Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
29-05-2017
Intieme uitvaart in de kerk.
EEN UITVAART
IN INTIEME KRING IN DE ST.-BARBARAKERK IN MALDEGEM.
Bij een overlijden van een geliefde wordt dikwijls gedacht dat alle familieleden, vrienden en kennissen
uitgenodigd moeten worden bij de begrafenis. Eigenlijk is dit niet het geval.
Een
begrafenis in intieme kring is heel goed mogelijk, ook in de St.-Barbarakerk in Maldegem.
De begrafenis kan zo
georganiseerd worden dat enkel de naaste familie en enkele vrienden aanwezig
zijn. Komen er dan nog een paar kerkgangers hun deelneming betuigen is dat
eigenlijk geen bezwaar. Kwestie is dat de nabestaanden definitief afscheid
kunnen nemen in besloten kring in een sacrale sfeer in een eeuwenoud kerkgebouw,
waar zovelen zijn voorgegaan en waar alles verloopt volgens een gekend ritueel.
De kerkelijke plechtigheid is het slot van een
leven die de ondersteunende boodschap brengt dat het overlijden niet echt het
einde is, maar een begin van een ander stadium. De dood sluit de toekomst niet
af maar geeft toegang tot een bestaan van louter geluk.
Wanneer
men weet dat de overledene bij leven reeds de wens had om afscheid te laten
nemen in familiale kring, is het meestal zo dat deze wens gerespecteerd wordt.
Naaste familieleden zenden na de begrafenis de rouwbrief naar alle vrienden en
kennissen of laten een rouwbericht plaatsen in de lokale of regionale krant
indien zij dit wensen. Op deze rouwbrief wordt vermeld dat de
afscheidsplechtigheid reeds plaats heeft gevonden in besloten kring, met een
rouwadres zodat de mensen die meeleven toch nog een deelneming kunnen zenden
naar de rouwende familie.
De
inhoud van de uitvaart is volledig bespreekbaar, naargelang welke kerk of
uitvaartbegeleider men daarvoor kiest. De eredienst kan verlopen zoals bij gelijk
welke uitvaart. De liturgie, de homilie, de liederen, de deelname van kinderen
of kleinkinderen, alles is toegestaan. De priester of zijn medewerkers helpen om op een
persoonlijke en waardige manier afscheid te nemen.
Niemand
oordeelt over deze gang van zaken. Een van de mooiste talenten of gaven van een
mens is begrip en een wijs mens oordeelt nooit over de daden of beslissingen
van de medemens.
Aanvraag
begrafenisdienst in de Sint-Barbarakerk Maldegem. Pastoor Stefaan De Paepe, Deken
de Fonteynestraat 3, Maldegem. Tel 050 71 22 99 of: stefaan.de.paepe@scarlet.be.
Tekst:
Marianne Posman, fotos: Els Stevens.
29-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
28-05-2017
Uitvaart in de kerk van Maldegem.
Waarom heel veel mensen nog begraven
worden in de Sint-Barbarakerk Maldegem.
EEN UITVAARTDIENST IN DE SINT-BARBARA KERK IN
MALDEGEM is een godsgeschenk. Heel
veel mensen in Maldegem vinden nog de weg naar de kerk. Bij uitvaartdiensten
van bekende en minder bekende Maldegemnaars zit de kerk meestal afgeladen vol.
Familieleden, vrienden, kennissen en buren willen deelnemen aan de rouw. Hun aanwezigheid
steunt de nabestaanden.
Het overlijden van iemand met wie je een bijzondere
band had is een van de meest aangrijpende gebeurtenissen die een mens kan
meemaken. Wanneer een geliefde uit je leven wegvalt, staat de wereld stil. Je wordt
overspoeld door allerlei reacties en je moet je weg zien te vinden, leren
omgaan met alles wat er op je af komt en een nieuw evenwicht zoeken in het
leven.
Rouw hangt samen met je karakter, met de relatie
die je had met de overledene, met de wijze waarop iemands leven eindigde en met
je leven van dat moment. Allerlei emoties komen op je af. Pijn, verdriet, gemis,
onmacht, angst, onzekerheid, verwarring, schuldgevoel, wanhoop of boosheid,
horen eveneens bij rouw. Het kan ook zijn dat je helemaal niets voelt.
De meeste mensen die nu begraven worden zijn
gedoopt in de kerk, hebben er hun eerste en plechtige communie gedaan, het
heilig vormsel ontvangen en de huwelijksmis gevierd. Het is dan ook logisch dat
de meeste mensen kiezen voor een
afscheid in de kerk in het centrum.
De
kerkelijke plechtigheid is een apotheose van een gelovig leven die de troostende boodschap
brengt dat het overlijden niet echt het einde is, maar een begin van een andere levensfase, aan de andere kant van de oever
aan God toevertrouwd. De priester of zijn medewerkers helpen om op een persoonlijke manier afscheid te nemen.
Heel veel mensen denken vooraf al na over hun uitvaart en delen die mee of
leggen die vast voor hun overlijden en op die manier hebben de nabestaanden
een houvast. De hele eredienst kan bepaald
worden met de geliefkoosde muziek en liederen en begeleid door een koor van
eigen keuze. De lezing, het evangelie en de homilie verwoorden wat een verwant
voelt en wil die brengen als laatste boodschap. Op die manier maakt de
overledene nog deel uit van het hele gebeuren en voor de bloedverwant is het een
troost om de laatste wil van de geliefde nauwkeurig uit te voeren. Helpen bij
woord en beeld van de rouwbrief, het verloop van de eredienst, het opstellen
van het rouwprentje werken zalvend. Het bid - of rouwprentje is een laatste
concrete boodschap en dankwoord aan allen die deelden in de rouw.
Onze gewijzigde en kritische maatschappij met
andere meer aardse waarden heeft het
geloof wat doen wankelen de laatste jaren maar velen hebben diep in zich nog hoop, is er nog altijd
een laatste anker en twijfel, een
hunkering naar het verleden en het geloof.
Een
stijlvolle eredienst in de kerk is nog altijd het meest achtenswaardig en
respectvol vaarwel dat men
samen kan vieren. De laatste, serene momenten met hem of haar kunnen
doorbrengen in een geheiligde sfeer. De kerk, een historisch gebouw met
ornamenten en beelden uit een ver verleden, waar eeuwenlang zovele mensen en
familieleden zijn gedoopt, getrouwd en begraven geeft een vertrouwd gevoel. Je
bent er thuis. Als nabestaande hoef je geen vragen te stellen, je weet hoe het
er aan toegaat en dat is een veilige meerwaarde. Je staat nooit voor verrassingen.
Je voelt je er niet als in een huis met gesloten ramen en deuren en de
rolluiken naar beneden. Je bent er thuis.
Het definitieve afscheid grijpt plaats in een
gebouw met een ziel. Het eeuwenoud interieur, de mooie glasramen, het spelen
van het licht en de klanken van het eeuwenoud orgelspel brengen vertroosting. De
kerkgangers kunnen een laatste deelneming betuigen met een handdruk of een zoen
na de dienst.
De uitvaart wordt besloten met de teraardebestelling of de crematie met als slot een familiebijeenkomst. Daarna volgt de
rouwverwerking in verschillende fasen, maar kunnen terugkijken op een sereen en waardig afscheid in de kerk
is alvast een belangrijk en troostrijk gegeven. Het is een godsgeschenk, dat je
kan koesteren en bewaren op een veilige plek.
Tekst
Marianne Posman.
%%%FOTO%%%
Het gedicht van Ida Gerhardt verwoordt dit nog het
best:
DE GESTORVENE
Zeven maal om de aarde gaan, als
het zou moeten op handen en voeten;
Zevenmaal om die éne te groeten
die daar lachend te wachten zou staan.
Zeven maal om de aarde gaan.
Zeven maal over de zeeën te gaan, schraal in de kleren,
wat zou het mij deren, kon uit de
dood ik die éne doen keren.
Zeven maal over de zeeën te gaan,
zeven maal, om met zijn tweeën te staan.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Doopselviering in Maldegem.
