Pillowâs Willow VR uit Eindhoven haalt investering op
Pillows Willow VR uit Eindhoven haalt investering op
on december 2, 2016
Pillows Willow VR Studios ontwikkelt Dreamscape spellen voor Virtual Reality en experimenteert daarnaast met Augmented Reality en Mixed Reality. Onlangs ontving dit Eindhovense bedrijf een aanzienlijk bedrag van een Brabantse investeerder en de Eindhovens Startup Accelerator LUMO labs. Met dit bedrag kan de studio de ontwikkeling versnellen en de productiecapaciteit uitbreiden.
Naar de volgende fase
Begin november won Pillows Willow de Bright Award voor het beste Nederlandse VR spel. Daarnaast hebben ze al positieve reacties mogen ontvangen van bedrijven als Google, HTC en Oculus. De eerste demo werd ontwikkeld voor de HTC Vive en de Oculus Rift headsets, nu is de focus verlegd naar mobiele systemen zoals de Gear VR van Samsung en de Daydream View van Google. Daarmee kan de studio een groter publiek bereiken.
Ontstaan van Pillows Willow
In 2014 begon Peter Kortenhoeven in de avonduren met een spelconcept genaamd Pillows Willow. Eind 2015 ging hij de samenwerking aan met Manus VR, ook een bedrijf uit Eindhoven. Samen werd er een demo ontwikkeld om de Manus VR handschoen te demonstreren. Tijdens de GDC in San Francisco kreeg de demo veel enthousiaste reacties. Ook Palmer Luckey, oprichter van Oculus vond het een fantastische ervaring.
Vraag naar goede content
Volgens Sven Bakkes van LUMO labs is er behoefte aan goede content voor VR. Met het spel Pillows Willow Dreamscape heeft de studio aangetoond dat ze hoge kwaliteit content kunnen produceren in het Dreamscape genre waarmee de studio wellicht een marktleider kan worden in dit speltype. Een Dreamscape is een omgeving waar spelers alleen, of samen met anderen, een goed gevoel krijgen door een virtuele wereld te ontdekken. Het spel zal geweld vermijden waarmee het ook voor een jonger publiek geschikt zal zijn.
Het is de bedoeling dat het eerste VR spel in het voorjaar van 2017 uit zal komen voor de Gear VR van Samsung en de Daydream View van Google.
Voel de spanning en sensatie van Las Vegas vanuit je luie stoel met Slot Tub Party. Maak een keuze uit drie verschillende fruitautomaten en bepaal jouw winnende strategie. Om dit spel te spelen hoef je geen zwembroek aan te trekken, je stapt in een virtuele jacuzzi, als je wilt samen met vier vrienden tegelijkertijd. Ga jij die jackpot pakken?
Ontwikkelaar: COLOPL NI
Genre: Ontspanning / Arcade
Prijs: 4,99 (Gratis Demo)
Game Review
Er zijn twee spellen in de Gear VR app store te vinden; Slot Tub Party en Slot Tub Party VIP. Het grote verschil is de aanschafprijs, de demo is helemaal gratis en voor de VIP versie betaal je 4,99.
Voor dat geld krijg je tweemaal zoveel geld om mee te starten, tweemaal meer geld om toe te voegen en een ongelimiteerd aantal refills. Op aanvullingen op jouw karakter en het ontgrendelen van andere fruitautomaten krijg je 50% korting.
Slot Tube Party is een collectie van drie verschillende fruitautomaten, verpakt in een opvallend en vrolijk ontwerp. Je zit in een virtuele jacuzzi, aan beide kanten zitten twee dames of heren die enthousiast naar jouw prestaties kijken.
Houd er rekening mee dat je in dit spel ook geld kunt uitgeven naast de 4,99 voor de VIP versie, maar je kunt geen geld verdienen. De score is virtueel, je zult dus nooit echt geld winnen door Slot Tub Party te spelen.
Beeld en Geluid
Het spel heeft een kleurrijke vormgeving, aan alle kanten knalt vuurwerk. De fruitautomaten lijken nauwelijks meer op de statische kasten in de speelhal. Het lijkt een beetje alsof je in een Sims spel bent beland, het ziet er verzorgd uit maar veel heeft het niet om het lijf.
Bij de karakters is dat heel letterlijk te nemen, de dames en heren in de jacuzzi hebben alleen een zwembroek of badpak aan. De muziek en de geluidseffecten ondersteunen het feestelijke karakter van Slot Tub Party. Als je een rustig spelletje jackpot wilt spelen ben je hier aan het verkeerde adres. Je kunt overigens wel het muziekvolume regelen.
Besturing
Meer dan een tik op de Gear VR headset is niet nodig tijdens het spelen van Slot Tub Party. Wanneer je de fruitautomaten automatisch laat draaien is het eigenlijk meer een animatie kijken dan daadwerkelijk een game spelen.
De menuknoppen zijn altijd duidelijk in beeld, als je een beetje over je schouder kijkt vind je de volumeknoppen op een virtuele radio. Je hoeft niet volledig te draaien, het totale speelveld bedraagt pakweg 120 graden met wat grafische aankleding daaromheen.
Conclusie
Slot Tub Party is een heel eenvoudig spel dat met feestelijke graphics en flitsende animaties is opgeleukt. Als je graag op fruitautomaten speelt in de speelhal zou dit een spel voor jou kunnen zijn, al is het niet duidelijk of dat de doelgroep is van het spel.
De vormgeving staat ver van de traditionele gokkasten, daarnaast kun je alleen geld uitgeven, het is niet mogelijk echt geld te winnen.
Beide versies van Slot Tub Party maken gebruik van In-App aankopen. Die kunnen flink oplopen, tot zon honderd euro. Daarmee lijkt het spel zich meer te richten op gokverslaafden dan casual spelers. De VIP versie geeft je korting, toch kunnen de kosten om te spelen hoog oplopen.
Echt een grote uitdaging is er niet, wanneer je de kasten op automatisch spelen zet hoef je alleen te kijken. Je start met één kast, de andere twee moet je ontgrendelen maar dat lukt je waarschijnlijk binnen vijf minuten spelen, zonder een cent uit te geven. Daarna is het vooral de voice-chat die afwisseling biedt.
De sociale functie met voice-chat is wellicht de meest opvallende optie. Je kunt met maximaal vijf spelers tegelijkertijd in de virtuele jacuzzi stappen en praten via een headset. Je kunt jouw avatar aanpassen met een nieuwe haarstijl, zwembroek of geslacht. Het is niet duidelijk wie er geld uit zal geven aan Slot Tub Party. De drie kasten bieden niet veel uitdaging, naast de voice chat en het aankleden van je karakter is er niet zoveel te beleven. Gelukkig kun je eerst de gratis demo uitproberen, let wel op met je portemonnee en gok verstandig!
De sociale functie met voice-chat is wellicht de meest opvallende optie. Je kunt met maximaal vijf spelers tegelijkertijd in de virtuele jacuzzi stappen en praten via een headset. Je kunt jouw avatar aanpassen met een nieuwe haarstijl, zwembroek of geslacht. Het is niet duidelijk wie er geld uit zal geven aan Slot Tub Party. De drie kasten bieden niet veel uitdaging, naast de voice chat en het aankleden van je karakter is er niet zoveel te beleven. Gelukkig kun je eerst de gratis demo uitproberen, let wel op met je portemonnee en gok verstandig!
