Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
05-04-2014
WAK 2014 Inleidig activiteiten en tentoonstellingen.
Inleiding op de WAK 2014.
De Tiendaagse Week van de Amateurkunsten, kortweg de WAK, vormt een steeds terugkerend
artistiek bastion waar de kunstenaar zijn scheppende talenten kan exposeren en verspreiden
met de steun van het Forum voor Amateurkunsten, overkoepelend orgaan van de
WAK. De Gemeentelijke Cultuurdienst coördineert het WAK-programma voor Maldegem
en ondersteunt i.s.m. de andere gemeentediensten, de kunstenaars waar nodig en
mogelijk. Elk jaar opnieuw, bij het begin van de lente leveren talrijke
amateurkunstenaars enorme inspanningen, om verbazingwekkende kunstvormen van
allerlei disciplines naar voor te brengen telkens onder een ander thema. De WAK
2014 staat in het teken van De Groote
Kunst, verwijzend naar De Groote
Oorlog die losbarstte 100 jaar geleden in ons deel van de wereld. De
Groote Kunst refereert naar het talent van de kunstenaar en naar de oorlog als
inspiratiebron. Oorlog gaat en ging gepaard met een reeks van overweldigende
gevoelens, variërend van woede, onmacht, angst, vertwijfeling, verdriet en
wanhoop. Kunstenaars brengen rust, troost, afleiding en vlucht uit de rauwe
werkelijkheid in oorlogstijd. Kunst en oorlog komen tot uiting in veelvuldige
publieke en private tentoonstellingen in heel Vlaanderen.
Tijdens DE TIENDAAGSE WEEK van de AMATEURKUNSTEN 2014 wordt een hele waaier
van kunstwerken en activiteiten naar voor gebracht, beleefd en tentoongesteld
op diverse locaties in Groot - Maldegem.
Van 25 april 2014 tot 5 mei 2014 worden de Maldegemse
kunstenaars in de kijker gezet met een spectaculaire reeks activiteiten en
tentoonstellingen die het kunstminnend hart niet anders kan dan raken. Alle
belangstellende inwoners van Maldegem en omstreken worden uitgenodigd om de
amateurkunstenaars tijdens diverse activiteiten te ontmoeten, aan het werk te
zien, te horen en te bewonderen. Dit uitzonderlijk initiatief moet elke inwoner
van ons dorp er toe aanzetten om de verwezenlijkingen van diverse kunstenaars
uit de streek te leren kennen.
Talrijke
artistieke activiteiten worden verweven in het straatbeeld van het centrum van
Groot - Maldegem. In KUNST IN DE
VITRINE, wordt elke voorbijganger uitgenodigd tot bewondering en reflectie.
Rik Bracke, Rita Buysse, Lobke Danneels, Albert, Gothard en Luc De Coninck, Genade
De Lille, Daniël Deprest, Peter Dezwaef, Martin Evrard, Els Vannuffelen, Samya
Hamid, Trui Hoste, Annie Matthys, Roos Nuyttens, Jos Paridaen, Lucie Putzeijs,
Johan en Maria Sesselle, Dorine Tas, Anne - Marie Van Coillie, Hendrik Van der
Jeught, Marc Van Kerschaever, Erika Verbeke, Hans Geyssens, Franky Versprille en
professioneel schilder Pol Verheylezone
stellen hun kunstwerken tentoon in de uitstalramen in het centrum. De
voornaamste evenementen en tentoonstellingen grijpen plaats op de markt en in
het gemeentehuis Maldegem, in C C Den Hogen Pad en in de kerk van Adegem, in de
Openbare Bibliotheek en op enkele privé terreinen. Een nauwkeurige lijst van de
activiteiten en de openingsuren staat in de Infokrant van de gemeente Maldegem en kan je volgen in de Uitkrant,UitinMaldegem.
