Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
30-04-2014
ELISE LAMOTTE, haar schilderijen zijn pure klasse!
ELISE
LAMOTTE slaagt er in kleur en vorm in één monumentale kleurgeut
tot expressie te laten versmelten. Haar uitzonderlijke schilderijen zijn
klasse.
Meer dan een halve
eeuw lang tekent en schildert de talentrijke ELISE LAMOTTE met kennis van zaken. Als kind al volgde zij lessen
om zich te bekwamen in allerlei technieken. Het teken- en schildertalent waren
aangeboren.
Vanaf 1976 volgde zij
tekenles, daarna schilderkunst en zeefdruk aan de Academie voor Schone Kunsten in
Eeklo bij de eminente docent -
kunstschilder LUC VERSTRAETE, die het in zich had om zijn eigen talrijke talenten
over te brengen op zijn studenten. Hij was voor haar een vriend en mentor, wat
haar niet belette om tot een eigen beeldrijke taal te komen.
Elise Lamotte is een hartelijke, vriendelijke
en sociale dame en haar positieve ingesteldheid weerspiegelt zich in haar
gevoelige en emotionele werken. Haar doeken stralen waarachtigheid uit,
hartverwarmende menselijkheid en inzicht in de natuur van de mens en de
omgeving.
Elise is altijd bezig
met kunst, zeer gedreven en intens. Zij is niet op zoek naar het spectaculaire
maar naar de diepte, de verfijning, de verinnerlijking, naar de zuivere
schoonheid in de mens, de natuur en de kunst. Zij schildertportretten, figuren, stillevens in olieverf met een
coloristisch en psychologisch inzicht, spelend met een figuratieve naar
abstraherende beeldende taal. Haar naakten blinken uit in vorm en kleur.
Zij maakt gebruik van
stemmige kleurencombinaties met een vleugje nostalgie enis zich altijd tenvolle bewust van de schoonheid van de natuur en
haar omgeving, die zij verwoordt in poëtische, rustgevende en grenzeloos mooie
stillevens. Zij schildert impulsief, als in een flits, als getroffen door een
emotie enlijkt schetsmatig te werken,
geraffineerd en vakkundig.
Haar kleurrijke en
tegelijk tere bloemstukken zijn vaak een combinatie van impressionisme en
expressionisme. De schaduwpartijen zijn uitgewerkt in rake, heldere en gedurfde
kleuren, met gevoel voor licht en nuance. De oneindig schone ontroerende bloemstukken
nodigen uit tot aanraken en roepen een heel bijzondere sfeer op. Zij heeft een
open, positieve en blije kijk op de wereld en met psychologisch inzicht laat zij
zich leiden door de liefde voor het vak en de vreugde die schilderen
teweegbrengt. Zij voelt de
gemoedsstemming aan en slaagt er in kleur en vorm in één monumentale kleurgeut
tot expressie te laten versmelten. Haar werken zijn klasse.
Na zes jaar opleiding
bij Luc Verstraete, behaalde zij in 1982 de grootste onderscheidingvoor
Schilderkunst in de Academie voor Schone Kunsten in Eeklo. Zij ontving in
1983 de GOUDEN STAATSMEDAILLEVOOR SCHILDERKUNST als bekroning van
haar academische studies en ook als waardering voor haar totaalwerk. Het was
meteen een aanmoediging om zich nog meer en beter aan de schilderkunst te
wijden.
Zij stelde ten toon in
de Kunstgalerij Frans De Vliegher, in Eeklo in 1984. In 1985 werd zij geselecteerd
in de Grote Prijs Alfons Blomme en in 1986 voor De Tinnen Pot in Brussel, met
medewerking van de Kredietbank onder het moto Jonge Kunst. Zij had een
tentoonstelling in La Bagatelle Galerie am Theater in Aachen in 1987 met olieverfschilderijen, pastels en zeefdrukken. In
1988 exposeerde zij in het 9de Kunstsalon in het casino van Koksijde en behaalde er het diploma van deEuropese Kunstverdienste en kwam meteen terecht in een selecte
groep van internationaal bekende kunstenaars.
Ze exposeerde in De
Academie voor Schone Kunsten in Eeklo in 1990, haar werken stonden ten toon in
de GalerieTrouvaille in Terneuzen en in Galerie
Esprit in Clinge. In 1990 behaalde zij de prijs van de voorzitter van de Europese Kunstverdienste met een
tentoonstelling in het casino in Koksijde
en werd geselecteerd voor de Zuid-Nederlandse
ontmoetingen Beeldende Kunsten. In 1991 had zij een tentoonstelling in het
Art Center Beukenhof in Kluisbergen,
Kwaremont, in de Bibliotheek in Maldegem, in het kunstcentrum Pro Arte
Christiana v.z.w. in Vaalbeek, Leuven, in de Greenhouse Gallery, Arts
Antiques in Mont dEnclus,
Russeignies in 1993 en in 1995. Zij heeft drie keer deelgenomen aan de Line Art in Gent en tweemaal in Classic
in Kortrijk.
Zij stelde ten toon in galerij Fardel in Anneci, Frankrijk en in Le
Touquet, Frankrijk in 2005 en 2006.
Twee ontwerpen van haar bloemenschilderijen
werden verspreid in Amerika op 20 000 exemplaren
door Editions G. Blanchaert, Brussel.
Nationale en
internationale tentoonstellingen warenin die
zin zeer belangrijk door de interessante ontmoetingen die er plaatsgrepen en de
levenslange vriendschappen die er gesloten werden.
Niemand kan haar werken beter beschrijven dan haar beste
vriend, schrijver en journalist Stef Van Caeneghem:
Het parfum van Elise. Vraag me niet hoe het komt maar ze heeft het. Misschien
ligt het in de manier van haar om de wereld anders te zien en te willen zien.
