Virtual Reality en Windows gaan hand in hand, voor de HTC Vive en de Oculus Rift heb je uiteindelijk ook een Windows PC of laptop nodig. Microsoft heeft de laatste vernieuwingen voor Windows 10 aangekondigd, VR speelt een grote rol bij de nieuwe functies. In samenwerking met grote namen als HP, Asus en Acer gaat Microsoft VR headsets op de markt brengen voor Windows 10 met een prijskaartje vanaf $299,-.
Van AR naar VR
De laatste tijd kwam Microsoft regelmatig in het nieuws met de Hololens, een Augmented Reality headset die op realistische wijze beelden over de werkelijkheid projecteert.
Nu gaat Microsoft ook de strijd aan met de VR headsets. Op het gebied van software bood Microsoft al langere tijd ondersteuning voor VR, nu komt er binnen Windows 10 ook een 3D versie van Paint en meer ondersteuning voor VR toepassingen.
Goedkope VR headsets
Microsoft leek voorheen goed samen te werken met het team van Oculus, ze leveren ook een Xbox controller bij de Rift. De headsets die Microsoft nu aankondigt gaan direct de strijd aan met deze en andere PC headsets.
Net zoals het Santa Cruz prototype dat Oculus onlangs liet zien werkt Microsoft met Inside-Out tracking, wat inhoudt dat je geen externe cameras of tracking apparaten meer nodig hebt.
De prijs is ook opvallend, $299,- is een lage instapprijs voor hoogwaardige VR. Het eerste design dat Microsoft liet zien lijkt op het gebied van ergonomie wel iets op de PSVR. Deze headset van Sony werd reeds geprezen om het draagcomfort in vergelijking met andere headsets.
Geen eigen hardware
Hoewel Microsoft zelf ook hardware ontwikkelt hebben ze bij deze VR headsets gekozen om de samenwerking aan te gaan met gevestigde merken. Acer werkte al eerder samen met Starbreeze, een bedrijf die professionele VR headsets maakt.
Asus liet al eerder een prototype zien van een eigen VR headset. Lenovo werkt al langer samen met AntVR, een Chinees Virtual Reality bedrijf. HP en Dell hebben nog geen headsets geproduceerd, wel maken ze beide backpack computers voor VR toepassingen.
Het is wellicht een slimme zet van Microsoft om andere fabrikanten hun eigen headsets te laten ontwikkelen, zo wordt de diversiteit aan producten groter en waarschijnlijk ook de variatie in prijzen. Uiteindelijk gaan alle headsets werken via Windows waarmee de fragmentatie van gebruikers voor Microsoft geen rol speelt.
Reactie van Oculus en HTC
Het is afwachten hoe Oculus en HTC gaan reageren. Ze zijn beide afhankelijk van het Windows 10 besturingssysteem, nu wordt Microsoft zelf een concurrent voor PC Virtual Reality.
Wanneer twee honden vechten om een been, gaat een derde ermee heen luidt het spreekwoord. Loopt Microsoft achter op de concurrentie of denken ze juist vooruit?
Terwijl Apple en Samsung de Westerse markt in hun greep willen houden, richt Xiaomi zich vooral op de Chinese markt. Onlangs werd de Mi Mix aangekondigd, een smartphone met een 6,4 inch beeldscherm en keramische behuizing zonder randen. Daarnaast werd ook de Mi Mix bekend gemaakt, een VR headset die zal werken met de nieuwste generatie Xiaomi toestellen inclusief de Mi 5 en de Mi Note 2.
MIUI VR of Google Daydream
De nieuwe headset lijkt opvallend veel op de PSVR van Sony. Technisch gezien gaat deze vergelijking niet op, dan lijkt de Mi VR toch vooral op de Gear VR van Samsung.
Net als die headset is de Mi VR ook uitgerust met een processor om de vertraging tussen actie en weergave zoveel mogelijk te reduceren. En dan zie je de meegeleverde controller die weer veel wegheeft van de controller die bij de Daydream headset van Google wordt meegeleverd.
Xiaomi behoorde overigens tot de eerste serie merken die voor het Daydream platform van Google smartphones zou maken, ze hebben er tot op heden nog geen aangekondigd. Xiaomi opent zelfs een eigen app store waarin je naast spellen voor deze headset ook honderden panorama videos kunt vinden.
Alleen de prijs is anders
Een stukje Sony, een beetje Samsung en een flinke dosis Google, van originaliteit kun je de Mi VR niet beschuldigen. De prijs is wel opvallend.
Deze headset met extra hardware voor een lagere latency en een multi-directionele controller gaat slechts 29 dollar kosten. Er is maar één nadeel; de VR headset wordt voorlopig alleen uitgebracht in China.
Chinese fabrikanten blinken niet uit in creativiteit, ze weten wel goed de positieve kenmerken van andere merken te kopiëren en op een nieuwe wijze te implementeren. Deze Xiaomi VR headset, overigens de tweede VR headset van dit merk, combineert alle aantrekkelijke elementen van de concurrenten in een scherp geprijsd product.
Neem plaats op de kapiteinsstoel en begeef je in de bizarre en gevaarlijke wereld van Orion Trail waar slechts de mensen met het meeste geluk, het meest dappere karakter en meest koppige instelling kans maken op een goed einde.
Je komt vreemde gasten tegen als Synapsion Brain Beast en Baxxtar the Instructor die je de stuipen op het lijf zal jagen. Ook zul je overrompeld worden door de charmes van Warp Weasel met drie ogen. Ga jij dit avontuur overleven?
Ontwikkelaar: Schell Games
Genre: Avontuur / Strategie
Prijs: 4,99
Game Review
Orion Trail is de Gear VR versie van een PC game die tot stand kwam na een succesvolle Kickstarter campagne. De retro stijl van het origineel is in stand gebleven en vertaald naar een VR omgeving.
Liefhebbers van Science Fiction en klassieke adventure spellen zullen genieten van de vele verwijzingen die in dit spel terug te vinden zijn. Soms heel subtiel, vaak ook overduidelijk.
Er zijn zes missies die je gaandeweg zult vrijspelen, verder is het avontuur behoorlijk lineair van structuur. Je kiest als eerste jouw team die bepaalde karaktereigenschappen bezitten als Aanvallen en Diplomatiek.
Dan kun je het ruimteschip uitrusten met eten en brandstof. Je ziet het, Orion Trail is een strategiespel waarbij jouw grijze massa wordt geprikkeld. Toch wordt het nergens te serieus, het verhaal is absurd en wordt verteld met veel humor.
Beeld en Geluid
De 8-bit graphics komen goed tot hun recht op de Gear VR. In tegenstelling tot de PC versie worden hier meer 3D effecten gebruikt waarmee het meer is dan een panorama versie van het origineel.
