Microsoft werkt aan Xbox met Oculus Rift ondersteuning
Microsoft werkt aan Xbox met Oculus Rift ondersteuning
on juni 6, 2016
The enemy of my enemy is my friend ofwel de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Dat lijkt het geval te zijn voor Microsoft die volgens bronnen in overleg is met Oculus om de Rift te ondersteunen met de nieuwe versie van de Xbox One. Sony heeft voor dit najaar een VR headset aangekondigd en Microsoft kan niet achterblijven. Door samen te werken met Oculus kunnen ze meteen een voorsprong nemen.
Neo versus Scorpio
Nee, dit zijn geen nieuwe karakters in Mortal Kombat, volgens geruchten komt Sony met een Playstation 4.5 die nu onder de naam Neo schuilgaat, en Microsoft heeft een Xbox 1.5 in de planning met de naam Scorpio.
Beide systemen zijn krachtige versies van de huidige consoles en daarmee is er meer processorkracht voor VR games. Op de aankomende E3 games conferentie zullen we meer te weten komen, vooralsnog is het interessant om alvast te speculeren.
Microsoft en Oculus werken samen
Het lijkt op het eerste gezicht een vreemde samenwerking, de ontwikkelaar van de Hololens en de ontwikkelaar van de Rift. Maar de Hololens heeft een andere (professionele) doelgroep en is nog lang niet klaar voor een release.
De Oculus Rift wordt al geleverd met een Xbox controller. met de besturing zit het wel goed. Microsoft heeft ook aandelen in Facebook die op zijn beurt weer eigenaar is van Oculus. Sony is een typisch Japans bedrijf en vaart zijn eigen koers, net als Nintendo dat ook al jaren doet.
Eerste Xbox VR titel in 2017
Volgens Ars Technica is er een Europese ontwikkelaar die aan een VR titel werkt voor de Xbox die in 2017 uit zal komen. Als de Xbox daadwerkelijk gaat werken met de Oculus Rift zullen ze direct een groot aanbod hebben aan titels.
Vincent van Gogh behoort tot de meest beroemde schilders ter wereld. Nederland kent een flink aantal grootmeesters van de beeldende kunst, de opvallende stijl van Vincent weet nog steeds moderne artiesten te inspireren. Dat geldt ook voor Virtual Reality ontwikkelaars. Er zijn al een aantal 3D en VR projecten die inspiratie putten uit het werk van de schilder met ieder hun eigen interpretatie en aanpak. Hier zijn drie opvallende voorbeelden:
The Night Cafe: A VR Tribute to Vincent Van Gogh
Dit is een interactief schilderij voor de Oculus Rift en de Gear VR. Je stapt met deze presentatie in een schilderij van Vincent en kunt vrij rondlopen. Je bent niet beperkt tot de kaders van een schilderij, je kunt gangen verkennen en verrassingen vinden in kleine hoekjes.
Je zult hier geen uren doorbrengen maar het is wel indrukwekkend hoe goed de stijl van het schilderij is vertaald naar een driedimensionale ervaring. De bewegingsvrijheid maakt het heel bijzonder. De app is gratis te downloaden en zeker de moeite waard.
Bedroom in Arles
Dit is niet zozeer een VR project maar een 3D print object die ook dienst doet als Virtual Reality ervaring. Dit gratis 3D object is een driedimensionale versie van het schilderij Slaapkamer in Arles van Vincent van Gogh.
De kamer is opvallend nauwkeurig nagemaakt en van alle kanten te bekijken. Nou ja, bijna alle kanten want de zijde waar van Gogh stond of zat om het schilderij te maken is niet ingevuld, het detail is indrukwekkend.
Je hebt geen 3D printer nodig om dit object te bekijken; dankzij de viewer van Sketchfab kun je rondkijken in de kamer in full-color. De viewer die in de meeste browsers werkt heeft ook een Google Cardboard optie waarmee je vrij rond kunt kijken en ook een 3D effect zult zien.
125 Vragen aan Vincent
Het van Gogh museum heeft een prachtige 3D animatie laten maken gebaseerd op de werken van Vincent van Gogh. Je kunt helaas (nog) niet vrij lopen en kijken in deze animatie. In de video presentatie kom je wat meer te weten over het leven van Vincent.
Als afsluiter wordt je als kijker uitgedaagd jouw vraag aan Vincent van Gogh te stellen. De link lijkt overigens niet meer te werken. Oude kunst en nieuwe kunst komt samen in VR dankzij de werken van Vincent van Gogh.
ZTE Axon 7 met eigen VR Headset ook voor Daydream?
ZTE Axon 7 met eigen VR Headset ook voor Daydream?
on juni 2, 2016
Toen Google aankondigde een nieuw Virtual Reality platform te lanceren met de release van de aanstaande Android versie gaven ze aan dat huidige smartphones niet in staat zijn de Daydream apps weer te geven. Zelfs de huidige Nexus, die gebruikt kan worden voor software ontwikkeling voor Daydream voldoet niet aan de specificaties. ZTE is de eerste Android smartphone fabrikant die aangeeft een toestel uit te brengen die wél aan de specificaties voldoet. Maar ZTE kondigt tegelijkertijd ook een eigen headset aan.
Gear VR is het voorbeeld voor ZTE
Samsung heeft blijkbaar indruk gemaakt op smartphone fabrikanten. De aangekondigde headset van ZTE lijkt verdacht veel op de Gear VR van Samsung. De Axon telefoon heeft overigens ook een champagne kleurtje gekregen om de overeenkomsten nog te versterken.
Het is wel opvallend dat ZTE aangeeft dat Daydream ondersteund zal worden bij de Axon 7. Geldt dit voor de smartphone op zich, of alleen samen met de headset? Waarschijnlijk zal Google gebruik maken van speciale hardware om de VR ervaring te verbeteren, overeenkomstig met de extra sensoren die aanwezig zijn in de Gear VR.
LG speelt ook mee
Nog een grote speler bij Android toestellen zet in op VR. Al bij de introductie van de LG 3 werd een eenvoudige smartphone houder meegeleverd, nog voor de Samsung actie. Met de LG 5 introduceren ze een compleet nieuwe headset. In tegenstelling tot de meeste Android headsets heeft de LG versie een eigen display, die van de smartphone wordt niet gebruikt. Ook hebben ze een eigen panorama camera die erg lijkt op de Rico Theta.
Het moet worden gezegd dat de eerste reacties op de nieuwe hardware van LG niet bepaald lovend zijn. De headset laat teveel licht door van buiten, en het hele systeem lijkt niet goed uitgewerkt. Het is nu de vraag of LG hun eigen systeem laat vallen ten gunste van Google Daydream.
Even wachten met kopen
Google gaf zelf aan dat je beter even kunt wachten met de aanschaf van een Android toestel omdat de huidige smartphones niet zullen werken met het nieuwe Daydream platform. Dat geldt dus ook voor de Samsung Galaxy 7 en 7 S, momenteel de meest luxe Android toestellen op de markt.