DOOPSELVIERING in de
Sint-Barbarakerk Maldegem.
Kinderen zijn een Godsgeschenk.
Jonge mensen die samen uitkijken naar de geboorte van hun
kind en het dan daadwerkelijk zien geboren worden en het kunnen koesteren,
worden overweldigd met dankbaarheid en hartverwarmende liefde. De geboorte van
een kindje is een wonder en wonderen worden ondanks alles - toch nog
gerelateerd aan het godsdienstige. Christenen zien kinderen als een geschenk
van God en voor een geschenk is iedereen dankbaar tegenover de gever, God. Dit
geloof wordt misschien niet altijd meer zo expliciet uitgedrukt en beleefd maar
deze verankering blijft bij heel veel mensen als deel van ritueel erfgoed.
Nog heel veel jonge
mensen verlangen dat hun pasgeborene ook bij de kerkgemeenschap zou horen en
zij kiezen voor het doopsel, het eerste stapje naar het christelijk geloof. Als iemand in de
geloofsgemeenschap wordt opgenomen dan gaan we daarvoor naar het veile,
vertrouwde huis van de christenen, de kerk.
Het doopsel is één van de zeven sacramenten of heel mooi
uitgedrukt, het doopsel is een van de glimlachjes van God.
Een doopviering is een vrolijk feest. Iedereen
is blij met een vertederend nieuw leven. Meestal draagt de baby een wit
doopkleedje als teken van vriendschap met Jezus. Ouders, broers en zussen,
grootouders, doopmeter(s) en dooppeter(s) en de familie en vrienden worden
verwelkomd in de kerk.
De priester of de diaken start de doopviering
met een begroeting en een dankgebed.
Hij vraagt aan het gezin om rond de doopvont, -kuip of -schaal te staan.
Meestal volgt dan de betekenis van de
voornaam waarmee het kind heel zijn leven zal gekend zijn.
In het evangelie
wordt daarna in passende bewoordingen verwezen naar het belang van het onschuldig en onbevangen kindin de kerk. Het eerste kruisje op het voorhoofd van de baby en de handoplegging door de priester is een
symbool van verbondenheid.
Tijdens de doopplechtigheid belovende ouders, de
doopmeter(s) en peter(s) dat zij dit kindje tijdens zijn leven zullen steunen
om uit te groeien tot een gelukkig mens. De ouders beloven dat zij het
kindje een goede opvoeding geschoeid op christelijke waarden zullen geven en de
peters en de meters beloven dat zij de ouders zullen helpen.
De priester doopt het kind met gewijd water en zegt de
voornaam van het kindje, ik doop je in
de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Terwijl de priester
deze woorden zegt, giet hij driemaal water uit over het hoofd van de baby. Het
kindje wordt ook gezalfd met olie
als teken van kracht. De vader van het kindje steekt de doopkaars aan met de vlam, het vriendelijk en veilig licht.
De doopviering sluit af met het bidden van een Onze Vader en een WeesGegroet bij het beeld van Maria,die wist dat vreugde en verdriet samen gaan
bij het begeleiden en liefhebben van een kind. Als laatste beeld van de
doopselviering komt de afscheidsgroet of
de zegening van de priester opdat allen zouden verbonden blijven in
wederzijdse liefde.
Het doopritueel voorziet dat minstens enkele keren per jaar een kindje wordt gedoopt tijdens de
zondagseucharistie.Dit gebeurt ook
in de Sint-Barbarakerk in Maldegem. Tijdens de eucharistie verzamelen jong
en oud, arm en rijk, groot en klein. Het is voor alle gelovigen een
uitzonderlijke kans om zich bewust te worden van het eigen doopsel en van het
engagement dat ze als geloofsgemeenschap opneemt tegenover de dopeling.
Aanvraag Doopsel
Sint-Barbarakerk Maldegem. Gelieve u te wenden naar:
Parochiesecretariaat:
Open elke werkdag van 19u30
tot 11 uur. Deken de Fonteynestraat 3, Maldegem.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Herdenkingsmis in Maldegem.
Jaargetijde
als herdenkingsdienst in de Sint-Barbarakerk Maldegem.
Ieder huisje heeft zijn kruisje, elk gezin heeft te maken met een
definitief afscheid van familieleden en zelfs jonge mensen en kinderen sterven
jammer genoeg. De een kan beter mee omgaan met verlies dan de ander, de een kan
het verdriet beter en sneller plaatsen dan de ander. Het is een voldongen feit
dat sommige overlijdens diepe en pijnlijke sporen na laten bij hen die achter
blijven.
Een herdenkingsmis of jaargetijde troost en brengt de naam van een dierbare weer tot leven.
Dat is belangrijk voor hen die hen blijven missen. De nabestaanden mogen
meestal meehelpen aan het samenstellen van de viering met mooie teksten,
gedichten of liederen, wat de pijn enigszins balsemt en verzacht. Woorden
reduceren het leed en de pijn.
Familie en vrienden worden op de hoogte gebracht van de kerkdienst en
voor de bloedverwanten gaat een troostende invloed uit van de aanwezigheid van
de ander. Het is een bewijs dat ook zij hem of haar niet vergeten zijn.
Waarom in de kerk? Voor 95 % van de volwassenen die in Maldegem wonen
was de kerk een rustgevende plek voor gebed, eucharistie, blijde en treurige
vieringen, een gewijd of heilig %%%oord. Dus wat
is er mooier dan een herdenkingsdienst? De priester, tal van vrijwilligers,
medewerkers en koren zetten hun beste beentje voor om een uurtje troost te brengen tijdens de viering. De naam van de
overledene nog eens luid en eerbiedig horen uitspreken is van immens belang.
Een bewijs dat men hem of haar nog levendig houdt.
Een herdenkingsdienst werd vroeger meestal een jaargetijde genoemd. Een beetje historiek is hier wel op zijn plaats. We kunnen nu wel eens
glimlachen om wat men vroeger geloofde. De betekenis is wel wat achterhaald,
maar het was wel mooi dat men echt geloofde dat een goed werk of een
eredienst je dichter bij de hemel bracht. Als we het vertalen in onze huidige
leefwereld kunnen we zeggen dat een goed werk, de steun aan de medemens en de
kerk, een goed gevoel met zich meebrengt. Wie
zich goed voelt, doet meestal goed voor de ander. Wat mooi meegenomen is
want zo komen we aan tolerante, rechtvaardige maatschappij, een hemel op aarde.
Historiek (overgenomen uit Wikipeda)
In het Middelnederlands
betekent jaergetide: "de
op een bepaalde tijd van het jaar wederkerende dag", vergelijkbaar met de
huidige "verjaardag". Getide
betekende een bepaalde tijdsruimte, kort of lang, vandaar ook het moderne getijde om eb en vloed aan te duiden.
Maar getide betekende ook, een
op bepaalde tijden terugkerend ogenblik, zoals in getijdengebed en jaargetijde
in de betekenis van jaarlijkse
herinneringsdag.
Het jaargetijde in de Rooms-katholieke Kerk is ontstaan uit de boetetraditie in verband met het vagevuur. Volgens de katholieke leer
worden zonden vergeven in de biecht, maar de biecht neemt niet de
zondenlast weg die moet uitgeboet worden in het vagevuur. Het opleggen van
boete was een voorrecht van de kerk en al op het eerste Concilie van Nicea in 325 wordt aan de bisschoppen
volmacht gegeven de opgestapelde schuld uit te wissen, een aflaat te verlenen. De kerk leerde dat men de
tijd die de overledenen in het vagevuur moesten doorbrengen kon inkorten door het uitvoeren van goede
werken en door het bidden. Dit kaderde goed in het Germaans recht (zie ook Salische Wet), waar een misdaad bestraft
werd en goedgemaakt, als het ware afgekocht, door het opleggen van een boete.
Ik denk niet dat er nu nog veel mensen echt geloven dat een
jaargetijde of een herdenkingsmis de overledene helpt eerder in de hemel te
komen. De mensen vroeger en tot enkele tientallen jaren geleden werden zo
opgevoed, met de vreze Gods in de achterban en met beloning van goed gedrag.
