Inhoud blog
  • Jacqueline Goossens, Maldegem - New York!
  • Ivo Vermeersch en Raf Heyde. (10 a)
  • Ivo Vermeersch 10B.
  • Jan van de Putte Monica Cattoor en anderen
  • Barbara TAS, veelzijdig talent! Klik rechts op bovenste datum
  • Jef Van Maldegem 'Oud Maldegems Meester
  • Modest HUYS, een Meester in de schilderkunst.
  • De 17de editie van ‘De nacht van de geschiedenis. 4.
  • Maldegems Meester Kristien Lippens.
  • Fien DEZWAEF in GENT.
  • Fien DEZWAEF & RAGHEL
  • Let's dance ... in de Kaba!
  • Chambres d'hôtes Maldegem.
  • Janel DHAENENS AMBACHT EN KUNST.
  • SOFIE VAN DEN DRIESSCHE REIST DE WERELD ROND!
  • Pascale Wille en de muziekwereld!
  • Zuster Gemma en Fien DEZWAEF.
  • VOORSTELLING 'TALENT in MALDEGEM' juni 2015
  • Chantal Sinave en overbodige spullen in Maldegem.
  • Mijnheerke Van Maldegem, de Tuinvogel.
  • Victor De Lille uit Maldegem. De Tuinvogel.
  • Bart HULLE in de kijker in TAPTOE! Auteur Piet De Baets
  • Bomvolle zaal voor de nieuwe burgemeester Bart Van Hulle.
  • Nieuwjaarsreceptie van Open Vld Groot-Maldegem
  • Op 07 01 2019 om 20 UUR is elke MALDEGEMMENAAR WELKOM
  • Bart Van Hulle en zijn team.
  • Verkiezingsdebat van de jeugdige verkiezingskandidaten in JH De Redekiel op 29 september.
  • Bart Van Hulle, burgemeester van Groot-Maldegem 01 01 2019
  • Maldegemse gemeenteraadsverkiezingen en politieke partijen 1830-2018
  • Terugblik op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel III a
  • Terugblik op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel II
  • Terugblik op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel III c
  • Terugblik op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel III b
  • Terugblik op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel IV
  • Terugblik op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel V.
  • Nieuwjaarsreceptie van de K.V.L.V.
  • Middelburgse gemeentepolitiek. Deel VI.
  • De fusie Maldegem, Adegem, Middelburg. Deel VII.
  • Politieke dynastieën in Maldegem. Deel IX.
  • Propaganda en politiek in Maldegem.
  • DE GROTE INTERNATIONALE VN-KLIMAATTOP!
  • K.V.L.V. of de Vrouwen met Vaart, Maldegem organiseerden een sfeervolle kerstviering.
  • De Sint in de Noordstraat december 2018
  • Waanzinnig Gedroomd. Nocturne 2018.
  • Homestore Van Canneyt & Huyze De Baere
  • Parkwachter netheidwerker vuilnisophaler
  • TUTTI COLORI, DE MUZIEKGROEP VAN DE VZW DE VIERKLAVER
  • Eye for Hope, Maldegem.
  • Compostpaviljoen Courtmans Groot-Maldegem
  • MICK MATTHYS! NIEUWE UITGAVE! TE KOOP IN MALDEGEM;
  • Dichteres Maria Sesselle en haar dichtbundel VUUR.
  • Te huur Noordstraat 111 9990 Maldegem.
  • Sorry, maar er is iets mis met mijn blog
  • Getuigenissen over 100 jaar kerk in Maldegem. Deel 1.
  • Afscheid van E.H. Pastoor-Moderator, ere-deken Stefaan DE PAEPE
  • E.H. Stefaan DE PAEPE neemt afscheid van Groot-Maldegem eind september 2018.
  • Getuigenissen 100 jaar kerk in Maldegem. Deel 2.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk in Maldegem.” Deel 3.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk in Maldegem.” Deel 4.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel 5.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel 6.
  • Getuigenissen 100 Jaar Kerk en Leven in Maldegem. Deel 7.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel 8.
  • Getuigenissen over 100 jaar kerk. Deel 9.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel 10.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel 11.
  • Armoede in Maldegem. Deel 12. Priester Daens.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel 13.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel 14.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel 15.
  • WIES DE ROO. Deel 16.
  • De katholieke actie. Deel 17.
  • “Getuigenissen over 100 jaar kerk.” Deel 18.
  • E.H. Paul Henri Van Overbeke in Maldegem van 1948 tot 1979. Deel 19.
  • Onderpastoors in Maldegem na 1950. Deel 20.
  • E.H. Van Cauteren in Kaprijke
  • E.H. A. Van Cauteren in Kaprijke. Deel 22.
  • E.H. Antoon Van Cauteren pastoor in WAARSCHOOT
  • E.H. Van Cauteren Slot.
  • Jos Paridaen en Dominik Hasekamp in Huis Hans Dobbelaere in de Noordstraat.
  • Rohnny Massin stelt tentoon tijdens de WAK 2018 in Maldegem.
  • WAK 2018 MALDEGEM van 27 april TOT 6 mei 2018.
  • ROOS NUYTENS neemt deel aan de WAK 2018.
  • Rita Longueville en de WAK 2018.
  • Keramiek Veronique tijdens de Wak 2018 in MALDEGEM.
  • Anny Matthys stelt tentoon tijdens de WAK 2018 in Maldegem.
  • Lucie PUTZEYS laat Sint-Anna aan 't woord.
  • CATHÉRINE MARTENS stelt tentoon tijdens de WAK 20018 in Maldegem.
  • Marie Paule Martens tijdens de WAK.
  • Anita Verbiest en de WAK 2018.
  • Vera De Deurwaerdere en de WAK 2018
  • Noël RYHEUL en www.camob.be
  • Jos Pardiaen en de WAK 2017
  • Films van eigen bodem.
  • Diego Van de Keere en het Smoefelpark.
  • Marc Martens in Maldegem.
  • MORGEN Zondag om 17 uur, allen naar het gemeentehuis!
  • ‘NUT & VERMAAK’ Wak 2018.
  • Catherine Martens en de WAK 2018
  • Noël Ryheul haalt 500 000 kijkers voor zijn films!
  • Startschot en verloop VAN DE WAKWEEK in Maldegem 2018
  • Medard De WINDT Deel I
  • Familie DE WINDT/DE PAUW Moerhuize.
  • Medard De Windt, familie van familie DE PAUW, Moerhuize Deel III
  • Medard De Windt, zoon van Désiré De Windt. Deel IV.
  • Kinderen Désiré De Windt. Deel V.
  • Irena De Windt. Deel VI.
  • Medard De WINDT en PAULA CALLEEUW. DEEL VII.
  • Richard De Windt en Julia De Windt. Deel VIII.
  • Julia De Windt en familie. Slot.
  • Medard VERCRUYSSE en familie Deel I.
  • Medard VERCRUYSSE en familie. Deel II.
  • Medard VERCRUYSSE en familie. SLOT.
  • HOMESTORE VAN CANNEYT MALDEGEM december 2017
  • AUTOSTANDPLAATS VERHUURD, centrum Maldegem.
  • VERHUURD, Maldegem centrum.
  • Bedankt voor de stem op de foto van Anna!
  • EETBAAR Park in Maldegem. Diego Van de Keere.
  • 11 november 2017 : Kinderen en oorlog en vrede
  • www.eyehopefoundation.org Foto’s Els Stevens.
  • De mens en de kerkgang 1.
  • DE GILDE MALDEGEM, tegen de vlakte .......
  • Huwelijksviering in de kerk.
  • Intieme uitvaart in de kerk.
  • Uitvaart in de kerk van Maldegem.
  • Doopselviering in Maldegem.
  • Herdenkingsmis in Maldegem.
  • Broederlijk Delen in Maldegem.
  • Zondagsdienst, Kerk in Maldegem.
  • Paashaas rond de toren in Maldegem
  • In Memoriam Liliana Mitu, december 2017.
  • Zuster Maria, Edith Claeys geboren in Maldegem.
  • Eerste Communie in de kerk Maldegem.
  • MariChoir, Maldegem. WAK 2017.
  • Noël Ryheul filmt bijna 50 jaar lang ...
  • Norbert De Coster en het Kindeke Jezus.....
  • Peter VAN HECKE en het slotevent van de WAK 2017
  • Dag van de Gever, K.W. Maldegem.
  • Trui Hoste in Huis Wallyn.
  • Cathérine Martens exposeert!
  • Startschot WAK 2017 Maldegem.
  • HUIS WALLYN, kunsttempel!
  • VERHUURD Flat in de Noordstraat 111 Maldegem
  • Omer Van Caeseele, kunstzinnig houtdraaier.
  • Janneke Kramer en de WAK2017.
  • An Vermeulen WAK 2017.
  • Ingrid Fevery en de WAK 2017
  • Jan Posman wint de Aspe Award!
  • Luc Heysse en de WAK 2017!
  • Lucie Putzeijs en betoverende woorden ......
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Blog als favoriet !
    Blog als favoriet !
    Marianne Posman en Maldegem in de kijker!
    Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
    05-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ad van de Wege, musicus België-Nederland.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    AD VAN DE WEGE, KERK- EN CONCERTORGANIST IN MALDEGEM. Deel I.

