
Terwijl de Oculus Rift en HTC Vive headsets langzaam maar zeker de consument bereiken heeft Oculus bekend gemaakt dat er momenteel 1 miljoen actieve gebruikers zijn van de Gear VR. Dat is een indrukwekkend aantal voor het kleinere broertje van de Rift. Blijkbaar zijn er veel bezitters van Samsung Galaxy smartphones en tablets die de Gear VR gebruiken om hun eerste stappen te nemen in Virtual Reality.
Gear VR voor iedereen
De eerste versie van de Gear VR die in de winkel te koop was had nog een aanschafprijs van 199,-. De tweede generatie die eind 2015 op de markt verscheen was niet alleen beter, de prijs was ook lager met 99,-.
Bij de introductie van de nieuwe Galaxy smartphones S7 en S7 Edge kregen de snelle bestellers deze headset er gratis bij. Zo kreeg Samsung direct honderdduizenden nieuwe gebruikers. En blijkbaar laten ze de bril niet in een kastje stof vangen, met 1 miljoen gebruikers per maand lijkt de Gear VR een groot succes.
Google Cardboard krijgt concurrentie
Google Cardboard is de goedkoopste manier om VR te beleven. Met een stukje karton kun je genieten van vele VR apps op Android en Apple toestellen. Toch biedt de Gear VR met de extra hardware en het gesloten Oculus systeem een betere ervaring.
Het helpt natuurlijk ook dat de Gear VR enkele fikse primeurs binnen weet te slepen zoals Minecraft, één van de beste video producenten NextVR maakt ook exclusief voor de Gear VR producties.
Samsung is the brand to beat
Andere fabrikanten zullen Samsung scherp in de gaten moeten houden. Terwijl camera fabrikant GoPro zware tijden doormaakt komt Samsung met de Gear VR 360 camera. De Rift heeft nog geen VR controllers en Samsung heeft al promotiemateriaal van hun Rink controllers laten zien. Daarnaast is de Gear VR ook nog eens geheel draadloos. Als je net een nieuwe Galaxy S7 hebt gekocht wordt het misschien tijd voor een Gear VR, de toekomst ziet er rooskleurig uit.