Het is logisch dat Google hun eigen Nexus smartphones wil aanprijzen, het is wel een beetje apart dat ze consumenten aanraden niet een nieuw toestel te kopen. Samsung heeft juist de S7 gelanceerd en LG bracht onlangs de 5 uit met een modulair systeem waarmee je extra functionaliteit aan de telefoon kunt toevoegen. Na Nintendo, Sega, Playstation en Xbox lijkt Virtual Reality voor nog meer fragmentatie te zorgen. Wie gaat overleven en welke systemen gaan ten onder?
Critici van Virtual Reality benadrukken dat VR elke paar jaar even opduikt om vervolgens weer in de vergetelheid te geraken. Sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw wordt er al geëxperimenteerd met VR technologie in verschillende vormen maar het sloeg nooit aan. Begin jaren negentig van de twintigste eeuw waren we dichtbij een doorbraak van Virtual Reality naar de consumentenmarkt met de Virtuality 1000 Arcade kasten. Het Retro Computer Museum dook in het verleden en restaureerde het spel Dactyl Nightmare.
VR met magneten
Er zijn ongeveer 350 Virtuality kasten gemaakt, en volgens het Retro Computer Museum hebben zij de enige twee werkende kasten in wereld in hun bezit. De eerste VR kasten waren uitgerust met een Commodore Amiga 3000 computer, destijds de meest geavanceerde grafische computer die er bestond.
Latere machines maakten gebruik van een 486 PC systeem. Er bestaan twee uitvoeringen; een kast om in te zitten en een ring om in te staan. De ring waarin de speler zich bevindt heeft een magnetisch veld en kan zo bepalen waar en hoe de speler staat.
Dactyl Nightmare
Anno 2016 zijn actiespellen waarin gamers via internet tegen elkaar moeten vechten, schieten en uiteindelijk winnen nog steeds mateloos populair. Daarvoor werden deze spellen voornamelijk gespeeld op LAN parties.
Evenementen waar meerdere computers met ouderwetse kabels aan elkaar werden gekoppeld. In het VR spel Dactyl Nightmare uit 1991 worden twee spelers in een virtuele ruimte geplaatst om elkaar te beschieten met virtuele kruisbogen. Door de magnetische tracking is de beweging opvallend nauwkeurig, de beeldverversing is wel beperkt.
Met alle grote bedrijven die investeren in VR lijkt het onvermijdelijk dat Virtual Reality dit keer wel zal doorbreken. Het gaat niet meer om honderden maar honderdduizenden headsets van Oculus, HTC, Samsung en Sony die de huiskamers zullen bereiken. Op het gebied van originaliteit kunnen ontwikkelaars nog wel iets leren als we zien hoever VR technologie 25 jaar geleden al was.
Minecraft is één van de populairste spellen van afgelopen jaren. Het spel met de blokkerige graphics maar onbegrensde mogelijkheden wist snel een grote schare fans aan zich te binden.
Na de PC versie werd Minecraft ook vertaald naar andere platforms waaronder consoles en mobiele apparaten. De Gear VR versie is gebaseerd op de Pocket Edition en brengt alle bekende features voor het eerst naar een VR platform.
Game Review
De Gear VR versie van Minecraft is eigenlijk Minecraft: Pocket Edition. De eerste versie van de mobiele game liet nog te wensen over. Na een aantal ingrijpende updates, bug fixes en een betere code onder het spel is de Pocket Edition uitgegroeid tot een waardige toevoeging aan de PC versie.
Je kunt nu overal Minecraft spelen voor een heel schappelijke prijs van 7 euro. Als je al eerder de mobiele versie hebt gekocht zul je geen bijzondere verrassingen tegenkomen. Het is wel even een bittere pil om te slikken dat je weer moet betalen voor in principe hetzelfde spel.
Je kunt niet upgraden naar de VR versie, je moet het spel opnieuw kopen. Toch is het de moeite waard, in vergelijking met de vele Virtual Reality demos en 360 graden videoclips in de Oculus Store is Minecraft wel een compleet spel om urenlang van te genieten.
Beeld en Geluid
De graphics zijn in de herkenbare Minecraft stijl met blokkerige karakters. Als je de PC versie bent gewend zul je merken dat je niet zover in de diepte kunt kijken, dat is een beperking van de mobiele hardware. Er komen af en toe nog wel wat glitches voor, kleine foutjes in het beeld maar niets om je zorgen over te maken.
Je kunt kiezen voor de echte VR modus, daarbij sta je echt in de wereld van Minecraft en dat is een ware beleving. Je staat voor het eerst in de wereld van Minecraft, je hebt een gevoel van schaal die je op een scherm nooit zou kunnen ervaren.
Voor de starters in Virtual Reality is er een speciale stand om het spel op een virtuele televisie te spelen. Het lijkt dan alsof je in een huiskamer zit en Minecraft wordt weergegeven op een plat beeldscherm. Zo zal een nieuweling in VR niet zo snel misselijk worden. Dat is een slimme keuze, met een tik op het Gear VR besturingspaneel stap je door het beeldscherm in het spel.
Het geluid is gelijk aan de mobiele versie, met de Gear VR zul je waarschijnlijk een hoofdtelefoon dragen, dat verhoogt de sfeer enorm.
Besturing
Je hebt een Bluetooth controller nodig voor dit spel. Dit kan in principe elke controller zijn die je kunt koppelen aan jouw Android apparaat. Alleen met de mini controllers mis je enkele knoppen, je kunt beter met een volwaardige controller spelen.
Conclusie
Minecraft: Pocket Edition was al een goede versie van het bekende spel, in VR komt het helemaal tot leven. Voor het eerst kun je rondlopen in jouw virtuele wereld en dat is indrukwekkend. Dit is een spel waar je de tijd voor moet nemen, de Gear VR is relatief licht en draadloos waarmee de keuze voor dit systeem in plaats van de Rift of Vive logisch is. Op de HTC Vive is al een Minecraft Mod te spelen, en een officiële Oculus Rift versie zal later volgen.
Maar deze Minecraft kun je overal spelen en dat maakt het bijzonder. Als je in het bezit bent van een recent Samsung Galaxy toestel en een Gear VR is Minecraft het beste en meest complete spel dat je op dit moment kunt kopen. Met een aanschafprijs van 6,99 is Minecraft voor Gear VR beslist de moeite waard.
Technisch gezien verschillen de headsets van deHTC Vive en de Oculus Riftniet zoveel van elkaar. Toch hebben beide headsets verschillende exclusieve titels terwijl ze op dezelfde PC werken. Revive heeft een oplossing bedacht waarmee de spellen van de Rift wel op de Vive gespeeld kunnen worden. Oculus greep in maar maakte deze hack per ongeluk nog eenvoudiger.
EEN PLATFORM OF EEN ACCESSOIRE?