Wij geloofden dat. Wij zijn er niet boos om dat we misschien misleid werden .
Het blijft echter een mooi gebaar de overledene te gedenken in een
herdenkingsdienst in de kerk. Wat er ook van zij, we weten het niet echt
maar heel veel mensen geloven nog dat hun geliefde leeft in vrede aan de andere
oever, in de armen van een oneindig goede God. Wij houden het bij watDietrich Bonhoeffer ooit schreef: Herinneringen zijn een kostbaar geschenk, dat je af en toe
bekijkt als een verborgen schat, een veilig bezit.
Tekst: Marianne Posman.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Broederlijk Delen in Maldegem.
DE SINT-BARBARAKERK in Maldegem DEELT
BROEDERLIJK.
Broederlijk
delen. Wie herinnert zich niet hoe moeilijk het was om wat je in bezit had te delen in je kindertijd? Broer of zus komt
thuis met een zak snoep of koekjes die hij of zij kreeg van een klasgenootje,
of van een juf, of van een gulle meter of peter. Was iedereen bereid om de
schat te delen of werd alles stiekem alleen verorberd? De ouders helpen meestal het kind te leren
delen, want diep in zich denkt de mens eerst en vooral aan zichzelf. Delen moet je leren want het is niet zo
vanzelfsprekend.
De
aarde, de wereld is immens uitgestrekt.Elk mens heeft er een klein plekje. Hoe groot dit plekje is hangt af van
wat je verdient of erft. Het is eigenlijk niet helemaal van jezelf want
jaarlijks moet je nog belastingen betalen om op je eigendom te mogen wonen, men
noemt dit belasting op het kadastraal inkomen. Niet iedereen heeft een stukje
grond in eigendom soms moeten of willen de mensen huren en ze kunnen huren
volgens hun inkomen. Anderen kunnen zelfs niet huren want ze hebben geen
inkomen, vaak worden zij geholpen op een of andere manier via de gemeente, maar
ook vaak belanden zij op straat als ze geen inkomen hebben, hoe mensonterend
dit ook is. In alle Europese landen, die zogezegd welvarend zijn, zijn daklozen
en zwervers wat onbegrijpelijk blijft. Laat staan waar de minderbedeelden vertoeven
in de arme, vaak warme landen kinderen, jonge mensen en ouderen leven van
aalmoezen en hebben geen dak boven hun hoofd .. Stel je voor . Die situatie
wekt mededogen en verontwaardiging op maar ook grenzeloze onverschilligheid.
De
mensen in de rijke landen moeten hard werken voor hun brood, de werkdruk is
enorm groot en als ze de mogelijkheid hebben genieten ze van hun vrije tijd en
sparen zij voor hun kinderen of voor hun oude dag. Om hen dan voor de keuze te
stellen een beetje te delen met hen die het moeilijk hebben, die honger hebben
is niet zo vanzelfsprekend. Heel veel organisaties zetten zich in om in die
landen waar het nodig is de mensen te helpen zichzelf te beredderen, door aanleg
van waterputten of reservoir, opstarten van een klein bedrijfje, helpen landbouwgronden
beter te bewerken, helpen zoeken naar
een afzetmarkt voor hun producten, helpen ziekenhuizen of hulpposten oprichten,
bouwen van scholen, mensen opleiden ter plekke om te helpen zorgen voor hun
eigen volk. Zelfredzaamheid is belangrijk voor iedereen en heel veel instanties
en mensen helpen hun medemens.
Elke
welvarende staat zorgt voor subsidies maar toch rekenen de mensen die het
minder hebben op de goodwill van de ander en zijn er dankbaar voor. De misdeelde
mens vraagt geen grote sommen, met een kleinigheid is hij ook tevreden. Het is
zoals men zegt: Alle beetjes helpen. Heel veel goede mensen, vaak
vrijwilligers proberen het leed, de kouen de honger een beetje te verlichten .
Welnu, wie zich goed
voelt, wil dit deugddoend gevoel delen met de ander en dat uit zich in
vrijgevigheid voor organisaties, zoals BROEDERLIJK DELEN. Een leven van geven en
ontvangen is liefdevol en verrijkend. De
vastenperiode brak aan op 1 maart, een gezonde periode en wat er uitgespaard
wordt kan weggeven worden aan het goede doel.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Zondagsdienst, Kerk in Maldegem.
WAAROM GAAN DE MENSEN NAAR DE ZONDAGSMIS?
De meeste inwoners van Maldegem hebben een christelijke opvoeding genoten,
zij gingen naar christelijke scholen, indien niet, volgden zij godsdienst of
catechese, terwijl anderen zedenleer hadden, een leer die ook belangrijke
waarden voorop stelt.
Ja, waarom gaan de mensen naar de mis op zondag? De kerk is een stijlvolle
en hartverwarmende ontmoetingsplaats. De kerk is verbonden met
jeugdherinneringen, met blijde of droevige, ingrijpende gebeurtenissen en je
ontmoet er buren, vrienden of familieleden.
Het is
zondag, rustdag. Je trekt je mooie kleren aan en je
gaat naar de kerk een beetje voor 10 uur 30. Je volgt er de liturgie van het woord en de liturgie van
het altaar, afgewisseld met mooie liederen of psalmen, meestal begeleid door een
kinder-, mannen- vrouwen- of een gemengd koor met orgelklanken. Maldegem telt
verschillende koren en hun zang met begeleiding, brengt vreugde, troost,
bevrijding, geeft moed en brengt je voor een uurtje in een andere, meer sacrale
sfeer. Je kan op sommige momenten zelfs meezingen en meebidden, want enkele
teksten of refreinen komen steeds weer terug en zijn in je geheugen geprent. Je
voelt je beter als je mee kan zingen of bidden met de ander, dat schept
samenhorigheid.
Je hoort er teksten uit het evangelie, Bijbelse teksten die je ooit
in een ver verleden gehoord en gelezen hebt thuis of op school en sommige
beelden blijven bij. Meestal wordt in de homilie
meer uitleg gegeven wat er nu precies bedoeld wordt en associeert de priester de
inhoud met recente problemen of gebeurtenissen
Het hele evenement in en rond de kerk is erfgoed, is een ritueel waar we mee opgegroeid zijn en willen doorgeven aan de komende generaties.
Hier wringt het schoentje.
Hoewel het grootste deel van de jongere
generatie opgevoed werd met christelijke waarden, is het niet zo makkelijk meer
om die waarden daadwerkelijk door te geven aan de kinderen en de kleinkinderen.
De maatschappij
is veranderd, de ouders gaan allebei werken, soms
in een ander dorp of stad, de kinderen moeten naar de opvang, naar de sport -
of muziek -, dans - of tekenles, naar naschoolse activiteiten, ze moeten
gebracht en gehaald worden en de volwassenen hebben een prangend tijdsgebrek in
hun hectisch en stresserend leven. Tradities vervagen, jonge kinderen zijn
kritischer en hebben meer inspraak en via de media is iedereen op de hoogte van
verontrustende wijzigingen in het levenspatroon, intolerantie, agressie, terreur,
milieu- en luchtverontreiniging, klimaatveranderingen, werkloosheid, oorlog, beangstigende
prestatiedruk enz
Sporadisch wordt er nog een groot familiefeest georganiseerd rond een
doopsel, een communie of een huwelijk in de kerk maar daar blijft het bij. Nieuw
samengestelde gezinnen zijn schering en inslag, zodat er nog meer afspraken en
organisatie bijkomen voor veel gezinnen.
Andere essentiële zaken moeten wijken, zoals de zondagsdienst, hoewel het
een belangrijk deel is van onze cultuur.
Het is voor vele mensen moeilijk een uurtje per week rust en bezinning in
te lassen om deel te nemen aan het
eeuwenoude ritueel, de zondagsdienst, het meeste vreugdevolle en hoopgevend
moment in de parochie, in de eeuwenoude Sint-Barbarakerk in de dorpskern van
Maldegem.
