Alles over de Week van de AmateurKunsten (WAK) in Maldegem
09-04-2015
Ik ben Marianne Posman, WAK-blogger van dienst.
Via deze blog breng ik in
de aanloop van, tijdens en na de Week van de AmateurKunsten (WAK) verslag uit
over de activiteiten in Maldegem.
De WAK is ondertussen aan haar 23e editie toe en loopt dit jaar van
vrijdag 27 april tot en met zondag 6 mei 2018. Tijdens deze week, die zo
plezant is dat ze 10 dagen duurt, wordt iedere kunstenaar, muzikant, groep of
vereniging, die niet beroepsmatig met kunst bezig is, uitgenodigd om met een
artistieke productie, workshop of evenement naar buiten te treden. De 10-daagse staat dit jaar helemaal in het teken
van KUNST BUITEN.Dit kan zowel
over kunst in de publieke ruimte gaan, als over naar buiten komen met je kunst,
maar ook over de plaats van kunst binnen onze samenleving. En je kunt
natuurlijk ook altijd buiten de lijntjes kleuren.
Ik stel me bij deze graag
even voor:
Ik ben dus Marianne Posman,
geboren op 7
januari 1948. Ik bracht mijn kinder- en jeugdjaren door in het landelijke
Maldegem, in Moerhuize, aan het Schipdonk- en Leopoldkanaal. De familie van
mijn ouders, schoon- en voorouders en hun omgeving heb ik ontleed en verwoord
in boeken vol fotos en verhalen in Het
leven in t Molentje, Moerhuize, en herinneringen aan grootvader Jozef Posman,
in Nostalgie naar het levendige dorp
(familie Cochuyt en Colmann) en in een misdaadverhaal
Moorden in t Molentje.
Vol
enthousiasme stort ik mij op elk project. Zo ook, de WAK 2018! De WAK wordt
echt een must voor iedereen die zich laat beroeren door ingrijpende schoonheid
en door de geestdrift van een groep mensen die samenwerken om hun vreugdevolle
talenten te etaleren.Ik hoop jullie met mijn schrijfsels warm te
maken om zoveel mogelijk WAK-activiteiten in Maldegem te bezoeken, om van de
voorstellingen en tentoonstellingen te genieten, en als het kan misschien ook
zelf met je talent naar buiten te treden. Naast deze blog kan je me ook volgen
in het Vrij Maldegem en op www.bloggen.be/marianne_posman_in_maldegem.
Maldegem was meer dan veertien dagen een oase van geschiedenis en kunst!
Het mag gezegd
en geschreven worden maar het team rond de Cultuurdienst van Maldegem heeft
zijn uiterste best gedaan om in het centrum en er rondom, de politieke
geschiedenis te etaleren tijdens ERFGOEDDAG eind april en de week daarna
talrijke kunstenaars aan bod te laten komen tijdens de WAKWEEK.
Alle politici,
scholen, Wakkers en hun vrienden, familieleden bestormden als het ware het vele
gerenoveerde erfgoed om de politieke geschiedenis van Groot-Maldegem en de
kunst in de brede zin van het woord te bewonderen. Je hoefde geen ticket te
boeken voor Parijs, Rome of Venetië, je had het hier allemaal in het centrum
van Maldegem, op loopafstand, groener en milieuvriendelijker kon het niet.
De afsluiting
van de WAK op zondag 6 mei om 17 uur met het gesmaakt optreden van Ambrass, in
de Edezaal van het gemeentehuis was een unieke gelegenheid voor alle
Maldegemnaars, politici, leerkrachten, scholen, jonge mensen, kinderen en alle
generaties om de begaafdheden te bewonderen van zoveel Maldegems talent!
Ambrass is nog
zeer jonge band, pas opgericht in 2017 met een eerste optreden op 15 oktober 2017.
De band is gegroeid uit de Fanfare Nut & Vermaak en bijna alle leden maken
er ook deel van uit. De initiatiefnemers waren Grzegor Marczynski de drummer
van de band en Gideon Van Canneyt, sousafoon. Trompet werd bespeeld door Wim,
Dena en Doriane Van Canneyt. De sopraansax nam Manon Van Canneyt voor haar
rekening, de bugel was voor Anoek Van Canneyt, de altsax voor Lelanie Verbeke,
de alttrombone was voor Koen Van Canneyt, de tenortrombone voor Aaron en Kris
Van Canneyt, de euphonium voor Kylian Van Canneyt. Op percussie en de 'rapper':
Simeon Van Canneyt bracht een extra dimensie in het bruisende optreden. Het
spreekt vanzelf dat de ouders en de grootouders PETRUS VAN CANNEYT en CHRISTINE
VAN WAEYENBERGHE uitzonderlijk fier waren op de band die op drie na, allemaal
nakomelingen telt van dit muzikaal koppel.
De muzikanten
spelen graag samen, omdat ze allemaal fans zijn van goede 'blaasmuziek'. Daarom
spelen ze muziekgenres die tof zijn om naar te luisteren én om te spelen voor
een breed publiek. De nummers die ze momenteel spelen zijn een mix van divers
'pluimage': 'balkan-brass', disco, Poolse pop, hedendaagse 'American
Brassband', eigen composities enz... Het zijn allemaal nummers die dynamiek en
drive uitstralen en waarmee ze sfeer kunnen brengen tijdens de optredens.
