Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
31-05-2013
Alex Martens, kunstschilder.
ALEX MARTENS, STUDENT
AAN DE KUMA, MALDEGEM.
Perfecte
combinatie van abstracte en figuratieve schilderkunst met eigentijdse themas.
Tijdens
de Week van de Amateurkunsten 2013 waren er enkele werken van ALEX MARTENS
te bezichtigen in de KUMA en in het gemeentehuis. Ongeveer dezelfde periode
liep zijn eerste duo tentoonstelling in de galerij van het gemeentehuis te
Kaprijke.
Hij
is geboren in Eeklo op 13 januari 1961 en heeft er zijn eerste levensjaren doorgebracht.
Hij woonde later langs de Aalterbaan, Maldegem, in de Oude Staatsbaan, Adegem
en in 1986 betrok hij en zijn gezin een nieuwe woning in Zandakkers. Dit
jaar starten de aanpassingswerken voor het uitbreiden van een eigen schilder
atelier.
Van
jongs af sluimerde al een artistieke interesse. Op 13 jarige leeftijd volgde
hij de techniek-kunst afdeling in het Koninklijk Atheneum te Maldegem. Jammer
genoeg werd deze richting stopgezet en moest hij voor een technische opleiding
kiezen die hij afwerkte als elektricien A2 in het PTI, Eeklo. Gedurende zijn
verdere studies en later bij het uitoefenen van zijn beroep was er weinig of
geen vrije tijd voor het ontplooien van zijn artistieke gaven.
Zijn
loopbaan starttein de Volvo automobiel
productieplant te Oostakker. Na enkele jaren bestond zijn functie eruit in het zoeken,
analyseren en oplossen van lakfouten in het proces. Op die manier kwam Alex
voor de eerste keer in contact met verf en verfapplicatie, echter op industriële
basis. In zijn huidige functie bij een Zweeds bedrijf Beckers AB, komt hij nog
dichter in contact met verf, applicatie en productie van deze lakken. Het
corrigeren van kleuren bij de klanten was en is nog steeds een leerrijk proces.
Wonderlijk genoeg, maar door zijn specifieke functie in Volvo was het makkelijker
bepaalde kleuren te mengen op het schilderspalet in de artistieke sfeer van
de KUMA.
Waar
het wijzigen van kleuren in het lakproces soms de nodige stress met zich
meebracht, gaf het werken met kleuren op doek net iets meer ontspanning. Toen
zijn vader overleed in 2001, was Alex Martens 40 jaar en hij realiseerde zich
dat het leven niet enkel bestond uit het noodzakelijke werk. Hetzelfde jaar gaf
hij toe aan zijn artistieke verlangen en schreef hij zich in aan de KUMA te
Maldegem.
Het
realiseren van het idee dat je voor ogen hebt, is niet altijd eenvoudig. Het is
soms een lang proces om een denkbeeld over te brengen op doek. Alex Martens ervaart
dit niet negatief, maar eerder stimulerend. Het bereikte resultaat kan dan opnieuw
worden toegepast in het volgende werk en maakt het draagkrachtiger.
Na 6 jaar
opleiding aan de KUMA heeft hij zijn eigen schriftuur en werkmethodes gevonden,
die hij verder kan uitwerken en naar een hoger niveau brengen. Zijn huidige werken
zijn allen uitgevoerd in olieverf en variëren tussen abstract en figuratief.
Momenteel volgt hij de
opleiding beeldhouwen in de KUMA,
die opnieuw een sprong in het duister betekent. Het wordt een nieuwe uitdaging
om het juiste spoor te vinden met dit nieuwe medium. In plaats van
2dimensionele werken kunnen beeldhouwwerken in 3D worden weergegeven. Nieuwe
materialen zoals klei, metaal, hout, kunststof worden aangewend in combinatie
met de verworven verf ervaring. Hij staat voor zes jaar opleiding en evolutie
van zijn talenten.
In 2012 heeft hij
deelgenomen aan de Canvas collectie
en was met één abstract werk door de eerste ronde. De laatste twee jaren is hij
meer figuratief aan het schilderen en tracht hij verschillende menselijke
verslavingen weer te geven.
Zijn eerste contact met de academie
was Mevrouw Monique Schotte, lerares
tekenen in de Kuma. Ze was een zeer gedreven mentor, die het artistieke
maximum uit haar leerlingen kon halen. Gedurende
zijn tekenopleiding van 6 jaar werd hij steeds optimaal begeleid door een zeer
gedreven lerarenkorps van de KUMA, waaronder Mevrouw Chantal Van Landschoot en
de heren Igor Calsyn en Piet Hoens.
Daarna startte hij met de
opleiding schilderen in de Kuma en rondde dit eind juni 2013 af.
De meeste inspiratie komt
zowel door abstract of figuratief werkende kunstenaars, zoals Victor
Servranckx, René Margritte en Francis Bacon.
In de beginperiode was het
vooral een zoeken, aftasten en veelvuldig experimenteren met de materialen en
de verscheidenheid van kleuren. De abstracte beeldtaal leende zich perfect voor
dit mengsel van feiten en gissingen die uiteindelijk resulteerden in het voor
ogen hebbende doel.
Bij de eerste jury beoordeling
in 2011 had hij echter gemengde gevoelens. De evaluatie was niet bemoedigend en
bracht hem aan het twijfelen over het verdere verloop van zijn opleiding.
Doch bij de tweede jury
evaluatie en de Canvas collectie beoordeling stelde hij vast dat ook jury leden
er verschillende meningen op na houden. Dit gaf hem terug vertrouwen om de ingeslagen
weg verder te bewandelen en verder te experimenteren met verschillende
materialen.
Opmerkingen
van de jury waren:
-Intensief
en geconcentreerd werk en de kunstenaar gaat tot het uiterste.
