10-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
09-05-2013
Natuurtalent in Maldegem, startschot en overzicht
MALDEGEM, liet alle kunstenaars genieten en proeven van Maldegems natuurlijk talent in het SINT-ANNAKASTEEL EN in het GEMEENTEHUIS, tijdens de WAK 2013.
De inspanningen geleverd door allen die te maken hebben met de CULTUUR IN MALDEGEM, in het bijzonder het team rond DE CULTUUR COÖRDINATOR Mevrouw ISABEL GINNEBERGE werden ruimschoots vergoed door de talrijke opkomst tijdens het Startschot van de WAK 2013 op twee locaties.
In het rustige, historische Sint-Annakasteel kregen de genodigden een voorproefje van Maldegems talent met werken van Peter Ameel, Genade De Lille, Boudewijn De Schepper, Noël De Meulenaere, Rita Dhont, Trui Hoste, Jos Paridaen, Robrecht Stormens, Studio 74, Anne-Marie Van Coillie, Erika Verbeke, Anita Verbiest en Gery Wauters. De kunstenaars waren bijna allemaal aanwezig en gaven met trots en met kennis van zaken een woordje uitleg over hun werk.
De ontvangst op het gemeentehuis door Mevrouw Isabel Ginneberge en haar team was, natuurlijk en sensationeel in het groen en werd professioneel en milieuvriendelijk aangepakt, met uitgebreide informatie over het gebeuren van de avond, een prachtig opgesteld programma en een duidelijk overzicht van de tentoongestelde werken op de verschillende verdiepingen. Het geheel werd opgeluisterd met optredens van de drumband NUT EN VERMAAK en de muziekgroep DE VERENIGDE VRIENDEN ADEGEM. De dirigent van Nut en Vermaak en zijn zoon kwamen aan op de fiets en gaven een voorproefje van hun talent op het marktplein. Voor de inkom aan de receptie, in de inkomhall van het gemeentehuis, helemaal rechts lag sprankelend onder de spots een veelkleurig haak- en breiwerk geëtaleerd als een fascinerend koraalrif, naar een concept van An Benoot, het eindproduct van talrijke Maldegemse breiende dames: Ivette Claeys, Anneke Martens, Dorette Standaert, Erna Van Oost, Jeanine Van Acker, Christiana Roets, Francine De Bleeckere, Anny Vyncke en Ann Benoot. Elk stukje breiwerk was een deeltje van een geheel, het resultaat van een groepswerk. Op diverse plaatsen in de gemeente wordt op vaste tijdstippen ijverig gebreid want breien is terug heel populair geworden en zorgt veel boeiende ontmoetingen waaruit mooie vriendschappen ontstaan. De mensen komen samen en leren van elkaar.
De begeleiding naar het preludium van de avond op het immens mooi buitenterras gebeurde onder trommelgeroffel van de muziekgroepen. Het koor CANTICORUM bracht bekende canons en populaire liederen onder begeleiding van de flamboyante Jan Wouters die het publiek enthousiast meetroonde in het gebeuren. De verfijnde en roerende dansoptredens van SY-DANSSTUDIO onder begeleiding van de alom gekende, beminnelijke en geliefde Sylvie Van Hulle vielen in de smaak. Overal zag je glunderende en trotse gezichten van het publiek, de organisatoren, de kunstenaars en hun familie.
Onvergetelijk gewoon, prinselijk onthaald worden door onze ranke en knappe Mevrouw de burgemeester M. Van den Bussche volledig in het groen uitgedost, door de schepen van cultuur F. Sierens, die iedereen laat delen in de roem al is het maar voor heel even.
Veel jong talent trouwens bij de muzikanten met hun originele, gerecycleerde en klassieke instrumenten en bij de meisjes die ritmisch en sierlijk dansten op de tonen van de muziek. Na de voorstelling op het terras werden de gasten begeleid met muzikale klanken van de instrumenten van Nut en Vermaak en van de Verenigde Vrienden Adegem naar de versierde trouwzaal voor het daadwerkelijke proeven van een hapje en een drankje.
Als je ziet wat een georganiseerde groep van de Maldegemse bevolking kan creëren tijdens hun vrije tijd word je er stil van. Bijna alle kunstvormen kwamen aan bod, maar ook handwerk wordt weer opgewaardeerd. Naaien, breien, haken, patchwork en de kroon van deze kunst, het kantklossen, staan terug in de kijker. Op de bovenste verdieping, op de overloop van de zaal Adegem presenteerde FEMMA DONK fijne klassieke handwerkjes, echte kunstwerkjes met naald en draad en gaf demonstratie kantklossen. Zoveel talent stemt tot nadenken. Het hoofd werkt geconcentreerd op een taak en leidt je af van de dagelijkse beslommeringen. Het vraagt goed hersenwerk, totale concentratie met als resultaat, niet alleen voor de kenners, alle soorten kantwerk, dat internationale belangstelling geniet en wereldwijd als kunstvorm aanvaard wordt. De kantklossters werkten tijdens de demonstratie aan een groepswerk met recyclagemateriaal tijdens de WAK.
In de Zaal Adegem werden ook doorlopend filmprojecten getoond door de VIDEO-CLUB MALDEGEM. Film-, video-, fotokunst geven informatie, verwijzen naar evenementen, naar het heden en het verleden en geven beelden die doen nadenken. Ik kende de materie onvoldoende om erover te schrijven maar het is zeker een boeiende, ingewikkelde kunstvorm.
Het is eigenlijk een mooi gebaar om kunstenaars aan het werk te zetten op een plaats, onder het dak van het gemeentehuis, waar veel meer dan vijftig jaar geleden de gemeente, een tekenschool inrichtte voor de bevolking. In de jaren veertig-vijftig werd er tekenles gegeven op de zolders van het gemeentehuis. Talrijke jongeren kregen er een kunstopleiding: tekenen bij onder andere meester De Lobel, architecten gaven les in bouwkundig tekenen, schilder- en beeldhouwkunst volgde men bij de nog steeds gekende Jozef Van Maldegem en vele andere enthousiaste leraars. Later deelden en begeleidden echte kunstenaars zoals o.a. Pol Verheylezone hun kennis en vaardigheid met hun leerlingen in de academie. De gemotiveerde leerlingen hebben er hun leven mee kunnen uitbreiden op artistiek vlak, professioneel en als amateur. Zij smaken tot op heden de genoegdoening van het eindresultaat.
Tijdens de WAK exposeren de afstuderende leerlingen hun werken in de KUMA, IN VITRO EN IN OPEN ATELIERS. Laten we niet vergeten dat de meeste Maldegemnaars hun opleiding genoten in de academie in Maldegem. Een meerwaarde voor de gemeente waar geen enkele inspanning te veel is om het alle bewoners van ons dorp aangenaam, interessant, levendig te maken. Alle artistiek begaafde mensen hebben de mogelijkheid opleidingen te volgen of te laten volgen door hun kinderen, zodat heel wat talent en levensvreugde niet verloren gaan. Scheppen, creëren en tentoonstellen maken de mensen blij en gelukkig, een meerwaarde voor het leven. Het team van directie en leerkrachten van de KUMA en de Academie voor Muziek, Woord en Dans ondersteunen het talent in Maldegem.
Maldegem, een van de grootste en volgens mij de mooiste gemeente in België, heeft de ruimte en de mogelijkheden om professionele en amateur kunstenaars hun werken te laten uitstallen. Kunstminnende Maldegemnaars worden op de hoogte gebracht van wat groeit en leeft in Maldegem op artistiek vlak.
Na het officiële startschot werd er druk tentoongesteld, uitgelegd, gemusiceerd, gedanst in Groot- Maldegem.
De enthousiaste kunstenaars aan het werk zien in Kleit Hoeve Oude Doorn, in Adegem bij Willy en Annie Van de Velde-De Zutter, bij Sonja De Waele, ten Huize van Johan Sesselle, de dans show S-Pression in C.C. Den Hoogen Pad, de Performance van Henny Sierens aan het monument Go West, de oude en moderne kunstschatten in de Sint- Adrianuskerk was een echte openbaring.
De wijk Zandakkers Adegem realiseerde een prachtig installatie kunstwerk. Adegem bruist van leven en kunst. Het zachte lenteweer lokte talrijke bezoekers overal en de kunstenaars waren tevreden, gelukkig en blij om hun creaties te tonen en hun werkwijze en visie te delen.
In Middelburg was de open repetitie van de harmonie De Ware Vrienden van Middelburg onder begeleiding van dirigent Frans Toortelboom heel interessant voor groot en klein. De muzikanten laten hun kinderen muziek volgen, een instrument bespelen en laten hen deelnemen aan de repetities en optredens.
De Kuma etaleerde de eindwerken van de studenten en liet de echte kunstenaars en zeker de kunstenaars in spe hun ateliers tonen terwijl zij les krijgen. De Kuma focust op jonge kunstenaars. De Kunst in de vitrines in het centrum van Maldegem en in de modezaak Alibi was een verrijking van ons dorpsbeeld en stemt tot nadenken. Zou het mogelijk zijn dat de creatieve mensen hun werken permanent kunnen etaleren zodat iedereen er te allen tijde kan van genieten?
Met de routefolder kon je wandelen op een pad vol herinneringen in Maldegem dank zij de XXL fotos van Gothard De Coninck. De expositie van talrijke schilderijen, beeldhouwwerken, artistieke creaties, fijn handwerk in wol, op stof en porselein, stenen, houten sier- en gebruiksvoorwerpen, handgemaakte gitaren en fluiten, andere creaties in het gemeentehuis en in het Sint-Annakasteel werden druk bezocht. De container Casco in het Sint-Annapark haalde al na enkele dagen verschillende levendige kunstvormen binnen. Muziek kleurde de WAK activiteiten, het Thaleila-Kaleo koor hield open repetitie in de Academie voor Muziek, Woord en Dans. Het koor Canticorum liet nog eens van zich horen in de kerk in Adegem. De Verenigde Vrienden van Adegem brachten hun concert en lieten hun klanken vloeien over Adegem. Op 30 april en 1 mei was er een grote opkomst en interesse voor de informatieve Transitie-initiatieven in het gemeentehuis, in het park en in het centrum. Op 4 mei 2013 in de voormiddag werd de beroemde schrijver Paul De Wispelaere gehuldigd in de bibliotheek met Literaire graffiti in de bib met graffiti van Maarten Leenknecht en begeleid door DJ-Koen Cauwels. De jeugd kwam minder aan haar trekken tijdens de WAK. De jongeren doken slechts sporadisch op tijdens de WAK-activiteiten. Hun interesse gaat vooral naar sport, sportprestaties, jeugdbeweging, festivals en muziek. Zij zijn meer gebonden aan de school en thuis en aangezien de meesten gaan studeren na hun middelbare studies zijn ze minder gebonden aan hun dorp en de activiteiten in hun nabije omgeving. De verbondenheid met een leefgemeenschap is sterk verminderd. Zij gaan meer virtueel te werk en nemen niet echt meer deel aan het sociaal leven in een dorp.