Ambrass is een
samenvoeging en woordspeling met twee elementen: ambras en brass.Een taalkundige verklaring voor Ambras is
de verbastering van het Franse embarras(ser), wat hinder(en) betekent. Het is
een Vlaamse uitdrukking die niet zo makkelijk naar algemeen Nederlands te
vertalen valt. Al naar gelang de context zou het kunnen zijn: heibel,
moeilijkheden, ruzie, gedoe, drukte, ophef. Waarom een samenvoeging met
'brass'? Het is een verwijzing naar de instrumenten waarop de muzikanten spelen,
die hoofdzakelijk gemaakt zijn uit een legering met koper, in het Engels
'brass'.
Samengevoegd
wordt het "Ambrass". Ze kozen voor deze naam omdat die verwijst naar
de instrumenten en omdat het een beetje ondeugend en dynamisch is. Dat is
tegelijk de manier waarop ze samen muziek willen maken.Verwoord door Koen Van Canneyt.
MARC MARTENS stelde tijdens de WAK 2018 tentoon in gemeentehuis
De unieke WAK
2018 tentoonstelling in het gemeentehuis dat tijdelijk was omgetoverd in een
chique galerij een grootstad waardig, toonde een verbazingwekkende waaier van
schilderijen en voorwerpen en gaf de mogelijkheid om demos, film- en
videovoorstellingen te bewonderen op eigen bodem. Heel veel kunstenaars die al
aan talrijke tentoonstellingen meewerkten stonden sinds vrijdagavond 27 april
in de kijker en de werken van de nieuwkomer beeldende kunst, zeker geen
onbekende Maldegemnaar, Marc Martens sprongen wel in het oog.
Figuratieve
kunst, je moet er niet lang aan ontcijferen, je kijkt en je omarmt het
landelijk leven, de natuur, de hoevedieren .. Het landschap van het verleden sijpelt
zachtjes je hoofd binnen en doet je glimlachen, zuivere nostalgie naar ons
landelijke dorp. Zachte landelijke aardekleuren roepen herinneringen op.
De werken van
Marc Martens zijn klasse. Niet helemaal onverwacht want alles wat Marc Martens
brengt en bracht getuigt van groot talent . Maldegems talent!
Iets
waarheidsgetrouw tekenen of schilderen is aartsmoeilijk. Uit zeer
geloofwaardige en deskundige bron werd gezegd dat Luc Tuymans dit zelfs niet
kan en dat wil heel wat zeggen. Alsof hij met één penseeltrek de hoevedieren,
het pluimvee of het platteland kan weergeven. Wonderlijk en tegelijk ontroerend
nostalgisch gewoon. Het zijn werken naar de natuur. De weergave van de natuur
door de kunstenaar is te allen tijde een hoofdzaak geweest. De productie van
zo'n werk vergt nauwkeurige waarneming, niet denkend kijken maar de hand het
geziene perfect laten weergeven, met daarin wat van de geest en de ziel van de schepper.
Marc Martens is een begaafd tekenaar en schilder en luistert naar de roep van
de natuur, het paard, de koe, de kalkoenen van vroeger. 'Wat heb ik misdaan
dat je me niet meer weergeeft?' De natuur is onschuldig en alle weergaven van
de natuur, door grote artiesten en door even onschuldige kinderen, zijn daar
een spiegel van, van die onschuld. Het ontroert, het geeft rust, het maakt
nieuwsgierig, het is van alle tijden.
De geëxposeerde
werken van Marc Martens dateren van een twintigtal jaar geleden en maken deel
uit van een serie van twintig, allemaal dierenportretten en ze hebben gedurende
vijftien of zestien jaar in de gang en de wachtzaal van een
dierenartsenpraktijk in Vlaams-Brabant gehangen. De dierenarts in kwestie,
verre aangetrouwde familie, had er een paar gekocht en had de rest in
bruikleen. Na het overlijden van de dierenarts zijn er een deel van de serie teruggekomen
naar Middelburg. De koe had trouwens al in de allereerste WAK gehangen, in Den
Hoogen Pad in Adegem.
Tekenen heeft
Marc Martens altijd gedaan. In de humaniora bijvoorbeeld zat hij het liefst wat
achteraan in de klas en als hij zich verveelde in de les godsdienst of
geschiedenis, dan tekende hij prentjes af uit het handboek. Zo was hij eens
bezig aan de Mozes van Michelangelo en had niet in de gaten dat de leraar Raf
David, hem wél in het oog hield. Hij gaf Marc een ferme draai om de oren en nam
het blad met een bijna afgewerkte Mozes van hem af. De volgende les hing de
Mozes van Marc tegen de muur, waar hij de rest van het jaar is blijven hangen.
De goesting om te tekenen in de les van meneer David was echter voor de rest
van het jaar wel over.
Naast tekenen,
schildert Marc Martens al een kleine veertig jaar zonder les of opleiding.
Onder andere landschappen hier uit de streek, boerderijen en zichten die hem
troffen en waarvan hij dacht dat ze mettertijd zouden verdwijnen. Zo is het ook
gebeurd: er is in Middelburg in een kwarteeuw veel landelijkheid verloren
gegaan, veel van die schilderijen zou je nu inderdaad niet meer kunnen maken.