Al voor de Virtual Reality headsets te koop waren hoorde je de vraag is dit een systeem, een platform of een accessoire?. Om met een Vive of Rift te spelen heb je een snelle PC nodig, beide systemen werken op een Windows computer. Daarmee zijn het in feite accessoires voor een PC.
Maar Oculus heeft een eigen app store ingericht waar HTC Vive gebruikers niet welkom zijn. Dus geen Luckys Tale voor de Vive, of toch wel? De makers van Revive hebben een oplossing bedacht waarmee de spellen niet kunnen zien via welke headset ze gespeeld worden.
MAKEN OF KRAKEN?
De hackers die Revive hebben gemaakt zien hun software niet als een manier om illegaal spellen te spelen. Ze zijn van mening dat de speler het spel moet aanschaffen, onafhankelijk op welke manier ze spelen. Daarmee sluit hun mening aan op de uitspraak vanPalmer Luckey, de oprichter van Oculus.
Hij gaf aan dat de gebruiker een gekocht spel op elke wijze mocht spelen, zolang ze maar betalen. Daar zijn ze bij Oculus op teruggekomen, en ze probeerden de hack van Revive te blokkeren. Dit werkte averechts. Door de blokkade en de daarop volgende patch van Revive kan de software niet meer controleren of het spel gekocht is of niet. De originele Revive werkte alleen met originele spellen.
EXCLUSIEVE TITELS
Het grote probleem zijn exclusieve titels. In theorie kunnen de Rift en Vive met dezelfde programmas overweg, het is gewoon PC software. Maar fabrikanten betalen geld voor exclusieve titels om klanten te winnen. Daardoor wordt de gebruiksgroep verdeeld en dat is jammer. Revive is een gratis stukje software. Gebruik het op eigen risico en onthoud dat er veel software ontwikkelaars afhankelijk zijn van de verkopen van hun programmas.
Je zit in een kamer op de bank, het waait buiten. Je voelt meteen dat er iets aan de hand is, de lichten flikkeren en er gebeuren vreemde dingen. Je kijkt om je heen en voelt je steeds onzekerder worden. Dan Nou ja, dat moet je zelf maar ervaren!
Eigenlijk is Sisters geen echt spel, het is een ervaring van slechts enkele minuten. Maar het is wel een VR ervaring die al meer dan 1 miljoen keer is gedownload voor Google Cardboard. Daarmee is het een regelrechte hit die ook beschikbaar is voor de Gear VR. Reden genoeg om toch deze headset op te zetten en diep onder de dekens te duiken voor een bijzondere horror ervaring.
GAMEPLAY
Eigenlijk is Sisters geen echt spel maar een ervaring. Je zit op een virtuele bank en je kunt alleen rondkijken. Het is niet mogelijk om te navigeren, er is in feite helemaal geen interactie mogelijk. Eigenlijk is dit een spel dat met jou speelt, met beeld en geluid wordt er gespeeld met jouw gevoelens en emoties. Omdat je compleet bent afgesloten van je omgeving geeft dat een heel creepy ervaring.
Sisters duurt slechts enkele minuten, je bent er snel doorheen. Dat is in dit geval niet erg want het wordt ook nergens saai. Het is een compacte thriller waarin je eventjes mentaal door elkaar wordt geschud. Mensen die al bang worden van een Paranormal Activity film zullen moeite hebben Sisters tot het einde te bekijken.
Oorspronkelijk werd Sisters uitgebracht op Google Play, later kwam er een Gear VR versie. Hoewel Sisters geen technisch hoogstandje is geeft de Gear VR wel een betere ervaring. Met Google Cardboard ben je toch minder betrokken bij VR spellen dan in de Gear VR, en voor deze presentatie is dat van cruciaal belang.
GRAPHICS
Dit is geen spel die je aan je vrienden laat zien om te bewijzen dat een Gear VR ook prachtige beelden tevoorschijn kan toveren. De omgeving is geheel in 3D ontworpen, het is geen panorama video. De objecten zijn zeer gestileerd met relatief weinig polygonen.
Er wordt goed gebruik gemaakt van dynamisch licht. De graphics zijn niet bedoeld om realistisch te zijn maar om een gevoel op te wekken, en dat is gelukt. Het stereoscopische beeld geeft wel een goed gevoel van diepte, je hebt echt het gevoel dat je in de kamer zit.
Het geluid is de ster van deze productie. Met geluidseffecten wordt je door het verhaal geleid. Daarbij wordt gebruik gemaakt van allerlei psychologische trucjes om je aan het draaien te krijgen. Omdat je altijd op dezelfde plek in de kamer zit kun je het geluid volgen. Als er een groep vogels om je hoofd cirkelt klinkt dat prachtig. Sisters moet je echt ervaren met een hoofdtelefoon, de mono speaker van een Galaxy apparaat geeft niet het gewenste effect.
BESTURING
Hier valt niet veel over te melden. Het is een korte film zonder interactie, je hoeft alleen je hoofd te draaien om de verschillende elementen te bekijken.
CONCLUSIE
Sisters is een spel dat met jou speelt. Als je niet snel bang wordt is het toch de moeite waard dit experiment een keer te bekijken, al is het alleen maar om te zien hoe dicht Virtual Reality je in een situatie kan plaatsen, zelfs in een omgeving die er niet realistisch uitziet. Voor angsthazen is dit pakweg drie minuten kippenvel.
Hoe minder je weet, hoe enger het is. De ontwikkelaar heeft de beste YouTube clips van echte spelers bij elkaar gezet om je een idee te geven. We raden je aan Sisters te bekijken in een kamer met veel kussens, in één van de filmpjes vloog er een Gear VR door de kamer. Dat is ons niet overkomen, maar als gratis demonstratie van de Gear VR is Sisters zeker de moeite van het installeren waard. Zet wel een hoofdtelefoon op!
7.5TOTAL SCORE
Griezelig goed
Sisters zit goed in elkaar, je krijgt echt het gevoel dat er iets met je gebeurt. Het is eng en op sommige momenten frustrerend realistisch, echt een aanrader op de Gear VR
Nu Google de Virtual Reality ring serieus heeft betreden met Daydream zoeken ze naar hoogwaardige content. Ze kwamen al eerder met het camera systeem Google Jump om de productie van 360 graden video te stimuleren. Nu gaan ze nog een stapje verder door de samenwerking met IMAX aan te gaan.
IMAX in Virtual Reality
Een film die opgenomen is in IMAX is op zich al een hele ervaring, wanneer je dit spektakel mee kunt maken met een headset kan het nog indrukwekkender worden.
Google en IMAX gaan de samenwerking aan om nog betere 360 graden films te maken. Veel details zijn er nog niet bekend, alleen dat IMAX samen met Google werkt aan een verbeterde versie van de Jump techniek.
Naast GoPro nu ook Yi Technology
De huidige Google Jump werkt met een groot aantal GoPro cameras in een cirkel. Google heeft de houder ontwikkeld en de software om alle afzonderlijke beelden aan elkaar te rijgen.