Het is met schroom en bewondering dat ik probeerde verslag uit te brengen over het WAK-gebeuren het overrompelend aanbod van al die kunstvormen oversteeg soms mijn kennis en vaardigheden. Video fragmenten zijn te bewonderen op facebook Camera Obscura Maldegem, op de blog van http://kurtsesselle.blogspot.be/2013/04/wak-2013-adegem-dorp-96.html, de reportages kon je lezen in Vrij Maldegem en op de blog van de WAK www.bloggen.be/wakinmaldegem. www.bloggen.be/marianne_posman_in_maldegem (sla die op in favorieten dan kan je alles lezen over kunst en leven in Maldegem, in geval je eens wereldwijd wil gaan, contacteer mij via email: livinaleonie@live.be)-
09-05-2013 om 13:05
geschreven door Marianne Posman 1
08-05-2013
De Performance, Henny Sierens 2013.
DE PERFORMANCE van Henny Sierens ter hoogte van het kunstwerk Go West.
De performance van Henny SIERENS draagt de naam "HET HEDEN IS REEDS HET VERLEDEN" en wordt voorgesteld op 27 en 28 april 2013 van 14 tot 19 uur vlakbij het Cultureel Centrum Den Hoogen Pad, Adegem-dorp 16b Adegem.
Het is de derde keer dat Henny Sierens deelneemt aan de WAK.
Henny verwijst naar HET VERLEDEN IN BEWEGING. Bij het kunstwerk Go West, in het spoor van de emigranten naar de VS en Canada, stelt hij tientallen schoenmallen of leesten uit zijn verzameling tentoon, als symbool van onze moedige voorouders die hun stoute schoenen aantrokken om hun geboortedorp, hun familie, hun vrienden te verlaten en de barre overtocht met het gezin waagden om een beter leven te kunnen leiden in de Verenigde Staten of Canada en er vaak nog in slaagden ook.
De voorstelling symboliseert ook de talrijke voetstappen die onze voorouders meer dan een eeuw geleden in de grond plantten in hun hongerlijdend vaderland, tijdens de wekenlange overtocht en in het buitenland, om de armoede en de werkloosheid te ontvluchten. Het is nu nog en zeker meer dan honderd jaar geleden, een gedurfd avontuur om te verhuizen naar een ander werelddeel. Emigranten kunnen zelden rekenen op begrip en mededogen.
Het kunstwerk 'Go West' van designer - beeldhouwer Hans De Pelsmacker, staat symbool voor de emigratie van onze dorpsgenoten die naar de Verenigde Staten en Canada emigreerden.
H. Sierens tracht met zijn originele voorstelling de betekenis van het kunstwerk uit te breiden en te vervolledigen. De overgrootouders van Henny Sierens woonden te Maldegem (Cleyt) in de Herinckwegen 12 in de blekken (blikken) huizen, huisjes met metalen platen op het dak. In april 1904 beslisten Angelus Sierens (°1846), zijn echtgenote Julie De Lichte (°1851) en acht van hun negen kinderen te emigreren naar St.-Alphonse, Manitoba, Canada. Het echtpaar verkocht al de bezittingen, om als derde klas passagiers de overtocht te kunnen bekostigen met het schip Montrose uit de haven Antwerpen. Hun enige rijkdom waren de kleren die zij droegen. De jongste dochter Romanie was toen al 13 jaar. Zij reisde onder de naam van haar jonger overleden zusje Mathilde om te genieten van een voordeliger tarief.
In het dorp St Alphonse, Manitoba, Canada, gesticht in 1883, bouwde de familie Sierens in 1904 een nieuwe toekomst op.
De oudste zoon Kamiel, grootvader van Henny Sierens bleef in Maldegem wonen.
In 1974 ontdekte Henny Sierens dat hij talrijke welvarende familieleden had in Canada. Vijf maal trok hij naar Canada om zijn familie te ontmoeten en dit verklaart zijn liefde, begrip en mededogen voor de emigranten uitgeweken naar het nieuwe vaderland.
Dit alles wil hij uitdrukken met zijn PERFORMANCE bij het monument Go West.
Fotografie, film en cinema zijn voor Henny Sierens een passie. Hij heeft een klein filmmuseum met een cinemazaaltje in retro stijl, Ciné Rio (denk aan de Brielstraat) in zijn huidige woonplaats, Knokke. Zijn jeugdjaren bracht hij door in de wijk t Molentje in de Noordstraat, links richting Nederland aan het kruispunt, rechtover dagbladhandel t Hoekje, vroeger naast Huize Dudal (Paul en Paula), nu naast de woning van Noël en Christine Ryheul-Boes.
08-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Dansschool S-Pression.
DANSSCHOOL S-PRESSION doet het Meetjesland dansen. De dansshows tijdens de WAK 2013 in het prachtig natuurlijk kader van CC Den Hoogen Pad te Adegem, waren een
ideale gelegenheid om de dansschool aan het werk te zien.
S-pression
Meetjesland vzw is dé dansschool uit Eeklo die door SARA MUSSCHE in 2003 werd
opgericht. In de stedelijke sporthal van Eeklo volgen meer dan 500 grote en
kleine dansers les.
De sterke regionale aantrekkingskracht noopte tot de
opstart van een tweede locatie en de keuze viel op het sportcomplex Meos te Maldegem. Vanaf september 2011 worden er
kleuterdans en hip hop/clip voor kids en teenagers gegeven.
Het
lerarenteam zorgt voor deskundig en kwalitatief dansonderricht en biedt een
brede waaier van dansdisciplines aan voor alle leeftijden, o.a. hip/hop &
breakdance.
De talentrijkste dansers worden geselecteerd voor wedstrijden.
Verschillende van deze wedstrijddansers behoren tot de top van Vlaanderen.
De
S-pression Dance Company (gevormd door een 15-tal topdansers) is het
paradepaardje van de school, met o.a. Frédéric De Smet laureaat van So You
Think You Can Dance, het populaire dansprogramma van VTM. S-pression ontwikkelt
danstalent in een prettige sfeer maar met de nodige discipline.
De
eigenzinnige, persoonlijke stijl én de tomeloze inzet van Sara Mussche voor
haar dansers oefenen een grote aantrekkingskracht uit.
Deze combinatie van
talent, gedrevenheid, klantgerichtheid en kwaliteit zorgt ervoor dat steeds
meer dansers de weg naar een dansopleiding vinden.
Alle informatie op
www.s-pression.be.
08-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Kunst en Natuur verweven.
NATUURTALENT, KUNST EN NATUUR VERWEVEN.
Tijdens DE TIENDAAGSE WEEK van de AMATEUR KUNSTEN werd een hele waaier van
kunstwerken en -activiteiten naar voor gebracht, beleefd en tentoongesteld op
diverse locaties in Groot-Maldegem.
Elk jaar opnieuw, bij het begin van de
lente, leveren tientallen amateurkunstenaars gigantische inspanningen, om verbazingwekkende
kunstvormen van allerlei disciplines naar voor te brengen, telkens onder een
ander thema.
De WAK 2013 stond in het teken van NATUURTALENT, een verwijzing
naar het talent van de kunstenaar en naar de natuur als inspiratiebron, kunst
in en met de natuur.
De
moed, de ijver, de wilskracht en de originele en creatieve verbeeldingskracht
van deze kunstenaars zijn verbazingwekkend. De Gemeentelijke Cultuurdienst
coördineert het WAK-programma voor Maldegem en ondersteunt i.s.m. de andere
gemeentediensten, de kunstenaars waar nodig en mogelijk. De WAK vormt een
steeds terugkerend artistiek bolwerk waar de kunstenaar zijn artistieke
talenten kan tentoonstellen en verspreiden. Het Forum voor Amateurkunsten is
een overkoepelend orgaan van de WAK.
De WAK zet de kunstenaar in de kijker met een
ophefmakende reeks activiteiten en tentoonstellingen die het kunstminnend hart
niet anders kan dan raken.
De WAK nodigt alle belangstellende inwoners van Maldegem
en omstreken uit om de amateurkunstenaars tijdens diverse activiteiten te
ontmoeten, aan het werk te zien, te horen, te bewonderen en er van te genieten.
De WAK is een uitzonderlijk initiatief dat elke inwoner
van ons dorp er moet toe aanzetten om de verwezenlijkingen van diverse
kunstenaars uit de streek te leren kennen. Elke inwoner van Maldegem, van klein
naar groot heeft de mogelijkheid om in eigen dorp, kunst mee te maken, te
beleven en te smaken.
Kunst en natuur komen tot uiting in veelvuldige publieke
en meer private voorstellingen en shows. Talrijke artistieke activiteiten worden
verweven met de natuur en in het groen straatbeeld van Groot-Maldegem, in KUNST
IN DE VITRINE, in de natuurlijke omgeving van het Sint-Annapark, in de Hoeve Oude
Doorn in Kleit, rond CC Den Hoogen Pad en bij kunstenaars thuis.
Tentoonstellingen van MALDEGEMS TALENT NATUURLIJK en open ateliers in de
KUMA en in het gerenoveerde gemeentehuis, optredens van bekende koren (THALEIA-KALEO
EN CANTICORUM) en uitvoeringen van muziek FANFARES, De Ware Vrienden van
Middelburg en de Verenigde Vrienden van Adegem, in Adegem en in Middelburg en
in de Academie voor Muziek, Woord en Dans.
Op talrijke locaties verspreid over
het centrum zullen tijdelijk kunstvoorwerpen onze landelijke dorpskern sieren.
Groot-Maldegem wordt een open en toegankelijk paradijs
voor allen die zich interesseren voor kunst maar ook voor de natuur. Kunst en
natuur willen alle zintuigen beroeren.
Het oor vangt liefelijke klanken en
melodieën op, ontelbare oorden presenteren oogverblindende kleurrijke en sobere
artefacten, op diverse plaatsen worden proevertjes aangeboden in een
natuurlijke omgeving, EETBAAR MALDEGEM, GUERILLA GARDENING en sommige
verwezenlijkingen kan u aanraken met uw huid en voelen, smaken en genieten van
alles wat met kunst te maken heeft.
Wie meer van literatuur houdt kan zich
verlustigen aan de LITERAIRE GRAFFITI in de Openbare bibliotheek.
De
fijnzinnige kunst van het kantklossen wordt uit de doeken gedaan door FEMMA, Donk in
het gemeentehuis.
De jeugd laat zich ook niet onbetuigd, NATUURTALENT IN ONZE
BUURT in de jeugdlokalen Zandakkers, JUDGEMENTDAY in de Top@De Redekiel bewijzen de scheppingskracht van jonge
kunstenaars.
En om alles milieuvriendelijk en natuurlijk te houden
zijn alle locaties bereikbaar te voet, per fiets of met het openbaar vervoer! DE
WAKKERSTE KUNSTROUTE VAN MALDEGEM en WANDELEN OP EEN PAD VOL HERINNERINGEN
(fotografie) strelen de zintuigen doorheen Groot-Maldegem.