Voel de spanning en sensatie van Las Vegas vanuit je luie stoel met Slot Tub Party. Maak een keuze uit drie verschillende fruitautomaten en bepaal jouw winnende strategie. Om dit spel te spelen hoef je geen zwembroek aan te trekken, je stapt in een virtuele jacuzzi, als je wilt samen met vier vrienden tegelijkertijd. Ga jij die jackpot pakken?
Ontwikkelaar: COLOPL NI
Genre: Ontspanning / Arcade
Prijs: 4,99 (Gratis Demo)
Game Review
Er zijn twee spellen in de Gear VR app store te vinden; Slot Tub Party en Slot Tub Party VIP. Het grote verschil is de aanschafprijs, de demo is helemaal gratis en voor de VIP versie betaal je 4,99.
Voor dat geld krijg je tweemaal zoveel geld om mee te starten, tweemaal meer geld om toe te voegen en een ongelimiteerd aantal refills. Op aanvullingen op jouw karakter en het ontgrendelen van andere fruitautomaten krijg je 50% korting.
Slot Tube Party is een collectie van drie verschillende fruitautomaten, verpakt in een opvallend en vrolijk ontwerp. Je zit in een virtuele jacuzzi, aan beide kanten zitten twee dames of heren die enthousiast naar jouw prestaties kijken.
Houd er rekening mee dat je in dit spel ook geld kunt uitgeven naast de 4,99 voor de VIP versie, maar je kunt geen geld verdienen. De score is virtueel, je zult dus nooit echt geld winnen door Slot Tub Party te spelen.
Beeld en Geluid
Het spel heeft een kleurrijke vormgeving, aan alle kanten knalt vuurwerk. De fruitautomaten lijken nauwelijks meer op de statische kasten in de speelhal. Het lijkt een beetje alsof je in een Sims spel bent beland, het ziet er verzorgd uit maar veel heeft het niet om het lijf.
Bij de karakters is dat heel letterlijk te nemen, de dames en heren in de jacuzzi hebben alleen een zwembroek of badpak aan. De muziek en de geluidseffecten ondersteunen het feestelijke karakter van Slot Tub Party. Als je een rustig spelletje jackpot wilt spelen ben je hier aan het verkeerde adres. Je kunt overigens wel het muziekvolume regelen.
Besturing
Meer dan een tik op de Gear VR headset is niet nodig tijdens het spelen van Slot Tub Party. Wanneer je de fruitautomaten automatisch laat draaien is het eigenlijk meer een animatie kijken dan daadwerkelijk een game spelen.
De menuknoppen zijn altijd duidelijk in beeld, als je een beetje over je schouder kijkt vind je de volumeknoppen op een virtuele radio. Je hoeft niet volledig te draaien, het totale speelveld bedraagt pakweg 120 graden met wat grafische aankleding daaromheen.
Conclusie
Slot Tub Party is een heel eenvoudig spel dat met feestelijke graphics en flitsende animaties is opgeleukt. Als je graag op fruitautomaten speelt in de speelhal zou dit een spel voor jou kunnen zijn, al is het niet duidelijk of dat de doelgroep is van het spel.
De vormgeving staat ver van de traditionele gokkasten, daarnaast kun je alleen geld uitgeven, het is niet mogelijk echt geld te winnen.
Beide versies van Slot Tub Party maken gebruik van In-App aankopen. Die kunnen flink oplopen, tot zon honderd euro. Daarmee lijkt het spel zich meer te richten op gokverslaafden dan casual spelers. De VIP versie geeft je korting, toch kunnen de kosten om te spelen hoog oplopen.
Echt een grote uitdaging is er niet, wanneer je de kasten op automatisch spelen zet hoef je alleen te kijken. Je start met één kast, de andere twee moet je ontgrendelen maar dat lukt je waarschijnlijk binnen vijf minuten spelen, zonder een cent uit te geven. Daarna is het vooral de voice-chat die afwisseling biedt.
De sociale functie met voice-chat is wellicht de meest opvallende optie. Je kunt met maximaal vijf spelers tegelijkertijd in de virtuele jacuzzi stappen en praten via een headset. Je kunt jouw avatar aanpassen met een nieuwe haarstijl, zwembroek of geslacht. Het is niet duidelijk wie er geld uit zal geven aan Slot Tub Party. De drie kasten bieden niet veel uitdaging, naast de voice chat en het aankleden van je karakter is er niet zoveel te beleven. Gelukkig kun je eerst de gratis demo uitproberen, let wel op met je portemonnee en gok verstandig!
De sociale functie met voice-chat is wellicht de meest opvallende optie. Je kunt met maximaal vijf spelers tegelijkertijd in de virtuele jacuzzi stappen en praten via een headset. Je kunt jouw avatar aanpassen met een nieuwe haarstijl, zwembroek of geslacht. Het is niet duidelijk wie er geld uit zal geven aan Slot Tub Party. De drie kasten bieden niet veel uitdaging, naast de voice chat en het aankleden van je karakter is er niet zoveel te beleven. Gelukkig kun je eerst de gratis demo uitproberen, let wel op met je portemonnee en gok verstandig!
Starbreeze is een VR headset die zich richt op de professionele markt. Onlangs namen ze het Belgische bedrijf Nozon over voor ruim zeven miljoen euro. Hiermee haalt Starbreeze de technologie in huis om Pixar kwaliteit VR filmbeelden te produceren, hiervoor gebruiken ze een techniek genaamd PresenZ.
PresenZ van Nozon
De technologie van Nozon is een soort combinatie van 360 graden video in combinatie met Virtual Reality. Bij normale VR kun je vrij rondkijken, het nadeel is de beperkte resolutie. De processor en grafische kaart van de computer is niet in staat fotorealistische beelden weer te geven op een snelheid die nodig is voor VR toepassingen.
Panorama video heeft weer als nadeel dat het alleen werkt vanuit een statisch standpunt, je kunt een object niet van de zijkant bekijken. Zodra de kijker zijn hoofd kantelt zie je dat het niet echt is. PresenZ is een manier om een 3D scène vanuit één standpunt te bekijken, maar je hebt de vrijheid om je hoofd te kantelen. Vrij rondlopen in de wereld is niet mogelijk, je hebt een bewegingsvrijheid van pakweg enkele tientallen centimeters.
Betere VR ervaring
Starbreeze maakt VR headsets met een hogere kwaliteit dan consumentenproducten als de HTC Vive of de Oculus Rift. De huidige Starbreeze headset is uitgerust met twee 5,5 inch schermen van 2560×1440 pixels. Om hier een overtuigend beeld op weer te geven is het noodzakelijk technologie zoals die van Nozon toe te passen.
De parallax methode van PresenZ vereist weinig extra werk voor de animator. Het werkt net als voorheen, alleen wordt de animatie voor het exporteren eerst door de plug-in van Nozon gehaald. Het resultaat is een parallax video waar je tot op zekere hoogte omheen kunt kijken.
Voor VR gaming zal deze technologie minder geschikt zijn, voor VR films waarbij je op een vaste locatie zit kan het deze films veel overtuigender maken.
Adobe behoort tot de grootste namen in beeldbewerking met producten als Photoshop en Premiere Pro. Met de opkomende markt voor 360 graden video is het vanzelfsprekend dat videomontage programmas aangepast worden voor dit nieuwe formaat.
