
Sinds Facebook het VR bedrijf Oculus kocht speelt de vraag hoe de social media gigant denkt geld te verdienen met de Oculus Rift. Ze hebben reeds 250 miljoen gestoken in deze nieuwe generatie in Virtual Reality en hebben op de Oculus Connect conventie toegezegd nogmaals 250 miljoen te investeren in de komende jaren.
Een deel daarvan gaat naar exclusieve titels, een ontwikkeling die niet bij alle VR liefhebbers in goede aarde is gevallen. Is exclusiviteit goed voor VR of houdt dit juist innovatie tegen?
Geen geld te verdienen in VR
Jason Rubin is het Hoofd Content bij Oculus en werkte al eerder aan spellen als Crash Bandicoot. Ook stond hij aan de wieg van game developer Naughty Dog.
Hij geeft aan dat de eerste paar generaties VR titels nagenoeg geen winst kunnen maken omdat het aantal gebruikers nog te beperkt is.
Zonder te investeren in kwalitatief hoogwaardige titels zullen ontwikkelaars afwachten. Spellen kosten al gauw miljoenen euros, dat is met enkele honderdduizenden potentiële klanten niet te verantwoorden. Aan de andere kant koopt de gemiddelde consument geen dure VR headset die slechts een handvol spellen en applicaties heeft. Een kip en het ei verhaal dus.
PC en exclusiviteit
Echte PC gamers houden niet van de exclusiviteit zoals je die bij consoles zoals die van Nintendo en Sony tegenkomt. Revive is een stukje software die het mogelijk maakt om Oculus Rift software te gebruiken op de HTC Vive.
De PC is hetzelfde, alleen de headset is anders. Sony doet eigenlijk hetzelfde als Oculus met de PSVR maar wordt daar zelden op aangesproken, in de console wereld is dit geaccepteerd.
WebVR
Naast exclusieve titels en timed exclusives die tijdelijk alleen verkrijgbaar zijn voor één platform ondersteunen veel partijen WebVR waaronder ook Oculus. Dit open systeem werkt via het web in de browser, zo kan een VR applicatie op elke headset direct geopend worden.
Deze content zal beperkt zijn omdat de software compact moet blijven, het is wel een stap in de richting naar een overkoepelende Virtual Reality standaard.
Op dit moment moeten alle VR partijen de consument samen zien over te halen, samenwerken lijkt momenteel de beste optie.