk verdienmodel voor de applicatie kan bestaan uit de opstartkosten voor een applicatie, 29 uur bij de tablet of 40 uur bij Google Tango + een bedrag per schilderij per maand. Hierdoor komt er maandelijks geld binnen om het product up to date te houden en kan een museum makkelijk schilderijen laten toevoegen aan de applicatie als er een nieuwe tentoonstelling is.
Handleidingen
Diverse bedrijven maken al gebruik van handleidingen in Augmented Reality. Vogel’s laat de gebruiker met een applicatie makkelijk bepalen waar de boorgaten van de muurbeugel moeten komen en KPN laat de gebruiker met behulp van Augmented Reality snel een modem installeren. Echter zijn er ook nog heel veel andere mogelijkheden. Het voordeel van Augmented Reality ten opzichte van een instructiefilmpje is dat de gebruiker niet zelf de vergelijking hoeft te trekken tussen zijn/haar product en het product op het filmpje. Als de gebruiker een ander model heeft dan op het instructiefilmpje moet de gebruiker zelf gaan kijken hoe het bij zijn/haar model eruit ziet, terwijl je met Augmented Reality het duidelijk kan visualiseren op het model van de gebruiker. Vogel’s heeft bijvoorbeeld meer dan 16000 verschillende tv-modellen in de applicatie zitten
De eerste deelvraag was gericht op de ontwikkelingen van Augmented Reality de komende tien jaar. Om de deelvraag overzichtelijk te houden is ervoor gekozen om de ontwikkelingen op te splitsen in drie termijn: korte termijn (0-3 jaar), middellange termijn (3-5 jaar) en lange termijn (5-10 jaar).
De cijfers zien er op korte termijn erg gunstig uit voor Augmented Reality en in 2019 zal de omzet van Augmented Reality al hoger zijn dan die van Virtual Reality. Augmented Reality zal zich sneller gaan ontwikkelen zodra Google Tango door meer smartphone fabrikanten wordt geadopteerd of wanneer Apple met een iPhone komt die een geïntegreerde dieptecamera heeft. De vraag is of dit ook gaat gebeuren. Google Tango zit op dit moment pas op twee telefoons en bij Apple zijn het vooral nog geruchten die beweren dat op de nieuwe iPhone Augmented Reality wordt geïntegreerd. Op korte termijn zal Augmented Reality voornamelijk nog worden ontwikkeld voor de telefoon en tablet.
Op dit moment heeft 85 % van de Nederlandse bevolking een smartphone, terwijl de Head Mounted Displays nog in de ontwikkelingsfase zitten en niet te koop zijn voor de consument. Daarnaast is in de geschiedenis gebleken dat mensen bij een nieuwe technologie vaak eerst teruggrijpen naar een bestaande technologie als referentiepunt. Door Augmented Reality op de telefoon of tablet te gebruiken zal het grote publiek de voordelen van Augmented Reality inzien en zal de adoptie sneller gaan. Na loop van tijd wordt het publiek kritischer op het gebied van Augmented Reality, omdat de WOW-factor er snel af gaat en ontwikkelaars met toepassingen moeten komen die een toegevoegde waarde hebben.
Op korte – en middellange termijn is het voor de adoptie van Augmented Reality van cruciaal belang dat Augmented Reality zich doorontwikkelt op het gebied van hardware en software. Als dit in evenwicht is zal de doorbraak bij het grote publiek, zowel bij de bedrijven als de consument het snelst gaan. Op dit moment zijn er een aantal problemen op het gebied van hardware en de toekomst moet uitwijzen of er een oplossing komt voor de problemen. Op technisch gebied lijkt het vooral een kwestie van tijd voordat een Head Mounted Display kleiner wordt, de field of view groter wordt en de batterij beter, zodat de Head Mounted Display een hele dag comfortabel te gebruiken is.
Op middellange termijn zal 5G in Nederland landelijk gedekt worden en dat zal ervoor zorgen dat het mobiele internet sneller en stabieler is. Hiermee zou Augmented Reality elk moment goed bruikbaar zijn. Het ethische aspect en de regelgeving omtrent een Head Mounted Display is wellicht het grootste struikelblok voor Augmented Reality. Accepteren mensen de gevolgen van de technologie?