-Goed
werk, dit is wat schilderkunst kan zijn, een boeiend onderzoek naar vorm en
materie.
-Positieve
uitwerking, perfecte combinatie van abstractie en figuratief.
-Ordening
en compositie zitten goed.
Het recentere figuratieve werk
is geïnspireerd op tal van verslavingen waaraan de hedendaagse samenleving is blootgesteld.
Een afgeleid project is IDENTITEIT en het verlies ervan. Dit
is volgens Alex Martens tweeledig. Enerzijds overheerst het gevoel dat de mens
momenteel slechts een nummer meer is, maar anderzijds staan mensen met
problemen met hun identiteit meer open voor verslavingen.
Momenteel heeft hij enkel de
verslavingen drank, drugs, gokken en seks aangesneden. De personen worden steeds naakt afgebeeld, om de nadruk te leggen dat zij
alles verloren hebben door hun verslaving. De afgebeelde naakten stellen zich
zeer kwetsbaar op.
Het is altijd een zenuwslopend proces om de beelden een
zekere sereniteit te laten uitstralen en om bepaalde emoties op te roepen bij
de toeschouwer.
De werken dragen bewust geen
titel, en laten de kunstliefhebber toe door middel van zijn of haar eigen
verbeelding de titel in te vullen. Alex Martens heeft een verfijnd, sprekend en
eigentijds palet. Zijn talrijke doeken trekken de aandacht en laten de
toeschouwer nadenken.
Opleiding
Deeltijds
Kunstonderwijs in de KUMA te Maldegem.
Optie
tekenen 2001-2006.
Optie
schilderkunst 2007-2013.
Tentoonstellingen
2010
Groepstentoonstelling KUMA Maldegem met 9 afgestudeerde collegas.
2011
Week van de Amateurkunsten Maldegem.
2012
Weerhouden preselectie Gent Canvascollectie.
2012
Week van de Amateurkunsten Maldegem.
2013
Galerij Stadhuis Kaprijke, WAK Maldegem.
2013
(oktober) Galerij Art Hill Stalhille.
(verwoord
aan de hand van notities van Alex Martens).
Met
dank aan ons regionaal blad Vrij Maldegem voor het publiceren van de
reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat
11, Maldegem).
31-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Alex MARTENS, kunstschilder.
Alex MARTENS.
Tijdens de WAK zullen er enkele werken van ALEX MARTENS te bezichtigen zijn in de KUMA en één werk in het gemeentehuis.
Momenteel werkt hij zijn laatste jaar schilderkunst aan het KUMA af. Zijn werken zijn allen uitgevoerd in olieverf en variëren tussen abstract en figuratief. In 2012 heeft hij deelgenomen aan
de canvascollectie en was met één abstract werk door de eerste ronde. De laatste twee jaar is hij meer figuratief aan het schilderen en tracht hij verschillende menselijke verslavingen weer te geven. Enkele van zijn werken zal hij tijdens de Week van Amateurkunsten exposeren. Ongeveer dezelfde periode loopt zijn eerste duo tentoonstelling in de galerij van het gemeentehuis te Kaprijke.
31-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
30-05-2013
A. Van Coillie, I.
ANNIE-MIE VAN COILLIE,
reportage (deel I).
Het begon toen ik 10 jaar was en een prijs voor
schilderkunst won die ik mocht afhalen in Sint Niklaas. Ik zie het werkje nog
voor me. Ik had een zicht van de zeedijk van op het strand geschilderd, de
meesten doen het andersom. Het waren verticale lijnen van gebouwen en een horizontale
lijn die de dijk moest voorstellen. Het was een leuk werk. Ik kreeg als
beloning (prijs) een stapel mooie boeken. Ik kwam thuis zo trots als een
pauw. Jammer voor mij, maar in ons gezin was niemand echt artistiek aangelegd.
Alles werd snel verticaal geklasseerd en er werd verder niet meer over gesproken.
Mijn moeder was een Oekraïense die tijdens de
oorlog naar Duitsland moest om te koken voor de soldaten. Daar leerde ze mijn vader
kennen. Hij wereld opgeëist om in Duitsland te werken in een steenfabriek in Alfeld. Na de oorlog kwam moeder naar België om te trouwen. Vier jaar na het
huwelijk, stierf mijn vader plots op 29 jarige leeftijd. Natuurlijk wisten de
artsen toen niet waaraan vader gestorven was. Zij zegden: "Er was iets met
zijn maag." Ze hadden hem niet kunnen redden. Moeder was weduwe met twee
kleine kinderen in een vreemd land. Aangezien mijn moeder er alleen voor stond, moest
er brood op de plank komen en dus werken was de boodschap, voor mijn jongste
broer en ik.
Ik stond al vroeg
op eigen benen en vond een baan bij Philips engineering. Ik werd er
geconfronteerd met bedrading, lijnen en rechten. Soms betrapte ik mezelf dat ik
bezig was een sinus of een frequentie te tekenen en bedrading te bevestigen met
overlapping van vierkanten of driehoeken. Het ging allemaal vanzelf als het
maar afgelijnd was. Dit lijnen-bedrading-veelhoekenspel wordt weerspiegeld in
mijn werken en iemand die op de hoogte is van mijn techniek zegt spontaan:
Dit is van Anne - Mie!
Door
omstandigheden kreeg mijn leven een nieuwe wending. Ik besloot naar de academie
te gaan in de hoop mijn drive te vinden met olie en doeken. Ik had graag
overdag les gevolgd om de indrukken en de lessen dezelfde avond nog te
verwerken, maar dit lag moeilijk in de academie waar enkel avondles
schilderkunst werd gegeven. Indien ik een avondcursus zou volgen, zouden mijn
gedachten mijn slaap verstoren.