Tijdens de aankondiging van de samenwerking met IMAX maakten ze ook de samenwerking met Yi Technology bekend. Dit bedrijf uit China maakt action cameras die erg veel lijken op de GoPro maar met meer functies en voor de helft van de prijs.
NoPro
Voor GoPro kan de samenwerking van Google met Yi grote gevolgen hebben. Hoewel Google niet heeft aangekondigd te stoppen met GoPro zijn ze niet meer de exclusieve partner. Het gaat GoPro toch al niet voor de wind de laatste tijd.
Er komen steeds meer action cameras zoals die van Sony en Yi, sommige modellen kunnen zelfs 360 graden video opnemen zoals de Kodak Pixpro. De opkomst van drones zoals die van DJI met ingebouwde cameras maakt de concurrentie nog groter. Daarnaast vernieuwt GoPro te langzaam in een branche die zich razendsnel ontwikkelt.
We zijn benieuwd wanneer we de eerste Google Jump IMAX films kunnen bekijken, wellicht vindt de première plaats op het nieuwe Daydream platform?
Met de Oculus Rift in de ene hoek en de HTC Vive in de andere hoek is het VR landschap verdeeld. Ontwikkelaars brengen exclusieve titels uit voor één platform waardoor de fragmentatie steeds groter wordt. Oculus investeert in titels als Luckys Tale en NextVR ging al een exclusieve deal aan met Gear VR. AltSpace VR pakt het anders aan en wil voor elke gebruiker het ultieme sociale chat platform worden.
AltSpace is voor iedereen
Op dit moment werkt de chat software van AltSpace VR op de Rift, de Vive en de Gear VR. Ook ondersteunen ze Leap Motion en Perception Neuron. Je kunt zelfs in ouderwets 2D meechatten op je PC. In feite is AltSpace VR een live chat met beelden.
Je wordt weergegeven als geanimeerd karakter in een virtuele wereld. Er zijn verschillende ruimtes met diverse themas om uit te kiezen. Je kunt een praatje maken of een spelletje spelen. Op zich niets revolutionairs, maar het is wel te gebruiken op vrijwel elk platform in een VR omgeving.
Lachen in AltSpace
Naast chatten kun je ook samenkomen en kijken naar speciale voorstellingen. Er werd al een voorstelling opgevoerd door komieken die een virtueel optreden gaven in een virtuele comedy club:
Het zijn nog duidelijk experimenten maar het laat wel de mogelijkheden zien voor de toekomst. Reggie Watts is een komiek en muzikant met een grote affiniteit voor technologische vernieuwingen. Op 26 mei gaf hij een exclusief live optreden in AltSpace VR.
Van Second Life naar Third Life
Vroeger was Second Life dé virtuele gemeenschap om samen te komen. De makers van Second Life werken aan een VR versie, momenteel loopt AltSpace VR voor op de concurrentie.
Waarschijnlijk zullen bedrijven als Skype (eigendom van Microsoft) en Facebook met soortgelijke software komen wanneer het VR publiek groot genoeg is. In Azië zijn Line en WeChat erg populaire social media platformen, ook daar neemt VR snel in populariteit toe.
Toen Google aankondigde een nieuw Virtual Reality platform te lanceren waren alle ogen even gericht op Daydream, de opvolger van Google Cardboard met een betere kwaliteit, minder vertraging, een eigen headset en een controller. Nu krijgen we mondjesmaat meer informatie over de content, wat kunnen we verwachten van dit nieuwe platform? Wordt het een revolutie, of is het oude wijn in nieuwe zakken?
Headset met controller
Google zal met een headset komen die mooier en strakker is vormgegeven dan de Cardboard. Het moet wel ruimte bieden aan verschillende toestellen, want Samsung, HTC, LG, Mi, Huawei, ZTE, Asus en
Alcatel gaan allemaal apparaten maken die werken met Daydream. Jazeker, ook Samsung, die zelf al een Gear VR headset op de markt heeft.
De controller ziet er interessant uit maar lijkt ook weer heel veel op de Wiimote van Nintendo. Apple heeft voor de laatste generatie Apple TV ook een soortgelijke remote met bewegingssensor meegeleverd. Daarmee is de hardware niet echt heel vernieuwend.
Android N gaat alles veranderen
Eén van de titels die aangekondigd is voor Daydream is EVE: Gunjack, een VR shooter die reeds verkrijgbaar is voor de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR. Niet echt vernieuwend dus. Verder kunnen we de bekende Google hits zoals Maps, Streetview en YouTube gaan bekijken in Virtual Reality.
Dat er op dit moment nog geen spectaculaire titels bekend gemaakt worden is niet zo verwonderlijk, de vraag is wel wat Daydream toevoegt aan het huidige aanbod. Het nieuwe Google project lijkt zich met name in het vaarwater te begeven van de Gear VR, het is daarom opvallend dat Samsung ook toestellen gaat maken die geschikt zijn voor Daydream.
Variatie of fragmentatie?
Er komen steeds meer spelers op de VR markt, van de grote namen Apple en Nintendo hebben we nog niets vernomen. Gaat Daydream de markt samenbrengen of juist uit elkaar trekken?
De Oculus Rift ligt al enkele weken op ons kantoor en na uitgebreid testen is het tijd voor een grondige review. Is de langverwachte headset de moeite (en de investering) waard of kun je beter wachten op de next generation HMDs?
Whats in the box?
De Rift wordt geleverd in een zwarte, strak vormgegeven doos die zeer minimalistisch aandoet. Enkel het logo prijkt op de voorzijde. Het deling doet erg Apple aan. De bovenzijde bevat een handvat van touw zodat het geheel eenvoudig te transporteren is. De doos openen is een leuke ervaring, het unboxen van een langverwacht product blijft gewoon magisch.
Eenmaal open wordt je begroet door een praktisch ingericht geheel. Alle het geleverde worden netjes op de plek gehouden. Naast de headset zelf bevat de doos een tracker, een XBOX ONE controller (met dongle) en de benodigde kabels. Een kleine afstandsbediening prijkt aan de binnenzijde van de omslag. Deze dient voor het snel navigeren in het Oculus menu.
Design & Comfort
De headset is een prachtig stukje techniek dat zeer strak is vormgegeven. Het ontwerp kan omschreven worden als industrieel met een minimalistische twist. Geen onnodige kabels, aansluitingen of openingen. Slechts 1 kabel loopt van de voorzijde, langs de linkerkant naar achteren. Aan de onderzijde zit een switch die ietwat gammel aanvoelt- om de inter pupular distance aan te passen. De afstand tussen de ogen dus.
Zijkanten alsmede de bovenzijde bevatten straks waarmee de headset op maat gemaakt wordt. De Rift beschikt over een ingebouwde headset die eenvoudig aan de positie van de oren aan te passe zijn. Qua gewicht is de bril een stuk minder zwaar dan zijn voorgangers. Het opzetten alsmede het dragen is uitermate comfortabel. Zelfs tijdens lange sessies wordt het geheel niet onprettig om te dragen.