Er is aandacht besteed om het uiterlijk wat meer glans te geven zonder het authentieke karakter te verliezen. De muziek past ook bij het old-school karakter met chip-tunes die recht uit de jaren tachtig lijken te komen.
Besturing
Je kunt Orion Trail spelen met zowel een controller als het touchpad. Beide methodes werken, het is geen actiespel dus je kunt meestal op je gemak jouw keuzes maken.
Een controller maakt navigeren wel eenvoudiger, voor lange speelsessies heeft een controller zeker de voorkeur.
Conclusie
Als je van de klassieke Star Trek serie houdt en je bent bekend met het oude computerspel Oregon Trail mag je dit spel niet missen. Alle nostalgie gevoelens worden aangesproken en het spel wordt met veel humor gepresenteerd. Het is interessant om te zien hoe de 8-bit stijl wordt vertaald naar een VR omgeving. De PC versie ligt dichter bij de originele grafische stijl van oude strategie en adventure spellen, de Gear VR versie geeft dit spel letterlijk een nieuwe dimensie.
Naast het VR sausje is Orion Trail als spel niet veel anders dan de PC game. Wanneer je die hebt gespeeld zul je hier weinig verrassingen tegenkomen. Wat betreft gameplay is dit ook niet direct de meest voor de hand liggende game om te vertalen naar VR. Je moet veel teksten lezen en knoppen drukken, daarom heeft een externe controller de voorkeur.
Wat betreft gameplay lijken de keuzes niet altijd zoveel uit te halen. Het lijkt een spel waar strategie een belangrijke rol speelt, toch is er een flink element van toeval. Veel situaties staan of vallen met een draai aan het wiel, en je hebt geen invloed over de uitkomst hiervan. Dat maakt jouw doordachte keuzes van daarvoor een beetje onbelangrijk.
Derek Belch was in 2007 een kicker in het American Football team aan de Stanford Universiteit. Hij volgde een klas bij Jeremy Bailenson, hoofd van de Virtual Human Interaction Lab. Belch zag mogelijkheden voor een nieuwe manier van trainen, maar de technologie was er nog niet klaar voor.
Dankzij de recente ontwikkelingen in Virtual Reality headsets en 360 graden video maakt hij trainen sneller en efficiënter. Nu wordt de werkwijze van STRIVR gebruikt door vele sportteams en sportverslaggevers.
Zien en herhalen
American Football is meer dan stoere kerels die elkaar de grond in stampen (dat is meer Australisch Voetbal). Het is een strategische sport met vooraf bepaalde patronen.
Voorheen werden deze patronen op het veld getraind en herhaalt, dit proces kost veel tijd. Door deze strategieën en situaties te filmen met 360 graden cameras en later terug te kijken met een VR headset kunnen de patronen snel herhaald worden.
Zo krijgt de speler veel sneller inzicht. De spelers van de Stanford Universiteit scoorde direct veel beter, het systeem bleek te werken.
Ook voor de verslaggevers
Naast de atleten is het ook voor verslaggevers belangrijk alle ins en outs te leren van het spel. Met VR headsets gaat dat veel sneller dan voorheen.
Het geeft je ook veel meer het gevoel dat je echt in het moment bent dan de wedstrijd bekijken op een televisiescherm. Steeds meer teams en verslaggevers maken gebruik van deze methode om meer inzicht te verkrijgen in American Football.
Verder dan Football
In feite kan deze methode ook worden toegepast op andere sporten. Belch was zelf een American Football speler. Je kunt uiteraard ook een programma maken voor voetbal, honkbal en vrijwel elke sport waarbij patroonherkenning en standaard spelvormen een rol spelen.
De NBA, de grootste basketbal organisatie van Amerika heeft ook al geëxperimenteerd met de STRIVR methode. Misschien kan het Nederlands elftal met VR training eindelijk weer een EK of WK winnen?
Sinds Facebook het VR bedrijf Oculus kocht speelt de vraag hoe de social media gigant denkt geld te verdienen met de Oculus Rift. Ze hebben reeds 250 miljoen gestoken in deze nieuwe generatie in Virtual Reality en hebben op de Oculus Connect conventie toegezegd nogmaals 250 miljoen te investeren in de komende jaren.
Een deel daarvan gaat naar exclusieve titels, een ontwikkeling die niet bij alle VR liefhebbers in goede aarde is gevallen. Is exclusiviteit goed voor VR of houdt dit juist innovatie tegen?
Geen geld te verdienen in VR
Jason Rubin is het Hoofd Content bij Oculus en werkte al eerder aan spellen als Crash Bandicoot. Ook stond hij aan de wieg van game developer Naughty Dog.
Hij geeft aan dat de eerste paar generaties VR titels nagenoeg geen winst kunnen maken omdat het aantal gebruikers nog te beperkt is.
Zonder te investeren in kwalitatief hoogwaardige titels zullen ontwikkelaars afwachten. Spellen kosten al gauw miljoenen euros, dat is met enkele honderdduizenden potentiële klanten niet te verantwoorden. Aan de andere kant koopt de gemiddelde consument geen dure VR headset die slechts een handvol spellen en applicaties heeft. Een kip en het ei verhaal dus.
PC en exclusiviteit
Echte PC gamers houden niet van de exclusiviteit zoals je die bij consoles zoals die van Nintendo en Sony tegenkomt. Revive is een stukje software die het mogelijk maakt om Oculus Rift software te gebruiken op de HTC Vive.
De PC is hetzelfde, alleen de headset is anders. Sony doet eigenlijk hetzelfde als Oculus met de PSVR maar wordt daar zelden op aangesproken, in de console wereld is dit geaccepteerd.
WebVR
Naast exclusieve titels en timed exclusives die tijdelijk alleen verkrijgbaar zijn voor één platform ondersteunen veel partijen WebVR waaronder ook Oculus. Dit open systeem werkt via het web in de browser, zo kan een VR applicatie op elke headset direct geopend worden.
Deze content zal beperkt zijn omdat de software compact moet blijven, het is wel een stap in de richting naar een overkoepelende Virtual Reality standaard.
Op dit moment moeten alle VR partijen de consument samen zien over te halen, samenwerken lijkt momenteel de beste optie.
Een groot nadeel van Virtual Reality headsets zoals de HTC Vive en de virtual reality bril huren s de aansluiting met kabels naar de PC. Hiermee wordt de bewegingsvrijheid beperkt, daarnaast kan het gevaarlijke situaties opleveren tijdens het spelen.