    Wie regelmatig de sfeervolle erediensten in de Sint-Barbarakerk Maldegem volgt of de orgelconcerten in de zomermaanden bijwoont kent organist Ad van de Wege als geen ander. Zijn orgelspel is een serieuze meerwaarde voor de serene en ingetogen vieringen. Het was precies wat deken Stefaan De Paepe tegen hem zegde toen hij op 1 mei 2007 aantrad als organist te Maldegem: ‘Mijnheer, er is niets op orgelgebied in Maldegem, dus ga uw gang.’ Het historische Louis Hooghuys orgel (1865) en het Loncke orgel (1985) hadden op hem gewacht. Ad van de Wege leek wel een missionaris in het orgellandschap in ons dorp. Hij heeft vooruitgang geboekt. Elk Maldegemnaar kan intussen genieten van hoogstaand orgelmuziek in de Sint-Barbarakerk tijdens de liturgische diensten op zon- en weekdagen en tijdens de concerten die er plaatsgrijpen. Als een wervelwind raast kerk- en concertorganist Ad van de Wege van de ene kerk naar de andere in Zeeuws, Oost-en West-Vlaanderen. Geen wonder dat hij slank en rank door het leven rent. Ad heeft het in Maldegem prima naar zijn zin.

    Niemand kan vermoeden hoeveel energie, studie en voorbereiding verborgen zitten achter de muziekuitvoeringen.

     

    “Muziek met de paplepel ingegeven.”


    Ad van de Wege vertelt:

     

    Ik werd geboren als tweede van zes in 1955 in Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen) in een christelijk gezin. Mijn vader was afkomstig van een organistenfamilie. Hij was timmerman maar ook werkzaam als organist in een kerk in Terneuzen. Hij was bestuurslid van een landelijke organistenvereniging, koordirigent, organisator van internationale orgelconcerten en doceerde muziek in de avonduren. Hij was een muzikale duizendpoot.

    Mijn vader die enkele maanden geleden overleden is, heeft ruim zestig jaar onbezoldigd zijn diensten verleend als kerkorganist.

    Vroeger was het praktisch onmogelijk om van muziek te leven, laat staan een gezin te onderhouden. Vader voorzag in de levensbehoeften van zijn kroostrijk gezin als timmerman en was semiprofessioneel bezig als musicus. Al heel jong kregen de kinderen van de Wege orgel- (later piano) les. Allen speelden orgel, piano en fluit. Zingen was de gewoonste zaak van de wereld. Mijn ouders vonden dat klassieke muziek bij de opvoeding hoorde. Zangers- en zangeressen kwamen bij ons thuis oefenen en verscheidene orgel studenten vertrokken ‘s avonds laat. Huize van de Wege was voor veel musici, organisten en leerlingen een muzikaal oord. Thuis beluisterden we grammofoonplaten van Bachs Brandenburgse concerten, Vivaldi, Händel e.a. Ik hoorde ‘s avonds de leerlingen hun (soms moeizame) lessen oefenen op het harmonium in de studeerkamer, want elektronische orgels waren er toen nog niet. Alle kinderen van de Wege waren van nature muzikaal begaafd wat niet betekende dat ze de scholing op een presenteerblaadje kregen.

    Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik als klein kind heel vroeg in contact kwam met klassieke muziek.

    Toen ik een jaar of drie was kroop ik al op de orgelkruk. Mijn vader bediende de trappers van het orgel en op die manier kreeg ik heel vroeg mijn eerste orgellessen. Ik kan me nog goed herinneren dat ik als peuter mee naar de kerk ging waar ik boven bij mijn vader bij het orgel zat. Soms volgden drie kerkdiensten elkaar op en telkens huppelde ik vrolijk met mijn vader mee naar de kerk. Tijdens de homilie ging hij naast het orgel in een gemakkelijke stoel zitten, terwijl ik op de orgelbank kroop en op de toetsen van het uitgeschakelde kerkorgel mocht rommelen. Eens duurde de homilie wel erg lang en mijn ongeduldige vader zette alvast de windmotor van het orgel aan. Ongemerkt drukte ik wat toetsen in die meteen door de kerk dreunden, waarop de dominee zich een hoedje schrok en resoluut ‘Amen’mompelde.

    Je zou verwachten dat wanneer je muziek met de paplepel hebt ingekregen, dat je ouders het wel zouden waarderen dat je later muziek zou studeren. Toen mijn vader vroeg wat wil ik later wilde worden, was mijn antwoord steevast ‘organist’. Mijn ouders schudden resoluut het hoofd met de legendarische woorden: ‘Organisten, musici en kunstenaars zijn armoezaaiers, daar is geen droog brood mee te verdienen. Je moet een vak leren! Musicus worden is niet voor ons soort mensen. Op die manier werd de discussie altijd gesloten en de muziekstudie bleef onbespreekbaar. De negatieve stimulans voor mijn aspiraties voor muziekstudie was een extra aanmoediging om door te zetten. Het gevoel iets niet te mogen worden wat ik absoluut wou, zette een knopje om in mijn hoofd. Al mijn vrije tijd besteedde ik aan orgelspel. Toen ik al wat kon lezen snuffelde ik stiekem in biografieën van componisten, waarvan ik de woorden soms nog niet kon ontcijferen. Toen weer eens een bekend Nederlands organist na een concert bij ons kwam tafelen, gingen alle gesprekken over muziek. ‘Zo manneke’, vroeg de organist, ‘wat wil jij later gaan worden?’ Ik antwoordde prompt: ‘Organist!’ ‘Mooi, mooi,’ zei de man, ‘orgelspelen is geweldig. Prachtig om onder je vingers een orgel te temmen.’

    ‘Hij mag alles worden’, zei mijn vader, ‘maar geen organist, want je weet dat dit geen normaal bestaan is.’ De gast bulderde van het lachen, knipoogde en fluisterde: ‘Laat hem maar praten hoor en doe later gewoon je zin.’ Die onvergetelijke woorden klonken als muziek in mijn oren.

     

    Maar het was makkelijker gezegd dan gedaan.

    Toen ik ouder werd, volgde ik de technische richting op de middelbare school. Discussies over organist worden, mondden thuis uit in ellenlange ruzieachtige gesprekken. Na mijn opleiding, moest ik aan het werk. Toch was ik vastbesloten om musicus te worden, dat stond gewoon in mijn hersens geprent! Mijn levensvreugde was muziek. Al mijn vrije uren speelde ik orgel in de kerk. Als mensen vroegen waar ik was, dan was het stereotype antwoord: ‘Oh, die zit weer in de kerk, orgel te spelen!’

    Mijn ambitie om organist te worden werd jammer genoeg een splijtzwam in mijn relatie met mijn vader.

    Tijdens mijn tweejarige militaire dienst besteedde elk vrij uurtje aan muziekstudie. Ik las alles over kunst en muziek. Als ik de kans kreeg om tijdens een militaire oefening in een stadje of dorp een paar uurtjes op een kerkorgel te spelen, dan liet ik die niet voorbij gaan.

    Na mijn militaire dienst ben ik zelfstandig gaan wonen. De muziekstudie werd een onoverkomelijke hinderpaal tussen mij en mijn vader. Ik werd aangenomen bij een keten muziekwinkels in Zeeuws-Vlaanderen als orgeldocent. Op die manier kon ik een armoedig bestaan opbouwen. Ik liet me inschrijven aan de muziekacademie in Sint-Niklaas (Waasland) waar ik op drie jaar Orgel, Piano, Notenleer, Muziekgeschiedenis en Harmonieleer studeerde.

     

    Er was wel een heel groot probleem!