De activiteiten tijdens de WAK zijn een aanrader voor allen die houden van
kunst en natuur.
Een nauwkeurige lijst met de chronologische volgorde van de
activiteiten volgt. (Marianne Posman).
08-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
07-05-2013
The Performance âToday is already the pastâ.
THE PERFORMANCE TODAY IS
ALREADY THE PAST
by HENNY SIERENS at the artwork
Go West.
The performance by Henny Sierens is called Today is already the past and was shown
on the 27th and 28th of April 2013 next
to the cultural centre Den Hoogen Pad, Adegem-dorp.
Henny Sierens was participating for the third time in
the WAK. Henny relates to the past on
the move.
At the artwork Go West in the track of those
emigrating to USA and Canada, he shows dozens of moulds or boot-trees from his
collection, symbolizing our courageous ancestors who were bold enough to leave
their village, relatives and friends and risked a dreadfully crossing with
their family to lead a better life in the USA or Canada. Most of them
succeeded.
The exhibition symbolizes the numerous footsteps our
ancestors planted more than a century ago in the ground of their starving
homeland, when leaving for a transit of several weeks abroad escaping from
poverty and unemployment. Even today and certainly more than a century ago it
is an extremely challenging adventure to move to another part of the
globe. Emigrants can rarely depend on
compassion and understanding.
The artpiece Go West from designer-sculpturer Hans
De Pelsmacker symbolizes the
emigrationof the villagers that moved to USA and Canada. H. Sierens made an
attempt to broaden and to complete the signification of the artwork.
The great-grandparents of Henny Sierens lived in
Maldegem (Cleit) in the Herinckwegen 12 in can houses, houses with
metalplates on the roof. In April 1904 Angelus Sierens (°1846) decides to
emigrate to St. Alphonse, Manitoba, Canada with his wife Julie De Lichte
(°1851) and eight of their nine children. The couple sold all their posessions
to enable a passage in third class with the ship Montrose leaving the port of
Antwerp. The only wealth they had were the clothing they wore.
The youngest daughter Romanie was 13 years old. She
travelled under the name of her younger deceased sister Mathilde to enjoy a
reduced tariff. In the village St. Alphonse, Manitoba, Canada, founded in 1883,
the Sierens family build up a new life as of 1904. The photo was made in 1921.
The oldest son Kamiel, grandfather of Henny Sierens,
stayed in Maldegem.
In 1974 Henny Sierens found out he had several
prosperous relatives in Canada. He visited Canada on five occasions, source of
his love, understanding and compassion for the emigrants that left for the new
homeland. This is what he wanted to show with his performance at the Go West
monument.
Photography, film
and cinema are a passion of Henny Sierens. He owns a small movie theatre
in retro style: Cine Rio (reminding the Brielstraat) in his residence at
Knokke. He lived his youth in the area
of the Molentje in the Noordstraat,
left at the crossing in the direction of Holland. In those days next to the
Dudal house (Paul and Paula), today next to the house of Noël and Christine
Ryheul-Boes.
Written by Marianne Posman, translation: Veronique Sierens,
Hennys daughter.
07-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Transitie Maldegem tijdens de WAK 2013.
TRANSITIE Maldegem
organiseerde diverse interessante acties in verband met duurzaamheid en lokaal leven tijdens DE WAK 2013.
De Filmvoorstelling Maldegem in transitie op 30 april in de conferentiezaal van het gemeentehuis was een voltreffer en na de voorstelling was er de zoomsessie waar de vooral jongere aanwezige deelnemers vragen stelden en er een helder antwoord kregen. Transitie suggereert de mogelijkheden hoe de inwoners van Maldegem daadwerkelijk kunnen deelnemen aan het transitieproces. De mensen achter de organisatie zijn overtuigd van hun visie op de toekomst en kunnen hun denkbeelden uitstekend en met veel kennis van zaken verwoorden. Het ging hoofdzakelijk over de overgang van olie-afhankelijkheid naar lokale zelfredzaamheid. Een buigzame lokale gemeenschap is beter in staat om de schokken van allerlei crisissen op te vangen. De generatie met opgroeiende en kleine kinderen is duidelijk bezorgd voor de toekomst. Wat mogen ze verwachten van de klimaatsveranderingen, het milieu, de werkgelegenheid? Zullen de basisbehoeften betaalbaar blijven? Transitie wil een antwoord geven en streeft naar een goede samenwerking voor een betere leefwereld. De organisatie onderzoekt en biedt alternatieve oplossingen of mogelijkheden aan, die in ieders bereik liggen wat ze dan ook duidelijk maakten met hun twee ludieke acties op 1 mei.
Op 1 mei rond half tien werden natuur- en kunstliefhebbers verwacht aan de ingang van het Sint-Anna Park om Natuuraltaartjes te maken.
De deelnemers aan deze actie startten hun wandeling en plukten hier aan daar een bloemetje, een besje, een mooi takje of raapten verdorde bladeren en sparappels op. Aan de CASCO container in het Sint-Annapark werd een altaartje gemaakt ter ere van de aarde, van de natuur en ter ere van de creatieve kracht in de mens. Het organisch kunstwerkje wordt nu verder overgeleverd aan de natuurelementen. Tijdens de wandeling werd behoorlijk uitgelegd en gediscussieerd over de bedoeling van het gebeuren, over wat ons nog rest van de natuur. De mensen praatten met elkaar en waren er het allemaal over eens dat we in de toekomst meer natuur-betrokken moeten gaan leven. Er werd verwezen naar de leefwereld van vroeger, een halve eeuw of langer geleden toen de meeste dorpsbewoners over percelen vruchtbare grond beschikten waar ze het voedsel nodig voor mens, huisdier en klein vee, zelf konden kweken. Intussen is de bevolking aanzienlijk gegroeid en werden overal percelen landbouwgrond duur verkocht voor bouwgrond. In de dorpskern werden appartementsblokken opgetrokken en verdween veel groene, natuurlijke ruimte. De centrumbewoners beschikken gelukkig nog over het Sint-Annapark. Voor de jonge mensen ziet de toekomst er minder goed uit. Ze kunnen zich geen flat of woning in het centrum meer veroorloven omdat de woningprijzen enorm gestegen zijn zodat zij noodgedwongen iets moeten zoeken op het platteland en één of twee autos nodig hebben om zich te verplaatsen naar hun werk of om de kinderen naar school en naar buitenschoolse activiteiten te brengen.
Het werd allemaal zeer realistisch naar voor gebracht en de kinderen en kleinkinderen van de naoorlogse generatie wacht een onzekere toekomst. Elk mens kan in de huidige over-consumerende maatschappij een beetje plaats en tijd inlassen om de natuur te herwaarderen en de overproductie proberen aan banden te leggen, maar het zal een moeilijk en lastig proces worden.
De actie Guerrilla Gardening op 1 mei 2013 aan de fontein op de markt in Maldegem trok een jeugdig publiek. Gewapend met spade en hark trokken enkele jongere mensen, vergezeld van kinderen, te voet of met de fiets naar een strook grasgrond aan de omheining van het Sint Annapark, in de buurt van Casco, dicht bij de private moestuinen van de Noordstraat. Een radioreporter volgde alles op de voet en interviewde enkele deelnemers van de actie.
De schepen van Openbare werken nam deel aan de werken, beloofde steun aan de charismatische actievoerders betreffende neerpoten van doorlevende planten in de betonnen bakken die her en der op de voetpaden in het centrum rolstoelen en kinderwagens blokkeren.
Hij suggereerde bovendien dat het voetbalplein in Donk dat weinig of niet meer gebruikt wordt, in aanmerking kon komen voor volkstuintjes voor de talrijke inwoners van Donk en omgeving. Voor het centrum kan het dichter bij huis volgens mijn bescheiden mening.
Rond het grote Meos complex bijvoorbeeld liggen talrijke groene, vruchtbare percelen grond, waar men volkstuintjes zou kunnen creëren terwijl de kinderen vlakbij een sport beoefenen.
Het Meos paradijs zou een natuurlijke ontmoetingsplaats kunnen worden voor de groene vingers van de flatbewoners van het centrum en voor hen die over geen tuin beschikken. Vriendschappen zullen openbloeien, uitwisseling van mankracht en producten zou opnieuw in de mode geraken en Meos zou een plek worden waar iedereen de kans krijgt sportieve en landelijke activiteiten te beoefenen. Hoe dat kostenpakketje moet opgelost worden stemt tot nadenken, maar voor ieder probleem is een oplossing.
Er komt actie in Maldegem, naast mijn artikel in het VRIJ MALDEGEM over de WAK van 2 mei staat opmerkelijk gemeentelijk nieuws: Oud Sint Jozef krijgt m2-bakken op hoogte waar groenten en kruiden geplant kunnen worden. Op vrijdag 17 mei is er een meeting gepland om 14 uur in het lokaal dienstencentrum Oud Sint-Jozef, Mevrouw Courtmanslaan 92.
Transitie werkt! Het eetbare-planten-stuk is uiteraard maar een fractie van het hele concept transitie. Transitie gaat niet enkel over tuinieren.
De organisatie zoekt naar manieren om de lokale gemeenschap voor te bereiden op een toekomst met minder energie (uit vnl. fossiele brandstoffen) en dus naar andere manieren om in onze behoeften te voorzien (energie, transport, voedsel, zingeving, vrijetijdsbesteding, water, economie, ....). Transitie begint met kleine, fijne acties zoals tijdens de WAK 2013 om mensen te motiveren om op alle vlakken anders te gaan leven (zie site transitie).
Het voedselteam vertegenwoordigd door Sandra Van Hoecke (peter.morel1@telenet.be) was aanwezig en bood daadwerkelijke hulp.
In Kunst in de Vitrine is nog steeds een doorlopende tentoonstelling van Transitie Maldegem met kiemkracht in centrumwinkel Naturelle Nieuwstraat 50, te bewonderen, zoals in tal van vitrines, waar de ene kunstenaar soms heel moeilijk te vinden is terwijl in andere etalages de zaakvoerder zijn groot hart heeft getoond om tijdelijk de amateurkunstenaars te laten exposeren.
www.bloggen.be/wakinmaldegem.
transitie en info diegovandekeere@live.be.
Sla op bij favorieten: www.bloggen.be/marianne_posman_in_maldegem
en lees af en toe wat leeft in Maldegem volgens Marianne Posman.
Installatiekunst voor de kleine Adegemnaartjes! 't Wordt een sprookjesachtig schuiloord.
06-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Zandakkers, Adegem.
WAK 2013 ZANDAKKERS, Adegem.