Oculus heeft ondertussen een prototype van een nieuwe headset die draadloos is, HTC heeft onlangs een accessoire aangekondigd voor de bestaande Rift headset die draadloos spelen mogelijk maakt.
TPCAST draadloze module
Tijdens het Vive X investeringsprogramma kocht HTC het bedrijf TPCAST. Zij hebben een VR upgrade kit ontwikkeld die je kunt koppelen aan de bestaande HTC Vive. Deze zender heeft een ingebouwde accu die garant staat voor 1,5 uur gebruik.
Zelf beweert TPCAST dat de vertraging niet zichtbaar is, toch waren de eerste specificaties niet positief. Eerst werd een latency van 15ms vermeld, nu is de productinformatie aangepast met een latency van 2ms op basis van 2K beelden met 90 beelden per seconde.
Op dit moment is de module alleen te bestellen in China, ze worden begin 2017 geleverd. De prijs ligt omgerekend op pakweg 200 euro. Enerzijds een flink bedrag, anderzijds is het goedkoper dan een nieuwe generatie Vive.
Oculus Santa Cruz
Zowel Oculus als HTC hebben lange tijd verkondigd dat een draadloze oplossing niet mogelijk was vanwege de latency ofwel vertraging.
Oplossingen als de Gear VR van Samsung en werken op basis van smartphones waarbij alle hardware in de headset aanwezig is.
Tijdens het Oculus Connect 3 evenement liet Oculus de Santa Cruz zien, een prototype van een draadloze headset met ruimtelijke positionering. De Vive oplossing is wat eenvoudiger, een accessoire voor de bestaande headset.
In deze opkomende VR en AR industrie volgen technologische vernieuwingen zich in een hoog tempo op. Het mag duidelijk zijn dat een draadloze ervaring hoog op de prioriteitenlijst staat. Met name HTC lijkt voor een modulaire aanpak te gaan, naast deze draadloze module zijn de eerste details voor nieuwe hand controllers ook al bekend gemaakt.
HTC liet onlangs een prototype zien van een nieuwe Vive controller. Hoewel de vorm verbeterd is blijft de onderliggende technologie grotendeels gelijk. Vanuit Microsoft Research komt een innovatieve nieuwe controller die je (eindelijk) de virtuele wereld laat voelen. Nu wordt VR eindelijk tastbaar dankzij Haptic Feedback van Microsoft.
Meer dan trillen
De rumble trilfunctie werd geïntroduceerd door Nintendo met de N64 controller in 1997. Sindsdien is er weinig veranderd aan dit systeem. Voor Virtual Reality is dit niet voldoende, in de driedimensionale ruimte is gevoel belangrijker dan ooit. Haptic Feedback is de technische term voor de tegendruk die een controller uitoefent op je lichaam.
Deze nieuwe technologie van Microsoft is nog verpakt in een bizar ogend apparaat, het effect is wel opmerkelijk. Je voelt het verschil tussen glad en ruw, wanneer je drukt op een virtueel object dat hard is zal je hand echt tegendruk krijgen.
Geen clipping meer
Bij realistische computerspellen vallen foutjes extra op. Clipping is het fenomeen waarbij een object door een ander solide object gaat. Bijvoorbeeld een zwaard dat half door een muur van steen steekt.
Deze controller is uitgerust met een soort joystick die perfect de druk nabootst waarmee je niet zomaar door een object kunt drukken. Microsoft heeft verschillende uitdagingen moeten overwinnen. Naast het simuleren van textuur moet de controller werken in een driedimensionale ruimte.
Prototype op de Oculus Rift
Het is ironisch dat dit prototype werkt op een Oculus Rift DK2 headset, de Rift werd bekritiseerd omdat deze zonder VR controllers werd gelanceerd terwijl de concurrent HTC Vive wel direct dergelijke controllers leverde. Oculus koos toen voor de originele Xbox controller, eveneens een product van Microsoft.
Microsoft Research is niet gebonden aan een bepaald platform, wanneer deze technologie rijp is voor productie kan het een controller worden voor de Hololens van Microsoft, maar wellicht ook voor een toekomstige Rift of Vive.
Nog even geduld
Het huidige prototype is nog erg lomp en werkt maar met één vinger tegelijkertijd. De controller is voorzien van drie servo motoren, een kleine kantelbare schijf en 16 additionele servo motoren die 4×4 pixel blokjes moeten aansturen. Het zal nog behoorlijk wat tijd kosten om deze technologie te perfectioneren en te schalen naar een consumentenproduct.
Naast de rumble van Nintendo en de taptic feedback op de nieuwe iPhone toestellen is er in twintig jaar tijd opvallend weinig aandacht besteed aan het gevoel van computers en computerspellen. Weet Microsoft Research met hun High-Fidelity 3D Haptic Shape Rendering technologie een nieuw tijdperk van gevoelige controllers in te luiden?
Virtual Reality wordt al decennia lang aangeprijsd als The Next Big Thing dus het is niet verwonderlijk dat er behoorlijk wat journalisten en consumenten de huidige VR hype als een tijdelijk fenomeen zien. Daarom werd de lancering van de PSVR van Sony scherp in de gaten gehouden, deze accessoire voor de PlayStation 4 biedt meer inzicht in de toekomst van VR voor de massa. En de eerste resultaten lijken positief
Big in Japan
Japan is vaak als eerste om nieuwe technologie te omarmen of juist te negeren. De Sony PlayStation is altijd een populaire console geweest in Japan, nu is de PS4 van de troon gestoten door de PSVR. I
n de week van 10 tot 16 oktober verkocht de PS4 ruim 30.000 exemplaren, de PSVR headset ging meer dan 51.000 keer over de toonbank. De verkoop van deze accessoire voor de PlayStation console ging op 14 oktober van start. Daarmee is de prognose van Sony dat de PSVR een grote hit zal zijn een stuk aannemelijker geworden.
Grote doelgroep
Hoewel er meer PC gebruikers zijn dan PS4 bezitters kunnen alle 40 miljoen console gamers de PSVR accessoire direct gebruiken. Sony heeft grote spelontwikkelaars aan hun zijde en is heel sterk met marketing van nieuwe producten.
De online zoekopdrachten voor de PSVR headset overstijgen ook de populariteit van de Oculus Rift en de HTC Vive tijdens hun lanceringen. Het is afwachten of deze aandacht zal aanhouden, voorlopig lijkt Sony een waardige concurrent te worden met een geheel unieke doelgroep.
Opvallende PlayStation VR nieuwtjes
In Groot Brittannië is er een winkel in spelcomputers die geld vraagt om de PSVR te testen.
Het spel Driveclub maakt veel spelers misselijk tijdens het spelen.