Op de lange termijn ziet u dat de voorspellingen zijn dat Augmented Reality zich zal doorontwikkelen en dat Augmented Reality een onderdeel wordt van een groter geheel. Samen met de Internet of Things en Artificial Intelligence moet Augmented Reality ons oneindig veel mogelijkheden geven. Die drie technologieën samen moeten het huidige internet ‘dom doen laten lijken’.
’De combinatie van Internet of Things, Artificial Intelligence en Augmented Reality moeten het huidige internet dom doen laten lijken.’
Er blijven factoren die belangrijk zijn voor de adoptie. Dit betreft vooral de manier van hoe we de technologie gaan gebruiken en wat de waarden en normen hiervoor zijn, een ethische discussie. Een Head Mounted Display is waarschijnlijk niet het eindstation van de technologie. De techniek zal steeds meer versmelten met ons dagelijks leven en op een gegeven moment moeten er smartlenzen op de markt komen voor Augmented Reality. Dit zal echter nog een geruime tijd duren.
Hoe ziet de markt van Augmented Reality er op dit moment uit?
De exacte markt van Augmented Reality is lastig in kaart te brengen, omdat de cijfers ontbreken en veel aanbieders in een grijs gebied opereren. Zij zien Augmented Reality als een ‘dingetje erbij’ en niet als core business. Vaak wordt Augmented Reality nog als gimmick gebruikt, terwijl de sterkte van Augmented Reality juist de toegevoegde waarde is. Uit een marktonderzoek van BOM (2016) blijkt dat bedrijven die geïnteresseerd zijn in Virtual – en Augmented Reality gemiddeld € 41.250 per jaar uit willen geven aan Virtual – en Augmented Reality en verwachten dat dit verder zal stijgen naar € 67.400. Ontwikkelaars kunnen zich op dit moment door het beperkte aanbod nog goed positioneren in de lokale markt. Bedrijven die zich richten op Augmented Reality, richten allemaal op een andere toepassing en branche. Augmented Reality betreft op dit moment nog vaak maatwerk, waardoor het lastig is om schaalbare oplossingen te bedenken. Onderzoekers zien dit als punt van zorg, maar ik zie dit als kans voor .
’ Augmented Reality wordt vaak nog als gimmick gebruikt, terwijl de sterkte van Augmented Reality juist de toegevoegde waarde is.’
De grootste hype van Augmented Reality was tussen 2010 en 2011, maar ook in juni 2016 was er een grote piek te zien bij de zoekterm Augmented Reality. Dit komt door de Pokémon Go hype, maar dit betekent ook dat veel mensen nog onbekend zijn met de term Augmented Reality. Tijdens de Pokémon Go hype groeide de vraag naar soortgelijke projecten enorm. De markt is nog vrij hype gevoelig.
In Nederland is er nog geen nieuwswebsite die zich volledig richt op de markt van Augmented Reality, terwijl er meerdere nieuwswebsites zijn in Nederland voor Virtual Reality. De markt van Augmented Reality is op dit moment nog wel kleiner dan die van Virtual Reality, maar in deelvraag 1 kunt u lezen dat dat snel zal veranderen.
Welke ontbrekende kennis hebben de afdelingen binnen nodig om te beginnen met Augmented Reality?
is door hun ervaring met Virtual Reality ook al in aanraking gekomen met Augmented Reality. De workflow van Virtual Reality en Augmented Reality scheelt niet veel van elkaar. Het grootste verschil tussen Virtual – en Augmented Reality is dat Virtual Reality gericht is op de beleving, terwijl bij Augmented Reality de focus op toepasbaarheid belangrijker is.