De hoofstrap zelf is van een soort rubber/kunststof gemaakt dat eenvoudig meebeweegt waardoor het opzetten van de bril moeiteloos verloopt. Het doet denken ana eht opzetten van een pet. De buitenzijde van de bril zelf voelt erg fijn aan, echt een premium feel. Maargoed, dat mag ook wel voor het geld. Lenzen vind je natuurlijk aan de binnenzijde, die groter zijn alsmede een andere vorm hebben ten opzichte van de DK2. Daarnaast zit er aan de binnenzijde een soort flexibel netje tussen de lenzen en de rest van het apparaat. Het gedeelte dat tegen je hoofd aan zit voelt comfortabel aan maar is niet te verwijderen. Erg jammer want hygiënisch is het niet naar lang gebruik.
Scherm en lenzen
De Rift beschikt over flink verbeterde specificaties ten opzicht van zijn voorganger. Pixelswijs is de resolutie opgeschroefd naar 2160×1200 pixels verdeeld over de twee schermen. Een vernieuwingssnelheid van 90hz zorgt voor een maximaal 90 frames per seconden. Ruim boven de aanbevolen 60 frames voor een comfortabele ervaring. De lenzen zelf zijn een stuk groter en hebben een betere pasvorm voor je ogen.
Het scherm zelf biedt een uitstekende ervaring hoewel het zwarte wat donkerder mocht, het is nu soms nog wat grijzig. Het screendooreffect waarbij individuele pixels zichtbaar zijn is nog steeds aanwezig hoewel minder storend dat bij de voorgangers. Vooral wanneer je naar bepaalde (extra lichte/donkere) plekken kijkt is het effect aanwezig. Dit effect zal bij de komende headsets nog wel aanwezig zijn. Over het algemeen biedt de headset echter een voldoende immersive ervaring waarbij de storende elementen minimaal zijn.
Tracker, controller & remote
De tracker is flink verbeterd ten opzichte van de DK2 versie. Deze bestond uit een soort webcam dat met twee kabels werd aangesloten. De eerste naar de PC voor stroom en de tweede naar de headset voor de tracking zelf. De nieuwe tracker ook weer erg netjes- vormgegeven beschikt slechts over 1 USB kabel die aangesloten wordt op de PC. Een zeer welkome aanpassing naar de kabelzooi van de DK2. Naast de praktische vormgeving werkt de tracker uitstekend. Geen enkel moment tijdens onze speelsessies werd de positie van de headset niet gevonden. Dit is echter ook niet bijzonder moeilijk omdat de CV1 vooralsnog een seated experience is.
Hoewel de Rift CV1 geschikt is voor roomscale VR biedt het weinig waarde wanneer je alsnog met een XBOX controller rondloopt. Dit is gelijk ook het grootste gemis; het niet beschikbaar zijn van de adequate besturing. Hoewel de meegeleverde XBOX ONE controller prima werkt mis je toch een mate van interactie met de virtuele wereld. Helemaal naar een aantal speelsessies met de HTC Vive. Oculus gaf aan de aangekondigde Touch controllers snel uit te leveren maar de afwezigheid doet afbreuk aan d eerste ervaring met de Rift. Bezitters van de Rift kunnen als eerste de controllers bestellen. Wanneer ze exact beschikbaar zijn is echter niet bekend.
Wanneer je geen zin hebt om de XBOX Controller aan te sluiten kun je gebruik maken van de handzame remote control. Deze beschikt slechts over een aantal knoppen en is voornamelijk geschikt voor het navigeren door het menu en het checken van video of andere niet-interactieve content.
De ervaring
Virtual reality blijft een bijzondere ervaring, zelfs voor doorgewinterde fanaten zoals ons. Het voor het eerst opstarten van een nieuwe game blijft magisch. Het onovertroffen gevoel van vrijheid geeft de realisatie dat dit de toekomst is. Niet alleen voor games. Zodra je de bril opstart kom je in een soort huiskamer, vergelijkbaar met het menu van de Gear VR. Het hoofdmenu bevat de uitgelichte games en daarnaast is een je bibliotheek alsmede de store beschikbaar. Navigeren en het opstarten van games werk uitstekend.
Het games zelf is een prettige ervaring zonder al te veel motion sickness. Bij vlieggames alsmede games met snelle bewegingen kan toch wat misselijkheid ervaren. Dit heeft deels te maken met het gebruik van een controller. Zolang je zelf niet fysiek meebeweegt is de kans om misselijk te worden een stuk groter. Spelen van de verschillende games voelt uitstekend en vr biedt vooral bij de first person games toegevoegde waarde. Bij de overige voelt het meer als een toevoeging.
De HTC Vive (review volgt) hebben wij hier tevens al een aantal weken liggen en Roomscale VR wint het voorlopig van de seated experience die Oculus biedt.
De content
Er zijn een flink aantal Oculus releasegames beschikbaar waar wij in aparte stukken aandacht aan gaan besteden. De circa 30tallige release line up biedt voor iedereen echter wat. Van schiet en vlieggames tot puzzel en avontuur. Hoogtepunten zijn naar ons idee Eve, Chronos & Keep Talking And Nobody Explodes.
Conclusie
De Oculus Rift CV1 is een hoogwaardige VR headset die zowel prachtig als praktisch is vormgegeven. Hoog comfort alsmede een strakke uitstraling maken dit een geweldig product voor early adopters en fanatiekelingen. Het ontbreken van controllers maaroge kosten voor zowel de headset als een goede PC maken het nog geen product voor de massa.
+ High-end, praktische vormgeving + Gebruiksvriendelijk en comfortabel
Steeds meer diensten ondersteunen 360 graden panorama foto en video. Via YouTube en Facebook kun je naar panorama beelden kijken, de foto site Flickr heeft een enorm aanbod aan panorama fotos. Hoe maak je zelf fotos en videoclips van jouw leven? Dit zijn de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden bij de keuze van een 360 graden camera:
Jouw smartphone kan al voldoende zijn
Er zijn meerdere apps waarmee je een smartphone kunt gebruiken om panoramafotos te maken. Je maakt een serie fotos rondom en de software plakt ze aan elkaar.
Het onderwerp mag niet bewegen, anders zie je vreemde fouten. Met de Google app kun je deze fotos meteen op Google Maps toevoegen. Voor video moet je naar een andere oplossing zoeken.
Hoeveel lenzen heb je nodig?
De Kodak Pixpro SP360 filmt een cilinder panorama beeld met één bolle lens, de Ricoh Theta heeft twee bolle lenzen. Er zijn ook professionele systemen die een hele serie cameras aan elkaar koppelen voor een hogere resolutie.
Let altijd op de verticale resolutie, de nieuwe Gear Vr 360 camera heeft een verticale resolutie van 1920 pixels. Meer lenzen is in theorie beter maar niet alle systemen kunnen die losse beelden even goed aan elkaar stitchen.
Wat kosten 360 graden cameras?