En geef toe, van al die nieuwbouw die er sindsdien bijkwam is er toch niet veel
het schilderen waard? Schilderen deed hij de laatste jaren enkel op aanvraag.
Aan exposities heeft hij niet vaak deelgenomen, je moet daarvoor in een circuit
zitten en dat heeft hij nooit opgezocht. Nu, hij had zijn tubes verf en ander tekengerief
en zo is hij vier jaar geleden toch maar naar de KUMA in Maldegem getrokken. Marc
Martens, rasecht Maldegemnaar, archeoloog van opleiding en leraar van beroep,
verhuisde na zijn huwelijk naar het rustige Middelburg waar hij onder meer ook
bijen hield, daarmee een hobby voortzettend waarvan hij de microbe opdeed in de
familie van zijn echtgenote. Ondanks de dagelijkse opdrachten voor zijn gezin
en zijn werkterrein vond hij tijd om te schrijven gesteund door zijn echtgenote.
Hij werd een
subliem schrijver en vorser naar Erfgoed Groot-Maldegem en publiceerde lange boeiende
teksten o.a. in de Jaarboeken Ambacht, hij schreef artikelen in alle publicaties
rond Maldegem, aan de hand van talrijke archiefdocumenten, een titanenwerk. Alles
wat hij brengt is ook weeral, zuivere klasse. Duidelijk gestructureerd en
gedocumenteerd, knap verwoord, helder geformuleerd in foutloos Nederlands met
een ellenlange bronverwijzing.
Hij
inventariseerde talrijke heel oude bijna onleesbare geschriften uit het
Oud-Kerkarchief Maldegem.Minutieus werd
elk woordje en zinnetje ontcijferd en in verstaanbare taal omgezet en
gebundeld. Honderden uren moet hij hebben doorgebracht met inventarisaren van
het Oud-Kerkarchief: Brieven van Pastoor Jacobus De Neve, Conforme kopie uit
1840 van testament van Michael Naveus, origineel 1620, kanunnik en aartsdiaken
van Doornik, de volledige testament van Henricus Vermeersch is getranscribeerd,
Duplicaat geding pastoor H.A. Pulinckx en Jan Francis Goeman, handelend voor de
prins van de Croy - Sabre. de Zuidbiestackertiende, Bogaertackertienede, in de parochie
Maldegem gehouden in kapittel Harelbeke in 1654, Zuiniga y Mendoza, het Testament Cornelis Baudens
1674 o.a. fundatie kerkdiensten, Restauratie kerk nota betreffende hout
(sparren, balken), gehaald in Sluis (1640) en vele andere. Dit Oud-Kerkarchief
is intussen opgeborgen in het Rijksarchief Gent. Wie zijn vrije tijd kan en wil
doorbrengen met opzoekingswerk en verwoorden van oude documenten verdient een
medaille.
Een mooie
erfenis voor Maldegem voor wie graag leest en schrijft. De rest van het
kerkarchief werd intussen opgeslagen in het gemeentelijk archief, voor wie nog
eens iets wil opzoeken.
Marc Martens brengt
al jarenlang zijn huidig dorp Middelburg in de kijker met heel interessante,
boeiende artikels in de Jaarboeken Ambacht Maldegem: Toverij te Middelburg in
1596, Het kasteel van Middelburg, Aanbidding door de herders in de kerk van
Middelburg, Oude grafstenen rond de kerk van Middelburg enz. Alle artikelen
verschenen in de Jaarboeken, die je trouwens digitaal kan lezen via de website www.ambachtmaldegem.be. Marc Martens is intussen ook voorzitter van het
Ambacht Maldegem. Hij schreef niet alleen over zijn dorp maar ook over andere
projecten zoals Bouwgeschiedenis van de Sint-Barbarakerk, Jaarboek 2001Maldegem,
verder ook een In memoriam bij het overlijden van schrijver Paul De
Wispelaere, van de Kleitse professor Johan Taeldeman enz. bracht hij in
beeld. Kunstenaars zoals Nestor Martens en Pol Verheylezoon werden vereeuwigd
in geschriften, te veel om op te noemen.
Middelburg is,
mede dankzij zijn opzoekingswerk zowat het cultureel middelpunt van onze streek
geworden. In de huidige heropleving van kunst en cultuur in zijn dorp speelt
hij nauwelijks nog een rol, maar hij was wel betrokken bij de aanzet daarvan. Hij
werkt mee aan alle projecten om de geschiedenis van Maldegem in de kijker te
zetten. Kortom, hij is een culturele duizendpoot!
Het verbaast
dus ook niemand dat zijn werken tentoongesteld in het gemeentehuis tijdens de
WAK 2018 getuigen van groot talent. Met dank aan Marc Martens voor de info,
Marianne Posman.
Bekend houtdraaier OMER VAN CAESEELE neemt actief deel @ WAK-expo in gemeentehuis
De werken van OMER VAN
CAESEELE spreken voor zich: verfijnd, origineel, afgewerkt en boeiend
Omer Van Caeseele is een
voortreffelijk houtdraaier die bijeenkomsten organiseert, ideeën uitwisselt en
demonstraties geeft op talrijke interessante plaatsen. Omer beschikt over een
uitzonderlijke gave en zijn echtgenote en zijn gezin delen de aandacht en
bewondering voor zijn prachtige siervoorwerpen.