Augmented Reality wordt ontwikkeld met Unity en een software development kit voor Unity. De developers van gebruiken al Unity voor Virtual Reality en een paar developers hebben ook al eens getest met de software development kit van Vuforia om Augmented Reality te ontwikkelen. Volgens de developers is Augmented Reality makkelijker te ontwikkelen dan Virtual Reality. heeft intern al een project gedaan met Augmented Reality en de developers denken dat zij het meeste leren over Augmented Reality door het te doen. De developers hebben nog geen ervaring met diepte camera’s en Google Tango, terwijl deze techniek een belangrijke stap kan zijn voor de toekomst van Augmented Reality. Het is dus interessant om hiermee te expirimenteren.
Welke mogelijkheden zijn er op korte en middellange termijn voor om Augmented Reality applicaties te ontwikkelen?
Augmented Reality heeft ontzettend veel potentie en op de markt is er nog genoeg ruimte om in te springen op dit fenomeen. Belangrijk is om bij alle toepassingen de meerwaarde van
Augmented Reality te benadrukken. Bedrijven zijn bereid om te investeren in Augmented Reality en dat zal komende jaren alleen maar toenemen (BOM, 2016).
Augmented Reality is bij veel mensen nog een onbekend begrip, waardoor potentiële klanten mist. Het is belangrijk dat mensen weten wat Augmented Reality is en wat kan betekenen op het gebied van Augmented Reality.
Op dit moment zijn veel toepassingen van Augmented Reality maatwerk waardoor het lastig is om met schaalbare oplossingen te komen. is met ROVR en TeachVR bezig om Virtual Reality schaalbaar te maken. Hier ligt ook kans voor Augmented Reality om een nog krachtiger platform te ontwikkelen.
De voorspellingen zijn dat Augmented Reality in veel verschillende branches een toevoeging kan zijn ter ondersteuning van de primaire processen. Voorbeelden hiervan zijn de zorg, engineering, vastgoed, educatie en e-commerce. Binnen het huidige portfolio zijn er voorbeelden om Augmented Reality toe te passen in projecten zoals het Eye film Museum en Forbo.
Een andere conclusie van het onderzoek is dat er nog geen nieuwswebsite bestaat voor Augmented Reality. Met de ervaring van VR-Expert in huis is het goed om te kijken naar de mogelijkheden voor een nieuwswebsite gericht op Augmented Reality. Door de nieuwswebsite verplicht zichzelf om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en kan de website gebruikt worden om leads binnen te halen.
5.5 Onderzoeksvraag
De onderzoeksvraag van dit onderzoek was : ’Op welke manier en binnen welke branches kan de komende vijf jaar Augmented Reality toepassen?’. Het antwoord op deze vraag moet de conclusie van het onderzoek zijn. Ik gebruik hiervoor de conclusies van de deelvragen.
De meeste onderzoeken die ik heb gelezen voorspellen een goede toekomst voor Augmented Reality. Er is hier en daar nog onzekerheid op het gebied van hoe snel de markt zal ontwikkelen en hoe de toekomst eruit zal zien. Door diverse issues op het gebied van de Head Mounted Displays zal op korte termijn vooral de telefoon en tablet worden gebruikt als apparaten om Augmented Reality te gebruiken. Voordat de Head Mounted Displays een consumentenprijs hebben zijn we ongeveer vijf jaar verder.
Het grote verschil tussen Virtual Reality en Augmented Reality zit hem vooral in de beleving. Waar Virtual Reality zich richt op de beleving en de gebruiker afsluit in een virtuele wereld, kan met Augmented Reality nog gecommuniceerd worden met de omgeving en zijn de meeste toepassingen een ondersteuning van de primaire processen. Het is daarom ook belangrijk om toepassingen te bedenken die een meerwaarde hebben voor de gebruiker. De gebruiker zal steeds kritischer worden als de WOW-factor er vanaf is. Op langere termijn zal Augmented Reality samen met de internet of Things en Artificial Intelligence oneindig veel mogelijkheden geven.