Met het vleugje poëzie waarmee zij elk moment van de dag anders maakt en kleur geeft.
Ze vat de werkelijkheid in haar penseel. Ze tovert iets dat tegelijk echt is en
er toch weer een superieure dimensie bijkrijgt.
Dat heet kunst. De dingen anders kunnen zien en erin slagen om dat
emotionele moment te vatten en over te brengen.
Haar werk ademt een bijzonder parfum uit. Het doet me onweerstaanbaar denken aan een wereld van
vroeger, of elders, een wereld waar alles mooier zou zijn en echter, dieper en
zachter. Een stilleven van Elise voert me mee naar onbeschrijfelijke geprivilegieerde
momenten die we voor altijd zouden willen vasthouden. Ik denk daarbij aan de
ijle, lichte, ongrijpbare zomeravonden. Avonden waarop alle kleuren en aromas
anders lijken en ruiken. Ook haar vrouwenportretten geeft ze dat etherische
mee. Ze schildert vrouwen echt vrouwelijk. Vrouwen om van te houden, zo apart. Pure klasse. Ik zocht haar op in haar
atelier. Toen zag en hoorde ik meteen haar gedrevenheid, of schrijf en
formuleer ik het beter haar bezetenheid van kunst, haar impulsiviteit voor het
Grote Werk? In elk geval haar gevoelsgeladenheid. Ik ben op mijn hoede voor
een cliché. Elise verdient beter dan dat. Maar niettemin, bij haar werk horen
de aller tederste pianoklanken van een beroemd componist, Beethoven misschien?Für Elise, Stef
Vancaeneghem.(verwoord
aan de hand van recensies)
"De schilderscreaties van Elise Lamotte zijn adembenemend mooi; ze getuigen van oogstrelende contrasten en natuurgetrouwe akkoorden.
Zij bezit de aanleg, de kleuren visueel naar werkelijkheid over te brengen; ze brengen je tot rust..." (Commentaar R. Raeman)
Van 3
tot 25 mei 2014 stelt Elise Lamotte tentoon in het M.A.P., Molenstraat, 7, 9900
Eeklo op zaterdag en zondag van 10 00 tot 12 30 en van 13 30 tot 18 00.
30-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
29-04-2014
Tentoonstellingsmatch @ Vierklaver 29/04
Beloftevolle prelude van de WAK 2016!
Tentoonstellingsmatch@ Vierklaver
Een match van schilderwerkjes
van de bewoners van De Vierklaver en van vrijwilligster Caroline Gyselinck
werden er voorgesteld op vrijdagnamiddag 29 april, van 14.00
tot 17.00 uur in De Vierklaver, Lenen 7, 9991 Adegem!
De bewoners van de Vierklaver waren
heel trots op hun kunstwerkjes die zij gerealiseerd hadden olv hun begeleidster
Caroline Gyselinck en Femke.
Een geslaagde MATCH tussen outsiderkunst
en moderne kunst.
Vriendelijk onthaald door Caroline
met een hapje en een drankje en de verantwoordelijken van de Vierklaver, die
graag een woordje uitleg gaven over de werking van deze VZW
die volwassenen met een beperking ondersteunt.
Op dinsdaganamiddag 3 mei is iedereen welkomt tijdens een
opendeur les
29-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Hilde DE BOLSTER, installaties.
AFSCHEID NEMEN UITGEDRUKT IN SPREKENDE KUNSTINSTALLATIES,
HILDE DE BOLSTER.
Kunstenares HILDE DE BOLSTER stelde op 21 en 22
juni 2014 haar project voor tijdens enkele succesvolle rondleidingen. Zij exposeerde
op vier verschillende locaties, waarmee zij een band had of heeft in het
verleden, het heden en de toekomst. Zij gaf een woordje uitleg bij de
verschillende installaties en artefacten die in hoge mate verwijzen naar haar
persoonlijk leven.
Hilde De Bolster
volgde na de richting schilderkunst, zes jaar beeldhouwkunst onder leiding van
de docenten de Heren Paul Dereymaecker en Robin Vermeersch aan de plaatselijke
Kuma. De rode draad doorheen haar tentoongestelde werken is oeverloos verdriet
om het heengaan van geliefde personen die deel uitmaakten van haar leven en het
lijden dat hier mee gepaard gaat, fysisch en psychisch, het loslaten en verder
groeien als persoon. Elk mens wordt
geconfronteerd met bodemloos verdriet en probeert er mee om te gaan op
verschillende manieren. Hilde De Bolster werd geconfronteerd met kanker bij
familieleden, bij haar zus Ann en bij vrienden. Zij voelde de noodzaak om de verschroeiende
onmacht en het ontredderd verdriet te kanaliseren in roerende beelden en mooie schilderijen
die soms haaks staan tegenover de lelijkheid en de wreedheid van de ziekte.
De rondleiding
startte op de site van de Kuma,
Mevrouw Courtmanslaan nr. 82 aan de grote kastanjeboom ter hoogte van het
voetpad. We staan er niet altijd bij stil maar heel veel bomen hebben
kankergezwellen in allerlei vormen en kleuren. De kankergezwellen of knobbels
op de stammen van vooral paardenkastanje en kerselaar ontsieren maar vormen een
eenheid met de vertrouwde structuur in de natuur. Hilde De Bolster heeft er een
verzameling kankergezwellen aan
toegevoegd in allerlei formaten en diverse vormen, gespoten in felle fluokleuren.
De fluotinten verwijzen naar de kleurrijke microscopische beelden van menselijke
kankercellen zoals ze weergegeven worden op het internet.
