Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
10-05-2018
De katholieke actie. Deel 17.
Getuigenissen over 100 jaar
kerk. Deel 17.
De Katholieke actie, priesterwijdingen,
kloosterlingen en de missies.
Quote: Wij werden grootgebracht
op het platteland, boerderijen, velden, vaartkanten waren ons speelterrein.
Thuis waren er zes kinderen die zich warmden, studeerden, aten en wasten rond
de kachel, er was maar één verwarmingstoestel in huis. Toen bleek dat ik een
uitstekende leerling was in de broederschool, ging ik in op de propaganda van een
pater op school. Bijna gratis onderwijs en kans om Grieks-Latijnse te volgen. Het
internaat was een bittere beproeving en ik leefde zes jaar lang met de nare
gedachte dat moeder
en vader mij ergens gedropt,
achtergelaten hadden. Mijn ouders waren
van een deel van de kinderlast vanaf .
Moeder was ons liever kwijt dan rijk, eens we lastiger en veeleisender werden,
waren we opgeborgen in een veilig en godsdienstig oord .
Overal plukten die missionarissen-propagandisten in samenspraak met de
plaatselijke geestelijkheid en de bestaande scholen - intelligente jongens en meisjes al dan niet met 'roeping'
uit het Vlaamse platteland. De jongeren volgden
goedkoop onderwijs in een
middelbare richting, in een college, een missieseminarie of in een
meisjesinternaat, ze waren lid van een katholieke, goed getrainde
jeugdbeweging, kregen gratis turn- toneel-, zang-, woord- en pianolessen in t
weekend en exact tot se jaren 60 bracht dat systeem veel priesters, zusters en
veel kerkgang mee.
Heel veel kinderen kwamen van het platteland naar de lagere school in het centrum en toen was
het niet zo evident om zonder straatverlichting tijdens de lange, donkere toen nog barre wintermaanden te voet, met de
fiets langs slechte wegen of met het openbaar vervoer middelbaar onderwijs te volgen in een
dichtbijgelegen stad. Er waren wel colleges in de steden in de buurt maar voor
de meeste gezinnen was het schoolgeld te hoog en daarom kozen sommige ouders
voor een kleinseminarie allicht, waar de schooltarieven en -rekeningen
aanzienlijk lager waren voor kost en inwoon. Heel veel twaalfjarigen trokken
naar een kostschool soms in een verafgelegen stad en kwamen om de twee maanden
eens een weekend naar huis. Velen vervreemden van hun ouders, broers en zussen,
buren, vriendjes en hun dorp. Het gezin had een ander aangezicht. De meest
assertieve kinderen konden de bijna militaire discipline en het soms strenge
internaat leven wel aan, anderen vergingen van heimwee in de soms harde
leerschool. Discipline en structuur waren zeer waarschijnlijk nodig om die
grote groep jongeren, meisjes of jongens 24 uur op 24 uur in toom te houden en
te behoeden voor gevaren, maar sommige kinderen misten daarom wel de
geborgenheid van een warm en liefdevol huisgezin.
Aangezien in dergelijke kostscholen de meest intelligente leerlingen
werden aangetrokken, die heel vaak Grieks-Latijnse volgden, werden in de retorica
bijna altijd briljante studenten aangereikt die overal terecht konden. Velen
trokken richting universiteit, waar ze anders nooit terecht gekomen zouden zijn,
anderen kozen voor een opleiding in een hogeschool en verkregen mooie jobs die
zij anders nooit gehaald zouden hebben. Anderen volgden hun roeping. In die
tijden waren veel leerkrachten priesters of zusters en het sprak van zelf dat
sommige van die beïnvloedbare, goed afgeschermde jongeren die onder hun hoede
waren, een dergelijk leven eigenlijk ook wel wilden in een veilige, geborgen en
soms weelderige omgeving. Het onderwijs was in die tijd doorweven van het
geloof, de erediensten, het gebed, de eerbied, de schuldgevoelens, de
boetedoening en de evangelisatie. De
sfeer in de kloosters en scholen was sacraal en meestal rustgevend en
betrouwbaar, zodat het op zich niet moeilijk was om de weg van de geestelijken
te volgen en de meesten voelden zich er goed bij en bleven heel hun leven trouw
aan hun roeping.
Anderen voelden zich gemanipuleerd, haakten af met een gevoel van
ergernis en levenslange rancune. Misschien was het beter geweest om niet zo
vroeg de beïnvloedbare kinderen te benaderen, we zullen het nooit weten. Er
waren in elk geval veel priesters en religieuzen die het overal goed deden, in
rustoorden, in scholen, in ziekenhuizen, in de parochie en in de missies. Laten
we maar zeggen dat de meeste geestelijken 24 uur op 24 uur ter beschikking
stonden van de ander.
Het maakt het er momenteel voor de jeugd niet makkelijk en aantrekkelijk
uit op om die richting religieuze te
kiezen, van onbaatzuchtige liefde voor de medemens. Zonder te spreken van een laatste
hindernis, het celibaat. Wie kiest voor een leven als religieuze staat er
helemaal alleen voor, er is geen kans op een leven met een partner. Vroeger was
dit misschien niet zon groot probleem, het seksuele speelde zich af in het
verborgene, nu wordt het leven en de geest van de mens overspoeld door seksueel
getinte boodschappen. Het seksuele is
een essentieel aspect van het leven geworden.
Vanaf de jaren zestig werden de geestelijken langzamerhand vervangen
door leken, die elke dag of nacht acht uur brommen. Waarom klaagt men steen en
been over de hoge dagprijzen in de rustoorden? De geestelijken die dag en nacht
paraat stonden en praktisch gratis werkten zijn verdwenen in de zorg. Hetzelfde
fenomeen in de ziekenhuizen, waar de rekeningen hoog kunnen oplopen. Het is
misschien een eenzijdig opinie maar de psychiatrische instellingen zitten
barstensvol en de problematiek voor de
jeugd met psychische problemen haalt regelmatig het nieuws. Idem dito in de
scholen waar heel veel meer personeel nodig is dan vroeger om moeilijke
kinderen op te vangen. Hangjongeren, spijbelen, straatgevechten, pesterijen die
uit de hand lopen, destructieve en depressieve jongeren daar hoorde je niet of nauwelijks van
vroeger Er werd nauwelijks gespijbeld, je zag geen jongeren in het
straatbeeld tijdens de schooluren, er werd niet gepest op een niveau zoals nu.
De school zorgde bovendien vaak voor een job voor hen die vroeger
afhaakten of afstudeerden. Relaties waren er in overvloed en toen ook al had je
altijd een lange arm nodig om een betrekking te vinden. De geestelijken
hadden veel relaties die er op rekenden een betrouwbaar persoon in dienst te
nemen met hun voorspraak. t Was dus niet allemaal kommer en kwel zoals wel
eens beweerd wordt.
Foto
Els Stevens.
10-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
09-05-2018
âGetuigenissen over 100 jaar kerk.â Deel 18.
Getuigenissen over 100 jaar kerk.Deel 18.
Tussen
de Wereldoorlogen en nà WO II.
A.P.70 jaar geleden
eindigde voor West-Europa W.O. II maar in andere landen is er nog heel vaak
oorlog en eenimmens aantal
vluchtelingen overspoelt Europa. Ze worden niet
altijd gastvrij onthaald en soms wordenze teruggezonden maar rechtvaardigheidsgevoel
en gezond verstand houden rekening met de extreem onmenselijke situaties in de
thuislanden. Als je t goed
hebt, ga je je
land, je huis, je dorp, je stad, je familie
en vrienden, je taal, je cultuur, toch niet achterlaten om hier terecht te komen? Mensen op de vlucht willen enkel een vredevol leven voor hun
gezin en velen steunen en helpen hen, ook de kerk helpt nog altijd heel veel
mensen in nood. Er is een immense weerstand onder de bevolking om alle
vluchtelingen op te vangen en te onderhouden met het belastinggeld van de
mensen met een inkomen. Iedereen begrijpt dat. Politici zijn er om een
menswaardige oplossing te vinden.
Soms
worden miljarden besteed aan oorlogstuigen om hier oorlogen te vermijden, wat
de burger hier wel begrijpt, Europa heeft haar deel gehad. Misschien kan men overwegen een deel van die gelden gebruiken
voor het bouwen van grote scholen wereldwijd, omalle kinderen alle vormen van opvoeding, onderwijs en ontspanning aan te bieden,
kennis, vaardigheden, sport, dans, muziek, woord, allemaal gratis in prachtige
grote nieuwe gebouwen met speelterreinen en sportvelden, zodat ze zich allemaal
goed voelen en ook goed doen als ze volwassen worden. Misschien meer gelden
besteden aan mensen in nood in hun eigen land (bv Broederlijk Delen, Oxfam
enz.), zodat allen kunnen groeien en bloeien in eigen land en cultuur. Nu
splijt opgekropte woede en haat de wereld uiteen. Alle berichten via de media
overstelpen de huiskamers met angstwekkend nieuws.