    De afstand Sint-Niklaas-Terneuzen is ruim 53 kilometer en aangezien ik me geen auto kon veroorloven reed ik door weer en wind, regen, ijs en sneeuw, wekelijks zo’n vijf maal, op mijn brommertje naar Sint-Niklaas. Ik heb letterlijk en figuurlijk veel sneeuw gezien, zij het wel ‘Zwarte Sneeuw’. Nee, ik heb mijn beroep niet echt cadeau gekregen.

    Ik heb heel vaak wenend op mijn brommertje door de polder gereden. In die periode dacht ik heel vaak aan de uitspraak van mijn vader, maar afhaken bestond voor mij niet. Op zaterdag en zondag begeleidde ik erediensten en langzamerhand kwam het doel in zicht. Na mijn succesvolle muziekstudie in Sint-Niklaas werd ik toegelaten aan het Koninklijk Conservatorium te Gent. Ik studeerde orgel bij Dirk Verschraegen en Edward De Geest(1950) en kamermuziek bij Marcel Ketels. In die periode werd ik docent Schoolmuziek in Nederlands Middelburg. In Nederland is dit een gespecialiseerde opleiding. De conservatorium opleidingen in Nederland worden gesplitst in Uitvoerend of concerterend musicus of Docerend musicus (lesgeven als orgel en pianodocent). Ik volgde twee jaar Schoolmuziek, muziekdidaktiek en -pedagogie in ‘s-Hertogenbosch. Ik werkte en studeerde op weekdagen, op zaterdag volgde ik de opleiding Schoolmuziek, ‘s avonds speelde ik de mis en op zondag begeleidde ik ook nog een aantal diensten.

    Nee, van verveling in mijn jeugdjaren was er geen sprake. Een muziek opleiding is een ontzettend complexe opgave. Door als tiener tegen mijn zin technische opleidingen te volgen, had ik vier jaar orgelstudie gemist. Het hiaat in mijn voorstudie heeft me wel de drive gegeven om er mij voor 1000 % in te zetten. Ik had en heb nog steeds dat enthousiasme voor muziek. De uitspraak “Follow your heart’ blijft mijn lijfspreuk. De laatste studiejaren vond ik dat ik niet hard genoeg vorderde.

    Tijdens mijn studie aan het conservatorium in Gent, volgde ik orgel, liturgie en kerkmuziek aan het Instituut voor Kerkmuziek aan de Hogeschool voor Kunsten in Utrecht, waar ik me specialiseerde in Liturgie, kerkmuziek en koorleiding. Ondertussen had ik nog een deeltijdse baan als muziekdocent in andere scholen, dus financieel werd de toekomst rooskleuriger. Na het conservatorium in Gent en tijdens mijn muziekstudie in Utrecht startte ik met Klavecimbel in Den Haag bij de barokspecialist Ton Koopman, Romantische orgelmuziek bij Herman Van Vliet, Utrecht en hedendaagse muziek bij Kristiaan Van Ingelgem in Aalst(België). Ondertussen was ik organist op een aantal hoogstaande orgels, was ik koordirigent en kerkmusicus, speelde ik klavecimbel en was ik op veel muziekterreinen actief.
    Voorzichtig begon ik mijn ‘vleugels’ uit te slaan en startte ik met orgelconcerten…. (wordt vervolgd).

     

    Ad van de Wege is een klassiek voorbeeld van de “doorzetters”, die onze dorpsgenoot Mick Matthys, Professor aan de universiteit in Utrecht heeft beschreven in zijn boek “Doorzetters” (aksant). Ads leven is verweven met muziek omdat hij muzikaal begaafd was èn ook zijn talenten ten volle heeft ontplooid. (Tekst verwoord aan de hand van de notities van de musicus.)

    Foto’s: Ad Van de Wege in 2013, in 1958.

     

    www.camob.be
    Organist Ad van de Wege Hooghuysorgel Pinksteren 27-5-2012. Organist Ad Van de Wege speelt op het Hooghuysorgel in de Sint-Barbarakerk te Maldegem.

     

    Bijlagen:
    Ad van de Wege 2013.jpg (813.6 KB)   

    05-10-2013 om 00:00 geschreven door Marianne Posman 1


    04-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ad van de Wege, kerk- en concertorganist. Deel II.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    AD VAN DE WEGE, KERK- EN CONCERTORGANIST in Maldegem.

    Deel II.

    Ad van de Wegeis kerk- en concertorganist in de Sint-Barbarakerk in Maldegem. Zijn orgelspel is een significante meerwaarde voor de sfeervolle diensten. Je wordt geboren met talenten maar de ontwikkeling van je begaafdheden komt je niet aanwaaien. Een jarenlange muziekstudie gaat aan de professionele uitvoeringen vooraf. Een musicus moet intens muziekstukken instuderen om een feilloos traject af te leggen tijdens vieringen en concerten voor het grote publiek. Het gaat niet vanzelf.

    Ad van de Wege vertelt:

    Wil je musicus worden dan vraagt dat gigantische offers, weinig of geen sociale contacten en een volledige inzet voor je studie en beroep. Als ik kijk naar wie van al mijn medestudenten nog werkzaam is in de muziek, dan is dat nog een heel klein percentage. Veel collega’s hebben helaas de harp in de wilgen gehangen en zijn een andere lucratievere baan gaan zoeken. Musiceren is niet eenvoudig. Als je ziet welke opleidingen je moet volgen, hoelang een dergelijke studie duurt, wat je er allemaal voor moet laten, dan had mijn vader toch gelijk. “Zweet, hard werk, weinig inkomen.” Het is gewoon een keuze die je maakt in het leven. “Met de paplepel in gegeven,” betekent niet dat alles vanzelf soepel en gemakkelijk loopt. Nee, ik heb het helaas, of moet ik zeggen gelukkig, niet op een presenteerblaadje aangereikt gekregen.

    Organist.

    Organisten werken meestal hoog boven de mensen, het kerk- of het concertpubliek. Je bespeelt helemaal in je eentje het grootste muziekinstrument. De beroemde componist Cesar Franck zei ooit: ‘Mijn orgel is mijn orkest.’ Behalve een pianist misschien, neemt elk musicus zijn eigen instrument mee, bij een organist ligt dat anders.

    Na mijn muziekstudies startte ik als kerk- en concertorganist, klavecinist, dirigent van koren en orkesten. Kerkorganist houdt in dat je alle erediensten muzikaal opluistert, soms alleen als organist maar vaak tegelijk als koordirigent. Een bijzonder beroep want als andere mensen in het weekend en op feestdagen vrij zijn ben ik zoals een priester of dominee aan het werk.

    Een klavecinist bespeelt een toetsinstrument uit de tijd van Bach. In deze hoedanigheid werk ik dan vooral met muziek uit de 16e, 17e en 18e eeuw. Soms alleen maar ook met een orkest of solisten, viool, fluit of zang. Jarenlang ben ik dirigent geweest van enkele barok orkesten waarmee ik cantates en opera’s zoals “Dido and Aeneas” van Henry Purcell uitvoerde. Werken met verschillende musici is ongelooflijk verrijkend. Als concertorganist breng ik orgelconcerten in binnen- en buitenland. Ik speelde op grote kathedraal orgels in o.a. Rome, Napels, Turijn, Regensburg, Passau, Aken, Freiburg, Bern, Bayeux, maar natuurlijk ook in België en Nederland.

    Je komt in fraaie kerken en op plaatsen waar je als toerist nooit mag komen. Een orgelconcert geven betekent intense studie van de orgelwerken vooraf. Je speelt in je eentje een uur lang een concert. Je mag geen fouten maken. Het is fascinerend om te gaan met de honderden of duizenden pijpen van een orgel. Je ontmoet internationaal veel mensen met wie je nauw muzikaal samenwerkt of interessante collegiale contacten krijgt. Een organist kent de werking van het orgel volledig. Het eist vaardigheid om het orgel zelfstandig te stemmen en te onderhouden. Een goede organist stemt toch maandelijks een aantal registers van de orgels. Een klusje waaraan je al snel 2 ½ uur bezig bent. Musiceren kan je vergelijken met het beoefenen van een topsport. Een topsporter die niet traint zal nooit foutloos presteren.

    Als privé muziekdocent geef ik les aan getalenteerde jonge, maar soms ook aan oudere mensen die besmet zijn met het ‘orgelvirus’. Heel wat oud-leerlingen zijn nu actief als organist. Ik coach mensen die extra lessen nodig hebben voor een toelatingsexamen voor een conservatorium.