Ik begon met de
opleiding tekenen in de namiddag, in de academie van Maldegem. In feite was dit
goed want je kan niet leren lopen (schilderen) zonder te leren (tekenen). Ik
leerde arceren (lijnen over elkaar trekken, die donkere en lichte delen
bevatten naarmate de dichtheid van het arceren) tot ik pijnlijke vingers had.
Het was een goede voorbereiding want ik draag nog altijd de vruchten van het ingenieuze
lijnenspel, dat telkens opnieuw terugkomt bij alles wat ik doe. Daarna kwamen ook
vertikalen en haakrechte lijnen (horizontalen die loodrecht staan op een
frontale lijn), allerlei vormen en perspectieven in kubussen en cilinders. De
opleiding was heel interessant en verrijkend.
Ik volgde enkele
jaren tekenkunst. Mijn droom was echt schilderen, liefst s namiddags. Ik had een
enquêteformulier opgesteld en mensen verzameld die ook de cursus overdag wilden
volgen. Ik trok met een map handtekeningen naar de toenmalige schepen van
cultuur De Heer Remi De Jaeger. Hij bekeek de aanvraag nauwkeurig en het
volgend schooljaar stond schilderkunst op het programma, overdag. Want waarom,
naar andere oorden uitwijken als er hier een goede academie in Maldegem is? We
startten de boeiende opleiding schilderkunst met een aangename, talentrijke groep.
Ik leerde er alles
over dragers, van hout tot karton en verschillende soorten canvas. Van zodra ik
mijn eerste streep zet, weet ik of het canvas goed is of niet. Dit is ook het
geval met verf. Ik begon zoals iedereen met acryl verf te schilderen. Ik ontdekte
al gauw dat dit niet mijn ding was. Acryl is te snel droog en je kan er daarna
niets meer mee aanvangen. Daarom ben ik snel overgestapt naar olieverf. Je kan
uren verf uitstrijken en kliederen tot je de gewenste kleur hebt. Het gebeurt
dat ik een urenlang bezig ben, het werk s anderendaags terug zie en denk: Wat
heb ik gisteren toch gedaan? Daarna overschilder ik alles. Op die manier kan
ik prachtige achtergronden krijgen met veel reliëf. Soms leg ik lagen boven op
elkaar en werk met glas zodat alles zichtbaar blijft. Alles hangt af van wat
het geheel moet voorstellen of wat de toeschouwer er in ziet. Een museum kan me
uitermate boeien. Ik houd vooral van expressionisten zoals Wassili Kadinsky,
Mark Rothko en van het kubisme van Fernand Léger, Pablo Picasso en Paul Klee!
Ik wilde me
eigenlijk nog meer vervolmaken en besloot kunstgeschiedenis te volgen. Ik vond er
helemaal mijn dada. Ik leerde gebouwen en sites ontleden, kerken uiteen halen
en ruïnes bestuderen. Ik kreeg een andere en ruimere visie op kunst. De studie
was vernieuwend, informatief, leerrijk, het had het allemaal. Ik leerde diverse
stijlen onderscheiden. Vooral de Romaanse bouwkunst, de brute rechte muren
zonder gedoe hielden me in de ban. In de schilderkunst boeide het kubisme mij
vooral. Ik hoef geen lat om een lijn te trekken, mijn ogen zijn waterpassen.
Ik leerde de
Vlaamse primitieven kennen. Ik probeerde de warme kleuren na te bootsen met kleurpigmenten
die ik meebracht uit Indië. Ik heb er met succes een Vermeer mee geschilderd (het
melkmeisje) waar ik al talrijke prijzen mee haalde. Ik hield ook erg van mooie geïllustreerde
boeken en wilde kaligrafie volgen. Kaligrafie betekende een vollediging van
mijn praktijk als schilder.
Naast mijn studies
werk ik thuis in mijn eigen ateliertje. Ik werk seizoenen uit voor een
doorlopende tentoonstelling in de Dolce Vita op de Markt in Maldegem.
Van een wit blad
starten is magisch. Ik stel me de vraag: Hoe zal ik beginnen? De verf zuigt
zich in het doek en zorgt vaak voor verrassende resultaten. Zo groeit laag na laag,
een lijn en via die lijn groeit een stad of een labyrint. Ik weet nooit als ik
begin waar ik eindig en die zoektocht is een deel van een creatie. Ik schilder
om iets tot stand te brengen, het idee krijgt een vorm op doek. Ik zoek naar spontaniteit met vormen en lijnen en
verwoord mijn tegenstrijdige en uiteenlopende gevoelens in de figuratieve
weergave van een stad, een plein, een galerij of een labyrint van gangen. Ik
voel me bevrijd als ik kan verdwalen en mijn gevoelens kan omzetten in beelden
op doek.
Ik schilder nooit
wat af, het beeld of de plaats zit in mijn hoofd en dat probeer ik te boetseren.
Mijn kleurenpallet hangt af van mijn stemming, maar de donkere kleuren hebben langzamerhand
plaats gemaakt voor lichtere tinten en dit is goed.
Het kan een nieuw
begin zijn, of juist het einde want de cirkel waar ik ooit begon is op een
bepaald moment voltooid
Ik exposeerde
enkele werken in het Sint-Anna Kasteeltje tijdens de WAK eind april begin mei
2013. Ik oogstte veel succes met mijn werken als ontwerper van leuke taferelen.
Een korte beschrijving van de tentoongestelde werken:
·In vier elementen die ten toon stonden in het St Anna kasteel zag je de
lucht bewegen, het water klotsen, het vuur warmte verspreiden en de bewerkte
aarde die je wou omarmen. Het beleven en verwoorden van emoties is een
ontdekkingsreis. Voor de WAK 2013 gebruikte ik recyclage materialen en
demonstreerde op die manier dat ik mij verbonden voel met de natuur die
beschermt en koestert.