Bescheidenheid en
vriendelijkheid sieren hem en zijn mooie karaktertrekken. Hij wordt graag
gezien en bewonderd.
Omer Van Caeseele heeft 48
jaar gewerkt. Hij werkte 25 jaar in loondienst bij de firma Pollier in Maldegem
en hij was 23 jaar zelfstandig trappenbouwer. Aan trappen is er vaak draaiwerk
vereist en op die manier is hij beginnen draaien in 2007. Hij sloot zich aan
bij de Vlaamse houtdraaiersgilde waar hij zijn derde liefde vond.
Met vallen en opstaan heeft
hij toch een indrukwekkend parcours afgelegd. Hij neemt regelmatig deel aan
demo's op ambachtenmarkten in binnen- en buitenland. Hij heeft grote bekendheid
gekregen toen hij voor Dobbit TV kon werken. Hij geeft beginners cursussen aan
startende houtdraaiers in zijn eigen atelier in Maldegem Donk. Dit jaar neemt
hij voor de eerste keer deel aan de WAK in Maldegem omdat hij nu over voldoende
materiaal beschikt om tentoon te stellen. Zijn cyclonen en de houten hoeden,
zijn originele kerststukken trekken vooral de aandacht. De opbrengst gaat
grotendeels naar het kinderkankerfonds, een organisatie waar hij zijn hart
heeft verpand. Voorwaar een handig, kunstzinnig, sociaal en vrijgevig
kunstenaar!
Cathérine
MARTENS wordt
stilaan een begrip in Maldegem. Zijwas
van klein af aan gedreven om te tekenen, zij volgde jarenlang les om zich te
vervolmaken en werd tenslotte aangemoedigd om te schilderen! Het resultaat van die
beslissing is verbluffend. Haar tekenkunst kan ze niet verloochenen maar haar
schilderwerken zijn wonderlijk mooi, de zachte kleuren, de duidelijke figuren
spreken enorm aan. Haar werken zijn rustgevend, een zachte noot in onze woelige
maatschappij.
De unieke WAK 2018
tentoonstelling in het gemeentehuis dat tijdelijk was omgetoverd in een chique
galerij een grootstad waardig, toonde een verbazingwekkende waaier van
schilderijen en voorwerpen en gaf de mogelijkheid om demos en film- en
videovoorstellingen te bewonderen op eigen bodem. Heel veel kunstenaars die al
aan talrijke tentoonstellingen meewerkten stonden sinds vrijdagavond 27 april
in de kijker en de werken van de nieuwkomer beeldende kunst, zeker geen
onbekende Maldegemnaar, Marc Martens sprongen wel in het oog.
Figuratieve kunst, je moet er
niet lang aan ontcijferen, je kijkt en je omarmt het landelijk leven, de
natuur, de hoevedieren .. Het landschap van het verleden sijpelt zachtjes je
hoofd binnen en doet je glimlachen, zuivere nostalgie naar ons landelijke dorp.
Zachte landelijke aardekleuren roepen herinneringen op.
De werken van Marc Martens
zijn klasse. Niet helemaal onverwacht want alles wat Marc Martens brengt en
bracht getuigt van ontzettend talent . Maldegems talent!
Iets waarheidsgetrouw tekenen
of schilderen is aartsmoeilijk. Uit zeer geloofwaardige en deskundige bron werd
gezegd dat Luc Tuymans dit zelfs niet kan en dat wil heel wat zeggen. Alsof hij
met één penseeltrek de hoevedieren, het pluimvee of het platteland kan weergeven.
Wonderlijk en tegelijk ontroerend nostalgisch gewoon. Het zijn werken naar de
natuur. De weergave van de natuur door de kunstenaar is ten allen tijde een
hoofdzaak geweest. De productie van zo'n werk vergt nauwkeurige waarneming,
niet denkend kijken maar de hand het geziene perfect laten weergeven, met
daarin wat van de geest en de ziel van de schepper. Marc Martens is een begaafd
tekenaar en schilder en luistert naar de roep van de natuur, het paard, de koe,
de kalkoenen van vroeger. 'Wat heb ik misdaan dat je me niet meer weergeeft?'
De natuur is onschuldig en alle weergaven van de natuur, door grote artiesten
en door even onschuldige kinderen, zijn daar een spiegel van, van die onschuld.
Het ontroert, het geeft rust, het maakt nieuwsgierig, het is van alle tijden.
De geëxposeerde werken van
Marc dateren van een twintigtal jaar geleden en maken deel uit van een serie
van twintig, allemaal dierenportretten en ze hebben gedurende vijftien of
zestien jaar in de gang en de wachtzaal van een dierenartsenpraktijk in
Vlaams-Brabant gehangen. De dierenarts in kwestie, verre aangetrouwde familie,
had er een paar gekocht en had de rest in bruikleen. Na het overlijden van de
dierenarts zijn er een deel van de serie teruggekomen naar Middelburg waar ze
liefdevol omarmd werden want intussen waren er in het middeleeuwse dorp veel
minder weiden en landschap maar meer beton en huizenrijen. De koe had trouwens
al in de allereerste WAK gehangen, in Den Hoogen Pad in Adegem.