Adobe heeft een tipje van de sluier opgelicht en een demonstratie gegeven van Project Clover, een nieuwe versie van Adobe Premiere Pro met ondersteuning voor een VR headset.
Adobe en Oculus Rift
Op de Max conventie voor creatieve professionals werd de nieuwe software op basis van Premiere Pro gedemonstreerd. Op zich is 360 graden video niet zoveel anders dan platte video, het is een videobestand die op een cilinder wordt geprojecteerd.
Je kunt dus met vrijwel elk videomontage programma 360 graden films maken. Het probleem is dat je bij de montage niet in de film zit.
Door de software van Adobe direct te koppelen met een Virtual Reality headset kan de editor direct ervaren hoe de video er voor de kijker uit zal zien.
De uitdaging is een programma interface te ontwerpen die je kunt gebruiken tijdens het dragen van de headset. Steeds op- en afzetten vertraagd het montageproces. Met deze eerste versie van Clover kan de editor de tijdlijn bedienen tijdens het dragen van de headset en gebruik maken van de VR controllers.
Meer software, meer video
Op dit moment zijn er al vele 360 graden cameras maar de software loopt achter. De meeste cameras leveren software mee, toch is die vaak erg beperkt. Om hoge kwaliteit panorama films te maken is er software nodig waar professionals mee uit de voeten kunnen.
Hoewel Adobe niet met zekerheid kan zeggen of Project Clover verder zal komen dan een concept is het goed om te zien dat de grootste naam in videomontage actief nadenkt over de uitdagingen van VR video.
Geen standaard in Panorama video
Er is geen duidelijke standaard in panorama video. Soms betreft het geen 360 graden, maar 210 of 180 graden. Vaak betreft het een cilindrische video met een beperkte verticale resolutie, andere fabrikanten nemen echt volledig rondom op.
De meeste panorama cameras nemen een tweedimensionaal beeld op, voor een overtuigende ervaring is een 3D beeld met diepte een voorwaarde.
Het zal voor software ontwikkelaars een grote uitdaging worden om al deze formaten te ondersteunen. Toch wordt de markt voor VR video steeds groter. Het aantal VR headsets neemt in hoog tempo toe, YouTube en Facebook ondersteunen standaard al 360 graden video.
Worden 360 graden films de toekomst of blijft het een experiment? We zijn in een eeuw tijd van zwart-wit films zonder geluid naar Imax films met 3D beeld en surround sound gegaan, wordt panorama de nieuwe standaard?
De Matrix Academy van LOréal heeft niets te maken met de bekende film. Of stiekem toch wel, de driedimensionale videoclips die in de Matrix Academy te zien zijn lijken best veel op het beroemde bullet time effect in die film. Waarom maakt een cosmeticamerk gebruik van deze techniek, en hoe wordt deze 3D video opgenomen?
Training voor stylisten
LOréal wil stylisten trainen met educatieve videoclips. Het probleem met conventionele video is de beelduitsnede. Je kunt maar één kant van het kapsel bekijken terwijl een hoofd juist een ronde vorm heeft.
Om de Matrix lijn haarproducten onder de aandacht te brengen kwamen ze op het idee van de Matrix Academy, een lesprogramma waarbij 3D video gebruikt wordt in combinatie met een VR headset.
Echte 3D video
Virtual Reality wordt meestal gemaakt met polygonen, zo kun je rond een object kijken. Bij de Matrix Academy wilde ze echte personen gebruiken. Het bedrijf 8i heeft een methode ontwikkeld waarbij echte mensen, dieren en objecten vanuit meerdere standpunten gefilmd worden.
De achtergrond wordt met een greenscreen verwijderd. Het resultaat is een soort hologram waar je omheen kunt kijken. Het betreft bewegende video waarbij elke haar zichtbaar is. En dat is precies het effect waar LOréal naar zocht.
Meer dan Porno en Sport
De app zal gratis verkrijgbaar zijn, je hebt wel een headset nodig die positie kan bepalen. Een Google Cardboard of Gear VR is daarmee niet voldoende. In de Matrix Academy kun je de instructie bekijken vanuit het standpunt van de haarstylist en die van de klant.
LOréal experiment al langer met nieuwe technologie, de Makeup Genius app maakt gebruik van Augmented Reality om make-up digitaal aan te brengen.
Rachel Weiss van LOréal geeft aan dat de meeste mensen bij VR denken aan porno en sport. Met dit soort projecten wil ze een leerzaam instrument bieden voor zowel mannen als vrouwen.
Cerevrum is een nieuwe manier om te leren met Virtual Reality. Als speler stap je in een conflict van de Goden in de wereld van Enuma. Als eerste moet je een groot aantal vijandelijke ruimteschepen zien te verslaan. Je hebt drie vaardigheden om in te zetten; geheugen, opmerkzaamheid en ruimtelijk inzicht. Met deze vaardigheden kun je schoten aflossen en de ruimteschepen uit de lucht knallen.
Ontwikkelaar: CEREVRUM INC.
Genre: Educatief / Puzzel
Prijs: Gratis
Game Review
Cerevrum is een Brain Training spel dat zich vooral lijkt te richten op een jongere doelgroep. De kleuren zijn fel, de uitleg is duidelijk en de gameplay is eenvoudig. Het is eigenlijk een collectie van drie mini-games, je kiest zelf welke vaardigheid je gebruikt.
Hoewel het feitelijk de bedoeling is om jouw vaardigheden te trainen zul je snel kiezen voor de vaardigheden die je al hebt. Dat is de valkuil bij dit spel; je wordt niet echt gedwongen om bepaalde vaardigheden te gebruiken.
Spelenderwijs leren is niet alleen leuker, maar ook effectiever. Dat is de boodschap van de ontwikkelaars die een achtergrond hebben in neurowetenschappen en Virtual Reality.
Beeld en Geluid
Dit spel ziet er heel goed uit. Hoewel het in beginsel een redelijk plat spel is met puzzels die voor je gezichtsveld verschijnen, zijn er voldoende 3D elementen toegevoegd om het visueel aantrekkelijk te maken.
In contrast met veel space shooters is er gekozen voor een licht kleurenpalet waarmee dit spel ook heel aantrekkelijk is voor kinderen. Met de commentaarstem en de spelleider krijgt het spel ook wat meer karakter.
Besturing
De besturing werkt heel eenvoudig met het Gear VR touchpad en rondkijken. Een controller is niet nodig. Het spel is niet echt tijdgebonden dus je kunt op je gemak keuzes maken.
Conclusie
De makers van dit spel hebben flinke ambities, ze willen de cognitieve eigenschappen van de speler verbeteren. Volgens hun eigen website is dat ook mogelijk, er zijn diverse wetenschappelijke testen uitgevoerd waaronder een visuele geheugen test.
Een Amthauer test, een aandachtstest op de schaal van Schulte en ga zo maar door. Dat nemen we dan maar aan, voor de speler is het vooral een leuk puzzelspel met een aantrekkelijke vormgeving.
Hoewel het spel een zeer sterke grafische stijl heeft en een soort verhaal kan het wel een beetje monotoon worden. Er zijn niet echt missies om te volbrengen, je kunt zelf kiezen welke vaardigheden je inzet tijdens het spelen. Het zou interessant zijn als je gedwongen wordt om juist je zwakkere vaardigheden in te zetten en deze te verbeteren.