Godsdienstenbrengen ons een zienswijze over de schepping,
het leven en de dood. Meestal klinkt er een boodschap van vrede en naastenliefde
door. Maar in de praktijk leiden en leidden verschilpunten tot discussies of
conflicten. Godsdienstige overtuigingen resulteren gemakkelijk tot een
wij/zij-houding, meestal door stellingen, geërfd uit andere tijden. Komen we
met atheïsme verder? Of heeft dat ook zijn beperkingen? Velen zijn zoekende
naar de zin van het leven en een betere
en mooiere wereld en een rechtvaardiger maatschappij ongeacht de overtuiging.
Tussen
de twee wereldoorlogen ziet de kerk het falen van de encycliek Rerum Novarum, zoals die
aanvankelijk uitgewerkt werd in 1891 door Paus
Leo XIII en die zich bezig
hield met de situatie van de arbeidersklasse. Het grootste deel van de
bevolking was toen arbeider, arm, analfabeet en uitgebuit, ook hier. De kerk
reageerde met RerumNovarum,
maar wel veel te laat. Met het op gang komen van het dagelijks leven na WO I
werd toch het sociaal leven gestimuleerd zoals eerder vermeld door de vele
Christelijke verenigingen en andere die opgericht werden en groeiden en
bloeiden als nooit tevoren in diverse locaties ook hier in Maldegem. Men mag
stellen dat honderden jaren lang de Kerk verweven was met de politiek, ook in
Maldegem. Vanaf 1830 was het gemeentebeleid overwegend katholiek. Via de
scholen, de verenigingen en andere oefende de Kerk haar invloed uit op de gelovigen om toch maar te stemmen voor
de katholieke partijen. Na W.O.II bloeide ook het nationalisme nog gelinkt aan
het katholicisme.
Opnieuw
was er een priester Mgr. Kardinaal Cardijn (1882 - 1967), een van de grootsten die het Vlaamse christendom ooit heeft
voortgebracht en in België op de voorgrond trad en invloed kreeg op
politiek en sociaal vlak. Hij stichtte de K.A.J. een katholieke arbeiders
beweging overal ter wereld ook in Maldegem. Veel van onze ouders waren
kajotters of kajotsters, een soort jeugdbeweging die jonge arbeiders, mondig maakte, scholingen gaf, hielp op te komen voor hun rechten en plichtenzodat zij alles wat ze er leerden konden
doorgeven aan hun kinderen. Die kinderen zijn wij, intussen ook oude
mensen, maar mede dank zij de emancipatie, de ontvoogding van de arbeider
hadden de kinderen een degelijke scholing en hadden zij een beter laten we
zeggen een comfortabelerleven dan hun
ouders. Vele oudere mensen van Maldegem en omgeving zijn kinderen van die
kajotters en kajotsters. Het centrale thema van Mgr. Kardinaal Cardijn was waardigheid. De arbeiders en
arbeidsters dienden hun eigen waarde en waardigheid te ontdekken, via allerlei
activiteiten en vormingen. Dit contact met Monseigneur Cardijn heeft hen
gemaakttot die personen die hun
kinderen hebben opgevoed, in een open,
hartelijke, menslievende en positieve no nonsens atmosfeer, zonder enige
weeklacht, met lekker eten, dat ze brouwden met het kookboek van de
Boerinnenbond, in een weliswaar arme maar waardige omgeving. De kerk had wel
degelijk een goede invloed op de medemens en die waardigheid zindert nog door
in alle lagen van de bevolking, ook in de laagste klassen. Kardinaal
Cardijn slaagde in zijn opzet. Deze toekomstige ouders slorpten zijn zienswijze
op, rechtten het hoofd en gingen voor een betere en rechtvaardiger samenleving voor
hun kinderen. Elk mens in deze grote wereld heeft daar recht op.
De
Kerk heeft zachtjes aan misschien haar immenseinvloed verloren door diverse omstandigheden maar het goede zaad is gezaaid bij de vorige generaties en heel veel
liefdevolle nakomelingen blijven ijverenvoor een betere wereld, de Sponsorloop, Dwars door Maldegem, Kom op
tegen Kanker, Broederlijke Delen, Eye for Hope, Make a Wish, 11.11.11, Music
for life en andere acties brengen ook veel jonge mensen samen die ijveren voor een
betere en waardige wereld voor iedereen.Het is echt nodig dat de mens opkomt tegen onrecht en de wereld
verbetert voor iedereen.
Kajotsers
Maldegem 1948: Suzanne Bollé, Nelly Claeys, Georgette Van Hooreweder, Simonne
Van den Bossche, Ivonne Colpaert, Irène Braet, Jeannine, Diane De Windt,
Madeleine Van Landschoot, Mariëtte Cochuyt, Delphine De Bruycker, Julia
Matthys, Thelma Rotsaert, Jeannette De Loof, Maria Maenhout, Emma Sikaet,
Rozanne Deyne, Maria Cochuyt, Grammens, Emma Sikaet, Jenny Standaert, Denise De
Sloovere, José De Bruyckere, Annie Verdonck, Gilberta Cochuyt, Marcella Matthys,
Diane Dhoore, Mariëtte De Smet.
Bron
internet en kerkarchief. M. Posman
09-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
08-05-2018
E.H. Paul Henri Van Overbeke in Maldegem van 1948 tot 1979. Deel 19.
E.H.
Paul Henri Van Overbeke, Pastoor/Deken in Maldegem van 1948 tot 1979. Deel 19.
Quote: E.D. Toen mijn moeder haar tranen niet kon stelpen omdat er geen
geld genoeg was om de koffers met kledij te vullen voor het college, nam Pastoor
Van Overbeke zijn portemonnee uit en legde 5000 frank op tafel, dat was toen
een maandloon van een arbeider. De zorgen waren van de baan. Moeder kon weer
verder.
Begin vorige eeuw zaten de kerken bomvol en koesterden en verspreidden
de opvattingen van het Christelijke Vlaamse volk. W.O. II bracht veranderingen. Na de oorlog kwam een nieuw economisch-politiek
model, met een samenleving die
confereert i.p.v. elkaar uitmoordt, met voornamelijk de collectieve
arbeidsovereenkomsten. Tijdens de oorlog waren er al geheime bijeenkomsten
geweest tussen vertegenwoordigers van de naoorlogse staat, de vakbonden en de
patroon organisaties, onder het motto van 'dat nooit meer', om tweejaarlijks
'overeen te komen', loonsopslag te
regelen, sociale verbeteringen in te stellen enz. De basis werd gelegd voor
de 'welvaartstaat', met
rechtvaardige verdeling van de lasten, een steeds stijgend inkomen voor de
eenvoudige arbeider en dat is goed gegaan tot eind jaren zeventig. De naoorlogse verstandhouding bracht naast
welvaart een onvermijdelijke verandering van het bewustzijn, in het
bijzonder het geloof in God.E.H.
Paul Henri Van Overbeke maakte de evolutie mee die plaatsgreep in de kerk.Het is pas vanaf de jaren zestig, zeventig
dat er moeilijkheden rezen in de kerkgemeenschap, waar niemand tegenop kon.
In die naoorlogse periode kreeg Maldegem
een nieuwe parochieherder. Op 25 juni 1948 werd E.H. Paul Henri Van Overbeke aangesteld door Monseigneur Caelewaert. Hij
werd afgehaald met een open koets door de toenmalige burgemeester Hector
Cuelenaere en vol vreugde ontvangen door zijn toekomstige parochianen met een
grote stoet.
E.H. Paul Henri Van Overbeke was toen 53, nog in de volle bloei van zijn
leven. Hij was geboren in Assenede op 29 september 1895. Hij werd kandidaat
letteren en wijsbegeerte en werd priester gewijd in 1921 in Gent.Hij was leraar in de Normaalschool in
Sint-Niklaas, vanaf 1923 leraar in het Sint-Lievenscollege in Gent en in 1935
was hij directeur, de eerste directeur met een universitair diploma, van het
Instituut van de Zusters van Liefde in het klooster annex pensionaat en
dorpsschool in Zaffelare en in 1936 werd hij dekenaal inspecteur voor het lager
onderwijs.
Hij had dus heel wat jaren contact gehad met de jeugd na zijn
priesterwijding en dat liet sporen na toen hij werd aangesteld als pastoor in
Maldegem. Hij had interesse voor alle generaties en vooral voor de jeugd, de
jeugdbewegingen en de studies van de getalenteerde jongeren in Maldegem.
E.H. Paul Henri Van Overbeke was welkom in Maldegem en hij betrok de
pastorij op het kerkplein die toen een grote gesloten unit, woonhuis en tuin
vormde. Zijn zuster Maria zorgde voor de huishouding en waakte streng over zijn
doen en laten. Je kwam er niet binnen langs de tuinpoort zoals nu, alles was
goed afgesloten en de voordeur was langs de zijingang van de Deken de
Fonteynestraat en iedereen betrad de pastorij/later dekenij met een zekere
schroom en eerbied.
