
De Matrix Academy van LOréal heeft niets te maken met de bekende film. Of stiekem toch wel, de driedimensionale videoclips die in de Matrix Academy te zien zijn lijken best veel op het beroemde bullet time effect in die film. Waarom maakt een cosmeticamerk gebruik van deze techniek, en hoe wordt deze 3D video opgenomen?
Training voor stylisten
LOréal wil stylisten trainen met educatieve videoclips. Het probleem met conventionele video is de beelduitsnede. Je kunt maar één kant van het kapsel bekijken terwijl een hoofd juist een ronde vorm heeft.
Om de Matrix lijn haarproducten onder de aandacht te brengen kwamen ze op het idee van de Matrix Academy, een lesprogramma waarbij 3D video gebruikt wordt in combinatie met een VR headset.
Echte 3D video
Virtual Reality wordt meestal gemaakt met polygonen, zo kun je rond een object kijken. Bij de Matrix Academy wilde ze echte personen gebruiken. Het bedrijf 8i heeft een methode ontwikkeld waarbij echte mensen, dieren en objecten vanuit meerdere standpunten gefilmd worden.
De achtergrond wordt met een greenscreen verwijderd. Het resultaat is een soort hologram waar je omheen kunt kijken. Het betreft bewegende video waarbij elke haar zichtbaar is. En dat is precies het effect waar LOréal naar zocht.
Meer dan Porno en Sport
De app zal gratis verkrijgbaar zijn, je hebt wel een headset nodig die positie kan bepalen. Een Google Cardboard of Gear VR is daarmee niet voldoende. In de Matrix Academy kun je de instructie bekijken vanuit het standpunt van de haarstylist en die van de klant.
LOréal experiment al langer met nieuwe technologie, de Makeup Genius app maakt gebruik van Augmented Reality om make-up digitaal aan te brengen.
Rachel Weiss van LOréal geeft aan dat de meeste mensen bij VR denken aan porno en sport. Met dit soort projecten wil ze een leerzaam instrument bieden voor zowel mannen als vrouwen.