META 2 VAN META
Het bedrijf Meta bevindt zich in Silicon Valley, net als vele andere tech bedrijven. Ze hebben zich volledig toegelegd op Mixed Reality met de Meta en Meta 2 headsets. In 2013 begon Meron Gribetz met het bedrijf en lanceerde een Kickstarter campagne. Het beoogde bedrag van 100.000 dollar werd bijna verdubbeld. Daarmee was het geen succes zoals de Oculus VR headset, maar het was toch een bescheiden succes. In 2015 wist Meta via een Series A investeringsronde 23 miljoen dollar binnen te slepen. In 2016 kwam de tweede versie voor ontwikkelaars uit, in datzelfde jaar wisten ze wederom 50 miljoen dollar op te halen van bedrijven als Lenovo en Comcast. De Meta 2 is nog in de ontwikkelfase en wordt als Development Kit verkocht.
DREAMGLASS VAN DREAMWORLD
Dit bedrijf bevindt zich in China en is in 2016 gestart. De oprichter is Zhangyi Zhong, en heeft voorheen gewerkt bij Meta als hoofd van optische elementen in de ontwikkeling van de Meta headset. DreamGlass is het eerste product van DreamWorld, het ontwerp lijkt op een wat meer elegante versie van de Meta en Hololens headsets. Lijkt, want naast ontwerpen uit de computer en een flitsende reclame video is er nog niet veel bekend over deze headset. Het gezichtsveld zou 100 graden zijn terwijl de Meta 2 niet verder komt dan 90 graden, de prijsindicatie is 350 dollar terwijl de Meta 2 op een prijs van 949 dollar ligt. De DreamGlass is geschikt voor zowel mobiel als PC terwijl de Meta 2 alleen werkt met een PC. Daarnaast is het grootste verschil dat de Meta 2 echt werkt, de DreamWorld heeft nog geen publieke demonstraties gegeven.
HOLOLENS VAN MICROSOFT
Hoewel de eerste versie van de Hololens in 2016 is verschenen reikt de historie een stuk verder terug naar 2010. Toen kwam de Kinect op de markt, een camera met diepte scanner voor de Xbox spelcomputer. Op basis van deze technologie werd een Mixed Reality headset ontworpen met ingebouwde cameras, microfoons, een PC systeem met Windows en dezelfde methode om een ruimte in drie dimensies te scannen. Hoewel de tweede editie te koop is voor consumenten betreft het in feite een product in ontwikkeling. De prijs ligt een stuk hoger dan de concurrentie met 3000 dollar, het grote verschil is dat de Hololens geheel zelfvoorzienend is, je hebt geen PC of mobiel apparaat nodig.
JURIDISCHE PROBLEMEN
Op dit moment heeft Meta een geschil lopen met Zhangyi Zhong, Meta is van mening dat Zhong op schaamteloze wijze bedrijfsgeheimen heeft gestolen om deze vervolgens te gebruiken in zijn eigen MR project. Daarnaast zou hij ook de productiemethodes, contacten en marktstrategie compleet hebben overgenomen van Meta om het DreamWorld project op te starten. Zhong begon in maart 2015 bij Meta en verliet in de loop van 2016 plotseling dit bedrijf. Dit keer staat Meta aan de andere kant van een juridisch conflict, in februari 2016 bleek dat Gribetz zelf ideeën had gestolen van Tracy McSheery van Phasespace. McSheery had Gribetz een demonstratie gegeven van de AR technologie waar Phasespace mee bezig was. De advocaten van Meta hebben kort na deze bekendmaking een verbod gelegd op verdere uitingen vanuit Phasespace.
DE TOEKOMST VAN MIXED REALITY
Microsoft heeft volgens nieuwswebsite OnMsft een aanvraag ingediend voor Direct Reality als handelsmerk. Het is niet duidelijk welke bedoeling Microsoft heeft met deze term. Momenteel werken ze niet alleen aan de Hololens, ze zijn ook bezig met Virtual Reality in Windows waarbij ze de productie van de hardware overlaten aan andere bedrijven. De term Mixed Reality dateert al uit 1994 en werd gedefinieerd door Paul Milgram en Fumio Kishino. De producten van Microsoft en Meta zijn duidelijk nog niet klaar voor het grote publiek. Niet alleen door de aanschafprijs, maar ook de beperkte toepassingsmogelijkheden. De Hololens wordt wel in de medische sector en in de industrie gebruikt op kleine schaal, de Meta 2 heeft daarentegen meer moeite om uit de startblokken te komen. Het is niet duidelijk of de DreamGlass ooit zal gaan verschijnen en in welke vorm. Mixed Reality is een stuk complexer dan VR en AR. Een bedrijf als Magic Leap is al enkele jaren bezig met een dergelijke technologie en ook zij hebben moeite een tastbaar product op de markt te brengen.