Tekenen heeft Marc Martens
altijd gedaan. In de humaniora bijvoorbeeld zat hij het liefst wat achteraan in
de klas en als hij zich verveelde in de les godsdienst of geschiedenis, dan
tekende hij prentjes af uit het handboek. Zo was hij eens bezig aan de Mozes
van Michelangelo en had niet in de gaten dat de leraar Raf David, hem wél in
het oog hield. Hij gaf Marc een ferme draai op zijn hoofd en nam het blad met
een bijna afgewerkte Mozes van hem af. De volgende les hing de Mozes van Marc
tegen de muur, waar hij de rest van het jaar is blijven hangen.
Naast tekenen, schildert Marc
Martens al een kleine veertig jaar zonder les of opleiding. Onder andere
landschappen hier uit de streek, boerderijen en zichten die hem troffen en
waarvan hij dacht dat ze mettertijd zouden verdwijnen. Zo is het ook gegaan: er
is in Middelburg in een kwarteeuw veel landelijkheid verloren gegaan, veel van
die schilderijen zou je nu inderdaad niet meer kunnen maken. En geef toe, van
al die nieuwbouw die er sindsdien bijkwam is er toch niet veel het schilderen
waard? Schilderen deed hij enkel op aanvraag. Aan exposities heeft hij niet
vaak deelgenomen, je moet daarvoor in een circuit zitten en dat heeft hij nooit
opgezocht. Nu, hij had zijn tubes verf en ander tekengerief en zo is hij vier
jaar geleden toch maar naar de KUMA in Maldegem getrokken.
Marc Martens, rasecht
Maldegemnaar, werd historicus archeoloog en leraar en verhuisde na zijn
huwelijk naar het rustige Middelburg waar de liefde voor zijn dorp en de
geschiedenis kon openbloeien. Ondanks de dagelijkse opdrachten voor zijn groot
gezin en zijn werkterrein had hij tijd om te schrijven.
Hij werd een subliem schrijver
en vorser naar Erfgoed Groot-Maldegem en publiceerde lange boeiende teksten
o.a. in de Jaarboeken Ambacht, hij schreef artikelen in alle werken rond Maldegem,
aan de hand van talrijke archiefdocumenten, een titanenwerk. Alles wat hij
brengt is ook weeral, zuivere klasse. Duidelijk gestructureerd, knap verwoord,
helder geformuleerd in foutloos Nederlands.
Hij inventariseerde talrijke
heel oude bijna onleesbare geschriften uit het Oud-Kerkarchief Maldegem.Minutieus werd elk woordje en zinnetje
ontcijferd en in verstaanbare taal omgezet en gebundeld. Honderden uren moet
hij hebben doorgebracht met inventarisaren van het Oud-Kerkarchief: Brieven van
Pastoor Jacobus De Neve, Conforme kopie uit 1840 van testament van Michael
Navens, origineel 1620; kanunnik en aartsdiaken van Doornik. De laatste katern
testament Henricus Vermeersch, Duplicaat geding pastoor H.A. Pulinckx en Jan
Francis Goeman, handelend voor de prins van de Croy - Sabre. de
Zuidbiestackertiende, Bogaertackertienede, in de parochie Maldegem gehouden in
kapittel Harelbeke in 1654,Zuiniga y
Mendoza, het Testament Cornelis Baudinus 1674 o.a. fundatie kerkdiensten,
Restauratiekerk nota betreffende hout (sparren, balken), gehaald in Sluis
(1640) en vele andere. Dit Oud-Kerkarchief is intussen opgeborgen in het
Rijksarchief Gent. Wie zijn vrije tijd kan en wil doorbrengen met
opzoekingswerk en verwoorden van oude documenten verdient een medaille.
Een mooie erfenis voor
Maldegem voor wie graag leest en schrijft. De rest van het kerkarchief werd
intussen opgeslagen in het gemeentelijk archief, voor wie nog eens iets wil
opzoeken.
Marc Martens brengt al
jarenlang zijn huidig dorp Middelburg in de kijker met heel interessante,
boeiende artikels in de Jaarboeken Ambacht Maldegem: Toverij te Middelburg in
1596, Het kasteel van Middelburg, Aanbidding door de herders in de kerk van
Middelburg, Oude grafstenen rond de kerk van Middelburg enz. Alle artikelen
verschenen in de Jaarboeken, die je trouwens digitaal kan lezen via de website
www.ambachtmaldegem.be. Marc Martens is intussen ook voorzitter van het Ambacht
Maldegem. Hij schreef niet alleen over zijn dorp maar ook over andere projecten
zoals Bouwgeschiedenis van de Sint-Barbarakerk, Jaarboek 2001 Maldegem,
verder ook een In memoriam bij overlijden van schrijver Paul De Wispelaere,
de Kleitse professor Johan Taeldeman enz. bracht hij in beeld. Kunstenaars
zoals Nestor Martens werden vereeuwigd in geschriften, te veel om op te noemen.
Middelburg is, mede dankzij
zijn opzoekingswerk zowat het cultureel middelpunt van onze streek geworden. In
de huidige heropleving van kunst en cultuur in zijn dorp speelt hij nauwelijks
nog een rol, maar hij was wel betrokken bij de aanzet daarvan. Hij werkt mee
aan alle projecten om de geschiedenis van Maldegem in de kijker te zetten.