Op vrijdagnamiddag25 april 2014 vanaf 14 tot 19 uur wordt op de markt een KUNSTBOM gelanceerd als startschot van
de 19de editie van de WAK. In
het gemeentehuis hangen kunstwerken ten toon van Lobke Danneels, Gothard De
Coninck, Daniël Deprest, Peter Dezwaef, Samya Hamid, Trui Hoste, Annie Matthys,
Jos Paridaen, Lucie Putzeijs, Johan Sesselle, Dorine Tas, Hendrik Van der
Jeught en Franky Versprille die het thema DE GROOTE KUNST elk op hun manier
geïnterpreteerd hebben.
Op zondag 27 april van 14 tot 18 uur demonstreren de
lokale kunstenaars hun Groote Kunsten op de
KUNSTMARKT voor het gemeentehuis van Maldegem. In het gemeentehuis zelf wordt ondertussen de verfijnde kunst van
het haken uit de doeken gedaan in het Crocheercafé
van Charlotte en Transitie Maldegem organiseert er een workshop onder leiding
van Diego Van de Keere.
In C C Den
Hoogen Pad Adegem is er een foto tentoonstelling gerealiseerd door Studio 74 en de Dansschool Movimento geeft er enkele spectaculaire
dansvoorstellingen. De fanfare Nut en
Vermaak brengt er een concert In
Flanders Fields op 26 april om 19 30 in CC Den Hoogen Pad. Roel Smedts en zijn muzikanten brengen muziek uit beide oorlogen.De Verenigde
Vrienden van Adegem starten er hun rondgang van de Last Post. In de kerk van
Adegem stelt kunstenaar Willy Van de
Velde zijn Groot Oorlogstafereel voor.
In de bibliotheek is er tijdens de
openingsuren een permanente tentoonstelling van het werk van talrijke
kunstenaars die De Groote Collages hebben
gerealiseerd onder leiding van Catherine
De Waele en is er de expositie van Den Draad met zelfgemaakte windvangers
verwezenlijkt door de kleinste Maldegemnaartjes tijdens de
Grabbelpasactiviteiten.
Bij
kunstenaars thuis worden tentoonstellingen ingericht. Magda Van den Abeele,Dorine
Tas, Trui De Cuyper, Darline Bauwens
en Danny Bauwens houden een
thuis- of tuinexpositie.
Open
ateliers en tentoonstellingen grijpen plaats in de KUMA tijdens de lesuren. Een waaier van kunstvoorwerpen, de
werken van de allerkleinsten tot de allergrootsten worden er geëtaleerd.
Groot
- Maldegem is vanaf 25 april tot 5 mei 2014 een open en bereikbaar kunstforum voor allen die belang stellen in De Groote Kunst en de kunstenaars een
warm hart toe dragen.
De jeugd laat zich ook
niet onbetuigd. In het kader van de WAK biedt de jeugddienst op
donderdagnamiddag 3 april workshops
aan alle leerlingen van het 4e middelbaar van de Zusters Maricolen,
die doorgaan op de school, in het jeugdhuis, in het gemeentehuis en in het Lokaal
Dienstencentrum St. Jozef. Een workshop breien, haken, oorlogspoëzie en
digitale fotografie worden er aangeboden en de creatiefste werkjes die er uit voortvloeien
worden tentoon gesteld tijdens Kunst in de vitrine. Het is meteen een ode aan
de jeugd die toch telkens opnieuw scheppingskracht
betoont en in wie een gemeenschap vol vertrouwen uitkijkt naar de toekomst.
Voor beschrijvingen van
de meeste kunstenaars kan je de Wakblog
Maldegem raadplegen, de blog van Marianne
Posman in Maldegem en het regionaal blad Vrij Maldegem. De fotos in de
reportage stellen de Deportatie familie
Paridaen voor door Jos Paridaen, een Collage
gerealiseerd o.l.v. Catherine De Waele, een troostend portret van Dorine Tas en
het beeld Stil verdriet van Magda Van den Abeele.