Tekst: Marianne
Posman, fotos Els Stevens.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
26-05-2017
Paashaas rond de toren in Maldegem
De
Paashaas op zondag 16 april 2017 rond de
Sint-Barbarakerk in Maldegem maakte klein en groot reuzeblij.
Op
Paaszondag 16 april was het weer feest in en rond de Sint-Barbarakerk! Na de
sfeervolle en ingetogen doch blije eredienst rond een bloemenrijk altaar en met
prachtig koormuziek konden de kinderen van de aanwezige kerkgangers paaseitjes
rapen rond de kerk van Maldegem!
Dank
zij het team rond de K.W.B. konden de volwassenen lekker aperitieven en
bijpraten terwijl de kindjes paaseieren raapten! Jong, heel jong, tieners,
jeugd, ouders, grootouders, de jonge en de oudere generaties in Maldegem hadden
een vreugdevolle start van het paasfeest dank zij het dynamisch K.W.B. team dat
probeert de mensen dichter bij elkaar te brengen en er in slagen ook. Alles
liep gesmeerd.
Jong en oud
verbroederden, wisselden herinneringen en nieuwsberichten uit.
Het spreekt vanzelf dat
achter dit vlot, gaaf georganiseerd feest, een enorm goed draaiende vereniging
zat, die regelmatig zorgt voor ludieke acties van de vereniging. Zij hadden hun
best gedaan om van 16 april een echt Paasfeest te maken. De organisatoren
hebben de dag goed laten inzetten voor heel wat mensen die een blijmoedige
enunieke Paasdag rond de kerk hebben
beleefd.
Tekst en
fotos: M. Posman.
26-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
25-05-2017
In Memoriam Liliana Mitu, december 2017.
IN MEMORIAM;
LILIANA MITU uit Roemenië, Constanta
is overleden op woensdag 27 december 2017 en begraven op 29 december 2017 na een lange strijd tegen
kanker.
Ze bracht zes maanden door in
Maldegem
(oktober 2005 - maart 2006).
Ode aan een bijzonder mens.
Door allerlei omstandigheden had ik de voorbije vijftig jaar, een
blijvend contact met mensen die ik ontmoette tijdens taalkampen, school- of
studiereizen en uitstappen de wereld rond.Ik bleef corresponderen met Maria Wipf uit Zwitserland, Concepcion Serracanti
uit Spanje, Adi en Patsy Ramsey uit Engeland, Denis Chisholm uit Canada, Sofia
Akopova uit Rusland, talrijke anderen en eentje springt er uit, Liliana Mitu
uit Roemenië.
Liliana Mitu, taalkundige Romaanse filologie, beëdigd vertaalster Frans,
Italiaans en Roemeens kreeg een staatsbeurs om zes maanden door te brengen in
een Franssprekend land, om haar praktische kennis van de Franse taal bij te
schaven, hetzij in Frankrijk of in België. Op een of andere manier was Roemenië
niet op de hoogte van het feit dat meer dan de helft van de inwoners van België
Nederlandstalig is, want Liliana kwam in Maldegem terecht om haar Frans te
vervolmaken!
Zo zijn er nog wel mensen die zich vergissen. Ik had eens een Franse
gast die zo verontwaardigd en verbolgen was dat niemand in Brugge Frans sprak.
Ze vond het gewoon niet kunnen dat er in Brugge geen Frans gesproken werd. Met
handen en voeten probeerde ik die vrouw uit te leggen dat iedereen in
Vlaanderen vanaf het vierde leerjaar verplicht lessen Frans volgt, maar dat die
taal blijkbaar zo moeilijk is dat velen het nooit kunnen spreken. Toeristen in
Brugge komen in contact met hotel- , restaurant- en winkelbedienden die er een
beroepsopleiding hebben op zitten waar de kennis van Frans geen prioriteit is.
Beleefdheidshalve heb ik er niet aan toegevoegd dat wij toch ook niet
eisen dat de Fransen, Nederlands praten met ons als wij op reis zijn in
Frankrijk? Als gastvrouw moest ik me gedragen maar ik had haar graag een
Vlaamse oorveeg gegeven. Ze was immers niet tot rede te brengen.
Soit, Liliana kwam aan in Brussel Zaventem in het holst van de nacht.
Zij moest er op vertrouwen dat een taxi haar naar een veilig hotel bracht. s
Anderendaags werd zij afgehaald door de directeur van de school waar zij zes
maanden stage kon lopen t.t.z. waar ze ingeschakeld werd om parttime les Frans
te geven.
Op die manier kwam ik in contact met de Roemeense Liliana. De directeur
had me gevraagd of ik haar logies kon geven. En zo geschiedde. Een kleine,
charmante jonge vrouw kwam bij ons aan in oktober 2005. Aanvankelijk liet ik
haar maar betijen want ervaring had me geleerd dat te familiair contact met
gasten met langdurig verblijf, zou kunnen leiden tot volledig verlies van
privacy.
Nu het viel erg mee. Liliana hield zich bescheiden op de achtergrond.
Geleidelijk aan ontdooide ik, bood haar meer ruimte en meer gastvrijheid wat
uiteindelijk uitgroeide tot een boeiende vriendschap van geven en nemen. Zij
luisterde naar mijn eindeloos geweeklaag en gaf me bovendien altijd gelijk.
Waar ontmoet je nog zo iemand? Nergens. Luisteren is voor de mensen geen
boeiende bezigheid tenzij je iets nieuws of iets interessants vertelt en gelijk
krijgen en geven is ook niet een van de meest voorkomende positieve
eigenschappen van de mens. Het is volkomen logisch en normaal dat de mensen
meer houden van vrolijke, levendige gesprekken.
De eenzame muur die ik om me heen had getrokken brokkelde langzamerhand
af en haar vriendelijkheid en positieve visie bracht me min of meer terug naar
het meer actieve leven en naar mijn dorp. Zij leerde me het centrum opnieuw
verkennen per wagen. Ik had het autorijden verleerd maar zij wees me meestal
bijtijds de verkeersborden aan die me beletten om verkeersovertredingen te begaan.
We dronken koffie in een van de vele cafés en tearooms die Maldegem rijk is en
we schuimden de winkels af in de buurt op zoek naar koopjes.
Mijn man en ik waren toen, zon acht jaar geleden nog behoorlijk actief
en mobiel in Vlaanderen en we lieten haar meegenieten van familie- of
stadsbezoekjes in Sluis, Brugge, Antwerpen, Brussel, de kust enz.
Een Roemeense collega van Liliana werkte gedurende een jaar voor een
farmaceutisch bedrijf in Gent en af en toe ging zij eens logeren bij die
vriendin en samen ontdekten zij op die manier die schone stad Gent.
Een andere collega was in dienst als au pair voor een jaar in Parijs en
nodigde haar uit voor enkele dagen. Hoewel zij er erg had naar uitgekeken om
Parijs te verkennen was de onvriendelijke en vijandige houding van haar Parijse
gastvrouw afstotelijk. Ze mocht niet uit haar kamer komen, ze maakte geen deel
uit als gast van het gezin, ze kreeg zelfs geen kopje koffie s morgens.
Liliana verkortte haar verblijf in Parijs wat ik heel jammer vond voor haar. De
reis heen en terug was behoorlijk duur geweest, zij had uitgekeken naar een
Frans taalbad in een van de mooiste steden op de wereld, zij had geïnvesteerd
in geschenkjes voor het gezin waar haar vriendin verbleef maar zij was zo
gekwetst door de negatieve houding van die Parijse dame, dat zij terugkwam naar
Maldegem.
Maldegem, ons geboortedorp waar we ons thuis voelen maar voor haar
een plaats waar bijna niemand Frans sprak. Ook een ontgoocheling voor mij
want ik had tientallen jaren met hamer en beitel de Franse kennis in de
hoofdjes van vele Maldegemnaartjes vastgeslagen maar Liliana beweerde dat hier
niemand een antwoord kon geven op een eenvoudige vraag in het Frans, noch op de
bus, noch in de winkels, noch in de horecazaken, noch op school. Ik stelde haar
een cursus Nederlands voor, maar haar ontgoocheling i.v.m. haar verblijfplaats
was te groot, om die uitdaging aan te gaan.