De bewoners met natuurtalent van de Zandakkers-Ringbaan-t Blekkersgat hebben aan de bol- en petanquebaan in de wijk Zandakkers een sprookjesachtig INSTALLATIEKUNSTWERK gemaakt van snoeiafval. ZANDAKKERS is iets speciaal geworden dank zij de esthetische en stevig gebouwde hut in een klein bosje. Een oase van groen voor klein en groot in de bebouwde kom. Picknick tafels in de buurt, bol- en petanque baan voor de ouders of de grootouders, natuur en cultuur zijn verenigd. De lange twijgen en takken zijn diep in de aarde geplant en zullen schieten en groeien en een veilig, groen onderkomen bieden voor toekomstige fantasierijke kunstenaartjes en hun familie. Het organisch kunstwerk wordt overgeleverd aan de natuurlijke elementen, zo mooi verwoord door Diego Van de Keere (Transitie Maldegem), de boshut wordt gewoon magisch. Wie de evolutie wil bewonderen van het installatiekunstwerk kan dit. Het ligt op een grote groene vlek in de weidse natuur van ons dorp. Natuur en spelen gaan terug hand in hand. (Marianne Posman)
06-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Casco project in het Sint-Anna Park, Maldegem.
CASCO PROJECT.
De WAK 2013 in Maldegem presenteerde decoratieve kunst op diverse terreinen, maar het CASCO PROJECT was wel een heel bijzonder aspect van de tiendaagse Week van de Amateurkunsten.
Een multifunctionele, witgeschilderde, gekantelde container in het Sint-Annapark (in de buurt van de petanquebaan) nodigt tot eind september 2013 alle kunst- natuur- en cultuurliefhebbers uit om hun creativiteit te ontplooien aan of in deze installatie. Alle mogelijke kunstvormen kunnen zich ontwikkelen rond dit object. De bijdrage van elke kunstenaar en vrijwilliger is belangrijk. Het kunstwerk kan tot en met Maldegem kermis bewonderd worden. CASCO (Open Mind, Open Space) is een project van TALENTENTENT, een groep kunstenaars en ambachtslui die hun creativiteit samenbundelen en experimenteren met innovatie en co-creatie. De deelnemers van TALENTENTENT zijn: Jan De Keyzer, Catherine De Kesel, Louis De Keyzer, Trees De Keyzer, Werner Van Deynse, Hilde De Bolster, Dominique Dufait, Els Debbaut en Catherine De Waele.
Catherine is een van de gangmakers, zorgde voor een aantal praktische zaken en voor een deel communicatie.
De volledige groep TALENTENTENT heeft het project geschapen, ontwikkeld en werkte er aan mee. Kunstenaars en handvaardige mensen gaan op zoek naar verbinding en onderzoeken welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan wanneer zij samen beraadslagen.
Deze creatieve bollebozen lieten een gekantelde witgeschilderde container een tweetal weken voor de WAK 2013 in het park plaatsen en zorgen voor talrijke activiteiten op deze locatie tot eind september 2013. Bij een cascowoning wordt alleen de dragende constructie opgeleverd, in dit geval de container. TalentenTent levert de container waarin een witgeschilderde leefkamer geïnstalleerd wordt en nodigt anderen uit voor de afwerking.
Deze alternatieve presentatie van kunst activeert expressie en participatie, kunst en natuur op zijn mooist. Zij vraagt alle enthousiaste talenten om deel te nemen aan het kunstwerk of om gewoon te genieten van één van de voorstellingen die in en om het eigen natuurlijk museum georganiseerd worden door Maldegemse verenigingen.
Een voorstelling in openlucht heeft de meerwaarde van onverwachte gebeurtenissen. De presentatie is nooit af maar blijft in beweging en getuigt van een menselijke aanwezigheid. Dit initiatief kan een nieuwe en jonge wind blazen in de WAK.
Het kunstwerk kan ook een ontmoetingsplek worden voor jongeren die hun energie en hun talent op een of andere manier willen uitdrukken in een kunstvorm.
Deze ruimte kan ook als decor gebruikt worden voor een optreden van het volkstheater, van het zangkoor of een jeugdactiviteit. Op die manier vermengen alle mogelijke kunstvormen zich rond het project in het Sint-Anna Park.
Kunst in openbare ruimtes kan schade oplopen, door natuurlijke factoren zoals wind en regen maar ook door vandalisme. Maar wijziging, verval of afschilfering kunnen ook heel fraai zijn, de onvolmaaktheid van de natuur is de oorsprong van kunst, het is een samenvloeien van kunst en cultuur. www.bloggen.be/wakinmaldegem. Het project CASCO wordt gefotografeerd en tijdens de kermisweek in september zullen deze fotos tentoongesteld worden. Project o.l.v. info@debinnenwereld.be; www.talententent.be. (verslag van informatie via Catherine De Waele, kunstenares).
06-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
05-05-2013
Guerilla Gardening, Casco en Zandakkers sept. 2013
DE PROJECTEN:
CASCO,
ZANDAKKERS EN GUERILLIA GARDENING (Transitie).
HET
CASCO PROJECT (OPEN MIND, OPEN SPACE) WAS EEN PROJECTVAN TALENTENTENT.
Een groep idealistische, vindingrijke kunstenaars
en ambachtslui (Jan De Keyzer,
Catherine De Kesel, Louis De Keyzer, Trees De Keyzer, Werner Van Deynse, Hilde
De Bolster, Dominique Dufait, Els Debbaut en Catherine De Waele) hadden de
bedoeling hun artistieke gaven en vreugdevolle initiatieven te delen met
anderen.Een multifunctionele,
witgeschilderde, gekantelde container in het Sint-Annapark, in de buurt van de
petanquebaan nodigde alle kunst- natuur- en cultuurliefhebbers uit om hun
creativiteit te ontplooien.
De dragende constructie inviteerde alle talenten voor
de artistieke afwerking. Deze alternatieve presentatie van kunst activeerde
expressie en participatie. Talrijke enthousiaste talenten hadden de
mogelijkheid om deel te nemen aan het kunstwerk of om gewoon te genieten van
één van de voorstellingen die in en om het eigen natuurlijk museum
georganiseerd werden.
Casco werd
inderdaad een ontmoetingsplek voor jongeren die hun energie en hun talent op
een of andere manier wilden uitdrukken in een kunstvorm. Kunstenaars
konden er hun plastische, muzikale en theatrale talenten ontplooien en een
waaier van decors sierden de wanden van de container.
Aanvankelijk was de leefruimte gemeubeld. Je kon er
boeken, kleren en speelgoed in de kasten stoppen of iets meenemen dat in de
kasten ter beschikking lag. Vooral de kinderen vonden het magisch dat je er zo
maar een stukje speelgoed mocht meenemen zonder betalen en je er overbodige
spullen kon achterlaten, ruilhandel kenden zij immers niet meer. Zij waren
benieuwd of iemand hun spulletjes wou meenemen en de container werd een
trekpleister voor jong en oud.
Kunst in openbare ruimtes kan schade oplopen, door
natuurlijke factoren zoals wind en regen maar ook door vandalisme. Jammer
genoeg verdween het uitnodigend interieur op een raadselachtige, ingeschatte manier.
Tot grote spijt van de kinderen natuurlijk maar zij begrepen de situatie. Geen
nood, we konden nog picknicken in de natuur met kleurrijke taferelen op de
achtergrond. Het Casco project was een geslaagd initiatief als je alle factoren
filosofisch en blijmoedig accepteerde die het geheel beïnvloedden.
ZANDAKKERS, Installatiekunst, in de groene omgeving van Adegem was een succesvol
ontwerp. De bewoners met natuurtalent van de Zandakkers-Ringbaan-t Blekkersgat
hadden aan de bol- en petanque baan in de wijk Zandakkers een sprookjesachtig
INSTALLATIEKUNSTWERK gemaakt van snoeiafval.
ZANDAKKERS werd speciaal dank zij de esthetische en
stevig gebouwde hut in een klein bosje, een oase van groen voor klein en groot,
dicht bij de bebouwde kom. De lange twijgen en takken waren diep in de aarde
geplant maar zijn jammer genoeg niet geschoten. Maar de groene bomen rondom en
de kampen die de kinderen zelf gebouwd hadden maakten veel goed. Het groene
domein met hut blijft een natuurlijke haven in een eigen omgeving. Misschien zal
een haagje klimopplantjes rond de structuur de dorre takken verbergen volgend
jaar.
GUERRILLA
GARDENING
In de buurt van de petanque baan aan het romantisch
beschilderd hoevetje in de tuin van Huyze Wallijn werden Natuuraltaartjes gemaakt begin mei 2013 ter ere van de aarde, van
de natuur en van de creatieve kracht in de mens. De organische kunstwerkjes
werden overgeleverd aan de natuurelementen en zijn intussen een geworden met de
natuurlijke omgeving. De altaartjes zijn verbonden en verweven met de natuur
van het park.
De actie Guerrilla
Gardening, de aanleg van een moes- of volkstuintje begin mei 2013 op een
strook grasgrond aan de omheining van het Sint Annapark, in de buurt van Casco,
dicht bij de private moestuinen van de Noordstraat was succesvol.
De eetbare plantjes hebben weer en wind doorstaan. Het
was een beetje moeilijk zoeken tussen het onkruid maar de jeugdige
actievoerders waren gestart met de beste bedoelingen. Meer dan drie maanden
lang konden alle geïnteresseerden het planten, het schieten en het groeien
bewonderen en de oogst proeven want alles wat er geplant werd was eetbaar:
aardappels, groene kool, rabarber, warmoes, diverse soorten salade, rode
bessen, stekelbessen, rode bieten, munt, ajuin en allerlei andere soorten
eetbare planten. Het volkstuintje op een openbare plek in Maldegem was een lust
voor het oog en de maag. De kinderen vonden het buitengewoon dat je voor deze
ene keer bessen mocht plukken op gemeentelijke gronden. Zelf gekweekte groenten
smaken immens veel beter dan de ingevoerde voedingswaren die gepresenteerd
worden in supermarkten.
De volkstuintjes zijn een gezellige ontmoetingsplaats
voor de groene vingers van de flatbewoners en voor hen die over geen tuin
beschikken. Ook in het dienstencentrum Oud Sint Jozef werd aan de Maldegemse
bevolking de kans geboden om groenten en kruiden te planten en te kweken in
m2-bakken op hoogte.
Of het initiatief werkelijk een massale belangstelling
zal genieten is zeer de vraag. Of de jongere mensen tijd en zin hebben om moestuinen
aan te leggen, te verzorgen, te bemesten en te besproeien is een knelpunt. De
hedendaagse leefwereld stelt zoveel mogelijkheden overal binnenshuis
(computers, internet, televisie, tablet, Ipods enz.), en buitenshuis
(overrompelend aanbod van activiteiten voor jong en oud). Tuinen en moestuinen
vragen dagelijks onderhoud en erg veel inzet van het hele gezin en het zal lastig
zijn om een levenswijze volledig te veranderen.