De WAK 2014 is een aanrader voor
allen die houden van bruisend talent in en rond Groot Maldegem.
Met dank aan ons
regionaal blad Vrij Maldegem voor het publiceren van de reportages
(Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat 11,
Maldegem).
05-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
04-04-2014
Rita Buysse en de WAK.
Kunstwerken van RITA BUYSSE in de etalage
van de LEGENDARISCHE boetiekt HOEKJE,
Noordstraat, Maldegem.
De laatste twee jaar
heeft Rita Buysse geprobeerd abstractte aquarelleren. Dat is geengemakkelijke weg! In het verledenhad zijwelabstract werkgemaaktmet acryl.Datis eenvoudiger!Als je over ietsniettevredenbentkan je er weerover heenschilderen.Bijaquarelgaat datniet!Jemoetvan te vorengoed overdenkenwatje wil !
Rita Buysse begon abstractereschilderijentemakenvan landschappen.Ze probeerde niethetlandschapzo preciesmogelijk te schilderen maar zij trachtte de
essentiete pakken te krijgen en dit
vast te leggen in kleuren licht.
Vervolgensheeft zij voor het thema
Versteend houtgekozen. Het laten
overvloeien vankleuren in elkaaren vooral maar latengebeuren.
Daarna
heeft zijvoor het themaRelatie
gekozenen vier fasesuitgewerkt:
aftasten
contact
conflicten
loslaten.
Hiervoorheeft zij eerst een plan gemaakt.Omdatzij met reliëf wildewerkenheeft zijeersteen ondergrondgemaakt met Japans vloeipapier.En vervolgens weergewerktmetveel pigmenten water.
04-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Dorine TAS, WAK 2014.
Tijdens de Wak 2014
stelt de Maldegemse kunstenares
DORINE TAS
haar werken ten toon in haar eigen atelier en
tentoonstellingsruimte,
Begijnhoflaan 14 te Maldegem.
DORINE TAS werd geboren op 3 december 1943 in Brugge
en woonde heel haar leven in Maldegem. De enthousiaste en stimulerende kracht van
haar gezin ligt aan de basis van haar gedreven scheppingsdrang op diverse
terreinen. Zij is bijna 50 jaar lang de echtgenote van Eric Versieck, bovendien is zij de mama van Annick en Jan en de oma
van Laura en Lisa. Allen motiveren
haar om haar bruisende creativiteit vorm te geven op verschillende manieren.
Heel
haar leven stond in het teken van positieve scheppingskracht. Zij kan mateloos genieten
van het vervaardigen van fijne creaties in allerlei kunstvormen. Handwerk, borduren,
naaien, breien, haken en knutselen waren van jongs af aan haar
lievelingsbezigheden. Jarenlang was zij innovatief en ondernemend bezig in haar
handelszaak Breiwol Pinguin in de
Markstraat, Maldegem. Zij maakte haar talrijke klanten vertrouwd met de nauwkeurige
en de soms ingewikkelde technieken van het handwerk, haken en breien, niet te
onderschatten handvaardigheden die precisie, aandacht, geduld en intelligentie
vragen.
Zij had
daarnaast nog veel uitlaatkleppen die automatisch leidden naar een brede waaier
van artistieke activiteiten. Het bloemschikken, het creëren van unieke en
stijlvolle bloemstukken lag aan de basis van haar originele doeken. Later wilde
zij ontroerende, eenvoudige schoonheid vastleggen op zijde en op doek en
zij slaagde wonder wel in haar opzet.
Deze amateurkunstenares
is grotendeels een selfmade talent dat getuigt van een indrukwekkende veerkracht
en ongebreidelde scheppingskracht.
Zij nam regelmatig
deel aan de Week van de Amateurkunsten. Haar talrijke, succesvolle en
sfeerrijke tentoonstellingen vormden de kroon op haar werk en stimuleerden haar
om jarenlang intensief en geestdriftig bij te scholen. Haar ongebreidelde
energie, haar aanhoudende en onuitputtelijke werklust en verbluffende scheppingsdrang
droegen zeker bij tot de evolutie van haar werk. Haar creaties zijn een
verrijking, een wandeling door een artistieke wereld die bewondering, verwondering,
troost en vreugde brengt.