Kortom, hij is een culturele duizendpoot!
Het verbaast dus ook niemand
dat zijn werken tentoongesteld in het gemeentehuis tijdens de WAK 2018 getuigen
van uitzonderlijk talent. Met dank aan Marc Martens voor de info, Marianne
Posman.
Noël Ryheul uit de Oude
Aardenburgse Weg filmt al bijna 50 jaar alles wat onder de kerktoren van zijn
geliefde dorp Maldegem gebeurde. Het resultaat is te zien op www.camob.be. 500
000 kijkers bekeken er zijn filmpjes en elk kijker is gelukkig iemand te
herkennen van de afgelopen halve eeuw . We herkennen een moeder aan de
feesttafel, een buurman uit een vorig leven, een kind die intussen bij de derde
leeftijd hoort, een directeur of een directrice van een school, collegas die
reeds lang zijn heengegaan, de inhuldiging of de begrafenis van een pastoor
de koster, de zaakvoerders van t centrum die samenkwamen bij een kermis of een
feest Honderden, duizenden mensen passeren de revue . We slikken eventjes,
we pinken een traan weg maar we glimlachen .. Pure nostalgie. Dankzij Noël
Ryheul kunnen we nog eens nagenieten van t verleden, want niet iedereen had de
mogelijkheid om films te maken. Bij deze, dank u wel
Ook tijdens de WAK 2018 kan
iedereen filmpjes van Noël Ryheul bewonderen! 241 archieffilmpjes over het
voorbije jaar 2017 zijn te zien in de zaal Middelburg op het 3de verdiep van
het gemeentehuis van Maldegem.
Alle filmliefhebbers kunnen
van deze filmvertoningen in het gemeentehuis genieten. In de sfeervolle,
moderne zaal in de nok van een van onze torens konden reeds talrijke bezoekers
genieten van een vleugje nostalgie!
Prachtige films over vele
prominenten en gewone stervelingen in Maldegem.
Een ruim en boeiend aanbod
voor een interessant publiek die met de glimlach van herkenning van de beelden
kan genieten.
Nieuwsblad 2009:
Noël Ryheul is niet aan zijn
eerste filmrol toe. Hij startte in 1968, bijna 50 jaar geleden, met een
voorstelling over alles wat dat jaar in het dorp was gebeurd.
Vijftig jaar geleden liet hij
alles zien wat in precies een jaar tijd in Maldegem opvallend was geweest.
"Ik film nu bijna vijf decennia alles wat er in Maldegem gebeurt",
zegt Noël. "Een stoet, een eerste communie, het carnaval, het
verenigingsleven of zelfs een koninklijk bezoek. In 1969 heb ik voor het eerst
de film 'Van kermis tot kermis' getoond. Ik heb dat tien jaar na mekaar gedaan.
Nadien -het moet toen het einde van de jaren zeventig geweest zijn- ben ik meer
rond bepaalde thema's beginnen filmen. Nu film ik bijvoorbeeld het carnaval
weekend en dan nodig ik enkele weken later de mensen van het carnaval gebeuren
uit om te komen genieten. Ik doe dat allemaal gratis. Het applaus is mijn
ereloon.
De mensen zien genieten van de
beelden, is voor mij de mooiste voldoening. Wanneer er toch mensen zijn die een
vrijwillige bijdrage willen leveren, dat gaat dat rechtstreeks in een pot voor
het Kinderkankerfonds. Ik wil daar zelf geen eurocent aan verdienen."
Naast het zelf filmen is Noël
Ryheul ook een grote verzamelaar van alles wat met fotografie en film te maken
heeft. Hij heeft ondertussen duizenden gadgets verzameld die met fotografie en
film te maken hebben. Zijn museum 'Camera Obscura' is indrukwekkend.
In de Oude Aardenburgse Weg
heeft hij zijn eigen museum 'Camera Obscura', ook al noemt hij het zelf liever
geen museum. "Het is eigenlijk gewoon een verzameling van erfgoed van 100
jaar film en 150 jaar fotografie", gaat Noël verder. "Je ziet hier
honderden verschillende fototoestellen: van de grote oude bakken die vroeger
gebruikt werden, tot de moderne snufjes van nu. Ook beeldjes die iets met
fotografie te maken hebben, verzamel ik. Ook daarvan heb ik er nu al honderden.
Speciaal voor de kinderen heb ik ook meer dan 600 stukken speelgoed verzameld,
ook allemaal iets te maken met film of fotografie. Regelmatig staan er mensen
aan de deur die mij met een groot hart iets komen geven. Een mooi beeldje dat
ze gekocht hebben op reis of een toestel dat ze niet meer gebruiken. Ik ben de
mensen daar altijd zeer dankbaar voor."
Naast het filmen en verzamelen
is ook het digitaliseren en archiveren een enorme klus. "Ik heb nu al meer
dan 220 uur film verzameld. Elke scène zet ik op papier met wat uitleg. Wanneer
ik op zoek ga naar een fragment met bijvoorbeeld Koning Boudewijn, dan tik ik
gewoon die naam in en dan zie ik meteen dat ik op rol 67 op de 22ste minuut
moet kijken.