Kant en klare (diepgevroren) gerechten, gespoelde en
geblikte groenten en voedingswaren zijn echt ingeburgerd bij de jongere
generatie en ik kan me niet voorstellen dat het hele gezin een veld aardappels
zal rooien en bergen, zich rond de keukentafel zal scharen om bergen wortels te
schrapen, andijvie, spinazie te snijden, bergen bonen te kuisen zoals wij
vroeger deden. De gedachtegang is goed, de wil is er maar de tijden zijn
veranderd. De woningen van de mensen zijn niet echt meer ingesteld op het
verwerken van groenten uit de moestuin. De keukens worden kleiner, de
afvalverwerking omslachtiger en de druk van buiten om deel te nemen aan het
overaanbod van talrijke activiteiten buitenshuis is zo overdonderend, dat het
de mensen gewoon ontbreekt aan tijd om terug te gaan leven zoals vroeger. Iedereen
kan in de huidige over-consumerende maatschappij een beetje plaats en tijd
inlassen om de natuur te herwaarderen en de overproductie aan banden te leggen,
maar het zal een moeilijk en lastig proces worden.
Ik heb, sinds ik me vrijwillig en
enthousiast geëngageerd heb om over kunstenaars te schrijven, ontzettend veel
mooie creaties gezien, bewonderd en beschreven aan de hand van hun eigen
woorden. De kunstenaars zelf vormen een bezielde groep sympathieke, artistieke
mensen. Maar het volkstuintje was 't mooiste van alle kunst die ik de afgelopen
maanden gezien en bewierookt heb. Het is iets dat blijft, lekker ruikt,
heerlijk smaakt, opnieuw schiet en groeit in wonderlijke kleuren. Het leeft en
geeft leven. Iets van honderden jaren geleden en toch nieuw. Guerrilla
Gardening moet massaal nagevolgd worden. Op alle groene plekjes, dicht bij een waterbron
moeten moestuinen komen die de mensen bevoorraden en blij maken. Het moeten ontmoetingsplekken
worden met heerlijke oogsten, ruilhandel, speel- en ontdekkingsterreinen voor
de kinderen tussen de aardappelvelden, de kruidentuin en de groenten. t Moet
kunnen.
De bezielers van de projecten blijven
zoeken om de mensen warm te maken om de schoonheid van de natuur en van de
moestuinen in het bijzonder opnieuw te waarderen en in te schakelen in het
dagelijks leven.(woorden van Diëgo Van
de Keere).
De groene kunstvormen, het Cascoproject van
Talententent, de Zandakkershut, en de Guerrilla Gardening en de Natuuraltaartjes
(acties Transitie) maakten deel uit van de WAK 2013 en waren geslaagde
initiatieven van talentrijke en idealistische mensen.
Met dank aan ons regionaal blad Vrij Maldegem voor
het publiceren van de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V.
Boudewijn Lippensstraat 11, Maldegem). Sorry voor verwijziging voor de titel, ik krijg het niet weg. Mysterieus.
05-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
05-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
04-05-2013
Trui De Cuyper en de Kletepot.
De KLETEPOT,
kleiatelier van TRUI DE CUYPER in de Butswervestraat, was zoals elk jaar een
voltreffer.
Samen
met haar gezin en haar cursisten zorgde Trui De Cuyper voor een hartverwarmend
en gezellig onthaal en demonstraties in haar prachtige tuin in de
Butswervestraat nummer 14.
Onder
een stralend zonnetje konden alle belangstellende kuieren tussen een groot
aanbod van magnifieke sier- en gebruiksvoorwerpen ondertussen even genietend
van een kopje koffie of drankje en een stukje heerlijke taart, klaargemaakt
door de heer des huizes, Willem Roeygens.
Alle
creaties werden smaakvol geëtaleerd in de ruime woonkamer, in de tuin, op het
terras en in het atelier. Bovendien was er de kunstenares KATRYN VERBIEST die er haar fraaie portretten tentoonstelde in een
aparte, zonnige ruimte. De bloemencreaties
geschikt op een heuse gebakken kleischaal sierden het geheel. Ook juwelenontwerpster Mevr. Matthys kon er
haar vaardigheid demonstreren.
Trui is
niet aan haar proefstuk. Als ergotherapeute kwam zij in contact met klei en
zijn multifunctioneel karakter. Zij vervolmaakte haar opleiding met cursussen
pottenbakken, kunstgeschiedenis, zeven jaar keramiek, glazuurcursus, glascursus
en zo meer.
Zij
geeft workshops aan groot en klein en haar taak bestaat er hoofzakelijk in het
individueel begeleiden tijdens het aanleren van diverse technieken en
toepassingen.
Kleien
werkt ontspannend en ontplooit alle creativiteit en is meteen een sociale
activiteit.
De
sfeer in de KLETEPOT is van cruciaal belang: creëren, ontspannen, onderbreken
en samen genieten of feesten.
Je voelde er de gemoedelijke sfeer op het
terrein, je werd er warm onthaald en op de achtergrond hoorde je heerlijke, romantischeliederen gebracht door een muzikaal talent JOHAN CRUL.
Voor foto's klikken op de links hieronder.
Prachtige videoreportages van de alle evenementen door Noêl
Ryheul, Zie www.youtube.com.
04-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
03-05-2013
Sy-Studio en Sylvie Van Hulle, Kleit.
De KLEINE STERREN van
de SY-DANSSTUDIO uit de Jonge Jansdreef 5B Maldegem-Kleit overtroffen alle
verwachtingen.
De Sy-DANS Studio zorgde
in samenwerking met de cultuurdienst, de gemeentelijke diensten en de
vrijwilligers voor een wervelend slotevent van de Week van de Amateurkunsten
2015.
Honderden danseresjes van
piepjong naar mooie ranke jonge vrouwen beleefden het nodige dansplezier met de
voortreffelijke danstechniek in een gedisciplineerde omgeving.
Kennis en
vaardigheid, creativiteit en muzikale kennis, en diverse danstechnieken werden
gepresenteerd door een wervelend groepje jongeren begeleid door Sylvie Van Hulle en haar team, die een
eigen volwaardig modern ballet showden. De speelse, ludieke maar krachtige
manier van optreden van de danseresjes waren adembenemend.
SYLVIE VAN HULLE EN HAAR TEAM geven
kwaliteitsvolle dansles aan ongeveer 250 jongeren, zij geven workshops,
dansstages en zomerkampen in de vakanties.
De
spetterende show van het slotevent van de WAK 2015 was opgedeeld in een viertal
danssessies van de mooie kleurrijke danseresjes die elk talent exploiteerden en
onvermoeid en feilloos dansten op hedendaagse muziek.
Het was
geen klassieke voorstelling maar een opeenvolging van verschillende demos,
onderbroken door pauzes met en drankje, aangeboden door een hele groep
vrijwilligers.
Voor de allerkleinsten waren er creatieve hoekjes voorzien voor
haartooi en tattoo en Griet Van
Wolleghem van Studio Roze Wolkje hield met haar kinderkamerkunst een
hele groep kinderen bezig met penseel en verf in de kleuren van Maldegem.
De
leuke werkjes worden gebundeld en tentoongesteld in het gemeentehuis als
slotwerk van de WAK.
De SY-DANS STUDIO bracht danskunst en doet je inderdaad
dansen.
Fotoreeks
naar de kunstmarkt en naar demos van dans van de Sy-Dans Studio van Sylvie Van
Hulle, afgewisseld met ludieke workshops
voor kids:
03-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
De Verenigde Vrienden van Adegem, historiek. Deel I
Tijdens de WAK 2015viert de Koninklijke FANFARE VERENIGDE VRIENDEN ADEGEM, de V.V.A. haar 125 jarig bestaan met een klankenrijk CONCERT
OP ZATERDAG 2 MEI 2015 in C.C. Den Hoogen Pad.
In een lijvige brochure van 48 blz. heeft HUGO
NOTTENOOM De geschiedenis van de VERENIGDE VRIENDEN van ADEGEM geschetst in
1990, ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan, dus vijfentwintig jaar
geleden. We zijn nu vijfentwintig jaar verder, de K.F.V.V. van Adegem bestaat
intussen 125 jaar en ik geef een overzichtaan de hand van het boek
van Hugo Notteboom. Het
is interessant om de achtergrond, de historiek, de werking, de inzet en de
energie van vele vrijwilligers achter een fanfare te kennen.
Door de eeuwen heen was muziek belangrijk
tijdens elk gebeuren in een dorp of een stad. Plechtigheden, herdenkingen,
bedevaarten, processies, erediensten, feestelijke gebeurtenissen, recepties, muziekfestivals
zijn niet afgewerkt als er geen muzikale achtergrond is van liederen, muziekstukken,
kortom van feestelijke, muzikale tonen. Tijdens de rondgang en bij het optreden
van een muziekvereniging kwam er spontaan een groot publiek naar buiten om te
luisteren, te genieten maar ook om een gesprek te voeren met de omstaanders.
Muziek bevorderde de sociale vaardigheden.
Vijf honderd jaar geleden werd er al onder
impuls van de kerk, muziek gebracht bij kerkelijke gebeurtenissen. In de
zeventiende eeuw had de parochiale geestelijkheid haar eigen kerkzangers en
vanaf de negentiende eeuw ontstonden er langzamerhand maatschappijen die
sociale activiteiten een muzikaal tintje gaven. In Adegem was dit de
Kunstijver (1850).
In 1888 stichtte koster Marcel Temmerman
(1858 -1893) een koor-zangmaatschappij, Het Zang- en Toneelkundig Gezelschap
dat vanaf juni 1890 de Verenigde Vrienden van Adegem werd. Deze
maatschappij bracht een groep vrienden samen die over muzikale talenten
beschikten maar ook de gave in zich hadden om elk jaar een toneelstuk op te
voeren. De instrumenten werden geschonken of aangekocht door weldoeners en de
begeleiding werd verzekerd in samenwerking met de Xaverianen of Siezen, een godvruchtig mannengenootschap. Langzamerhand
maakte zich een groep muzikanten los van de zanggroep en de Xaverianen om een
zelfstandige fanfare te vormen die concerten gaf, de kermis en andere
volksfeesten opluisterde en kerkelijke gebeurtenissen met ingetogen of vrolijke
klanken begeleidde. De maatschappij organiseerde festivals en concerten in
Adegem en zij nam er aan deel in de omliggende gemeenten, evenementen die heel
veel bijval kenden.
Vanaf 1893 kregen de V.V.A.
een volledig autonome structuur, met een voorzitter, ondervoorzitter, secretaris-penningmeester,
commissieleden, werkende leden (muzikanten, dirigent) en een duidelijk
omschreven reglement (rechten en plichten) voor de muzikanten.
De bestuursleden kwamen vooral uit de Adegemse
burgerij. Het bestuur stond in voor het naleven van het reglement, het
aanbrengen van wijzigingen, het vastleggen van de activiteiten en het houden
van bestuursvergaderingen. De aankoop en het herstellen van instrumenten, het kopiëren
van partituren, de bijscholing van muzikanten, de jaaractiviteiten en het
bezoeken van een precies aantal herbergen lag in handen van het bestuur.