Het was niet dat hij afstandelijk was
integendeel, zijn legendarische zwarte vrouwenfiets stond er altijd gestald aan
de zij ingang en als hij niet aan t werk was tijdens de vele dagelijkse
uitvaart-, huwelijks-, week- en zondagdiensten dan doorkruiste hij met zijn
fiets de omstreken van Maldegem en bezocht er heel wat parochianen, waar hij
welkom werd geheten en luisterde naar de mensen wat hen bezighield bij een kop
koffie en een koekje.Daar waar nodig
hielp hij de mensen met goede raad, daar waar nodig hielp hij hen financieel,
om bij te springen bij hen die t nodig hadden, bij ziekte en tegenslag, bij de
studies van de kinderen waarvan de kosten voor sommige ouders zwaar doorwogen.
Twee verdieners in een gezin waren toen nog uitzonderlijk. De meeste getrouwde
vrouwen stopten met werken zodra er kinderen kwamen kinderopvang bestond toen
nog niet echt en de huisvader ging werken zes dagen per week.
De pastoor, later deken had eigenlijk enkel
de parochie Maldegem centrum als werkgebied. Donk, Kleit, Adegem, Middelburg
hadden hun eigen pastoors en/of onderpastoors. Ook moet vermeld worden dat
Maldegem toen enkel huizen telde, flatgebouwen zoals nu waren onbestaande, dus
was het aantal inwoners niet zo groot zoals nu. De vele verkavelingen bestonden
toen ook nog niet. Maldegem was eigenlijk nog een open gemeente met open deuren
en achterdeuren, niet zoals nu, anno 2018 waar de mensen angstvallig hun deuren
op slot doen, waar je soms kan dwalen door de straten zonder een kat te zien,
waar de vele flatgebouwen tal van gezinnen herbergen maar die je eigenlijk
zelden of nooit ziet in het straatbeeld, behalve bij feesten in t centrum. Tegenwoordig
gaan de partners van een gezin allebei uit werken, ook op verplaatsing, dus het
beeld van vrouwen die boodschappen doen in t centrum of bij elkaar langs gaan
is ook bijna verdwenen. De auto is het vervoermiddel bij uitstek geworden, dus
de mensen doen hun boodschappen per auto of in de talrijke goedkope warenhuizen
en ketens op de rand van Maldegem.
(Wordt vervolgd).
Wie E.H. Van Overbeke
nog eens in levenden lijve wil zien, kan surfen naar Noël Ryheul, camob.
Maldegem.
FP-S8-3140 Afscheid
van E.H. deken Paul Van Overbeke (film super8).
De Heemkundige Kring het Ambacht Maldegem gaf
prachtige publicaties uit, die nog altijd te verkrijgen zijn en zelfs digitaal
kunnen worden geraadpleegd.
Bronnen en fotos: Liber Memorialis,
kerkarchief.
Karen Armstrong De Strijd om God.
08-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
07-05-2018
Onderpastoors in Maldegem na 1950. Deel 20.
Getuigenissen over 100 jaar
kerk. Deel20.
E.H. Paul Henri Van Overbeke,
Pastoor/Deken in Maldegem van 1948 tot 1979.
Quote. V.S. Hij
was een kind van zijn tijd, zoals wij allen kinderen zijn van onze tijd. Hoe
je opgroeit en watje leert tijdens de
eerste levensjaren drukt een stempel op de rest van je leven. Pastoor/deken Van
Overbeke werd geboren in de negentiende eeuw, maakte twee wereldoorlogen mee en
bleef een kerkelijk leiderschap uitoefenen in Maldegem tot eindjaren 70, de
gloriejaren, de gouden tijd van de twintigste eeuw maar de crisisjaren voor de
kerk. We kunnen ons voorstellen dat het voor allen, de kerkelijke leiders en de
bevolking soms moeilijk was de evolutie van de arme, onderdrukte naar een
glorieuze mens te volgen. We gaan ervan uit dat elk mens zijn best deed.
E.H. Paul Henri Van Overbeke(°1895+1980) werd ingehuldigd in Maldegem op 25
juni 1948. De parochie Maldegem was heel groot maar de pastoor later deken had
heel wat hulp van verschillende onderpastoors. Het
was waarschijnlijk een hele organisatie om allen een eigen taak te geven
tijdens de vele erediensten en buiten de kerk. Alles verliep vroeger mondeling,
schriftelijk of telefonisch, dus het vroeg wel een inspanning om alle
kerkelijke activiteiten te coördineren. Als buitenstaander heb je daar
eigenlijk geen idee van hoeveel mensen betrokken waren of zijn bij de
erediensten en de andere taken binnen en buiten de kerk.
De mede-pastoors of de onderpastoors.
Het is weleens interessant om de
onderpastoors of de medepastoors te vernoemen want velen van de derde
leeftijd hebben hun ouders over hen horen spreken of hen zelfs gekend.
Groot-Maldegem heeft vijf kerken, centrum, Kleit, Adegem, Donk en Middelburg.
Vroeger had elke kerk een pastoor en ook soms onderpastoors. De centrumkerk had
toen één pastoor en drie onderpastoors. Anno 2018 werden alle priesters
vervangen door één pastoor/moderator. Alle zondagsmissen in de vijf kerken van
Groot-Maldegem worden voorgedragen door de centrumparochiepriester,
pastoor/moderator E.H. Stefaan De Paepe,waar en wanneer de erediensten plaatsgrijpen, kan geraadpleegd worden in
het parochieblad en op de website van Kerknet:Website Kerk: https://www.kerknet.be/ zoek naar
vieringen.
Alle
onderpastoors werden aangemoedigd om zich in te zetten voor een bepaalde
leeftijdsgroep, de jeugd, de verenigingen voor volwassenen, de mensen met een
beperking, de gepensioneerden enz. De onderpastoors waren meestal proost van
een of andere beweging of vereniging en werden op handen gedragen, omdat de
mensen wel ondervonden dat de priesters een meerwaarde vormden voor de
gemeenschap, ook in de scholen. Zij hoorden er gewoon bij.
Kerk, geloof,
bedienaars waren een deel van het leven van de parochiaan.De meeste onderpastoors waren altijd vrolijk
en blijgezind en hielpen waar mogelijk.
Onderpastoors in Maldegem 1948 - 1979:
E.H. Frans De Vleeschouwer, Hector Geerts,
Marcel Snoeck, Maurits Doom, Stefaan De Waele, Antoon Van Cauteren, Amandus Broodcorens,
Karel Maenhout en Guido De Jaeger. Intussen werden er ook diakens aangesteld.
E.H. Frans De Vleeschouwer
(22 12 1910) (Maldegem 1944 - 1951). werd opgevolgd in 1951 door onderpastoor Maurits
Doom. Zette zich in voor de kajotsters.
E.H. Hector Geerts, (Maldegem
1944 -1952), werd na 14 jaar vurig
onderpastoor in Maldegem, aangesteld als pastoor in Vurste.E.H. Hector Geerts was dagdagelijks betrokken
geweest in de parochie en had overal een stempel nagelaten. Jarenlang sprak men
nog over hem, dus zijn woorden werden niet snel vergeten. Hij deed dus heel
hard zijn best op de preekstoel en buiten de kerk en de parochianen konden de
raad aanvaarden of hun eigen zin doen, daar had E.H.
Hector Geerts, niet echt een zicht op.
Hij werd opgevolgd
door E.H. Vedast Van der Poorten
(1958 1968), geboren op 9 mei 1921, een zeer werkzaam maar rustiger priester.
E.H. Marcel Snoeck (22 07
1912) (Maldegem 1945 1954 was bijna 10 jaar onderpastoor geweest in Maldegem, zelfs jaren later werd nog over hem gesproken, dus hij liet sporen na
.
E.H.
Maurits Doom (08 11 1918) (Maldegem 1951 -
1966). was heel
begaan met de jeugd en de jeugdbewegingen tijdens zijn vijftienjarig leven in
Maldegem. In 1952 werd de meisjes-Chiro gesticht en in 1958, de jongens-Chiro.
E.H. Doom was proost en was erg betrokken bij de jeugd. Hij liet filmpjes,
meestal godsdienstig getinte voorstellingen afdraaien in de oude brouwerij,
boven de kelder van de voormalige brouwerij Van Mullem. In die kelder waar
vroeger tonnen alcohol werden opgeslagen, werd een fuiflokaal opgericht waar er
gedanst werd of geluisterd werd naar kleinkunstenaars die toen erg in trek
waren. Dit gebouw werd afgebroken en vervangen door twee gloednieuwe lokalen
aan de overkant, de Doomzaal. Intussen afgebroken en vervangen door openbare
parkeerplaatsen voor de Noordstraat bewoners. In 1966 werd Onderpastoor Doom na
veertien jaar Maldegem, aangesteld als pastoor in Rieme-Ertvelde. E.H. Stefaan De Waele
(20 02 1918) (Maldegem 1954 - 1966). Op 20 december in 1954 volgde Onderpastoor
Etienne of Stefaan De Waele E.H. Marcel Snoeck op. Onderpastoor Etienne De
Waele was een heel, knap en zeer vriendelijk priester en nam al de taken van
zijn voorganger over maar deed het op een rustiger manier. Hij was ook alom
aanwezig, hij was zelfs zeer sportief, deed vurig aan sport in zwarte soutane,
soms in de snikhete zon. Onderpastoors M. Doom en S. De Waele brachten
vrolijkheid en vreugde in de parochie. Het was zoals het was.