    In Maldegem bespeel ik al weer zeven jaar de kerkorgels en leid ik enkele kerkkoren. Ik ben actief in het orgelcomité van de St. Barbarakerk waarmee we jaarlijks een tiental concerten organiseren. Het is interessant om educatief bezig te zijn om jonge en oudere mensen kennis te laten maken met de schoonheid en veelzijdigheid van het orgel.

    Organisten leiden een veelzijdig en intensief bestaan. Het is jammer dat er weinig of geen nieuwe organisten van de conservatoriums afstuderen. Gediplomeerde organisten vinden moeilijk een baan. Toch zie ik de toekomst van het orgel niet somber in en blijf ik me steeds als een soort ‘orgel-ambassadeur’ inzetten om het instrument te promoten.

    In Vlaanderen is de belangstelling voor de orgelcultuur aanzienlijk minder dan in Nederland, maar ik doe alles om het fraaie Vlaamse orgelpatrimonium in de schijnwerpers te krijgen. Een orgel is een grandioos instrument dat je kunt laten juichen, donderen, maar ook verstild kunt laten mediteren.

    Het was juist zoals mijn vader het formuleerde: ‘Het leven van een musicus is een vreemd bestaan!’

    Oh ja, en mijn vader? Gelukkig is alles op zijn pootjes terecht gekomen. Hij heeft ingezien dat zijn halsstarrigheid tijdens mijn jeugd verkeerd was en dat het goed was dat ik mijn eigen hart heb gevolgd. Mijn jongere broer heeft later ook een muziekopleiding gevolgd en is naast musicus actief als beeldend kunstenaar. Mijn vader werd mijn belangrijkste supporter die altijd informeerde naar mijn muzikale ervaringen na een concert.

    In 2013 speelde mijn vader, Jan van de Wege een marktconcertje aan het orgel in Maldegem. Hij was toen 83 jaar. Een dag voor zijn overlijden, hebben we mijn nieuwe orgel-cd beluisterd. Toen de cd klaar was zei hij: ‘Man, ik heb nooit geweten dat je zo mooi kon spelen.’Dat was het allerbeste compliment.

    Het geeft een goed gevoel als je mensen met je muziek kunt bereiken, ontroeren en blij kunt maken. Musiceren is een heerlijk vak! Het is precies wat een oude filosoof ooit zei: ‘Waar woorden ophouden spreekt de muziek!’ Het belangrijkste voor mij is goede muziek maken. Bekendheid is mooi meegenomen, maar is ook erg betrekkelijk. Zo lopen de mensen met je weg en zo laten ze je vallen. Nee, het beste is goed om te gaan met mensen. Zoals mijn vader ooit zei: ‘Zorg dat je nooit naast je schoenen loopt.’ Gelukkig heb ik mijn schoenen stevig aan en ben ik veel te nuchter voor ‘succes allures’.

    Orgel Cd Ad van de Wege,”Cantica Gregoriana” Cuyperskerk, Sas van Gent (Ndl.).

    Begin 2013 werd de monumentale Cuyperskerk van Sas van Gent (Nederland) onttrokken aan de rooms-katholieke erediensten en werd de toekomst van dit gebouw onzeker. Dit jaar besloot het bisdom Breda, dat gezien het teruglopende kerkbezoek en de hoge onderhoudskosten het kerkgebouw voor de erediensten te sluiten. Binnenkort valt de beslissing wat er met de kerk gaat gebeuren. Jammer genoeg dreigt ook met het sluiten van kerkgebouwen een deel van het kerkpatrimonium verloren te gaan waaronder de Gregoriaanse koorzang, orgelcultuur met bijhorende orgelmuziek. Mede met het oog op het onduidelijke voortbestaan van kerkgebouw en orgel leek het de Zeeuws-Vlaamse organist en musicus Ad van de Wege uit Aardenburg zinvol om het Bernard Pels-orgel voorgoed vast te leggen op Cd.

    Hierbij maakte hij gebruik van orgelwerken die gebaseerd zijn op Gregoriaanse melodieën en werd er rekening gehouden met de periode waarin deze werken werden gecomponeerd. Op die manier is hij er in geslaagd een synthese te maken van orgel en orgelwerken.

    De orgel Cd “Cantica Gregoriana”(opgenomen in realrecording) werd op de markt gebracht door “Brabantse orgelklanken” uit Tilburg en geeft een beeld van het Pels-orgel in de Rooms-katholieke H. Maria Hemelvaartkerk in het Sas van Gent en van de orgelkunst ten tijde van het rijke Roomse leven. Een heel bijzondere Cd met fraaie muziek voor de echte liefhebber van het Gregoriaans en van orgelmuziek, nog te verkrijgen aan € 10.

    Ad van de Wege is de overtuigende versie van de “doorzetters”, die onze dorpsgenoot Mick Matthys, Professor aan de universiteit in Utrecht heeft beschreven in zijn boek “Doorzetters” (aksant). Ads leven speelt zich af in de muziekwereld omdat hij muzikaal begaafd was èn zijn talenten tot het uiterste heeft ontwikkeld.

    Op de foto:

    Ads vader, Jan van de Wege (1930) die een orgelconcertje speelde in Maldegem in 2013. Ode aan een vader.
    De foto van Ad zelf krijg ik wonder boven wonder niet in de blog. Maandag afspraak bij de computerdokter. Of hij raad weet??

    (Tekst verwoord aan de hand van de notities van de musicus).

    Volledige versie in: http://www.bloggen.be/marianne_posman_in_maldegem/

    Met dank aan ons regionaal blad “Vrij Maldegem” voor het publiceren van de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat 11, Maldegem).

     

    Bijlagen:
    Ad 1.jpg (2.4 MB)   

    04-10-2013 om 00:00 geschreven door Marianne Posman 1


    03-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paul De Wispelaere, ode aan een schrijver, 2013.
    https://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5877590804783954065

    Paul De Wispelaere, blijvend aandenken mei 2013.



    Zie tekst.

    03-10-2013 om 00:00 geschreven door Marianne Posman 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Webalbum leefwereld P. De Wispelaere in Moerhuize
    Sfeerbeelden van de groene zone in Moerhuize, weinig beton, weinig kabels, nog geen windmolens.

    Oord van stilte, rust en inspiratie.

    https://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5863646169327112209

    03-10-2013 om 00:00 geschreven door Marianne Posman 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paul De Wispelaere uit Moerhuize, Maldegem.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Paul DE WISPELAERE uit Maldegem, Moerhuize.

