Toen Google aankondigde een nieuw Virtual Reality platform te lanceren waren alle ogen even gericht op Daydream, de opvolger van Google Cardboard met een betere kwaliteit, minder vertraging, een eigen headset en een controller. Nu krijgen we mondjesmaat meer informatie over de content, wat kunnen we verwachten van dit nieuwe platform? Wordt het een revolutie, of is het oude wijn in nieuwe zakken?
Headset met controller
Google zal met een headset komen die mooier en strakker is vormgegeven dan de Cardboard. Het moet wel ruimte bieden aan verschillende toestellen, want Samsung, HTC, LG, Mi, Huawei, ZTE, Asus en
Alcatel gaan allemaal apparaten maken die werken met Daydream. Jazeker, ook Samsung, die zelf al een Gear VR headset op de markt heeft.
De controller ziet er interessant uit maar lijkt ook weer heel veel op de Wiimote van Nintendo. Apple heeft voor de laatste generatie Apple TV ook een soortgelijke remote met bewegingssensor meegeleverd. Daarmee is de hardware niet echt heel vernieuwend.
Android N gaat alles veranderen
Eén van de titels die aangekondigd is voor Daydream is EVE: Gunjack, een VR shooter die reeds verkrijgbaar is voor de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR. Niet echt vernieuwend dus. Verder kunnen we de bekende Google hits zoals Maps, Streetview en YouTube gaan bekijken in Virtual Reality.
Dat er op dit moment nog geen spectaculaire titels bekend gemaakt worden is niet zo verwonderlijk, de vraag is wel wat Daydream toevoegt aan het huidige aanbod. Het nieuwe Google project lijkt zich met name in het vaarwater te begeven van de Gear VR, het is daarom opvallend dat Samsung ook toestellen gaat maken die geschikt zijn voor Daydream.
Variatie of fragmentatie?
Er komen steeds meer spelers op de VR markt, van de grote namen Apple en Nintendo hebben we nog niets vernomen. Gaat Daydream de markt samenbrengen of juist uit elkaar trekken?
De Oculus Rift ligt al enkele weken op ons kantoor en na uitgebreid testen is het tijd voor een grondige review. Is de langverwachte headset de moeite (en de investering) waard of kun je beter wachten op de next generation HMDs?
Whats in the box?
De Rift wordt geleverd in een zwarte, strak vormgegeven doos die zeer minimalistisch aandoet. Enkel het logo prijkt op de voorzijde. Het deling doet erg Apple aan. De bovenzijde bevat een handvat van touw zodat het geheel eenvoudig te transporteren is. De doos openen is een leuke ervaring, het unboxen van een langverwacht product blijft gewoon magisch.
Eenmaal open wordt je begroet door een praktisch ingericht geheel. Alle het geleverde worden netjes op de plek gehouden. Naast de headset zelf bevat de doos een tracker, een XBOX ONE controller (met dongle) en de benodigde kabels. Een kleine afstandsbediening prijkt aan de binnenzijde van de omslag. Deze dient voor het snel navigeren in het Oculus menu.
Design & Comfort
De headset is een prachtig stukje techniek dat zeer strak is vormgegeven. Het ontwerp kan omschreven worden als industrieel met een minimalistische twist. Geen onnodige kabels, aansluitingen of openingen. Slechts 1 kabel loopt van de voorzijde, langs de linkerkant naar achteren. Aan de onderzijde zit een switch die ietwat gammel aanvoelt- om de inter pupular distance aan te passen. De afstand tussen de ogen dus.
Zijkanten alsmede de bovenzijde bevatten straks waarmee de headset op maat gemaakt wordt. De Rift beschikt over een ingebouwde headset die eenvoudig aan de positie van de oren aan te passe zijn. Qua gewicht is de bril een stuk minder zwaar dan zijn voorgangers. Het opzetten alsmede het dragen is uitermate comfortabel. Zelfs tijdens lange sessies wordt het geheel niet onprettig om te dragen.
De hoofstrap zelf is van een soort rubber/kunststof gemaakt dat eenvoudig meebeweegt waardoor het opzetten van de bril moeiteloos verloopt. Het doet denken ana eht opzetten van een pet. De buitenzijde van de bril zelf voelt erg fijn aan, echt een premium feel. Maargoed, dat mag ook wel voor het geld. Lenzen vind je natuurlijk aan de binnenzijde, die groter zijn alsmede een andere vorm hebben ten opzichte van de DK2. Daarnaast zit er aan de binnenzijde een soort flexibel netje tussen de lenzen en de rest van het apparaat. Het gedeelte dat tegen je hoofd aan zit voelt comfortabel aan maar is niet te verwijderen. Erg jammer want hygiënisch is het niet naar lang gebruik.
Scherm en lenzen
De Rift beschikt over flink verbeterde specificaties ten opzicht van zijn voorganger. Pixelswijs is de resolutie opgeschroefd naar 2160×1200 pixels verdeeld over de twee schermen. Een vernieuwingssnelheid van 90hz zorgt voor een maximaal 90 frames per seconden. Ruim boven de aanbevolen 60 frames voor een comfortabele ervaring. De lenzen zelf zijn een stuk groter en hebben een betere pasvorm voor je ogen.
Het scherm zelf biedt een uitstekende ervaring hoewel het zwarte wat donkerder mocht, het is nu soms nog wat grijzig. Het screendooreffect waarbij individuele pixels zichtbaar zijn is nog steeds aanwezig hoewel minder storend dat bij de voorgangers. Vooral wanneer je naar bepaalde (extra lichte/donkere) plekken kijkt is het effect aanwezig. Dit effect zal bij de komende headsets nog wel aanwezig zijn. Over het algemeen biedt de headset echter een voldoende immersive ervaring waarbij de storende elementen minimaal zijn.
Tracker, controller & remote
De tracker is flink verbeterd ten opzichte van de DK2 versie. Deze bestond uit een soort webcam dat met twee kabels werd aangesloten. De eerste naar de PC voor stroom en de tweede naar de headset voor de tracking zelf. De nieuwe tracker ook weer erg netjes- vormgegeven beschikt slechts over 1 USB kabel die aangesloten wordt op de PC. Een zeer welkome aanpassing naar de kabelzooi van de DK2. Naast de praktische vormgeving werkt de tracker uitstekend. Geen enkel moment tijdens onze speelsessies werd de positie van de headset niet gevonden. Dit is echter ook niet bijzonder moeilijk omdat de CV1 vooralsnog een seated experience is.