Er mist daarmee een vorm van urgentie tijdens het spelen. En daar komt de afweging tussen entertainment en leren om de hoek kijken. Cerevrum wil zowel een spel zijn als een training, en valt daar vervolgens een beetje tussenin. De uitdaging is beperkt, je zult ook niet na enkele speelsessies een cognitief wonderkind zijn.
Cerevrum is een ambitieus spel waar duidelijk veel aandacht in is gestoken. Het is ook een uitstekend voorbeeld van de mogelijkheden die mobiele VR headsets bieden. Je kunt heel eenvoudig een kind een Gear VR geven om even een spelletje te spelen waarbij de grijze massa geprikkeld wordt. Cerevrum is gratis te downloaden, waarmee het van interessant wordt verheven tot een echte aanrader. Hoewel het als spel een beetje tekort schiet zul je onder de indruk zijn van de vormgeving, en je zult je even vermaken met de leuke mini-games. En het is geen tijdverspilling want je traint je hersenen, tenminste als je de claims van de maker moet geloven!
Cerevrum is een ambitieus spel waar duidelijk veel aandacht in is gestoken. Het is ook een uitstekend voorbeeld van de mogelijkheden die mobiele VR headsets bieden. Je kunt heel eenvoudig een kind een Gear VR geven om even een spelletje te spelen waarbij de grijze massa geprikkeld wordt. Cerevrum is gratis te downloaden, waarmee het van interessant wordt verheven tot een echte aanrader. Hoewel het als spel een beetje tekort schiet zul je onder de indruk zijn van de vormgeving, en je zult je even vermaken met de leuke mini-games. En het is geen tijdverspilling want je traint je hersenen, tenminste als je de claims van de maker moet geloven!
De markt voor VR headsets breidt zich in rap tempo uit, het wordt steeds moeilijker om de aandacht te trekken van het publiek. Er komt momenteel niet veel spectaculair nieuws uit over de HTC Vive, toch zijn er diverse kleine berichten die het vermelden waard zijn. Hier zijn drie berichten die je niet mag missen:
HTC opent internet cafés in China
Onlangs werd het derde Vive VR Cafe geopend, ditmaal in Shenzhen, China. Dit is het technische hart van China. HTC wil de komende jaren honderden internet cafés openen in China.
Als dit een succes wordt heeft HTC ook plannen deze cafés wereldwijd uit te rollen. Naast eigen locaties levert HTC ook al het Viveport Arcade Management platform aan ruim 3000 VR Arcades verspreid door China.
Nieuwe controller
De HTC Vive kreeg veel goede reacties op de eerste generatie Vive controllers. Hiermee kon je de virtuele ruimte manipuleren en aanraken. Het nieuwe prototype zal kleiner worden, je hoeft de controller niet meer vast te houden. Dit design biedt daarmee meer bewegingsvrijheid.
Het is nog niet bekend wanneer deze controller uit zal komen, de huidige versie betreft een prototype dat gemaakt lijkt te zijn met een 3D Printer.
Made by Google of toch HTC?
Google heeft de Nexus lijn toestellen vervangen door de Pixel en de Pixel XL. Ze roepen trots dat het een echt Google product is, toch lijkt de Pixel wel erg veel op HTC smartphones zoals de HTC 10. Diverse sites hebben al een vergelijking gemaakt waarbij de goedkopere HTC zich prima kan meten met de Pixel toestellen.
Google maakt zelf geen hardware maar bepaalt wel het design en de functionaliteit. Toch lijkt HTC een grotere rol te spelen dan Google doet voorkomen. De Pixel toestellen worden over het algemeen beschouwd als goede toestellen maar niet echt vernieuwend. Gezien de premium prijs die op het niveau ligt van Apple en Samsung toestellen is dat een teleurstelling.
Virtual Reality en Windows gaan hand in hand, voor de HTC Vive en de Oculus Rift heb je uiteindelijk ook een Windows PC of laptop nodig. Microsoft heeft de laatste vernieuwingen voor Windows 10 aangekondigd, VR speelt een grote rol bij de nieuwe functies. In samenwerking met grote namen als HP, Asus en Acer gaat Microsoft VR headsets op de markt brengen voor Windows 10 met een prijskaartje vanaf $299,-.
Van AR naar VR
De laatste tijd kwam Microsoft regelmatig in het nieuws met de Hololens, een Augmented Reality headset die op realistische wijze beelden over de werkelijkheid projecteert.
Nu gaat Microsoft ook de strijd aan met de VR headsets. Op het gebied van software bood Microsoft al langere tijd ondersteuning voor VR, nu komt er binnen Windows 10 ook een 3D versie van Paint en meer ondersteuning voor VR toepassingen.
Goedkope VR headsets
Microsoft leek voorheen goed samen te werken met het team van Oculus, ze leveren ook een Xbox controller bij de Rift. De headsets die Microsoft nu aankondigt gaan direct de strijd aan met deze en andere PC headsets.
Net zoals het Santa Cruz prototype dat Oculus onlangs liet zien werkt Microsoft met Inside-Out tracking, wat inhoudt dat je geen externe cameras of tracking apparaten meer nodig hebt.
De prijs is ook opvallend, $299,- is een lage instapprijs voor hoogwaardige VR. Het eerste design dat Microsoft liet zien lijkt op het gebied van ergonomie wel iets op de PSVR. Deze headset van Sony werd reeds geprezen om het draagcomfort in vergelijking met andere headsets.
Geen eigen hardware
Hoewel Microsoft zelf ook hardware ontwikkelt hebben ze bij deze VR headsets gekozen om de samenwerking aan te gaan met gevestigde merken. Acer werkte al eerder samen met Starbreeze, een bedrijf die professionele VR headsets maakt.
Asus liet al eerder een prototype zien van een eigen VR headset. Lenovo werkt al langer samen met AntVR, een Chinees Virtual Reality bedrijf. HP en Dell hebben nog geen headsets geproduceerd, wel maken ze beide backpack computers voor VR toepassingen.
Het is wellicht een slimme zet van Microsoft om andere fabrikanten hun eigen headsets te laten ontwikkelen, zo wordt de diversiteit aan producten groter en waarschijnlijk ook de variatie in prijzen. Uiteindelijk gaan alle headsets werken via Windows waarmee de fragmentatie van gebruikers voor Microsoft geen rol speelt.
Reactie van Oculus en HTC
Het is afwachten hoe Oculus en HTC gaan reageren. Ze zijn beide afhankelijk van het Windows 10 besturingssysteem, nu wordt Microsoft zelf een concurrent voor PC Virtual Reality.
Wanneer twee honden vechten om een been, gaat een derde ermee heen luidt het spreekwoord. Loopt Microsoft achter op de concurrentie of denken ze juist vooruit?
Terwijl Apple en Samsung de Westerse markt in hun greep willen houden, richt Xiaomi zich vooral op de Chinese markt. Onlangs werd de Mi Mix aangekondigd, een smartphone met een 6,4 inch beeldscherm en keramische behuizing zonder randen. Daarnaast werd ook de Mi Mix bekend gemaakt, een VR headset die zal werken met de nieuwste generatie Xiaomi toestellen inclusief de Mi 5 en de Mi Note 2.