(Onderpastoors
in Maldegem 1948 -1979 wordt vervolgd).
De kerkelijke gebouwen zoals alle openbare gebouwen werden
opgetrokken met de gelden en de giften van de inwoners van een dorp of een stad
en horen toe aan de bevolking en worden onderhouden met het belastinggeld. De
bedienaars van gelijk welke godsdienst worden betaald door de staat,zoals ook
de directies, personeel en leekrachten op scholen betaald worden dus door de burgers, omdat zij helpen waken
over de geestelijke behoeften van een mens. Soms worden gelden en eigendommen
geschonken aan de kerk die worden beheerd door een kerkraad die de gebouwen helpt
onderhouden, het personeel in de kerk betaalt en de mensen in nood soms helpt.
Vanouds werd de zorg voor de arme medemens overgelaten aan talloze kerkelijke
en particuliere liefdadige instellingen,
soms gebonden aan voorschriften van stedelijke overheden. Gemeenten konden soms
subsidies verlenen, op voorwaarde dat dan ook de niet-kerkelijke armen werden
bedeeld, dat is logisch.
Vóór de Franse Revolutie (17891799) werd de
armenzorg meestal als een specifiek kerkelijke zaak beschouwd. De tijden zijn
veranderd, er werd gezorgd voor allen door hen die werkten en hespaard en
belegdhadden door belastingen te innen.
Na de Tweede Wereldoorlog ontstond de
benaming Gemeentelijke Sociale Dienst, de burger
zorgde voor de ander. Momenteel wordt dit armoede beleid, geleid door een
bolwerk Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW)
een openbare instantie per gemeente dat tot doel heeft elk persoon in de
mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke
waardigheid en diensten verstrekt aan armen, zorg aan ouderen en mensen met een
handicap. Alles is uiteindelijk goed gekomen, de militante vorm van
godsvrucht is verdwenen maar elk mens zorgt door zijn bijdragen voor de ander,de grootste armoede wordt geniveleerd. Op die
manier komen alle mensen in de hemel terecht want ze delen hun weelde op aarde,
ze leven volgens de Bijbel.
Eens scrollen over de tekst, dan worden de lettertjes zichtbaar.
Filmpje van de deken Van Overbeke en de Leo De
Kesel hulpbisschop, zicht op de tuin van de dekenij met een grote serre opzij. https://www.youtube.com/embed/LvUCMBVRLLE.
Filmpje met Bisschop, wandelingetje rond de
Sint-Barbara kerk.
Begrafenis Alfons Verstuyf: E.H. M. Doom, E.H.
P. Van Overbeke, E.H. Stefaan De Waele, koster René Verhaegen. Achtergrond
geschenken en papierhandel Verhoeyen en Onderpastoors M. Doom en S. De Waele, Bronnen:
kerkarchief, info Liber memorialis.Verwoord M. Posman.
07-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
05-05-2018
E.H. Van Cauteren in Kaprijke
De mens en de
kerkgang na 1950. Deel 32 F.
We volgen E.H. Van Cauteren nog eventjes verder tot in
Wondelgem. E.H. Van Cauteren werd aangesteld als pastoor in de Onze-Lieve-Vrouw
Hemelvaartkerk te KAPRIJKE
(Plein)van 1978 tot 1986. Hij kwam terecht in het prachtige landelijke dorp
Kaprijke met een unieke, beschermde dorpskern. De pastorie, gelegen ten
zuiden van de kerk was een oase van rust. De schoonbroers van E.H. Van Cauteren
pakten de grote tuin aan, de woning werd grondig schoongemaakt. Alles was klaar
voor een nieuwe start.
Naast zijn
werk als parochieherder, erediensten leiden, kinderen dopen, volwassenen
trouwen, doden begraven en zieken bezoeken richtte hij zijn ogen op een ideaal
plekje om een sportzaal te bouwen naast
de school aan de kerk.Hij had bouwen in de genen. Op 1 september 1980 was
de fusie tussen de jongensschool en de meisjesschool met twee
vestigingsplaatsen Plein en Voorstraat rond. Pastoor Antoon Van Cauteren wou een sporthal in de Voorstraat en wilde
ook klassen bij bouwen zodat alle leerlingen op één vestigingsplaats zaten.
Zijn idee kreeg vorm en in 1986 werden
de sporthal en de klassen plechtig ingehuldigd. De Sporthal werd gebouwd onder
zijn impuls. De juiste datum kan men terugvinden op een gedenkplaat aan de
ingang. De jeugd van Kaprijke kon aan sport doen in eigen dorp. Hij liet ook de
beiaard vernieuwen.
Elodie Van
Vynckt - De Beer (6 april 1894 27 februari 1986) verhuisde mee als
huishoudster naar Kaprijke, ze was toen al 84, dus betrekkelijk oud om te
zorgen voor het huishouden op de pastorij. Dit typeerde Antoon Van Cauteren
wel, hij droeg altijd zorg voor een ander en werd ervoor gewaardeerd en geliefd.
Hij zocht en vond een oplossing.
Pastoor Van
Cauteren schakelde toen de hulp in van de Maldegemse
Margriet Engels en haar echtgenoot. Zij kwamen er drie dagen om eten klaar
te maken voor enkele dagen en schoon te maken. De echtgenoot van Margriet, Odiel Van Vynckt, een gepensioneerd
douanier die o.a. in Strobrugge zijn dienst uitoefende verzorgde regelmatig
de tuin.De hond Saara zorgde voor een
vrolijke noot in de drukke pastorij.
Margriet heef
dertig jaar gewerkt voor de parochiepriester waarvoor iedereen haar heel
dankbaar was. Zij was ook heel actief in
Maldegem, zij was bovendien medeoprichter van het Witgele Kruis, zij zong
57 jaar lang in de koren, K.A.V., Andante, Begrafeniskoor Sint-Barbara, ze was dertig
jaar verantwoordelijke voor de Lourdes bedevaarten, zij droeg haar steentje bij
voor Broederlijk Delen en de 11.11.11 actie en zij was zestig jaar bestuurslid
van de K.A.V. nu Femma. Veel dankbaarheid ging uit naar deze eenvoudige
huisvrouw die heel haar leven al haar vrije tijd besteedde aan de kerk en haar
medemens. (Nieuwsblad)
Margriet
Engels ontving Gouden Ereteken van Sint-Bavo, eind maart 2018 in de
Sint-Medarduskerk in Ursel. Als erkenning voor haar inzet voor de kerk kreeg ze
uit handen van de deken het Gouden Ereteken van Sint-Bavo. Monseigneur Luc Van
Looy, de bisschop van Gent, voegde ook een diploma bij het ereteken. Hij bedankte Margriet Engels voor 53 jaar
diensten aan de kerk. In de parochie en in de gemeente zijn er altijd mensen
die vrijwillig een handje toesteken, vrijwilligers dragen de gemeenschap.
E.H. Van
Cauteren kon de mensen warm maken voor sport
en avontuur en organiseerde bedevaarten
naar LOURDES en naar ROME,met de
FIETS. De reisroute werd nauwkeurig uitgestippeld zonder gps en elke dag
reed de parochiepriester met zijn team 100 tot 140 kilometer. Stel je voor dat
je naar Rome fietsten de paus de hand
kan drukken! Ik denk niet dat dit nu nog zou lukken tussen het vertiendubbeld
verkeer.
Bronnen: Liber Memorialis, met dank voor de foto (paus)
en de info aan Margriet Van Vynckt-Engels. Foto kerk door Jean-Pierre
Pottelancie.
05-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
E.H. A. Van Cauteren in Kaprijke. Deel 22.
Getuigenissen over
100 jaar kerk. Deel 22.
E.H. A. Van Cauteren in Kaprijke.
Over de tekst scrollen, hij is
onzichtbaar, heel vreemd.
Quote M. P. :
We volgen E.H. Van Cauteren verder.
Hij is zowat de laatste der Mohikanen en wat er ook gezegd, geschreven
wordt over de priesters en de kerk in t algemeen. Ik denk dat elk mens zijn
best doet voor zichzelf, de omgeving en in zijn beroep. De een heeft goede
ervaringen en de ander heeft slechte ervaringen met andere mensen. Het is iets
van alle tijden.
E.H. Van Cauteren werd aangesteld als pastoor in
de Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartkerk te KAPRIJKE (Plein) van 1978 tot 1986. Hij
kwam terecht in het prachtige landelijke dorp Kaprijke met een unieke,
beschermde dorpskern. De pastorie, gelegen ten zuiden van de kerk was een
oase van rust. De schoonbroers van E.H. Van Cauteren pakten de grote tuin aan,
de woning werd grondig schoongemaakt. Alles was klaar voor een nieuwe start.
Naast
zijn werk als parochieherder, erediensten leiden, kinderen dopen, volwassenen
trouwen, doden begraven en zieken bezoeken richtte hij zijn ogen op een
ideaal plekje om een sportzaal te bouwen naast de school aan de kerk.Hij had bouwen in de genen.