Hoewel de Rift CV1 geschikt is voor roomscale VR biedt het weinig waarde wanneer je alsnog met een XBOX controller rondloopt. Dit is gelijk ook het grootste gemis; het niet beschikbaar zijn van de adequate besturing. Hoewel de meegeleverde XBOX ONE controller prima werkt mis je toch een mate van interactie met de virtuele wereld. Helemaal naar een aantal speelsessies met de HTC Vive. Oculus gaf aan de aangekondigde Touch controllers snel uit te leveren maar de afwezigheid doet afbreuk aan d eerste ervaring met de Rift. Bezitters van de Rift kunnen als eerste de controllers bestellen. Wanneer ze exact beschikbaar zijn is echter niet bekend.
Wanneer je geen zin hebt om de XBOX Controller aan te sluiten kun je gebruik maken van de handzame remote control. Deze beschikt slechts over een aantal knoppen en is voornamelijk geschikt voor het navigeren door het menu en het checken van video of andere niet-interactieve content.
De ervaring
Virtual reality blijft een bijzondere ervaring, zelfs voor doorgewinterde fanaten zoals ons. Het voor het eerst opstarten van een nieuwe game blijft magisch. Het onovertroffen gevoel van vrijheid geeft de realisatie dat dit de toekomst is. Niet alleen voor games. Zodra je de bril opstart kom je in een soort huiskamer, vergelijkbaar met het menu van de Gear VR. Het hoofdmenu bevat de uitgelichte games en daarnaast is een je bibliotheek alsmede de store beschikbaar. Navigeren en het opstarten van games werk uitstekend.
Het games zelf is een prettige ervaring zonder al te veel motion sickness. Bij vlieggames alsmede games met snelle bewegingen kan toch wat misselijkheid ervaren. Dit heeft deels te maken met het gebruik van een controller. Zolang je zelf niet fysiek meebeweegt is de kans om misselijk te worden een stuk groter. Spelen van de verschillende games voelt uitstekend en vr biedt vooral bij de first person games toegevoegde waarde. Bij de overige voelt het meer als een toevoeging.
De HTC Vive (review volgt) hebben wij hier tevens al een aantal weken liggen en Roomscale VR wint het voorlopig van de seated experience die Oculus biedt.
De content
Er zijn een flink aantal Oculus releasegames beschikbaar waar wij in aparte stukken aandacht aan gaan besteden. De circa 30tallige release line up biedt voor iedereen echter wat. Van schiet en vlieggames tot puzzel en avontuur. Hoogtepunten zijn naar ons idee Eve, Chronos & Keep Talking And Nobody Explodes.
Conclusie
De Oculus Rift CV1 is een hoogwaardige VR headset die zowel prachtig als praktisch is vormgegeven. Hoog comfort alsmede een strakke uitstraling maken dit een geweldig product voor early adopters en fanatiekelingen. Het ontbreken van controllers maaroge kosten voor zowel de headset als een goede PC maken het nog geen product voor de massa.
+ High-end, praktische vormgeving + Gebruiksvriendelijk en comfortabel
Steeds meer diensten ondersteunen 360 graden panorama foto en video. Via YouTube en Facebook kun je naar panorama beelden kijken, de foto site Flickr heeft een enorm aanbod aan panorama fotos. Hoe maak je zelf fotos en videoclips van jouw leven? Dit zijn de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden bij de keuze van een 360 graden camera:
Jouw smartphone kan al voldoende zijn
Er zijn meerdere apps waarmee je een smartphone kunt gebruiken om panoramafotos te maken. Je maakt een serie fotos rondom en de software plakt ze aan elkaar.
Het onderwerp mag niet bewegen, anders zie je vreemde fouten. Met de Google app kun je deze fotos meteen op Google Maps toevoegen. Voor video moet je naar een andere oplossing zoeken.
Hoeveel lenzen heb je nodig?
De Kodak Pixpro SP360 filmt een cilinder panorama beeld met één bolle lens, de Ricoh Theta heeft twee bolle lenzen. Er zijn ook professionele systemen die een hele serie cameras aan elkaar koppelen voor een hogere resolutie.
Let altijd op de verticale resolutie, de nieuwe Gear Vr 360 camera heeft een verticale resolutie van 1920 pixels. Meer lenzen is in theorie beter maar niet alle systemen kunnen die losse beelden even goed aan elkaar stitchen.
Wat kosten 360 graden cameras?
Kies bij voorkeur een camera met pakweg 4K aan resolutie, minder pixels zal tot een lage verticale resolutie leiden. Als je een nieuwe Samsung Smartphone hebt ligt de Gear VR 360 van 349,- voor de hand omdat je met de smartphone de camera kunt bedienen.
Voor sportieve gebruikers kan de Kodak Pixpro SP360 met 4K resolutie voor 359,- interessant zijn, dit is eigenlijk een 360 graden GoPro. De Ricoh Theta begint achter te lopen, de 360Fly heeft net veel investeringsgeld opgehaald maar loopt momenteel ook wat achter. GoPro gaat binnenkort met een professionele oplossing komen met meerdere GoPro cameras maar die zal voor de gemiddelde consument te duur zijn.
Conclusie
Als je wilt starten met panorama fotografie kun je het beste met een gratis app beginnen. Als dit bevalt kun je kiezen voor een echte panorama camera waarbij de Gear VR 360 momenteel de beste prijs / kwaliteitsverhouding heeft.
Samsung Gear VR goed voor 1 miljoen gebruikers per maand
Samsung Gear VR goed voor 1 miljoen gebruikers per maand
on mei 23, 2016
Terwijl de Oculus Rift en HTC Vive headsets langzaam maar zeker de consument bereiken heeft Oculus bekend gemaakt dat er momenteel 1 miljoen actieve gebruikers zijn van de Gear VR. Dat is een indrukwekkend aantal voor het kleinere broertje van de Rift. Blijkbaar zijn er veel bezitters van Samsung Galaxy smartphones en tablets die de Gear VR gebruiken om hun eerste stappen te nemen in Virtual Reality.
Gear VR voor iedereen
De eerste versie van de Gear VR die in de winkel te koop was had nog een aanschafprijs van 199,-. De tweede generatie die eind 2015 op de markt verscheen was niet alleen beter, de prijs was ook lager met 99,-.