Daarnaast is het van cruciaal belang voor de adoptie van Augmented Reality dat er genoeg software en hardware op de markt komt. Op dit moment is de markt relatief klein. In Nederland zijn er weinig bedrijven die zich specialiseren in Augmented Reality. De markt wordt wel steeds groter en zowel de vraag als aanbod stijgen, maar de markt is op dit moment vooral nog hype gevoelig. Grote bedrijven als Google, Facebook, Apple en Snapchat richten zich steeds meer op toepassingen die gebruik maken van Augmented Reality. Deze bedrijven zorgen ervoor dat het grote publiek steeds meer kennis maakt met Augmented Reality, dit geldt voor de zakelijke – en de consumentenmarkt.
heeft developers in huis met goede kennis over Augmented Reality en hoeft dus niet per se kennis van buitenaf te halen. De developers doen vooral ervaring op door Augmented Reality projecten op te pakken. De developers moeten nog meer kennis opdoen op het gebied van Google Tango. Omdat het team van niet weet wat de mogelijkheden zijn met een diepte camera, kunnen zij dit ook niet aanbieden aan klanten. De verwachting is dat diepte camera’s en geïntegreerde Augmented Reality software in smartphones de volgende stap wordt voor Augmented Reality.
De branches waar de komende vijf jaar veel vraag zal komen naar Augmented Reality en waar zich op kunnen gaan richten zijn de zorg, engineering, vastgoed, educatie en e- commerce. De zorg en engineering zijn niche markten waar de komende vijf jaar veel geld in omgaat voor complexe oplossingen. Op korte termijn is dit nog niet haalbaar voor , maar op middellange termijn zijn deze markten relevant voor om in te springen. Op korte termijn zal een uitgebreider onderzoek naar de vraag en mogelijkheden binnen deze markten relevante informatie voor opleveren.
Vastgoed, educatie en e-commerce zijn op korte termijn relevante branches voor . E- commerce, omdat hier een heleboel toepassingen voor te bedenken zijn en er veel ruimte is om te experimenteren. In vastgoed en educatie komt ook vraag naar Augmented Reality en is al bezig met deze branches in de vorm van ROVR en. Op het gebied van vastgoed kan Augmented Reality bij nieuwbouwprojecten helpen om de plannen te visualiseren en erover te discussiëren met de diverse stakeholders, Daarnaast zijn er extra toepassingen voor ROVR mogelijk, waardoor ROVR nog interessanter wordt voor bedrijven, gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat.
Bij TeachVR kan met behulp van Augmented Reality het onderwijs beter en leuker maken. Vooral bij bètavakken werkt Augmented Reality goed om complexe stof duidelijker en visueel uit te leggen.
is sinds het begin van 2017 gefuseerd met VR-Expert, een nieuwswebsite gericht op Virtual Reality. VR-Expert richt zich op de zoekmachineoptimalisatie van zijn website en staat heel hoog in Google als de gebruiker de zoekterm Virtual Reality intypt. Dit resulteert in veel leads voor . Vaak begint dit als vraag en vervolgt dit zich in interesse in het fenomeen en de toepassingen. Door een nieuwe website op te zetten die volledig gericht is op Augmented Reality, kan hetzelfde bereikt worden voor de zoekterm Augmented Reality. De afgelopen maanden komt er steeds meer nieuws naar buiten over Augmented Reality, maar er is nog geen enkele website die zich volledig richt op Augmented Reality, terwijl veel mensen nog op Google zoeken wat Augmented Reality is. Daarnaast houdt op die manier zichzelf ook op de hoogte van het laatste nieuws omtrent de mogelijkheden van Augmented Reality.
Naast de huidige concepten is het ook mogelijk om nieuwe concepten op te zetten. In de Virtual Reality film die voor het Eye Film museum heeft gemaakt is te zie dat bezoekers met een tablet een tour kunnen doen door het museum. Op deze manier wordt extra informatie getoond. Augmented Reality zou hier ook perfect voor werken. Diverse musea zoals het spoorwegmuseum en het Mauritshuis maken al gebruik van Augmented Reality om interactie met de bezoekers te hebben. Een nieuwe tak opzetten, net zoals bij VR Dining is gedaan, is een mogelijkheid voor .
Alle mogelijkheden worden in het volgende hoofdstuk uitgebreider uitgelegd en er is een toelichting voor over welke stappen nu moet ondernemen.