·Het kunstwerkje met houten plankje met slot en sleutel was zuiver afval maar nodigde uit
tot verdere verkenning, stemde tot nadenken. Het was een uitnodiging om de
wereld van de kunst verder te verkennen en na te denken.
·In het tafereeltje van De dag die weg sluimert, de avond maakt zijn intrede, de nacht valt,
schilder ik de dagelijkse handeling van elk mens. Je kan het moment aan je
laten voorbij gaan of er intens van genieten. Je hebt de keuze. Wanneer je er
aandachtig naar kijkt word je naar binnen gezogen om je verbeelding de vrije
loop te laten en terug te keren naar de werkelijkheid met een vrije mening die verschillend
is voor elk toeschouwer. (Contact Anne-Mie Van Coillie: tiger annemie@telenet.be)
30-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
29-05-2013
A. Van Coillie, II.
ANNIE-MIE
VAN COILLIE, reportage (deel II).
Anne-Mie
Van Coillie maakt een werk nooit onmiddellijk af, de
tijd brengt raad en het afwerken hangt af van het gevoel dat zij op dit moment
heeft en hoe mindfull de dag verloopt. Je stapt niet uit de werkelijkheid, je
stapt er juist in en zo ontstaat een eigen beweging, een creatie, die uitnodigt
tot wrijven en schuren met kwasten en kleur, of juist niet.
Je ziet alles veranderen, soms is het goed,
maar soms kan het beter. Een schilderij leeft en groeit. Je leert grenzen
kennen en verleggen. Schilderen is altijd een aftasten, een vernieuwing, een
uitdaging en met die confrontatie van elk werk moet de schilder omgaan, zoals
men in het leven leert omgaan met onberekenbare situaties en onafwendbare emoties.
Anne-Mie heeft 5 jaar tekenles, 4 jaar
kunstgeschiedenis en 5 jaar schilderen met olie op doek gevolgd in de Kuma in Maldegem.
Zij leerde er bijna alles over technieken, materialen, dragers, warme en koude
tinten die belangrijk zijn voor een kunstschilder.
Door die kennis gaat zij de
moeilijkheidsgraad nooit uit de weg en worden haar werken een uitdrukking van heimwee
naar helderheid, licht, kleurschakeringen gebonden aan haar gevoelswereld. Het
dagelijks leven, de indrukken, de gewaarwordingen, een plotse ommekeer van
gevoelens geven een extra dimensie aan het leven en aan je werk.
Vreugdevolle
emoties veroorzaakt door intens geluk, de geboorte en het opgroeien van een
kind, vrolijke familiegebeurtenissen, gewoon gelukkig zijn om de kleine dingen
die je elke dag meemaakt kan je verwoorden met heldere kleuren en beelden.
Ieder
mens kent vreugde en verdriet. Bodemloos verdriet, eindeloos staren en
verlangen naar iets wat nooit meer kan zijn zoals voorheen komen tot
uitdrukking in haar werken.
Intens geluk en dramatisch lijden kunnen het
penseel transformeren in kleuren, vormen, beelden en expressie. Het besef dat
niets meer kan zijn zoals vroeger en er toch niets veranderd kan worden, verwerkt
zij in een patroon van lijnen, vormen en kleuren als balsem voor het ergste
leed.
Er is altijd een keuze voor hen die getroffen
worden door donkere, dreigende schaduwen. Alle activiteiten stoppen en je laten
wegzinken in een verslindend moeras is een keuze. Je kunt je ook vastklampen
aan wat overblijft. Je kunt scheppen, je volledig concentreren, alles proberen
vergeten en je emoties laten getuigen op het doek. Op bepaalde tijdstippen of periodes
geven sommige werken van Anne-Mie een donkere, zwaarmoedige en rusteloze indruk,
die zachtjes en voorzichtig een spoor baant naar nieuw licht en leven.
Wanneer ieder mens wat anders ziet in haar
werken, een beweging, een gevoel, een uitdrukking dan pas weet Anne-Mie dat zij
geslaagd is in haar opzet. Zij laat de mensen genieten van de warme natuurlijke
kleuren, maar ook van de stilte, van een ingetogen moment die voor iedereen anders
is. Je kan serene rust en moedige aanvaarding vinden in de kunstwerken.
Anne-Mie is een bescheiden mens, met heel veel diepgang en goede intenties. Zij
drukt haar stilzwijgende en volhardende levensvreugde uit in haar werken
doorweven met immens verdriet om het afscheid. Haar levenservaring stelt haar
in staat om veelzeggende, doorleefde en boeiende creaties te scheppen.
Anne-Mie
heeft deelgenomen aan talrijke indrukwekkende tentoonstellingen in binnen- en
buitenland. De organisatie is behoorlijk intens maar brengt
vreugde, voldoening en heel veel lof over haar werk. Zij steunt regelmatig projecten en de opbrengst van de veiling van
haar werken komt o.a. ten goede aan de vleugel van het kinderkanker hospitaal in UZ Gent. Op 16 juni loopt een veiling in
Den Hoogen Pad ten voordele van dementie.
Anne Mie stelt ten toon samen met andere kunstenaars tijdens de benefietnamiddag
die plaatsvindt op zondag 16 juni 2013 om 13u.30u in CC Den Hoogen Pad, Adegem-Dorp
16 b te Adegem. De werken worden geveild en met de opbrengst steunen de
kunstenaars het onderzoek van Prof. Dr. Christine Van Broeckhoven en de werking
van de dementieafdeling in twee plaatselijke instellingen: WZC Warmhof
Maldegem en RVT St. Elisabeth Eeklo.
Annie-Mie Van Coillie, stelt doorlopend tentoon in de Dolce Vita, de
bekende tea room op de markt in Maldegem.
Anne-Mie
Van Coillie is de echtgenote van Rudi Basslé
(tv-technicus, voorzitter sportvereniging WTC Den Akker) De alom gekende en
geliefde fietsenmaker Maurice Basslé in de Vanovers was haar schoonvader.