Bij de introductie van de nieuwe Galaxy smartphones S7 en S7 Edge kregen de snelle bestellers deze headset er gratis bij. Zo kreeg Samsung direct honderdduizenden nieuwe gebruikers. En blijkbaar laten ze de bril niet in een kastje stof vangen, met 1 miljoen gebruikers per maand lijkt de Gear VR een groot succes.
Google Cardboard krijgt concurrentie
Google Cardboard is de goedkoopste manier om VR te beleven. Met een stukje karton kun je genieten van vele VR apps op Android en Apple toestellen. Toch biedt de Gear VR met de extra hardware en het gesloten Oculus systeem een betere ervaring.
Het helpt natuurlijk ook dat de Gear VR enkele fikse primeurs binnen weet te slepen zoals Minecraft, één van de beste video producenten NextVR maakt ook exclusief voor de Gear VR producties.
Samsung is the brand to beat
Andere fabrikanten zullen Samsung scherp in de gaten moeten houden. Terwijl camera fabrikant GoPro zware tijden doormaakt komt Samsung met de Gear VR 360 camera. De Rift heeft nog geen VR controllers en Samsung heeft al promotiemateriaal van hun Rink controllers laten zien. Daarnaast is de Gear VR ook nog eens geheel draadloos. Als je net een nieuwe Galaxy S7 hebt gekocht wordt het misschien tijd voor een Gear VR, de toekomst ziet er rooskleurig uit.
Op 25 juni 2014 kwam Google met de Cardboard, een kartonnen houder voor een Android smartphone met twee kunststof lenzen om Virtual Reality games te spelen en vooral ook panorama video te bekijken. Bijna twee jaar later en vijf miljoen verkochte Cardboards verder kondigt Google Daydream aan voor Android N die later dit jaar zal verschijnen. Wat biedt Daydream meer dan Cardboard, en hoe gaat Google de strijd aan met de concurrentie?
Volwassen Virtual Reality voor Android
De Google Cardboard software met vouwbril is voor velen de eerste kennismaking met VR geweest. De technologie liet te wensen over, volgens critici gaf het zelfs een verkeerd beeld van Virtual Reality. Desondanks heeft Google de mogelijkheden van VR bekend gemaakt bij een groot publiek.
Voor Cardboard waren er geen speciale voorzieningen in Android doorgevoerd. Cardboard werkte ondanks Android, niet dankzij aldus hoofd Android ontwerper Dave Burke.
Daar komt nu verandering in. In de nieuwe versie van Android zal er specifieke ondersteuning voor VR komen waarbij de beeldverversing geoptimaliseerd wordt zodra je de smartphone in Virtual Reality modus gaat gebruiken. Er komt een aparte Google Play Store met VR apps en er wordt zelfs een nieuwe headset ontwikkeld met een controller die qua functie veel lijkt op een Nintendo Wii controller.
Daydream gaat de strijd aan met Gear VR
Met 1 miljoen actieve gebruikers per maand lijkt het dat Samsung met hun Gear VR headset een nieuwe markt heeft ontdekt. De plannen van Google lijken opvallend veel op de strategie van Samsung.
Als grote verschil zal Daydream werken met verschillende merken zolang het toestel voldoet aan de technische specificaties waaronder een AMOLED scherm. De Nexus 6P zal het eerste toestel worden die VR op Android officieel zal ondersteunen.
Samsung is meer gesloten. Hoewel de Galaxy smartphones en phablets ook op Android werken is de functionaliteit van de Gear VR uitsluitend bestemd voor Samsung gebruikers. Google laat alle fabrikanten gebruik maken van Daydream. Enerzijds biedt dat meer keuze voor de consument, anderzijds wordt het lastiger voor ontwikkelaars om alle toestellen te ondersteunen. Dat fragmentatie probleem doet sterk denken op het verschil tussen Android en Apple toestellen. Apple is meer gesloten waarmee apps ontwikkelen eenvoudiger is. Het is geen kwestie van beter of slechter, de aanpak is gewoon anders.
Dagdroom of nachtmerrie?
Met Daydream werkt Google aan een opvolger voor Cardboard. Door smartphones te gebruiken in combinatie met een headset gaan ze de strijd aan met Gear VR van Samsung. De Rift, Vive en Playstation VR zullen waarschijnlijk niet veel hinder ondervinden van deze ontwikkelingen. Gaat deze splitsing binnen het Android systeem voordeel bieden aan de consument omdat er meer keuze is, of is het nadelig omdat de fragmentatie hoger wordt? In het najaar zullen we het weten.
Na de introductie van de nieuwe generatie GPUs van Nvidia werden onlangs de eerste demonstraties getoond aan de pers. Met de GTX 1080 en het onderliggende Pascal systeem worden spellen mooier, applicaties sneller en zeker voor Virtual Reality zal het grote voordelen bieden. In de demo opstelling werden maar liefst drie GTX 1080 kaarten gekoppeld om een aantal aantrekkelijke voorbeelden te tonen van de grafische kracht, en de geavanceerde implementatie van zwaartekracht en materiaaleigenschappen.
VR Funhouse
Met een collectie minispellen liet Nvidia zien wat je met processorkracht kunt bereiken. In de PC die gebruikt werd voor de demonstratie bevonden zich drie GTX 1080 kaarten waarvan één specifiek gebruikt werd voor de berekeningen van de zwaartekracht. De nieuwe PhysX library maakt zeer realistische bewegingen mogelijk.
Nvidia en HTC Vive
Op dit moment heeft alleen de HTC Vive controllers waarmee je vrij kunt bewegen. Dat maakt de Vive ideaal om de nieuwe technologie te demonstreren. In de VR Funhouse kun je objecten oppakken en weggooien, je kunt schieten met geweren en slijm schieten met een kanon. Je ziet de slijm daarna realistisch wegsijpelen. Dat kan mooi gebruikt worden voor de nieuwe Ghostbusters VR attractie van The Void.
Wat is het nut van deze spellen?
Volgens Nvidia zal het realistische gedrag van objecten in spellen tot een betere beleving leiden. Voorheen was zwaartekracht meestal een animatie of een truc, nu werk je met echte zwaartekracht. Zeker in VR zal dat merkbaar zijn.