MIUI VR of Google Daydream
De nieuwe headset lijkt opvallend veel op de PSVR van Sony. Technisch gezien gaat deze vergelijking niet op, dan lijkt de Mi VR toch vooral op de Gear VR van Samsung.
Net als die headset is de Mi VR ook uitgerust met een processor om de vertraging tussen actie en weergave zoveel mogelijk te reduceren. En dan zie je de meegeleverde controller die weer veel wegheeft van de controller die bij de Daydream headset van Google wordt meegeleverd.
Xiaomi behoorde overigens tot de eerste serie merken die voor het Daydream platform van Google smartphones zou maken, ze hebben er tot op heden nog geen aangekondigd. Xiaomi opent zelfs een eigen app store waarin je naast spellen voor deze headset ook honderden panorama videos kunt vinden.
Alleen de prijs is anders
Een stukje Sony, een beetje Samsung en een flinke dosis Google, van originaliteit kun je de Mi VR niet beschuldigen. De prijs is wel opvallend.
Deze headset met extra hardware voor een lagere latency en een multi-directionele controller gaat slechts 29 dollar kosten. Er is maar één nadeel; de VR headset wordt voorlopig alleen uitgebracht in China.
Chinese fabrikanten blinken niet uit in creativiteit, ze weten wel goed de positieve kenmerken van andere merken te kopiëren en op een nieuwe wijze te implementeren. Deze Xiaomi VR headset, overigens de tweede VR headset van dit merk, combineert alle aantrekkelijke elementen van de concurrenten in een scherp geprijsd product.
Neem plaats op de kapiteinsstoel en begeef je in de bizarre en gevaarlijke wereld van Orion Trail waar slechts de mensen met het meeste geluk, het meest dappere karakter en meest koppige instelling kans maken op een goed einde.
Je komt vreemde gasten tegen als Synapsion Brain Beast en Baxxtar the Instructor die je de stuipen op het lijf zal jagen. Ook zul je overrompeld worden door de charmes van Warp Weasel met drie ogen. Ga jij dit avontuur overleven?
Ontwikkelaar: Schell Games
Genre: Avontuur / Strategie
Prijs: 4,99
Game Review
Orion Trail is de Gear VR versie van een PC game die tot stand kwam na een succesvolle Kickstarter campagne. De retro stijl van het origineel is in stand gebleven en vertaald naar een VR omgeving.
Liefhebbers van Science Fiction en klassieke adventure spellen zullen genieten van de vele verwijzingen die in dit spel terug te vinden zijn. Soms heel subtiel, vaak ook overduidelijk.
Er zijn zes missies die je gaandeweg zult vrijspelen, verder is het avontuur behoorlijk lineair van structuur. Je kiest als eerste jouw team die bepaalde karaktereigenschappen bezitten als Aanvallen en Diplomatiek.
Dan kun je het ruimteschip uitrusten met eten en brandstof. Je ziet het, Orion Trail is een strategiespel waarbij jouw grijze massa wordt geprikkeld. Toch wordt het nergens te serieus, het verhaal is absurd en wordt verteld met veel humor.
Beeld en Geluid
De 8-bit graphics komen goed tot hun recht op de Gear VR. In tegenstelling tot de PC versie worden hier meer 3D effecten gebruikt waarmee het meer is dan een panorama versie van het origineel.
Er is aandacht besteed om het uiterlijk wat meer glans te geven zonder het authentieke karakter te verliezen. De muziek past ook bij het old-school karakter met chip-tunes die recht uit de jaren tachtig lijken te komen.
Besturing
Je kunt Orion Trail spelen met zowel een controller als het touchpad. Beide methodes werken, het is geen actiespel dus je kunt meestal op je gemak jouw keuzes maken.
Een controller maakt navigeren wel eenvoudiger, voor lange speelsessies heeft een controller zeker de voorkeur.
Conclusie
Als je van de klassieke Star Trek serie houdt en je bent bekend met het oude computerspel Oregon Trail mag je dit spel niet missen. Alle nostalgie gevoelens worden aangesproken en het spel wordt met veel humor gepresenteerd. Het is interessant om te zien hoe de 8-bit stijl wordt vertaald naar een VR omgeving. De PC versie ligt dichter bij de originele grafische stijl van oude strategie en adventure spellen, de Gear VR versie geeft dit spel letterlijk een nieuwe dimensie.
Naast het VR sausje is Orion Trail als spel niet veel anders dan de PC game. Wanneer je die hebt gespeeld zul je hier weinig verrassingen tegenkomen. Wat betreft gameplay is dit ook niet direct de meest voor de hand liggende game om te vertalen naar VR. Je moet veel teksten lezen en knoppen drukken, daarom heeft een externe controller de voorkeur.
Wat betreft gameplay lijken de keuzes niet altijd zoveel uit te halen. Het lijkt een spel waar strategie een belangrijke rol speelt, toch is er een flink element van toeval. Veel situaties staan of vallen met een draai aan het wiel, en je hebt geen invloed over de uitkomst hiervan. Dat maakt jouw doordachte keuzes van daarvoor een beetje onbelangrijk.
Derek Belch was in 2007 een kicker in het American Football team aan de Stanford Universiteit. Hij volgde een klas bij Jeremy Bailenson, hoofd van de Virtual Human Interaction Lab. Belch zag mogelijkheden voor een nieuwe manier van trainen, maar de technologie was er nog niet klaar voor.
Dankzij de recente ontwikkelingen in Virtual Reality headsets en 360 graden video maakt hij trainen sneller en efficiënter. Nu wordt de werkwijze van STRIVR gebruikt door vele sportteams en sportverslaggevers.
Zien en herhalen
American Football is meer dan stoere kerels die elkaar de grond in stampen (dat is meer Australisch Voetbal). Het is een strategische sport met vooraf bepaalde patronen.
Voorheen werden deze patronen op het veld getraind en herhaalt, dit proces kost veel tijd. Door deze strategieën en situaties te filmen met 360 graden cameras en later terug te kijken met een VR headset kunnen de patronen snel herhaald worden.
Zo krijgt de speler veel sneller inzicht. De spelers van de Stanford Universiteit scoorde direct veel beter, het systeem bleek te werken.
Ook voor de verslaggevers
Naast de atleten is het ook voor verslaggevers belangrijk alle ins en outs te leren van het spel. Met VR headsets gaat dat veel sneller dan voorheen.
Het geeft je ook veel meer het gevoel dat je echt in het moment bent dan de wedstrijd bekijken op een televisiescherm. Steeds meer teams en verslaggevers maken gebruik van deze methode om meer inzicht te verkrijgen in American Football.
Verder dan Football
In feite kan deze methode ook worden toegepast op andere sporten. Belch was zelf een American Football speler. Je kunt uiteraard ook een programma maken voor voetbal, honkbal en vrijwel elke sport waarbij patroonherkenning en standaard spelvormen een rol spelen.
De NBA, de grootste basketbal organisatie van Amerika heeft ook al geëxperimenteerd met de STRIVR methode. Misschien kan het Nederlands elftal met VR training eindelijk weer een EK of WK winnen?
Sinds Facebook het VR bedrijf Oculus kocht speelt de vraag hoe de social media gigant denkt geld te verdienen met de Oculus Rift. Ze hebben reeds 250 miljoen gestoken in deze nieuwe generatie in Virtual Reality en hebben op de Oculus Connect conventie toegezegd nogmaals 250 miljoen te investeren in de komende jaren.