Kies bij voorkeur een camera met pakweg 4K aan resolutie, minder pixels zal tot een lage verticale resolutie leiden. Als je een nieuwe Samsung Smartphone hebt ligt de Gear VR 360 van 349,- voor de hand omdat je met de smartphone de camera kunt bedienen.
Voor sportieve gebruikers kan de Kodak Pixpro SP360 met 4K resolutie voor 359,- interessant zijn, dit is eigenlijk een 360 graden GoPro. De Ricoh Theta begint achter te lopen, de 360Fly heeft net veel investeringsgeld opgehaald maar loopt momenteel ook wat achter. GoPro gaat binnenkort met een professionele oplossing komen met meerdere GoPro cameras maar die zal voor de gemiddelde consument te duur zijn.
Conclusie
Als je wilt starten met panorama fotografie kun je het beste met een gratis app beginnen. Als dit bevalt kun je kiezen voor een echte panorama camera waarbij de Gear VR 360 momenteel de beste prijs / kwaliteitsverhouding heeft.
Samsung Gear VR goed voor 1 miljoen gebruikers per maand
Samsung Gear VR goed voor 1 miljoen gebruikers per maand
on mei 23, 2016
Terwijl de Oculus Rift en HTC Vive headsets langzaam maar zeker de consument bereiken heeft Oculus bekend gemaakt dat er momenteel 1 miljoen actieve gebruikers zijn van de Gear VR. Dat is een indrukwekkend aantal voor het kleinere broertje van de Rift. Blijkbaar zijn er veel bezitters van Samsung Galaxy smartphones en tablets die de Gear VR gebruiken om hun eerste stappen te nemen in Virtual Reality.
Gear VR voor iedereen
De eerste versie van de Gear VR die in de winkel te koop was had nog een aanschafprijs van 199,-. De tweede generatie die eind 2015 op de markt verscheen was niet alleen beter, de prijs was ook lager met 99,-.
Bij de introductie van de nieuwe Galaxy smartphones S7 en S7 Edge kregen de snelle bestellers deze headset er gratis bij. Zo kreeg Samsung direct honderdduizenden nieuwe gebruikers. En blijkbaar laten ze de bril niet in een kastje stof vangen, met 1 miljoen gebruikers per maand lijkt de Gear VR een groot succes.
Google Cardboard krijgt concurrentie
Google Cardboard is de goedkoopste manier om VR te beleven. Met een stukje karton kun je genieten van vele VR apps op Android en Apple toestellen. Toch biedt de Gear VR met de extra hardware en het gesloten Oculus systeem een betere ervaring.
Het helpt natuurlijk ook dat de Gear VR enkele fikse primeurs binnen weet te slepen zoals Minecraft, één van de beste video producenten NextVR maakt ook exclusief voor de Gear VR producties.
Samsung is the brand to beat
Andere fabrikanten zullen Samsung scherp in de gaten moeten houden. Terwijl camera fabrikant GoPro zware tijden doormaakt komt Samsung met de Gear VR 360 camera. De Rift heeft nog geen VR controllers en Samsung heeft al promotiemateriaal van hun Rink controllers laten zien. Daarnaast is de Gear VR ook nog eens geheel draadloos. Als je net een nieuwe Galaxy S7 hebt gekocht wordt het misschien tijd voor een Gear VR, de toekomst ziet er rooskleurig uit.
Op 25 juni 2014 kwam Google met de Cardboard, een kartonnen houder voor een Android smartphone met twee kunststof lenzen om Virtual Reality games te spelen en vooral ook panorama video te bekijken. Bijna twee jaar later en vijf miljoen verkochte Cardboards verder kondigt Google Daydream aan voor Android N die later dit jaar zal verschijnen. Wat biedt Daydream meer dan Cardboard, en hoe gaat Google de strijd aan met de concurrentie?
Volwassen Virtual Reality voor Android
De Google Cardboard software met vouwbril is voor velen de eerste kennismaking met VR geweest. De technologie liet te wensen over, volgens critici gaf het zelfs een verkeerd beeld van Virtual Reality. Desondanks heeft Google de mogelijkheden van VR bekend gemaakt bij een groot publiek.
Voor Cardboard waren er geen speciale voorzieningen in Android doorgevoerd. Cardboard werkte ondanks Android, niet dankzij aldus hoofd Android ontwerper Dave Burke.
Daar komt nu verandering in. In de nieuwe versie van Android zal er specifieke ondersteuning voor VR komen waarbij de beeldverversing geoptimaliseerd wordt zodra je de smartphone in Virtual Reality modus gaat gebruiken. Er komt een aparte Google Play Store met VR apps en er wordt zelfs een nieuwe headset ontwikkeld met een controller die qua functie veel lijkt op een Nintendo Wii controller.
Daydream gaat de strijd aan met Gear VR
Met 1 miljoen actieve gebruikers per maand lijkt het dat Samsung met hun Gear VR headset een nieuwe markt heeft ontdekt. De plannen van Google lijken opvallend veel op de strategie van Samsung.
Als grote verschil zal Daydream werken met verschillende merken zolang het toestel voldoet aan de technische specificaties waaronder een AMOLED scherm. De Nexus 6P zal het eerste toestel worden die VR op Android officieel zal ondersteunen.
Samsung is meer gesloten. Hoewel de Galaxy smartphones en phablets ook op Android werken is de functionaliteit van de Gear VR uitsluitend bestemd voor Samsung gebruikers. Google laat alle fabrikanten gebruik maken van Daydream. Enerzijds biedt dat meer keuze voor de consument, anderzijds wordt het lastiger voor ontwikkelaars om alle toestellen te ondersteunen. Dat fragmentatie probleem doet sterk denken op het verschil tussen Android en Apple toestellen. Apple is meer gesloten waarmee apps ontwikkelen eenvoudiger is. Het is geen kwestie van beter of slechter, de aanpak is gewoon anders.
Dagdroom of nachtmerrie?
Met Daydream werkt Google aan een opvolger voor Cardboard. Door smartphones te gebruiken in combinatie met een headset gaan ze de strijd aan met Gear VR van Samsung. De Rift, Vive en Playstation VR zullen waarschijnlijk niet veel hinder ondervinden van deze ontwikkelingen. Gaat deze splitsing binnen het Android systeem voordeel bieden aan de consument omdat er meer keuze is, of is het nadelig omdat de fragmentatie hoger wordt? In het najaar zullen we het weten.
Na de introductie van de nieuwe generatie GPUs van Nvidia werden onlangs de eerste demonstraties getoond aan de pers. Met de GTX 1080 en het onderliggende Pascal systeem worden spellen mooier, applicaties sneller en zeker voor Virtual Reality zal het grote voordelen bieden. In de demo opstelling werden maar liefst drie GTX 1080 kaarten gekoppeld om een aantal aantrekkelijke voorbeelden te tonen van de grafische kracht, en de geavanceerde implementatie van zwaartekracht en materiaaleigenschappen.