De boom verwijst ook
naar de bolsters, naar haar
familienaam. De kastanjeboom vooral heeft prachtige bolsters,
die zij mee verwerkt in haar installaties. Haar naam De Bolster, de ruwe huls van een kastanje, de boom, het leven
en de zuurstof worden verminkt door kankergezwellen die zoveel mensen van elke
generatie genadeloos treffen. De boom en de mens worden gehavend. De radeloze onmacht
die een mens voelt tegenover kanker heeft zij in beeld gebracht met de
kleurrijke kankergezwellen op de boom. Het is onbeschrijfelijk moeilijk om een
beschrijving of weergave te geven van de angst bij de onherroepelijke diagnose
die je de adem ontneemt, het pijnlijke gevecht tegen kanker, de onmacht en de
radeloosheid die je verzwelgen en de uitzichtloze toekomst voor heel veel van
hen, ondanks hun moedig gevecht en de pijnlijke behandeling. De felle kleuren
louteren.
Het volgende trefpunt
was het oud sociaal -secretariaat Stationsstraat nr. 57, het
Boekhouding en Verzekeringskantoor van Geert en Godfried Standaert, op de
benedenverdieping. Het gaat om een prachtig oud herenhuis, met telkens twee
vertrekken achter elkaar, gescheiden in het midden door een smalle gang. Deze
mooie kamers of kantoren met hoge plafonds en brede houten deuren vloeien achteraan
samen in een veranda over de hele breedte van de woning. Het interieur ademt
nostalgie naar het verleden uit. Aan de matglazen ramen met zacht invallend
licht, hangen sprekende portretten geschilderd
op repro-file kaften met hier en daar letters. De installatie is meteen een
ode aan geliefde figuren uit een ver of nabij verleden. De weemoed om een geliefde
grootmoeder, het prachtig beeld van de knappe, jonge moeder, de begripvolle en
warme schoonmoeder, de liefdevolle echtgenoot, de betreurde vader Karel De
Bolster, de bewondering voor de kunstenaar Jef Van Maldegem, de guitige en
vertederende portretten van de kleuters, de vele vrienden en idolen, allen met
wie de kunstenares een speciale band had, worden uitgebeeld in gigantisch mooie
en ontroerende portretten, in zachte kleuren, met hier en daar een typerend of
heftig kleuraccent en letters, op een grijze achtergrond. Het verleden en het
afscheid in treffende beelden. Het verleden en het afscheid in beeld gebracht.
In een afzonderlijk
vertrekje straalt het portret in lichte blauwgroene kleuren van de glimlachende
zus Ann, die na een zeven jaar lange
strijd tegen kanker, haar jong leven moest afsluiten, amper 50 jaar. Die aparte
ruimte is een devoot afscheid van Ann en de uitdrukking van het verdriet om
haar heengaan. Het is een schrijn gewijd
aan het afscheid van een dierbaar en mooi mens.
Op de bureaus liggen
schetsboeken, papier en ander materiaal uit het persoonlijk archief van Hilde De
Bolster. Stapels papier in verschillende formaten om te vouwen verwijzen naar
de kindertijd van de kunstenares, toen het gezin van vader-drukker Karel De
Bolster een handje toestak in de drukkerij. De papieren, de houten letters en de
letterstroken verwijzen naar het catalogeren en de drukkerswereld. Het zijn
inspiratiebronnen die de kantooromgeving vervolledigen. Ze vormen een leidraad
door het persoonlijk leven van de kunstenares.
Haar vader Karel De
Bolster had een kleine drukkerszaak voor handels- en familiedrukwerk in de
Katsweg en veel elementen van de installatie verwijzen naar dit verleden van
letters en gestructureerd werken.
Als kleuteronderwijzeres en als dochter van
een drukker heeft en had Hilde ook vaak te maken met letters, dus beroep en
leven werden en worden verweven met letters.
In de derde locatie gaan we terug naar de roots
van Hilde. In het dorpscentrum op het grote achterplein van het ouderlijk
huis, exposeert zij het drie-dimensioneel werk. Naast het kantoor en de drukkerij
is een grote overkapping, vroeger het speel- of werkterrein van de vier
dochters De Bolster. Op een lange tafel is een setting van bonte afgietsels van
borsten in diverse materialen en vormen. Op een ondergrond van beschilderde
planken vormt deze voorstelling een harmonieus, natuurlijk en krachtig geheel.
De lange tafel
verwijst naar de vreugdevolle familiegebeurtenissen
in het verleden, de vrolijke feesten die er plaatsvonden in gezellige familiekring,
heimwee naar wat ooit was, nooit meer terugkeert en geschonden werd door het
overlijden van de vader Karel en van een zus, Ann. In de oude vitrinekast
liggen bolsters, ander werk en voorstudies. Het geheel oogt vertrouwd en wekt
zachte, troost gevendegevoelens op. De
letterbak in het midden is dan weer een verwijzing naar de letters die het
leven van de kunstenares doorweefden en steeds een bijzondere, liefdevolle en blijvende
betekenis hadden.
De hele installatie
ademt weemoed uit naar alles wat goed en vertrouwd was en waar je op bepaalde
momenten van je leven langzaam afscheid
moet van nemen, blijven koesteren en opstaan om verder te leven, ondanks het schrijnend
verdriet.
De laatste locatie is
het kapelletje in de Katsweg 26.
Vroeger was Maldegem bezaaid met kapelletjes en velen hebben nog altijd goede
herinneringen aan de bijeenkomsten rond het kapelletje of aan het gebed dat er
vroeger gericht werd aan de heiligen die er waakten. Stille smeekbeden om
verhoord te worden.
In de strakke,
gerestaureerde kapel staat een bewerkt beeld van Therese van Lisieux met
ontblote borst, symbool van alle vrouwen die leven geven en voeden maar die
genadeloos te maken kregen met borstkanker en gehavend probeerden verder te
leven als het hen gegund was.