De activiteiten liepen volgens een vast
stramien. De Toneelbond Wij Willen opereerde na W.O.I zelfstandig en bestond tot eind jaren zestig. Begin
februari greep jaarlijks een zang,
muziek- en toneelkundig avondfeest plaats tot voor W.O. II. Concerten ter
gelegenheid van de kermissen waren spraakmakend: er was een openluchtconcert op
de vooravond van de zomerkermis, een muziekfeest op zondag en een wandelconcert
de dinsdag. Verder namen de V.V.A. deel aan optochten tijdens de kermissen in
de randgemeenten. Cecilia patroonheilige van muziek,
instrumentenmakers en zangers wordt gevierd op 22 november. Het Ceciliafeest in november was jaarlijks de afsluiting van het
werkjaar met een eredienst, een muzikale rondgang in het centrum en werd
afgesloten met een eetfestijn. Dat is nu nog altijd zo.
De overige activiteiten liepen over het hele werkjaar
en gaven op die manier een muzikale stempel aan de gebeurtenissen in het dorp: inhuldiging
van pastoors en burgemeesters, Xaverianenfeest, telegraaffeest (1897),
vredesfeesten na W.O. I, inhuldiging van gedenktekens, decoratie- en
folkloristische feesten, vaderlandse plechtigheden, vlaggefeesten, priesterwijdingen,
H. Hartfeest, 100 jarige bestaan van België, wijding van een nieuwe kapel, inhuldiging
van een rustoord, later verbroederingsfeesten enz
Van bij het begin (1898) werd er gespeeld op
verplaatsing en werd er deelgenomen aan provinciale muziektornooien in Heist,
Oostende, Knokke, Blankenberge, Gent (floraliën), Leuven en Antwerpen.
Aanvankelijk was er amper culturele infrastructuur
in Adegem. De muzikanten traden op in de zaal van de meisjesschool maar in 1905
lieten de V.V.A. een eigen lokaal bouwen (Zaal Ernest Boels tot 1974). De
fanfare kon later repeteren in Zaal Dhavé, in Zaal Damberd en momenteel grijpen
de repetities plaats in de jeugdlokalen van de wijk Zandakkers.
Het spreekt vanzelf dat een vereniging als de K.F.V.V.A.
moest beschikken over financiële steun. Er werd een soort lidgeld gevraagd aan
de leden en de V.V.A. werden financieel gesteund door het gemeentebestuur, de
kerkfabriek en door een groot aantal kunstlievende steunende ereleden of
promotoren. Verder organiseerden zij ook activiteiten die geld in het laatje
brachten zoals papierslag, mosselsouper, barbecue, Breugelmaal, pannenkoekenslag,
verkoop van oude instrumenten enz . Bovendien waren er nog de vergoedingen en
prijzen die bepaalde optredens in de wacht sleepten.
Een Vlaamse kermis in de hovingen naast
het Witte Huis werd een daverend en winstgevend succes. Later werden grandioze
feesten georganiseerd in de tuin van Dokter De Prest (1961), op de
terreinen van het Vlees- en exportbedrijf Van Landschoot (1967), een soiree in het Drongengoed waar duizenden
mensen op afkwamen enz.
Vanaf 1953 werden muzieklessen
ingericht, die toch elk jaar opnieuw enkele blijvende leden voortbrachten.
Ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van
de maatschappij kregen de V.V.A. de toelating om Koninklijke Fanfare
(1967) toe te voegen aan hun titel, wat uiteraard uitgebreid werd gevierd.
De jaren zeventig met
de grote opkomst van televisie en talrijke andere ontspanningsmogelijkheden kon
de muziekmaatschappij niet nekken. Muziekliefhebbers bleven samenkomen om te
repeteren, te spelen en op te treden en toeschouwers vonden het toch belangrijk
om deel te nemen aan het sociaal en muzikaal gebeuren zodat deze
vrijetijdsbesteding, die toch wel behoorlijk wat inzet vraagt van de muzikanten
en van het bestuur, nog steeds een populair gegeven blijft in de samenleving.
De K.F.V.V.A. bestaat 125
jaar, wat uitgebreid gevierd wordt met een
klankenrijk concert op zaterdag 2 mei 2015 in C.C. Den Hoogen Padtijdens de Week van de Amateurkunsten.
Wie belangstelling heeft om de voorgeschiedenis
te kennen van de K.F.V.V.A. kan nog altijd De geschiedenis van de Verenigde
Vrienden van Adegem (1990)van HUGO NOTTEBOOM raadplegen, een rijk
geïllustreerde brochure met prachtige fotos en namenlijsten van alle
prominente Adegemnaars en muzikanten. Enkele belangrijke dirigenten, Marcel Temmerman,
Theophiel De Pré, Raymond Tuypens, Henri Vermeulen, Omer Messens, Leon De
Laere, Adriën Van Landschoot, Alfons De Boeck, Johan Vancoppenolle enz. waren
de bezielers van de maatschappij vanaf het ontstaan, geruggesteund door een
ijverig en bekwaam bestuur.
Met dank voor de informatie aan Hugo
Notteboom, verkregen via zijn boek. Dank
voor de fotos van internet, van de muzikanten en van Ken Decleer.
03-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
02-05-2013
De V.V.A. en hun grandioos concert, 2 mei 2015
Volmaakt
slotevenement van de WAK 2015.
De V.V.A. vierde
haar 125 jarig bestaan met een grandioos en uniek concert op 2 mei 2015 in het C.C.
Den Hoogen Pad.
De K.F.V.V.A.,
de Verenigde Vrienden Adegem vierden het 125 jarig bestaan van hun
muziekmaatschappij voor een overvolle zaal, onder begeleiding van de onovertroffen
dirigent, Manuel Herrebaut.
De
dirigent, en de muziekleraren Kris Van
Canneyt enRony DHerck kunnen
tevreden en trots terugblikken op een uitzonderlijke verfijnde en feilloze
uitvoering van de muziekstukken gebracht door hun muzikanten en leerlingen.
De
uitvoering was zeer geslaagden de begeleiding werd dan ook uitvoerig
bedankt en gefeliciteerd door de voorzitster en penningmeester, Els Van Hulle.
De muzikale
jongeren, de knappe dames en de stijlvolle
muzikanten van deze uitzonderlijke muziekmaatschappij, allen perfect en elegant
aangekleed, brachten prachtige vertolkingen voor een ademloos publiek. Je kon
een speld horen vallen.
De
secretaris Luc Matthys leidde elke muziekstuk in op een ludieke en plastische
manier met originele achtergrondbeelden.
Vijf
kwarteeuwen muziek produceren en etaleren kan moeilijk voorbijgaan zonder een
terugblik op wat voorbij is. Het concert
was een samenspel van nostalgie en melancholie met een positieve, vreugdevolle
en optimistische knipoog naar de volgende 125 jaar.
Het
subliem concert was inderdaad een eerbetoon en een dankbetuiging aan alle muzikanten
die ooit hun muzikale talenten hebben ingezet om de muziekvereniging een mooie
toekomst te bezorgen.
Muzikanten
van alle leeftijden hadden al hun krachten en talenten gebundeld om via de
prachtige muziek om de talrijke toehoorders, oud, jong en heel jong, een
onvergetelijke avond te bezorgen.
Er was
zelfs een baby die drie uur lang muisstil de adem inhield voor zoveel moois.
Prachtige videoreportages van de alle evenementen door Noêl
Ryheul, Zie www.youtube.com.
Alle artikels i.v.m. 'Talent in Maldegem werden
gebundeld in een boek. Hoofdstuk I Herinneringen aan Maldegem door Prof. Mick Matthys. Hoofdstuk II Centrumstraten in Maldegem jaren veertig en verder. Hoofdstuk III Kunstenaars in en rond Maldegem.
Indien u interesse heeft
kan u
bestellen aan Marianne Posman door overschrijving van 23 euro op het
rekeningnummer IBAN BE93 0000 4363
7367 BIC POTBEB1, plus 5 euro verzendingskosten per exemplaar (indien u ver
buiten Maldegem woont).
Via email: livinaleonie@live.be of telefoneren naar
Marianne Posman: 050 71 29 11, 0 484 79 78 16, of 0 486 45 38 69.
02-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
01-05-2013
Sarah De Zutter, tekenen en schilderen.
Tijdens de WAK
2015 stelt de jonge kunstenares SARAH DE ZUTTER enkele werken tentoon tijdens
de groepstentoonstelling op het gemeentehuis.
Een
jong veelbelovend talent neemt voor de tweede keer deel aan de Week van de
Amateurkunsten in Maldegem. De eerste keer, in 2013 stelde zij tentoon in het Cultureel
Centrum Den Hoogen Pad en dit jaar presenteert zij een verfijnd werk van een
meter op zeventig in de kunstvoorstelling op het gemeentehuis in het centrum. Sarah De Zutter, dochter van Bart De Zutter en Annick De Baets,
geboren op 18 april 1998 is ontegensprekelijk een jong talent met een veelbelovende
toekomst. Zij volgde tekenen aan de KUMA gedurende zeven jaar. Zij volgde
kleuter- en lager onderwijs in het Koninklijk Atheneum in Maldegem en na twee
jaar Latijn in de Middenschool weerstond zij niet aan de roep van het
Kunstonderwijs, aanvankelijk bij de Maricolen in Brugge, sinds begin september
volgt zij vrije, beeldende kunsten in de academie in Brugge.
Naast
het pakket algemene vakken, Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde,
wiskunde, biologie (anatomie), scheikunde en kunstgeschiedenis wordt een brede
waaier van praktijk aangeboden: experimenteel onderzoek (werken met speciale
materialen), digitale beeldvorming, beeldhouwen, vrije grafiek, kleur, tekenen
en waarnemingstekenen (stillevens bv.). Zij legt zich vooral toe op tekenkunst
en vrije grafiek (linosneden, etsen, droge naald, monotype enz ) en de kunst
achter de grafiek spreekt haar aan. In haar schetsboeken experimenteert zij met
nieuwe technieken, zij schetst gedetailleerde werkjes met een krachtig
resultaat. De schetsboeken vormen een reeks echte pareltjes, afwisselend van
techniek en vorm geven zij een beeld van wat deze jonge kunstenares in petto
heeft. Het zijn geen uitgewerkte figuren maar zelfs een leek kan zien en
waarnemen dat wij te maken hebben met een echte kunstenares. Zij schildert met
inkt figuurtjes en gezichtjes in aquarel met sprekende ogen, mooi gevormd neusje
en fraai mondje. Zij maakt collages en maakt er een verfijnde schets van. Een
indruk van een foto geeft zij vorm. Zij geeft planten weer, details van
planten, bloemen, bladeren en de nerven, stillevens. Soms gaan de schetsen de
cartoonachtige toer op maar blijven haar handelsmerk uitstralen. Zij heeft een
eigen stijl en diverse technieken die je kunt waarnemen in al haar werken. Soms
worden grappige of beeldrijke woordspelingen geïllustreerd met een verassende
tekening.