    Op zaterdag 4 mei 2013 werd DE WAK Maldegem afgesloten met “LITERATUURGRAFFITI IN DE BIBLIOTHEEK”, een eerbetoon aan Maldegems schrijver PAUL DE WISPELAERE. De slotmanifestatie, kunst en natuur verenigd, Moerhuize, Maldegem en Paul De Wispelaere gehuldigd in de hoofdbibliotheek van Maldegem. Alle kunstvormen kwamen uitgebreid aan bod tijdens de WAK 2013 op diverse locaties en tot slot kwam LITERATUUR in beeld. Een natuurtalent zoals Paul De Wispelaere wordt vereeuwigd in een literair gedenkteken, natuur en literatuur worden verweven. Op de laatste zonnige dag van de tiendaagse WAK 2013 verdrongen zich talrijke journalisten van diverse dagbladen tussen de menigte om plaatjes te schieten van Maarten Leenknecht die de laatste hand legde aan zijn graffitikunstwerk. Ondertussen zorgde Maldegems gekende DJ-KOEN CAUWELS voor de muzikale omlijsting met de tekst van Sylvie Marie bewerkt in rapvorm. Het kunstwerk is gebaseerd op een modern gedicht “Tussen muur en muur” van Sylvie Marie die in haar eigen dichterlijke woordkeuze verwijst naar de maatschappijvisie die doorschijnt in de slotparagraaf van het boek “TUSSEN TUIN EN WERELD” van Maldegems schrijver PAUL DE WISPELAERE. De creatie van het kunstwerk past ook bij de specifieke kenmerken van het Maldegems hoofdbibliotheekgebouw. “Aanschouw dit schiereiland tussen twee vaarten. Wie dit betreedt komt over een brug.”, schrijft Paul De Wispelaere. De brug op de tweede verdieping van de gemeentelijke bibliotheek, symboliseert de brug over de kanalen met zicht op het uitgestrekt weids landschap in Moerhuize, afgebakend door water. De ruimte tussen de twee zacht grijsgroene muren nu beschilderd met woorden van de schrijver, tonen een boekenlandschap in de bibliotheek, een eiland vol boeken, de droom van elke lezer, elke schrijver en boekenliefhebber, het resultaat van jarenlang denk- en schrijfwerk ter inzage van iedereen die graag leest. De muren met panelen in reliëf en in hun oorspronkelijke structuur werden bedekt met drie lagen kleur van aarde, grijsgroen en bomen als spiegel van het landschap waar Paul De Wispelaere bijna een halve eeuw van zijn leven heeft geleefd en intens heeft geschreven in eenzame afzondering. Het gedicht werd aangebracht aan beide zijden van het bibliotheekgebouw en symboliseert de twee kanalen, het Schipdonkkanaal en het Leopolds kanaal. Het veranderde landschap waaraan gebeukt, gesleurd en getrokken wordt zijn de boeken, is de literatuur. Gaan we ermee vooruit of achteruit? De bibliotheek bewijst dat literatuur nog leeft. Wie denkt aan graffiti denkt aan felle kleuren, gespreide, beweeglijke vormen en woorden maar het kunstwerk als hommage aan de schrijver is sober en ingetogen. Maarten Leenknecht spoot de verf voorzichtig, eerbiedig bijna en welbewust de beeldrijke taal neer refererend naar Paul De Wispelaere. Het symbooltje van google maps tussen de letters is een verwijzing naar het vergankelijke, het is een tijdsanker dat binnen enkele jaren verwijst naar de jaren 2013 zodat de mensen weten dat het kunstwerk in die tijd werd gerealiseerd. De boeken van Paul De Wispelaere worden opnieuw opgenomen in de schoolliteratuurlijst omdat ze universele thema’s aansnijden die onveranderlijk en eigen zijn aan de mens en de natuur. Moerhuize en Paul De Wispelaere, groen natuurlijk oord van gelukzaligheid, van rust en vrede zijn samen vereeuwigd in een blijvend aandenken en huldeteken. “De nieuwe mens (tot elke verwoesting bereid) voert slaafs uit wat hem wordt opgelegd en afgejakkerd en uitgebuit is hij nog steeds niet in staat om na te denken”. Paul De Wispelaere drukt het zo mooi uit met beeldrijke taal en wij kennen de evolutie van het landschap in Moerhuize en begrijpen zijn verbolgenheid. Hij bekijkt de evolutie van de maatschappij aan de hand van de achtergrond van zijn leefwereld en vraagt zich af of de mens een stap voorwaarts zet of achterwaarts. Wie zich nog eens wil verdiepen in zijn taal en de betekenis van zijn woorden en zijn boodschap kan zijn boeken kopen of lenen in de bibliotheek. Het project is een creatie van de verantwoordelijken van de bibliotheek die de betekenis van het kunstwerk toelichten. Met dank aan De Heer Paul De Wispelaere die in zijn boek de moderne evolutie van een groen landschap van ons dorp vereeuwigde: “Aanschouw dit schiereiland tussen de twee vaarten. Wie dit betreedt komt over een brug. Er wordt met machines in gegraven en gewroet, er wordt aan getrokken en gerukt, er wordt gebeukt en gescheurd, het wordt volgespoten met gif, de boomgaarden worden ontworteld, het wordt ontmanteld, geslecht en gevalkt tot een harde vloer waar wind over raast, de vogels verdwijnen met de hagen en de beschutte houtwallen, de waterdieren sterven in de stank van de sloten. Met de Amerikaanse helmen van de vooruitgang op de verdoofde schedel slaat hij toe met gillende tuigen in de hand, klimt hij in de daverende cabines van de gevaarten, spant hij fluitend de netten van hoogspanningskabels over zijn eigen hoofd. De nieuwe mens met zijn mechanische grijpers en schoppen, zijn pneumatische hamers. Zoals van oudsher voert hij slaafs als een soldaat uit wat hem wordt opgelegd, hij doodt en verminkt op bevel, hij grabbelt de zilverlingen zonder de hand te zien waarin ze hem worden gestoken, wat mooi is grijpt hij aan om te vernietigen, wat rustig is verpest hij met zijn oorverdovend lawaai. Tot elke verwoesting bereid zit hij op zondagochtend nog steeds onder de preekstoel, dommelt hij nu ’s avonds in voor de tv. Hij is er veel op vooruitgegaan er is geen vergelijking bij vroeger zegt men. Afgejakkerd en uitgebuit is hij nog steeds niet in staat om na te denken, zegt men.” Een treurig portret van de onstuitbare modernisering tijdens het leven van Paul De Wispelaere in Moerhuize, het landschap waar ik geboren ben en opgroeide. Veertig jaar geleden kocht Paul De Wispelaere (°1928) het hoevetje waar mijn vader dacht zich terug te trekken na zijn pensioen. Vader haalde die leeftijd niet en moeder verkocht het hoevetje aan een hoogleraar die hield van het landschap tussen de twee kanalen in Moerhuize. Ik herinner mij de ontreddering en de gegronde verontwaardiging van de schrijver toen enkele jaren later al die mooie scheef gewaaide bomen geveld werden langs de Moerhuizestraat en de natuurlijke omkadering van zijn weg naar huis onbarmhartig werd neergehaald. Later moest zijn omheining, een meidoornhaag er aan geloven, zoals overal in de streek. Er volgden nog talrijke inbreuken op het landschap, noodzakelijk gevolg van modernisering maar zeer waarschijnlijk een gruwel voor de gevoelige, belezen, criticus, romanschrijver, taalkundige en filosoof. De Wispelaere schrijft en leeft al veertig jaar in de idyllische wijk Moerhuize, Maldegem. In zijn boeken sluimert het landelijke karakter van zijn thuishaven. Zijn leefruimte is het vermelde oude boerderijtje met brede ramen en een laag dak, verscholen achter het groen van honderden soorten bomen en struiken, paradijs voor diertjes en insecten, doezelend tussen de grijze, vlakke velden, de ruige wind, de zware geur van mest en omgespitte, vruchtbare aarde. In 1954 publiceerde De Wispelaere zijn eerste werk, het kortverhaal Fantasia. In 2010 had hij twaalf boeken, dertien essaybundels en tal van literaire prijzen op zijn naam. In een van zijn werken laat hij zich vooral inspireren door de natuur, de dieren en zijn tuin. In zijn ontelbare, sierlijke beschrijvingen van bloemen, planten, dieren en vogels wordt Moerhuize een oord van stilte waar je de vogels nog kan horen fluiten. Hij beschrijft de desastreuse invloed van de mens op de ongerepte natuur want de ontluistering van de natuur is de schuld van de mens. Ook Maldegem werd in een razendsnel tempo gemoderniseerd ten koste van het fragiele natuurleven. In wezen gaat zijn oeuvre om het vernietigende effect van verval en de onzekerheid van een gunstige toekomst van mens en natuur. Mens en natuur worden bedreigd door de onstuitbare modernisering van de omgeving. De hoeveelheid vernieling die de mens de laatste decennia heeft teweeg gebracht, heeft niets meer met een positieve toekomst te maken. De Wispelaere beschrijft de vooruitstrevende mens die het mythische van de paradijselijke natuur meedogenloos heeft behandeld. De Wispelaere heeft de ontluisterende wanverhouding tussen mens en natuur uitgedrukt in een prachtig literair beeldhouwwerk. Hij verdient een blijvend monument. Zijn werken raken de mensen, de combinatie van thematiek en stijl, zijn geraffineerde, verfijnde, gevoelige taal, maken hem tot een gelezen en gevierd schrijver. Zijn werken brachten zijn leefwereld, Moerhuize, Maldegem wereldwijd in beeld. De WAK MALDEGEM 2013 brengt een eerste en zeker niet het laatste eerbetoon. Tal van enthousiaste amateurkunstenaars presenteerden hun werk met succes, blijdschap en hartelijkheid onder begeleiding van de cultuurdienst, waarvoor dank. (www.bloggen.be/wakinmaldegem). Met dank aan ons regionaal blad “Vrij Maldegem” voor het publiceren van de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat 11, Maldegem). Met dank aan De Heer Noël Ryheul voor de beelden op www.camob.be. Dank aan allen die eind april en begin mei 2013 zon en glans brachten in het leven van de ander.