Zij volgde
lessen in groep bij Rita Van Loocke
waar zijde aanvankelijk haar medium
was. Haar echte passie kwam tot leven bij haar lerares Vera Buyse waar ze iedereen verbaasde met haar gevoelige, tere doch
stijlvolle creaties en geslaagde felle kleurencombinaties. Het heldere
kleurenpalet is duidelijk afgelijnd en straalt rust uit. Het bewonderen van
haar werken beroert en geeft zachte, innerlijke vreugde. Wat ongeveer 20 jaar
geleden begon als zijde schilderen is door haar creativiteit, haar werklust,
haar enthousiasme, haar interesse en haar leergierigheid ontwikkeld tot
volwaardig acryl schilderen.
Ze gaat
geen enkel thema uit de weg. Zij brengt eenvoudige onderwerpen uit het leven gegrepen,
tulpen, rozen, klaprozen, zonnebloemen, fruit, sneeuwlandschappen, stillevens,
hoevetjes, mensengroepen, kopjes en tere, ranke meisjesfiguren in sierlijke
gewaden in al hun beloftevolle schoonheid en in een grote, sprankelende verscheidenheid.
Zelfbewust zoekt zij vastberaden een eigen spoor. De nauwkeurigheid waarmee zij
schildert vindt haar oorsprong in haar handvaardig verleden. Haken, breien, borduren
kortom alle handwerken volgen een bepaald patroon dat nauwgezet gevolgd en
weerspiegeld wordt in haar werk.
Zij
schoolde zich in beide kunstvormen op een doeltreffende manier. Gestimuleerd
door de groep kunstenaars heeft zij een niveau bereikt dat de meesten in haar
branche haar niet zullen nadoen. Zij is een vaste waarde in de kunstenaarsgroep
en verbaast steeds iedereen met de niet aflatende energie, onuitputtelijke
smaak en tomeloze inzet die enkel bewondering en waardering afdwingen. Zij is
als een zacht glanzende, hoopgevende ster aan het firmament van de
amateurkunst. De bewonderaar ervaart een gevoel van verrijkend welbehagen bij
het zien van zoveel fraais.
Dorine
Tas is grotendeels een selfmade talent dat getuigt van een fantastische energie
en geweldige verbeeldingskracht. Haar werken stralen rust uit, zij troosten en
geven gelegenheid tot nadenken over alle positieve elementen van het leven. Het
thema van de WAK 2014 staat in het teken
van de De Groote Kunst geïnspireerd
doorde Groote Oorlog. Klaprozen als symbool van de oorlog. Het creatief
talent van Dorine TAS draagt in die
mate bij dat het zachte gevoelens opwekt, troost en rust brengt. Een
aanvaarding van het leven in al zijn facetten.
De
werken van Dorine TAS kunnen bewonderd worden ter gelegenheid van de WEEK VAN DE AMATEURKUNSTEN (WAK) 2014 in
haar atelier en tentoonstellingsruimte in de BEGIJNHOFLAAN 14 te Maldegem. (Verwoord aan de hand van notities van de
kunstenares).
Iedereen is van harte welkom, de toegang is
gratis.
Vrijdag 25 april 2014 van 15 uur tot 18 uur.
Zaterdag
26 april 2014 van 10 uur tot 12 uur en
van 14 uur tot 18 uur.
Zondag 27 april 2014 van 10 uur tot 12 uur en van
14 uur tot 18 uur.
Maandag
28 april 2014 van 10 uur tot 12 uur en van 14 uur tot 18 uur.
Vrijdag 2 mei 2014 van 14 uur tot 18 uur.
Zaterdag
3 mei 2014 van 10 uur tot 12 uur en van
14 uur tot 18 uur.