VR Funhouse
Met een collectie minispellen liet Nvidia zien wat je met processorkracht kunt bereiken. In de PC die gebruikt werd voor de demonstratie bevonden zich drie GTX 1080 kaarten waarvan één specifiek gebruikt werd voor de berekeningen van de zwaartekracht. De nieuwe PhysX library maakt zeer realistische bewegingen mogelijk.
Nvidia en HTC Vive
Op dit moment heeft alleen de HTC Vive controllers waarmee je vrij kunt bewegen. Dat maakt de Vive ideaal om de nieuwe technologie te demonstreren. In de VR Funhouse kun je objecten oppakken en weggooien, je kunt schieten met geweren en slijm schieten met een kanon. Je ziet de slijm daarna realistisch wegsijpelen. Dat kan mooi gebruikt worden voor de nieuwe Ghostbusters VR attractie van The Void.
Wat is het nut van deze spellen?
Volgens Nvidia zal het realistische gedrag van objecten in spellen tot een betere beleving leiden. Voorheen was zwaartekracht meestal een animatie of een truc, nu werk je met echte zwaartekracht. Zeker in VR zal dat merkbaar zijn.
Met een Xbox op je televisie en een controller in je hand zal het voordeel niet zo merkbaar zijn als bij een Virtual Reality omgeving met haptic feedback handschoenen. Met haptic feedback kun je ook weerstand voelen, helaas is er nog geen VR systeem die haptic feedback volledig heeft geïntegreerd. Nivida zet serieus in op Virtual Reality, en de VR Funhouse is maar een klein voorproefje van de nabije toekomst.
Panorama fotos met Ansel
Het is niet zo ingewikkeld om een screenshot te maken van een VR spel. Helaas zie je alleen direct waar je als speler naar kijkt. Nvidia heeft met Ansel een stukje software ontwikkelt waarmee je panorama fotos kunt maken.
Daarmee zie je dus niet alleen direct wat zich in jouw gezichtsveld bevindt, maar de volledige omgeving wordt opgeslagen als bestand die je later terug kunt kijken. Met Ansel kun je ook de foto bewerken, kleuren instellen en het resultaat delen.
Als deze functie wordt uitgebreid met video opname zou je een panorama video kunnen maken direct in een spel. Dat zou voor filmmakers en animators heel interessant kunnen zijn.
Eindelijk virtual reality ondersteuning voor Apple op YouTube
Eindelijk virtual reality ondersteuning voor Apple op YouTube
on mei 17, 2016
Bijna een jaar geleden begon de zoekgigant met de uitrol van virtual reality mogelijkheden op het populaire videoplatform. De eerste periode was het enkel mogelijk om 360 graden videos te bekijken, pas later werd de zogenaamde Cardboard modus voor Android gebruikers toegevoegd. Nu is deze functie eindelijk voor iOS uitgerold waardoor Apple gebruikers ook met een vr bril de content kunnen checken.
Eindelijk iOS
Waarom de uitrol van de vr functionaliteiten voor iOs zolang op zicht heeft laten wachten is een raadsel. Er werd gesproken over tegenwerking vanuit Apple maar een een logische oorzaak is een technische euvel mbt het afspelen van videos op fullscreen. Let wel, het is momenteel enkel mogelijk om via de YouTube app de 360 content te bekijken. Browsers ondersteunen de functionaliteit nog beperkt. Alleen Googles eigen browser Chrome heeft de vr functionaliteit ingebouwd.
Het is vanaf vandaag dus een stuk eenvoudiger om vr content te bekijken en delen. Voorheen waren iOS gebruikers aangewezen op externe apps zoals Kolor. Nadeel van YouTube is natuurlijk wel dat er altijd gestreamed wordt en offline bekijken van content niet mogelijk. Dit zorgt voor een hoog datavebruik alsmede een vaak beperkte ervaring aangezien 4K streamen voor de meeste gebruikers beperkt werkt.
Verdere ontwikkelen Google VR
Google maakt grote stappen op het gebied van VR. Zo werd deze week bekend dat ze vooruitgang maken Project Tango waarmee omgevingen in 3D in kaart gebracht kunnen worden. Binnenkort vindt tevens het jaarlijkse Google I/O event plaats waar wij hopelijk weer een flink aantal vette vr aankondigingen kunnen verwachten.
Zo werden er reeds details gelekt over Android VR en is de kans groot dat Google een standalone vr bril toont. Deze bril werkt onafhankelijk van mobiele telefoons en doet puur dienst als vr device. De waarschnlijk lage kostprijs zal zorgen voor een snellere adoptie van virtual reality. Iets wat wij natuurlijk van harte toejuichen.
Een lui oog is geen prettige ervaring voor een kind. Je moet rondlopen als een piraat met een afgeplakt oog, tot overmaat van ramp plakken ze ook nog eens het goede oog af! Een lui oog, ofwel amblyopie is anders dan bijziend of verziend, je kunt een lui oog trainen om je zicht te verbeteren. James Blaha bedacht een manier om van zijn luie oog af te komen met VR.
Experimenteren op jezelf
James Blaha had ook een lui oog. Hij bedacht speciale software voor de Oculus Rift die van oogtraining een leuk spel zou maken. Het werkte voor hem maar hij was er niet van overtuigd dat het andere mensen ook zou helpen.
Dankzij een succesvolle Indiegogo campagne kon hij verder ontwikkelen en nu is Vivid Vision een systeem dat door optometristen in de Verenigde Staten wordt gebruikt om andere mensen van amblyopie te genezen.
Virtueel trainen
Gamers met oogproblemen vinden het jammer dat ze niet deel uit kunnen maken van de VR hype. Een aantal brildragers zijn al overgestapt op lenzen, speciaal voor VR. Er zijn ook al speciale lenzen waarmee je per oog een andere dioptrie kunt gebruiken. Nu is het mogelijk om met VR bepaalde aandoeningen te genezen. Verwacht niet dat je met VR binnenkort jouw +10 jampotten kunt weggooien, een lui oog is een heel andere afwijking dan verziend of bijziend.
Niet geschikt voor kinderen
Voor kinderen onder de twaalf wordt afgeraden om VR headsets te dragen. Er kunnen nadelige effecten zijn voor jonge ogen die nog in ontwikkeling zijn. Voor een korte periode zou het geen probleem zijn, maar te lang wordt afgeraden.
De luie oog therapie van Vivid Vision is helaas alleen nog in de Verenigde Staten te krijgen bij artsen. Het bedrijf wil nog geen publieke versie uitgeven omdat ze dan geen kwaliteitscontrole kunnen uitoefenen, een behandeling bij de specialist is belangrijk. Wellicht dat ze in een later stadium een openbare versie gaan uitbrengen, of er komt een andere ontwikkelaar die hier op inspringt.
Naast Virtual Reality en Augmented Reality is er ook Mixed Reality, een combinatie van echt en computerbeelden die naadloos op elkaar aansluiten. Het meest ambitieuze MR project is tegelijkertijd ook de meest mysterieuze; Magic Leap.
Wat is Magic Leap?