    03-10-2013 om 00:00 geschreven door Marianne Posman 1


    30-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laten we bijzondere mensen zeer vol lof toezwaaien.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SUMMIS LAUDIBUS EFFERAMUS EXIMIOS HOMINES =

    LATEN WE BIJZONDERE MENSEN ZEER VEEL LOF TOEZWAAIEN.

    In memoriam mulieris insignis. Als aandenken aan een bijzondere vrouw.

    Mariëtte Cochuyt, Zuster Gemma, tante nonneke, ‘Raghel’.

    Laten we bijzondere mensen zeer veel lof toezwaaien, niet aan alleen Zuster Gemma, maar aan allen die zich inzetten om ons dorp levendig te houden. Maldegem kan met trots terugblikken op heel wat talent de afgelopen eeuwen. Talent in de brede zin van het woord. Geestelijken en leken die het leven verrijkten en vergulden voor de mensen. Schrijvers, dichters, historici, toneelspelers, schilders, beeldhouwers, filmregisseurs, musici, sportlui en talrijke talentrijke dorpsgenoten brachten woord, klank en beeld en maakten het leven boeiend. Sommige mensen blonken uit in dienstbaarheid voor de bevolking van Maldegem.

    Lijkt dit een lofzang op Zuster Gemma, het is meteen een lofzang voor de vele mensen die zich dagelijks inzetten, vrijwillig en onbezoldigd in alle domeinen van de samenleving.

    Vrijwilligers bij evenementen i.v.m. cultuur, geloof, sport, onderwijs, armoedebestrijding, ontwikkelingshulp, kortom alle aspecten van de samenleving. Zuster Gemma was religieuze en uit hoofde van die functie was het logisch dat ze dynamische levensvreugde bracht. Zij kreeg de toestemming van de kloostergemeenschap om haar gaven te delen in haar geboortedorp. Ze kon zich belangeloos inzetten voor de gemeenschap om die gezelliger te maken en ze kreeg veel genegenheid terug.

    Ze was het levende bewijs van solidariteit. Veel mensen maken het leven waardevoller voor hun medemens.

    Neem nu de talrijke jeugdbewegingen in Maldegem. Talloze jonge mensen zetten zich nog altijd in om alle kinderen belangeloos, vrolijke speeldagen te bezorgen. Zij organiseren onvergetelijke kampen aan democratische prijzen tijdens de vakanties, zodat de kinderen sociale vaardigheden aanleren op een speelse manier. Deze leiders en leidsters zijn later ook vaak betrokken bij andere evenementen en activiteiten waar zij zich weer inzetten voor de samenleving.

    Mariëtte Cochuyt, Zuster Gemma stond aan de wieg van het verenigingsleven in Maldegem.

    Onder haar leiding kenden de kajotsters (K.A.J.) een ongekende bloei. Elke zondagnamiddag vergaderden ze op de speelplaats en in de “concertzaal” van de  school op de markt of in de Gilde in de Stationsstraat. Ze voerden toneelstukjes op om familie en vrienden op te vrolijken. Ze kregen zelfs voorlichting van Dokter Albert Coelis om op de veiligste manier te leren omgaan met het andere geslacht. De K.A.J. benadrukte de waardigheid van elk mens, rijk of arm. Zuster Gemma was lid van de beweging in 1935 en bouwde als leidster een levenslange vriendenkring op (o.a. Agnes Lanckriet, Delphine De Bruyckere, Thelma Rotsaert enz.).
    De jonge meisjes trokken naar voordrachten van Kardinaal Cardijn in de Heizel in Brussel. Kajotster Edwige Van den Abeele (°1930) (foto) stapte bij de terugkeer op de verkeerde bus maar kwam uiteindelijk toch veilig thuis. Onderpastoor en proost De Vleesschouwer organiseerde Lourdes reizen voor hen.

    Christianna De Baere-Roets (°1933), kajotster in 1947 en oud-kajotster in hart en nieren blijft sociaal en vriendelijk en wil alles doen om een ander gelukkig te maken.
    Ze was medewerkster bij Egidius. Zij hielp E.H. De Jaeger, toen onderpastoor in Maldegem, Ziekenzorg oprichten en ontwikkelen. Vorig jaar was zij de motor van de brei club in Oud Sint-Jozef. Breien van pullovers, spreien, jasjes, modieuze rokken is weer in. Iedereen helpt en stimuleert en leert de ander. Na de opvoeding van haar vier intelligente zonen, verzorgde zij jarenlang haar zieke echtgenoot maar had ondertussen toch tijd om een ander gelukkig te maken.

    Bewonderenswaardig wat mensen presteren in hun leven.
    Sommige mensen blijven zich onvermoeibaar inzetten voor hun medemens.

    In 1949 nam Mariëtte Cochuyt afscheid van de vereniging voor zij in het klooster trad. Agnes Van Kerschaever, Cecile De Bruyckere, Yvette Roets (zus van Christianna) werden ook geroepen door de Heer, geïnspireerd door de leer van Cardijn.
    Andere jonge vrouwen stichtten een gezin maar bleven zich vrijwillig inzetten voor een ander.

    60 jaar later organiseerde Zuster Gemma  nog een grote onvergetelijke bijeenkomst van alle oud-kajotsters in Groot-Maldegem. Tot het eind van hun leven bleven de vriendschapsbanden tussen talrijke kajotsters bestaan. Allen hebben van het kajotstersfeest genoten, ze zongen kajotstersliederen en andere.

    Zuster Gemma pikte de draad van haar “vorig leven” weer op toen ze terugkwam als kloosterlinge in Maldegem.
    Ze was een van de vele vrijwilligers die zich jarenlang inzette om het leven van vele mensen met een beperking aantrekkelijker te maken. Haar handvaardigheid en creativiteit kenden geen grenzen. Jarenlang liep, fietste en reed zij met een sputterend Dafke van de ene wijk naar de andere in Maldegem om knutselmateriaal te bezorgen aan mensen die zich niet meer konden verplaatsen of die thuis werden verzorgd. Met ongekende moed en ijver maakten haar beschermelingen eersteklas handwerk dat te koop werd gesteld. De opbrengst was bestemd voor de aankoop van nieuw materiaal, want wol, garen, gepaste borduurstoffen, patronen en ander hobbymateriaal zijn onbetaalbaar.
    Ze was zo blij als familieleden, vrienden en kennissen, de creaties bewonderden van haar kunstenaars die leefden in de schaduw van de maatschappij.
    Op die manier bouwde zij een stevige band van vriendschap en trouw om haar heen.

    Andere idealistische mensen zetten haar taak verder en brachten glans in het leven van hun medemens. Enkele jaren geleden nog organiseerde de K.V.G. een ontroerend afscheidsfeest voor “Soeur Gemma”. Haar creatieve inzet in de hobbyclub van de K.V.G., werd beloond met immense dankbaarheid.

    Haar werk werd verder gezet door anderen die met evenveel enthousiasme het leven van de ander kleurden.

    Bijna veertig jaar lang was zij lerares huishoudkunde in het Sint-Jozefs Instituut Zusters Maricolen Maldegem.

    Duizenden meisjes heeft ze geleerd hoe een gezin te beredderen.
    Samen met haar directrice Zuster Amelberga motiveerde zij vele jonge meisjes om zich verder te vervolmaken of te studeren.

    Niet alle mensen zijn bollebozen in wiskunde en wetenschappen,
    talen, economie, informatica, enz.
    Sommige mensen zijn wel handvaardig en creatief om een wereld te scheppen van schoonheid waar anderen van meegenieten.

    Het is meteen een lofzang voor alle directies, personeel en leerkrachten die zich dagelijks inspannen om jongeren te onderwijzen en te begeleiden binnen en buiten de schoolmuren en -uren.

     Met een groot afscheidsfeest met familie en vrienden nam zij afscheid van het onderwijs een kwarteeuw geleden.
     
    De leerlingen van Sint-Jozef brachten onder leiding van hun dynamische leerkrachten grandioze spektakels en modeshows waar je stil van werd. 

    Zuster Gemma, die als artieste onder de naam ‘Raghel’ door het leven ging, vierde haar 90ste verjaardag op 23 augustus 2013 met neven, nichten en hun kleinkinderen, verpleegkundig personeel, kaartjes, bloemetjes van haar familie en vrienden.

    Voor haar laatste 90ste verjaardag componeerde haar neef Lucien Posman zijn eerste religieus werkje op een tekstfragment uit het boek Job.