Een deel daarvan gaat naar exclusieve titels, een ontwikkeling die niet bij alle VR liefhebbers in goede aarde is gevallen. Is exclusiviteit goed voor VR of houdt dit juist innovatie tegen?
Geen geld te verdienen in VR
Jason Rubin is het Hoofd Content bij Oculus en werkte al eerder aan spellen als Crash Bandicoot. Ook stond hij aan de wieg van game developer Naughty Dog.
Hij geeft aan dat de eerste paar generaties VR titels nagenoeg geen winst kunnen maken omdat het aantal gebruikers nog te beperkt is.
Zonder te investeren in kwalitatief hoogwaardige titels zullen ontwikkelaars afwachten. Spellen kosten al gauw miljoenen euros, dat is met enkele honderdduizenden potentiële klanten niet te verantwoorden. Aan de andere kant koopt de gemiddelde consument geen dure VR headset die slechts een handvol spellen en applicaties heeft. Een kip en het ei verhaal dus.
PC en exclusiviteit
Echte PC gamers houden niet van de exclusiviteit zoals je die bij consoles zoals die van Nintendo en Sony tegenkomt. Revive is een stukje software die het mogelijk maakt om Oculus Rift software te gebruiken op de HTC Vive.
De PC is hetzelfde, alleen de headset is anders. Sony doet eigenlijk hetzelfde als Oculus met de PSVR maar wordt daar zelden op aangesproken, in de console wereld is dit geaccepteerd.
WebVR
Naast exclusieve titels en timed exclusives die tijdelijk alleen verkrijgbaar zijn voor één platform ondersteunen veel partijen WebVR waaronder ook Oculus. Dit open systeem werkt via het web in de browser, zo kan een VR applicatie op elke headset direct geopend worden.
Deze content zal beperkt zijn omdat de software compact moet blijven, het is wel een stap in de richting naar een overkoepelende Virtual Reality standaard.
Op dit moment moeten alle VR partijen de consument samen zien over te halen, samenwerken lijkt momenteel de beste optie.
Een groot nadeel van Virtual Reality headsets zoals de HTC Vive en de virtual reality bril huren s de aansluiting met kabels naar de PC. Hiermee wordt de bewegingsvrijheid beperkt, daarnaast kan het gevaarlijke situaties opleveren tijdens het spelen.
Oculus heeft ondertussen een prototype van een nieuwe headset die draadloos is, HTC heeft onlangs een accessoire aangekondigd voor de bestaande Rift headset die draadloos spelen mogelijk maakt.
TPCAST draadloze module
Tijdens het Vive X investeringsprogramma kocht HTC het bedrijf TPCAST. Zij hebben een VR upgrade kit ontwikkeld die je kunt koppelen aan de bestaande HTC Vive. Deze zender heeft een ingebouwde accu die garant staat voor 1,5 uur gebruik.
Zelf beweert TPCAST dat de vertraging niet zichtbaar is, toch waren de eerste specificaties niet positief. Eerst werd een latency van 15ms vermeld, nu is de productinformatie aangepast met een latency van 2ms op basis van 2K beelden met 90 beelden per seconde.
Op dit moment is de module alleen te bestellen in China, ze worden begin 2017 geleverd. De prijs ligt omgerekend op pakweg 200 euro. Enerzijds een flink bedrag, anderzijds is het goedkoper dan een nieuwe generatie Vive.
Oculus Santa Cruz
Zowel Oculus als HTC hebben lange tijd verkondigd dat een draadloze oplossing niet mogelijk was vanwege de latency ofwel vertraging.
Oplossingen als de Gear VR van Samsung en werken op basis van smartphones waarbij alle hardware in de headset aanwezig is.
Tijdens het Oculus Connect 3 evenement liet Oculus de Santa Cruz zien, een prototype van een draadloze headset met ruimtelijke positionering. De Vive oplossing is wat eenvoudiger, een accessoire voor de bestaande headset.
In deze opkomende VR en AR industrie volgen technologische vernieuwingen zich in een hoog tempo op. Het mag duidelijk zijn dat een draadloze ervaring hoog op de prioriteitenlijst staat. Met name HTC lijkt voor een modulaire aanpak te gaan, naast deze draadloze module zijn de eerste details voor nieuwe hand controllers ook al bekend gemaakt.
HTC liet onlangs een prototype zien van een nieuwe Vive controller. Hoewel de vorm verbeterd is blijft de onderliggende technologie grotendeels gelijk. Vanuit Microsoft Research komt een innovatieve nieuwe controller die je (eindelijk) de virtuele wereld laat voelen. Nu wordt VR eindelijk tastbaar dankzij Haptic Feedback van Microsoft.
Meer dan trillen
De rumble trilfunctie werd geïntroduceerd door Nintendo met de N64 controller in 1997. Sindsdien is er weinig veranderd aan dit systeem. Voor Virtual Reality is dit niet voldoende, in de driedimensionale ruimte is gevoel belangrijker dan ooit. Haptic Feedback is de technische term voor de tegendruk die een controller uitoefent op je lichaam.
Deze nieuwe technologie van Microsoft is nog verpakt in een bizar ogend apparaat, het effect is wel opmerkelijk. Je voelt het verschil tussen glad en ruw, wanneer je drukt op een virtueel object dat hard is zal je hand echt tegendruk krijgen.
Geen clipping meer
Bij realistische computerspellen vallen foutjes extra op. Clipping is het fenomeen waarbij een object door een ander solide object gaat. Bijvoorbeeld een zwaard dat half door een muur van steen steekt.
Deze controller is uitgerust met een soort joystick die perfect de druk nabootst waarmee je niet zomaar door een object kunt drukken. Microsoft heeft verschillende uitdagingen moeten overwinnen. Naast het simuleren van textuur moet de controller werken in een driedimensionale ruimte.
Prototype op de Oculus Rift
Het is ironisch dat dit prototype werkt op een Oculus Rift DK2 headset, de Rift werd bekritiseerd omdat deze zonder VR controllers werd gelanceerd terwijl de concurrent HTC Vive wel direct dergelijke controllers leverde. Oculus koos toen voor de originele Xbox controller, eveneens een product van Microsoft.
Microsoft Research is niet gebonden aan een bepaald platform, wanneer deze technologie rijp is voor productie kan het een controller worden voor de Hololens van Microsoft, maar wellicht ook voor een toekomstige Rift of Vive.
Nog even geduld
Het huidige prototype is nog erg lomp en werkt maar met één vinger tegelijkertijd. De controller is voorzien van drie servo motoren, een kleine kantelbare schijf en 16 additionele servo motoren die 4×4 pixel blokjes moeten aansturen. Het zal nog behoorlijk wat tijd kosten om deze technologie te perfectioneren en te schalen naar een consumentenproduct.
Naast de rumble van Nintendo en de taptic feedback op de nieuwe iPhone toestellen is er in twintig jaar tijd opvallend weinig aandacht besteed aan het gevoel van computers en computerspellen. Weet Microsoft Research met hun High-Fidelity 3D Haptic Shape Rendering technologie een nieuw tijdperk van gevoelige controllers in te luiden?