Als je binnenkomt,
overvalt je het mooie brandglas dat
verwijst naar de binnenkant van de borst en voor de inham staat waar zenitaal
licht de sfeer van de kapel grotendeels bepaalt. Het invallend licht op het wit
en rood glasraam is verrassend en indrukwekkend en tegelijk rustgevend. Het
prachtig beeld van natuurlijk licht, glas en rood ontroert. De vloer is bedekt
met rozenblaadjes, symbool van de liefde. De H. Therese van Lisieux, de rozen
madonna, zou het rozen laten regenen op aarde, zij zou liefde schenken, dus
geven en ontvangen. Haar moeder overleed ook aan borstkanker.
Het kapelletje is een
oase van rust en nodigt uit tot gebed of tot bezinning. Het is een stille
herinneringsplaats voor hen die iemand missen en troost zoeken. Heiligen zijn
meestal beschermers tegen ziektes en onheil. Je komt er dichter bij het
hiernamaals, daar waar veel van onze geliefden zich terugtrokken en geen teken
van leven meer gaven, tenzij ergens totaal onverwacht. De kapel is een hoopgevend
anker voor hen die bedroefd achterblijven.
Het geheel had als
inspiratiebron een kapel in Grignan (Fr.) met werk van Ann Veronica Janssens en
de sobere inrichting van de kapel van het niets van Thierry de Cordier in
Duffel. Strakheid en eenvoud tonen een scala van gevoelens in deze gewijde
plaats.
De indrukwekkende installatie
van kunstenares Hilde De Bolster met als thema afscheid nemen, is buitengewoon
ontroerend, ze geeft rust en troost.
(Tekst verwoord aan de hand van de informatie tijdens de
rondleiding en van de notities van de kunstenares.)
29-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
28-04-2014
DE VITRINES IN HET CENTRUM VAN MALDEGEM OGEN UITZONDERLIJK!
DE
VITRINES IN HET CENTRUM VAN MALDEGEM OGEN UITZONDERLIJK!
Talrijke
professionele en amateurkunstenaars hebben creaties gerealiseerd rond De
Groote Kunst en De Groote Oorlog. Langs een parcours
in het centrum van Maldegem krijgt elke voetganger een beeld van de
verschillende manieren waarop getalenteerde kunstenaars rond het thema van de
WAK 2014 hebben gewerkt. Alle geëtaleerde werken vormen één verhaal: de
verwoestende invloed van de oorlog overal ter wereld en de ogentroost die
uitgaat van kunstvoorwerpen. Kunst wordt toegankelijk in de bibliotheek, in de vitrines van handelszaken, op de vensterbanken
van privaatwoningen rond en in het gemeentehuis van Maldegem vanaf 25/04/14 tot 04/05/14.
DE GRO(O)TE KUNST EN
DE GROOTE OORLOG IN DE VITRINE, is een doorlopende
tentoonstelling van werken van talrijke kunstenaars.
ANNIE
MATTHYS, is een onvoorstelbaar talentrijke kunstenares die veel
energie, inspiratie, gevoelens van blijdschap en verdriet verwoordt in haar onbeschrijfelijk
mooie doeken. Ze exposeert talrijke expressieve zeefdrukken, volledig in teken
van De GROOTE OORLOG in de etalage van de voormalige Optiekzaak OPTICOBA. Uitzonderlijke
sprekende parels die volledig beantwoorden aan het thema van de WAK 2014. Geïnspireerd
door de emotionele, intreurige gedichten van oorlogsdichter
Wilfred Owen (°1893 + 04.11.1918) creëerde
Annie Matthys talrijke zeefdrukken, waar zwart, de kleur van rouw primeert, op
lichte achtergrond, groen staat voor natuur en leven, rood voor explosies en
gewonden, met onderaan beelden die verwijzen naar de verbijsterende verwoesting
van steden en dorpen door de bommenwerpers. Annie Matthys werd geboren tijdens de donkere maand december
1939, enkele weken voor kerstmis, enkele maanden voor de uitbarsting van de
tweede wereldoorlog. Die tijd werd gekenmerkt door ontbering en angst tijdens
de Duitse bezetting met daarna de moeizame wederopbouw van Vlaanderen. De
generatie geboren voor de oorlog was gesterkt door een innerlijk verlangen om
ergens in uit te blinken.De
kunstenares worstelt met kleur en
compositie in beelden die verwijzen naar een crucifix. Het kruisbeeld, symbool
van lijden geeft een treurig beeld van het gehavend lichaam. Het figuratieve in
haar werken zinspeelt op een hartverscheurend drama.
RITA
BUYSSE uit Oostburg, Nederland schilderde jarenlang het zomerse landschap
van Zeeuws - en West - Vlaanderen. Voor haar is het spelen
met kleur, water, licht en pigment een uitdaging. Het water en de kreken refereren
naar de
ondergelopen gebieden langs de Belgisch Nederlandse grens tijdens de Duitse
bezetting. Polders werden in de oorlog
in Nederland en België onder water gezet. Het betoverende en het
verraderlijke water volgens de omstandigheden en het tijdstip worden uitgebeeld.Zij stelt tentoon in de Dagbladhandel MAXIM, Nieuwstraat
3 en in het gemeentehuis.
ROOS
NUYTENS exposeert
in de vitrine van Sanitair en chauffage Piet Bollé, Markstraat.
Zij is afkomstig uit Heestert, tegen Kortrijk
waar zij geboeid was door de weidse natuur, grote landschappen en de kleine
pittoreske landhuizen en - huisjes. Zij schildert dierenvogels, dansers,
landschappen, kleine landelijke huisjes, bloemen (irissen, hortensias enz.),
naakt naar model, stillevens, stadsgezichten, stranden, zeezichten geïnspireerd
door haar omgeving, maar ook Nederland bracht inspiratie.