Stel je voor dat je zes maanden wegtrekt van je eigen land, je eigen
stad, je familie en je gezin en je investeert behoorlijk om je tweede taal in
een taalbad bij te schaven en je komt terecht in Maldegem? Je ontdekt dat er
van dat taalbad niets terechtkomt, aangezien er geen enkel mens in de omgeving
in staat is te communiceren in het Frans op een of andere manier.
Tussendoor was Anna, ons enige en eerste kleinkind toen vaak op bezoek
en samen bewonderden en speelden wij met dit schone kind. Langzamerhand werd
Liliana een lid van het gezin. De maanden vlogen voorbij en het einde van haar
verblijf kwam in zicht en ik kon me niet voorstellen dat ik haar nooit meer zou
zien. Roemenië lag niet vlakbij de deur en het zag er noch voor haar noch voor
mij naar uit dat wij elkaar nog vaak zouden zien.
Wij schreven elkaar bijna elke dag. Enkele maanden later, in augustus
2006 trokken we voor veertien dagen naar Constanta, Roemenië, in een reusachtig
hotel HOTEL ORFEU gebouwd op het strand van de Zwarte Zee. Het was zalig
genieten in de snikhete zon op de rand vanhet zwembad op twee stappen van de zee. Tussendoor kwam Liliana ons opzoeken
en verkenden we de omgeving dank zij de auto van Florentin, haar broer. We
ontmoetten haar enige dochter Adela, Ada en haar moeder. Zij woonden niet zo
ver van de kust in een van die grote appartementsblokken eigen aan een
communistisch regime maar de flat was heel functioneel, degelijk en gezellig
ingericht, ook bij haar moeder. De vader van Liliana was enkele jaren voordien
gestorven en was altijd ambtenaar geweest wat hun zekere welstand en opvoeding
verklaarde.
Haar familie.
Liliana en haar familie woonden in een dorp Tulcea, aan de oevers van de
Donau. Later, toen de Liliana en haar broer Florentin moesten studeren kwam het
gezin in Constanta wonen. Liliana is getrouwd met Costel. Costel had samen
met de broer van Liliana aan de universiteit gestudeerd in Galati en had op die
manier Liliana leren kennen toen Florentin zijn vriend mee naar huis bracht.
Als student had Costel een jaar in NANCY, Frankrijk doorgebracht. Hij
logeerde bij een gastgezin en studeerde aan de universiteit. Dit
verklaart zijn perfecte kennis van het Frans. Costel werkte op de haven van
Constanta als ingenieur, sprak vlot Engels en werd soms op missie gestuurd in
West-Europa, zelfs in de stad Charleroi die hij op zijn duimpje kende. Hij
onderzocht de mogelijkheden om het Europees groeiend vrachtverkeer via kanalen,
rivieren en zeeën te laten verlopen. Florentin werkt als ingenieur op
vrachtschepen die de wereld rond varen. Hij is slechts enkele maanden per jaar
in Constanta.
Tijdens een van zijn buitenlandse opdrachten is Costel Liliana zelfs
komen bezoeken in Maldegem, in januari 2006 als ik me dat goed herinner. Een
heel interessante man die boeiend kon vertellen.
Liliana en Costel hadden één kind zoals de meeste Roemeense gezinnen en gaven
haar van alles het beste wat onderwijs en opvoeding betreft. Hun dochter Adela,
Ada sprak vlot Engels, Frans en Spaans en deed haar studies in Constanta en
tegen de Hongaarse grens aan de universiteit in Cluj-Napoca, in het westen van
Roemenië. Zij is intussen afgestudeerd. Het was een zeer schoon jong meisje,
zeer beleefd en vlot.
Liliana kwam tot in 2012 elk jaar nog eens veertien dagen logeren in
Maldegem, dus blijkbaar is de ontgoocheling om haar Frans taalbad enigszins
verzacht. Mijn man en ik zijn twee keer naar Roemenië gereisd om te
zonnen, te zwemmen en het land een beetje te verkennen. Moest mijn panische
angst voor onvoorzichtige taxichauffeurs wat verminderen zou ik mij misschien
nog eens tot ginder wagen, een uur taxi naar Zaventem, vier uur vliegtuig, vier
uur transport naar Constanta, misschien doe ik het nog wel eens deze zomer.
Egypte was zalig in februari maar wordt sterk afgeraden voor Europeanen
momenteel.
Liliana en ik, wij mailden elkaar elke dag, we schreven elkaar wat we
deden of gedaan hadden overdag en wat we dachten van bepaalde situaties en
mensen. Het was een boeiende soms grappige correspondentie waarom we konden
glimlachen af en toe. Tenslotte is dit het enige wat telt in dit leven,
glimlachen.
Zij is heengegaan op een koude decemberdag na een lange harteloze strijd tegen kanker.
Niemand verdient dit meedogenloze lot en zeker die lieve Liliana niet. Ik zal haar nooit vergeten. Ik koester alle kleine geschenkjes die ze me gaf en alle beelden die ik van haar heb.
25-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
24-05-2017
Zuster Maria, Edith Claeys geboren in Maldegem.
ZUSTER MARIA, Edith Claeys van de
congregatie Zwarte Zusters van Sint-Augustinus van Aalst is niet meer
Edith Claeys was de dochter van
August Claeys en Magdalena Posman uit de Westweg, 5, Moerhuize
Maldegem. Zij was geboren in Moerhuize op 7 mei 1928 en zij is overleden in
Aalst op 20 mei 2017.
Haar tante, Emma Posman, Zuster
Barbara bij de Zusters Maricolen in het rustoord van Petegem - Deinze was de
tweelingzus van haar moeder. De dochter van haar groottante Barbara
Posman,Blanca Gaelens, Zuster Camilla was ook een Zwarte Zuster van Aalst. De oudere
zuster van haar moeder, Barbara Posman verbleef jarenlang in het Sint Arnoldus
Ziekenhuis (nu De Kuma) waar Edith allicht in contact kwam met de Zwarte
Zusters van Sint-Augustinus van Aalst.
Deze Zwarte Zusters van Aalst verlieten Maldegem na ruim 115 jaar
onbezoldigde arbeid (1871 - 1987) voor de bejaarde en zieke Maldegemnaren. Deze
Zwarte Zusters verzorgden hen dag en nacht in het hospitaal, later in het
rustoord tot 1987. De gemeente dankte de zusters trouwens voor hun inzet met
een nieuwe straatnaam de Zwarte
Zusterslaan.
Allicht inspireerden de religieuzen
in de familie haar roeping naar het klooster te volgen in 1950 en haar leven
ten dienste te stellen van de behoeftigen. Zij werd geprofest op 16 februari
1953 en legde de eeuwige beloftes af op 17 februari 1956.
Niettegenstaande haar drukke agenda
in het OCMW ziekenhuis in de Gasthuisstraat, 2, Geraardsbergen en haar belangrijke
functie in het operatiekwartier van de hartpatiënten en de zieke kinderen,
later op de revalidatie hield zij schriftelijk contact met haar grote familie
in Maldegem en hield zij een waakzaam en liefdevol oog op de kinderen en
kleinkinderen van haar broer Valeer Claeys en zussen Anna en Suzanne Claeys. De
familie ging op bezoek bij tante
nonneke en zij werd regelmatig uitgenodigd door de familie tijdens haar
verlofdagen. Zij was verknocht aan de inwoners van Geraardsbergen maar moest
noodgedwongen naar het moederklooster in Aalst toen zij op rust werd gesteld.
Zij was een van de
laatste Maldegemse kloosterzusters die heel hun leven, onbezoldigd ten dienste stonden van
de zieke, de bejaarde medemens enz. Zij is heengegaan op 20 mei en werd
begraven op 27 mei 2017.Moge zij eeuwige rust vinden bij De Heer.
Met dank voor de inzet van Zuster Maria, Edith Claeys (17 mei 1928 20
mei 2017).