Op 1 september 1980 was de fusie tussen de jongensschool en de meisjesschool
met twee vestigingsplaatsen Plein en Voorstraat rond. Pastoor Antoon Van
Cauteren wou een sporthal in de Voorstraat en wilde ook klassen bij
bouwen zodat alle leerlingen op één vestigingsplaats zaten. Zijn idee kreeg
vorm en in 1986 werden de sporthal en de klassen plechtig ingehuldigd. De
Sporthal werd gebouwd onder zijn impuls. De juiste datum kan
men terugvinden op een gedenkplaat aan de ingang. De jeugd van Kaprijke
kon aan sport doen in eigen dorp.
Hij liet ook de beiaard vernieuwen.
%%%FOTO1%%%
Elodie
Van Vynckt - De Beer (6 april 1894 27 februari 1986) verhuisde mee als
huishoudster naar Kaprijke, ze was toen al 84, dus betrekkelijk oud om te
zorgen voor het huishouden op de pastorij.
Dit
typeerde Antoon Van Cauteren wel, hij droeg altijd zorg voor een ander en werd
er voor gewaardeerd en geliefd. Hij zocht en vond een oplossing.
Pastoor
Van Cauteren schakelde toen de hulp in van de Maldegemse Margriet Engels en
haar echtgenoot. Zij kwamen er drie dagen om eten klaar te maken voor enkele
dagen en schoon te maken. De echtgenoot van Margriet, Odiel Van Vynckt,
een gepensioneerd douanier die o.a. in Strobrugge zijn dienst uitoefende
verzorgde regelmatig de tuin. De hond Saara zorgde voor een vrolijke noot
in de drukke pastorij.
Margriet
heef dertig jaar gewerkt voor de parochiepriester waarvoor iedereen haar
heel dankbaar was. Zij was ook heel actief in Maldegem, zij was bovendien
medeoprichter van het Witgele Kruis, zij zong 57 jaar lang in de koren, K.A.V.,
Andante, Begrafeniskoor Sint-Barbara, ze was 30 jaar verantwoordelijke voor de
Lourdes bedevaarten, zij droeg haar steentje bij voor Broederlijk Delen en de
11.11.11 actie en zij was 60 jaar bestuurslid van de K.A.V. nu Femma. Veel
dankbaarheid gaat uit naar deze eenvoudige huisvrouw die heel haar leven al
haar vrije tijd besteedde aan de kerk en haar medemens.
Margriet
Engels ontving Gouden Ereteken van Sint-Bavo, eind maart 2018 in de
Sint-Medarduskerk in Ursel. Als erkenning voor haar inzet voor de kerk kreeg ze
uit handen van de deken het Gouden Ereteken van Sint-Bavo. Monseigneur Luc Van
Looy, de bisschop van Gent, voegde ook een diploma bij het ereteken. Hij
bedankte Margriet Engels voor 53 jaar uitnemende diensten aan de kerk.
E.H.
Van Cauteren kon de mensen warm maken voor sport en avontuur en
organiseerde bedevaarten naar Lourdes en naar Rome,met de FIETS.
De reisroute werd nauwkeurig uitgestippeld zonder gps en elke dag reed de
parochiepriester met zijn team 100 tot 140 kilometer. Stel je voor dat je naar
Rome fietst en de paus de hand kan drukken!
Ik denk niet
dat dit nu nog zou lukken tussen het vertiendubbeld verkeer.
%%%FOTO2%%%
Bronnen:
Liber Memorialis, met dank voor de fotos en de info aan Margriet Van
Vynckt-Engels.
Foto's
in bijlage kerk Kaprijke door Jean-Pierre Pottelancie.
05-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
04-05-2018
E.H. Antoon Van Cauteren pastoor in WAARSCHOOT
Getuigenissen over 100 jaar kerk.
E.H. Antoon Van
Cauteren werd aangesteld als pastoor in WAARSCHOOT, Kerkstraat 7, van 15 juli
1986 tot 14 juni 2008, 12 jaar lang.
Quote:
Een priester is in vele religies, een
tussenpersoon tussen God en de gelovige mensen. Het woord is
afgeleid van het Griekse: presbyter, dat oudste (van de gemeente) of ouderling betekent.
In
de Katholieke Kerk is een priester een
man die, na een opleiding van zes tot zeven jaar aan een seminarie of
ander vormingsinstituut, van een bisschop de
priesterwijding heeft
ontvangen. Door deze sacramentele wijding is hij in staat om de zes
andere sacramenten
toe te dienen. Een priester belooft bij zijn wijding gehoorzaamheid aan
de bisschop die
hem wijdt. (Internet)
Wie
als ouderling kan terugkijken op het leven en denken, ik heb mijn best gedaan,
dan is alles goed. geweest.
We volgen E.H. Antoon Van
Cauteren als pastoor in WAARSCHOOT. Hij was een innemend, sociaal en dynamisch
mens, hij werd er aanvaard in de parochie en had er direct vrienden.Tijdens de vakantieperiodes betrok hij E.H. André De
Bock (04 09 1921 - 21 01 2010) een priester met een beperking, in zijn sportieve
avonturen. Ook priesters moeten er eens uit.
E.H. André De Bock was eerder leraar in Dendermonde,
onderpastoor in Waarschoot en in Hamme en pastoor in Waasmunster en was na zijn
handicap op rust in Waarschoot. E.H. Antoon Van Cauteren betrok hem in zijn plannen en hij slaagde erin om prachtige reizen met de auto te organiseren, de rolstoel
achterin. Samen met Margriet Engels en haar man Odiel Van Vynckt trokken ze
naar Praag, Compostella, Zwitserland en
Nederland! Zij hadden de tijd van hun leven want hun eerwaarde chauffeur en
begeleider was een aangenaam gesprekspartner en enorm belezen, dus de reis zal
piekfijn uitgekiend geweest zijn.
Op de foto met rolstoel,
samen op reis in 1997, in Oostenrijk. E.H. Van Cauteren nodigde E.H. André De
Bock elke vrijdag uit om s middags te komen eten. Soms kwamen gelovigen uit
vreemde landen zich bezinnen en die werden ook verwelkomd in de pastorij.
E.H. Antoon Van Cauteren had in Waarschoot een prachtige tuin waar elk jaar een familiefeest
gehouden werd! De hond Sara beleefde er dolle pret.
Toen hij pastoor was in Waarschoot, brandde op nieuwjaarsnacht 2002 de
Sint-Ghislenuskerk af en heel Vlaanderen was in shock. Op 1 januari 2002 werd het dorpsbeeld
van Waarschoot voorgoed veranderd. Toen werd de Sint-Ghislenuskerk in de as
gelegd. De brand begon aan een altaar kleed, breidde zich uit aan de kerststal
en uiteindelijk kon alleen de oude kerktoren worden gevrijwaard. De
Sint-Ghislenuskerk was een driebeukige hallenkerk met een kern uit de 14de eeuw
en bouwperiodes tot in de 20ste eeuw.
De parochie met de bezieler pastoor Antoon Van Cauteren, de kerkfabriek,
de gemeente en het bisdom bleven niet bij de pakken zitten en zorgden ervoor
dat de nieuwe kerk herrees en ook andere gebruiksmogelijkheden kon bieden. De eerstesteenlegging gebeurde op 10 september 2005 en de
inwijding door Mgr. Van Looy volgde op 24 juni 2007.
Op 30 augustus 2003
vierde E.H. Van Cauteren zijn 50 jaar priesterschap en dankte met een dankviering
voor 50 jaar in dienst van God en van de mensen, met de woordenvan Joannes,
15:16:
Niet jullie hebben mij gekozen, neen
ik heb jullie gekozen en ik heb de taak gegeven eropuit te gaan en vrucht te
dragen, vruchten die blijvend zijn.
Het misboekje dat door elk gelovige mocht meegenomen worden naar huis is
doordrongen van de Blijde Boodschap, van God en van dankbaarheid voor alles wat
op de weg van deze priester kwam, diep geluk en dankbaarheid.
Op 14 juni 2008 trok
Pastoor Antoon Van Cauteren voor de laatste keer de deur van zijn pastorie in
Waarschoot achter zich dicht. De tachtigjarige priester verhuisde naar
Wondelgem. De pers vermeldde zijn weemoedige woorden:
'Natuurlijk vertrek ik met veel
spijt. Wat je jarenlang hebt opgebouwd, stopt nu'. 'Ik was een bevoorrecht
man'.
Bronnen: Liber
Memorialis, met dank voor de fotos en de info aan Margriet Van Vynckt-Engels. Verwoord
M. Posman.
04-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
01-05-2018
E.H. Van Cauteren Slot.
Getuigenissen over 100 jaar
kerk. Deel24.
E.H. Antoon Van Cauteren verlaat de pastorij in
Waarschoot en gaat naar WONDELGEM in 2008.
Ook de parochie in
Waarschoot werd afgesloten met een dankmis (15 06 1986 14 06 2008) op 7 juni
2008 met hetzelfde Engels
Het afscheidskaartje met mooie fotos van zijn leven in Waarschoot, vermeldde ook het gedichtje van Manu Verhuist:
De priester is vandaag een zeldzaam exemplaar, een spoorteken bijna uitgeveegd,
van iemand die hem voorging, lang geleden.
Hij draagt behoedzaam, als in een broze kruik, zijn boodschap van bevrijding.
De kruik is zijn eigen leven.