De HDMI ingang lijkt ook te gebruiken met andere HDMI apparaten, hiermee kun je ook televisie kijken of de Nintendo Wii spelen op een virtueel scherm.
Nintendo heeft afgelopen week een nieuwe console onthuld, er is geen melding gemaakt van een VR optie. Sony heeft voorlopig dus het rijk alleen op de console markt.
Knal je tegenstanders neer met jouw machtige blik. Wordt de held in elke arena door met je hoofd te draaien. Zorg dat je elk niveau perfect beheerst en wordt de Mega Spacehole die je altijd al had willen zijn!
Ontwikkelaar: Furious Union
Genre: Arcade / Aktie
Prijs: 2,99 (gratis demo)
Game Review
Er is niet veel uitleg nodig; dit een een schietspel, niet meer en zeker niet minder. Als je houdt van eindeloos schieten op felgekleurde objecten die je om onduidelijke redenen willen uitschakelen is dit spel voor jou. Als je snel misselijk wordt en niet houdt van snelle actie kun je dit spel beter overslaan.
Als je niet zeker bent in welke categorie je valt probeer je eerst de gratis demo. De beschrijving in de Oculus App Store beweert dat dit spel comfortabel is om te spelen, het genre valt onder casual. Nou maak je borst maar nat, Mega Spacehole is een wilde trip voor de Gear VR!
Beeld en Geluid
De felle kleuren en spectaculaire ontploffingen maken Mega Spacehole een feest om naar te kijken. De arenas wisselen van kleur en achtergrond, al heb je weinig tijd om de achtergrond te bewonderen. De objecten zijn gestileerd, het betreft geometrische vormen die uit elkaar spatten in duizenden stukjes.
Alles samen vormt het een spectaculair geheel. De geluidseffecten en de muziek sluiten hierop aan, de stampende techno soundtrack maakt het spel nog dynamischer.
Besturing
Dit is een gaze shooter, een nieuwe genre dat dankzij VR gaming is ontstaan. Je kijkt rond en kunt zo richten op de vliegende objecten. Schieten gaat automatisch. Er komt meer strategie bij kijken dan je wellicht zou verwachten, door slim te mikken op power-ups kun je het spel vertragen of alle objecten in één keer van de kaart vegen.
Wees ook niet te snel met het oppikken van de power-ups, zo loop je kansen mis. De besturing maakt dit spel wel intensiever dan de comfortabel rating doet vermoeden.
Conclusie
Mega Spacehole is een VR versie van de klassieker Asteroids. Er vliegen objecten rond met verschillende en herkenbare vormen en kleuren waardoor het duidelijk is waar je op moet schieten en welk effect dat heeft.
De eerste levels zijn nog vrij rustig, de basisprincipes van het spel worden duidelijk uitgelegd. En dan barst het geweld pas echt los! Ook het geweld is overigens virtueel, er vloeit geen bloed waarmee dit spel ook geschikt is voor jongere spelers.
In tegenstelling tot de meeste spellen in de Gear VR App Store is er een gratis demo beschikbaar van Mega Spacehole. Zo weet je vooraf of dit spel iets voor je is. Als je dus de prijs van 2,99 ziet staan betreft het de complete versie met alle levels. De gratis demo laat je kennismaken met het spel, de gameplay en de humor die ook in het spel verwerkt is.
Als je niet genoeg hebt na deze demo van enkele minuten kun je tot aanschaf overgaan. Overigens is de prijs voor het volledige spel zeker niet te duur voor een actieshooter als deze. Er is genoeg variatie in de levels; de kleuren veranderen, de aanvalspatronen worden anders en er is een duidelijke progressie in het spel.
Er komen steeds meer arcade shooters in de Gear VR App Store en de kwaliteit wordt ook steeds hoger. Mega Spacehole behoort momenteel nog tot de top van arcade gaze shooters, de gratis demo is een goede manier om de speler een voorproefje te bieden, en daarmee ook mogelijk negatieve reviews voor de betaalde versie te verminderen. Voor fans van snelle schietspellen zonder verhaal maar met veel actie is Mega Spacehole een aanrader.
Er komen steeds meer arcade shooters in de Gear VR App Store en de kwaliteit wordt ook steeds hoger. Mega Spacehole behoort momenteel nog tot de top van arcade gaze shooters, de gratis demo is een goede manier om de speler een voorproefje te bieden, en daarmee ook mogelijk negatieve reviews voor de betaalde versie te verminderen. Voor fans van snelle schietspellen zonder verhaal maar met veel actie is Mega Spacehole een aanrader.
EPGL is een bedrijf dat medische producten ontwikkelt, momenteel werken ze aan een slimme contactlens die in combinatie met smartphone apps ook Augmented Reality functionaliteit zal bieden. Ze zullen samenwerken met Apple om dit te realiseren.
De toekomst volgens Tim Cook
Apple speelt geen actieve rol in Virtual Reality, onlangs gaf Tim Cook aan dat VR de gebruiker afsluit, en dat hij in de toekomst meer potentie ziet in AR toepassingen. De contactlens van EPGL kan hierbij een rol gaan spelen.
Nu bekijk je AR beelden nog via een los scherm zoals die van een smartphone of via een Google Glass bril, met een slimme contactlens wordt echt en virtueel perfect met elkaar gecombineerd.
Hoe werkt deze lens?
De contactlens ligt direct op je oog en kan via een prisma de beelden direct op de retina projecteren. Ook met bestaande oogafwijkingen wordt rekening gehouden.
EGPL is reeds in bezit van enkele interessante patenten waaronder de mogelijkheid om knipperen met de ogen te gebruiken als besturing, de lens op te laden en data op te slaan, een autofocussysteem toe te voegen en elektronische circuits in te bouwen.
Meer dan Augmented Reality
Naast Glass heeft Google reeds in 2014 een prototype ontwikkeld voor een contactlens die het glucosegehalte kan meten bij diabetici. Andere projecten als Hololens maken gebruik van externe projectie.
Ook Magic Leap zal gebruik maken van een soort headset. Een oplossing met lenzen biedt een onopvallende manier om het gezichtsveld een extra dimensie te geven, en tegelijkertijd kan een slimme lens ook medische functionaliteit bieden.
Blik op de toekomst
Op dit moment zijn slimme lenzen nog slechts patenten en prototypes, toch gaan de ontwikkelingen snel. Augmented Reality is moeilijker om te implementeren dan Virtual Reality, daarentegen biedt het een wereld aan nieuwe mogelijkheden en toepassingen. Is dit de Augmented toekomst die Tim Cook voor ogen ziet?