JOS PARIDAEN stelt tentoon in de etalage van
Jan Willems Design, Nieuwstraat nr. 9 en in het gemeentehuis. Zijn monumentale compositie schetst een beeld van
conflicten in de wereld, een teken van de menselijke dwaasheid en ijdelheid in
oorlogstijd.
Zoals
beroemde schilders de verwoesting en de meedogenloosheid die de oorlog met zich
meebrengen hebben vereeuwigd in een kunstwerk, zo kan Jos Paridaen de gevoelens
uitdrukken op doek die de wreedheden en de vernedering van de menselijke ziel door de bezetter
weergeven in boeiende doeken. Troosteloos onheil inspireert kunstenaars tot
intensieve creativiteit.
GOTHARD DE CONINCK stelt
tentoon n.a.v. de erfgoed tiendaagse in het gemeentehuis. In het uitstalraam
van RLM (Regionaal Landschap Meetjesland) - bevinden zich vijf werken, waarin
gezien de locatie natuur en/of landschap uit de streek aan bod komen, maar
waarin ook de herinnering aan WO I meespeelt:
In het gemeentehuis
hangt een foto van dichter Willie
Verhegghe (°1947) met op de achtergrond het gelaat van oorlogsdichter Wilfred Owen (°1893 + 04.11.1918).
Gothard nam de foto tijdens Gedichten dag 2012 in Den Hoogen Pad te Adegem.
(tekst van Gothard D.C.)
VolgensMARC VAN KERSCHAEVER is schilderen een fantastische,
boeiende, leerzame en vooral creatieve zoektocht naar het verleggen van grenzen
en het vinden van een eigen stijl.
Zijn werken in Kunst in de Vitrine voldoen
aan het thema de Groote Oorlog. Het doek stelt In Flanders Fields voor.
De beeldrijke en ontroerende taal in de
gedichten van MARIA SESSELLE op een
foto - achtergrond van PETER DE CRAENE
duiken op in talrijke etalages in het centrum.
In TRY OUT schittert de poëzie van Maria
Sesselle en SOFIE STANDAERT.
De poëzie van LUCIE PUTZEIJS kleurt de geest.
De achtergrond van de gedichten verwijst naar
oorlogsbeelden.
FRANKY
VERSPRILLE
stelt zijn werken tentoon in de vitrines en in het gemeentehuis.
In
het gemeentehuis hangt het werk "Trouw met mij" en refereert naar de jonge
mensen met dromen en toekomstplannen toen de oorlog uitbrak. In de vitrine van
Schoonheidssalon Finesse hangt het
doek "'t Kostbaarste. Het eigen lichaam was natuurlijk het belangrijkste
in oorlogstijd. In Kantoor Argenta hangt
de "Middernachtzon". Ondanks de oorlog bleef de natuur zijn gang
gaan, enkel het landschap werd herschapen door de oorlog. In de vitrine van
Apotheek Boelens hangt "InVlaamse Velden" een recent werk naar de
gelijknamige tv-serie die het mooie en rustige Meetjesland voorstelt dat
verstoord werd door een flitsende hemel door bombardementen.
POL
VERHEYLEZONE exposeert
bij Elektro Huis Ysebaert. Deze docent kunstenaar heeft al heel wat
verwezenlijkt tijdens zijn leven.
ALBERT
EN LUC DE CONINCK stellen
hun werken ten toon in de etalage van FOTOGRAAF Luc De Coninck, enkele
prachtige doeken van Albert staan in de etalage van Reisbureau Maldo Reizen. Sprekende
schilderijen en kunstzinnige fotos die wijzen op een onverbreekbaar en
bijzonder talent van vader en zoon.
In de etalage van
tearoom t Hoekske exposeert PAULINEROBERT de versie van De Groote
Kunst.
ALEX MARTENS exposeert in het praatcafé De Troebadoer, de doeken van RIK BRACKE hangen boven de lambrisering rechts en links in de
gelagzaal van De Gouden Leeuw.
Talrijke gevarieerde
werken van ANITA VERBIEST sieren de
vitrines bij Schoenen DUMON en een schilderij hangt in Bakkerij De Lille in de
Noordstraat.
DORINE TAS exposeert bij Bakker DHONDT, in de
Nieuwstraat. Haar werkentroosten en
geven gelegenheid tot nadenken over alle positieve elementen van het leven.
De werken van Dorine
TAS kunnen bewonderd worden ter gelegenheid van de WAK 2014 in haar atelier en
tentoonstellingsruimte in de BEGIJNHOFLAAN 14 te Maldegem.
In het advocatenkantoor van Eveline Van
Hoecke staan werkjes van de Lagere Graad van de KUMA ten toon.
JOHAN
SESSELLE exposeert in de Standaard Boekhandel, Elektro Huis
Ysebaert en in de tearoom Dolce Vita. Hij heeft zijn werk gedemonstreerd
tijdens de kunstmarkt, op 27 april. DANIËL DE
PREST exposeert
in de uitstalramen van Juwelen Van Parrys, Aquarel en Naturelle evenals SAMYA HAMID (schilderkunst). CARINE DE SUTTER toont haar
schilderijen in de vitrine van t Hoeveke in de Nieuwstraat.
HENDRIK
VAN DER JEUGHT stelt
tentoon in de vitrine van bakkerij Vanhamel.
ANNE-MIE
VAN COILLIE exposeert
in de Dolce Vita, Markt Maldegem en in het gemeentehuis.
LOBKE
DANNEELS stelt
haar werk tentoon in DE VITRINE van de Baby - en Kinderkledijboetiek DOREMI
Nieuwstraat 37 en in het Gemeentehuis Markt, Maldegem.