Anne-Mie en Rudi Basslé hadden één dochter Tamara. Zij had universiteit gedaan en had
een mooie loopbaan. Ze woonde alleen. Ze was 36 toen de Rijkswacht op een nacht
aan de deur stond met de mededeling, dat Tamara een maagbloeding gekregen had.
De dokters hadden haar niet meer kunnen reanimeren. De buren vonden het vreemd
dat ze Tamara niet meer hadden gezien, want ze had een goed contact met iedereen.
Ze hadden de Rijkswacht gewaarschuwd in Hamme. Na de autopsie bleek dat de
kwaal in haar genen zat. Tamara was op dezelfde wijze gestorven als haar
grootvader. Haar noodlot was onafwendbaar.
Je
enige kind verliezen stelt je voor een verschrikkelijke keuze. Je kan je eindeloos wentelen in je verdriet of je kan
de tijd je wonden laten balsemen. Je kan een nieuw en ander leven scheppen met
je kind, glanzend, gelukkig en blij op de achtergrond. Je kan je kind koesteren
als een bewaarengel, als een gesprekspartner, als een van de glanzende sterren in
de hemel.
Anne-Mie
en haar gezin hebben gekozen voor de tweede optie. Tamara is nog altijd verweven
in het leven van haar ouders. Anne-Mie deelt de zachte vreugde van het leven en het
immens verdriet om het afscheid in haar creaties. Zij is in staat om
veelzeggende werken te scheppen.
Rubin Basslé (kapper in Gidsenlaan) was de broer van haar
echtgenoot en hij is heel jong gestorven. Steven
Basslé was de enige zoon van Rubin. Hij had een innige band met zijn oom Rudi,
hij was als kind aan huis bij het gezin. Hij straalde vriendschap en vertrouwen
uit. Na het overlijden van Tamara werd Steven en zijn gezinnetje het houvast
van het echtpaar. Zij deelden in hun welzijn en geluk. Vorig jaar kwam Steven
Basslé om met zijn motor op de spoorweg in Adegem. Het verdriet na zoveel
tegenslagen was gigantisch, maar Anne Mie en haar echtgenoot proberen samen het
definitieve verlies te verwerken op een aanvaardende, serene en creatieve manier.
Hoe verbijsterend ook, de wereld draait door,
ook na de meest ontstellende en afschrikwekkende ervaringen. Een mens kan
kiezen, wenen, huilen, roepen en tieren, maar dit verandert allemaal niets. Je
kan gewoon de tijd laten komen en afwachten, moedig verder gaan en je verliezen
in het scheppen van een andere wereld.
Anne-Mie en haar gezin besloten voor de
tweede mogelijkheid. Anne - Mie creëert en
verwoordt gewaarwordingen en intense gevoelens op doek. Anne-Mie en Rudi
reizen de wereld rond en genieten van nieuwe indrukken en ervaringen met op de
achtergrond hun dochter Tamara als een stralende, liefhebbende ster aan het
firmament.
(Verslag
verwoord door Anne-Mie Van Coillie, contact : tiger annemie@telent.be) (Zie ook deel I en webalbum)
29-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
28-05-2013
A. Van Coillie, III. Vrij Maldegem.
Samenvattende reportage over een boeiende kunstenares, Anne-Mie Van Coillie uit Maldegem.
Het begon toen zij tien jaar oud was en een prijs voor schilderkunst won die zij mocht afhalen in Sint Niklaas. Zij had een zicht van de zeedijk van op het strand geschilderd, de meesten doen het andersom. Het waren verticale lijnen van gebouwen en een horizontale lijn die de dijk moest voorstellen. Het was een leuk werk. Zij kreeg als beloning (prijs) een stapel mooie boeken. Zij kwam thuis zo trots als een pauw. Jammer voor haar, maar in het gezin was niemand echt artistiek aangelegd. Alles werd snel verticaal geklasseerd en er werd verder niet meer over gesproken.
Haar moeder was een Oekraïense die tijdens de oorlog naar Duitsland moest om te koken voor de opgeëiste werkkrachten, waar zij de vader van Anne-Mie leerde kennen. Hij was verplicht om in Duitsland te werken in een steenfabriek in Alfeld. Na de oorlog kwam haar Russische moeder naar België om te trouwen met een Vlaming. Vier jaar na het huwelijk, stierf de vader van Anne-Mie plots op 29 jarige leeftijd. Natuurlijk wisten de artsen toen niet waaraan de vader gestorven was. Zij zegden: "Er was iets met zijn maag." Ze hadden hem niet kunnen redden. Haar moeder was weduwe met twee kleine kinderen in een vreemd land. Aangezien zij er alleen voor stond, moest er brood op de plank komen en dus werken was de boodschap, voor Anne-Mie en haar jongste broer. Zij ondervond dat iedereen los van zijn afkomst toch succes, liefde en geluk kon vinden.
Anne-Mie stond al vroeg op eigen benen en vond een baan bij Philips engineering. Zij werd er geconfronteerd met bedrading, lijnen en rechten. Soms was zij bezig een sinus of een frequentie te tekenen en bedrading te bevestigen met overlapping van vierkanten of driehoeken. Het ging allemaal vanzelf als het maar afgelijnd was. Dit lijnen-bedrading-veelhoekenspel wordt weerspiegeld in haar werken en iemand die op de hoogte is van haar techniek zegt spontaan: Dit is van Anne-Mie!