Een enorm werk, maar wel nodig
als je het overzicht wil bewaren", zegt de man. Er zijn ondertussen al
honderden bezoekers in zijn filmzaal en museum langs geweest. Echte
openingsuren zijn er niet, maar met een simpel telefoontje kan je een afspraak
maken.
De scholen van Maldegem komen
regelmatig langs. Ook verenigingen die een leuke en leerrijke daguitstap willen
maken, kunnen bij Noël terecht. Hij vertelt dan op zijn eigenste sappige manier
over de geschiedenis van de film en de fotografie.
Een aanrader! Info op 050 71
25 76 of www.camob.be. Bron Nieuwsblad 2009. Foto internet.
Na 50 jaar, met Maldegem
kermis 2018 hangt hij de videocamera aan de kapstok. Wie dit reusachtig archief
kan bewaren voor het nageslacht is voorlopig nog een mysterie. Het is een
kostbare schat.
IMMERS HOEVEEL UREN, DAGEN EN
WEKEN VAN ZIJN VRIJE TIJD HEEFT HIJ NIET DOORGEBRACHT OM MALDEGEM IN BEELD TE
BRENGEN VOOR ZIJN DORPSGENOTEN EN DE NAKOMELINGEN?We zijn trots op deze bekende
Maldegemnaar die bijna 50 jaar lang alle evenementen in ons dorp vereeuwigde!
VIDEOCLUB MALDEGEM BRENGT COMPILATIE VAN FILMPJES TIJDENS DE WAK
In de kelderverdieping van het
gemeentehuis wordt een compilatie van filmpjes van
leden-cineasten Wilfried Verstraete, Marc Sierens, Anny Mallefeydt en Renaat
Sinaeve van VIDEOCLUB MALDEGEM vertoonden heel wat bezoekers blijven zitten om te genieten van de
realisaties. Eddy Spillebeen verzamelde zeven filmpjes van uiteenlopende aard
met een duur van 3 tot 4 minuten op een DVD met een totale duur van ongeveer 27
minuten. Deze wordt doorlopend vertoond in de Edezaal van het gemeentehuis/
verdieping -1.
De ervaring heeft hen geleerd
dat de kijker liever korte filmwerkjes bekijkt dan bv. een lange reisreportage.
Door deze openbare videoprojectie willen zij de belangstelling wekken van
diegenen die zelf bezig zijn met videofilmpjes zodat ze zin krijgen om naar de
clubbijeenkomsten te komen waar hun ervaringen en deze van de eigen cineasten
kunnen uitgewisseld worden, wat ongetwijfeld kan leiden tot betere realisaties.
Het medium film is op
consumentenvlak de voorbije decennia sterk geëvolueerd gaande van de pellicule
over de analoge videomagneetband (VHS/ Hi8 videocassette) en de digitale
videocassette (DV en HDV) tot de huidige digitale opslagmedia zoals
geheugenkaartjes voor de registratie van HD (hoge definitie) beelden met
HD-cameras waarvan sommige in je jaszak passen. Ook de bewerking kende een
ongekende evolutie tot de huidige montagemogelijkheden met de computer. Dank
zij deze vooruitgang hebben de cineasten heel wat meer mogelijkheden en
gelegenheden om videorealisaties te doen.
Jarenlang zetten zij zich al
in om mooie films te realiseren en te delen met een breder publiek die alle
creaties kunnen waarderen. Wie iets van film kent weet dat er enorme taken aan
vooraf gaan. Om te beginnen heb je een goed idee nodig. Wat wil je filmen? Welk
verhaal wil je vertellen? Dit idee werk je uit tot een scenario. Ja, zelfs voor
een documentaire heb je een scenario nodig. Heb je een helder idee en alle
benodigdheden daarvoor beschikbaar dan kun je aan de slag met filmen. Een
statief is altijd handig en zorgt voor mooie strakke beelden. De acteurs, de
figuranten, de dialoog, de achtergrond, soms de achtergrondgeluiden of muziek,
het is een gigantisch werk om alle taken uit te voeren en te monteren!
Het gemeentebestuur bij monde
van de Cultuurdienst doet jaarlijks een oproep tot deelname aan de WAK. De
daaraan twee voorafgaande infovergaderingen zijn zeer nuttig. Het stelt de club
in staat om duidelijke informatie aan de leden te verstrekken zodat ze zich
kunnen voorbereiden. Sedert 2007 hebben ze negen maal deelgenomen aan de WAK met
een doorlopende filmprojectie van de werkjes van de leden. In 2018 is het voor
hen de tiende deelname.
Alle filmliefhebbers kunnen
genieten van de deze filmvertoningen in het gemeentehuis. Een ruim en boeiend
publiek kan met de glimlach van herkenning van de beelden genieten.
De Videoclub Maldegem is een
ontspanningsclub van amateurcineasten met als doel, aanleren, ontwikkelen en
samenwerken met het medium video in een kameraadschappelijke sfeer.
De vereniging is ontstaan uit
de op 1 augustus 1959 opgerichte Maldegemse Foto- en Film Club (afgekort
M.F.F.C.). Toen werd wat film betreft gefilmd met de filmpellicule op
rolletjes. In de loop van de jaren zeventig en vooral de jaren tachtig deed het
videofenomeen zijn definitieve intrede zodat het filmrolletje verdrongen werd.