TRUI
HOSTE neemt
deel aan de Wak 2014 met kleine beeldjes, gehavend, verminkt en gevangen in
prikkeldraad, volledig in teken van De
GROOTE OORLOG in de etalage van parfumerie PENELOPE, Markstraat.
In de etalage van Optiek Nele Coens exposeert PETER DEZWAEF zijn visie op kunst.
MARTIN
EVRARD en GUY NYS exposeren
prachtige keramiek in de etalages van het kantoor van Randstad enin het Kapsalon Esmeralda.
De keramiek van ELS VANNUFFELEN staat te pronken tussen de juwelen in de etalage
van Tempo DOro.
Kunst in de vitrine is
een heel toegankelijke galerij en expositieruimte van ontelbare kunstenaars in
het centrum van Maldegem. Voor thuisexposities kan je terecht bij Dorine Tas,
Magda Van den Abeele, Trui De Cuyper, Darline Kempeneer en Danny Bauwens. Willy
Van de Velde exposeert in de kerk van Adegem en in het gemeentehuis (zie WAK
folder).
Link
naar fotos van de kunstwerken in de vitrines:
28-04-2014 om 09:55
geschreven door Marianne Posman 1
De ARK, Maldegem, sportmanifestatie.
De
sportmanifestatie
van de bovenbouw van de Basisschool DE ARK, MALDEGEM
was een
harmonieuze en sportieve afsluiting
van het schooljaar 2015 - 2016.
Op zondag 26 juni 2016 konden alle ouders, broers
en zussen, grootouders, familieleden en sympathisanten van de leerlingen en
leerkrachten van de bovenbouw van De ARKvan 11 uur tot 18 uur 30 deelnemen en genieten van
een sportmanifestatie als afsluiter van
het schooljaar 2015 - 2016, een sportieve prelude van een zonnige, heerlijke zomervakantie
Het evenement was tevens een Vaart
wel aan het zesde leerjaar dat in september de stap zet naarhet middelbaar onderwijs.
De jogging van de leerkrachten, de leerlingen en hun familie van de school naar Maldegem centrum en het
park startte reeds heel vroeg op
zondagvoormiddag, de regen lieten zij niet aan hun hart komen.
Mets
middags een zalig bakje friet met worst en heerlijke sausen van de friettruck
en een drankje aan de schoolbar konden allen eventjes bijkomen van de fysieke inspanningen.
De ouders kennen elkaar intussen wel van andere schoolactiviteiten en voerden
interessante gesprekken terwijl de
kinderen er vrolijk en blij op los speelden.
Op de speelplaats werden de sport voorstellingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar met geestdrift
onthaald en allen namen druk deel aan de talrijke volkspelen. Het optreden voor een publiek werd gekenmerkt door
onbevangenheid en enthousiasme eigen aan
dejeugd. Trots volgden de familie en de
sympathisanten de acties van hun oogappels.
Als de leerkrachten, personeel en directie en
leerlingen van De Ark met hun sportprestaties en -voorstellingen de mensen een aangename
dag wilden bezorgen, is dit inderdaad gelukt.
Dank zij deze jonge, toekomstige volwassenen konden
een hele groep uitbundige ouders, grootouders, familieleden en sympathisanten
leren hoe de jeugd doeltreffend en eigentijds opgeleid wordt tot een goed
werkend team, hoe zij kennis en behendigheid in de praktijk omzetten en tot
leven brengen in publieke voorstellingen.
Een uitbundige en ontspannen groep jonge kinderen, brachten
lenigheid en schoonheid in beeld dank
zij het sportief, actief en creatief lerarenkorps van de BASISSCHOOL DE ARK,
Maldegem. Deze jonge Maldegemnaartjes brachten hun voorstelling trots,
vriendelijk, blij en zelfbewust naar voor, de ouders en grootouders namen er enthousiast
aan deel. Nog een staaltje van organisatietalent van De ARK, Maldegem. Een grote stap naar sociale en sportieve
vaardigheid en verdraagzaamheid.
28-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Feest op de markt in de ARK.
HET
FEEST OP DE MARKT op 24 april 2016,
van
het eerste, tweede en derde leerjaarvan
de Vrije Basisschool DE ARK, Markt 15, MALDEGEM
was
een denderende topper
.
HET FEEST OP DE MARKT op 24 april 2016, van het
eerste, tweede en derde leerjaarvan de
Vrije Basisschool DE ARK, Markt 15, MALDEGEM was een denderende topper dank zij
de onvermoeibare inzet en onbeschrijflijke scheppingskracht van de
leerkrachten,de leerlingen, de
medewerkers en de familie.
Ondanks
de aprilse grillen, hagel- en regenbui, ondanks de Erfgoed dag en andere
activiteiten in t centrum van Maldegemwas er een ONGEZIENE OPKOMST VOOR
HET FEEST OP DE MARKT.
Vanaf 11
uur gingen de schoolpoorten wagenwijd open voor het talrijke publiek dat
stralend kwam genieten van een heerlijk dagje uit: honderden kinderen en hun familie stroomden de
kleurrijke en vrolijk versierde sportzaal binnen. Het spreekt vanzelf dat het
optreden van de jongste groep leerlingen van de lagere school VBS DE ARK,
Maldegem langs alle kanten gesteund en bewonderd werd door de trotse en
glimlachende familie, broertjes en zusjes, mamas en papas, omas en opas en
heel veel sympathisanten, een razend enthousiast en vrolijkpubliek dat de talenten kwam bewonderen van
de kinderen en geestdriftig wilden mee feestvieren!
Mevrouw
Directrice Christel Pauwels rijgde de optredens aan elkaar en de verrukkelijk en
verterende voorstelling van de leerlingen werd glimlachend en uitbundig
onthaald.