Hij draagt de boodschap tussen misverstand en onbegrip, tussen spot en medelijden.
De priester is vandaag een zeldzaam exemplaar; tevreden en gelukkig in een wereld van nooit genoeg.
Zijn vrede zit van binnen, in de binnenkamer van zijn hart als hij luistert naar Zijn Heer en Vriend. En elke avond mag Hij hem na bidden: Hij die mij gezonden heeft, is altijd bij Mij. Hij laat me nooit alleen. (Joh. 8, 29).
Op 80-jarige leeftijd vertrok E.H. Van Cauteren naar een woning vlakbij de kerk in Wondelgem Sint-Catharina, waar hij nog altijd woont en waar hij de laatste tien jaar optrad als hulppriester bij de erediensten en de vele mensen die hij ging bezoeken in de ziekenhuizen in Gent zijn hem dankbaar.
Voorwaar een dynamisch priester met een rijk gevuld parochiaal leven.
De 87-jarige schoondochter van Elodietje, een verpleegster fungeert als huishoudster en met wat hulp gaat deze 90-jarige parochiepriester zachtjes in het leven verder.
Hij kan terugkijken op een actief en sportief, christelijk leven in elke parochie waar hij verschillende jaren doorbracht, het goede bereikte en toch wel overal een stempel naliet.
E.H. Van Cauteren was een goed zielenherder met hart voor de mensen, conservatief zowel in kerkelijk als sociaal opzicht en dus een kind van zijn tijd zoals elk mens een kind van zijn tijd is.Bronnen:
Liber Memorialis, met dank voor de fotos en de info aan Margriet Van
Vynckt-Engels.
Noël
Ryheul is gekend als cineast van alle evenementen in Groot-Maldegem de laatste
50 jaar en hij maakt een afzonderlijke bundel over de parochiepriesters. U kan
hen eens bekijken als t regent . En t regent hier vaak in Maldegem.
Bij
deze vriendelijke groeten en dank aan E.H. Antoon Van Cauteren. Verwoord M.
Posman.
01-05-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
25-04-2018
Jos Paridaen en Dominik Hasekamp in Huis Hans Dobbelaere in de Noordstraat.
Jos Paridaen en Dominik
Hasekamp stellen ten toon in de etalage Huis Hans Dobbelaere in de Noordstraat.
Tien jaar geleden startte JOS PARIDAEN een opleiding aan de KUMA te Maldegem. Hij had toen
net een proces van beginnend herstel van een herseninfarct achter de rug en een
terugkeer naar zijn vroegere job als leraar zat er niet meer in.
Hij koos voor schilderkunst, omdat die richting hem het meeste aansprak.
Zijn zeer bezielende leermeester Piet Hoens moedigde hem aan om zich in een
fantasiewereld met acryl en olieverf uit te leven.
Hij startte aan de kunstacademie Maldegem op 1
september 2008. Algemene beeldvorming, schilderen en kunstgeschiedenis
met als eindwerk een beschrijving over het leven en het werk van de bekende
schilder Fernando Botero.
Momenteel volgt Jos Paridaen 4e jaar tekenkunsten. Al doende leert men, maar voor hem was en blijft het geen eenvoudige
klus te tekenen met verf en gelukkig kon hij terugvallen op deskundige
begeleiding. Je moet met heel wat aspecten rekening houden. De vorm, richting,
negatieve ruimte, grootte enz. Dan heb je nog de keuze van het materiaal
waarmee gewerkt wordt. Naast potlood met diverse hardheid gaat een wereld open
met krijtsoorten, inkt, verf enz. Het is de ultieme uitdaging om vorm en kleur
in de juiste verhouding neer te zetten en daar met tevredenheid op terug te
kijken. Dit laatste valt zo nu en dan best zwaar, want op de vraag wat
perfectie is kan men moeilijk antwoord geven. Iedereen ziet dat met eigen ogen
en als je je in de deskundige tekenwereld verdiept blijkt ook daar een golflijn
van waardering en bewondering te bespeuren.
Op zijn WAKtafel ligt ook een
tekenboek waarbij hij de bezoeker uitnodigt ook eens het potlood te nemen
en in zijn tekenboek een tekening te maken. Jos Paridaen hoopt, dat velen
gebruik zullen maken van deze uitnodiging naar de WAK. Mensen met verborgen
talenten zullen gestimuleerd worden ook eens een tekenpotlood of verfkwast te
nemen en ontdekken, dat ook zij vaak verborgen talenten hebben.
Jos Paridaen en Dominik Hasekampstellen ten toon in de etalage Huis
Hans Dobbelaere in de Noordstraat. De schaars geklede dames en heren laten
zich graag verwarmen door de vele kachels met als thema: Hier vinden we
noodzakelijke en deskundige warmte.
Na een tragische gebeurtenis in2011, kon DOMINIK HASENKAMP zich verliezen in de tekenkunst. Dankbaarheid,
levensmoed en liefde inspireerden hem zijn emoties tot uitdrukking te brengen.
Hij brengt fantasie, het bovennatuurlijke op een boeiende manier in beeld.
Elfen, draken, engelen, feeën, dromen en wensen worden een grijpbaar geheel. De
meeste tekeningen zijn gemaakt met Faber Castell potloden en pastel krijt van
Schmincke,heel zachte en felle kleuren.
Het creëert een effect alsof het geschilderd is. De kracht, de schoonheid en
tegelijkertijd de sierlijkheid van vrouwelijke wezens brengt hij naar voor.
25-04-2018 om 09:05
geschreven door Marianne Posman 1
Rohnny Massin stelt tentoon tijdens de WAK 2018 in Maldegem.
Rohnny Massin stelt tentoon tijdens de WAK
2018 in Maldegem.
Zijn hobby is tekenen en hij is
autodidact, door allerlei omstandigheden is het er nooit van gekomen om
academie te volgen en tot drie jaar geleden tekende hij eigenlijk heel
sporadisch. Toen hij een profiel aanmaakte op facebook ontdekte hij materialen
en mogelijkheden die hij experimenteerde. Wat technieken aangaat is alles losse
pols, hij weet wel ongeveer hoe gezichtsverhoudingen in elkaar zitten en kent
ook raster, maar die dingen werken voor hem niet echt, te omslachtig en teveel
lijnen op een blad. Hij heeft pastel leren kennen en hij gebruikt dat
graag maar hij is ook bezig met grafiet en dan vooral met vulpotlood. In
welke categorie zijn werkjes vallen is niet echt belangrijk. Hij wil gewoon
kunnen tekenen met het materiaal dat hem boeit.
Rohnny kent de WAK en de Wak
activiteiten via zijn vriendin Marie-Paule Martens, die al vaker heeft deelgenomen
aan de WAK.
De werken die tijdens de Week van de
Amateurkunsten tentoon gesteld worden, zijn werken op A4 formaat en de kaders
hebben 30 X 40cm als afmeting. Het is pas de tweede keer dat hij publiek tentoonstelt.
In 1998 heeft hij deelgenomen aan een openluchttentoonstelling in Sterrebos in
Stevoort.
Hij hoopt tijdens de WAK 2018 zijn werken
te tonen, misschien te verspreiden en ook contact te leggen met andere
kunstenaars en kunstvormen. Indien zijn werken de ander kan raken op een fijne
manier of een fijn gevoel geven dan is zijn doelstelling bereikt.
Z
25-04-2018 om 09:02
geschreven door Marianne Posman 1
WAK 2018 MALDEGEM van 27 april TOT 6 mei 2018.
WAK 2018 MALDEGEM van 27 april
TOT 6 mei 2018.
THEMA:
KUNST BUITEN!
Het is weer zover. Tijdens DE TIENDAAGSE van
de Wak wordt een hele waaier van kunstwerken en -activiteiten naar voor
gebracht, beleefd en tentoongesteld op diverse locaties in Groot-Maldegem. Elk
jaar opnieuw, bij het begin van de lente, levert de gemeentelijke Cultuurdienst
in samenwerking met tientallen amateurkunstenaars gigantische inspanningen, om
verbazingwekkende kunstvormen van allerlei disciplines naar voor te brengen,
telkens onder een ander thema.
De moed, de ijver, de wilskracht en de
originele en creatieve verbeeldingskracht van deze kunstenaars zijn
verbazingwekkend. Dank zij de Cultuurdienst, gesteund door alle mogelijke
gemeentelijke en andere diensten, spant zich een plaatselijk team kunstenaars
in om de omgeving te motiveren en te stimuleren met originele ideeën en
perspectieven.
De WAK vormt een steeds terugkerend artistiek
bolwerk waar de kunstenaar zijn talenten kan ten toon stellen en verspreiden.
De WAK zet de amateur kunstenaar in de kijker
met een ophefmakende reeks activiteiten en tentoonstellingen die het
kunstminnend hart niet anders kan dan beroeren.
De WAK nodigt alle belangstellende inwoners
van Maldegem en omstreken uit om de amateurkunstenaars tijdens diverse
activiteiten te ontmoeten, aan het werk te zien, te horen, te bewonderen en er
van te genieten.