Zondag 4 mei 2014 van 10 uur tot 12 uur en van 14
uur tot 18 uur.
04-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
03-04-2014
Janneke Kramer en de WAK
JANNEKE MARIANNE KRAMER
is
geboren in het Zeeuws-Vlaamse Sluis en
woont sinds 2011 in Oostburg.
Zij
is afgestudeerd aan de Kunstacademie Knokke en volgt nu het laatste specialisatiejaar
abstractie aan de KA te Eeklo.
Zij
heeft een aantal jaren realistisch
(olieverf) geschilderd met als thema mens en natuur.
Later is ze verdergegaan
in (geometrische) abstractie, waarin het landschap soms ook een inspiratiebron
is.
Onderliggende
structuren worden zichtbaar gemaakt met vormen, kleuren, contrasten en ritmes.
De
laatste jaren werkt ze vooral met acryl: abstract (geometrie) op grote panelen.
Ze schildert ook veel (klein) abstract werk, dat samen weer een geheel kan zijn
qua verschuivende vormen, lijnen, vlakken en kleuren.
De
gekozen kleurenmix is dan ook weer medebepalend voor de compositie.
%%%FOTO1%%%
03-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
02-04-2014
Marijke Poelman en de WAK.
MARIJKE POELMAN, een ondernemend
kunstenaar in Adegem.
In
april en de eerste week van mei doen de CULTUURDIENST EN DE GEMEENTE MALDEGEM
er alles aan om de amateurkunstenaars te belichten. Expo en receptie in het
gemeentehuis, kunstwerken in de etalages van de handelszaken in t centrum,
muziek optredens, tentoonstellingen en workshops in de gemeente zetten alle
amateur kunstenaars, hun werken en hun ideeën uitgebreid in de kijker.
MARIJKE POELMAN EN DE SCHILDERKUNST OP
MAAT. Marijke Poelman had zeer jong al, het schilderen in haar vingers. Meer dan
vijftien jaar geleden startte zij aan de kunstacademie. Intussen heeft zij van schilderen
gedeeltelijk haar werk gemaakt terwijl zij ook nog schildert met hart en ziel als
hobby.
Zij haalde regelmatig de pers met haar wisselende handelsactiviteiten:
lingerie- en kledingwinkel, schoonheidssalon, sauna en wellness, Bed and
Breakfast met als hobby: schilderijen maken op vraag, dus de koper kan kiezen
wat hij in het schilderij wil enz. Al haar werken worden gemaakt met eigen
passie en gevoel maar zij past zich graag aan de wensen van de klant. Indien
gewenst komt zij vrijblijvend thuis een kijkje nemen om te helpen bepalen welk
kleur, vorm en materiaal er bij het interieur past. In elk huis ligt er een
eigen smaak, idee of soort kunst die samen kan besproken worden.
Een merkwaardig maar originele bezigheid van Marijke Poelman is het beschilderen van uitvaartkisten en
urnes. Bij het heengaan van een dierbare willen de nabestaanden het beste
om een waardig en sereen afscheid te bezorgen aan de persoon die hen
voorafging. Het beschilderen van de kist of de urne, met als thema, dat wat de
overleden bezighield, wordt uitgebeeld op zijn kist en kan bewonderd worden
door de afscheid nemers. Het afscheid persoonlijker maken is haar doelstelling Het leek haar
heel bijzonder om een waardig afscheid van de geliefde persoonlijker te maken
en meer kleur te geven. De kist heeft een meerwaarde als die beschilderd wordt
met iets dierbaars van de overledene of wat hij graag deed in het leven
zoals hobby, beroep, dieren, bloemen,duiven,
paard, moto, vrachtwagen, tennis, voetbal, ballet, gitaar, de zee, een
zonsondergang enz. Ook een urn en schilderij met de zelfde schilderwerken kan
zij realiseren.