De LIVE-BAND HAMSTER HUY, bijna allen
heel lieve en ijverige oud-leerlingen van de Maricolen zorgde de hele dag voor een exotische, melancholische en moderne muzikale achtergrond.Deze oud KSA leden:Rino
Mariman (zanger), Kris Claeys (zanger), Wim Van Deynse (lead guitar), Alexander
Werrebroeck (bass guitar), Bernard Govaert (drummer), Tom Standaert
(geluidstechnicus), Ignace Dehaene (toetsenist) en David Dumon (solo guitar) spelen al meer dan 15 jaar muziek met hun
band 'Hamster Huey',de ideale
uitlaatklep en een manier om nauw contact te houden met goede vrienden.
Tussen de
activiteiten door werd heerlijk geproefd van de FOOD-TRUCKS, frietjes, zalige tipzak gevulde kroketjes, zelfs
dessertjes, wafeltjes en ijsjes, het was smullen de hele dag door.
De wijn
en gin-bar voor het goede doel MAKE A
WISH, vielen in de smaak, de drankbar voorzag allen van frisdrankjes aan een
democratisch prijsje en de reuze-tombola altijd-prijs bezorgde allen een leuk
extraatje om mee naar huis te nemen ...
De
volksspelen in een andere sportzaal trokken
tal van spelers, oud en jong, de kinderen waren allemaal zonnig en blij, de
familie en vrienden deelden in de vreugde, kortom
het was opnieuw een heel geslaagde activiteit van de VBS De ARK, Maldegem.
Ouders,
familieleden, sympathisanten en de jongste groep van de lagere school en hun
begeleiders vertrokken blijgezind rond 17 uur huiswaarts na een hele dag vrolijk feesten op de markt.
Het was
een gezellig, leerrijk, kleurrijk en vreugdevol samenzijn van klein en groot
dank zij een enthousiaste samenwerking.
HARTVERWARMEND EVENEMENT VAN de VBS
DE ARK. (Marianne
Posman)
28-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
M'Aquarellen in de BIB.
M Aquarellen@ bib
Maldegem,
in de Bibliotheek
Maldegem, Schouwburgplaats 3-5, 9990 Maldegem
Tijdens
DE WAK 2016 wordt in de
Maldegemse bibM Aquarellen voorgesteld, het werk van een groep Maldegemse aquarellisten, die maandelijks
samenkomen in Oud Sint-Jozef om te schilderen.
In het Dienstencentrum Oud Sint-Jozef, op een
hemelse, gerenoveerde zolderkamer en onder begeleiding van de deskundige LUDWINE PAUWELShebben
een groep kunstenaars aquarellen gemaakt.
Een groep aquarellisten komt een keer per maand samen in het
Dienstencentrum Oud Sint-Jozef, op de atelierzolder, namelijk elke
derde dinsdag. Allen zijn kunstenaars die een passie hebben voor aquarel. In de
groep zijn er mensen die al van in het begin meedoen, er zijn ook absolute
beginners.
Iedereen is welkom!
De onderwerpen die er
geschilderd worden zijn wisselend, maar met voorkeur voor landschappen.
LUDWINE
PAUWELS is al vele jaren een gepassioneerde aquarellist en
schilder en heeft heel wat scholing achter de rug. Haar taak bestaat erin, het
maken van de aquarel te demonstreren, waarna de cursisten aan de slag gaan.
In de bibliotheek kan
je het werk van twee middagen bewonderen.
Het paneel in de bibliotheek is een mix van acht
portretten van een Arabisch meisje, afgewisseld met zestien rustgevende horizonnen.
De samenstelling
van de werken verwijst naar de troosteloosheid en de smartelijke wanhoop die
oorlog bij mens en wereld kan aanrichten en de lichte, troostgevende landschappen
brengen rust. .
Een Arabisch
meisje'
Het Arabisch
meisje, met sjaal verwijst naar een actueel thema, mensen op de vlucht voor
oorlog en armoede, moslims, moordende aanslagen en zinloze vernieling,
verbijstering en immense pijn en angst voor de toekomst. Zoals Jens Franssen
VRT verslaggever voor het Midden-Oosten het drama verwoordt: Ik heb de hoop
van de vluchtelingen langzaam zien wegsmelten.
Je kan de wanhoop
weerspiegeld zien in de ogen van het meisje, geschilderd door diverse
kunstenaars die de angstige blik sprekend hebben weergegeven.
Land, lucht en
water.
Tussen de
weergaven van het Arabische meisje, vloeien de zachte kleuren van de
aquarellen, land, lucht, water, de basisbehoeften, de match met het werkelijke leven,
verzacht door de in elkaar vloeiende zachte kleuren, rustgevend en hoopvol
thema.
Kunst
verzacht de pijn en het leed die nu eenmaal een groot deel van het leven
uitmaken.
M Aquarellen@ bib
Maldegem kunnen bezichtigd worden tijdens de openingsuren Bibliotheek Maldegem, Schouwburgplaats 3-5, 9990 Maldegem.
Vrij 25/04/14 van 14:00 tot 19:00,
Za26/04/14
van 09:00 tot 12:30,
Ma28/04/14
van 09:00 tot 12:00 en
van 15:30 tot 19:00,
Di29/04/14
van 15:30 tot 19:00,
Woe 30/04/14 van09:00 tot 12:00,
Vrij02/05/14
van14:00 tot 19:00,
Za03/05/14
van09:00 tot 12:30
Wie graag wil deelnemen aan de
activiteiten in het Oud Sint-Jozef Dienstencentrum neemt best contact op met
Mieke Timmerman, de centrumleidster.
Alle
activiteiten in het dienstencentrum worden door de centrumleider geprogrammeerd.