Bron: Parochieblad 08 02 1987 Liber
Memorialis Deken René Vereecke. Tekst M. Posman.
24-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Eerste Communie in de kerk Maldegem.
DE EERSTE HEILIGE COMMUNIE in de kerk
in Maldegem.
De eerste
heilige communie, of kortweg eerste communie, is in de Rooms-katholieke
Kerk de feestelijke gelegenheid
dat iemand
De eerste communie wordt meestal voorafgegaan door
de eerste gemeenschappelijke biecht. In Vlaanderen nemen de kinderen nemen deel aan de
eerste communie tijdens het eerste of tweede leerjaar, ze kunnen dan al wat
lezen en schrijven en het speelse van de kleuterschool is grotendeels
verdwenen. De communie wordt voorafgegaan door een voorbereidingstijd, waarbij
de kinderen op school of in de parochiecatechese krijgen, over de Kerk, de sacramenten, over Jezus
en de eucharistie.
Tot 1910 was het gebruikelijk dat jongens en meisjes pas op hun twaalfde hun
Eerste Heilige Communie deden. Paus Pius X vervroegde de leeftijd in het decreetQuam singulari.
Het hoogtepunt van de eerste
communie is de feestelijke eredienst. De eerste communicantjes worden nauw betrokken
bij de liturgie, bijvoorbeeld in de intredeprocessie, ze lezen een
gebedje voor, soms worden ouders en grootouders erbij betrokken, er wordt gezongen
en ze helpen bij het aandragen van de gaven.
Is het
aantal kerkgangers enorm gedaald de afgelopen kwarteeuw, dan is het wel even
schrikken tijdens de communiediensten. De kerk zit afgeladen vol met kleine
jongentjes en meisjes vergezeld van hun ouders, broers en zussen, hun
grootouders en andere genodigden. Iedereen is mooi aangekleed, iedereen is blij
en vrolijk want het kerkfeest wordt gevolgd door een familiefeest, die,
naargelang het budget van de familie steeds grootser en uitgebreider wordt
opgevat. De kinderen van zes of zeven jaar worden eens in de bloemetjes gezet,
het prille voorjaar van een lang leven.
Na de eerste communie worden de
kleintjes uitgenodigd om deel te nemen aan de wekelijkse erediensten, maar het
is wel zo dat de aandacht voor deze blijde gebeurtenis toch opmerkelijk is
afgezwakt, wat heel jammer is. De kerk en de rituelen zijn belangrijk in elk christelijk
leven.
Tekst en fotos: Els Stevens en M. Posman.
24-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
MariChoir, Maldegem. WAK 2017.
HET SCHOOLKOOR MARICHOIR van
het Instituut Zusters Maricolen.
HET SCHOOLKOOR MARICHOIR van het
Instituut Zusters Maricolen trad op tijdens de OPENINGSRECEPTIE van de WAK 2017
OP 28 APRIL in het GEMEENTEHUIS, Maldegem. Het Schoolkoor Marichoir kwam buiten de schoolse murenen werd enthousiast onthaald!Het was een grandioos idee om de jeugd te betrekken bij de WAK 2017.Vrijdag 28 april werd om 19.00 uur het startschot van de WAK gegeven in
het gemeentehuis. Het doedelzakensemble Silver Thistle Pipes & drums,
MariChoir - het schoolkoor van het Instituut Zusters Maricolen - en de
dansafdeling van de Academie muziek, woord en dans Aalter-Maldegem brachten
muziek en beweging. De groepstentoonstelling in het gemeentehuis en huis
Wallyn, gingen van start gevolgd door een receptie op het gemeentehuis met een
demonstratie stijldansen van Dansclub Evergem.
MariChoir . het koor van de
leerlingen en de leerkrachten van het INSTITUUT ZUSTERS MARICOLEN op de markt
in Maldegem bracht een eersterangs concert tijdens
de opening van DE WAK 2017. Het vast team leerkrachten met een wisselend groepje
muzikale leerlingen brachten adembenemende en ontroerende muziek, met themas
die alle grenzen overschrijden.
Onweapo, is een lied uit Namibië en betekent zoveel als
'we komen samen. Mensen komen samen om de kunst te vieren.
Don't
worry about me Frances is een lied over afscheid; If I needed you - The Broken
Circle Breakdown, is een track uit de gelijknamige film; Wake me up Avicii, Een
houseclassic in een koorjasje, Cheerleader Omi, is een zomerhit uit 2015; White winter hymnal is
wereldberoemd gemaakt door de koorversie van Pentatonix en verder nog Down to the river, Traditional enz. Een
prachtige reeks liederen gebracht door een groepje jonge mensen begeleid en
ondersteund door hun opvoeders.
Een
25-tal leerlingen en leerkrachten repeteren elke week. Samen zingen zorgt voor
een ideale groepssfeer en vriendschappen die de verschillende klassen en leerjaren
overschrijden en de kloof tussen leerkrachten en leerlingen vernauwen.
Je leven kunnen zalven met muziek, notenleer,
klanken, liederen, instrumenten is helend, wonderbaar Wie zijn brood verdient
of zijn vrije tijd kan invullen met muziek is gezegend. Mooie klanken naar voor
brengen geeft een goed en positief gevoel en maakt meestal gelukkig. Het is
heel belangrijk dat jongeren muziek leren en samenkomen om begeleid te worden
om samen te werken aan een groot of klein concert of een optreden.
Het enige
wat eigenlijk werkelijk telt in een samenleving, is dat de mensen, zeker de
jongeren zich goed in hun vel voelen. Iemand
die zich goed voelt is goed voor de ander en dat is een pertinente meerwaarde.
Zingen
veroorzaakt een chemische reactie in het lichaam waardoor endorfine aangemaakt
wordt. Dit is een stof die gelukkig maakt en het samenhorigheidsgevoel
stimuleert, het ontwikkelt een dynamiek van zorgzaamheid voor elkaar, het
gezamenlijk scheppen van schoonheid, vreugde, ontroering enz. Ook in schoolverband
wekt het levenslust op, het verhoogt de aandacht door de zuurstof boost die het
zingen teweegbrengt. Bovendien
gaan liederen altijd ergens over dat in verband kan staan met het leven zelf.
Zingen intensifieert het woord door klank. Door het zingen wordt ook de liefde
voor alles wat geen geld oplevertaangewakkerd en dit is toch wel heel
belangrijk in een mensenleven!
De
liederen wekken verschillende gemoedstoestanden op: ze kunnen humoristisch
zijn, speels, vroom, droevig, strijdbaar enz. Zingen leert hoe de mensen langs bergen en dalen de wereld begaanbaar
maken.
Dit
schooljaar trad het koor al op op school en maakten een kerstclip.
Beiden kunnen jullie via onderstaande links
bekijken.
Contact schoolkoor: michieldeblaere@hotmail.com; Tekst: M. Posman. Foto ELS STEVENS. Foto klooster Internet.
24-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
10-05-2017
Noël Ryheul filmt bijna 50 jaar lang ...
Noël Ryheul
filmt
al bijna een halve eeuw lang alles wat onder de kerktoren van zijn geliefde
dorp gebeurt. Hij trok met zijn camera naar alle evenementen in alle uithoeken in
Maldegem en bracht die in beeld.
Wil je Maldegem
1972 nog eens verkennen, wil je prominente personages zien paraderen door ons
dorp, wil je weten hoe het straatbeeld er uitzag in de tijd van toen, dan zijn
de archieffilmpjes van Noël Ryheul een belangrijke informatiebron maar ook een
bron van zalig genieten.
Zuivere nostalgie.
In 1969 met
Maldegem kermis, toonde Noël Ryheul voor het eerst de jaarfilm 'Maldegem 1969' over
alle gebeurtenissen in Maldegem van het voorbije jaar.
Vanaf toen, tien jaar
lang, heeft hij de film 'Van kermis tot
kermis' getoond en heeft hij tijdens de kermis een week lang de
jaarreportage 'Maldegem een dorp om in
te wonen' vertoond in de plaatselijke Gildezaal. Eind jaren zeventig filmde
hij meer rond bepaalde thema's en gebeurtenissen.