De WAK is een uitzonderlijk initiatief dat elk
inwoner van ons dorp er moet toe aanzetten om de verwezenlijkingen van diverse
kunstenaars uit de streek te leren kennen. Elk inwoner van Maldegem, van klein
naar groot heeft de mogelijkheid om in eigen dorp, kunst mee te maken, te
beleven en te smaken.
Kunst buiten komt tot uiting in veelvuldige
publieke en meer private voorstellingen en shows. Talrijke artistieke activiteiten
worden verweven met de natuur en in het straatbeeld van Groot Maldegem, in KUNST
IN DE VITRINES, in de natuurlijke omgeving van het Sint-Annapark, in CC. Den
Hoogen Pad, in de BIB en het nieuwe jeugdhuis en in talrijke privé galerijtjes.
Tentoonstellingen van Kunst BUITEN en open
ateliers in de KUMA en in het gerenoveerde gemeentehuis, optredens van bekende koren
en uitvoeringen van muziek maatschappijen, in en rond de kerk van Adegem, van
Middelburg en in de Academie voor Muziek, Woord en Dans, de KUMA, de
bibliotheek, in de vitrines. Op talrijke locaties verspreid over het centrum
zullen tijdelijk kunstvoorwerpen onze landelijke dorpskern sieren.
Groot Maldegem wordt een open en toegankelijk
paradijs voor allen die zich interesseren voor kunst. De activiteiten tijdens
WAK 2018, zijn een aanrader voor allen die houden van kunst en natuur. Een
nauwkeurige lijst met de chronologische volgorde van de activiteiten kan
geraadpleegd worden op de website Maldegem of op de Wakblog Maldegem.
WAK 2018 in Maldegem meer info: Cultuurdienst:
www.maldegem.be/cultuurnieuws/#wak,
Zoek via UiT in Maldegem: vrije tijd en
vorming. (Marianne
Posman).
FOTO'S FACEBOOK
25-04-2018 om 08:12
geschreven door Marianne Posman 1
ROOS NUYTENS neemt deel aan de WAK 2018.
Roos Nuytens exposeert in het
gemeentehuis en neemt deel aan Kunst in de vitrine bij Sanitair Bollé. Zij
werd geboren in 1945 in Heestert, tegen Kortrijk waar zij geboeid was door de
weidse natuur, grote landschappen en de kleine pittoreske landhuizen en huisjes.
Zij schilderde heel jong al, aquarellen en olieverfschilderijtjes.
Zij schildert dieren, vogels, dansers,
landschappen, kleine landelijke huisjes, bloemen (irissen, hortensias enz.),
naakt naar model, portretten, stillevens, stads- en zeezichten, stranden,
reisindrukken geïnspireerd door haar omgeving, maar ook Nederland bracht
inspiratie.
Haar diverse themas en kleurrijk palet trekken de
aandacht. Zij tekent en schildert wat in haar hart opkomt.
Zij is getrouwd met Boudewijn De
Lille en heeft vele jaren in Maldegem gewoond. Zij heeft talrijke kleinkinderen
in Maldegem en verder die genieten van haar talent.
25-04-2018 om 08:07
geschreven door Marianne Posman 1
Rita Longueville en de WAK 2018.
RITA LONGUEVILLE STELDE TENTOON IN HET GEMEENTEHUIS!
Rita Longueville met roots in een van de mooiste
wijken van Maldegem, Moerhuize waar je de vogeltjes nog hoort fluiten en de
stilte je omarmt, stelde tentoon tijdens de WAK 2018.
Zij volgde jarenlang les aan de KUMA, nam nog niet
vaak deel aan tentoonstellingen maar alsze methaar werk naar buiten
komt, valt haar gave direct op, haar werken zijn echt wondermooi.
De werken hoeven geen uitleg, ze spreken voor zich. .
Zij is een vriendelijke dame die reeds heel lang
schildert, in alle stilte en bescheiden in haar rustige wijk. Maar haar werken
springen direct in het oog. Ze boeien, geven rust, zijn mooi, ze spreken een
uitzonderlijke taal. Er hoeft geen uitleg bij. Al haar werken stralen warmte
uit, vrede en geluk.
25-04-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Keramiek Veronique tijdens de Wak 2018 in MALDEGEM.
Keramiek Veronique stelt ten
toon tijdens de Wak 2018 in MALDEGEM.
VÉRONIQUE CAUCHIE hoopt met haar
deelname aan de WAK anderen aan te zetten in de boeiende en ontspannende wereld
van de keramiek. Véronique Cauchievan
Kandlbinder Veronique, heeft eenatelier
in de Bogaardestraat 156, 9990 Maldegem. Zij is als keramiste al jarenlang
actief, zij volgde les bij Rudi Delanghe, Dirk Vanhaeren en aan het CNIFOP in
La Borne, Frankrijk. Zij volgde ook zes jaar academie in Eeklo. Verder is zij
ook actief in het kunstcollectief keramiek atelier Cuesta dat ondergebracht is in de hoeve van het Drongengoed, Ursel.
In september 2012 besloot zij om haar passie verder uit te bouwen en opende een
eigen zaak Keramiek Veronique. In
haar atelier vervaardigt zij handgemaakt keramiek van kunst tot dagelijkse
gebruiksvoorwerpen.
Door het initiatief van de gemeente die hiervoor veel
tijd en energie insteekt is de WAK een gelegenheid om eens extra naar buiten te
komen met de werken.
Het is haar vierde deelname aan de WAK. Soms doe je wel inspiratie op door andere
kunst te zien, het zit soms in kleine hoekjes.
Zij wordt benaderd door andere kunstkenners, nam deel aan een basiscursus
aquarel schilderen en leerde technieken die ook in de keramiek kunnen gebruikt
worden. De werken hebben reeds tweemaal met
succes tentoon gestaan bij schoenmakerij Dumon en verder heeft zij zelf thuis
een ruimte om te exposeren.Jaarlijks neemt zij ook deel
aan een aantal ambachtsmarkten. Door de grote vraag is zij sinds dit
jaar gestart met privélessen in beperkte groep van 2 à 3
personen maximum, hoofdzakelijk is dit draailes aangevuld met opbouw.
Tijdens de WAK 2018 neemt zij deel aan de
groepstentoonstelling in het gemeentehuis. Tijdens eerdere edities werden ook
demonstraties gegeven.
Iedere kunstenaar amateur of niet, is fier op zijn
werken en komt er graag naar buiten. Het zien van tevreden en blije blikken werkt
heel motiverend!Het bereik vergroten en wat meer naambekendheid is
altijd leuk meegenomen. Met haar deelname aan de WAK hoopt
zij anderen aan te zetten in de boeiende en ontspannende wereld van de
keramiek.Verwoord door M. Posman
25-04-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
24-04-2018
Anny Matthys stelt tentoon tijdens de WAK 2018 in Maldegem.
Anny Matthys stelt tentoon tijdens de WAK 2018 in Maldegem.
Anny Matthys stelt tentoon
tijdens de WAK 2018 in Maldegem.
Anny Matthys startte haar opleiding aan de academie voor
Schone Kunsten in Eeklo met eminente leraars-kunstenaars. Zij werkte tien jaar
onder leiding van de alom gekende kunstenaar-leraar Dirk Verstraete. Bij
Patrick Ysebaert,nationaal bekend om
zijn schilderijenreeks in de catacomben van Palermo leerde zij schetsen en
tekenen naar levend model. Zij genoot een kunstopleiding aan de Europese
Kunstacademie in Trier en perfectioneerde haar techniek tijdens internationale
workshops en kunstseminaries met oefeningen in de vrije natuur. Als gewaardeerd
kunstenaar vervolmaakte zij haar zeefdruk technieken bij Barbara Verstraete, de
dochter van Luc Verstraete. Zij kreeg de prijs stad Eeklo voor Toegepaste
Grafiek. Haar indrukwekkende, ontroerende en artistieke scheppingen stelde zij
regelmatig ten toon in haar zonnig atelier en in privé galerijen. In 1989 nam
zij deel aan exposities o.a. in Oudenaarde en Lebbeke. Zij heeft verschillende
keren deelgenomen aan de WAK en stelde ten toon in België, Nederland en
Frankrijk
Tijdens de WAK 2018 presenteert
Anny Matthys haar werken in het gemeentehuis van Maldegem. Zij brengt zeefdruk op papier en textiel, in een
levendig coloriet van een reeks historische prenten uit de filmgeschiedenis
vanaf de jaren 1900, gekozen uit het archief van haar echtgenoot, Robert
Sandyck.
In haar sculpturen zoekt zij het verhaal van de mens in zijn houdingen.
Vaak dringt de vergelijking met film stills zich op. De drang naar creëren is
voortdurend aanwezig.
Tijdens de Week van de
Amateurkunsten hoopt Anny in contact te komen met andere kunstenaars, om inspiratie
en kunst uit te wisselen en in dialoog te gaan met kunstzinnige mensen.
De Maldegemse kunstenares Anny Matthys beschikt over bijzonder talent dat
bewondering afdwingt.Verwoord
door M. Posman.Info Wakweek Kunst
buiten:
24-04-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
23-04-2018
Lucie PUTZEYS laat Sint-Anna aan 't woord.
Dichteres LUCIE PUTZEIJS laat het Sint-Annakasteeltje aan t woord.