Een naamsverandering bleef dan ook niet uit en in 1989 werd de club omgevormd
tot MALDEGEMSE FOTO- EN VIDEOAMATEURS, afgekort MAF-VIA. Omdat er in de
werking geen eigenlijk 'foto' - aandeel meer was kreeg de club in december 1999
de huidige benaming VIDEOCLUB MALDEGEM.
Als amateurcineasten beoefenen
zij deze interessante vrijetijdsbesteding door vooral actief te zijn met
videocamera (camcorder) tijdens diverse gelegenheden. Ze registreren
natuursfeerbeelden, familiefeesten, reizen, uitstappen, plechtigheden, stoeten
of andere feestelijke gebeurtenissen bij familie, vrienden of in het dorp.
Deze creaties worden vrij
vertoond tijdens de maandelijkse bijeenkomsten en worden beoordeeld door de
aanwezige leden. De voorstellingen worden ook elders gepresenteerd.In oktober 2014 waren ze te gast bij filmclub
De Drake te Gent met een projectie van filmwerkjes van de eigen leden. De
daaropvolgende jaren waren er ook enkele filmprojecties van jaaroverzichten van
enkele verenigingen bestemd voor hun leden. De gemeente en enkele culturele
verenigingen vragen hen ook geregeld voor de videoregistratie van bepaalde
evenementen of logistieke medewerking.
Vrijwel elk jaar wordt er ook
een club film gemaakt, meestal met een humoristische noot waarbij een ledenteam
instaat voor het slagen van het geheel. Alle voorbereidingen, scenario
schrijven voor de repetities, de opnamen op locaties, de montage enz. worden
besproken en gewijzigd, gemodelleerd tot het coherent eindproduct.
Videoclub Maldegem komt
maandelijkse bijeen elke vierde donderdag van de maand om 19.30u in zaal De
Kesel, Adegem-Dorp 14 te 9991 Adegem (2e verdieping ingang langs de
buitentrap achteraan het gebouw). Alle filmliefhebbers zijn welkom.
Met dank voor de info aan de
heren Eddy Spillebeen en Marc Sierens.
Tijdens de WAK is ANITA VERBIEST altijd van de partij!
Anita Verbiest werd geboren in
Waarschoot, maar zij woont meer dan een halve eeuwin Maldegem. Anita is gekend in Maldegem want
zij werkte jarenlang als halftijds redster in het zwembad van Maldegem en veel
Maldegemnaars leerden bij haar zwemmen.Naast deze watersport houdt zij vanwandelen en fietsen. Haar vrijetijdsbesteding bij uitstek blijft echter
het creatief bezig zijn en zij evolueert steeds verder.
Zijde beschilderen, aquarel en
acryl op doek, zij kan alles aan.
Anita Verbiest heeft
ongetwijfeld een eigen stijl ontwikkeld en haar levendige schilderijtjes
getuigen van frisheid en natuurlijkheid. Zij heeft een collectie stillevens,
landschappen, bostaferelen en schilderijen met zeezichten waar heel veel mensen
van genieten.
Tijdens de WAK 2018 neemt VERA
DEDEURWAERDERE deel aan de groepstentoonstelling in het gemeentehuis van MALDEGEM.
Een veelzijdige kunstenares,
afkomstig uit Meulebeke, maar jarenlang verankerd in Maldegem als echtgenote
van Dokter Joos. Zij is een boeiende verschijning die haar leven kleur gaf als
veelzijdig kunstschilder.
Ook deze keer spreken de
tentoongestelde werken voor zich. Het werk is apart en doet nadenken. Een
knappe verschijning, bewogen en bevlogen door haar wereld van vormgeven en
creëren. Haar inspiratiebron is onder andere het platteland in en rond
Maldegem, een land van vlakken en lijnen. Ons geliefd landschap werd veelvuldig
vereeuwigd op doek door kunstenares Vera Dedeurwaerdere.
Schilderen is leven en leven
is een kunst. Het schilderen van de natuurlijke omgeving, van licht, water en
aarde zijn in de eerste plaats een vorm, pas in de tweede plaats verwijzen ze
naar een anekdotische werkelijkheid. Binnen een schilderij is de natuur het
zinderende leven zelf, de totaliteit van de schepping. Schilderen is een manier
om het onbeheersbare en het onberekenbare in het leven uit te drukken.
Schilderijen zijn de weerspiegeling van het onnoembare.
Hierin verwoordt de
kunstenares de betekenis van haar werken. Zij creëert een vorm die telkens
opnieuw terugkeert en die onbewust een eigen leven gaat leiden. Zij wil de
emotie, de stemming, het gevoel achter die lijn in de natuur openen en tot
leven brengen Van bij het begin volgde zij duidelijk haar eigen weg en
ontwikkelde dan ook rechtlijnig haar aparte manier van werken. De
overweldigende natuur overgoten door licht kwam tot uiting in haar expressieve
doeken. De klaarheid van de weerspiegeling van een landschap in stil water, een
eenvoudig, zuiver en tijdelijk beeld van een landschap werd evenwichtig
opgevangen. Gewoon adembenemend hoe een creatief mens zo iets kan weergeven. Ze
had talrijke tentoonstellingen in en rond België. Haar deelname aan de WAK 208
was verrijkend.