    Een artiest bracht muziek in haar leven.

     Het is een heel mooi en droevig werkje, opgedragen aan tante nonneke, Zuster Gemma:

     

    IOB XXIX 2 – 4

    Quis

    Quis mihi tribuat,

    ut sim iuxta menses pristinos

    secundum dies,

    quibus Deus custodiebat me?

    Quando spendebat lucerna

    eius super caput meum,

    Et ad lumen eius ambulabam in tenebris?

    Sicut fui in diebus adolescentiae meae,

    Quando secreto Deus

    erat in tabernaculo meo?

     

     

    Och, of ik ware,

    gelijk in de vorige maanden,

    gelijk in de dagen,

    toen God mij bewaarde!

    Toen Hij Zijn lamp deed schijnen

    over mijn hoofd,

    en ik bij Zijn licht de duisternis doorwandelde;

    Gelijk als ik was in de dagen

    mijner jonkheid,

    toen Gods verborgenheid

    over mijn tent was?

    (Statenvertaling)

     


    De Heer Geert Ballegeer, de verantwoordelijke en de pastorale medewerker van het W.Z.C. Sint-Jozef in Petegem-Deinze heeft de laatste CD Van Lucien Posman laten afspelen op haar verjaardag.

    Ze zal opnieuw heel trots geweest zijn, want ze had een groot hart voor allen die hun talenten koesterden.

    Voor de oude mensen wordt goed gezorgd in onze maatschappij, elk brengt op zijn manier een steentje bij om het leven van deze generatie fijn te maken.

    Na bijna 87 jaar inwoner van Maldegem, trok zij in 2010 terug naar het moederklooster waar ze omringd werd door liefde en vriendschap van haar medezusters Zuster Marie a Cruz, Zusters Bernadette, Edith, Monique, Irène en Juffrouw Christine en het personeel van het W.Z.C.

    Zij is zachtjes ingeslapen op 16 september 2013, de sfeervolle begrafenisdienst ging door op 24 september 2013 en ze werd begraven op de familiebegraafplaats van de Zusters Maricolen.

    Haar laatste boodschap “De wereld is warm en vol zonovergoten belofte” drukt haar positieve en hoopvolle visie uit voor de hartverwarmende toekomst van onze maatschappij die steunt op talent en vrijwillige inzet van heel veel genereuze mensen.

     Link naar een poging van fotoalbum, leven en werk Raghel:

    https://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5899743989603964849

    Zie ook “Nostalgie naar het levendige dorp”, talrijke foto’s over haar leven.

    http://www.bloggen.be/marianne_posman_in_maldegem/

    Zuster Maria a Cruz en Zuster Gemma.(foto in bijlage)

    foto in bijlage 1970:


    Gerda Van Kerckhove, Kitty Van den Abeele, vooraan X De Cuyper, Lisette Van den Broucke, Addy Schelstraete, Zuster Gemma als lesgeefster en Christine Roels, echtgenote Eric Cuelenaere.

    Op de foto in bijlage: 1949
    Afscheid van de kajotsters. v.l.n.r. Marie-Louise Timmerman, Edwige Van den Abeele, Eline Cauwels, Agnes Van Kerschaver, Agnes Lanckriet, Simonne, E.H. De Vleesschouwer, Mariëtte Cochuyt, Erna Van Poelvoorde, Georgette Van Hoornweder, Clarysse Van Maldegem, Lydia De Lange, Clarysse Coene. Tweede rij: Anna De Vogelaere, Jozefa, x x, Aline Raeman, Erna De Vogelaere, Espérance Ronse, Rozanne Braet, Laura Ardeel, Germaine De Loof, I. De Vogelaere. Derde rij: x x, Roza De Baere, Margriet Debbaut, Emma Sikaet, Nelly, Julia Caboor, Ivonne Colpaert, Marcella Matthys, Martha  Expeels.         

     Het lukt me maar om één foto in te lassen en één bijlage. Sorry. Ik probeer nog eens op een andere keer.

     

    Bijlagen:
    De kajotsters.jpg (73.1 KB)   

    30-09-2013 om 00:00 geschreven door Marianne Posman 1


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raghel, M. Cochuyt, Maldegem (V.M.)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kunstenares RAGHEL, ZUSTER GEMMA, MARIËTTE COCHUYT of tante nonneke geboren in de Broekhuizestraat 8, Maldegem, wordt 90 jaar op 23 08 2013.

     

    LEVENSSCHETS

    Zuster Gemma, Mariëtte Cochuyt, die als artieste onder de naam ‘Raghel’ door het leven ging, was de jongste dochter van August Cochuyt (14 04 1883 - 09 10 1962) en Livina Colman (01 10 1885 - 20 10 1953) uit Broekhuize, Maldegem.

    Op 23 augustus 1923 is zij geboren op de laatste boerderij “Hof Broekhuyze” van de wijk Broekhuize, een idyllische plaats, helemaal omgord door prachtige, groene meersgronden. Haar vader was molenaar van één van de laatste Maldegemse molens en vlasboer tot na de Tweede Wereldoorlog. Daar geboren worden, daar opgroeien, is zowat het mooiste geschenk dat een kind kan krijgen, midden in de natuur, tussen koeien, paarden, schapen, geiten, katten, honden, kippen, konijnen, merels, mussen, duiven, uilen, vinken, paardenwachters, allerlei soorten kevers en insecten, beemden en boomgaarden, heggen en hagen, struikgewas, moestuinen, bloementuinen en in de verte de meersen. Dit landschap is nu veranderd in beton, gazon en garage en de meersen zijn van bosschage en bomen gepluimd.

     

    Mariëtte Cochuyt was de jongste thuis en door haar zonnig karakter werd zij omgeven door alle vrolijkheid en liefde van haar ouders, haar twee zussen Bertha en Martha en twee broers Omer en Prosper. Zij was een wervelend wezentje, bruisend van energie en optimisme.

    Vanaf 1926 volgde Mariëtte kleuterschool, lagere school en vier jaar voortgezet onderwijs bij de Zusters Maricolen, op de markt in Maldegem. Zij leerde perfect naaien, stikken, borduren, haken, kantklossen, weven en knutselen. De kladschriftjes uit die tijd tonen al dat zij plastisch heel begaafd was… Doch niemand in haar directe omgeving onderkende haar talent, laat staan dat zij werd gestimuleerd om academie te volgen. Dat was ondenkbaar. Zij heeft lange tijd moeten wachten voor zij haar innerlijke artistieke roeping kon ontplooien.

    Zij had een drukke jeugd als lid, later als leidster van de beweging de “Kajotsters”, K.A.J. waar zij zich met bezieling en geloof een levenslange vriendenkring opbouwde. Zij dronk de geest van Kardinaal Jozef Cardijn (1882-1967) wiens thema een christelijk geïnspireerde nieuwe menselijke waardigheid was.

    Ondertussen tekende zij niet, maar musiceerde. Zij volgde notenleer en muziek in Eeklo en sindsdien kon zij haar muzikale talenten ten toon spreiden met het romantische instrument, de banjo. Ze schreef ook intens en heel veel gedichten. In haar vrije tijd fietste zij in het gezelschap van haar vriendinnen (Delphine De Bruycker, Thelma Rootsaert, Jeannette De Loof, Agnes Van Kerschaever enz.) heel Vlaanderen door, Knokke, Brugge, Gent, Antwerpen, Oostende, Veurne enz.

    In 1949, na W.O.II, geschiedde wat vaak gebeurde in die tijd, met katholieke jonge vrouwen die geen veelheid aan richtingen kenden om hun sterke artistiek-spirituele aandrang te sturen, ze werd religieuze: “God riep me naar het kloosterleven bij de Zusters Maricolen”.Op 25 maart 1949 is zij in het klooster getreden, ze werd gekleed op drie oktober 1949 en geprofest op 9 oktober 1950. Mariëtte Cochuyt werd Zuster Maria Gemma of tante nonneke vanaf eind 1950. Niemand begreep waarom deze levenslustige, actieve, jonge vrouw zich wou onderwerpen aan de toen nog strenge leefregels van het kloosterleven. Naarmate de regels soepeler werden, de middeleeuwse kleren verwisseld werden voor sobere maar moderne kledij en de bezoekregels toegeeflijker werden, kon de familie haar offer aanvaarden.