Sarah De Zutter gaat elke
uitdaging aan. Dit jaar nam zij deel aan de KUNSTBENDE in Gent voor de tweede keer. De kunstbende is een groep jongeren boordevol
ideeën, creativiteit en verbeelding. Kunst kent hier geen grenzen: een
energieke punkband, een urban danschoreografie of een abstract schilderij. In
deze Bende kan en mag alles! De Kunstbende promoot verschillende kunstvormen in
heel Vlaanderen en Brussel. Vorig jaar kreeg Sarah met haar
ingekaderde zeefdrukken een eervolle vermelding. Zij nam deel aan een wedstrijd
voor originele nieuwjaarskaarten en het reclamebedrijf BOOMERANG die onder
andere kunst promoot, nam haar ontwerp op, zodat al haar kaarten gratis ter
beschikking lagen van kunstliefhebbers in bioscopen, in restaurants enzovoort.
Op die manier is zij al bekend in het kunstwereldje. Een van haar schetsboeken
maakt deel uit van een wedstrijd A Paper a Day. Elke dag wordt tenminste een
tekening gemaakt die uiteindelijk een geheel vormen. Dit jaar heeft Sarah De
Zutter eind maart bij de voorronde in Gent in de discipline 'beeldend' de 1ste
plaats behaald. Ze mag hiermee naar de spannende finale in Kortrijk. In de
categorie 'tekst' heeft ze de 2de plaats in de wacht weten te slepen.
In het
vijfde jaar academie werken de studenten aan een eindwerk. Sarah De Zutter koos
voor planten. Zij werkt aan vijf schetsboeken, elk over een verschillende plant
en werkt de details uit in al haar vormen.
Achter
elk werk zit een verhaal. Haar tekeningen hebben diepgang, er schuilt kunstzinnigheid
achter haar beeldvorming. Ze tekent een treinspoortje op een ticket, een vis in
cartoonstijl, de busreiziger wordt dubbel weerspiegeld in glas enz. Haar
zelfportretjes zijn spraakmakend en soms experimenteel. Zij geeft emoties weer
in een schreeuw, in de figuur van haar bio leraar, de microgolfoven heeft
vleugeltjes en soms weerspiegelt haar werk haar bewondering voor Keith Haring. Zij
maakt van bekende figuren, Herman Brusselmans, Hugo Claus getekende en
geschilderde portretten en gebruikt materialen die typisch zijn voor de
personen die ze voorstelt op een ontegenzeggelijke originele manier. SARAH DE ZUTTER is een jong en veelbelovend
talent. Haar deelname aan de tentoonstelling van de WAK 2015 zal niet
onopgemerkt voorbijgaan. Zij heeft alle troeven in handen om het te maken
in gelijk welke vorm van de kunstwereld. Zij is bovendien heel knap, vlot ter
tale, ambitieus, nauwgezet en zij beschikt over uitzonderlijk talent.
Met
dank aan Sarah De Zutter voor de fotos en de informatie. Zie WAKblog en
De WAK 2015 is een aanrader
voor allen die houden van bruisend talent in en rond Groot Maldegem. www.facebook.com/UitinMaldegem
Bedoeling is om al de artikels die ik geschreven heb over 'Talent in
Maldegem te bundelen in een boek (kostprijs ongeveer 23 euro).
Indien u interesse heeft kan u vooraf intekenen via email: livinaleonie@live.be of telefoneren naar
Marianne Posman: 050 71 29 11, 0 484 79 78 16, of 0 486 45 38 69. Betalen pas
bij definitieve uitgave.
01-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
30-04-2013
Maria Sesselle en de Koorddansers.
Tijdens de WAK 2015worden de kunstwerken De Koorddansers van
De Kleine Artiestjes van DE ARK, lagere school Zusters Maricolen,
tentoongesteld in het gemeentehuis!
De KOORDDANSERS gerealiseerd
tijdens een workshop van dichteres van Maria Sesselle.
In het
kader van de WAK 2015 die als thema heeft DE
KLEINE ARTIEST, nam Dichteres Maria
Sesselle het initiatief om de leerlingen van de lagere scholen van
Maldegem, Donk en Kleit om te toveren tot kleine artiesten. Haar enthousiasme
kan zij overbrengen naar leerkrachten en leerlingen.
Uitgangspunt
voor deze workshops zijn natuurfotos van de gekende natuurfotograaf en jurist Peter De Craene met poëzie van Maria Sesselle.
Voor de
WAK 2015 biedt dichteres MARIA SESSELLE poëtische workshops aan de leerlingen
van het vierde, vijfde en zesde leerjaar van De ARK, lagere school Zusters
Maricolen in Groot-Maldegem.
De
Kleine Artiestjes van De Ark luisterden aandachtig naar de inleiding van Maria Sesselle, die op een boeiende
wijze de schrijvers- en dichterstaal uiteenzette. Dichters spelen op een heel
andere manier met woorden en geven de woorden een andere betekenis. Geluk
loopt op kindervoeten, Er bloeien bloemen in mijn hoofd, De witte gevel
bloeit rozen, Ik woon waar de kraaien elkaar omarmen, Ik draag een boomgaard in mijn hoofd, enz .. De kleine kunstenaars hadden het snel
begrepen, zij gingen enthousiast rondkijken naar de sprekende natuurfotos
gesierd met beeldrijke woorden die rondom hen uitgestald waren, als
inspiratiebron. Zij kozen of verzonnen zelf een gedichtje of stalen enkele
plastische zinnen en na een korte schets op een kladblaadje begonnen ze zelf
verbazingwekkende tekeningen met verschillende kleuren te maken. Het was
onmiddellijk duidelijk wie nauwkeurig kon werken en waar sluimerend talent zich
ontplooide. Tegen het einde van de workshop werden de prachtige realisaties
geplastificeerd. Al de werkjes worden gebundeld onder één noemer, de KOORDDANSERS of de waaghalzen en
worden opgehangen als veelkleurig artefact tijdens de groepstentoonstelling in
het gemeentehuis.
MARIA
SESSELLE afkomstig uit Adegem is lerares maar zij is vooral
gekend als dichteres en bedenker van de fotopoëzie route in het Meetjesland. Zij schreef elf gedichtenbundels en werd een
veertiental keer bekroond. Zij werkte mee aan 25 verzamelbundels en acht kunstmappen
en zij geeft lezingen en workshops in Vlaanderen en Nederland. Zij vindt er veel respons omdat
jongeren bezig zijn met poëzie. Zij begrijpen de gedichten omdat zij zich nog
niet afsluiten voor gevoelens. Wat kinderen kunnen en willen schrijven is vaak
erg ontroerend, sommige hebben echt talent dat aangemoedigd moet worden maar
poëzie is niet altijd even belangrijk in het leven van de tiener naarmate hij
ouder wordt. Andere dingen slorpen hen teveel op.
In 2005 werd zij
aangesteld als dorpsdichter van Melle. De laatste jaren stond zij in de
kijker door tentoonstellingen waarbij haar gedichten, met bijpassende fotos,
het grote publiek konden roeren. Poëzie verwerkt in natuurfotos van
natuurfotograaf Peter De Craene hangt tentoon in tien gemeenten van het
Meetjesland in Vlaanderen.
Haar werk is vereeuwigd
op glas, metaal en arduin in: Oudenburg, Kruibeke, Adegem, Maldegem-Kleit,
Waarschoot en Zomergem.Zij is de
motor achter de fotoroute in tien gemeenten van het Meetjesland. Per foto heeft
zij een passend stukje poëzie bedacht. Alle gedichtjes zijn haar kinderen die
zij koestert.
Maria
Sesselle maakte al gedichtjes als klein meisje van zes. Zij reed samen met haar
zussen en buurmeisjes met de fiets zes kilometer ver naar school in Adegem
dorp. Onderweg amuseerden de meisjes zich met rijmpjes zoeken en zij was er de
beste in. Als tiener liet Maria zich opvallen als dichteres. Haar werkjes
werden in de klas voorgelezen.
Zij schrijft
de gedichten zoals zij leeft. Vol harsttocht zoekt zij inspiratie in het dagelijkse
leven. Maria Sesselle heeft veel gereisd de laatste jaren en zij verwerkt haar
ervaringen en haar bedenkingen in haar gedichten. Op die manier brengt zij een
boodschap, hoewel dit niet echt de bedoeling is.
Goede
gedichten schrijven kan overal gebeuren. Het is soms wachten op inspiratie en
Maria heeft altijd pen en papier in de hand, waar ze ook gaat. Ze werkt en
speelt met taal en wil dit talent doorgeven aan de jongeren. Haar poëzie opende
terreinen die haar onbekend waren en zij geniet ervan, hoewel ze steeds
spontaan blijft en open staat voor elke vorm van inspiratie.
Enkele bekroningen:
Poëzieprijs van Het
Meetjesland1981, Eerste en tweede Albert de Longieprijs voor poëzie 1982 en
1984, Poëzieprijs van de stad Beringen 1983, Poëzieprijs van de stad
Blankenberge 1983, Poëzieprijs van de stad Izegem 1984, Poëzieprijs van Maldegem
2006 en 2009.
Belangrijkste
publicaties: Poëzie: Wandelen met Maria 1977, Zomeruur 1978
Het
nest voorbij 1982 (bekroond), Vluchtheuvel 1983, Christine 1984 ( werd drie
maal bekroond ), Tango met de dood 1992 ( bekroond), De vrouwen van Delvaux
1993, Ballerina 1995, Tatoeage 1996, Tussen duim en wijsvinger1999, Een zandkorrel
in de storm 2006 en Straatlopers
2009 2014.
Straatlopers
is poëzie verwerkt in
natuurfotos van natuurfotograaf PETER DE CRAENE en hangt tentoon in tien gemeenten van Het Meetjesland in Vlaanderen. Peter
De Craene (2-10-1970)
is de echtgenoot van Veerle De Booser en papa van Elias en Jasper. Hij is jurist, natuurfotograaf,
ornitholoog en natuurgids (o. a. in het Maldegemveld) en schrijver van de
verhalenbundel: Kijk papa een krokodil, waarover men
zegt in de pers: Wanneer je dit boek
begint te lezen kan je niet meer stoppen! (A.E.) Het zijn licht
verteerbare cursiefjes die je meenemen
naar het ontwapenende leefwereldje van een beroeps-uk en schetsen de luchtige
lotgevallen van het gezin waarin hij een centrale rol vervult. U wordt
meegetroond naar het mini - universum van een hummel en kunt meegenieten van
zijn eerste échte stappen in een ingewikkelde wereld. Een aanrader voor ieder
die van kinderen houdt.(Sch. M.)Straatlopers
2009 2014 zijn 50 natuurfotos die op grote panelen of zeilen
hangen op straat in tien gemeenten van Het Meetjesland: Evergem, Assenede,
Eeklo, Zomergem, Waarschoot, Lovendegem, Nevele, Knesselare, Aalter en
Maldegem.Daarin zijn spetterende
liefdesgedichten van Maria Sesselle ingewerkt.peter.de.craene@hotmail.be
Het
werk van Maria Sesselle wordt in de pers als volgt omschreven:
Poëzie gerijpt aan het
leven zelf. Zeer lyrisch, soms wat cynisch, wat uiting geeft aan een zeer
diepgaande vorm van ontroering. Zij schrijft met een gedrevenheid naar
passionele hoogtes, zoals zij zelf leeft. Met vingers van tederheid raakt zij
de lezer. Zij spant een waaier van subtiele woorden tot een enorme diepgang.