Lucie Putzeijs is
afkomstig van Tienen, maar zij heeft lange tijd in de Kleine Bogaardestraat
in Maldegem gewoond. Ondanks de dichter-bij-het-werk verhuizing naar Aalter
is zij Maldegem nog niet vergeten. Zij heeft een abonnement op Vrij Maldegem
en volgt nauwgezet elke gebeurtenis en elke culturele of sociale activiteit
in haar voormalige woonplaats. Kunst loopt als een rode draad door haar
leven. Zij zet zich in voor woord en muziek. Zij studeerde naast
kunstgeschiedenis, ook piano en viool in de muziekacademies in Knokke en
Aalter. Zij speelt uitstekend viool en was lid vanhet kerkkoor in Maldegem. Zij is heel
Vlaanderen door van de partij met haar muziek en haar magische woorden. Zij
heeft reeds veel prijzen gewonnen en nam deel aan talrijke exposities. Haar
beeldrijke gedichten worden tijdens de Wak 2018 tentoongesteld. Verwoord Marianne Posman. Foto internet.
Sint Annakasteel.
Sint Annakasteel, met zijn krakende trappen
en stemmen achter het behang,
fotos met altijd open ogen.
De ramen glimlachen in het daglicht.
Als parels vertellen ze een lang verbleekt verhaal
hoe de schemering zich omkleedde in de slaapkamers.
De goede koude tijd, overwonnen
met kachelhoutjes en antraciet,
door wie hier eerder woonde.
Plafonds, hoog als hoofdletters,
opgevuld met gekadreerde engeltjes
als Verona in Maldegem,
waar Julia op het balkon luisterde
naar de liefde serenades van haar Romeo.
Het valt niet mee het gewicht van het verleden
te verleggen van toen naar een kamer hier.
Noem het nostalgie of opslag van tijd.
Lucie Putzeijs
Markt
De markt is een groot
vierkant met een lat
rond het gemeentehuis
getrokken,
het imposante
standbeeld in het midden
met dansende
waterdruppels van de fontein.
Een lawaaierige menigte slentert
tussen een veelvoud aan kraampjes,
elkaar
ontmoetend in nesten van vriendschap
23-04-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
22-04-2018
CATHÃRINE MARTENS stelt tentoon tijdens de WAK 20018 in Maldegem.
CATHÉRINE MARTENSstelt tentoon tijdens
de WAK 20018 in Maldegem.
Cathérine MARTENS heeft heel haar leven heel graag
en vlot getekend en zij volgde jarenlang tekenles aan de academie van Brugge. Later
volgde zij les aan de academie van Hove en aan de academie van Bornem.
Vier jaar geleden begon zij te
schilderen, hoewel penseel en verf niet echt haar ding waren. Het was
vooral haar omgeving die haar aanmoedigde om te schilderen. En wat een
resultaat!. Zij zit nu in het tweede jaar schilderkunst
in de Kuma te Maldegem. Dit jaar neemt zij voor de tweede keer deel aan de
Wak. Het is een unieke kans om haar werk aan een geïnteresseerd publiek
te laten zien. Zij hoopt zo wat feedback te krijgen.
Tot
nog toe schilderde zij steeds met acryl. Dit schooljaar waagt zij zich aan de
olieverf. Zij kiest niet voor één specifiek onderwerp, maar schildert alles wat
haar kan boeien, portretten, stillevens, landschappen, enz. in een eerder
realistische stijl. Zij vindt het belangrijk geloofwaardig verschillende
texturen te kunnen weergeven : huid, pels, water, porselein bv. maar zij zorgt
er wel voor dat zij geen kopie van een foto maakt. Zij is nog lang niet
uitgeschilderd en dat terwijl zij vroeger niet inzag waarom je een penseel zou
vastnemen zolang er potloden bestonden. De meeste van haar werken zijn
adembenemnd. Veel succes! Verwoord Marianne Posman.
22-04-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
21-04-2018
Marie Paule Martens tijdens de WAK.
Marie Paule Martensstelt tentoon tijdens
de WAK 2018 in Maldegem.
Marie Paule Martens is
bedreven in schilderen en tekenen. Zij neemt voor de derde keer deel aan de Wak
Maldegem en er werden ook werken tentoongesteld in het vroegere
ziekenhuisgebouw in Eeklo en Sijsele. Verder hangen er ook werken in Frituur
Schouwburg in Maldegem met de mogelijkheid tot aankoop. Zij creëert graag
vanuit een basis foto die verder uitgewerkt worden vanuit haar fantasie Ze
schildert met acryl in combinatie met structuren en allerhande materialen
afwisselend surrealistisch en figuratief. Zij heeft in het verleden workshops
en cursussen gevolgd en houdt de mogelijkheid open om nog opleidingen te volgen.
Zij hoopt dat tijdens de Wak, het publiek haar werken waardeert en hoopt
op boeiende contacten.
21-04-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
20-04-2018
Anita Verbiest en de WAK 2018.
Tijdens de WAK is ANITA
VERBIEST altijd van de partij!.
Anita Verbiest werd geboren in Waarschoot,
maar zij woont meer dan een halve eeuw in
Maldegem. Anita is gekend in Maldegem want zij werkte jarenlang als halftijds
redster in het zwembad van Maldegem en veel
Maldegemnaars leerden bij haar zwemmen. Naast
deze watersport houdt zij van wandelen
en fietsen. Haar vrijetijdsbesteding bij uitstek blijft echter het creatief
bezig zijn en zij evolueert steeds verder.
Zijde beschilderen, aquarel en acryl op
doek, zij kan alles aan.
Anita Verbiest heeft ongetwijfeld een
eigen stijl ontwikkeld en haar levendige schilderijtjes getuigen van frisheid en
natuurlijkheid. Zij heeft een collectie stillevens, landschappen, bostaferelen
en schilderijen met zeezichten waar heel veel mensen van genieten.i
%%%FOTOjdens de WAK is ANITA
VERBIEST altijd van de partij!.
AnitaV Verbiest werd geboren in Waarschoot,
maar zij woont meer dan een halve eeuw in
Maldegem. Anita is gekend in Maldegem want zij werkte jarenlang als halftijds
redster in het zwembad van Maldegem en veel
Maldegemnaars leerden bij haar zwemmen.Naast
deze watersport houdt zij van wandelen
en fietsen. Haar vrijetijdsbesteding bij uitstek blijft echter het creatief
bezig zijn en zij evolueert steeds verder.
Zijde beschilderen, aquarel en acryl op
doek, zij kan alles aan.
Anita Verbiest heeft ongetwijfeld een
eigen stijl ontwikkeld en haar levendige schilderijtjes getuigen van frisheid en
natuurlijkheid. Zij heeft een collectie stillevens, landschappen, bostaferelen
en schilderijen met zeezichten waar heel veel mensen van genieten.
%%%FOTO1%%%
20-04-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Vera De Deurwaerdere en de WAK 2018
Tijdens de WAK 2018neemt VERA DEDEURWAERDERE deel aan de gemeentelijke tentoonstelling in MALDEGEM.
Een
veelzijdige kunstenares, afkomstig uit Meulebeke maar jarenlang verankerd in
Maldegem als echtgenote van Dokter Joos. Zij is een boeiende verschijning die
haar leven kleur gaf als veelzijdig kunstschilder.
Ook
deze keer, spreken de tentoongestelde werken voor zich. Het werk is apart en
doet nadenken. Een knappe verschijning, bewogen en bevlogen door haar wereld
van vormgeven en creëren. Haar inspiratiebron is onder andere het platteland in
en rond Maldegem, een land van vlakken en lijnen. Ons geliefd landschap werd
veelvuldig vereeuwigd op doek door kunstenares Vera Dedeurwaerdere.
Schilderen
is leven en leven is een kunst. Het schilderen van de natuurlijke omgeving, van
licht, water en aarde zijn in de eerste plaats een vorm, pas in de tweede
plaats verwijzen ze naar een anekdotische werkelijkheid. Binnen een schilderij is de natuur het zinderende leven zelf, de totaliteit van de
schepping. Schilderen is een manier om het onbeheersbare en het onberekenbare
in het leven uit te drukken. Schilderijen zijn de weerspiegeling van het
onnoembare.
%%%FOTO1%%%
Hierin
verwoordt de kunstenares de betekenis van haar werken. Zij creëert een vorm die
telkens opnieuw terugkeert en die onbewust een eigen leven gaat leiden. Zij wil
de emotie, de stemming, het gevoel achter die lijn in de natuur openen en tot
leven brengen Van bij het begin volgde zij duidelijk haar eigen weg en
ontwikkelde dan ook rechtlijnig haar aparte manier van werken. De
overweldigende natuur overgoten door licht kwam tot uiting in haar expressieve
doeken. De klaarheid van de weerspiegeling van een landschap in stil water, een
eenvoudig, zuiver en tijdelijk beeld van een landschap werd evenwichtig
opgevangen. Gewoon adembenemend hoe een creatief mens zo iets kan weergeven. Ze had talrijke tentoonstellingen in
en rond België. Haar deelname aan de WAK
208 was verrijkend. Foto Els Stevens.
20-04-2018 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1