Naast zijn
filmactiviteiten heeft hij een museum Camera
Obscura opgericht.
Camera Obscura omvat een verzameling van fotografica,
film en méér dan zeshonderd fotograferende beeldjes. Het is een erfgoed van
honderd jaar film en honderdvijftig jaar fotografie.
Naast het filmen en
verzamelen is ook het digitaliseren van
het analoge filmmateriaal en het archiveren een hele karwei.
Hij heeft al meer
dan twee honderd uren film gearchiveerd. Elke scène komt in de computer met een
kleine verklaring.
Wanneer hij zoekt naar het fragment met bijvoorbeeld koning
Boudewijn dan tikt hij gewoon de naam in en dan ziet hij meteen dat hij op rol
67 op de 22ste minuut moet kijken. Het is een gigantisch werk, maar wel
noodzakelijk om alles overzichtelijk te houden.
Wie nog eens wil nagenieten van de vele
voorstellingen, tentoonstellingen, demos tijdens de WAK 2017 kan surfen naar:
> WWW.CAMOB.BE
MONOLOOG PETER VAN
HECKE.
HET EERSTE MIRAKEL VAN HET KINDEKE JEZUS
ACADEMIE DANS: DZ-FC17-3077 Muziekdoospoppetjes
- Week van de
MARICHOIR
WAK KUNSTENAARS
SILVER THISTLE PIPES & DRUMS
Wie de verzameling
eens van dichtbij wil bewonderen kan altijd een afspraak maken bij deze
enthousiaste filmmaker. Als de mensen een bijdrage leveren is dat voor een pot
voor het Kinderkankerfonds.
De verzameling is enkel op aanvraag te bezoeken.
Camera Obscura, Oude Aardenburgse Weg 29, 9990 Maldegem.
10-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
08-05-2017
Norbert De Coster en het Kindeke Jezus.....
NORBERT DE COSTER bracht een onovertroffen monoloog Het eerste mirakel van het kindeke Jezus, WAK 2017.
Noël Ryheul bracht de voorstelling in
beeld:
-> www.camob.be -> FP-FC17-3095 Het eerste mirakel van het
kindeke Jezus - WAK 2017.
Het eerste mirakel van het kindeke Jezus van
Dario Fo, vertaald door Filip Vanluchene in Oud St.-Jozef op vrijdag 5 mei 2017
was een puike toneelvoorstelling. Norbert DE COSTER bracht het verhaal op een sublieme
en onvoorstelbare manier naar voor. De monoloog van één uur werd ademloos gevolgd
door een glimlachend publiek.
Het verhaal werd heel ludiek gebracht vanaf
Jezus geboorte, de tocht van de Drie Koningen met de geschenken, de gruwelijke
pesterijen door Herodes, de vlucht naar en het verblijf in Egypte kwamen aan
bod.
Tot op dit punt volgt Dario Fo nog min of
meer de historische gebeurtenissen. Eens de Heilige Familie echter in Egypte is
aangekomen verzint de auteur een hilarisch verhaal.
In de stad Jaffa probeert de familie het
leven terug op te nemen. Jozef gaat werken, Maria gaat mee de kost verdienen en
de 'kleine Jezus' - geen onkreukbaar engeltje, maar een Palestijnse puberend straat(b)engeltje
- belandt op straat. Hij wil graag met de andere kinderen spelen, maar hij
wordt als buitenlander, als vreemdeling behandeld. Om niet afgewezen te
worden, om toch samen te kunnen spelen, besluit hij een mirakel te doen... Norbert
De Coster bracht het kindje Jezus in beeld tijdens zijn kinderjaren als lange
protest mars tegen alle machtshebbers, tegen de kerk, tegen de staat en tegen
andere machtswellustigen. Alle heiligen en
aanverwanten worden door Dario Fo als doodgewone stervelingen geportretteerd,
mensen van vlees en bloed. Maar zoals (bijna) altijd bij Fo, gaat het ook hier om het hekelen van de
macht en het misbruik en het herstellen van de waardigheid van hen die
vernederd worden.
Lees de rest in VRIJ MALDEGEM ....
08-05-2017 om 17:49
geschreven door Marianne Posman 1
Peter VAN HECKE en het slotevent van de WAK 2017
Tijdens
het slotevent van de WAK 2017 bracht PETER VAN HECKEeen ludieke monoloog.
De
WAK 2017 werd stijlvol afgesloten met een slotevent, ingeleid door de Heer
Schepen F. Sierens die iedereen bedankte voor het welslagen van de Week van de
Wak. Je gevoelens blootleggen in een kunstwerk en delen met de anderen, werd
mooi verwoord.
Het
ludiek optreden van Peter Van Hecke, het vierstemmig concertkoor Thaleia die hun
optreden afsloot met een Happy Birthday song voor hun jarige voormalige
dirigent en een woordje van de vlotte coördinator Mevrouw Isabel Ginneberge,
die meteen iedereen dankte voor het slagen van de WAK 2017 en nog eens de
overleden Wak deelneemster Erika Verbeke ter sprake bracht.
PETER
VAN HECKE bracht de korte monoloog 'Over de schadelijkheid van tabak' van Anton
Tsjechov, 1886. Peter Van Hecke is een van de nakomelingen van Eduard Van Hecke(Maldegem 22/01/1848 - Maldegem
06/04/1939), die met tabak als grondstof een bloeiende industrie en handel
opzette in de Noordstraat in Maldegem. Peter zelf is de motor achter heel wat
activiteiten van het Molentjescomité die de Noordstraat bewoners dichter bij
elkaar brengt. Dit keer zette hij zijn beste beentje voor tijdens het afsluiten
van de Week van de Amateurkunsten 2017 in het gemeentehuis van Maldegem.
Iwan
Iwanovitsj Njoechin, de echtgenoot van de directrice van een muziek- en kostschool
voor meisjes, geeft een openbare lezing over de schadelijkheid van tabak. Deze
monoloog van Tsjechov gaat over van alles, behalve over tabak. Pannenkoeken, wandluizen,
het ongeluksgetal dertien, de giechelende dochters, de muziekschool maar vooral
zijn verziekte relatie met zijn vrouw kwam aan bod. Tsjechov toont een
hulpeloze echtgenoot die de drieëndertig huwelijksjaren heeft ervaren als één
groot, ongelukkig moment met ontelbare vernederingen en desilllusies. Peter Van
Hecke bracht de voorstelling, mooi uitgedost als een echte professor, op een luchtige
en humoristische manier en de zaal wachtte ademloos op de ontknoping.
Na
het optreden van het koor Thaleia, volgde een gezellige receptie met op de
achtergrond folkmuziek van de Klakkebusse.
Zie
filmpjes van de voorstelling, Noël Ryheul, Camera Obscura:
08-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
06-05-2017
Dag van de Gever, K.W. Maldegem.
Dag van De Gever in de Kringwinkel Maldegem
op 6 mei 2017.
Het is in tegenwoordig, geven . niet zo evident want de mensen
krijgen liever. Nu in de kringwinkels was het de Dag van De Gever en het geven werd beloond! Elke brenger werd
ontvangen en begeleid naar de inkom met rode loper door een piccolo. Elke
vijfde brenger werd verwend met een gedicht. Elke gever mocht iets kiezen uit
de leuke hebbedingen uit de bedankkast en werd een Oxfam drankje aangeboden! Bovendien kregen de gulle gevers een
korting bon van 2 euro voor hun gift.
De kringwinkel wou op de Dag van De
Gever hun gevers bedanken. Zonder
gevers is er geen Kringwinkel en zijn er geen jobs voor vele Maldegemnaars. Met
deze actie wilde de Kringwinkel de mensen
die nog niet brengen op een leuke en sympathieke manier uitnodigen om hun oude maar nog bruikbare spullen naar
De Kringwinkel te brengen beter dan ze op de afvalberg te laten belanden.