Door omstandigheden kreeg haar leven een nieuwe wending. Zij besloot naar de academie te gaan in de hoop haar drive te vinden met olie en doeken. Zij begon met de opleiding tekenen in de KUMA in Maldegem. Zij leerde arceren (lijnen over elkaar trekken, die donkere en lichte delen bevatten naarmate de dichtheid van het arceren) tot zij pijnlijke vingers had. Het was een goede voorbereiding want zij draagt nog altijd de vruchten van het ingenieuze lijnenspel, dat telkens opnieuw terugkomt bij alles wat zij doet. Daarna kwamen ook verticalen en haakrechte lijnen (horizontalen die loodrecht staan op een frontale lijn), allerlei vormen en perspectieven in kubussen en cilinders. De opleiding was heel interessant en verrijkend. Anne-Mie heeft vijf jaar tekenles, vier jaar kunstgeschiedenis en vijf jaar schilderen met olie op doek gevolgd in de Kuma in Maldegem. Zij leerde er bijna alles over technieken, materialen, warme en koude tinten die belangrijk zijn voor een kunstschilder.
Zij leerde er alles over dragers, van hout tot karton en verschillende soorten canvas. Zij begon zoals iedereen met acryl verf. Zij ontdekte snel dat dit niet haar ding was. Acryl is te snel droog en je kan er daarna niets meer mee aanvangen. Daarom is zij snel overgestapt naar olieverf. Ze kan uren verf uitstrijken en kliederen tot ze de gewenste kleur heeft. Soms legt zij lagen boven op elkaar en werkt met Glassy zodat alles zichtbaar blijft. Door de informatieve en leerrijke studie kunstgeschiedenis leerde ze gebouwen en sites ontleden, kerken uiteen halen en ruïnes bestuderen. Zij kreeg een andere en ruimere visie op kunst. Zij leerde diverse stijlen onderscheiden. Vooral de Romaanse bouwkunst, de brute rechte muren zonder gedoe hielden haar in de ban. In de schilderkunst boeide het kubisme haar vooral. Zij leerde de Vlaamse primitieven kennen. Zij hield ook erg van rijk geïllustreerde boeken en wilde kaligrafie volgen. Kaligrafie betekende een vervollediging van haar praktijk als schilder.
Voor haar is van een wit blad starten is magisch. De verf zuigt zich in het doek en zorgt vaak voor verrassende resultaten. Zo groeit laag na laag, een lijn en via die lijn groeit een stad of een labyrint. Zij weet nooit als zij begint waar zij eindigt en die zoektocht is een deel van een creatie. Zij schildert om iets tot stand te brengen, het idee krijgt een vorm op doek. Zij zoekt naar spontaniteit met vormen en lijnen en verwoordt haar tegenstrijdige en uiteenlopende gevoelens in de figuratieve weergave van een stad, een plein, een galerij of een labyrint van gangen. Zij voelt zich bevrijd als zij kan verdwalen en haar gevoelens kan omzetten in beelden op doek.
Zij schildert nooit wat af, het beeld of de plaats zit in haar hoofd en dat probeert zij te boetseren. Het kan een nieuw begin zijn, of juist het einde want de cirkel waar zij ooit begon is op een bepaald moment voltooid. Schilderen is altijd een aftasten, een vernieuwing, een uitdaging en met de confrontatie van elk werk moet de schilder
omgaan, zoals men in het leven leert omgaan met onberekenbare situaties en onafwendbare emoties.
Zij gaat de moeilijkheidsgraad nooit uit de weg en op die manier worden haar werken een uitdrukking van heimwee naar helderheid, licht, kleurschakeringen gebonden aan haar gevoelswereld. Het dagelijks leven, de indrukken, de gewaarwordingen. Een plotse ommekeer van gevoelens geven een extra dimensie aan haar werk. Vreugdevolle emoties veroorzaakt door intens geluk, de geboorte, het opgroeien en het volwassen worden van een kind, vrolijke familiegebeurtenissen, gewoon gelukkig zijn om de kleine dingen die je elke dag meemaakt kan je verwoorden met heldere kleuren en beelden.
Ieder gezin kent vreugde en verdriet, maar het plotse heengaan van je grootste geluk, je enig kind is aangrijpend en tast je lichaam en geest onmeedogend aan. Bodemloos verdriet, eindeloos staren en verlangen naar iets wat nooit meer kan zijn zoals voorheen komen tot uitdrukking in haar werken.
Intens geluk en dramatisch lijden kunnen het penseel transformeren in kleuren, vormen, beelden en expressie. Het besef dat niets meer kan zijn zoals vroeger en er toch niets veranderd kan worden, verwerkt zij in een patroon van lijnen, vormen en kleuren als balsem voor het ergste leed. Er is altijd een keuze voor hen die getroffen worden door donkere, dreigende schaduwen. Alle activiteiten stoppen en je laten wegzinken in een verslindend moeras is een keuze. Je kunt je ook vastklampen aan wat overblijft. Je kunt scheppen, je volledig concentreren, alles proberen vergeten en je emoties laten getuigen op het doek.
Haar kleurenpallet hangt af van haar stemming, maar de sombere kleuren hebben langzamerhand plaats gemaakt voor lichtere tinten, als een zacht aanvaarden. Op bepaalde tijdstippen of periodes geven sommige werken van Anne-Mie een donkere, zwaarmoedige en rusteloze indruk, die zachtjes en voorzichtig een spoor baant naar nieuw licht en leven.
Wanneer ieder mens wat anders ziet in haar werken, een beweging, een gevoel, een uitdrukking dan pas weet Anne-Mie dat zij geslaagd is in haar opzet. Zij laat de mensen genieten van de warme, natuurlijke kleuren, maar ook van de stilte, van een ingetogen moment die voor iedereen anders is.