Met een Xbox op je televisie en een controller in je hand zal het voordeel niet zo merkbaar zijn als bij een Virtual Reality omgeving met haptic feedback handschoenen. Met haptic feedback kun je ook weerstand voelen, helaas is er nog geen VR systeem die haptic feedback volledig heeft geïntegreerd. Nivida zet serieus in op Virtual Reality, en de VR Funhouse is maar een klein voorproefje van de nabije toekomst.
Panorama fotos met Ansel
Het is niet zo ingewikkeld om een screenshot te maken van een VR spel. Helaas zie je alleen direct waar je als speler naar kijkt. Nvidia heeft met Ansel een stukje software ontwikkelt waarmee je panorama fotos kunt maken.
Daarmee zie je dus niet alleen direct wat zich in jouw gezichtsveld bevindt, maar de volledige omgeving wordt opgeslagen als bestand die je later terug kunt kijken. Met Ansel kun je ook de foto bewerken, kleuren instellen en het resultaat delen.
Als deze functie wordt uitgebreid met video opname zou je een panorama video kunnen maken direct in een spel. Dat zou voor filmmakers en animators heel interessant kunnen zijn.
Eindelijk virtual reality ondersteuning voor Apple op YouTube
Eindelijk virtual reality ondersteuning voor Apple op YouTube
on mei 17, 2016
Bijna een jaar geleden begon de zoekgigant met de uitrol van virtual reality mogelijkheden op het populaire videoplatform. De eerste periode was het enkel mogelijk om 360 graden videos te bekijken, pas later werd de zogenaamde Cardboard modus voor Android gebruikers toegevoegd. Nu is deze functie eindelijk voor iOS uitgerold waardoor Apple gebruikers ook met een vr bril de content kunnen checken.
Eindelijk iOS
Waarom de uitrol van de vr functionaliteiten voor iOs zolang op zicht heeft laten wachten is een raadsel. Er werd gesproken over tegenwerking vanuit Apple maar een een logische oorzaak is een technische euvel mbt het afspelen van videos op fullscreen. Let wel, het is momenteel enkel mogelijk om via de YouTube app de 360 content te bekijken. Browsers ondersteunen de functionaliteit nog beperkt. Alleen Googles eigen browser Chrome heeft de vr functionaliteit ingebouwd.
Het is vanaf vandaag dus een stuk eenvoudiger om vr content te bekijken en delen. Voorheen waren iOS gebruikers aangewezen op externe apps zoals Kolor. Nadeel van YouTube is natuurlijk wel dat er altijd gestreamed wordt en offline bekijken van content niet mogelijk. Dit zorgt voor een hoog datavebruik alsmede een vaak beperkte ervaring aangezien 4K streamen voor de meeste gebruikers beperkt werkt.
Verdere ontwikkelen Google VR
Google maakt grote stappen op het gebied van VR. Zo werd deze week bekend dat ze vooruitgang maken Project Tango waarmee omgevingen in 3D in kaart gebracht kunnen worden. Binnenkort vindt tevens het jaarlijkse Google I/O event plaats waar wij hopelijk weer een flink aantal vette vr aankondigingen kunnen verwachten.
Zo werden er reeds details gelekt over Android VR en is de kans groot dat Google een standalone vr bril toont. Deze bril werkt onafhankelijk van mobiele telefoons en doet puur dienst als vr device. De waarschnlijk lage kostprijs zal zorgen voor een snellere adoptie van virtual reality. Iets wat wij natuurlijk van harte toejuichen.
Een lui oog is geen prettige ervaring voor een kind. Je moet rondlopen als een piraat met een afgeplakt oog, tot overmaat van ramp plakken ze ook nog eens het goede oog af! Een lui oog, ofwel amblyopie is anders dan bijziend of verziend, je kunt een lui oog trainen om je zicht te verbeteren. James Blaha bedacht een manier om van zijn luie oog af te komen met VR.
Experimenteren op jezelf
James Blaha had ook een lui oog. Hij bedacht speciale software voor de Oculus Rift die van oogtraining een leuk spel zou maken. Het werkte voor hem maar hij was er niet van overtuigd dat het andere mensen ook zou helpen.
Dankzij een succesvolle Indiegogo campagne kon hij verder ontwikkelen en nu is Vivid Vision een systeem dat door optometristen in de Verenigde Staten wordt gebruikt om andere mensen van amblyopie te genezen.
Virtueel trainen
Gamers met oogproblemen vinden het jammer dat ze niet deel uit kunnen maken van de VR hype. Een aantal brildragers zijn al overgestapt op lenzen, speciaal voor VR. Er zijn ook al speciale lenzen waarmee je per oog een andere dioptrie kunt gebruiken. Nu is het mogelijk om met VR bepaalde aandoeningen te genezen. Verwacht niet dat je met VR binnenkort jouw +10 jampotten kunt weggooien, een lui oog is een heel andere afwijking dan verziend of bijziend.
Niet geschikt voor kinderen
Voor kinderen onder de twaalf wordt afgeraden om VR headsets te dragen. Er kunnen nadelige effecten zijn voor jonge ogen die nog in ontwikkeling zijn. Voor een korte periode zou het geen probleem zijn, maar te lang wordt afgeraden.
De luie oog therapie van Vivid Vision is helaas alleen nog in de Verenigde Staten te krijgen bij artsen. Het bedrijf wil nog geen publieke versie uitgeven omdat ze dan geen kwaliteitscontrole kunnen uitoefenen, een behandeling bij de specialist is belangrijk. Wellicht dat ze in een later stadium een openbare versie gaan uitbrengen, of er komt een andere ontwikkelaar die hier op inspringt.
Naast Virtual Reality en Augmented Reality is er ook Mixed Reality, een combinatie van echt en computerbeelden die naadloos op elkaar aansluiten. Het meest ambitieuze MR project is tegelijkertijd ook de meest mysterieuze; Magic Leap.
Wat is Magic Leap?
Deze headset laat je de werkelijkheid zien en legt daar computerbeelden overheen die exact passen op de werkelijkheid. Daarmee lijkt het veel op de Microsoft Hololens en de Meta headset, en minder op Oculus Rift en de HTC Vive. Het bedrijf Magic Leap heeft al zon anderhalf miljard dollar aan investeringen opgehaald, maar slechts enkele mensen hebben een werkend prototype gezien.