Op die manier krijgen de spullen een nieuw leven in een ander gezin. Op 6 mei
kon je er ook je naam en je email adres aan vastpinnen met een ludiek
verhaaltje. Heel wat gevers kwamen naar de Kringwinkel en waren enthousiast met
dit origineel initiatief. Een zaak waar je eens iets te drinken krijgt is reuze
tof en zet aan om rond te neuzen en te winkelen. Als je dan nog een cadeautje
krijgt en je eens mag grasduinen in een weggeefkast maakt de dag onvergetelijk.
Het
voltallige team van Maldegem stond tot ieders beschikking, vriendelijk en
bereidwillig zoals gewoonlijk.
Persberichtje Sofie Schoonackers, de
communicatieverantwoordelijke, verwoord door M. Posman.
Foto: Els STEVENS.
06-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
02-05-2017
Trui Hoste in Huis Wallyn.
Trui Hoste weeft een verhaal rond dit monument.
Inkom Huis Wallyn.
Aanrader!
FOTO Els Stevens.
02-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Tijdens de WAK 2017
exposeert CATHÉRINE MARTENS in Huis Wallyn!
Cathérine MARTENS heeft heel haar leven heel graag en vlot getekend en zij
volgde jarenlang tekenles aan de academie van Brugge.
Later volgde zij les aan de academie van Hove en aan de academie van
Bornem.
Drie jaar geleden begon zij te schilderen, hoewel penseel en verf niet
echt haar ding waren. Het was vooral haar omgeving die haar aanmoedigde
om te schilderen. En wat een resultaat!
Voorlopig is zij nog met acryl bezig maar binnenkort waagt zij zich aan
de olieverf.
Een ontdekkingsreis ..
01-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
26-04-2017
Startschot WAK 2017 Maldegem.
Startschot WAK 2017 in het centrum van Maldegem lanceerde alle
kunstvormen.
Muziek,
beeldhouw- en schilderkunst, poëzie en dans waren de spetterende inluidende
klokken van het startschot op vrijdag 28 april 2017. Het artistiek evenement lanceerde meteen de volgende editie van de
WAKMaldegem op een originele en
bruisende manier. Het centrum werd bezet door kunstenaars, kunstliefhebbers,
familieleden en sympathisanten die er een onvergetelijk evenement van maakten. De
komende tien dagen staan in teken van de amateurkunsten en Maldegem heeft die
gebeurtenis met de nodige luister ingezet. Muzikanten, dansers, dichters en
kunstschilders zorgden voor een onvergetelijk evenement om The making of te introduceren op het
marktplein van Maldegem.
Het
doedelzakensemble Silver Thistle Pipes & drums bracht doedelzakmuziek op Schotse stijl op de markt. De nostalgische deunen gaven
toch een bijzonder introductie. Daarna trokken alle ingeschreven genodigden
naar boven en werden welkom geheten door de Heer Schepen Sierens, die een speciaal herdenkingsmoment inlaste
voor mevrouw Erika Verbeke, die
zoveel jaren deelnam aan de WAK met haar kunstwerkjes en die na een lange
strijd enkele weken geleden is heengegaan. Alle aanwezigen werden uitgenodigd
om een afscheidswoordje te plaatsen in een speciaal herdenkingshoekje. De heer
Schepen Frank Sierens wenste verder alle kunstzinnig talent veel succes toe.
Na het hartverwarmend optreden van het schoolkoor
van het Instituut Zusters Maricolen, MariChoir
was het de beurt aan de dansafdeling van
de Academie muziek, woord en dans Aalter-Maldegem die ontroerende muziek
en beweging brachten.
De
groepstentoonstellingen in het gemeentehuis en in Huis Wallyn, gingen van start
gevolgd door een receptie op het gemeentehuis met een demonstratie stijldansen
van Dansclub Evergem. De belangstellenden genoten van een drankje en
konden napraten over het startschot van de WAK 2017 op het sfeervolle gemeentehuis,
het middelpunt van talrijke tentoonstellingen en voorstellingen: kunst in de
vitrines van de omliggende straten, exposities in het gemeentehuis, bij
kunstenaars thuis, toneel in Oud Sint-Jozef en de muzikale optredens op een
boogscheut van het centrum verwijderd. De talrijke aanwezigen konden de Wakkers
in levenden lijve ontmoeten. Kortom het was een verrijkend en origineel startschot.
die dit keer toekomstgericht was en focust op jong talent om de traditie verder
te zetten.
De WAK 2017 is een aanrader voor allen die houden van
bruisend talent in en rond Groot - Maldegem.
Zie programma Maldegem magazine p 6 tot 9.
AANRADERS:
1)
CAMERA OBSCURA, Noël
Ryheul
toont tijdens de WAK The making of 2016, een jaaroverzicht van Maldegem in
een film van 3600 seconden in de zaal Middelburg op het gemeentehuis.
2)
Gratis optreden van NORBERT DE COSTER en Het eerste mirakel van het kindeke Jezus in Oud
St.-Jozef op vrijdag 5 mei om 14.30u. inschrijven op 050 40 39 22 of centrumleider@ocmwmaldegem.be.
3)Peter Van Hecke brengt op zondag 7
mei om 17 uur de korte monoloog 'Over de schadelijkheid van tabak' van Anton Tsjechov. Inschrijven vereist.
26-04-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
23-04-2017
HUIS WALLYN, kunsttempel!
KUNSTENAARS
AAN t WERK IN HUIS WALLYN!
HUIS WALLYN
HEEFT EEN GRANDIOZEBESTEMMING GEVONDEN!
Een prachtige woning pal in t centrum, goed onderhouden, achteraan een
groene long, vooraan zicht op de mooie markt en het oude klooster van Maldegem, is momenteel
een oord van kunst. Talrijke kunstenaars exposeren er hun kunstwerken, Johan
Sesselle, Hendrik Van der Jeught, Omer Van Caeseele en Annemie Van den Abeele
demonsteren hoe hun kunstvoorwerpen tot stand komen .
Huis Wallyn, is de ideale plek voor een permanente tentoonstelling en/of
museum.
De gemeente is in overleg om op andere terreinen kosten te besparen
(carnaval, parkcross, kermisenz ) en
een vrijwilligersteam om van de voormalige woning van
Notaris Vermast,
afstammeling Wallyn een permanente volwaardige Galerij te creëren.
Galerij
Wallyn klinkt als muziek in de oren van vele kunstzinnige Maldegemnaren.
De fotos
van ELS STEVENS spreken voor zich.
23-04-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
20-04-2017
VERHUURD Flat in de Noordstraat 111 Maldegem
VERHUURD
Noordstraat 111 Maldegem
GROOT GELIJKVLOERS APPARTEMENT
- Bewoonbare
oppervlakte 120 M2 +buitenterras met tuintje45 M2
- Aantal slaapkamers:
2
- Vrij vanaf 1/07/2018
- Huurprijs: 600 euro /maand
- Gemeenschappelijke
kosten: 50 euro / maand
- Garage: te bespreken
Goed geïsoleerd: EPC
score : 222KWH / M2
Indeling:
- Inkom
- Gastentoilet
- Ruime zonnige living
met toegang naar het terras (40 M2)
- Aparte ingerichte
keuken ( 12,8 M2)
- Berging (3,8 M2)
- Twee slaapkamers (
14, 3M2 14,1M2 )
- Badkamer met
meubel-dubbele lavabo, bad/douche, toilet (10,8 M2)
- Veranda (15,1 M2)
- Zonnig buitenterras
met tuintje45M2
Beschrijving:
- Videofoon
- Gelijkvloers
- Verwarming aardgas
(Vaillant Eco TEC plus)
- Aparte tellers voor
water , gas en elektriciteit
- Volledig gereinigd
,behangen en geschilderd ,instap klaar
- Voorzien van alle
verlichtingsarmaturen en gordijnrails
- Waterverzachter
- Elektrische
rolluiken
- Geen huisdieren
Inlichtingen en afspraak : GSM 0487 177904 .
louis.posman@telenet.be
Bezichtigen na afspraak
Verhuurkantoren gelieven zich te onthouden.
20-04-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1