Je kan serene rust en moedige aanvaarding vinden in de kunstwerken. Anne-Mie drukt haar stilzwijgende en volhardende levensvreugde uit in haar werken doorweven met immens verdriet om het definitieve afscheid. Haar levenservaring stelt haar in staat om veelzeggende, doorleefde en boeiende creaties te scheppen. Zij creëert een nieuw en ander leven met een glanzend, gelukkig en blij kind op de achtergrond, als een bewaarengel, als een gesprekspartner, als een van de glanzende sterren in de hemel. Anne-Mie deelt de zachte vreugde van het leven en het immens verdriet om het afscheid in haar creaties. Zij is in staat om veelzeggende werken te scheppen. Zij creëert en verwoordt gewaarwordingen en intense gevoelens op doek.
Anne-Mie heeft deelgenomen aan talrijke indrukwekkende tentoonstellingen in binnen- en buitenland. De organisatie is meestal behoorlijk intens maar brengt vreugde, voldoening en heel veel lof over haar werk.
Zij steunt regelmatig projecten en de opbrengst van de veiling van haar werken komt o.a. ten goede aan de vleugel van het kinderkanker hospitaal in UZ Gent. AnneMie stelde ten toon samen met andere kunstenaars tijdens de benefietnamiddag ten voordele van het dementiezorg- en alzheimeronderzoek die in CC Den Hoogen Pad, Adegem-Dorp 16 b te Adegem.
Anne-Mie Van Coillie is de echtgenote van Rudi Basslé (tv-technicus, voorzitter sportvereniging WTC Den Akker), een gekende familie in Maldegem. De alom geliefde fietsenmaker Maurice Basslé in de Vanovers was haar schoonvader. Steven Basslé, verongelukt aan de spoorweg in Adegem, was de zoon van haar schoonbroer. Steven en zijn gezin had zij in haar hart gesloten.
Samen met haar echtgenoot Rudi reist zij de wereld rond om te genieten van nieuwe indrukken en ervaringen met op de achtergrond hun dochter Tamara als een stralende, liefhebbende ster aan het firmament. (Interviews Anne-Mie Van Coillie)
Met dank aan ons regionaal blad Vrij Maldegem voor het publiceren van de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat
28-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Webalbum A. Van Coillie.
https://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5879566740010923345 Anne-Mie Van Coillie volgde jarenlang teken- en schilderkunst en studeerde kunstgeschiedenis.
Haar verslag volgt.
28-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
27-05-2013
Webalbum Willy en Annie Van de Velde.
http://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5877491700726367937 Schets van de kunstwerkjes van Willy en Annie Van de Velde uit Adegem (zie tekst).
27-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Willy en Annie Van de Velde in Adegem.
Willy en Annie Van de Velde De Zutter bruisen van talent. Het kunstzinnige echtpaar Willy en Annie Van de Velde De Zutter uit Adegem zijn amateurkunstenaars die heel regelmatig naar buiten kwamen met hun creaties en overal beschreven, gevierd en gelauwerd werden. Het is een hecht koppel dat blijkbaar hun dagelijkse taken kon combineren met het scheppen van kunstwerkjes. Zij genieten van aandacht, van creëren, van mensen ontmoeten en hun creativiteit stelde hen regelmatig in de kijker en droeg bij tot een druk sociaal en vriendschappelijk leven die eigen is aan een kleinere dorpsgemeenschap.
Annie De Zutter, afkomstig uit Eeklo uit een gezin van zeven kinderen volgde een opleiding naaien tot haar veertien jaar. Daarna ging ze werken samen met twee van haar zussen en haar vader in de speculoosfabriek.
Zij leerde notenleer in de muziekschool maar het kroostrijk gezin kon geen instrument bekostigen hoewel zij graag een instrument had leren bespelen. Zij bracht haar vier kinderen groot, naaide al de kleren voor de kinderen, voor de Eerste en Plechtige Communie en naaide alle jurken in oude zijde voor de huwelijksplechtigheid van al haar knappe dochters en hun gevolg. Het waren stuk voor stuk kunstwerken die nu een plaats zouden krijgen in een museum. Zij maakte ontelbare beweeglijke knuffeldieren in originele stoffen, prachtig patchwork (tafelkleden, spreien) volledig met de hand en kunstig kant- en haakwerk in haar vrije tijd. Zij stelde regelmatig ten toon op diverse beurzen en kantexposities en koestert haar Brugse kant en fijn handwerk als dierbare kleinoden.
Willy Van de Velde was de zoon van een gekende wagenbouwer in Adegem en volgde als jonge knaap een opleiding in de tekenschool op de zolder van het huidige gemeentehuis, waar talentrijke jongeren de kans kregen hun talenten te ontwikkelen.
Hij studeerde aan de KUMA onder begeleiding van de alom geprezen Jef Van Maldegem en aan de academie in Brugge. Jef Van Maldegem kwam hem regelmatig afhalen en samen trokken ze naar de Ardennen om er in de vrije natuur te schilderen. Hij kreeg een opleiding als huisschilder, werkte een tijdje bij de firma De Raes uit de Edestraat, Maldegem en later in Gent, voor "Travaux Industriels, krakeleren, patineren, geen enkele techniek is hem onbekend. Vanzelfsprekend beschilderde hij de talrijke zelfgemaakte wandkasten en de plafonds in zijn eigen woning met hemelse figuren in Empire stijl.
Door zijn uitzonderlijk talent werkte hij zich op tot het meer ingewikkelde werk van decoratie- en restauratieschilder in vooral voorname woningen, o.a. het bureau van Guy Verhofstadt en bij de beroemde Gentse professor François.Willy Van de Velde heeft zijn pittoreske miniatuurschildersatelier in de achtertuin van zijn woning. Hij schildert landschappen tijdens alle seizoenen, havens, gebouwen, vooral kerken, watertorens, hoevetjes, kasteeltjes, bloemen, portretten en hoevedieren op het platteland.
Hij schilderde alle kerktorens van het Meetjesland. Hij is bovendien dichter, als de muze passeert schrijft hij gedichtjes op panelen of pannen in schoonschrift.