Virtual Reality wordt al decennia lang aangeprijsd als The Next Big Thing dus het is niet verwonderlijk dat er behoorlijk wat journalisten en consumenten de huidige VR hype als een tijdelijk fenomeen zien. Daarom werd de lancering van de PSVR van Sony scherp in de gaten gehouden, deze accessoire voor de PlayStation 4 biedt meer inzicht in de toekomst van VR voor de massa. En de eerste resultaten lijken positief
Big in Japan
Japan is vaak als eerste om nieuwe technologie te omarmen of juist te negeren. De Sony PlayStation is altijd een populaire console geweest in Japan, nu is de PS4 van de troon gestoten door de PSVR. I
n de week van 10 tot 16 oktober verkocht de PS4 ruim 30.000 exemplaren, de PSVR headset ging meer dan 51.000 keer over de toonbank. De verkoop van deze accessoire voor de PlayStation console ging op 14 oktober van start. Daarmee is de prognose van Sony dat de PSVR een grote hit zal zijn een stuk aannemelijker geworden.
Grote doelgroep
Hoewel er meer PC gebruikers zijn dan PS4 bezitters kunnen alle 40 miljoen console gamers de PSVR accessoire direct gebruiken. Sony heeft grote spelontwikkelaars aan hun zijde en is heel sterk met marketing van nieuwe producten.
De online zoekopdrachten voor de PSVR headset overstijgen ook de populariteit van de Oculus Rift en de HTC Vive tijdens hun lanceringen. Het is afwachten of deze aandacht zal aanhouden, voorlopig lijkt Sony een waardige concurrent te worden met een geheel unieke doelgroep.
Opvallende PlayStation VR nieuwtjes
In Groot Brittannië is er een winkel in spelcomputers die geld vraagt om de PSVR te testen.
Het spel Driveclub maakt veel spelers misselijk tijdens het spelen.
De HDMI ingang lijkt ook te gebruiken met andere HDMI apparaten, hiermee kun je ook televisie kijken of de Nintendo Wii spelen op een virtueel scherm.
Nintendo heeft afgelopen week een nieuwe console onthuld, er is geen melding gemaakt van een VR optie. Sony heeft voorlopig dus het rijk alleen op de console markt.
Knal je tegenstanders neer met jouw machtige blik. Wordt de held in elke arena door met je hoofd te draaien. Zorg dat je elk niveau perfect beheerst en wordt de Mega Spacehole die je altijd al had willen zijn!
Ontwikkelaar: Furious Union
Genre: Arcade / Aktie
Prijs: 2,99 (gratis demo)
Game Review
Er is niet veel uitleg nodig; dit een een schietspel, niet meer en zeker niet minder. Als je houdt van eindeloos schieten op felgekleurde objecten die je om onduidelijke redenen willen uitschakelen is dit spel voor jou. Als je snel misselijk wordt en niet houdt van snelle actie kun je dit spel beter overslaan.
Als je niet zeker bent in welke categorie je valt probeer je eerst de gratis demo. De beschrijving in de Oculus App Store beweert dat dit spel comfortabel is om te spelen, het genre valt onder casual. Nou maak je borst maar nat, Mega Spacehole is een wilde trip voor de Gear VR!
Beeld en Geluid
De felle kleuren en spectaculaire ontploffingen maken Mega Spacehole een feest om naar te kijken. De arenas wisselen van kleur en achtergrond, al heb je weinig tijd om de achtergrond te bewonderen. De objecten zijn gestileerd, het betreft geometrische vormen die uit elkaar spatten in duizenden stukjes.
Alles samen vormt het een spectaculair geheel. De geluidseffecten en de muziek sluiten hierop aan, de stampende techno soundtrack maakt het spel nog dynamischer.
Besturing
Dit is een gaze shooter, een nieuwe genre dat dankzij VR gaming is ontstaan. Je kijkt rond en kunt zo richten op de vliegende objecten. Schieten gaat automatisch. Er komt meer strategie bij kijken dan je wellicht zou verwachten, door slim te mikken op power-ups kun je het spel vertragen of alle objecten in één keer van de kaart vegen.
Wees ook niet te snel met het oppikken van de power-ups, zo loop je kansen mis. De besturing maakt dit spel wel intensiever dan de comfortabel rating doet vermoeden.
Conclusie
Mega Spacehole is een VR versie van de klassieker Asteroids. Er vliegen objecten rond met verschillende en herkenbare vormen en kleuren waardoor het duidelijk is waar je op moet schieten en welk effect dat heeft.
De eerste levels zijn nog vrij rustig, de basisprincipes van het spel worden duidelijk uitgelegd. En dan barst het geweld pas echt los! Ook het geweld is overigens virtueel, er vloeit geen bloed waarmee dit spel ook geschikt is voor jongere spelers.
In tegenstelling tot de meeste spellen in de Gear VR App Store is er een gratis demo beschikbaar van Mega Spacehole. Zo weet je vooraf of dit spel iets voor je is. Als je dus de prijs van 2,99 ziet staan betreft het de complete versie met alle levels. De gratis demo laat je kennismaken met het spel, de gameplay en de humor die ook in het spel verwerkt is.
Als je niet genoeg hebt na deze demo van enkele minuten kun je tot aanschaf overgaan. Overigens is de prijs voor het volledige spel zeker niet te duur voor een actieshooter als deze. Er is genoeg variatie in de levels; de kleuren veranderen, de aanvalspatronen worden anders en er is een duidelijke progressie in het spel.
Er komen steeds meer arcade shooters in de Gear VR App Store en de kwaliteit wordt ook steeds hoger. Mega Spacehole behoort momenteel nog tot de top van arcade gaze shooters, de gratis demo is een goede manier om de speler een voorproefje te bieden, en daarmee ook mogelijk negatieve reviews voor de betaalde versie te verminderen. Voor fans van snelle schietspellen zonder verhaal maar met veel actie is Mega Spacehole een aanrader.
Er komen steeds meer arcade shooters in de Gear VR App Store en de kwaliteit wordt ook steeds hoger. Mega Spacehole behoort momenteel nog tot de top van arcade gaze shooters, de gratis demo is een goede manier om de speler een voorproefje te bieden, en daarmee ook mogelijk negatieve reviews voor de betaalde versie te verminderen. Voor fans van snelle schietspellen zonder verhaal maar met veel actie is Mega Spacehole een aanrader.
EPGL is een bedrijf dat medische producten ontwikkelt, momenteel werken ze aan een slimme contactlens die in combinatie met smartphone apps ook Augmented Reality functionaliteit zal bieden. Ze zullen samenwerken met Apple om dit te realiseren.
De toekomst volgens Tim Cook
Apple speelt geen actieve rol in Virtual Reality, onlangs gaf Tim Cook aan dat VR de gebruiker afsluit, en dat hij in de toekomst meer potentie ziet in AR toepassingen. De contactlens van EPGL kan hierbij een rol gaan spelen.
Nu bekijk je AR beelden nog via een los scherm zoals die van een smartphone of via een Google Glass bril, met een slimme contactlens wordt echt en virtueel perfect met elkaar gecombineerd.
Hoe werkt deze lens?
De contactlens ligt direct op je oog en kan via een prisma de beelden direct op de retina projecteren. Ook met bestaande oogafwijkingen wordt rekening gehouden.
EGPL is reeds in bezit van enkele interessante patenten waaronder de mogelijkheid om knipperen met de ogen te gebruiken als besturing, de lens op te laden en data op te slaan, een autofocussysteem toe te voegen en elektronische circuits in te bouwen.