Zij exposeerde in MAPMolenstraat 7 9900
Eeklo, in Kaprijke 2013, in Zomergem-Oostwinkel 2013, enz. Tijdens de WAK 2016 exposeert Marijke Poelman werken bij
Brillen De Brée in Adegem, Jet Air in Maldegem, Lingerie
Elsenti, Nieuwstraat, Maldegem en op het gemeentehuis. Ze neemt deel aan de
kunstmarkt in CC DenHoogen Pad op 8 mei. Zij stelt ten toon in de
maand juniin Galerij Dumon in de Westeindestraat,Maldegem.
Tekst verwoord aan de hand van
de notities van Marijke Poelman.
02-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
De Vierklaver en de kunst.
Tijdens
de Week van de Amateurkunsten 2016 worden
kunstwerkjes tentoongesteld van de bewoners van de VIERKLAVER.
Amateur KUNSTSCHILDER CAROLINE GYSELINCK startte dit jaar een begeleiding kunst in de Vierklaver Adegem. Vzw De Vierklaver
ondersteunt volwassenen met een beperking. Ze vertrekken van de verwachtingen,
vragen en dromen van elke bewoner. Samen zoeken ze uit hoe ze die kunnen
realiseren.
De enthousiaste groep leerlingen maakt echte
kunstwerkjes waar zij en hun familie terecht fier op zijn. Elke week komen zij
samen en beginnen enthousiast hun workshop.
Een vriendelijk welkomstwoordje, een schort om de
kleren te beschermen tegen verfspatten, een tekenblad en gepast materiaal voor
de les: krijtjes voor hen die gaan krijten, waterverf voor de schilders van de
groep, wasco of kleurpotloden voor hen die kleuren. De bewoners gaan
geestdriftig aan t werk van bij t begin. Ze willen graag allemaal op de foto
en stellen er vragen bij. De reeds afgewerkte werkjes staan ten toon en allen
zijn er terecht trots op. De begeleidster - opvoedster Femke geeft de vrolijke
toon aan, Carine, Freddy, Martina en Kathelijn werken nauwgezet en geduldig aan
hun creaties elk met hun eigen hulpmiddel.
Ondertussen stellen ze vragen aan hun charmante,
knappe en deskundige begeleidster Caroline
Gyselinck die nauwgezet en liefdevol de handelingen volgt en raad geeft
tussendoor, daar waar nodig. Langzaam vorderen de kunstwerkjes en Caroline
moedigt haar pupillen positief aan. Kleuren mengen leidt tot creëren van andere
kleuren en dat begrijpen de schilders onder hen heel goed.
Wie een tekening heeft afgewerkt wordt gestimuleerd
een ander werkstukje te maken of te kleuren in prachtige kleurboeken. Als de
tekening ingekleurd is wordt de raad gegeven, de randen en de achtergrond af te
werken om een mooier geheel te verwezenlijken. Halverwege de les komt Thijs het team versterken. Hij had
eerst een opdracht als onderhoudsman afgewerkt. Caroline tekent op zijn verzoek
een bos rozen, die hij nauwgezet inkleurt. Het zonnige gebabbel wordt extra
levendiger, mede door Thijs die goed ter tale is en een vrolijke kwinkslag
brengt tussen het tekenen, schilderen en kleuren door.
De bewoners zijn behoorlijk zelfredzaam en dat uit
zich in de levendige en vrolijke gesprekken. Zij verliezen de concentratie niet
uit het oog.
De groepen rond kunst worden elke week afgewisseld
en er is zelfs een wachtlijst met kandidaten. Kan er een lid niet deelnemen,
wordt die snel vervangen door een enthousiast medewerker. De interesse voor
kunst is zeer groot.
Opvallend hoe die mensen hun krachten bundelen rond
een thema en hulpvaardig en blij met elkaar omgaan.
De
kunstwerkjes van de bewoners zijn beslist een meerwaarde voor het Wak gebeuren
en krijgen er zeker hun plaats. De workshops maken deel uit van een breed palet
activiteiten in de Vierklaver en maken het leven van de bewoners boeiend.