Naast de directeur Rony Abovitz zijn er meerdere grote namen betrokken bij Magic Leap. Bijvoorbeeld Peter Jackson, regisseur van de Lord of the Rings films. Zijn speciale effecten bedrijf Weta is intensief betrokken bij de ontwikkeling van Magic Leap. Is het nog niet duidelijk wat Magic Leap is en doet? Je bent niet de enige
Veel geheimen, weinig informatie
Bovenstaande video laat zien wat de Magic Leap momenteel kan. Misschien. Pakweg elke zes maanden komt er een nieuwe video op YouTube met beelden van dit product. Na de eerste video waren mensen al argwanend, zeker omdat Weta dit soort videoclips ook kan maken zonder echte MR technologie. In de laatste videoclips staat een tekst dat het echte beelden zijn, maar de geheimzinnigheid omtrent de technologie blijft overeind. Er is geen prijs bekend, geen release datum, geen technische specificaties.
Meta maakt het transparant
Het Meta project is minder geheimzinnig. Net als de Hololens kun je een development kit voor ontwikkelaars bestellen. De technische informatie is concreter en de videoclips zijn duidelijk. Het ziet er wel iets minder indrukwekkend uit.
Naast VR headset als de Oculus Rift, HTC Vive en Playstation VR komt er nog een MR strijd tussen Hololens, Meta en Magic Leap. Laten we hopen dat we niet weer zes maanden moeten wachten voor de volgende Magic Leap video.
Nieuwe technologie komt pas tot leven wanneer creatieve mensen de mogelijkheden gaan verkennen en toepassingen bedenken waar de oorspronkelijke uitvinder niet bij stil had gestaan. Dit is het geval bij Skywand. Je kent ongetwijfeld die mooie opnames vanuit een helikopter over een wereldstad. Nu kun je deze opnames maken met veel kleinere drones. De vliegroute wordt vooraf bepaalt met een HTC Vive en geavanceerde software, later dit jaar zal het ook met de Oculus Rift mogelijk zijn.
Vallende drones
Botao Hu is de directeur van Amber Garage en zijn bedrijf ontwikkelde Skywand. Als fotografie student wilde hij experimenteren met drones. Hij liet zijn eerste drone neerstorten omdat hij niet met de besturing overweg kon.
Het leek hem veel eenvoudiger om vooraf een route uit te stippelen waarna de drone deze route kan vliegen. En dat werkt het beste met een VR headset.
Virtuele routes bepalen
Als basis maak je gebruik van een gedetailleerde 3D versie van een locatie. Met de controllers van de HTC Vive worden keyframes bepaalt waar de drone langs zal vliegen.
Je ziet de complete beweging als computeranimatie. Als dit voorbeeld perfect is wordt de route ingeladen in de drone en de opname kan gemaakt worden vanuit de lucht.
Veiliger met drones vliegen?
De wetgeving is bezig het vliegen met drones aan banden te leggen. Het kan gevaarlijk zijn voor vliegtuigen, en een drone die boven een woonwijk neerstort op spelende kinderen is niet wenselijk.
Met de technologie van Skywand wordt de menselijke factor uitgeschakeld. Een vluchtplan wordt bepaalt, de juiste vergunning wordt verleend en de drone kan zelfstandig de lucht in.
De computeranimaties van Skywand zijn overigens al zo gedetailleerd dat een echte opname haast niet meer nodig lijkt. Het geeft wel aan hoeveel meerwaarde virtual reality kan bieden aan creatieve ontwerpers, zoals we al eerder zagen met de tekensoftware Tilt Brush.
Game Ontwikkelaar Insomniac komt met drie VR spellen
on mei 11, 2016
Als er een nieuwe spelcomputer op de markt komt bestaat de eerste lichting spellen vaak uit een handvol goede titels en een grote keuze aan games die snel vergeten worden. Bij systemen die gebruik maken van nieuwe controllers en besturingssystemen duurt het even voor de ontwikkelaars echt goede spellen maken. Zo is het ook met VR headsets. De meeste spellen lijken op veredelde tech demos. Insomniac is de studio die verantwoordelijk was voor spellen als Ratchet en Clank, Spyro the Dragon en Sunset Overdrive. Zij hebben drie titels aangekondigd voor de Oculus Rift. Zijn dit de titels waar de gamers op wachten?
Edge of Nowhere
Dit spel lijkt wel een beetje op Tomb Raider en Uncharted. Je bekijkt de wereld vanuit het third person perspective, dus je ziet het karakter op het scherm.
Het speelt zich af in een omgeving van bergen en ijsrotsen, het spel is een kruising tussen actie en horror. Je bestuurt het spel met de bekende Xbox controller, de headset wordt voornamelijk gebruikt voor een ruimer gezichtsveld.
Feral Rites
Dit spel word ook vanuit de derde persoon gespeeld, of beter gezegd het derde dier. In dit actie-avontuur spel moet je de strijd aangaan met sterke opponenten terwijl je zelf dierlijke krachten op kunt wekken.
Het is een vechtspel waarin je vrij rond kunt lopen. De VR zal gebruikt worden voor de speciale finishing moves wanneer je de tegenstander de laatste en fatale slag geeft.
The Unspoken
Dit spel is vanuit het first person perspective, jij staat dus in het spel met virtuele handen. Die beweeg je met de Oculus Rift Touch controllers. Je kunt bewegingen maken waarmee speciale krachten worden losgelaten op jouw tegenstanders.
Door te voorspellen welke krachten die tegenstanders gaan toepassen kun je een strategie bepalen. Dit spel maakt goed gebruik van de mogelijkheden in Virtual Reality, mede dankzij de Touch controllers.
Alleen voor Oculus
Hoewel de Rift en de HTC Vive beide op een PC werken met dezelfde specificaties komen deze drie spellen alleen maar uit in de Oculus Store. De spellen worden gefinancierd door Oculus Studios, daarmee hopen ze gamers over de streep te trekken en de Vive te laten liggen.
Dat betekent niet dat spellen exclusief met de Rift gespeeld kunnen worden, het houdt alleen in dat je de spellen exclusief via de Oculus Store kunt aanschaffen. Er zijn al diverse spellen voor de Rift die ook speelbaar zijn op de Vive.
Deze exclusieve titels zaaien verdeeldheid, fragmentatie kan de verkopen van VR headsets nadelig beïnvloeden. Daarmee hebben de makers van VR headsets een dubbele uitdaging; samen moeten ze VR technologie tot een succes maken, en tegelijkertijd moeten ze concurreren om de klanten voor zich te winnen.
