
Critici van Virtual Reality benadrukken dat VR elke paar jaar even opduikt om vervolgens weer in de vergetelheid te geraken. Sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw wordt er al geƫxperimenteerd met VR technologie in verschillende vormen maar het sloeg nooit aan. Begin jaren negentig van de twintigste eeuw waren we dichtbij een doorbraak van Virtual Reality naar de consumentenmarkt met de Virtuality 1000 Arcade kasten. Het Retro Computer Museum dook in het verleden en restaureerde het spel Dactyl Nightmare.
VR met magneten
Er zijn ongeveer 350 Virtuality kasten gemaakt, en volgens het Retro Computer Museum hebben zij de enige twee werkende kasten in wereld in hun bezit. De eerste VR kasten waren uitgerust met een Commodore Amiga 3000 computer, destijds de meest geavanceerde grafische computer die er bestond.
Latere machines maakten gebruik van een 486 PC systeem. Er bestaan twee uitvoeringen; een kast om in te zitten en een ring om in te staan. De ring waarin de speler zich bevindt heeft een magnetisch veld en kan zo bepalen waar en hoe de speler staat.
Dactyl Nightmare
Anno 2016 zijn actiespellen waarin gamers via internet tegen elkaar moeten vechten, schieten en uiteindelijk winnen nog steeds mateloos populair. Daarvoor werden deze spellen voornamelijk gespeeld op LAN parties.
Evenementen waar meerdere computers met ouderwetse kabels aan elkaar werden gekoppeld. In het VR spel Dactyl Nightmare uit 1991 worden twee spelers in een virtuele ruimte geplaatst om elkaar te beschieten met virtuele kruisbogen. Door de magnetische tracking is de beweging opvallend nauwkeurig, de beeldverversing is wel beperkt.
Met alle grote bedrijven die investeren in VR lijkt het onvermijdelijk dat Virtual Reality dit keer wel zal doorbreken. Het gaat niet meer om honderden maar honderdduizenden headsets van Oculus, HTC, Samsung en Sony die de huiskamers zullen bereiken. Op het gebied van originaliteit kunnen ontwikkelaars nog wel iets leren als we zien hoever VR technologie 25 jaar geleden al was.