Tijdens
de WAK worden de realisaties van de bewoners van de VIERKLAVER in de kijker
gezet.
Op 29
april in de namiddag is er een tentoonstelling van de realisaties, met een
hapje en een drankje.
Op 3 mei
is er Open Atelier waar de Vierklaver veel bijval verwacht.
Het moet gezegd en geschreven worden, de
activiteiten in verband met kunst kleuren het dagelijks leven van de bewoners.
02-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
31-03-2014
Luc Heysse, abstracte schilderkunst.
MARIANNE POSMAN brengt verslag uit over bruisend talent in Groot
- Maldegem.
KUNSTSCHILDER LUC
HEYSSE en abstractie in de schilderkunst!
In april en de eerste week van mei doen de
cultuurdienst en de gemeente Maldegemer
alles aan om de amateurkunstenaars te belichten. Expo en receptie in het
gemeentehuis, kunstwerken in de etalages van de handelszaken in t centrum,
muziek optredens, tentoonstellingen en workshops zetten alle amateur
kunstenaars in de welverdiende bloemetjes.
LUC HEYSSE is opgegroeid
in Vake, Maldegem als derde van de vier kinderen van Valeer (+ 2007) en Simona
Aesaert (1925 - 2016). Hij was altijd al door de kunstmicrobe gebeten en op
dertienjarige leeftijd ging hij naar de 'Tekenschool'
in het St.-Annakasteeltje. Hij was gefascineerd door kunst waar, volgens
sommigen, 'een hoekje' af was, waarmee hij niet-realistische
kunst bedoelt, waarbij je je eigen fantasie mag of moet laten werken.
Hij begon aan
een jarenlange opleiding voor
schilder- en beeldhouwkunstaan de
Kunstacademie in Eeklo. Het fenomeen 'kunst' boeide hem en tentoonstellingenbezoek
en aquarelleren in eigen atelier waren geïntegreerd in zijn leven. In de
academie van Eeklo kon hij zich volledig ontplooien en onder begeleiding van
jonge leerkrachten/kunstenaars werd hij 'klaargestoomd' om te evolueren in de abstractie.
De optie Kunstgeschiedenis hielp het denken te verruimen om meer inzicht te
krijgen in wat er allemaal kan gebeuren op artistiek vlak.
Schilderen
is niet enkel een hobby, maar het is ook een passie waarmee Luc Heysse op staat
en gaat slapen. Als abstract schilder heb je geen houvast zoals bij een foto bv.,
maar alles moet goed zitten, zowel de kleuren en de compositie om een geslaagd
werk te maken. Eerst leert men figuratief schilderen om daarna abstract te
kunnen werken. 'Abstraheren' is geen kinderspel!
Abstractie in de schilderkunst, korte voorstelling van zijn visie op
eigen werk.
Abstractie komt van het
Latijnse woord abstrahere, wat weglaten betekent. Abstractie is het
weglaten van alle niet essentiële informatie of aspecten om meer fundamentele
structuren zichtbaar te maken. Luc Heysse is uitermate geboeid door abstracte
kunst en drukt zich
graag uit in die kunstvorm. Abstractie of abstraheren is het deelsgewijs of
onder beperkende opzichten beschouwen, zonder daarbij het onbeschouwde te
ontkennen. In bijzonder de partiële, isolerende abstractie, waarbij een deel
van het geheel wordt beschouwd, zonder de rest.
Luc
Heysse begint misschien meteen met de definiëring uit de filosofie, om over de
abstractie in de kunst te schrijven, maar dit is voor hem een houvast, zo werkt
hij ook in zijn atelier. Achter ieder object dat letterlijk in de verf wordt
gezet, zoekt hij steeds naar achtergrondinformatie en het hoe en waarom ervan.