Geen overtollige franjes. Haar taal is zuiver, intens rakend, soms speels, soms
rauw aangrijpend. Haar poëzie krijgt vleugels naar de anderen toe en de
verbondenheid met de natuur. VAC
Tien
dagen lang komen de amateurkunsten in de spotlights. De 230 werkstukjes, De KOORDDANSERS van De Kleine Artiesten
van de ARK, samengesteld werk onder begeleiding van dichteres Maria
Sesselle worden opgehangen aan koorden
in het gemeentehuis van Maldegem, tijdens de groepstentoonstelling van vrijdag
24 april t.e.m. zondag 3 mei 2015 tijdens de Week van de Amateur Kunsten.
Tekst is opgesteld aan de hand van het bio web en de informatie van Maria
Sesselle.
Bedoeling is om al de artikels die ik geschreven heb over
'Talent in Maldegem te bundelen in een boek (kostprijs ongeveer 23 euro).
Indien u interesse heeft kan u vooraf intekenen via email: livinaleonie@live.be of telefoneren naar
Marianne Posman: 050 71 29 11, 0 484 79 78 16, of 0 486 45 38 69. Betalen pas
bij definitieve uitgave.
30-04-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
29-04-2013
Peter Van Maldegem.
Tijdens de WAK 2015 sieren talrijke kunstwerken DE VITRINES in
het centrum van Maldegem en in het GEMEENTEHUIS en wordt kunst gepresenteerd en
gedemonstreerd op de KUNSTMARKT op 26 april 2015! PETER VAN MALDEGEM. Deel I.
Kunst
wordt toegankelijk in de bibliotheek,
in de vitrines van handelszaken, op de vensterbanken van privaatwoningen rond
en in het gemeentehuis van Maldegem vanaf 24/04/15 tot 05/05/15. DE KLEINE ARTIEST in de vitrine, is een doorlopende
tentoonstelling van werken van talrijke kunstenaars. DE KUNSTMARKT op zondag 26 april lokt meestal veel
belangstellende kunstliefhebbers. Er is altijd een ruime interesse voor de
kunstenaars die hun kunst demonstreren en etaleren onder sierlijke luifels van
de gemeente, op het marktplein voor het gemeentehuis. Bezoekers van de
kunstmarkt kunnen meteen de geëtaleerde werken van de WAK 2015 bewonderen in
het gemeente huis zelf en in de vitrines in de buurt.
Talrijke professionele en amateurkunstenaars hebben creaties
gerealiseerd rond het thema van de WAK 2015 De Kleine Artiest.Langs een uitgebreid traject in het centrum van Maldegem krijgt elke voetganger
een beeld van de verschillende manieren waarop getalenteerde kunstenaars rond
het thema van de WAK 2015 hebben gewerkt. Alle geëtaleerde werken vormen één
verhaal: DE KLEINE ARTIEST, het herbronnen van de creativiteit, die de
onschuldige, de spontane en impulsieve kijk van het kind weerspiegelen.
LEVEN EN WERK van PETER VAN MALDEGEM:
Voor
"kunst in de vitrine" kan PETER VAN MALDEGEM rekenen op
Different Fashion, Elsenti
Lingerie, Magic Travel en Waanzinnig Gedroomd. In de
groepstentoonstelling in het gemeentehuis hangen twee schilderijen.
JAN POSMAN beschreef
zijn leven en werk en ik neem dat gewoon over.
Peter van
Maldegem is gepokt en gemazeld in de wereld van de schilderkunst. Hij is de
jongste zoon van de betreurde kunstschilder en academieleraar Jef Van Maldegem.
Als kind in de tekenacademie op woensdagmiddag tijdens de memorabele lessen van
Pol Verheylezoon zat Peter daar tussen de andere kinderen met echte penselen.
Door zijn
vader kwam hij veel in contact met bekende en minder bekende artiesten. Een van
hen was Jan van der Zee, in wie
Peter een mentor ziet.
Ondanks zijn
vertrouwdheid met die artistieke wereld duurt het een paar decennia voor hij
echt met eigen creaties naar buiten komt.
Peter heeft
als jongeman erg veel interesses en enigszins ook een hang naar het mondaine.
Iedereen die ooit met hem meereed in de wagen, heeft met een redelijk op de
proef gesteld zenuwstelsel vastgesteld dat zijn droom om Formule-1-piloot te
worden niet zomaar een droom was. Hij had en heeft daar een aangeboren gevoel
voor.
Uiteindelijk
raakte hij helemaal in de ban van de computerwereld in een tijd waarin
bedrijven en privépersonen nog maar net de vele mogelijkheden van het digitale
begonnen in te zien. Zo is een dertig jaar lange carrière begonnen. Door zijn
vlotte omgang met mensen van allerlei slag en zijn voorkomen van een filmacteur zagen bedrijven in hem de
ideale contactpersoon. Peter blijft voeling houden met de schilderkunst in
musea, exposities en veilingen.
Rond 2008
begint weer een nieuw leven. Een van de aspecten ervan: artistieke creativiteit, niet zomaar uit de lucht
gegrepen, maar geworteld in geërfd talent.
Peters werk
is abstract en strak, de compositie wordt bepaald door de wisselwerking van
geometrische vlakken in hun respectieve kleuren. Door die insteek en het spel
met zwevende en dansende vormen verwijst het werk enigszins naar Matisse maar
het realiseert niettemin een heel eigen signatuur. Ondanks die verwijzing lijkt
het alleen op zichzelf. Van bij het begin getuigt het van een treffende
uniciteit.
De overgang
van 2014 naar 2015 is niet alleen een transitie in de jaartelling. Peter Van
Maldegem gaat niet helemaal overstag, hij blijft in de abstractie, maar het
strakke maakt plaats voor diffusie, voor onbelemmerde, ongebonden elementen. Er
blijft weliswaar een patroon en een basisvorm die de aandacht opeist. Het
geheel krijgt een esoterisch karakter, een magisch element. Het is een
aartsmoeilijke opgave om de vinger te leggen op datgene dat zoiets veroorzaakt
en zo hoort het ook. Wel mogen het licht in dit nieuwe werk meespelen en een
initiële inkijk op wat de verte of de overkant te bieden zou kunnen hebben.
Esoterische abstractie. Tekst: Jan
Posman.
Talrijke
kunstenaars nemen deel aan de WAK 2015. Er zijn exposities op het gemeentehuis,
in de vitrines, thuisexposities enz . Een greep uit de vele deelnemers: ZEEUWS-
VLAANDEREN NEEMT UITGEBREID DEEL AAN DE WAK
RITA
BUYSSE uit Oostburg, Nederland schilderde jarenlang het zomerse landschap van Zeeuws - en
West - Vlaanderen. Voor haar is het spelen met kleur, water, licht en pigment
een uitdaging.
Ze schildert sinds 1980,
Aquarel, Acryl, Artisan (olieverf op waterbasis) en olieverf, inkt of biester.
Ze schildert vooral landschappen en bloemen, model (dansers), abstract,
gebouwen en straatjes. Ze wil de essentie weergeven en dit vast te leggen in kleur en licht. Ze speelt met kleuren van licht naar
donker. Ze heeft twee jaar de kunstacademie in Arendonk en Knokke gedaan en de
academie afgesloten in Eeklo in 2014. Zij heeft ook een cursus
expressionistisch schilderen aan de Brugse Aquarel en Tekenschool gevolgd. Zij
stelt tentoon in de Dolce Vita,
Markstraat 1, in de Standaert Boekhandel, Markstraat 49 en in het
gemeentehuis.
HENRIËTTE FIERENS
woont in Oostburg, Nederland. Zij was lerares tekenen in het middelbaar
voortgezet onderwijs. Zij heeft haar grote passie, het tekenen, weer opgepakt.
Zij volgde jarenlang les aan de Academie voor Schone Kunsten te Eeklo en het
tekenen van portretten gaat haar goed af. Zij exposeert vijf portretten waarvan
drie bij Optiek Verstringe en twee in
het gemeentehuis. Gezichten boeien haar enorm. Achter ieder gezicht probeert zij
een persoon te zien in zijn ware gedaante. Een portrettekening is dan ook meer
dan alleen maar uiterlijke kenmerken. In ieder portret legt zij een persoonlijk
accent. Zij werkt vooral met pastel, conte (hard krijt) en met inkt. Ook aan
aquarel heeft zij zich mij gewaagd.
JOS PARIDAEN stelt tentoon in de etalage van
Huis Dobbelaere, Noordstraat 33 en
in het gemeentehuis.
Jos Paridaen kan de
gevoelens uitdrukken op doek die de wreedheden en de vernedering van de menselijke
ziel, maar ook de gevoelens van het kind weerspiegelen.Hij heeft talrijke doekjes gemaakt die de verschrikkingen
van oorlogsgeweld in diverse delen van de wereld weerspiegelen, gezien door de ogen van een kind. Als
onderschrift neemt hij What have her
eyes seen . Een onderschrift bij de moeder-kind afbeelding verwijst naar
verheerlijking, bescherming en waardering voor allen die na ons komen en een
maatschappij, een wereld verdienen zonder haat en nijd. Het thema WAT HEBBEN DEZE KINDEROOGJES AL GEZIEN
is zeer actueel als je de situatie bv. in Syrië en talloze andere delen in de
wereld ziet.Het gaat over kinderen
en kunst, over creatieve kinderen, over het kind in de straat, over de invloed
van jong en oud en omgekeerd, ovze hzeontdekken van het kinderlijke, de
onschuld.
De
Kunst in de vitrine met talrijke kunstvoorwerpen en de groepstentoonstelling
in het gemeentehuis met o.a. Johan Sesselle is een heel toegankelijke galerij
en expositieruimte van ontelbare kunstenaars in het centrum van Maldegem. Voor
thuisexposities kan je terecht bij Trui De Cuyper, Patrick Roegiers en Véronique Cauchie die met haar deelname aan de WAK hoopt
anderen aan te zetten in de boeiende en ontspannende wereld van de keramiek. Véronique Cauchievan Kandlbinder Veronique,
houdt open atelier in de Bogaardestraat 156, 9990 Maldegem. Willy Van de Velde exposeert de maquette
van de Sint-Adrianus in de kerk van Adegem en stelt enkele werken tentoon in
het gemeentehuis (zie WAK folder). Tijdens de kunstmarkt zal er draai- en snijwerk
gedemonstreerd worden en worden verschillende werken tentoongesteld (zie
website).
Bedoeling is om al de
artikels die ik geschreven heb over 'Talent in Maldegem te bundelen in een
boek (kostprijs ongeveer 23 euro). Indien
u interesse heeft kan u vooraf intekenen via email: livinaleonie@live.be of telefoneren naar
Marianne Posman: 050 71 29 11, 0 484 79 78 16, of 0 486 45 38 69. Betalen pas
bij definitieve uitgave.
29-04-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1