Volgens Jules Urbach zijn lightfields de eindbestemming van Virtual Reality. Dat is niet echt een verbazingwekkende uitspraak aangezien Urbach de directeur is van OTOY, een bedrijf dat zich specialiseert in Lightfield technologie. Volgens Urbach worden veel problemen binnen VR opgelost door te werken met Lightfield, het grootste obstakel is de enorme hoeveelheid data die nodig is voor Lightfield opnames.
Wat is Lightfield?
Een normale foto wordt vanuit één vast perspectief opgenomen. Je kunt niet rondkijken, of zien wat er zich achter een object bevindt. Lichtstralen reflecteren, met Lightfield fotografie wordt een foto gemaakt alsof het lichtstralen betreft.
Het resultaat is een scène waarin je niet vrij kunt rondlopen, je ziet wel diepte en kunt je hoofd tot op zekere hoogte draaien. Vergelijk het met een kijkdoos waarin je diepte kunt zien.
Teveel data
Het huidige internet systeem is gericht op data compressie, niet op het versturen en ontvangen van enorm veel data. En er is enorm veel data nodig om alle informatie in een Lightfield opname vast te leggen. OTOY zoekt de oplossing in Foveated Rendering, een methode die steeds meer VR ontwikkelaars toepassen.
Hierbij wordt de kijkrichting gebruikt om data te zenden. Als je voor je kijkt is er geen data achter je nodig, dat is het idee achter Foveated Rendering. De headset van Fove kijkt zelfs naar de beweging van je ogen, niet alleen die van je hoofd.
Lightfield is niet nieuw
Het eerste bedrijf dat Lightfield technologie naar de consumentenmarkt bracht is Lytro. Ze brachten twee fotocameras uit waarvan één opvallend vreemd kastje dat fotos maakt waarbij je het focuspunt achteraf kunt bijstellen.
Nu werkt Lytro aan een Lightfield camera systeem voor professionals die hetzelfde uitgangspunt neemt als die van OTOY maar deze uitvoert op een andere wijze. OTOY zal Lightfield streaming binnenkort toevoegen aan de ORBX speler voor de Gear VR.
Je hebt snelheid en reactievermogen nodig wanneer je loopt, rent, springt en schiet om je een weg te banen over deze futuristische renbaan. Verzamel onderweg munten en spring, spring, schiet en spring!
Ontwikkelaar: Mixreality
Genre: Actie
Prijs: Gratis
Game Review
Eindeloze renspellen zijn er veel. De meeste endless runners gaan van links naar rechts, To the Homeland wordt gespeeld vanuit het eerste persoon perspectief. Hoewel het een spel is kun je deze Gear VR titel vinden onder concepten.
Dat is vaak de categorie waarin testen van ontwikkelaars geplaatst worden. Toch is To the Homeland een heel aardige game met voldoende spelelementen en één unieke feature; de besturing.
Beeld en Geluid
To the Homeland heeft een futuristisch uiterlijk gekregen. Denk een beetje aan de film Tron, of de neon stijl van de jaren tachtig. Heel eenvoudig en strak. Beter een eenvoudig ontwerp dan slechte textures en onafgewerkte decors.
Je ziet duidelijk waar je moet rennen en welke objecten een bepaalde functie vervullen. De muziek bouwt op en wordt na een rustige introductie een stuk agressiever. Dat werkt goed. Het is meer een slimme keuze dan een goede componist, want Mixreality heeft een bestaande rechtenvrije track gebruikt van Royalty Free specialist Kevin MacLeod.
Besturing
Er staan meer van dit soort renspellen in de Gear VR app store die vrijwel gelijk zijn op één feature na; de besturing. To the Homeland is één van de eerste spellen die besturing met beweging gebruikt, door echt te springen zal je springen in het spel.
In principe is lichtjes opveren al genoeg, je hoeft niet met beide voeten van de grond te komen. Dat is maar goed ook want met een VR headset kan dit spel tot gevaarlijke situaties leiden!
Er is ook een gevoeligheid ingebouwd, hoger of beter gezegd intensiever springen leidt tot een hogere sprong. Verder kun je kogels schieten op de muren met een tik op het touchpad van de Gear VR.
Conclusie
Into the Dead is waarschijnlijk de meest gepolijste endless runner in de Gear VR appstore. Daarmee vergeleken is To the Homeland wel heel eenvoudig.
Toch maakt de besturing met beweging veel goed. Smartphones hebben meerdere functies die zelden gebruikt worden voor spellen. Door de speler echt te laten opveren wordt er een nieuwe dimensie toegevoegd aan een beproefd spelconcept.
Wanneer het springen iets verder wordt uitgewerkt, en het spel meer variatie krijgt zou het zomaar verkocht kunnen worden als fitness spel. Denk aan Wii Fit, een mateloos populaire weegschaal met spelletjes voor de Nintendo Wii spelcomputer. In die collectie minigames zat ook een obstakel parcours die veel weghad van een Mario spel vanuit het eerste persoons perspectief.
To the Homeland zou dit als inspiratie kunnen nemen voor een spel met een fitness insteek. Naast To the Homeland is er ook een meditatie app voor de Gear VR die je hartslag kan meten door je vinger op het toestel te leggen. Ook is er de Augmented Reality app Filter die de camera gebruikt om filters over het live camera beeld te leggen.
To the Homeland is een nieuw experiment om niet alleen de mogelijkheden van Virtual Reality te verkennen maar ook de mogelijkheden voor besturing in VR. Als je houdt van experimentele concepten in VR is dit spel de moeite van het proberen waard, het is ook een gratis download. Verwacht verder niet een heel bijzonder spel, hoewel het behalen van een hogere score je even bezig zal houden is dit op de besturing na zeker geen indrukwekkend spel voor de Gear VR. Wil je afvallen, en staat er geen salon tafel in de weg? Dan kun je To the Homeland gerust eens proberen.
To the Homeland is een nieuw experiment om niet alleen de mogelijkheden van Virtual Reality te verkennen maar ook de mogelijkheden voor besturing in VR. Als je houdt van experimentele concepten in VR is dit spel de moeite van het proberen waard, het is ook een gratis download. Verwacht verder niet een heel bijzonder spel, hoewel het behalen van een hogere score je even bezig zal houden is dit op de besturing na zeker geen indrukwekkend spel voor de Gear VR. Wil je afvallen, en staat er geen salon tafel in de weg? Dan kun je To the Homeland gerust eens proberen.
Een Android toestel kan heel veel, het is een computer in je zak. Een snelle processor, een prachtig scherm en een fantastische camera, wat wil je nog meer? Misschien 3D fotografie? Of 3D films? Weeview heeft een oplossing gevonden met de Eye-Plug, een piepkleine camera met Micro USB aansluiting die je in 3D laat filmen.
Eye-Plug van Weeview
Met een Google Carboard viewer kun je heel eenvoudig 3D fotos en videos bekijken, je kunt ze alleen niet maken. Voor een 3D opname heb je twee cameras nodig, de meeste smartphones hebben slechts één camera. De Eye-Plug is een eenvoudige camera met Micro-USB aansluiting.
Die aansluiting bevindt zich doorgaans aan de andere kant van de smartphone als de camera, daarmee heb je precies de juiste afstand voor een 3D beeld. Met elke 3D viewer app kun je vervolgens de beelden terugkijken.
Leuke gadget maar niet meer
Voor 45 dollar haal je deze unieke accessoire voor je camera in huis. Dan krijg je de piepkleine camera en de bijbehorende Android app. De kwaliteit van de camera is niet precies gelijk aan die van je smartphone.
Hoewel je het 3D effect kunt zien is het resultaat niet bij alle opnames even opvallend. Het is een leuk speeltje maar meer ook niet. 3D foto en video is leuk om te bekijken, maar je zult met deze Eye-Plug geen Hollywood Blockbuster maken.
Gratis 3D fotografie
Er is een oplossing om 3D fotos te maken met de gratis Cardboard Camera app van Google. Hiermee kun je een volledige 360 graden foto maken (of minder als je dat wilt).
Het geluid wordt ook opgenomen (wederom als je dat wilt) en het resultaat is een 3D foto met slechts één camera. Voorwaarde is wel dat het beeld stil staat, in een drukke winkelstraat kun je bizarre resultaten verwachten. De app is gratis te downloaden voor zowel Android als Apple smartphones.
De Proto Awards worden jaarlijks toegekend aan de beste en meest opzienbarende virtual reality projecten. De derde editie wordt net als voorgaande jaren vlak na de Oculus Connect conventie gehouden. Toch waren het dit keer vooral programmas voor de HTC Vive die in de prijzen vielen. Hier zijn enkele opzienbarende winnaars van dit jaar:
Sociale en mobiele ervaringen
Pool Nation VR is een leuke manier om samen in VR een spelletje pool te spelen, Lecture VR laat je lezingen volgen maar het was AltspaceVR die de prijs in ontvangst mocht nemen voor beste sociale ervaring. Hier strijden Cardboard apps en Gear VR apps om de eer.
Pearl van Google Spotlight Studios werd goed gewaardeerd evenals het experimentele Music From Every Angle. Uiteindelijk was het de strategische game Tactera die tot winnaar werd uitgeroepen.
Meest innovatieve productie en meest leerzame ervaring
The Lab van Valve is erg populair bij HTC Vive bezitters, VR Noir is een interessante combinatie van speelfilm en VR spel, toch was het Tilt Brush, het 3D tekenprogramma van Google die de eerste plaats behaalde.
Lecture VR werd ook hier genomineerd, evenals de speelse House of Languages VR. Het was Apollo 11 VR die de meeste indruk wist te wekken bij de jury.
Beste gebruikersinterface en beste ervaring
Navigeren in VR spellen en programmas werkt anders dan met een muis en een PC. De Dota VR Hub maakt slim gebruik van VR, Orion Trail VR heeft een retro styling op basis van de PC game. Het was uiteindelijk Modbox, de tool om spellen aan te passen die als winnaar werd uitgeroepen.
Alleen de beste van de beste VR ervaringen dit jaar komen in aanmerking voor deze categorie. Bullet Train van Epic Games liet zien hoe actiespellen kunnen werken in VR, Space Pirate Trainer biedt je ook een ervaring die buiten Virtual Reality in feite onmogelijk is. Tilt Brush wist ook hier de toppositie te bereiken.
Tilt Brush van Google
Tilt Brush is een project van Google dat werkt op de HTC Vive. Met behulp van de VR headset en twee controllers kun je tekenen in de ruimte. Je kunt niet alleen schilderen, schrijven en met verf virtueel kliederen, je kunt om je creatie heen lopen en in volledig 3D tekenen.
Hoewel Tilt Brush van Google komt is het onwaarschijnlijk dat we dit tekenpakket binnenkort ook in Daydream kunnen verwachten. Het nieuwe VR platform van Google werkt met slechts één controller wat navigeren en tekenen waarschijnlijk te ingewikkeld maakt.
Een waarzegger kijkt in de glazen bol, onderzoeksbureaus kijken naar de cijfers om in de toekomst te kijken. Virtual Reality is een groeiende en bloeiende markt, volgens de voorspellingen van diverse onderzoeksbureaus zal dit ook zo blijven. We hebben nog geen voorspellingen uit de glazen bol ontvangen. Oculus Rift VR Bril Huren
VR na 2020
Volgens IHS Markit zullen consumenten in 2020 11,2 miljard uitgeven aan VR software en hardware. Superdata voorspelt dat dat diezelfde groep 30 miljard zal uitgeven aan VR software en hardware.
Juniper Research gaat nog een stapje verder en voorspelt dat alleen de omzet in hardware al op 50 miljard zal liggen. Sterk uiteenlopende cijfers dus, maar dat er een stijgende lijn in de omzet van VR software en hardware zit lijkt zeker.
Behoefte aan kwaliteit
Hoewel de cijfers positief zijn hangt dit succes af van kwalitatief goede software. De directeur van First Contact Entertainment Hess Barber zegt dat het gebrek aan kwaliteitssoftware dat voor langere tijd speelbaar is de grootste uitdaging vormt voor de toekomst van VR. In de game wereld wordt vaak gesproken van , dure spellen voor een groot publiek van hoge kwaliteit.
Veel Virtual Reality spellen zijn nu nog veredelde demos waar je snel op uitgekeken bent. Feral Rites is een goed voorbeeld. Onlangs besloot Oculus de prijs met 20 dollar te verlagen omdat de het spel te weinig inhoud bood om de prijs te verantwoorden.
Veel investeren, weinig inkomsten
Het succes moet komen van hobbyisten die onafhankelijk op de proppen komen met kleine maar innovatieve producties. Daarnaast zijn er de grote investeerders die zich moeten richten op de toekomst. Op dit moment zijn er gewoon om een spel dat miljoenen kost terug te verdienen.
Oculus wil de drempel verlagen door de licentiekosten voor de Unreal Engine 4 te dekken tot 5 miljoen dollar omzet. Op dit moment zal er geen enkele titel dit soort omzetten behalen.
Neos moet de Google Docs worden voor virtual reality. Tomá Frooxius Mariančík heeft al eerder de Sightline serie gemaakt, een serie experimentele ervaringen in VR. Hij werkt nu aan een platform waarbij meerdere personenen tegelijkertijd kunnen werken aan virtual reality ervaringen. In een video van een uur laat hij zien hoeveel hij is met de ontwikkeling van NeosVR en wat de mogelijkheden zijn van dit systeem.
De Scratch Page
Een scratch page is een ruimte waarin participanten kunnen bouwen aan hun project. Ze gebruiken hiervoor momenteel HTC Vive controllers en headset, in de toekomst zal NeosVR ook gaan werken met andere systemen. De Vive was de eerste headset met ruimtelijke VR controllers.
In de demonstratie werken twee personen samen in één ruimte, ze voegen objecten toe en manipuleren ze in realtime. Je kunt elke handeling van de participanten volgen en je bijdrage leveren. Aan het einde van deze demonstratie hebben ze een kantoor gebouwd met overal Sonic spelfiguren. Laten we hopen dat SEGA niet meekijkt.
Gemaakt voor mensen
Een belangrijk punt voor NeosVR is de gebruiksvriendelijke interface die aansluit bij een natuurlijke manier van denken en handelen. Bijvoorbeeld een patroon toevoegen aan een muur.
Je neemt een bol met een materiaal en schiet deze met een virtueel pistool op de virtuele muur. Zo wordt ontwerpen een speelse ervaring. Het lijkt een beetje op een uitgebreide versie van Tiltbrush, een VR tekenprogramma van Google.
Direct samenwerken
NeosVR heeft een abstractielaag die het mogelijk maakt via internet direct samen te werken. De werkruimte wordt gedeeld en gesynchroniseerd zodat je elkaars handelingen nauwkeurig kunt volgen. NeosVR is nog niet voltooid, het concept is wel zeer aantrekkelijk. Microsoft bracht al eerder een promotievideo uit die een dergelijk systeem liet zien, maar dat was niet meer dan een visualisatie. NeosVR bewijst dat de toekomst van virtueel samenwerken erg nabij is.
Virtual Reality en Windows gaan hand in hand, voor de HTC Vive en de Oculus Rift heb je uiteindelijk ook een Windows PC of laptop nodig. Microsoft heeft de laatste vernieuwingen voor Windows 10 aangekondigd, VR speelt een grote rol bij de nieuwe functies. In samenwerking met grote namen als HP, Asus en Acer gaat Microsoft VR headsets op de markt brengen voor Windows 10 met een prijskaartje vanaf $299,-.
Van AR naar VR
De laatste tijd kwam Microsoft regelmatig in het nieuws met de Hololens, een Augmented Reality headset die op realistische wijze beelden over de werkelijkheid projecteert. Nu gaat Microsoft ook de strijd aan met de VR headsets. Op het gebied van software bood Microsoft al langere tijd ondersteuning voor VR, nu komt er binnen Windows 10 ook een 3D versie van Paint en meer ondersteuning voor VR toepassingen.
Goedkope VR headsets
Microsoft leek voorheen goed samen te werken met het team van Oculus, ze leveren ook een Xbox controller bij de Rift. De headsets die Microsoft nu aankondigt gaan direct de strijd aan met deze en andere PC headsets.
Net zoals het Santa Cruz prototype dat Oculus onlangs liet zien werkt Microsoft met Inside-Out tracking, wat inhoudt dat je geen externe cameras of tracking apparaten meer nodig hebt. De prijs is ook opvallend, $299,- is een lage instapprijs voor hoogwaardige VR. Het eerste design dat Microsoft liet zien lijkt op het gebied van ergonomie wel iets op de PSVR. Deze headset van Sony werd reeds geprezen om het draagcomfort in vergelijking met andere headsets.
Geen eigen hardware
Hoewel Microsoft zelf ook hardware ontwikkelt hebben ze bij deze VR headsets gekozen om de samenwerking aan te gaan met gevestigde merken. Acer werkte al eerder samen met Starbreeze, een bedrijf die professionele VR headsets maakt. Asus liet al eerder een prototype zien van een eigen VR headset. Lenovo werkt al langer samen met AntVR, een Chinees Virtual Reality bedrijf. HP en Dell hebben nog geen headsets geproduceerd, wel maken ze beide backpack computers voor VR toepassingen.
Het is wellicht een slimme zet van Microsoft om andere fabrikanten hun eigen headsets te laten ontwikkelen, zo wordt de diversiteit aan producten groter en waarschijnlijk ook de variatie in prijzen. Uiteindelijk gaan alle headsets werken via Windows waarmee de fragmentatie van gebruikers voor Microsoft geen rol speelt.
Reactie van Oculus en HTC
Het is afwachten hoe Oculus en HTC gaan reageren. Ze zijn beide afhankelijk van het Windows 10 besturingssysteem, nu wordt Microsoft zelf een concurrent voor PC Virtual Reality. Wanneer twee honden vechten om een been, gaat een derde ermee heen luidt het spreekwoord. Loopt Microsoft achter op de concurrentie of denken ze juist vooruit?
Ga ontspannen zitten (of liggen) en speel patience zoals je dat nog nooit eerder hebt gespeeld. In Solitaire Jester wordt je uitgenodigd om het bekende kaartspel te spelen in een virtuele omgeving. Je neemt plaats achter een luxueus bureau terwijl een open haard zachtjes knispert in de achtergrond. Kun jij alle kaarten wegwerken voor het te laat is? Of doe je er zolang over als je zelf wilt, in de virtuele wereld van Solitaire Jester bepaal jij het tempo.
Ontwikkelaar: Resolution Games
Genre: Kaartspel
Prijs: Gratis
Game Review
Het zijn vaak de schietspellen met veel actie, ontploffingen en miljoenen polygonen in nog meer kleuren die opvallen in de app store. Als je daar een beetje op uitgekeken raakt kan een eenvoudig kaartspel als patience, ofwel solitaire wat rust bieden.
Resolution Games heeft dit kaartspel gratis naar een virtuele omgeving gebracht, en met stijl. Om het verder statische spel wat karakter te geven wordt je bijgestaan door een Jester ofwel de joker uit het kaartspel.
Beeld en Geluid
Dit spel ziet er heel goed uit. De processor van je Samsung apparaat zal geen overuren maken, toch zijn de graphics heel goed afgewerkt. Het kleurgebruik is rustgevend, er zijn ook allerlei details in de achtergrond te bespeuren zoals een open haard en een radio.
En ja, je kunt de radio in- en uitschakelen wat in feite een muziek aan/uit knop is, maar dan met stijl. De achtergrondmuziek past goed bij het spel maar die kun je dus altijd inschakelen of uitschakelen. De herkenbare geluiden van kaarten draaien en schudden ontbreken uiteraard niet.
Besturing
Je kunt kiezen om dit spel te besturen met het touchpad, je kunt het spel ook compleet handsfree spelen. Met het touchpad kun je wel sneller spelen, door te kijken naar de kaarten loopt een klokje vol. Als dat klokje is volgelopen volgt de actie automatisch.
Conclusie
Resolution Games ken je misschien van Bait!, het gratis visspel voor de Gear VR. Net als dat spel is Solitaire Jester grafisch uitstekend gemaakt, en over de gameplay is goed nagedacht.
Het zijn ook beide casual games, waarvan Solitaire Jester het ideale spel is om je oma ook te laten zien wat dat hele Virtual Reality gebeuren is.
Heeft VR eigenlijk een toegevoegde waarde bij een spelletje patience? Wat betreft gameplay niet, er zijn volop digitale patience spellen op de markt. Wel geeft Solitaire Jester een beleving die op een scherm niet gehaald wordt.
Je kunt helemaal rond kijken, je kunt spelen met de knoppen op je bureau, je ziet een open haard en luistert naar een rustgevend muziekje. Als de afwerking niet goed was zou dat extra opvallen bij een langzaam en eenvoudig spel als patience. Van de graphics tot aan de handsfree gameplay klopt gelukkig alles.
De kaarten zweven voor je ogen, je wordt niet afgeleid door de achtergrond. Kiezen doe je met het touchpad of door langer naar een kaart te kijken.
Je kunt geen foute handelingen verrichten, kaarten vliegen automatisch naar de juiste plek. Dat maakt het spelen eenvoudig, je kunt zelfs beurten ongedaan maken. Je kiest zelf of je op deze wijze wilt valsspelen.
Solitaire Jester is een goede vertaling van patience naar een virtuele omgeving. Er is geen poging ondernomen om er een computerspel van te maken. Dat kan saai zijn voor echte gamers, het is juist een verademing voor mensen die even willen ontsnappen aan de werkelijkheid. En dat is toch het idee achter Virtual Reality? Solitaire Jester is net als Bait! helemaal gratis te downloaden, als je van dit kaartspel houdt is het beslist de moeite waard.
Solitaire Jester is een goede vertaling van patience naar een virtuele omgeving. Er is geen poging ondernomen om er een computerspel van te maken. Dat kan saai zijn voor echte gamers, het is juist een verademing voor mensen die even willen ontsnappen aan de werkelijkheid. En dat is toch het idee achter Virtual Reality? Solitaire Jester is net als Bait! helemaal gratis te downloaden, als je van dit kaartspel houdt is het beslist de moeite waard.
De PlayStation VR komt binnenkort uit voor het grote publiek, de pers heeft al mogen spelen met deze accessoire voor de Sony Playstation spelcomputer. Wat zijn de eerste indrukken, hoe verhoudt de PSVR zich met andere VR headsets?
MINDER DEMO´S DAN VERWACHT
Je kunt de PSVR kopen als op zichzelf staande accessoire, je kunt ook kiezen voor de bundel mettwee Move controllersen een Playstation camera. De controllers en camera zijn nodig voor de volledige Virtual Reality ervaring, de camera is zelfs vereist.
We wisten al dat er een demo disc bij de PSVR geleverd zou worden met een aantal proefversies van volledige spellen. Een goede zet van Sony, tot bleek dat Europese landen aanzienlijk minder spellen krijgen dan het Amerikaanse publiek. Hoewel het een gratis disc betreft is dat toch jammer. Het is mogelijk dat andere demos later als download beschikbaar komen.
PLUSPUNTEN
De headset is comfortabel om te dragen.
Als je in het bezit bent van een PS4 is de investering aanzienlijk lager dan bij eenOculus Rift of HTC Vive.
Je kunt de actie ook volgen op een televisie, zo kunnen spelers en kijkers vanaf de bank meedoen.
De PSVR zal ook werken met de nieuwe PlayStation, daarmee kan de kwaliteit van de spellen hoger worden zonder een nieuwe headset aan te schaffen.
MINPUNTEN
De Move controllers met camera zijn niet altijd nauwkeurig.
Als je nog geen Move controllers en camera bezit is de investering hoger.
Uit testen blijkt dat de huidige Playstation moeite heeft een stabiele framerate te behouden.
CONCLUSIE
PC kwaliteit op een VR lijkt net iets te hoog gegrepen voor de PSVR. Hoewel het voor de PlayStation gamers een leuke accessoire kan zijn is de nauwkeurigheid op dit moment onvoldoende.
De Move controllers dateren uit 2010, de camera is ook verouderd. De PSVR is een VR headset met ambities, maar in combinatie met verouderde hardware komt het nog niet volledig tot zijn recht.
De PlayStation VR komt binnenkort uit voor het grote publiek, de pers heeft al mogen spelen met deze accessoire voor de Sony Playstation spelcomputer. Wat zijn de eerste indrukken, hoe verhoudt de PSVR zich met andere VR headsets?
MINDER DEMO´S DAN VERWACHT
Je kunt de PSVR kopen als op zichzelf staande accessoire, je kunt ook kiezen voor de bundel mettwee Move controllersen een Playstation camera. De controllers en camera zijn nodig voor de volledige Virtual Reality ervaring, de camera is zelfs vereist.
We wisten al dat er een demo disc bij de PSVR geleverd zou worden met een aantal proefversies van volledige spellen. Een goede zet van Sony, tot bleek dat Europese landen aanzienlijk minder spellen krijgen dan het Amerikaanse publiek. Hoewel het een gratis disc betreft is dat toch jammer. Het is mogelijk dat andere demos later als download beschikbaar komen.
PLUSPUNTEN
De headset is comfortabel om te dragen.
Als je in het bezit bent van een PS4 is de investering aanzienlijk lager dan bij eenOculus Rift of HTC Vive.
Je kunt de actie ook volgen op een televisie, zo kunnen spelers en kijkers vanaf de bank meedoen.
De PSVR zal ook werken met de nieuwe PlayStation, daarmee kan de kwaliteit van de spellen hoger worden zonder een nieuwe headset aan te schaffen.
MINPUNTEN
De Move controllers met camera zijn niet altijd nauwkeurig.
Als je nog geen Move controllers en camera bezit is de investering hoger.
Uit testen blijkt dat de huidige Playstation moeite heeft een stabiele framerate te behouden.
CONCLUSIE
PC kwaliteit op een VR lijkt net iets te hoog gegrepen voor de PSVR. Hoewel het voor de PlayStation gamers een leuke accessoire kan zijn is de nauwkeurigheid op dit moment onvoldoende.
De Move controllers dateren uit 2010, de camera is ook verouderd. De PSVR is een VR headset met ambities, maar in combinatie met verouderde hardware komt het nog niet volledig tot zijn recht.