In November begint GoPro met de distributie van de nieuwe Odyssey VR camera, deze nieuwe camera is echter niet voor iedereen verkrijgbaar. GoPro komt met een Limited Acces Program waardoor alleen geselecteerde bedrijven en instanties gebruik kunnen maken van de nieuwe Odyssey.
Wat is de Odyssey?
De GoPro Odyssey is de nieuwe virtual reality camera van GoPro. Eerder werden de GoPro Hero cameras al veel gebruikt om 360 graden videos te maken, maar de oplossing werd in Mei 2015 aangekondigd: de Odyssey.
Het GoPro Odyssey pakket bestaat uit 16 Hero4 Black GoPro cameras, een GoPro Panoramic Rig waar alle cameras in moeten, de benodigde hardware, garantie, support en een Pelican Briefcase waar alle onderdelen in passen voor beveiligd vervoer.
Hoe werkt het?
De Panoramic Rig heeft een externe batterij waar alle 16 cameras door aangedreven worden, GoPro zegt dat al die 16 cameras tot op de pixel functioneren als 1 camera. Om alle beelden naadloos aan elkaar te stitchen vertrouwt GoPro op Google Jump.
Doordat YouTube onlangs gestart is met het ondersteunen van 360 graden, en Google eigenaar is van YouTube zal het veel makkelijker worden om de GoPro beelden te uploaden.
Odyssey niet onder water
Bij de vorige GoPro cameras was een van de meest spraakmakende features dat je er onder water beelden mee kon maken, helaas doet de Odyssey dit nog niet.Het totale pakket kost 15.000 US Dollars en ook al heb je het geld tot je beschikking, je zal nog eerst uitgeloot moeten worden. Het enige wat je nodig hebt om de loting te winnen is een YouTube account en een flinke dosis geluk.
John Carmack, de Chief Technology Officer bij Oculus gaf enige tijd geleden aan dat de Gear VR versie van Minecraft de ultieme versie zal worden. Een aparte stelling aangezien de Oculus Rift veel krachtiger is, en later ook met Oculus Touch draadloze controllers gaat krijgen. De populariteit van het spel Minecraft is nog steeds dusdanig groot dat het spel van strategisch belang is voor elke fabrikant van gaming hardware. Hoe gaan verschillende ontwikkelaars om met Minecraft?
VR of toch AR?
De Hololens van Microsoft biedt een compleet andere ervaring in vergelijking met VR headsets. De conversie van Minecraft is ook compleet anders. Met Hololens bekijk je de wereld vanuit een vogelperspectief, en het spel wordt een levend en driedimensionaal bouwpakket op de salontafel. Daarmee is de vergelijking met Lego steentjes al snel gemaakt. Minecraft is enkele jaren geleden opgekocht door Microsoft, maar het spel is geen exclusieve titel voor Microsoft producten.
Minecraft voor de HTC Vive
Er is nog geen officieel Minecraft spel voor de HTC Vive maar er is wel een Minecraft versie die het normale PC spel vertaalt naar een HTC Vive. Je kunt deze versie spelen met de Vive controllers.
Een wandeling maken is niet mogelijk, je wordt geteleporteerd naar een andere locatie. Het is nog geen perfecte Minecraft voor VR maar het is wel een interessant experiment voor mensen die Minecraft voor PC en een HTC Vive bezitten.
Minecraft voor de Nintendo Wii
Dit is geen echt spel maar een parodie die enkele YouTubers maakten in 2012. Daar werd het concept Minecraft met motion controls op de hak genomen, letterlijk hakken in dit geval. Enkele jaren later zijn we heel dicht bij een VR versie van Minecraft waar we rond kunnen lopen en met bewegingssensors de omgeving kunnen manipuleren. Minecraft is overigens ook beschikbaar op de nieuwe Wii-U.
Er komen steeds meer cameras op de markt die 360 graden foto en video kunnen opnemen. Er zijn daarbij drie verschillende categorieën:
Een camera met één zeer bolle lens.
Een camera met twee bolle lenzen waarbij het beeld aan elkaar gestitched wordt.
Vele cameras in een cirkel met afzonderlijke beelden die later aan elkaar gestitched worden.
Er komen weer twee nieuwe cameras bij die nieuwe functionaliteiten toevoegen, maar elk op een geheel andere wijze.
Orah 4i
Deze camera richt zich op de professionele productiehuizen die een snelle maar kwalitatief hoogwaardige manier zoeken om 360 graden producties te maken. Deze camera heeft vier groothoek lenzen, een realtime stabilisatie en realtime stitching.
Doordat de vier afzonderlijke beelden direct worden samengevoegd kun je de beelden direct terugkijken en zelfs live streamen. Dat kan een productiestudio veel tijd, en daarmee geld uitsparen. De beeldkwaliteit lijkt in orde met een 4K resolutie, al is de framerate van 30 beelden per seconde een beetje teleurstellend. Nu betaal je nog $1800,- maar deze prijs zal later worden verdubbeld.
Lucid VR
De Oculus Rift begon als Kickstarter, de Lucid VR begon als Indiegogo project. Nu heeft het team achter Lucid VR ruim 2 miljoen aan geld opgehaald om hun product verder te ontwikkelen. Met een video resolutie van 2K (60 fps) en een foto resolutie van 4K ligt de beeldkwaliteit wat lager dan de Orah 4i, maar er zijn twee grote verschillen.
Als eerste is de Lucid VR een 180 graden camera, je kunt dus niet helemaal rondkijken. Voor iedereen die wel eens een 360 graden video vanaf de bank heeft proberen te kijken zal dat geen bezwaar zijn, 180 graden is meestal voldoende.
Het andere verschil is interessanter; de Lucid VR heeft twee lenzen voor een stereoscopische opname, je ziet dus diepte. En dat is behoorlijk uniek in de VR industrie. Een foto of film met diepte geeft een geheel andere ervaring dan een platte video in een cilinder.
De waarde van stereoscopisch beeld bij panorama fotos en video wordt vaak onderschat. Als je een VR game hebt gespeeld en vervolgens een 360 graden film gaat bekijken zie je meteen het verschil. Je kunt weliswaar rondkijken maar de beleving is een stuk minder. Lucid VR levert een stereoscopisch beeld, dat is een kenmerk die zelfs de professionele 360 cameras momenteel niet kunnen leveren. Dat heeft ook te maken met het ontwerp. Met een aantal cameras in een cirkel is dat niet te realiseren.
We hebben drie dingen geleerd van de Facebook pers presentaties die onlangs werden gegeven; F8 is geen hippe naam voor Fate, Mark Zuckerberg is geen fan van Donald Trump én Facebook is niet vergeten dat ze voor twee miljard Oculus hebben gekocht. Sterker nog, naast de VR videoclips die al te bekijken zijn via Facebook stappen ze nu verder in Virtual Reality.
Social VR Prototype
In een vroege demonstratie zagen we twee werknemers van Facebook die met een Oculus headset in 360 graden panorama fotos konden stappen. In de VR wereld werden ze getond als twee zwevende hoofden die waarschijnlijk uit de Oculus Toybox demo afkomstig zijn. Ze konden tekenen in de virtuele ruimte en selfies maken in de panorama foto.
Niet compleet overweldigend, het idee was dat personen die zich op andere locaties bevinden met Facebook virtueel samen kunnen komen. Het zal nog een tijdje duren voordat deze software rijp is voor de Facebook gebruiker, ook is het aantal gebruikers van de Rift op dit moment nog erg laag. Met de leveringsproblemen kan dat nog wel een tijdje duren.
Surround 360 Panorama camera
Google kwam al eerder met een open camera behuizing voor 16 GoPro actiecameras. Met dit systeem kun je professionele 360 graden video filmen. Facebook komt nu met een dergelijk systeem. In deze camera houder kun je 17 groothoek cameras plaatsen die samen goed zijn voor een 4K panorama video en een 8K panorama foto.
Dit is geen product voor consumenten maar een manier voor productiehuizen om hoogwaardige en professionele 360 graden films te maken die weergegeven worden via Facebook. Ook deze camera rig is een open ontwerp waar productiebedrijven zelf cameras in kunnen monteren. Qua uiterlijk lijkt het meer op een Star Wars ruimteschip dan op een video camera.
Facebook laat zien dat ze ook aan hun kant bezig zijn Virtual Reality te integreren met het sociale media platform. De drempel om deze videos en fotos te bekijken ligt wel een stuk hoger, het is de vraag hoe snel de gebruikers van Facebook deze nieuwe mogelijkheden gaan gebruiken.
Bright TV is een technologie programma van RTL Z, onlangs mocht presentator Merijn de stoute schoenen uittrekken en het Virtual Reality pak aantrekken om te strijden met aliens op een verre planeet. Dit project van VR Concepting gaat letterlijk verder dan het Lighthouse systeem van de HTC Vive.
VR uit de Lage Landen
Neem een pak uit Enschede en handschoenen uit Eindhoven, ga in een lege fabriekshal staan en je wordt getransporteerd naar een andere realiteit. Dat overkwam Merijn van Bright TV toen hij het systeem van VRC mocht uittesten. In deze presentatie kun je vrij rondlopen, het pak registreert waar de speler zich in de ruimte bevindt.
Er zijn dus geen cameras nodig om jouw bewegingen te volgen. De handschoenen functioneren als controllers, maak een schietbeweging met je vingers en je schiet in het spel. Je ziet alle ledematen in de virtuele wereld, elke beweging die je maakt kun je direct zien op de VR headset. Om het systeem helemaal draadloos te maken draag je een Samsung Gear VR headset, dus geen Oculus Rift of HTC Vive.
Leuke presentatie, weinig informatie
Het is goed om te zien dat een nationale televisiezender als RTL Z aandacht besteed aan Virtual Reality. Met de diverse omzet prognoses is het vanzelfsprekend dat juist een bedrijfszender als RTL Z aandacht besteed aan dit onderwerp.
Helaas werd er in dit tech programma niet zoveel van de achterliggende technologie uitgelegd. Hoe wordt de Gear VR verbonden met de PC, wie heeft het pak gemaakt en hoe werken de handschoenen precies? Misschien is dat teveel gevraagd voor een item van vijf minuten, maar de informatie was toch een beetje aan de magere kant.
Dan geven wij gewoon enkele antwoorden; de handschoenen zijn van Manus-VR (Eindhoven), het pak is van Xsens (Enschede) en partner Visyon heeft een kantoor in Eindhoven. Bekijk ook de trailer hieronder:
Dankzij robots als de Curiosity Rover kunnen we verre planeten bekijken hier op aarde. We zien de fotos, we krijgen resultaten van onderzoekers, maar het blijft ver weg. Instanties als NASA en ESA steken veel tijd en geld in research. Het is ook van belang om de aardbewoners daarbij te betrekken, en de ontdekkingen op een manier te delen die iedereen kan begrijpen. Met Virtual Reality hebben ze een doeltreffend middel in handen om dat te realiseren.
Mars 2030
We hebben films gezien over Mars die in een woestijn zijn gefilmd, we hebben fotos gezien van de Curiosity Rover. Nu kunnen we een virtuele rit maken op het oppervlak van Mars. NASA werd door het FUSION network benaderd om deze VR demonstratie te maken.
De speler krijgt een HTC Vive headset (Oculus Rift wordt ook ondersteund) met controller en staat plotseling op Mars. Er is een gedetailleerde omgeving gemaakt met de oppervlakte van het spel Skyrim. Elk detail komt overeen met de werkelijkheid. Alle heuvels en oppervlaktes zijn gebaseerd op gedetailleerde informatie van NASA en perfect nagemaakt. Op dit moment liggen de systeemeisen nog te hoog voor thuisgebruik, de presentatie wordt aangepast zodat ze later binnen de standaard specificaties van de Rift en Vive passen.
Dit soort virtuele wandelingen zijn niet alleen leerzaam, ze brengen de werkzaamheden van NASA veel dichterbij. Naast het educatieve doel is het uiteraard ook een manier om subsidies van de overheid en andere investeringen veilig te stellen. Uit het oog is uit het hart, met VR kunnen ruimtevaart agentschappen aan populariteit winnen.
Delta IV Lancering in 360 graden
ULA ofwel United Launch Alliance is een samenwerkingsverband waaraan onder andere Lockhead en NASA deelnemen waarbij ze raketten bouwen voor de ruimtevaart. Om een lancering duidelijk in beeld te brengen hebben ze een 360 graden panorama camera gebruikt. Zo lijkt het alsof je zelf naast de raket staat, je ziet de ontsteking en een vuurbal komt op je af. Je staat eerst op de grond, op het moment dat je geheel door rook bent omgeven schakelt de camera naar een hoger niveau. Je kunt deze film bekijken via YouTube:
Nu de Virtual Reality headsets mondjesmaat de consumenten bereiken wordt het tijd voor interessante content. Naast de flitsende spellen en big budget producties zijn er ook interessante experimenten die niet altijd de aandacht krijgen die ze verdienen. Hier zijn vier voorbeelden van innovatieve implementaties van Virtual Reality:
Mime Academy
Je kent die mime artiesten wel die doen alsof ze tegen de harde wind in lopen of met de handen tegen een onzichtbare muur duwen. Nu kun je zelf de nieuwe Marcel Marceau worden met Mime Academy voor de Oculus Rift. Met de Rift headset en Leap Motion technologie ziet de Mime speler eindelijk die muur waar hij tegen staat te duwen.
The Foo Show
Dit is een virtuele talkshow waarbij de participanten worden weergegeven als digitale karakters. Hoewel deze VR podcast er nogal vreemd uitziet laat het wel zien wat er in de toekomst mogelijk zal zijn. Een talkshow presentator uit Amsterdam kan in dezelfde studio zitten als een acteur in Hollywood. En als kijker kun hoef je niet vanuit het perspectief van de toeschouwer te kijken, je kunt naast jouw favoriete ster plaatsnemen.
Pornhub VR
Deze kijktip is NSFW! Pornhub is de grootste aanbieder van online seksfilms, ze hebben onlangs een overeenkomst gesloten met de VR porno dienst Badoink om ook VR content aan te bieden. Op Android kun je de Pornhub app downloaden, het is geen officiële app dus je moet toestaan om dit APK bestand te installeren.
Je krijgt dan een behoorlijk aantal clips te zien, die variëren van pakweg vijf minuten tot zon twintig minuten. De videoclips spelen streamend af, je kunt ze bekijken met een Google Carboard of een dergelijke houder.
The Passion VR
Android gebruikers krijgen porno, Apple gebruikers krijgen passie. In de VR app van de EO kun je clips uit het televisieprogramma The Passion bekijken in 360 graden video. Je moet daarbij wel voor een VR headset zorgen.
De keuze voor Apple is opvallend aangezien dit systeem officieel geen ondersteuning biedt voor VR. Het is wel een goed initiatief van de EO, hopelijk volgen andere omroepen snel.
Net als de Oculus Rift begon de Fove headset als een succesvolle Kickstarter campagne. Net als de Oculus Rift maakt Fove een doorstart met miljoenen aan investeringen. Anders dan Oculus Rift is Fove de enige headset met oog tracking. Maak je klaar voor de derde generatie VR!
DE DERDE GENERATIE VR
Volgens Fove is de eerste generatie virtual reality rondkijken, de tweede generatie interactie met controllers en de derde generatie interactie met je ogen. De ontwikkelaars van Fove hebben de focus gelegd op het volgen van de ogen waarmee vier nieuwe mogelijkheden ontstaan:
Contextuele terugkoppeling: Kijk naar een deur en er komt een zombie tevoorschijn, kijk naar een raam en Sinterklaas loopt voorbij.
Gevoel van diepte: Als je naar een object kijkt op de voorgrond zal het beeld daarop scherpstellen, kijk naar de achtergrond en dan wordt het daar scherp.
Foveated Rendering: Dit is een slimme truc om de processor minder te belasten. Het deel waar je naar kijkt is gedetailleerd, in de hoeken heeft het beeld minder detail. Daarmee kun je met minder krachtige hardware toch altijd een goed beeld laten zien.
Avatar ogen: Er zijn al 3D figuren waar je mee kunt chatten maar die zien er vaak levenloos uit. Door jouw oogbewegingen te registeren en weer te geven op de Avatar wordt virtueel chatten veel levendiger.
GAAT FOVE NAAR SAMSUNG?
Het is de vraag of Fove een concurrerende headset wordt of dat de oog tracking technologie toegepast gaat worden in een bestaand product. Oculus werd destijds gekocht door Facebook, en Samsung Ventures investeert nu miljoenen in Fove.
Via de Kickstarter pagina heeft Fove ook aangegeven dat ze het HTC ViveLighthouse systeem laten vallen en zich gaan concentreren op oog tracking. Het is dus heel goed mogelijk dat Samsung binnen afzienbare tijd hun Gear VR gaat voorzien van de Fove oog tracking technologie.
De drie belangrijkste VR headsets van 2016 zijn de Oculus Rift, de HTC Vive en de Playstation VR. Ondanks de verschillen hebben ze allemaal één overeenkomst; de headsets moeten met een kabel worden aangesloten. Dit beperkt de bewegingsvrijheid en kan zelfs gevaarlijk zijn. De belangrijkste reden hiervoor is de vertraging bij het draadloos oversturen van beelden. De Samsung Gear VR heeft hier geen last van omdat ze de processor van de smartphone gebruiken in de headset. Het lijkt er op dat de tweede generatie headsets wel draadloos kan worden, er zijn meerdere ontwikkelaars bezig met een manier om de draad door te knippen.
GAMEFACE
Deze headset is sinds 2014 in ontwikkeling en moet een draadloze headset worden op basis van het Android besturingssysteem. Ze spreken zelf van een head mounted console, dus een spelcomputer op je hoofd. Daarmee is het een soort Gear VR maar dan specifiek gericht op VR, niet als extra toevoeging op een smartphone.
Onlangs hebben ze enkele grote namen uit de tech industrie aangenomen; één van de mensen achter Sony Morpheus, de voorloper van de Playstation VR, David Ranyard. Daarnaast George Hotz, met name bekend als de eerste persoon die de iPhone wist te hacken, en Ryan Holtz die werkte aan de software van Minecraft voor ontwikkelaar Mojang.
SULON Q
Voor dit product werkt VR ontwikkelaar Sulon samen met de processor fabrikant AMD in de ontwikkeling van een draadloze headset die naast Virtual Reality ook geschikt is voor Augmented Reality. Er bevinden zich ook twee cameras aan de voorzijde van deze headset.
De software moet gaan draaien op de Microsoft Holographic APIs voor Windows 10. Het 2560×1440 OLED display wordt aangestuurd door een AMD FX-8800P processor en Radeon R7 grafische chip voor een console kwaliteit ervaring.
Het is nog afwachten of deze headsets echt in productie gebracht zullen worden, de toekomst hangt aan een zijden draadje