    De blijde boodschap brengen doorheen talloze activiteiten was haar levensdoel. Na haar studie voor huishoudregentes in de Gentse Tweebruggenstraat, ging ze naar het moederklooster in Deinze maar werd overgeplaatst naar het klooster in haar geboortedorp Maldegem. Vanaf 1955 gaf ze meer dan 30 jaar les in de middelbare school van de Zusters Maricolen. Zij werd een dynamische volwassene als kloosterzuster en lerares met een flinke betrokkenheid in de opvoeding van de jeugd. Samen met de directrice Zuster Amelberga motiveerde zij de jonge meisjes om verder te studeren om te ontsnappen aan fabriekswerk en hard labeur bij particulieren. Zuster Gemma gaf les in koken, wassen, strijken, onderhoud, voedingsleer, interieur, verzorging, woninginrichting, handvaardigheid, verzorging van bloemen en planten, E.H.B.O., knutselen, budgetteren, gezinsadministratie, lichaamsverzorging, ziekteleer, omgangskunde, communicatie en kinderverzorging.

    Van zodra ze gesetteld was in het Maldegemse schoolklooster werd ze aangesproken om zich in haar vrije tijd het lot van de Maldegemse mensen met een beperking aan te trekken. Zij richtte samen met enkele andere vrijwilligers de plaatselijke Katholieke Vereniging van Gehandicapten (K.V.G.) op en was dertig jaar lang de bezielster van de hobbyclub. 25 jaar lang nam ze deel aan de “jaarbeurs” tijdens het Pinksterweekend in de tenten van Georges De Vreeze in het park, in de Nieuwstraat of op de markt van Maldegem om de fijne handwerkjes en kunst- en gebruiksvoorwerpen te koop aan te bieden ten voordele van de vereniging. Haar creatieve inzet in de hobbyclub van de K.V.G., werd beloond met een immense dankbaarheid.

    Vanaf 1963 nam zij de draad uit haar kinderjaren weer op, ze schilderde en tekende.“Schilderen is mijn eerste of mijn tweede roeping,” zegde ze daarover. Mariëtte Cochuyt had talloze talenten waarvan zij één ontwikkelde met een gedrevenheid en liefde, die haar in staat stelde talrijke kunstwerken voort te brengen.

    Aanvankelijk werkte zij autodidactisch maar weldra volgde zij hoger secundair kunstonderwijs aan de academie in Brugge en vijf jaar finaliteit hoger kunstonderwijs, schilderkunst en zeefdruk in de academie in Eeklo. Met een onvermoeid zoeken en streven naar een hoger niveau beëindigde Raghel met succes beide academies.

    Zij kon haar explosieve creativiteit kwijt in haar prachtige ontwerpen die vooral zonnebloemen, papavers en heftige, kleurrijke bloementuilen voorstelden. In het begin deed haar werk romantisch-fauvistisch aan en barstten de kleuren er uit. Ze had een ‘oranje’periode, getuigend van onstuitbare scheppingsdrang en een blauwe periode, die meer bedoeld was om zachtere emoties op te roepen. Ze experimenteerde vol zelfkritiek en werkte een tijd expressionistisch. Ze bleef in elk schilderij zoeken naar schoonheid en in elk van haar werken school een krachtige, positieve geest. Zij schilderde heel veel in de wijde natuur. In tedere, zachte of gloeiende kleuren werd een zeldzame harmonie bereikt. Haar evangelische en blijde boodschap bracht zij tot leven met een veelheid van technieken, stijlen, onderwerpen.

    Haar portretten, verstilde landschappen en aquarellen getuigden van een uitzonderlijke begaafdheid en een rijk geschakeerd gevoelsleven waarbij onder de zichtbare navolging van de natuur het zoeken naar een zuivere uitdrukking. Haar kunst verspreidde de boodschap van blijdschap, vreugde en positief leven. Ze was verliefd op de bomen, de bloemen, het water en de ongeëvenaarde pracht van de natuur.

    In haar gestileerde stillevens vatte ze de vergankelijke schoonheid van de natuur en het leven samen en bracht ze de beelden enigszins vertekend tot een broze tijdloosheid.

    In haar bloemstukken vergrootte ze soms een verloren detail uit in het rood, blauw of in felle kleuren die de tijdelijke pracht van de natuur vasthielden. Door de jaren heen zag men de evolutie van spontaneïteit naar het gevarieerd selectie werk om uiteindelijk tot klassenwerk te komen.

    De hunkering naar het verleden, naar de gelukkigste momenten die onherroepelijk voorbij zijn, het heimwee en het verlangen naar het onbestemde, de zorg om het schone en het zuivere te bewaren, deed haar naar het penseel grijpen. Iets dat ook bleek uit de titels die zij haar werken of thema meegaf. “Daar ligt de blijdschap om jou.” “Mijn hart zingt van vreugde en dankbaarheid.” “De wereld is warm en vol zonovergoten belofte”, enz.

    Raghel wilde positieve en delicate kunst brengen met de uitdrukkelijke bedoeling mensen te troosten, een brok geluk en herinnering te brengen. Als een zwervende vogel bracht ze een brede waaier van levendige thema’s. Als ze gevat werd door een onderwerp dan begon ze koortsachtig te schilderen. Dit verlangen ging gepaard met pijn om de onmacht om haar schilderij mee te geven wat haar werkelijk bezielde: de mens in zijn vreugde, verdriet, onrust en zorgen … het kind in zijn eenvoud en argeloosheid… de natuur in zijn wisselende schoonheid van licht en kleur.

    Haar talrijke tentoonstellingen in binnen- en buitenland getuigden van goede smaak, commerciële gaven en artistieke vaardigheid. Zij stelde ten toon in Ede, Aardenburg, Sluis, Damme, Deinze, Eeklo, Sijsele, Adegem, Gent, Brugge en in Maldegem. Alle werken bevatten een stuk van het rijk geschakeerde gevoelsleven van Raghel die dikwijls met finesse soms met heftigheid steeds haar diepste ik legde in haar werken. Zij bond zich niet aan één richting, “kunst zonder grenzen” boeide haar. Zij ontwikkelde haar schilderkundige aanpak.

    “Raghels” werk was klasse. Omdat zij een geliefde persoon was in Maldegem en omstreken, hingen honderden “Raghels” aan de muren, vaak op plaatsen waar anders helemaal géén schilderijen zouden hangen.”

    Haar levensvreugde zat in de genen want de familie Cochuyt was een blij en vrolijk volk. De “Cochuyts”, de“Koekoeks” konden genieten van alles wat de Heer geschapen had, de natuur, de mensen, de dieren. Het Bourgondische trekje was niet ver te zoeken. Bijeenkomsten, feesten, koffiekransjes en etentjes maakten deel uit van hun bestaan.

    Een hommage aan een grote vrouw die op de geëigende wijze van haar tijd, het allerbeste van haar leven heeft proberen geven. Ze bracht een inspirerende boodschap in een harde maatschappij en probeerde de brutale kring te doorbreken met schoonheid, vreugde, geloof en dankbaarheid. Dank u, Mariëtte Cochuyt, Zuster Gemma, tante nonneke, dank u Raghel voor het “Raghelisme”, het grootste geschenk van innerlijke stilte, voor de zalvende troost en voor de warme blijheid en liefde. Uw levendige geest kende niets anders dan geluk en dankbaarheid tegenover God met wie u de “Grote Ontmoeting”had beleefd. "Ik ben een bloem in Gods hand", schreef ze zelf.

    Zij wordt 90 jaar op 23 augustus 2013. Na jarenlange steun en zorg van Moeder Juliana en medezusters in het klooster, de familie, haar vriendenkring in Maldegem, trok zij in 2010 terug naar het moederklooster waar ze omringd wordt door liefde en vriendschap van haar medezusters en het personeel van R.V.T. Sint-Jozef in Petegem-Deinze.

    (Verwoord aan de hand van notities en recensies door Zuster Gemma, Mariëtte Cochuyt, Raghel). (Rgl)

    Link naar een poging van fotoalbum, leven en werk Raghel:

    https://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5899743989603964849

    Zie ook “Nostalgie naar het levendige dorp”, talrijke foto’s over haar leven.

    http://www.bloggen.be/marianne_posman_in_maldegem/

    Met dank aan ons regionaal blad “Vrij Maldegem” voor het publiceren van de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat 11, Maldegem).

     

    30-09-2013 om 00:00 geschreven door Marianne Posman 1




    Archief per week
  • 27/05-02/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 26/01-01/02 2009

    Foto

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    strips_te_koop
    www.bloggen.be/strips_
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs