
Adobe behoort tot de grootste namen in beeldbewerking met producten als Photoshop en Premiere Pro. Met de opkomende markt voor 360 graden video is het vanzelfsprekend dat videomontage programmas aangepast worden voor dit nieuwe formaat.
Adobe heeft een tipje van de sluier opgelicht en een demonstratie gegeven van Project Clover, een nieuwe versie van Adobe Premiere Pro met ondersteuning voor een VR headset.
Adobe en Oculus Rift
Op de Max conventie voor creatieve professionals werd de nieuwe software op basis van Premiere Pro gedemonstreerd. Op zich is 360 graden video niet zoveel anders dan platte video, het is een videobestand die op een cilinder wordt geprojecteerd.
Je kunt dus met vrijwel elk videomontage programma 360 graden films maken. Het probleem is dat je bij de montage niet in de film zit.
Door de software van Adobe direct te koppelen met een Virtual Reality headset kan de editor direct ervaren hoe de video er voor de kijker uit zal zien.
De uitdaging is een programma interface te ontwerpen die je kunt gebruiken tijdens het dragen van de headset. Steeds op- en afzetten vertraagd het montageproces. Met deze eerste versie van Clover kan de editor de tijdlijn bedienen tijdens het dragen van de headset en gebruik maken van de VR controllers.
Meer software, meer video
Op dit moment zijn er al vele 360 graden cameras maar de software loopt achter. De meeste cameras leveren software mee, toch is die vaak erg beperkt. Om hoge kwaliteit panorama films te maken is er software nodig waar professionals mee uit de voeten kunnen.
Hoewel Adobe niet met zekerheid kan zeggen of Project Clover verder zal komen dan een concept is het goed om te zien dat de grootste naam in videomontage actief nadenkt over de uitdagingen van VR video.
Geen standaard in Panorama video
Er is geen duidelijke standaard in panorama video. Soms betreft het geen 360 graden, maar 210 of 180 graden. Vaak betreft het een cilindrische video met een beperkte verticale resolutie, andere fabrikanten nemen echt volledig rondom op.
De meeste panorama cameras nemen een tweedimensionaal beeld op, voor een overtuigende ervaring is een 3D beeld met diepte een voorwaarde.
Het zal voor software ontwikkelaars een grote uitdaging worden om al deze formaten te ondersteunen. Toch wordt de markt voor VR video steeds groter. Het aantal VR headsets neemt in hoog tempo toe, YouTube en Facebook ondersteunen standaard al 360 graden video.
Worden 360 graden films de toekomst of blijft het een experiment? We zijn in een eeuw tijd van zwart-wit films zonder geluid naar Imax films met 3D beeld en surround sound gegaan, wordt panorama de nieuwe standaard?