Meer dan Augmented Reality
Naast Glass heeft Google reeds in 2014 een prototype ontwikkeld voor een contactlens die het glucosegehalte kan meten bij diabetici. Andere projecten als Hololens maken gebruik van externe projectie.
Ook Magic Leap zal gebruik maken van een soort headset. Een oplossing met lenzen biedt een onopvallende manier om het gezichtsveld een extra dimensie te geven, en tegelijkertijd kan een slimme lens ook medische functionaliteit bieden.
Blik op de toekomst
Op dit moment zijn slimme lenzen nog slechts patenten en prototypes, toch gaan de ontwikkelingen snel. Augmented Reality is moeilijker om te implementeren dan Virtual Reality, daarentegen biedt het een wereld aan nieuwe mogelijkheden en toepassingen. Is dit de Augmented toekomst die Tim Cook voor ogen ziet?
Volgens Jules Urbach zijn lightfields de eindbestemming van Virtual Reality. Dat is niet echt een verbazingwekkende uitspraak aangezien Urbach de directeur is van OTOY, een bedrijf dat zich specialiseert in Lightfield technologie. Volgens Urbach worden veel problemen binnen VR opgelost door te werken met Lightfield, het grootste obstakel is de enorme hoeveelheid data die nodig is voor Lightfield opnames.
Wat is Lightfield?
Een normale foto wordt vanuit één vast perspectief opgenomen. Je kunt niet rondkijken, of zien wat er zich achter een object bevindt. Lichtstralen reflecteren, met Lightfield fotografie wordt een foto gemaakt alsof het lichtstralen betreft.
Het resultaat is een scène waarin je niet vrij kunt rondlopen, je ziet wel diepte en kunt je hoofd tot op zekere hoogte draaien. Vergelijk het met een kijkdoos waarin je diepte kunt zien.
Teveel data
Het huidige internet systeem is gericht op data compressie, niet op het versturen en ontvangen van enorm veel data. En er is enorm veel data nodig om alle informatie in een Lightfield opname vast te leggen. OTOY zoekt de oplossing in Foveated Rendering, een methode die steeds meer VR ontwikkelaars toepassen.
Hierbij wordt de kijkrichting gebruikt om data te zenden. Als je voor je kijkt is er geen data achter je nodig, dat is het idee achter Foveated Rendering. De headset van Fove kijkt zelfs naar de beweging van je ogen, niet alleen die van je hoofd.
Lightfield is niet nieuw
Het eerste bedrijf dat Lightfield technologie naar de consumentenmarkt bracht is Lytro. Ze brachten twee fotocameras uit waarvan één opvallend vreemd kastje dat fotos maakt waarbij je het focuspunt achteraf kunt bijstellen.
Nu werkt Lytro aan een Lightfield camera systeem voor professionals die hetzelfde uitgangspunt neemt als die van OTOY maar deze uitvoert op een andere wijze. OTOY zal Lightfield streaming binnenkort toevoegen aan de ORBX speler voor de Gear VR.
Je hebt snelheid en reactievermogen nodig wanneer je loopt, rent, springt en schiet om je een weg te banen over deze futuristische renbaan. Verzamel onderweg munten en spring, spring, schiet en spring!
Ontwikkelaar: Mixreality
Genre: Actie
Prijs: Gratis
Game Review
Eindeloze renspellen zijn er veel. De meeste endless runners gaan van links naar rechts, To the Homeland wordt gespeeld vanuit het eerste persoon perspectief. Hoewel het een spel is kun je deze Gear VR titel vinden onder concepten.
Dat is vaak de categorie waarin testen van ontwikkelaars geplaatst worden. Toch is To the Homeland een heel aardige game met voldoende spelelementen en één unieke feature; de besturing.
Beeld en Geluid
To the Homeland heeft een futuristisch uiterlijk gekregen. Denk een beetje aan de film Tron, of de neon stijl van de jaren tachtig. Heel eenvoudig en strak. Beter een eenvoudig ontwerp dan slechte textures en onafgewerkte decors.
Je ziet duidelijk waar je moet rennen en welke objecten een bepaalde functie vervullen. De muziek bouwt op en wordt na een rustige introductie een stuk agressiever. Dat werkt goed. Het is meer een slimme keuze dan een goede componist, want Mixreality heeft een bestaande rechtenvrije track gebruikt van Royalty Free specialist Kevin MacLeod.
Besturing
Er staan meer van dit soort renspellen in de Gear VR app store die vrijwel gelijk zijn op één feature na; de besturing. To the Homeland is één van de eerste spellen die besturing met beweging gebruikt, door echt te springen zal je springen in het spel.
In principe is lichtjes opveren al genoeg, je hoeft niet met beide voeten van de grond te komen. Dat is maar goed ook want met een VR headset kan dit spel tot gevaarlijke situaties leiden!
Er is ook een gevoeligheid ingebouwd, hoger of beter gezegd intensiever springen leidt tot een hogere sprong. Verder kun je kogels schieten op de muren met een tik op het touchpad van de Gear VR.
Conclusie
Into the Dead is waarschijnlijk de meest gepolijste endless runner in de Gear VR appstore. Daarmee vergeleken is To the Homeland wel heel eenvoudig.
Toch maakt de besturing met beweging veel goed. Smartphones hebben meerdere functies die zelden gebruikt worden voor spellen. Door de speler echt te laten opveren wordt er een nieuwe dimensie toegevoegd aan een beproefd spelconcept.
Wanneer het springen iets verder wordt uitgewerkt, en het spel meer variatie krijgt zou het zomaar verkocht kunnen worden als fitness spel. Denk aan Wii Fit, een mateloos populaire weegschaal met spelletjes voor de Nintendo Wii spelcomputer. In die collectie minigames zat ook een obstakel parcours die veel weghad van een Mario spel vanuit het eerste persoons perspectief.
To the Homeland zou dit als inspiratie kunnen nemen voor een spel met een fitness insteek. Naast To the Homeland is er ook een meditatie app voor de Gear VR die je hartslag kan meten door je vinger op het toestel te leggen. Ook is er de Augmented Reality app Filter die de camera gebruikt om filters over het live camera beeld te leggen.
To the Homeland is een nieuw experiment om niet alleen de mogelijkheden van Virtual Reality te verkennen maar ook de mogelijkheden voor besturing in VR. Als je houdt van experimentele concepten in VR is dit spel de moeite van het proberen waard, het is ook een gratis download. Verwacht verder niet een heel bijzonder spel, hoewel het behalen van een hogere score je even bezig zal houden is dit op de besturing na zeker geen indrukwekkend spel voor de Gear VR. Wil je afvallen, en staat er geen salon tafel in de weg? Dan kun je To the Homeland gerust eens proberen.
To the Homeland is een nieuw experiment om niet alleen de mogelijkheden van Virtual Reality te verkennen maar ook de mogelijkheden voor besturing in VR. Als je houdt van experimentele concepten in VR is dit spel de moeite van het proberen waard, het is ook een gratis download. Verwacht verder niet een heel bijzonder spel, hoewel het behalen van een hogere score je even bezig zal houden is dit op de besturing na zeker geen indrukwekkend spel voor de Gear VR. Wil je afvallen, en staat er geen salon tafel in de weg? Dan kun je To the Homeland gerust eens proberen.