Hij schildert op doek, op panelen en op Boomse pannen, wat een onvoorstelbare vaardigheid en kennis vergt. Een van zijn specialiteiten is het beschilderen van nagelkoppen, op een kopje van 4 millimeter diameter schildert hij landschapjes, dorpsgezichten en plaatst de kopjes in een kadertje met ronde opening.
Hij gebruikt verf maar ook bladgoud. Hij maakt composities met recyclagemateriaal en beschildert antieke gebruiksvoorwerpen, zoals schoppen, koolschoppen, rieken, enz. die herinneren aan het boerenleven jaren geleden.
Jarenlang stelde hij zijn werken ten toon, jaren geleden in de Gilde in Maldegem waar hij zijn schilderij met De vier torens van Groot-Maldegem presenteerde. Hij exposeerde zijn werken in het uitstalraam van Robert Ronse langs de Noordstraat tijdens Molentjes kermis onder impuls van Denis Posman, de bezieler en de voorzitter van de plaatselijke kermis.
Hij nam regelmatig deel aan de kunstmanifestaties samen met andere kunstenaars (o.a. met Janel Dhaenens) tijdens de WAK Maldegem, tijdens de verbroederingsfeesten, op tentoonstellingen in het C.C. Den Hoogen Pad en in het gemeentehuis. Hij kwam regelmatig in beeld tijdens uitzendingen van de Zevende Dag, de Droomfabriek en zelfs de V.R.T. kwam reportages maken over hem, over zijn leven en zijn werk.
Hij restaureerde de Kruisweg in de kerk van Adegem en schilderde de prachtige triptiek Hoop, Geloof en Liefde in de winterkapel van de kerk, samen met twee van de zeven kleinkinderen, Eefje De Baere en Kim Verslycke.
Hij werd laureaat van de Culturele Raad in Maldegem (1999).
Hij schonk een schilderij met Spelende kinderen bij de opening van de kinderopvang Ukkie Pukkie in de piramide in het Sint-Anna Park Maldegem.
Hij schilderde de decors in de zaal Cecilia, nu Optiek Coens.
Hij nam deel aan de workshops georganiseerd door de school de Papaver in Adegem.
Een hele week stond kunst op het programma. Onder begeleiding van het onderwijzend personeel, de leerkrachten van de KUMA en Willy Van de Velde leerden zij enkele technieken van schilderkunst en maakten kennis met de kunstwerken in de kerk. Willy stelde ten toon tijdens een kunstweekend van het gemeenschapsonderwijs in Eeklo en in het schoolcomplex Leupegem in Oudenaarde (1996).
Hij was aan het werk tijdens de Kapellefeesten in Maarke (1992) en nam deel aan de tentoonstelling van de landschapsschilders in de Jan van Gent te Kerselare (Oudenaarde).
Hij was lid van de Vlaamse Ardennen Schilders Ateliers, de V.A.S.A. die het omringende landschap op een creatieve manier probeerden weer te geven in Ellezelle en in Kwaremont (1989).
Hij nam deel aan de VASA schilderseminariesreeksen in open lucht en stelde te toon in Oudenaarde (1990) in de kunstgalerij Kerkgate te Mater. Hij schilderde in de vrije natuur in de streek van Valerius De Saedeleer, samen met andere landschapsschilders. Hij won de Beker van Europa op 22 april 2006 in Wezemaal.
Hij nam deel aan de Open Atelier Dag ingericht door het Davidsfonds,
aan Montmartre op de markt in mei 2005 en aan de tentoonstelling Una Ounta Para Arte in de voormalige kliniek van Dokter Eugeen de Lille, Kanunnik Andrieslaan, Maldegem.
Hij restaureerde en her schilderde de beeldengroep van de Ommegang Sint-Godelieve. De beelden staan voor godsvrucht, liefdadigheid, kraaienwacht, wurging, onderdompeling, de wonderbare genezing.
Hij nam deel aan hobbyfestivals (1999) en aan lArt dans la Rue in Dinant.
Via de Droomfabriek werd hij in 1997 geselecteerd met drie andere kunstenaars om een project te begeleiden van kunst met mentaal gehandicapten in het dagcentrum Het Baken in Duinbergen. 21 maanden lang gaf hij die volwassenen een kunstopleiding samen met de drie anderen.
Het project werd afgerond op een kunstveiling van de eindwerken op 31 januari 1999 Kunst anders Bekeken in het C.C. Scharpoord in Knokke-Heist.
De opkomst voor de veiling was immens en de opbrengst van de verkoop werd besteed aan de nieuwbouw voor het dagcentrum op een nieuwe centraal gelegen locatie.
Hij exposeerde in het Kunstcafé in Bredene.
Hij nam deel aan de exposities van de Stille Werkers (eerst 3 later 11) en hij exposeerde in de Galerie Drokje in Wierden in 2006.
Ondanks zijn leeftijd sprankelt Willy Van de Velde van leven en energie en schildert hij dagelijks in zijn atelier, prachtige landschappen, minuscule nagelkopjes, zelfs figuurtjes uit kinderverhalen, zoals Sneeuwwitje.
Zijn echtgenote Annie De Zutter brengt haar vrije tijd door met haken, fijn kant- en patchwork.
Zij nemen deel aan het sociaal leven en aan talrijke exposities en zijn overal een bekend en geliefd kunstenaarskoppel. Samen met zijn echtgenote geniet hij van het leven en de kunst geeft er een bijzondere glans aan, die ze overbrengen naar hun gezin, vrienden en kennissen.
Hun vier kinderen, hun 8 kleinkinderen en 5 achterkleinkinderen wacht een grote kunstschat. Voorlopig beheert het echtpaar fris en gezond en vol leven de kunstwerken, nemen ze deel aan tentoonstellingen en brengen zij hun vrije tijd door met kunst. Prachtig toch?