Deze headset laat je de werkelijkheid zien en legt daar computerbeelden overheen die exact passen op de werkelijkheid. Daarmee lijkt het veel op de Microsoft Hololens en de Meta headset, en minder op Oculus Rift en de HTC Vive. Het bedrijf Magic Leap heeft al zon anderhalf miljard dollar aan investeringen opgehaald, maar slechts enkele mensen hebben een werkend prototype gezien.
Naast de directeur Rony Abovitz zijn er meerdere grote namen betrokken bij Magic Leap. Bijvoorbeeld Peter Jackson, regisseur van de Lord of the Rings films. Zijn speciale effecten bedrijf Weta is intensief betrokken bij de ontwikkeling van Magic Leap. Is het nog niet duidelijk wat Magic Leap is en doet? Je bent niet de enige
Veel geheimen, weinig informatie
Bovenstaande video laat zien wat de Magic Leap momenteel kan. Misschien. Pakweg elke zes maanden komt er een nieuwe video op YouTube met beelden van dit product. Na de eerste video waren mensen al argwanend, zeker omdat Weta dit soort videoclips ook kan maken zonder echte MR technologie. In de laatste videoclips staat een tekst dat het echte beelden zijn, maar de geheimzinnigheid omtrent de technologie blijft overeind. Er is geen prijs bekend, geen release datum, geen technische specificaties.
Meta maakt het transparant
Het Meta project is minder geheimzinnig. Net als de Hololens kun je een development kit voor ontwikkelaars bestellen. De technische informatie is concreter en de videoclips zijn duidelijk. Het ziet er wel iets minder indrukwekkend uit.
Naast VR headset als de Oculus Rift, HTC Vive en Playstation VR komt er nog een MR strijd tussen Hololens, Meta en Magic Leap. Laten we hopen dat we niet weer zes maanden moeten wachten voor de volgende Magic Leap video.
Nieuwe technologie komt pas tot leven wanneer creatieve mensen de mogelijkheden gaan verkennen en toepassingen bedenken waar de oorspronkelijke uitvinder niet bij stil had gestaan. Dit is het geval bij Skywand. Je kent ongetwijfeld die mooie opnames vanuit een helikopter over een wereldstad. Nu kun je deze opnames maken met veel kleinere drones. De vliegroute wordt vooraf bepaalt met een HTC Vive en geavanceerde software, later dit jaar zal het ook met de Oculus Rift mogelijk zijn.
Vallende drones
Botao Hu is de directeur van Amber Garage en zijn bedrijf ontwikkelde Skywand. Als fotografie student wilde hij experimenteren met drones. Hij liet zijn eerste drone neerstorten omdat hij niet met de besturing overweg kon.
Het leek hem veel eenvoudiger om vooraf een route uit te stippelen waarna de drone deze route kan vliegen. En dat werkt het beste met een VR headset.
Virtuele routes bepalen
Als basis maak je gebruik van een gedetailleerde 3D versie van een locatie. Met de controllers van de HTC Vive worden keyframes bepaalt waar de drone langs zal vliegen.
Je ziet de complete beweging als computeranimatie. Als dit voorbeeld perfect is wordt de route ingeladen in de drone en de opname kan gemaakt worden vanuit de lucht.
Veiliger met drones vliegen?
De wetgeving is bezig het vliegen met drones aan banden te leggen. Het kan gevaarlijk zijn voor vliegtuigen, en een drone die boven een woonwijk neerstort op spelende kinderen is niet wenselijk.
Met de technologie van Skywand wordt de menselijke factor uitgeschakeld. Een vluchtplan wordt bepaalt, de juiste vergunning wordt verleend en de drone kan zelfstandig de lucht in.
De computeranimaties van Skywand zijn overigens al zo gedetailleerd dat een echte opname haast niet meer nodig lijkt. Het geeft wel aan hoeveel meerwaarde virtual reality kan bieden aan creatieve ontwerpers, zoals we al eerder zagen met de tekensoftware Tilt Brush.
Game Ontwikkelaar Insomniac komt met drie VR spellen
on mei 11, 2016
Als er een nieuwe spelcomputer op de markt komt bestaat de eerste lichting spellen vaak uit een handvol goede titels en een grote keuze aan games die snel vergeten worden. Bij systemen die gebruik maken van nieuwe controllers en besturingssystemen duurt het even voor de ontwikkelaars echt goede spellen maken. Zo is het ook met VR headsets. De meeste spellen lijken op veredelde tech demos. Insomniac is de studio die verantwoordelijk was voor spellen als Ratchet en Clank, Spyro the Dragon en Sunset Overdrive. Zij hebben drie titels aangekondigd voor de Oculus Rift. Zijn dit de titels waar de gamers op wachten?
Edge of Nowhere
Dit spel lijkt wel een beetje op Tomb Raider en Uncharted. Je bekijkt de wereld vanuit het third person perspective, dus je ziet het karakter op het scherm.
Het speelt zich af in een omgeving van bergen en ijsrotsen, het spel is een kruising tussen actie en horror. Je bestuurt het spel met de bekende Xbox controller, de headset wordt voornamelijk gebruikt voor een ruimer gezichtsveld.
Feral Rites
Dit spel word ook vanuit de derde persoon gespeeld, of beter gezegd het derde dier. In dit actie-avontuur spel moet je de strijd aangaan met sterke opponenten terwijl je zelf dierlijke krachten op kunt wekken.
Het is een vechtspel waarin je vrij rond kunt lopen. De VR zal gebruikt worden voor de speciale finishing moves wanneer je de tegenstander de laatste en fatale slag geeft.
The Unspoken
Dit spel is vanuit het first person perspective, jij staat dus in het spel met virtuele handen. Die beweeg je met de Oculus Rift Touch controllers. Je kunt bewegingen maken waarmee speciale krachten worden losgelaten op jouw tegenstanders.
Door te voorspellen welke krachten die tegenstanders gaan toepassen kun je een strategie bepalen. Dit spel maakt goed gebruik van de mogelijkheden in Virtual Reality, mede dankzij de Touch controllers.
Alleen voor Oculus
Hoewel de Rift en de HTC Vive beide op een PC werken met dezelfde specificaties komen deze drie spellen alleen maar uit in de Oculus Store. De spellen worden gefinancierd door Oculus Studios, daarmee hopen ze gamers over de streep te trekken en de Vive te laten liggen.
Dat betekent niet dat spellen exclusief met de Rift gespeeld kunnen worden, het houdt alleen in dat je de spellen exclusief via de Oculus Store kunt aanschaffen. Er zijn al diverse spellen voor de Rift die ook speelbaar zijn op de Vive.
Deze exclusieve titels zaaien verdeeldheid, fragmentatie kan de verkopen van VR headsets nadelig beïnvloeden. Daarmee hebben de makers van VR headsets een dubbele uitdaging; samen moeten ze VR technologie tot een succes maken, en tegelijkertijd moeten ze concurreren om de klanten voor zich te winnen.