De wekelijkse activiteiten, zoals het BreiKaffee, de petanque, de fietsnamiddag
enz. worden door vrijwilligers begeleid. Voor de yoga en de seniorengym doet
het dienstencentrum een beroep op een professionele lesgever.
De
meeste andere activiteiten, workshop aquarellen, workshop gemengde technieken,
de pc-lessen enz. worden ingevuld door vrijwilligers die een grote kennis van
de materie in kwestie hebben.
De M Aquarellen verwijzen naar de troosteloosheid en de
smartelijke wanhoop die oorlog bij mens en wereld kan aanrichten en naar de
troost die uitgaat van de natuur, lucht, licht en water.
28-04-2014 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Kunstbom explosies op de markt in Maldegem
De KUNSTBOM in het centrum van Maldegem lanceerde alle kunstvormen die
aan bod kwamen tijdens de WAK 2014.
De KUNSTMARKT WAK 2014 was een groot succes
Muziek, beeldhouw- en schilderkunst, poëzie en dans
waren de spetterende inluidende klokken van de KUNSTBOM op vrijdag 25 april
2014. Het artistiek evenement DE
KUNSTBOM lanceerde meteen de 19de editie van de WAKMaldegem op een originele en bruisende manier.
Het centrum werd bezet door kunstenaars, kunstliefhebbers, familieleden en
sympathisanten die er een onvergetelijk evenement van maakten. De komende tien dagen staat in teken van de
amateurkunsten en Maldegem heeft die gebeurtenis met de nodige luister ingezet.
Muzikanten, dansers, dichters en kunstschilders zorgden voor een onvergetelijk evenement
om De Groote Kunst en De Groote Oorlog te introduceren op het marktplein
van Maldegem. De achtergrond muziek van Emiel
D.J. set leidde de drumband van de
Verenigde Vrienden van Adegem o.l.v.
Kris Van Canneyt in.
De burgemeester mevrouw Marleen Van den Bussche, De heer Schepen Frank
Sierens en Mevrouw Schepen Volksvertegenwoordiger Valerie Taeldeman hielden
een kort toespraakje om alle kunstzinnig talent veel succes toe te wensen. Zij
gaven het startschot een officiële noot.
Cultuur coördinator Isabel Ginneberge gaf een woordje uitleg over de
themas achter de WAK 2014 en stelde de SY
DANS STUDIO geleid door professioneel danseres en dansdocent Sylvie Van Hulleuit Maldegem
Kleit voor,
die de KUNSTBOM op de markt een tere, sierlijke
en vrouwelijke noot gaven. Zij dansten fragmenten uit de dansvoorstelling: Action. De voorstelling was een ode aan de helden: alledaagse helden,
muziekhelden, historische helden, film- en striphelden en sloot dus goed aan
het thema van de WAK 2014, het eren van de helden
uit de De Groote Oorlog.
De
klanken van OUR LIPS ARE SEALED en
SECOND REVOLUTION, sloten de bomexplosies af op een verhelderende manier.
Ondertussen genoten de belangstellenden van een drankje en konden
napraten over het startschot van de WAK 2014 op het sfeervolle marktplein, het
middelpunt van talrijke tentoonstellingen en voorstellingen: kunst in de
vitrines van de omliggende straten, exposities in het gemeentehuis, bij kunstenaars thuis en in de kerk van Adegem
en de muzikale optredens op een boogscheut van het centrum verwijderd: CC Den
Hoogen Pad en in het centrum van Adegem. De talrijke aanwezige Wakkers kon
iedereen in levenden lijve ontmoeten. Kortom het was een verrijkende en
originele Kunstbom die dit keer zorgde voor positieve explosies.
De Jeugd- en Sportdienst en vzw Oranje had er
een infostand en probeerden de talrijke aanwezige jongeren warm te maken voor hun
monitorenwerking en animatorenteam. Deze activiteit vormde de afsluiter van
Aprilse Grillen van JH-JOC De Redekiel. De jeugd was alom aanwezig zijn om hun visie over kunst en cultuur naar
voor te brengen.DE WAK
is toekomstgericht en focust op talent bij de jeugd om de traditie verder te
zetten.
DE KUNSTMARKT op zondag 27 april
jl. lokte veel belangstellende kunstliefhebbers.
Mede dank zij de voorstellingen en voordrachten i.v.m. de Erfgoeddag op het gemeentehuis, was
er een ruime interesse voor de kunstenaars die warm en droog hun
kunstvoorwerpen demonstreerden en etaleerden onder sierlijke luifels van de
gemeente, vlak voor de ingang van het mooi gerenoveerde gemeentehuis. Bezoekers
van de kunstmarkt konden meteen de geëtaleerde werken van de WAK 2014 bewonderen
in het gemeente huis zelf en in de vitrines in de buurt.
De deelnemers, Johan SESSELLE, Hendrik VAN DER JEUGT,
Daniël DEPREST, Jos Paridaen, Willy VAN DE VELDE, Franky VERSPRILLE, Marianne
Posman, en ROBERT presenteerden hun kunstvoorwerpen,
gaven een woordje uitleg en genoten van de
ruime belangstellen. In het gemeentehuis zelf werd druk gecrocheerd bij
Charlotte en Diego Van de Keere, de ziel
achter TRANSITIE Maldegem leidde de werkgroep rond vrede sluiten met het
leven. Uitgangspunt hiervoor vormden voorbeelden en metaforen die verwijzen
naar de ecocide (= oorlog tegen het leven) en inspirerende voorbeelden van hoe
de mens opnieuw kan leren samenwerken.
De pers was aanwezig en er werd uitvoerig uitleg gegeven
en fotos genomen door de onze plaatselijke journalist, Michel Wijne, intussen een gekend en geliefd figuur en reporter in
heel Vlaanderen. De laatste twee fotos heb ik uit zijn artikel in het
Nieuwsblad gehaald.