Abstract landschap 1
Heeft hij een beeld voor ogen, om het plastisch uit te drukken, dan
lijkt het hem al min of meer duidelijk wat hij wil veraanschouwelijken en gaat hij
dit beeld abstraheren. Daarom is voor hem totale abstractie onmogelijk. Hij heeft
altijd een vertrekpunt en een houvast nodig. In de manier waarop hij zich
uitdrukt, heeft hij tastbare middelen nodig, maar in de wijze waarop hij deze
middelen benut, ligt dus het vraagstuk van abstractie.
Wat abstractie in de toekomst zal brengen is moeilijk te voorspellen. De
stroming van abstracte kunst is een bedding waarin de waarheid van het beeld
veilig gesteld werd. Een beeldend kunstenaar die abstract werk maakt dat buiten
de reeds gebaande normen valt, zal zich meer inspanningen voor erkenning moeten
getroosten. Zijn rol is de grens van de gevestigde kijk op kunst, te verleggen.
Hoe abstract het werk ook is, het moet kunnen gelezen worden. Het moet een
taal tonen die ontroert. Anderzijds moet een abstract werk een strikte
persoonlijke weergave zijn van het vooropgestelde beeld, zonder concessies. Die
beeldtaal moet een eigenheid uitstralen die specifiek de visie van de
kunstenaar weerspiegelt en toch voor toeschouwers toegankelijk is.
De kunstenaar is een individualist, nu misschien
meer dan ooit. Wereldwijd explodeert het geproduceerde beeldmateriaal, waaraan
een progressieve vernieuwing valt vast te stellen en die zich steeds meer richt
op de gebruiker. Het artistieke beeld moet
beter te lezen zijn, maar dat is voor een professioneel kunstenaar al heel moeilijk.
Abstract landschap 2
Wat men ziet en wat men het schilderij noemt, is dat wat overblijft, een
getuigenis. Meestal werkt de kunstenaar aan een schilderij tot het moment komt
waarop het gevoel van het eigenmachtige verdwijnt en de verf op de plaats
valt waar die moet zijn. Het schilderen op zich, de verf en de ruimte,
verzetten zich zo tegen de wil.
Het is niet altijd duidelijk om te weten wat de schilderijen bedoelen
te laten zien. De
schilder weet dat hij met spanning werkt die wordt opgeroepen door de
tegenstellingen die binnen het schilderen bestaan. Hij werkt
door aan een schilderij, tot het moment komt waarop deze paradox wegvalt en
er niet langer meer sprake is van een bewuste keuze. Hij denkt bij schilderen
meer in termen van dit drama dan aan natuurlijke krachten. Luc Heysse is een
avondschilder, logisch, gezien de leergangen s avonds doorgaan en als hij de
volgende dag met lood in de schoenen terugkeert om te zien wat hij de avond
voordien gedaan heeft, is hij soms bang. Soms kan hij ook niet geloven dat dit
van hem is, dat hij dat heeft gecreëerd.
Abstract landschap 3
De kunstenaar probeert rust in zijn schilderijen te brengen en er net
zolang op door te werken tot dat gelukt is. Als hij op een leeg doek toetsen in
blauw, groen of rood zet, verzwakt iedere nieuwe toets het belang van de
voorgaande. De vormen en de kleuren die hij neerzet moeten met elkaar in
evenwicht zijn, zodat ze elkaar niet vernietigen. Een kunstschilder die
abstraheert, ordent zijn ideeën, anders wordt het een kakafonie van kleuren en
is het kunstwerk waardeloos. De relaties tussen de verschillende kleuren en
vlakken moeten zo zijn, dat ze elkaar ondersteunen in plaats van vernietigen. De
keuze van de kleuren is niet gebaseerd op één of andere wetenschappelijke
theorie, maar wel op observatie, op gevoel en op de ervaring van zijn
gevoeligheid voor dingen.
Hij blijft experimenteren met kleuren en vormen die volgens hun
structuur nog steeds aan een landschap doen denken.
Artikeltje opgesteld
aan de hand van de notities van Luc Heysse.